Укладач: Покидько Н. П. керівник гуртків театрального жанру Будинку дитячої та юнацької творчості Баштанського району. Рецензенти



Скачати 318,51 Kb.
Дата конвертації29.07.2017
Розмір318,51 Kb.
ТипПояснювальна записка

c:\users\олег\desktop\на зразковий покидько\2016_02_18\img5.jpg


Укладач:

Покидько Н.П. - керівник гуртків театрального жанру Будинку дитячої та юнацької творчості Баштанського району.



Рецензенти:

Комариста Л.В.- директор Будинку дитячої та юнацької творчості Баштанського району.

Лисяк О.О.- завідувач організаційно-масового відділу Будинку дитячої та юнацької творчості Баштанського району.

Голодівська С.М.- методист районного методичного кабінету відділу освіти, молоді і спорту Баштанської райдержадміністрації.



ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

До духовного світу кожного з нас мистецтво приходить з дитинства і супроводжує протягом усього життя. Найчастіше першою сходинкою на шляху до нього є театр ляльок, який за допомогою, притаманних йому виразних засобів, здійснює формування початкових естетичних уявлень, почуттів, понять. В основі театру ляльок лежить цікавий, улюблений дітьми вид лялькової вистави. Робота гуртка розкриває перед дітьми всі виражальні засоби театру ляльок, розвиває їхню пам'ять і сприяє більш глибокому інтересу до цього незвичайного мистецтва і театру в цілому. Ляльковий театр цінний образами лялькових персонажів і всіма прихованими для глядача «секретами» показу вистави. Це місце де дитина може самореалізуватися, перебороти боязкість, сором'язливість, комплекси.

Навчальна програма реалізується в гуртку художньо-естетичного напряму театрального профілю та спрямована на вихованців віком від 11до 13 років.

Навчальна програма гуртка є адаптованою і побудована на основі Навчальної програми для позашкільних навчальних закладів, схваленої для використання комісією з проблем позашкільної освіти Науково-методичної ради з питань освіти МОН України (протокол № 1 від 22.06.2009р) / упоряд. О .А. Артеменко, О. О. Колонькова, Тараканова А. П. – К.: Шк. Світ, 2012., Програма «Початковий курс театрального мистецтва» / упоряд. Комаровська О.А. К.: Шк. Світ, 2011 р., з допустимими змінами і доповненнями та затвердженою рішенням науково-методичної ради Баштанського районного методичного кабінету від 29.02.2014 р. № 1 та наказом Відділу освіти молоді і спорту Баштанської районної державної адміністрації 26.03.2014 р. №51

Мета програми – формування всебічно розвиненої особистості засобами театрального мистецтва.

Основні завдання навчальної програми:

ознайомити з історією створення та розвитку лялькових театрів України та Миколаївської області, театральною лялькою ;

навчити аналізувати виставу, розуміти її цінність та чим вона буде корисна глядачеві; аналізувати характери художніх образів, глибоко розуміти дії, поведінку позитивних і негативних героїв;

навчити розкривати процеси народження вистави, розуміти зміст образу ляльки, сценічної ситуації;

виховати почуття відповідальності перед партнерами та глядачами; прищеплювати почуття колективізму; любов до праці, упевненість у собі;

розвинути мовний апарат, культуру мовлення, інтонацію, виразне читання, образне мислення, пам'ять, досконале оволодіння живою майстерністю словесної дії;

розвинути фантазію, уяву, уміння спілкуватися з оточуючими;

сприяти самореалізації дитини в соціумі засобами мистецтва.

Актуальність програми полягає у поєднанні норм літературного мовлення і оживленні лялькових персонажів.

Характерна риса програми — поетапність у вивченні навчально-розвиваючих вправ, ігор, які допоможуть розвинути художню уяву.

Основні напрями навчання.

1. Театральне (лялькове) мистецтво та майстерність актора:

- техніка ляльководіння;

- пластика рук та сценічний рух;

- основи драматургії;

- історія театру;

- елементи звукорежисури та художнього освітлення;

- репетиційно-постановча робота.

2.Театрально-декоративне мистецтво:

- малюнок;

- скульптура;

- техніка виготовлення ляльки;

- розвиток художнього смаку та уяви.

3. Музика в театрі:

- музичний слух;

- хоровий спів;

- сольний спів;

- музичне оформлення художнього твору.

4.Акторська майстерність:

- освітньо – розвиваючі ігри;

- акторське перевтілення;

- створення образу;

- міміка обличчя;

- виразність жестів;

- акторський тренінг;

- етюди.

5. Сценічне мовлення:

- дихання;

- голос;


- діапазон;

- дикція,

- артикуляція голосних та приголосних.

Програма розрахована на п'ятирічний курс навчання. На початковий рівень навчання ( І рік) відводиться 144 години, основний – (2 роки) – 288 годин, вищий – (2 роки навчання) – 288 годин.

Заняття проводяться 2 рази на тиждень по 2 години.

Програма передбачає проведення занять, читань, вікторин, репетицій, концертів.

Методами опрацювання навчального матеріалу є бесіди, мовні розминки, вправи на розвиток уваги, виразності жестів рук актора, для вироблення правильного дихання, акторські тренінги, розвиваючі ігри, вправи-етюди.

Формами контролю за результативністю навчання є підсумкові заняття, опитування, участь в конкурсах, концертах, виставах.

Гуртківці початкового рівня поповнять склад виконавчої групи ТО «Театр», завданням якої стане: практичне закріплення вмінь та навичок театрального мистецтва, отриманих протягом усього терміну навчання та постановка нескладних сценічних творів з використанням «живого» плану та ляльок різних систем. Заняття присвячується вивченню тростяної ляльки, її можливостям, техніці ляльководіння на основі вправ і етюдів. Пізніше під час репетиції вистави або сценок продовжаться заняття зі спеціальних акторських дисциплін, музичні вправи, регулювання правильного дихання, покращиться вокальний діапазон, дикція та акторська майстерність.

Загальними принципами організації навчально-виховного процесу є: науковість, синтез, інтелектуальної і практичної діяльності, індивідуальний підхід, послідовність і поступовість викладення матеріалу.



Початковий рівень

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН



Тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

1.

Вступ

2

2

4

2.

Театральна вітальня

4

6

10

3.

Сценічне мовлення (дикція)

6

12

18

4.

Сценічний рух

-

4

4

5.

Акторська майстерність (рольові ігри, етюди, освітньо- розвиваючі вправи)

10

18

28

6.

Дихання

2

8

10

7.

Техніка ляльководіння тростяної ляльки

6

30

36

8.

Постановка лялькових вистав

6

18

24

9.

Виступи перед глядачами

-

8

8

10.

Підсумок

-

2

2




Разом

36

108

144

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1. Вступ (4 год.)

Формування колективу театру ляльок. Термінологія театру ляльок.

Екскурсія по театру ляльок, в казкову скриньку ляльок.

Правила поведінки. Техніка безпеки.


2. Театральна вітальня (10год.)

Теоретична частина. Бесіда мандрівка. «Театр – 8 диво світу».

(виникнення театральної ляльки, ритуальні маски, ідоли, кумири; ляльковий театр БДЮТ, роки діяльності).



Практична частина. Театральна вікторина «Що ти знаєш про театр?»

Театральний словничок (іменники, прикметники).

Театралізована вікторина.

Гра «Ми йдемо до театру» (правила етики)

Літературна вікторина «Чи знаєте ви театр?»

3. Сценічне мовлення, дикція (18 год.)

Теоретична частина. Засоби міміко – емоційної виразності: розділові знаки, логічні паузи, психологічні, емоційні паузи.

Сценічна мова (голос, сила голосу, інтонація).

Освітньо - розвивальні ігри «Світлофор настрою», «Сигнал».

Вигуки : іншомовні, дієслівні.



Практична частина. Мовні розминки :

- вправи для язика, щелеп, вправи «Футбол», «Варення», «Кульбака»;

- діапазон (вправи для тренування діапазону);

- дикція;

- школа «Щоб ротик був слухняний» (скоромовки, чистомовки, лічилки, артикуляція окремих звуків);

- вправи для тренування діапазону;

- вправи для виправлення дикції;

- артикуляція голосних, приголосних букв.

Вправа «Пробудження голосу», вигуки – дієслівні, іншомовні.

Вправи :«Вітер» ,«Смачна каша», «Конячка», «Гойдалки».



4. Сценічний рух (4 год.)

Практична частина. Вправи на розвиток уваги: «Картинки із сірників», «Намалюю в тебе на спині», «Роботи», «Друкарська машинка», «Кульгава мавпа».

Вправи для розвитку виразності жестів рук актора, театральної ляльки: несподіваний рух, хода, емоційне тіло, стрибки.

Поєднання рухів рук, ніг, слів актора і ляльки.

Вправи: «Ліхтарики», «Кулька», «Лялькар і лялька», «Ляльковий театр».



5. Акторська майстерність (28 год.)

Теоретична частина. Акторська майстерність. Мистецтво акторського перевтілення. Створення сценічного образу. Погляд. Міміка. Коло публічної самотності. Методика К. Станіславського, чотири кола уваги. Емоційний стан актора.



Практична частина. Акторський тренінг: «Криве дзеркало», «Творимо», «Цирк», «Зі світу по рядку», «Музично – пластична імпровізація», «Пауза», «Ляльковий театр», «Лялькар і лялька», «Фантастична істота», «Хто як ходить», «Загадки без слів».

Сценічна увага: вправи – етюди «Так ми будемо сидіти», «Правильно сидимо», «Переходи», «Творчий майданчик», «Коло», «Пісня», Сюжетно-рольові ігри: «Пародисти», «Лісова казка», «Фарби», «Манна каша», «Ідемо в гості», «Радість», «Горе».

«Зникла собака», «Нам сумно», «Погана погода».

Освітньо – розвивальні вправи: «Світлофор», «Сигнал».

Інсценівки байок українських байкарів, віршів у виконанні ляльок.

Міміка обличчя. Жести рук.

Вправи: «Миємо руки», «Долоні», «Літак», «Шаман».

Акторський тренінг: «Незвичайний концерт», «Бараняча голова», «Тепло - холодно», «Ми – веселі тваринки», «Скульптура», «Продовж вправу показом», «Карнавал тварин», «Здивування», «Дзеркало», «Настрій артиста».

Розвиваючі ігри на увагу: «Друкарська машинка», «Кульгава мавпа».

Етюди: «Сон», «Пластичний епіграф», «Життя речей», «Атмосфера», «Заверши казку», «Казка», «Мій найрадісніший день», «Пародія», «Анекдот».



6. Дихання (10 год.)

Теоретична частина. Типи дихання (ключичний, грудний, діафрагмальний, комбінований).

Практична частина. Вправи для вироблення правильного дихання як важливого фактора мовлення.

Відео заняття з виконанням вправ: «Хвилі сичать», «Насос», «Пірнання», «Подуємо», «Кульку чарівну надуємо», «Плаваємо», «Погаси свічку», «Щоб не впала пірїнка», «Поклонімося сонцю», «Жонглер», «Мішень», «Квітковий магазин».



7. Техніка ляльководіння тростяної ляльки (36 год.)

Теоретична частина. Види ляльок, будова ляльки, поняття пап’є-маше.

Пластичні можливості руки.

Техніка ляльководіння ляльок різних систем: рукавичні, пальчикові, тростяні.

Вправи для розвитку рук «Долоні», «Літак», «Замок».

Правила фізичних дій ляльки – «10 золотих правил».

Практична частина. «Уривки українських народних казок» у виконанні ляльок.

Практичні вправи з ляльками (тростяними, м’якими, рукавичними, ляльками-картинками).



8. Постановка лялькових вистав (24 год.)

Теоретична частина. Постановчий план. Виготовлення костюмів та декорацій. Ремонт ляльок. Заміна, ремонт одягу ляльок.

Тростинні ляльки. Декорації. Реквізит. Ширма. Фонограма.



Практична частина. Контрольні заняття (перевірка текстового матеріалу вистави, показ окремих мізансцен на ширмі).

Прогонні репетиції вистави.

Генеральні репетиції (з ляльками, реквізитом, декораціями, музикою).

9. Виступи перед глядачами (8 год.)

Практична частина. Показ вистав глядацькому колу. Оголошення подяк батькам і гуртківцям.

Участь у районному конкурсі «Театральна весна».



10. Підсумок (2 год.)

Практична частина. Знання літературного тексту, вистав на пам'ять.

Знання сценічних рухів лялькових персонажів на ширмі.

Знання пісень казкових героїв вистави.

Показ окремих мізансцен лялькових вистав.

Презентація театру ляльок «Золотий ключок», творчий звіт перед батьками, глядацькою аудиторією.

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці мають знати:

- історію театру ляльок, його «секрети», етапи створення вистави, закони сцени, ширми;



  • техніку володіння тростяними ляльками. Найбільш поширені системи ляльок, а саме:

  1. рукавичні;

  2. пальчикові;

  3. тростяні;

  • як створені тростяні ляльки, про матеріал папє-маше для виготовлення голівок, рук, про деревяну будову корпусу ляльки.

Вихованці мають вміти:

  • застосовувати на практиці елементи акторської майстерності;

  • самостійно працювати з текстом (логічні паузи, вміння виділяти головне слово, речення);

  • володіти технікою мови (розділові знаки, чіткість вимовляння букв, звуків);

  • володіти навичками співу пісень лялькових персонажів, чіткої дикції;

  • працювати в акторському ансамблі;

  • бачити сценічний простір, самостійно працювати над роллю;

  • володіти мімікою і жестами рук.

Вихованці мають набути досвід:

  • акторської майстерності, сценічної мови, сценічного руху, правильного дихання;

В кінці навчального року гуртківці мають підготувати лялькову виставу і показати її глядачам : вихованцям ДНЗ, початковим класам навчальних закладів міста.

Основний рівень, перший, другий роки навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН




Тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього



Вступ

«Лялькове мистецтво – 8 диво світу»



8

-

8



Сценічне мовлення (дикція, голос, дихання, орфоепія)

4

32

36



Основа акторської майстерності

8

48

56



Пластичність рук

-

16

16



Техніка ляльководіння тростяної ляльки

4

32

36



«Театральна вітальня» лялькового театру

16

-

16



Постановка лялькових вистав

12

56

68



Прогонні репетиції

-

8

8



Генеральні репетиції

-

8

8



Показ вистави глядачеві

-

8

8



Театральні фестивалі, конкурси

-

8

8



Опрацювання діючого репертуару

-


12

12



Відвідування, перегляд вистав обласного театру ляльок

-


4

4



Підсумок

4


-

4




Разом

52

236

288



\

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

  1. Вступ (8 год.)

Теоретична частина. «Лялькове мистецтво – 8 диво світу».

Організаційна зустріч з гуртківцями.

Прослуховування акторських здібностей дітей. Інструктаж із техніки безпеки.

Правила поведінки театралів на заняттях лялькового театру, ширмі, поводження із тростяною лялькою, збереження матеріалу пап’є-маше, одяг, тростини рук. Екскурсія до майстерні ляльок.

Ознайомлення дітей із навчальною програмою гуртка, змістом та завданням на новий навчальний рік.


  1. Сценічне мовлення (36 год.)

Теоретична частина. Бесіда «Слово у творчості актора лялькового театру».

Техніка мовлення:

- голос;

- дикція;

- дихання;

- орфоепія.

Дикція. Значення дикції для актора лялькового театру.

Практична частина. Вправи для виправлення дикції.

Артикуляція голосних, приголосних.

Гімнастика мовленнєвого апарату.

Вправи для язика.

Вправи для губ.

Вправи для нижньої щелепи.

Вправи для вироблення правильного дихання.

Зміцнення дихальної мускулатури.

Скоромовки, чистомовки.

Вправи для вироблення сили, висоти, тембру голосу.

Вправи для тренування діапазону.

Вправи для розвитку звучності, темпу, чистоти рухливості голосу.

Артикуляційна гімнастика:

- «Лопаточка», «Чашечка», «Голочка», «Гірко».

- «Трубочка», «Годинки», «Конячка», «Грибок».

- «Гойдалка», «Смачне варення», «Змійка».

- «Маляр», «Барабанщики».

Дихальна гімнастика «Насос», «Кульбабка», «Пір’їнка».

Мелодика мови.


  1. Основи акторської майстерності (56год.)

Теоретична частина. Акторська майстерність. Мистецтво акторського перевтілення. Створення сценічного образу. Погляд. Міміка. Коло публічної самотності. Методика К. Станіславського, чотири кола уваги. Емоційний стан актора.

Практична частина. Акторський тренінг: «Криве дзеркало», «Творимо», «Цирк», «Зі світу по рядку», «Музично – пластична імпровізація», «Пауза», «Ляльковий театр», «Лялькар і лялька», «Фантастична істота», «Хто як ходить», «Загадки без слів».

Сценічна увага: Вправи – етюди «Так ми будемо сидіти», «Правильно сидимо», «Переходи», «Творчий майданчик», «Коло», «Пісня», «Гра з носорогом», «Загальмоване дзеркало».

Дивитися і бачити: вправи – етюди «Розглянути люстру», «Долоня», «Свої п’ять пальців».

Уявна дія: «Білий ведмідь», «Уявні прогулянки», «Кінострічка», «Подвійна кінострічка», «Подія на картині».

Сценічна дія: «Стілець», «Інстинктивні реакції», «Виправдовуємо крик», «Людина - скло», «Ліліпути», «Велетні», «Оркестр», «Ліс», «Птахи».


  1. Пластичність рук (16 год.)

Практична частина. Моторні вправи (розвиток гнучкості і рухливості обох рук):

Опускання і піднімання рук.

«Хвиля» , «Тягучка», «Риба», «Пазурі», «Віяло», «Кішечка».

Образні вправи (творча уява):

«Фарбуємо», «Полоскати і гладити».

Етюди: «Схопити - кинути», «Пружинки».

Вправи на розвиток почуття ритму:


  • зображуємо руками квіти, дерева, тварини;

  • дістаємо плоди з дерева;

  • працюємо в саду, на городі;

  • плаваємо в холодному , теплому морі;

  • ловимо метелика;

  • полюємо на мамонта, орла;

  • зображаємо улюблених казкових героїв.

Виразність рук: «Літак», «Замок», «Шаман», «Добридень», «Морський прибій», «Циркуль», «Піаніст», «Відіпхни», «Чудеса руками».

Правила фізичних дій ляльки. Етюди перед ширмою, та з тростяними ляльками на ширмі: виконання віршів, коротких сценок у парах, трійках.



  1. Техніка ляльководіння тростяної ляльки (36 год.)

Теоретична частина. Створення лялькових образів вистави, фізичні дії, рухи кожної ляльки, мізансцени, етюди.

Практична частина. Удосконалення фізичних дій ляльки: етюди, де ляльку заміняє рука актора «Птах», «Квіти та літак», «Квіти на клумбах».

Етюди з лялькою у парах, трійках, групах:

«Вигадана історія», «Казка відома всім: нова версія», «Веселий концерт», «Коротульки – казковий народ».

6. «Театральна вітальня» лялькового театру (16 год.)

Теоретична частина. Перегляд лялькових вистав професійних лялькових театрів.

Ляльковий театр – 8 диво світу (виникнення театральної ляльки, ритуальної маски, ідоли, кумири).

Театральний словничок.

Заняття – гра «Ми йдемо до театру» (правила етики).



7.Постановка лялькових вистав (68 год.)

Теоретична частина. Читання вистави – перший етап роботи.

Постановочний план, задум, художні особливості, п’єси, події, сюжет, вивчення мови автора, мовленеві характеристики дійових осіб.

Створення образу вистави.

Робота навколо п’єси: історія написання п’єси. Біографія її автора, пошуки рішення.

Мізансценування.

Практична частина. Ознайомлення гуртківців із літературним матеріалом.

Застільний період (робота з текстом, ляльками).

Робота у вигородках.

Робота на ширмі з ляльками.

Етюдна робота.

Репетиції за епізодами у ви городках, на ширмі.

Акторське бачення.

Індивідуальна робота з окремими акторами.

Робота над текстом вистави.

Заучування тексту вистави напам’ять.

Реставрація ляльок. Заміна одягу.

Контрольні заняття.

Конкурс малюнків «Якою я бачу виставу у малюнках».

8. Прогонні репетиції (8 год.)

Практична частина. Перевірочний перегляд вистави, окремих сцен.

Декорації, освітлення, музичне оформлення, тростинні ляльки, реквізит.

Хід вистави, програвання картин, актів, усієї вистави.

Загальна лінія акторського виконання.

Робота тростяних ляльок на ширмі.

Ритм акторського виконання, загальна лінія сценічних дій.

Загальне обговорення, недоліки, незручності акторів – ляльководів під час гри.

Звірка загальної композиції – вистави, уточнення деталей, повне і виразне звучання основної ідеї твору.



9. Генеральні репетиції (8 год.)

Практична частина. Перша генеральна репетиція: декорації, реквізит, світло, ляльки, фонограма, шуми, музика, гра акторів – ляльководів.

Заходи щодо усунення недоліків.

Друга генеральна репетиція: запрошення гостей, виявлення недоліків, робота над помилками першої репетиції.

10. Показ вистави глядачеві (8 год.)

Практична частина. Випуск афіші вистави, запрошення глядачів.

Підготовка до виступів:



  • згадати основні, ключові моменти вистави;

  • акторська розминка (пластика, голос).

Рефлексія, аналіз і самоаналіз виступу.

Висновки.

Виступ з виставою перед батьками, учнями шкіл, вихованцями дошкільних навчальних закладів.

11. Театральні фестивалі, конкурси (8 год.)

Практична частина. Участь у районному фестивалі – конкурсі «Театральна весна», в обласному - «Світ надії Дивосвіт».

Показ фрагментів лялькової вистави:



  • тростяні ляльки;

  • пересувна лялькова ширма;

  • декорації, реквізит;

  • фонограма;

  • шумове, світлове оформлення.

12. Опрацювання діючого репертуару (12 год.)

Практична частина. Повторення репертуарного тексту підготовленої вистави.

Повторення фізичних дій ляльки.

Повторення мізансцен.

Індивідуальна робота з акторами.

Декорації.

Музика.


Реквізит.

Прогонна, генеральна репетиція.

Підготовка програми «Посвята в глядачі» (клоунада, ігрова розважальна програма).

Показ вистави глядачеві.



13. Відвідування, перегляд вистав обласного театру.

Участь у розважальних заходах театру ляльок м. Миколаєва .

Перегляд лялькових вистав. Обговорення, аналіз переглянутих вистав.

Обмін думками: «Найкращий актор лялькової вистави».

Висновки «Як створити цікаву лялькову виставу у театрі ляльок БДЮТ».

14. Підсумок (4 год.)

Аналіз навчальної роботи у ляльковому театрі.

Визначення та нагородження кращих акторів.

Вручення грамот вихованцям театру ляльок.

Презентація лялькового театру «Золотий ключик».

Виступ з виставами:

Х.С. Андерсен «Дюймовочка».

В.Маслов «Скарби острова пальм».



ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці мають знати:

- основи акторської майстерності;

- техніку мови та використання її на практиці (дихання, голос, дикція, орфоепія);

- етапи підготовки лялькової вистави;

- будову тростяної ляльки;

- правила фізичних дій ляльки на ширмі у поєднанні з текстом вистави.



Вихованці мають вміти:

- будувати мізансцени, втілювати акторське завдання в дію;

- працювати в акторському ансамблі актор + лялька, колективі акторів;

- чітко дикламувати, доносити текст героїв вистави до глядачів;

- виконувати комплекс загальнозміцнюючих вправ для рук і застосовувати їх у практичній роботі по створенню образів;

- виконувати розминку мовленевого апарату, вимовляти скоромовки, чистомовки;



- самостійно працювати з текстами вистави (логічні паузи, робота з розділовими знаками, мелодика мови, вміння виділяти інтонацією головне слово речення).

Вихованці мають набути досвід:

  • роботи з тростяною лялькою;

  • віднайти і зіграти свою роль у запропонованій виставі;

  • вміння сприймати виставу, визначати події, героїв, давати свою оцінку побаченому;

  • оволодіння початковими навичками написання сценарію лялькової вистави;

  • виготовлення ляльки – рукавички та декорації.

Вищий рівень, перший, другий роки навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН




Тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

1.


Вступне заняття



2

2

4

2

Акторська майстерність

8

36

44

3.

Сценічна мова

8

12

20

4.

Пластичність рук

2

30

32

5.

Техніка ляльководіння тростяної ляльки

4

24

28

6.

Сценічний рух

4

16

20

7.

Історія всесвітнього театру

6

-

6

8.

Робота над сценічним втіленням п'єси. Постановка

12

80

92

9.

Опрацювання діючого репертуару. Генеральні репетиції

-

16

16

10.

Показ вистави глядачеві

-

10

10

11.

Театральні фестивалі, конкурси

-

8

8

12.

Відвідування, перегляд вистав обласного театру ляльок

-


4

4

13.

Підсумкове заняття

-

4

4




Разом

46

242

288



ЗМІСТ ПРОГРАМИ

  1. Вступ (4 год.)

Теоретична частина. Організаційна зустріч з гуртківцями. Прослуховування акторських здібностей дітей. Інструктаж із техніки безпеки.

Правила поведінки театралів на заняттях лялькового театру, ширмі, поводження із тростяною лялькою, збереження матеріалу пап’є-маше, одягу, тростини рук.

Ознайомлення дітей із навчальною програмою гуртка, змістом та завданням на новий навчальний рік.


  1. Акторська майстерність (44 год.)

Теоретична частина. Акторська майстерність актора лялькового театру. Сценічна увага. Координація рухів. Мікроміміка. Народження слова. Сценічна дія. Відчуття правди. Артистична сміливість і гостра характерність.

Практична частина. Акторський тренінг: «Учимося відчувати простір», «Дзеркало», «Криве дзеркало», «Скульптура», «Я тримаю його в руках», «Лялькар і лялька».

Сценічна увага: Вправи – етюди «Тримай свою мелодію».

Координація рухів: вправи – етюди «Східна забава», «Юлій Цезар».

Дивитися і бачити: «Старовинна дрібничка», «Розглядаємо предмет», «Картина на столі», «Фотографи», «Обрати партнера».

Уявна дія: «Глукая куздра», «Кінофільм», «Зібрати картину», «Три слова».

Сценічна дія: «Сидіти», «Елементарні дії», «Суфлер - правда», «Інстинктивні реакції», «Готовність», «Привид у кімнаті», «Звичайне у незвичайному», «Квітка», «Товстий - тонкий», «Хто ж ти?», «Кухня», «Дорога», «Гамми для акторів», «Відгадай предмет», «Упізнати товариша», «Зима - літо», «Пожежа», «Телефонна розмова».




3.Сценічна мова (20 год.)

Теоретична частина. Бесіда «Майстерність мовлення. Досконале володіння мовленнєвим апаратом, уміння правильно користуватися мовою і мовленням». Чотири типи фонаційного дихання.

Техніка мовлення, елементи мовлення:

- голос;

- дикція;

- дихання.

Дикція. Значення дикції для актора лялькового театру. Артикуляційна гімнастика.



Практична частина. Вправи для виправлення дикції. Звучність , темп, чистота, рухливість голосу.

Артикуляція голосних, приголосних.

Гімнастика мовленнєвого апарату.

Вправи для язика.

Вправи для губ.

Вправи для нижньої щелепи.

Вправи для вироблення правильного дихання.

Зміцнення дихальної мускулатури.

Скоромовки, чистомовки.

Вправи для вироблення сили, висоти, тембру голосу.

Вправи для тренування діапазону.

Вправи для розвитку звучності, темпу, чистоти рухливості голосу.

Артикуляційна гімнастика:

- «Лопаточка», «Чашечка», «Голочка», «Гірко».

- «Трубочка», «Годинки», «Конячка», «Грибок».

- «Гойдалка», «Смачне варення», «Змійка».

- «Маляр», «Барабанщики».

Дихальна гімнастика «Насос», «Кульбабка», «Пір’їнка».

Мелодика мови.

4. Пластичність рук (32 год.)

Теоретична частина. Бесіда «Пластичність - здатність до формоутворення, співвідношення внутрішнього життя образа з його зовнішньою виразністю». Пальчиковий ігротренінг.

Практична частина. Вправи для усунення зайвого м'язового напруження.

Вправи : «Шаман», «Миїмо руки», «Долоні», «Піаніст», «Відіпхни», «Чудеса руками», «Руки говорять», «Цвітіння і прив'ядання», «Фарбуємо», «Морський прибій», «Полощимо хустинку», «Циркуль», «Смачні млинці», «Хвиля» , «Тягучка», «Риба», «Пазурі», «Віяло», «Кішечка», « Готуємо салат», «Річка та рибка».

Тренінг пластичності рук. Вправи: «Вітер», «Літаки», «Мельниця».

Вправи на баланс: «На колоді над прірвою», «Гірська ріка», «Прудкий м'ячик».

«Фарбуємо», «Полоскати і гладити».

Вправи для пальців рук: «Пішохід», «Розтягування», «Віяло», «Танцпол», «Вареники», «Попелюшка», «Асоціація», «Дикобраз».

Вправа – гра «Теремок».

Етюди для рук. Театр рук.



5.Техніка ляльководіння тростяної ляльки (28 год.)

Теоретична частина. Закріплення знань про театральну ляльку та їх будову: лялька – рукавичка, лялька – картинка, лялька – маріонетка, лялька – тростяна. Виразні особливості тростяної ляльки, їх відмінність від ляльок інших систем. Анатомія театральної ляльки. Основні технологічні процеси виготовлення тростяних ляльок, сценічні костюми, ляльковий реквізит, декорації.

Практична частина. Варіанти ходи тростяної ляльки на ширмі, логіка поведінки. Вправи з дерев'яним гапітом, координація рухів голови з руками, робота з однією тростиною, двома тростинами одночасно. Вправи на точність погляду «Постріли очима». Закони лялькової ширми, рівень ляльки, біг, присідання, спілкування з іншими персонажами, спілкування з глядачем. Повороти вліво, вправо, танцювальні рухи.

Вивчення «10 золотих правил фізичних дій ляльки». Складання пластичної партитури лялькових образів.



6. Сценічний рух (20 год.)

Теоретична частина. Входження організму у тренувальний процес. Загально-розвивальні вправи на гнучкість тіла та координацію.

Практична частина. Вправи для розминки: хода на місці, хода – біг. Хода – зупинка, хода на носках, підстрибування, випади однією ногою вперед, кроки у присіданні.

Вправи на стільці: нахили, підйоми, прогини. Удосконалення статури та ходи. Вивчення техніки правильної ходи. Удосконалення мовленнєво – рухової координації. Вправа «Відтворення різних темпоритмічних завдань». Вправи з удосконалення уваги й координації рухів, рівноваги.

Вправи: «Гірська ріка», «Мотузка».

Комплексні вправи: «Біг і проголошення цифр», «Біг і читання логічного тексту».



  1. Історія всесвітнього театру (6 год.)

Теоретична частина. Походження театру. Загадкові елементи театру. Мисливські ігри, процеси праці – розпалення вогню, збирання плодів, розмелювання зерна. Свята - ігрища, обряди, заклинання, зимовий сонцеворот, початок весни і пробудження природи, літнє сонцестояння, проводи сонця - Бога Ярили. Старовинні дійства в Україні, обрядова гра «Ляля - стародавній культ родючої матері -Землі», купальські ігри : стрибання через вогнище, плетіння вінків. Різдвяна коза, весільні обряди. Європейський театр: свято на честь Бога Діоніса (завершення збирання урожаю). Діонісійські свята : жертвопринесення, «комос»- банкет (танці, хороводи, пісні).

V сторіччя до нашої ери - початок справжнього театрального мистецтва, що з того часу невпинно розвивається.




8. Робота над сценічним втіленням п'єси. Постановка (92 год.)

Теоретична частина. Читання п'єси. Обмін враженнями. Застольний період. Розподіл ролей. Визначення основних подій п'єси, теми, ідеї, конфлікту, колективної та наскрізної дії драматичного твору.

Практична частина. Розбір п'єси за діями. Розбір п'єси за образами. Робота в загородах (етюдний метод, запропоновані обставини). Робота над першою дією: індивідуальна робота, масові сцени, парні сцени, монологи на ширмі. Робота над другою дією : індивідуальна робота, масові сцени, парні сцени, монологи на ширмі. Репетиція з музикою. Виготовлення ляльок, костюмів, декорацій, реквізиту. Загальні репетиції на ширмі з ляльками. Прогонні репетиції. Генеральна репетиція. Прем'єра.

9. Опрацювання діючого репертуару (16 год.)

Практична частина. Повторення текстів лялькових вистав минулих років. Ремонт ляльок, декорацій, ігрового реквізиту. Оновлення лялькової ширми. Прогонні репетиції окремих мізансцен, дій, картин. Повторення фізичних дій тростяних ляльок, перевтілення, створення сценічних образів. Генеральні репетиції ( світло, декорації, ляльки, реквізит, музична фонограма, слайди, хореографія).

10. Показ вистави глядачеві (10 год.)

Практична частина. Реклама виступів : афіші та програмки вистав. Залучення глядачів, висвітлення виступів у засобах масової інформації. Виступи акторів лялькового театру перед глядачами.

11. Театральні фестивалі - конкурси (8 год.)

Практична частина. Участь у районному фестивалі – конкурсі «Театральна весна», показ напрацьованих вистав. Участь в обласному фестивалі конкурсі театральних колективів «Світ надії Дивосвіт».

Спілкування та обмін досвідом з іншими колективами.




12. Відвідування, перегляд та обговорення вистав (4 год.)

Практична частина. Знайомство з новим репертуаром театру ляльок , українського та російського драматичних театрів. Перегляд вистав. Обговорення, аналіз обмін враженнями.

14. Підсумкові заняття (4 год.)

Практична частина. Творчий підсумковий звіт: вистава, міні-вистави, інсценівки, концерт.

Підсумки роботи гуртка лялькового театру за навчальний рік. Інструктаж із техніки безпеки на період літніх канікул.


ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці мають знати:

- основні етапи розвитку театру;

- родоначальників театру, видатних театральних діячів;

- закони сцени та ширми;

- устрій сцени та ширми;

- театральні терміни;

- театральні жанри;

- основи режисури.



Вихованці мають вміти:

- володіти елементами зовнішньої та внутрішньої техніки актора: слухати, думати, бачити;

- фантазувати, перевтілюватися, взаємодіяти з партнером по виставі;

- володіти навичками роботи з уявними предметами;

- управляти тростяною лялькою;

- створювати сценічний образ;

- опановувати техніку мови (логічні паузи, робота з розділовими знаками, мелодика мови, вміння виділяти інтонацією головне слово, речення);

- володіти своїм тілом, пластикою рук;

- вільно спілкуватися з глядацькою аудиторією.

Вихованці мають набути досвід:


  • роботи з тростяною лялькою;

  • самостійно працювати над роллю, спектаклем загалом;

  • віднайти і зіграти свою роль у запропонованій виставі;

  • вміння сприймати виставу, визначати події, героїв, давати свою оцінку побаченому;

  • оволодіння початковими навичками написання сценарію лялькової вистави;

  • виготовлення ляльки – рукавички та декорацій.


ЛІТЕРАТУРА

1. Бабич Н. Основи культури мовлення – Львів : Світ, 1990. – 178 с.

2. Богуцький Г. «Театральна майстерність» ст. 86, 87, 88, 89, 90, К., 2005.

3. Васіна Л. Музично-драматичний театр «О!» Програма діяльності // Позашкілля. – 2007. - №4. – с.15-16.

4. Ворожейкіна О. Театр для малюків (початкова, середня школа)

Харків «Видавнича група» «Основа» 2010.

5. Демиев Е. «Призвание — кукольник». Искусство «Ленинград», 1996.

6. «Де живе жар-птиця» Іван Гурин. Київ, «Веселка», 2000.

7. Журнал «Позакласний час» №17-18 2006.

8. «Загадки», Київ, Видавництво «Дніпро», 1999.

9. Куликова Л. Виховуємо театром // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2008. - №5. – с. 14-15.

10. Никитин Ю. «В игре слова», Киев, Реклама, 1998.

11. Образцов С., Демиев Е., Аблынин Б., Жаровцева И. «Самодеятельный театр кукол». Издательство «Советская Россия», Москва, 1989.

12. Рєпін В. Театр як життя. Матеріали до історії театру в Білій Церкві // Упоряд. В.О.Іванців. – Біла Церква. – 2008. – с.192.

13. Станіславський К. Робота актора над собою. – К. Мистецтво. – 1953. – 54с.

14. «Семиліточка» (українські народні казки у записах та публікаціях письменників ХІХ-поч. XX ст., Київ, «Веселка», 1990.

15. Театральна майстерність / З. Г. Богуцький // Позакласний час. - 2006. - №17/18 .

16. Устинов Л. «Сказочный мир», Москва, «Искусство», 1991.



17. Шумаді Н. «Народ скаже, як зав'яже» (українські народні прислів'я, приказки, загадки, скоромовки). Київ, «Веселка», 1995.

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Укладач: Покидько Н. П. керівник гуртків театрального жанру Будинку дитячої та юнацької творчості Баштанського району. Рецензенти icon«Поділюсь краплинкою тепла» 2013 Експедиційно-пошуковий загін Козівського районного будинку дитячої та юнацької творчості Керівник пошукової групи
Керівник пошукової групи Ляхович Леся Михайлівна, керівник літературно-краєзнавчого гуртка Козівського будинку дитячої та юнацької...
Укладач: Покидько Н. П. керівник гуртків театрального жанру Будинку дитячої та юнацької творчості Баштанського району. Рецензенти iconВідділ освіти Козівської районної державної адміністрації Козівський районний будинок дитячої та юнацької творчості
Ляхович Леся Михайлівна керівник літературно-краєзнавчого гуртка Козівського районного будинку дитячої та юнацької творчості
Укладач: Покидько Н. П. керівник гуртків театрального жанру Будинку дитячої та юнацької творчості Баштанського району. Рецензенти iconРожищенська районна державна адміністрація відділ освіти
Людмила Леонтіївна – керівник гуртків вокального І сольного співу Рожищенського Будинку дитячої творчості
Укладач: Покидько Н. П. керівник гуртків театрального жанру Будинку дитячої та юнацької творчості Баштанського району. Рецензенти iconРецензенти : Савчук Лідія Матвіївна – методист Нововолинського міського методичного кабінету, учитель-методист, спеціаліст вищої категорії пояснювальна записка
Мельник Наталія Георгіївна – керівник ансамблю скрипалів Нововолинського центру дитячої та юнацької творчості
Укладач: Покидько Н. П. керівник гуртків театрального жанру Будинку дитячої та юнацької творчості Баштанського району. Рецензенти iconС.І. Гессен Завдання формування громадянина-патріота визнається пріоритетним низкою нормативних документів: Національною стратегією розвитку освіти в Україні на період до 2021 року Указ Президента України від 25
Коротич Ірина Василівна керівник гуртка соціально-реабілітаційного напряму Чугуївського будинку дитячої та юнацької творчості Чугуївської...
Укладач: Покидько Н. П. керівник гуртків театрального жанру Будинку дитячої та юнацької творчості Баштанського району. Рецензенти iconПоложення про портфоліо педагогів богуславського районного центру дитячої та юнацької творчості загальні положення
Цдют запроваджується з метою підтримки творчої педагогічної діяльності керівників гуртків, популяризації індивідуальних професійних...
Укладач: Покидько Н. П. керівник гуртків театрального жанру Будинку дитячої та юнацької творчості Баштанського району. Рецензенти iconУкладач: Дудкіна Олена Олександрівна – керівник гуртка «Світова література» обласного Будинку художньої творчості, викладач кафедри української літератури та методики навчання Миколаївського національного університету імені В
Дудкіна Олена Олександрівна – керівник гуртка «Світова література» обласного Будинку художньої творчості, викладач кафедри української...
Укладач: Покидько Н. П. керівник гуртків театрального жанру Будинку дитячої та юнацької творчості Баштанського району. Рецензенти iconУкладач: Галецька Н. К. – керівник гуртка Кам’янець-Подільської міської станції юних туристів Рецензенти

Укладач: Покидько Н. П. керівник гуртків театрального жанру Будинку дитячої та юнацької творчості Баштанського району. Рецензенти iconВідділ освіти долинської районної державної адміністрації кіровоградської області центру дитячої та юнацької творчості долинського району
Відвідування дітьми вокального гуртка це не лише засіб забезпечення виконання естетичних та освітніх завдань з музичного виховання,...
Укладач: Покидько Н. П. керівник гуртків театрального жанру Будинку дитячої та юнацької творчості Баштанського району. Рецензенти iconУ 2013-2014 навчальному році у закладі
«Центр дитячої та юнацької творчості» Енергодарської міської ради Запорізької області


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка