Твір-опис природи за картиною Катерини Білокур «Рідне поле»



Скачати 100,09 Kb.
Дата конвертації24.06.2017
Розмір100,09 Kb.

Яготинський відділ освіти

Краєзнавчий підхід

при вивченні української мови

в 6 класі

(Твір-опис природи за картиною

Катерина Білокур «Колгоспне поле»)

вчитель української мови

та літератури

Сулимівського НВК «ЗОШ І-ІІІст. –

ДНЗ (ясла – садок)

Скринник Т.Г.



Тема: Твір-опис природи за картиною

Катерини Білокур «Рідне поле»

Мета: на основі здобутих текстологічних знань формувати в учнів відповідні текстотвірні вміння; удосконалювати культуру усного та писемного мовлення; сприяти уточненню й збагаченню словникового запасу школярів; розвивати спостережливість, емоції, відчуття прекрасного; зацікавити національним образотворчим мистецтвом, зокрема творчістю Катерини Білокур.

Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення

Домашнє випереджувальне завдання: підготувати відомості про життя і творчість Катерини Білокур та історію створення картини «Рідне поле»

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Вірш Лідії Ширкунової «Катерині Василівні Білокур»


Сварився батько, мати дорікала,

Мов прясти, шити та сапати треба.

А дівчину приваблювалали квіти,

Сади весняні, синє чисте небо.

Босоніж, в латаній свитині,

Вона шукала папірця шматок,

Щоб змалювати бачене з натури,

Сховавшись від батьків в куток.

Не вчилась, не кінчала академію,

Сама природа вчителем була.

Усе, що є найкраще – від природи,

Та ще від Бога дівчинка взяла.

Отак росла в сільській старенькій хаті,

І ріс талант по днинах, по часах,

Погляньте, скільки квітів й сонця

Художниця подарувала нам.

Он жайворон завис в зеніті,

А он колосся спіле, золотаве,

А он виглядають волошки з жита,

А он троянди червоно-яскраві,

А онде голуби удвох воркують,

А он зозуля щастя кує.

Лиш одного полотна бракує –

Про долю, про життя своє.



ІІІ. Основний зміст уроку

Бесіда

  • Діти, про яку відому художницю-землячку йдеться у вірші?

  • Що вас найбільше вразило із почутого про Катерину Білокур?

  • Які ще факти із життя художниці вам відомі?

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Презентація домашнього випереджувального завдання

Біографи. Повідомлення «З життєпису художниці»

Народилася Катерина Василівна Білокур 7 грудня 1900 р. Прожила 61 рік у Богданівці на Київщині. Селянська родина жила дуже вбого. У віці 6—7 років Катерина навчилася читати. На сімейній раді було вирішено не віддавати дівчину до школи, щоб зекономити на одязі та взутті. Малювати починає з ранніх років, однак батьки не схвалюють це заняття і забороняють ним займатися.

Про свої перші кроки у мистецтві художниця згадувала: Украла у матері кусочок білого полотна та взяла вуглину… І я намалюю з одного боку полотнини що-небіть, надивлюсь-намилуюсь, переверну на другий бік – і там те саме. А тоді виперу той кусочок полотна – і знов малюю… А одного разу… намалювала не краєвид, а якихось видуманих птиць… Мені було радісно на душі від того, що я таке зуміла видумати! І дивилась на той малюнок, і сміялась, як божевільна… От мене на цьому вчинку і поймали батько та мати. Малюнок мій зірвали і кинули в піч… «Що ти, скажена, робиш? Та, не дай Бог, чужі люди тебе побачать на такому вчинку? То тебе ж тоді ніякий біс і сватати не буде!..» Мати говорила, що донька соромить її перед людьми, бо заміж не виходить. І, доведена до відчаю, в листопаді 1934 року надумала втопитися в річечці, що протікала в кінці городу. На щастя, не втопилася, але та пригода коштувала їй дорого — застудила ноги й до кінця днів своїх ходила з ціпком і вже не бігала. Лише спробою самогубства відвоювала у батьків право малювати. Катерина Білокур говорила: « Куди я не йду, що я не роблю, а те, що я надумала малювати, – слідом за мною…»

Через нестатки та нескінченну роботу по господарству, до якого була приставлена, через брак навіть початкової освіти, не могла вступити до якогось навчального закладу. Удень працювала в полі, на городі, а ввечері аж до ночі малювала. Художниця сама навчилася розводити фарби, ґрунтувати полотно, робити саморобні пензлики, розрізняти кольори, групувати палітру барв.

На більшості полотен є авторський напис «Малювання з натури. Катерина Білокур». Справді, природа, «натура» була її найпершим учителем, а квіти – найулюбленішим мотивом. «Квіти, як і люди, - живі, мають душу!» - казала художниця, й тому їх ніколи не зривала, а змальовувала, сидячи біля них.

Вона тяжко й наполегливо йшла до мети («Я буду художником!»). І прийшло визнання, успіх – виставки у Полтаві, Києві. Три картини Білокур — «Цар-Колос», «Берізка» і «Колгоспне поле» — були включені до експозиції радянського мистецтва на Міжнародній виставці в Парижі (1954). Тут їх бачить Пабло Пікассо. Весь світ облітають його слова:« Якби ми мали художницю такого рівня майстерності, то змусили б заговорити про неї цілий світ! » Але, на жаль, у повсякденному житті Катерини Білокур нічого не змінилося: холодна хата взимку, хвороба матері й самої художниці, постійна нестача фарб, а пізніше – ліків. Вона просить друзів, державні установи про допомогу, проте відгукнулися одиниці. Велика посмертна слава прийшла згодом. Диво-картини Катерини Білокур експонуються в музеях України, відкрито в Яготині Картинну галерею на її честь.



  1. Слово вчителя.

Сьогодні на уроці ми будемо описувати картину Катерини Білокур «Колгоспне поле», яка була представлена на Міжнародній виставці в Парижі 1954р.

Бесіда

  • Як називається опис природи в літературі, живописі?

  • Поміркуймо, що треба знати, аби описати природу за картиною?

  • Як ви вважаєте, яких умінь маєте набути в результаті виконаної роботи?



  1. Робота над картиною Катерина Білокур «Рідне поле»

Група експертів. Повідомлення «З історії створення картини»

Усеньке літо малювала Катерина картину «Рідне поле». А літечко 1949 року було рівне й тепле: у городі перед вікнами не цвіли, а буяли пишні квіти! Понівечена бомбами й снарядами земля загоювала рани, вкривалася смарагдовими килимами. Художниця завжди малювала обмежені у просторі куточки городу, квітника, саду. А так хотілося змалювати всю землю!

Тим часом творила своє улюблене суцвіття – весняні, літні, осінні квіти, зібрані в один вінок. Вона могла працювати над окремою квіткою так довго, поки та не відцвітала. День за днем, пелюсточку за пелюсточкою вимальовувала шість червоних жоржин біля тину. Суха сіро-коричнева лоза тину відтінила свіжу зелень, внесла в композицію відчуття простору. Тин підпирає кущ жоржин.

Ці жоржини були особливі, ніяк не могла розлучитися з ними і почати писати поле. Хотілося лишити біля жоржин щось від себе – зняла з голови хустку і примістила на тиночку. Забута хустина зігріла картину теплом людської присутності. Тепер веселіше думалося і про поле, яке вона почала малювати у вузькому просвітку між квітами. Буйним плетивом квітів обрамила клаптик лану. На полі ні хлібів, ні соняшників, ні буряків – земля, родюча, прекрасна, яка увібрала голубінь неба і сонячне проміння.



Бесіда

  • Яке враження справила на вас ця картина? (Захоплює красою, квітами, буянням кольорів)

  • Що на ній зображено? (квіти, тин , калину, річечку, виноград, поле, небо)

  • Яку пору року змалювала Катерина Білокур? (Весну, літо, Кінець літа, початок осені)

  • Чому непросто визначити пору року? (На картині зображені квіти, які цвітуть у різний час)

  • Чим це можна пояснити? (Художниця так любила рідну землю, що хотіла на одній картині вмістити все земне багатство, відтворити красу і щедрість природи, яку дарує людині цілий рік)

  • Що зображено на передньому плані?( Царство квітів. Тут кручені паничі, чорнобривці, волошки, троянди, флокси, бузок, конюшина, мак, ромашки, лілія, красоля. Особливо виділяється кущ жоржин. Сухі сіро-коричневі лозини відтінили свіжу зелень і внесли в композицію відчуття простору)

  • Яку роль відіграє хустка в реалізації задуму автора? (ЇЇ ніби забули з вечора на тину. Вона зігріває картину теплом людської присутності)

  • Яким постає поле? ((Поле помістилося у вузькій вертикальній смужці полотна. Буйна гірлянда квітів стала обрамленням клаптика лану. Художниця знайшла барви, що змалювали поетичний образ землі, яка ще оповита сизим ранковим туманом, але вже виграє кольорами веселки. Поле широке, як море, що сягає в незміряну далину: ні ріллі, ні хлібів, ні соняшників, ні буряків — сама родюча й багата земля, у якій відбилася голубінь неба і сонячне проміння. Це і є багатство)

  • Які кольори ви бачите на картині, який настрій вони випромінюють? (Кольори теплі — жовтий, золотистий, жовтогарячий, черво ний, рожевий. Це барви сонця, тепла, життя на землі. Вони створюють спокійний настрій. Холодні кольори — білий, синій, блакитний — наповнюють картину чистотою і свіжістю)

  • Поле займає лише маленьку частинку (одну шосту) картини. Чому ж полотно має назву «Рідне поле»?(Для Катерини Білокур земля — саме життя, поле, щедро засіяне квітами, усяким зелом)

  • Чи з’явилися у вас якісь нові почуття і враження від споглядання картини?

  • (Милуючись картиною, відчуваєш ніжні пахощі квітів, терпкий смак соковитих ягід калини, духмяну свіжість поля)

Слово вчителя. Коли дивишся на картину Катерини Білокур, не перестаєш дивуватися, як з діда прадіда проста селянка могла від чути і передати фарбами незбагненну силу землі, скроплену до щем і зігріту сонцем: з малесенького зернятка, що впало в пухку ріллю, виростає отака краса!

Десь беруться з води, землі і світла найтонші переливи кольорів — червоного, жовтого, вишневого, рожевого, блакитного.



V. Засвоєння знань, формування вмінь і навичок

Підготовка робочого матеріалу

1.Робота в групах над підготовкою робочого матеріалу

• Дібрати синоніми до слів художник, малювати, полотно.

• Дібрати епітети до слів поле, небо, хмарки, квіти, жоржини, хустина.

• Записати назви рослин, квітів, їх частин.

• Записати кольори, які переважають на полотні, указати, який настрій вони передають.

• прочитати виразно вірш, зіставити прочитане й побачене на картині.

Слово вчителя. Виписати з тексту поезії словосполучення, які можна використовувати для опису.

Діти Катерини Білокур





Богданівка — не Богом дане,

Не чортом прокляте село,

А та земля, де на світанні

Найбільше квітів розцвіло.

І гомонять вони, як люди,

І мова їхня — голосна.

Таких квіток ніде не буде,

Хіба що вицвітуть у снах.

Такі — не хиляться, не в’януть.

Таких морози не приб’ють.

І навіть росами тумани

Перед світанком не заллють.

На них немає ні пилинки.

Це їх не можна не любить.

Це їх самотня добра жінка

Колись навчила говорить.

Усі вони у світ широкий

Зітхають крильцями бджоли.

Лиш чорнобривчик кароокий

Ще не говорить, бо малий.

Але і він уже сміється,

І тулить личко до листка,

І сам собі таким здається,

Як хтіли пензель і рука.

Його сестра, струнка жоржина,

Усім розказує про те,

Що мама їхня — Катерина,

Що серце в неї — золоте.

В родинній злагоді довірі,

Чи тепле літо, чи зима,

Гуляють квіти на подвір’ї.

А хтось сказав: «Дітей нема!»

А то: збираються і їдуть,

Щоб дивувать красою світ.

А їх очікують сусіди

Та бур’янець коло воріт.

Вони вертаються, бо знають:

Яким не був би інший світ,

А квітка мальва спочиває,

Коли схиляється на пліт.



VI. Підбиття підсумків, оцінювання результатів роботи.

Бесіда

  • Що ми вчилися робити на сьогоднішньому уроці?

  • Що треба для того, щоб скласти твір-опис природи за картиною?

  • Що нового для себе ви взяли з уроку?

  • Перегляд відеоролика «Квітка-душа».



  1. Домашнє завдання.

Систематизувати робочий матеріал для твору-опису. Написати на чернетці.






Каталог: attachments -> article
article -> Вступ Література кінця XIX
article -> Проблема особистості людини у творчості А. П. Чехова
article -> Позакласний захід із світової літератури На гостину до ювіляра
article -> Люботинський професійний ліцей залізничного транспорту
article -> «Сто років з Андрієм Малишком»
article -> Рими. Андрій Малишко «Вихопивсь дощик поміж заграв»
article -> “Слов’янство поки що дало світові в кінематографі одного великого митця, мислителя і поета Олександра Довженка”, зазначав Чарлі Чаплін
article -> Схеми. Таблиці 9 клас новий час
article -> Опорна схема


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Твір-опис природи за картиною Катерини Білокур «Рідне поле» iconТвір опис природи за картиною Катерини Білокур " Рідне поле "
Ознайомитися з творчістю та життєвим шляхом української народної художниці Катерини Білокур
Твір-опис природи за картиною Катерини Білокур «Рідне поле» iconТаємниці катерини білокур година спілкування Мета
Катерини Білокур. Викликати інтерес до творчості народної майстрині, бажання малювати за її творами. Вчити бачити незвичайне в звичайному...
Твір-опис природи за картиною Катерини Білокур «Рідне поле» iconТема. Твір-опис зовнішності людини за картиною
Мета: формувати в учнів спостережливість, уміння описувати зовнішність людини за картиною; удосконалювати мовленнєві навички; сприяти...
Твір-опис природи за картиною Катерини Білокур «Рідне поле» iconКвітковий рай Катерини Білокур
Катерини Білокур; викликати інтерес до її творчості, зацікавити дітей змістом картин, вчити їх сприймати, вдало висловлюватися про...
Твір-опис природи за картиною Катерини Білокур «Рідне поле» iconБілокур Катерина Василівна Катерина Білокур за роботою. Біографія
«Катерина Білокур», поставлено однойменний телеспектакль (1980), документальний фільм «Чарівний світ Катерини Білокур»
Твір-опис природи за картиною Катерини Білокур «Рідне поле» iconУсний твір опис пам’яток історії та культури за картиною в публіцистичному стилі за складним планом
Тема: Усний твір – опис пам’яток історії та культури за картиною в публіцистичному стилі за складним планом
Твір-опис природи за картиною Катерини Білокур «Рідне поле» iconКвітковий рай катерини білокур
Катерини Білокур; викликати інтерес до її творчості, зацікавити дітей змістом картин, вчити їх сприймати, вдало висловлюватися про...
Твір-опис природи за картиною Катерини Білокур «Рідне поле» iconУсний твір-опис природи за власним спостереженням
Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів про опис, його будову; формувати вміння І навички правильно користуватися дібраним...
Твір-опис природи за картиною Катерини Білокур «Рідне поле» iconСекція мистецтвознавство Дослідження життя та творчості народної художниці Катерини Білокур
Розділ ІІ художня спадщина України – творчість народної художниці Катерини Білокур
Твір-опис природи за картиною Катерини Білокур «Рідне поле» iconЧарівний світ Катерини Білокур
Катерини Білокур «Польові квіти», «Квіти І березоньки вночі», «Квіти за тином», «Квіти в тумані»


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка