Творчість А. Міцкевича апогея польського романтизму



Скачати 215.72 Kb.
Дата конвертації08.04.2017
Розмір215.72 Kb.
ТипУрок

Підволочиська ЗОШ І-ІІІ ст.

Система уроків світової літератури за творчістю

Адама Міцкевича

у 9 класі

Підготувала: Добрунова М.А.,

вчитель світової літератури

2014

Тема уроку: Творчість А.Міцкевича - апогея польського романтизму. Перебування поета в Росії й Україні, відбиття вражень в його поезії (цикл «Кримські сонети»).

Мета уроку: Розкрити особистість польського поета-романтика і значимість його поезії для слов’янської літератури та ідейно-тематичну структуру циклу «Кримські сонети»; визначити романтичні риси поезії митця; розвивати вміння працювати з додатковою літературою, виховувати увагу до внутрішнього світу людини, любов до вітчизни і пейзажної лірики.

Обладнання: Портрет А.Міцкевича; вірші, фотографії Криму, карта України.

Тип уроку: Аукціон-розпродаж цікавих фактів біографії поета.

Епіграф: Жодне з людських почуттів не чуже його поезії, розкриває поет читачам найтонші свої особливості переживання, - але слово Міцкевича є передовим голосом мільйонів, є героїчним закликом до боротьби за вільність. Міцкевич - той , що живе повсюди в людській пам’яті, - це передусім поет боротьби.

Юліан Тишбось

Поезія Міцкевича - це сплав волелюбного генія і романтичної музи

І.Франко



Хід уроку

І. Актуалізація основних знань.

Бесіда-повторення:

  • Що таке романтизм як літературний напрям? Назвати його основні ознаки?

  • Назвати відомих європейських письменників-романтиків і їхні твори.

ІІ. Формування нових знань, вмінь і навичок:

  1. Літературний коментар вчителя.

Адам Міцкевич ( 1798-1855) – видатний польський поет-романтик, друг декабристів і Пушкіна, співець братерства народів, діяч національно-визвольного руху. Перша його книга «Балади і романси» започаткувала епоху романтизму в польській літературі.

  1. Представлення портрета Міцкевича

Найкращим портретом Міцкевича є робота художника Шмеллера . У 1829 році поет разом зі своїм другом А.Є.Одинцом був присутнім на святкуванні 80-річчя від дня народження Й.-В. Гетте у Веймарі.

Всесвітньо відомого німецького письменника зацікавив 31-річний польський поет, і він замовив художнику Шмеллеру його портрет для своєї колекції. Він був визнаний одним з найкращих портретів митця. Відомі й інші портрети Міцкевича. Наприклад, літографія В.Курнатовського з оригіналу В.Ваньковича.



  1. Повідомлення учнів про Міцкевича:

1.Польша за часів Міцкевича

Ще в 1795 році Польща перестала існувати як самостійна держава, і була поділена між Австрією, Прусією і Росією. Польська аристократія відкрито пішла на угоду з сусідніми урядами, щоб врятувати себе від загрози внутрішньої революції і зберегти надалі за собою панівне становище в країні. Угода аристократів на деякий час закріпила феодально-кріпосницькі відносини в країні. За магнатами залишались усі економічні та політичні права. Це активізувало суспільно-політичні сили. Росло незадоволення серед міщанства. Селяни були доведені до відчаю. На нові утиски вони відповідали бунтами та кривавою розправою над поміщиками. Зростання економіки відносин викликало подальше розшарування дрібної шляхти .Одна її частина швидко збагачувалась , інша ж – розорялась. Повстання під проводом Тадеуша Костюшка в 1794 р, численні масонські ложі 10-20рр XIX ст. в Польщі і Литві , різні таємні патріотичні організації , які виникають усе частіше , особливо напередодні польського повстання 1830-1831 рр. – найголовніші події національно - визвольної боротьби Польщі тих десятиліть. Під впливом усіх цих подій на початку XIX ст. на землях давньої Польщі пожвавлюється журналістика, виникають історично – літературні товариства, відбувається помітний розвиток гуманітарних наук – мовознавство, історії, літературознавства,фольклористики,етнографії. Починається змінюватись функції літератури, яка перетворюються на активну силу,здатну впливати на суспільство.



2.Два періоди творчості А.Міцкевича:

а). І період - з 1798 до1819 року;коли він написав перші твори.



Читання поезії «Ода до молодості» .

б). ІІ період – з1819 до 1855рр.,коли був розквіт таланту А.Міцкевича



Декламування поезії « До Німану».

3.Росія і Україна в долі А. Міцкевича.

Наприкінці жовтня 1824 року Адам Міцкевич виїхав із Вільно,розпочавши свій п’ятирічний російський період життя. Він не повернувся в рідні місця до смерті. У Петербурзі Міцкевич знайшов однодумців серед поетів,а також майбутніх декабристів-Рилєєва та Бестужева і вирушив з їхніми рекомендаційними листами до Одеси. Дорогою відвідав Київ , Стеблів , де загостив і вів палкі розмови , читав вірші. Перебування в Одесі та Криму дають його вразливій душі надзвичайно екзотичні враження чарівні картини. Поет-мандрівник реалізує побачене в поезіях. З почуттів і уяви постає найвища гармонія-цикл “Кримські сонети ”. Йому часто ввижається образ плавця , який долає простір безкрайнього моря. Туга за втраченою вітчизною Литвою знаходить неповторний вираз. Ностальгія за рідним краєм передано з пронизливою силою достовірності .“Сонети Кримські” стали найвищим художнім досягненням Адама Міцкевича за час перебування в Україні. Перебування А.Міцкевича в Петербурзі і Москві,Києві , Одесі, Харкові мало велике значення у формуванні його світогляду,недаремно великий польський поет закликав до єднання і солідарності всі нації в боротьбі за свободу. У російсько-український період свого життя А.Міцкевич створює збірку «Чати»,розпочинає працювати над поемою «Конрад Валенрод».



Декламування учнями вірша М.Рильського «Перед пам’ятником Міцкевичу».

Учень . Оточений сухим океаном степу, його барвами , блискавками поет-мандрівник вслухався вдалеч. Тиша змушує чути те, «що міг почути голос з Литви», але «ніхто не кличе». Образ Вітчизни – з поетом скрізь.

(зачитати «Мандрівник»,або «Гробниця Потоцького»)

Учень. Захоплений незвичною красою кримського пейзажу, Міцкевич побував в Алушті,Євпаторії (Козлов),Бахчисараї .Пізніше у поетичній формі поет оспівав велич і красу пейзажів,гір і міст Криму.

(«Бахчисарай», Алушта вдень…)

Учень. Самотньому герою сонетів над усе близьке море, розбурхана морська стихія, бо вітер, буря, шторм – це символи могутності, свободи, нескореної душі. Поет відчуває у зіткненні з морською стихією, як міцніє його думка, як дух його летить у простір,тому радісно,бо знає, що значить бути птахом.

(Звучить сонет «Буря»)



Вчитель. – Що замальовується у цих сонетах А.Міцкевич?

-Яка думка пронизує їх?

«Кримські сонети» напрочуд оригінальні. Всі пейзажі в них динамічні. Міцкевич широко використовував епітети, метафори,порівняння. Ліричний герой – завмирав перед величчю, могутністю, красою кримської природи, гостро сумує за Батьківщиною, але не схиляться під ударом долі, знову шукає бурі, яка так співзвучна його бунтівливій душі.

Бесіда: 1. Чим найдужче приваблюють «Кримські сонети»?

2. Що оспівує в них Міцкевич?

3.Який мотив пронизує поетичні мініатюри?

4.Пам’ятка з удосконалення навичок виразного читання:


  • Спершу слід вчитатися текст, щоб зрозуміти, для чого, з якою метою був написаний вірш, як ставиться автор до зображуваного, який вплив передбачений.

  • Зрозуміти завдання: не тільки висловити думки, почуття,настрій автор, але й передали власне ставлення, захопити слухачів.

Мистецтвознавець. А.Міцкевич був музикально обдарованою людиною, існують свідчення , що він сам створив мелодії до деяких своїх поезій і поезій інших авторів. Іноді в хвилини гірких розчарувань ,говорив друзям, що хотів поїхати в село і лишитися за складанням музики . Відомо , що свої імпровізації , які викликали таке захоплення і в його співвітчизників і в російських друзів ( серед них і Пушкін), він любив читати під музику під звуки сільської сопілки.

Прослуховування музики М. Огінського «Прощання з батьківщиною Полонез»

Вчитель. Як музика відомого польського композитора перегукується з поетичними рядками А.Міцкевича ?

5.Бесіда на повторення вивченого.

- Який літературний твір називається сонетом?

- Де і коли з’явився сонет?

- Хто з поетів працював у цьому жанрі?



6.Словникова робота

Сонет-ліричний вірш,який складається з 14 рядків, в якому перший чотиривірш містить у собі тезу, другий-антитезу,а тривірш-синтез,висновки,утворення якоїсь думки.(Ф.Петрарка)

Сонети найбільш поширені в любовній та пейзажній ліриці.

Цикл сонетів-сукупність творів одного жанру,які об’єднуються задумом автора в естетичну цілість.

7.Обговорення побудови циклу «Кримські сонети». Зіставлення перекладів укр. мовою (М.Рильського, Б. Тена ) та російською мовою(М.Лермонтов, М. Ушакова, О. Румера, І.Буніна) .

8.Читання першого сонета циклу вчителем й учнями.

Цикл сонетів А.Міцкевича починався сонетом «Степи Акерманські», де з надзвичайною силою виражений основний мотив сонетів - туга поета за батьківщиною.



ІІІ. Застосування знань, умінь і навичок.

  1. Робота з епіграфом.

Епіграфом до циклу «Кримські сонети» Міцкевич узяв слова Гете: «Хто хоче зрозуміти поета, повинен побувати в поетовій країні». Поетова країна – це внутрішній світ мандрівника, якого вигнали з рідної Литви. М. Бажан вважав, що це – Пушкінова Росія, бо поляк-вигнанець повторював причорноморський маршрут вигнання Пушкіна. Мандри до Криму закарбувалися на сторінках 18 «кримських сонетах», справжніх шедеврів світової поезії.

Звучить перший вірш.«Акерманські степи».

  1. Творче завдання .

  • Показати на прикладі поезій А. Міцкевича особливості сонета як літературного жанру

  • Які нові можливості цього жанру відкрив А. Міцкевич?

IV.Оцінювання.

V.Домашнє завдання :

-Вивчити напам`ять один із сонетів А.Міцкевича(на вибір);

-Провести дослідницьку роботу (порівняти сонети Міцкевича і Петрарки , знайти спільні і відмінні риси),

Тема уроку: А. Міцкевич «Дзяди».Монолог Конрада (сцена ІІ. Імпровізація)

Мета уроку: Закріпити знання учнів про цикл поезій «Кримські сонети» А.Міцкевича,ознайомити з поемою «Дзяди»,з´ясувати історичну основу твору,розкрити глибинний зміст монологу Конрада; розвивати уважне і виразне читання, удосконалювати вміння характеризувати образ ліричного героя; виховувати почуття патріотизму і громадянського обов´язку, поваги до людей.

Обладнання: портрет А.Міцкевича, ілюстрації .

Тип уроку: закріплення і удосконалення знань.

Епіграф: Твір цей вважають продовженням війни, яку зараз, коли мечі заховані, потрібно ввести за допомогою пера.

Адам Міцкевич



Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

Гра «В лабіринті запитань» (за циклом «Кримської сонети»)

  • Який провідний настрій, мотив збірки А.Міцкевича «Кримські сонети» ?

(туга за батьківщиною)

  • Хто є головним героєм у поетичному циклі А.Міцкевича «Кримські сонети» ?Скільки віршів налічує цикл?

(мандрівник, сам поет. 18)

  • Які факти біографії польського поета А.Міцкевича відображаються в збірці « Кримські сонети» (1825р. подорож на Україну, перша мандрівка до моря Кримом)

  • Назвати як називається перший сонет зі збірки А.Міцкевича

(Акерманські степи)

  • Коли була опублікована збірка «Кримські сонети»?

(1827р.)

  • Який образ найчастіше змальовує у своїх творах А.Міцкевич?

(Море)

  • У якому сонеті зі збірки «Кримські сонети» згадується про прекрасну невільницю, польку-полонянку?

(«Гробниця Потоцької»)

  • Що послужило основою для написання сонету про полонену-польку, яка померла у неволі?

(з поеми Пушкіна «Бахчисарайський фонтан»)

  • Кому належать слова: «Хто хоче зрозуміти поета, повинен побувати у поетовій країн»,взяті епіграфом до циклу «Кримські сонети»?

(Й.В.Гете)

  • Хто з українських поетів захоплювався творами А.Міцкевича

(Т.Шевченко, Л.Українка, П.Грабовський, І.Франко)



Складання сенкану до сонету, який найбільше схвилював.

ІІ. Робота над темою уроку

1. Літературний коментар вчителя з історії створення поеми «Дзяди»

Основою цієї віршованої драми став давній звичай поминання душ померлих, що сягав прадавніх часів і побутував на білоруських цвинтарях, зокрема в селі Заоосє, де народився, і де минуло дитинство Міцкевича. У польській народній культурі «дзядами (дослівно «діди», «предки»)» називають поминання померлих. У цьому обряді поет вбачав взаємозв`язок поколінь.



2. Теоретик. (З теорії літератури).Ліро – драматична поема – літературний жанр, який поєдную ритм лірики, драми та епосу: гострий конфлікт, розгорнутий сюжет, масштабність зображення явищ і проблем, розвиток образу ліричного героя. Для драматичної поеми характерні гостра боротьба ідей, символічність картини та образів, філософська спрямованість, метафоричність, алегоризм ситуацій, поєднання фантастики з реалістичним тощо (И.В. Теге “Фауст ”, Дж.Байрон “Манфред ” , Леся Українка ” Лісова Пісня ” та ін. ).

3. Літературознавець

В 1823 році Міцкевич видав перший том своїх поетичних творів, серед яких дві частини поеми, “Дзяди” і високопатріотична поема “Гражина”.

Над поемою “Дзяди” Адам Міцкевич працював усе життя, але так і не довершив її. ІІ частина поеми має драматичну форму. Основа її сюжету – народний обряд на честь померлих. Автор й передмовець зазначає: ”Я слухав казки, й пісні про померлих, що повертаються до живих із проханнями або застереженнями, і в усіх дивовижних вигадках можна було помітити моральне призначення і навчання…”

Народ виступав в ролі хранителя моральних установ: сільський натовп разом із гуслярем творить суд над душами померлих, серед них і дух проклятого поміщика,який за життя не знав жалю до селян.

Перед хором з’являється примара хлопця, що наклав на себе руки через нещасливе кохання. Кокетлива дівчина, яка нікого не любила і яка винна у його стражданнях.
IV частина “Дзядів”- драматичний монолог примари, юнака з II частини Густава. Він розповідає про нещасливу історію свого кохання .

II та IV частини називають вільянсько - ковенським або Литовським “Дзядами” написання. Вперше вони були опублікованні у 1823 році.


У 1832р. у Дрездені Міцкевич пише VI частину “Дзядів”. Твір майже новий, пов’язаний лише спільністю головного героя, який перетворюється у нещасного закоханого Густава в натхненого поета, бунтаря, богоборця, конрада, який мріє врятувати свій народ.
4. Історик. Ця поема написана після повстання в Польщі 1830- 1831 рр.
Повстання було виключно польським повстанням у ньому брали участь лише поляки, а тому повстання було придушене у 1831 р. Головне завдання повстання – відродити державність Польщі. Національний уряд, створений повстанцями, виробив програму відновлення Польщі в межах 1772 р. і звернувся до населення Литви, Білорусії, України. Та укр. селяни не підтримали польську шляхту, тому що вони відмовлялись дати волю кріпакам. Українська інтелігенція також не стала на допомогу полякам, тому що Польща не хотіла дати Україні державну незалежність.
5. Критик
Поема складається з чотирьох частин, що утворювались у такій послідовності: II, IV, I, III, і додаток до III частини. У поемі Міцкевич змальовує два світи, два ворожі табори: непокірна, прогресивна польська молодь солідарна з революційною Росією і її вороги-царські сатрапи разом із польськими аристократами. Головною фігурою є Конрад ,який рішуче виголошує про свою готовність до революційних дій,до помсти всім ворогам народу.

Це новий тип героя-байронічного,з рисами Гамлета і Фауста,У цьому образі виявляється мотив Месії і мотив Прометея.



6.Читання монологу Конрада (сцена ІІ,»Імпровізація») учителем і підготовчим учням(вибіркове).

7.Бесіда за змістом прочитаного:

- Хто головний герой твору? Назвати рід його занять.

- Чи в прямому значенні Конрад називає себе співцем?

- Чому Конрад впевнений у своїй силі співця?

- До кого з героїв звертається зі своїм монологом Конрад?Знайти у тексті цитати.

- Герой говорить :«Я прилетів».Як ви розумієте його слова?

- Конрад говорить: «Моя любов на одній одпочива людині».Про яку любов і до кого він говорить?

- Пояснити слова Конрада про бажання володіти людьми. До кого він звертається з цим проханням і з якою метою?

- Чому співцю не вдається виконати місію серед людей?

- Зачитати влучні слова і словосполучення із тексту монологу Конрада.



8.Літературний коментар вчителя.

Власне бачення смислу любові до батьківщини Міцкевич показав шляхом створення образів друзів Конрада /це портрети реальних людей,друзів молодості самого поета –віленських студентів,російських декабристів/.

Драматична поема «Дзяди» так і залишилась незавершеною,але стала зразком нового жанру,який об’єднав жанри історичної , ліро-епічної і філософської поеми.

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу

1.Прийом «Мозковий штурм»

У чому полягає своєрідність поеми «Дзяди»?



2.Прослуховування учнівських виступів:

а).Конкурс красномовства «Конрад - романтичний герой, тому що…»

б).Творів-мініатюр «Мої роздуми про монолог Конрада»

ІV.Рефлексія

Гра «Скажи одним реченням»

Як ви розумієте епіграф до поеми «Дзяди»,сказані А.Міцкевичем?



V.Домашнє завдання

1.Підготувати характеристику Конрада

2.Скласти есе « Хто проведе молодість у неробстві,той не зможе насолоджуватися благами життя»,або «Поезія Міцкевича - це сплав волелюбного генія і романтичної музи». І.Франко

Тема уроку: Мотив єдності природи і людини. Патріотизм і ностальгія за далекою батьківщиною як провідний настрій «Кримських сонетів».

Мета уроку:допомогти учням розкрити історію створення і художні особливості циклу віршів А. Міцкевича « Кримські сонети»; розвивати пам`ять, навички аналізу поетичного твору та виразного читання; виховувати любов до рідної природи, повагу до почуттів, переживань іншої людини.

Обладнання: портрет А. Міцкевича, карта Криму, репродукція з краєвидами Криму; зачин музики М. Огінського «Прощання з Батьківщиною»; збірник поезії А. Міцкевича, словник літературознавчих термінів.

Тип уроку: поглибленого вивчення тексту художнього твору.

Епіграф: Країна розкоші прославилася піді мною..

А. Міцкевич



Хід уроку

І .Актуалізація опорних знань.

Бесіда за біографією А. Міцкевича.

1.Яке місце посідає Міцкевич у житті Польщі першої половини ХІХст.?

2. На якому грунті визрів бунтівний дух поета?

3. Якою збіркою Міцкевич започаткував добу романтизму в польській літературі?

4. Чому 26-річний поет назавжди залишив батьківщину,яку щиро любив?

5. Переможцем чи переможеним бачите ви поета у конфлікті з світом?



ІІ Засвоєння нових знань

1.Літературний коментар вчителя.

Перебуваючи у вигнанні , Міцкевич три місяці жив на Україні, в Одесі, цікавився громадським і культурним життя міста, українською народною творчістю та історією. У 1825 р. здійснив подорож Кримом. Природа, славна минулим , вразила 26-річного польського романтика. І в результаті появився цикл «Кримські сонети».

2. Повідомлення учнів-географів про географію «Кримських сонетів»

- Акерманські степи (сонет «Акерманські степи»), зображення Чорного моря.

- Євпаторія(Козлов)- місто на західному узбережжі Криму(«Вигляд гір зі степів Козлова»).

- Бахчисарай,палац хана Гірея, «фонтан сліз»,гробниця Потоцької («Бахчисарай», «могили гарему», «Гробниця Потоцької»).

- Байдари-долин, якою в`їжджають на південний берег Криму(«Байдари», «Пілігрим»)

- Алушта («Алушта вдень». «Алушта вночі»),

- Аю –Даг - «Ведмідь гора»- гора на південному березі Криму,недалеко від Бурзура («Аю - Даг»).

- Чуруп - Кам- містечко на високій скелі, дорога над прірвою.(«Дорога над прірвою в Чуруп - кам»).

- Литва-батьківщина письменника.

3.Коментар вчителя. Тлумачення епіграфа до циклу»Кримські сонети».

ІІІ. Застосуванння знать, умінь і навичок.


  • Обговорення результатів дослідницької роботи. Порівняння сонетів

А. Міцкевич та Ф. Петрарка.

  • Новаторство А. Міцкевича у жанрі сонета

А. Міцкевич насичує жанр сонета зо воля іншим змістам порівняно з

Ф.Петрарком та іншими поетами Відродження. Для них головною була любовна тематика, а Міцкевич пише про іншу любов-любов до рідної землі, вітчизни. Крім того, у своєму циклі поет порушує низку важливих філософських проблем: воля і неволя, дійсність та ідеал, життя і смерть. Дотримуючись класичної схеми сонета, поет урізноманітнює ритм творів, наповнює їх контрольними настроями, вводив романтичні образи.



ІV. Оцінювання

V. Домашнє завдання

Виразно читати монолог з поеми «Дзяди»



Індивідуальні завдання :

І гр. Написати твір – мініатюру «Мої роздуми про монолог Конрада»

ІІ гр. Трибуна красномовства «Конрад – романтичний герой, тому що…»

ІІІ гр. Виписати із тексту монологу Конрада влучні слова та словосполучення.



Тема уроку: Урок позакласного читання. Волелюбна поема Адама Міцкевича «Гражина»

Мета уроку:Розкрити ідейно-тематичний зміст поеми,навчити складати словесну характеристику головної героїні - Гражини,яка є однією з кращих у польській літературі,виховувати патріотичні почуття любові до рідної землі,Вітчизни,до свого народу.

Обладнання:портрет,ілюстрації,запис уривків поеми на плівці

Тип уроку: вивчення художнього твору

Епіграф : Поезія Міцкевича - це сплав волелюбного

генія і романтичної музи

І.Франко

Хід уроку

І.Актуалізація опорних знань.

1.Бліц-турнір за біографією Міцкевича,письмово на картках.

2.Фронтальна перевірка домашнього завдання.

- Назвіть три періоди творчості Міцкевича. Які найкращі твори написані в кожний період?

- За що Міцкевича було відправлено в Росію на примусове поселення?І якого року?

- Яким маршрутом їхав поет Україною?

-З ким із відомих громадських і культурних діячів познайомився і здружився поет у роки вигнання?

- Які твори Міцкевич написав у вигнанні та еміграції?

- Розповісти про збірку “Кримські сонети”. Що таке сонет?Назвати майстрів сонета.

- Виразно прочитати улюблений сонет?Яка думка пронизує поетичну мініатюру?



ІІ.Вивчення нового матеріалу.

План роботи на уроці.

1.Ідейно-тематичний зміст поеми”Гражина”.

2.Образ головної героїні.

3.Художні особливості твору



Літературознавці.

1.А.Міцкевич – найяскравіший представник польського романтизму. В літературний обіг він увів невмирущу красу народної пісні та балади. Його герої, відповідно до естетичних засад романтизму,сміливо вступають у боротьбу і гинуть героїчною смертю.

Поему «Гражина» Міцкевич створив у 1 період творчості і надрукував 1823 року. Події в творі відбуваються наприкінці ХІV століття, коли середньовічна Литва вела боротьбу проти хрестоносців.

Поема Розпочинається картиною ночі:

Підвівся замок в місячнім промінні

На плечах Новогрудської гори.

Від стін його північної гори.

До замку Литовського князя Літавора під’їхали три лицарі-хрестоносці. Ненависть литвинів вони відчули одразу зі слів варти про німців.

Тевтонський пес із ордену лихого!

Віками смокчуть пруську кров вони.

Під міст пустив би це гидотне псисько.

Але князь Літавор - сліпий егоїст, забувши про рідну землю,він таємно змовляється з німцями, щоб завоювати місто Ліду,зважає не на волю народу,йому бракує почуття Батьківщини. У Літавора мораль феодального розбійника: ввіримось,схватимо,спалимо переживемо.Злочинний задум литовського князя Літавора викликав гнів, обурення в мудрого воєначальника Римвіда і в дружини-красуні Гражини, яка родом була з Ліди.



/Читання тексту поеми в класі підготовленими учнями/

2.Гражина навколішки вмовляє Літавора, щоб він відмінив своє рішення. Впертий,самовпевнений князь нікого не слухає: ні думки Римвіда, ні благань княгині. Літавор залишається в покоях, щоб перепочити перед братовбивчою війною. Але не спить Гражина:

Зімкнула вії,змокла,скам’яніла,

Спинилась і схилилась чолом:

То млою крилась,мов якимись крилом.

Щось вирішила,напевно пішла.

Гражина приймає сміливе і мудре рішення: від імені князя наказує тихо відправити послів-хрестоносців і готуватися до бою не чекаючи світанку.

Литвини йдуть на німців темної ночі, веде їх князь у закритому шоломі. В очі впало те,що сідаючи на коня Літавор не по чоловічому повісив меч з правого боку. Щось цікаве відбувається з князем і на полі бою.

Та що це з ним у хвилю вирішну?

Чому, Боги, у нього сил немає?

Він міцно б´є ,- нікого не вбиває,

Не може зброю втримать замашну.

3. І ось князь тяжко поранений . Литвинів витісняють лицарі. Порятунок надходить несподівано в особі таємничого чорного вершника на баскому чорному коні. Незнайомець повертає литовцям віру в перемогу. Та ось уже вщухло, невеселі литвини повертаються в замок. Князь Літавор марить, помираючи поранений у груди. Невідомий лицар відкриває своє обличчя. І перед здивованим Римвідом з´являється…живий Літавор.

Так хто ж вів литвинів у бій в одежі князя? Це була Гражина , ніжна красуня , вірна дружина , патріотка-литвинка.Вона просить перед смертю пробачення за свій вчинок,який здійснила в ім´я Батьківщини. В ім´я Батьківщини вона здійснила подвиг,який запалив вогонь відваги в серці самовпевненого Літавора.І він кинувся на допомогу війську , дружині .Князь зрозумів мудрість героїчного вчинку Гражини, в горі втрати він не уявляє собі життя без неї.

І князь Літавор сміливо траурно-велично входить у поховальне вогнище , щоб востаннє схилитися над Гражиною і навіки зникнути разом із нею у вогні та димові.

Вчитель.Чому Літавор кидається у вогонь за Гражиною?

4.Образ Гражини – один із найкращих у польській літературі.

Вона була красунею – дружиною , а грізної години стала воїном – захисником . ЇЇ вперед вела віра в справедливість свого рішення. Гражина відчула , що за нею стоїть народ , який не навидить хрестоносців .

Княгиня ціною свого власного життя знешкодила підлий задум князя Літавора і запалила співвітчизників на героїчні вчинки, на боротьбу з лицарями.

Гражина –надзвичайна людина, вона поєднує в собі легендарні риси народного характеру.Її іменем названо поему.

2.Літературознавці- критики про художні особливості поеми:

1.За жанром це романтична поема. Романтичний і сюжет,узятий з історії,таємний задум і в героїні в одежі князя Літавора ,траурно-величне і вогнище, в яке входить князь. Образ головної героїні,створений у дусі усної народної творчості,нагадує персонажів билин та казок.

Міцкевич правдиво відтворює історичне тло,майстерно змальовує героїв,їхні душевні переживання,весь твір пронизаний ідеєю служіння Батьківщині.

2.Закінчує автор поему рядками,які ще раз підкреслюють народний ґатунок образу Гражини

Тепер у Новоградку нікого не знайти.

А то б пісню про Гражину не міг розповісти.

Усюди під сопілку про неї пісня ллється.

І навіть поле бою Литвинки полем зветься.



3.Учень-історик. У поемі вчувається натяк на події в Польщі 20-х років ХІХ ст., коли сучасні літавори-аристократи продавали батьківщину

іноземним поневолювачам,тому основний мотив твору- заклик до єдності в боротьбі за незалежність.Ідеї єдності,вірного служіння Батьківщині актуальні і в наш час. І тому все краще в героях поеми ми повинні взяти в своє серце і нести через все своє життя.



Складання плану роботи над поемою «Гражина».

  1. Картина ночі - початок поеми.

  2. Лицарі – хрестоносці біля замку Літавора.

  3. Задум князя викликав гнів і обурення в мудрого воєначальника Римвіда.

  4. Дії Гражини, дружини князя.

  5. Гражина від імені князя наказує відіслати послів – хрестоносців і готується до бою.

  6. Бій з хрестоносцями.

  7. Смерть Гражини.

  8. Чорний вершник

  9. Таємниця.

  10. Князь за дружиною входить у поховальне вогнище.

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

1.Робота з ілюстраціями

- дібрати назви до зображених епізодів поеми.



2.Бесіда за запитаннями

а/ Яка ідея пронизує поему «Гражина»?

б/ Якою в творі змальовано дружину князя?

в/ Що виховує поема Міцкевича?

г/ У якому вірші Міцкевич також змальовує образ мужньої жінки учасниці польського повстання («Смерть полковника»)?

ІV.Домашнє завдання. Повторити:

- творчість Міцкевича раннього періоду (балади, вірші);



- творчість періоду вигнання(цикл «Кримські сонети»);

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Творчість А. Міцкевича апогея польського романтизму iconКонтрольна робота №4 з теми «Із літератури романтизму. Творчість Г. Гейне, Д. Байрона, А. Міцкевича» ( твір)

Творчість А. Міцкевича апогея польського романтизму iconСтиль романтизм. Архітектура романтизму. Скульптура романтизму. Неоготика. Невізантійський історизм. Наполеонівський ампір
Озвитку романтизму в історії мистецтва, ознайомити із характерними рисами архітектурних напрямів романтизму, розглянути приклади...
Творчість А. Міцкевича апогея польського романтизму iconТворчість Адама Міцкевича

Творчість А. Міцкевича апогея польського романтизму iconТема. Мотив єдності природи й людини. Патріотизм І ностальгія за далекою батьківщиною як провідний настрій «Кримських сонетів» А. Міцкевича. (Слайд 1) Мета
...
Творчість А. Міцкевича апогея польського романтизму iconАдам Міцкевич
Творчість Міцкевича прийнято розподіляти на три періоди: ранній, віленсько-ковенський (до 1824). Кращими творами цього періоду вважають...
Творчість А. Міцкевича апогея польського романтизму iconКонспект уроку із зарубіжної літератури для 9 класу
Історичні, естетичні, філософські чинники розвитку романтизму. Основні ознаки романтизму як напряму в літературі й мистецтві. Романтизм...
Творчість А. Міцкевича апогея польського романтизму iconАдам Міцкевич. \"Кримські сонети\". Загальна характеристика
А. Міцкевича. На матеріалах сонетів Міцкевича розкрити своєрідність його поетичного світу, формувати І розвивати навички уважного...
Творчість А. Міцкевича апогея польського романтизму iconУрок 29 Тема: романтизм
Виникнення та розвиток нового літературного напрямку. Особливості романтизму як художнього напряму, його естетичні принципи. Специфіка...
Творчість А. Міцкевича апогея польського романтизму iconЛекція № Тема. Течії романтизму. Специфіка німецького романтизму Мета
Й. Фіхте. Розвивати естетичні смаки, навчати вмінню аналізувати художній твір, аналітизму, відшукувати спільні та відмінні риси у...
Творчість А. Міцкевича апогея польського романтизму iconПлан Життєвий І творчий шлях письменника
Творчість Стендаля відкрила новий період не лише у французькій літературі, а й в усій західноєвропейській літературі – період класичного...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка