Українська література



Сторінка1/8
Дата конвертації11.04.2017
Розмір1.42 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8

Українська література

8 клас (5)
Автор: Баранова Вікторія Анатоліївна,

вчитель української мови і літератури

спеціалізованої загальноосвітньої школи

І – ІІІ ступенів №1 з поглибленим вивченням слов’янських мов м. Білої Церкви



Тема уроку. Новаторство літературного стилю Михайла Коцюбинський.

Мета: система смислових завдань репродуктивно-перетворювального та творчого характеру щодо особливостей авторського стилю М. Коцюбинського, новаторства в змалюванні жіночого характеру, ролі пейзажів для розуміння психологічних переживань героїв твору.

Учні повинні знати:

  • Про появу імпресіонізму як мистецького стилю та його риси в творчості М. Коцюбинського

  • Основні ознаки авторського стилю М. Коцюбинського

  • Зміст повісті "Дорогою ціною"

  • Новаторство М. Коцюбинського у змалюванні жіночого характеру.

Учні повинні вміти:

  • Визначати особливості авторського стилю письменника

  • Давати характеристику літературним персонажам

  • Аналізувати значення пейзажів для відображення психологічного стану героїв

  • Робити висновки

  • Висловлювати свою думку

  • Добирати цитати та коментувати їх

  • Працювати в парах.

Тип уроку: комбінований.

Методи: робота з текстом, гронування, сенкан, павутинка дискусії, незакінчене речення.

Випереджувальні завдання: скласти сенкани до слів: темрява, вітер, комиші, пожежа, плавні.

Оформлення дошки: у центрі – портрет М. Коцюбинського, на дошці записаний план уроку.

Обладнання: портрет М. Коцюбинського, репродукція картини Клода Моне «Враження. Схід сонця», тексти повісті «Дорогою ціною», 5 аркушів А – 3, 2 ватмани, 10 маркерів, роздруковані цілі заняття по кількості учнів у класі.


Хід заняття


І. Мотиваційний етап.

  1. З'ясування емоційного стану школярів ( рефлексія психологічної готовності): намалювати на полях зошита сонечко або хмаринку, або блискавку.

  2. Актуалізація суб'єктного досвіду.

    • Подивіться у вікно, зверніть увагу, яка чудова сьогодні погода. Який настрій пробуджує у вас пейзаж за вікном, які думки чи переживання викликає у вас? (відповіді дітей).

    • Пейзаж за вікном один, а думки і враження у всіх різні, кожен бачить у природі щось своє, особисте, на що відгукується тільки його серце. М. Коцюбинський називав рослинний і тваринний світ "книгою природи", яку ніхто, крім нього, не міг так проникливо і з любов'ю читати. Коли читаєш описи природи, створені майстром, здається, що вони оживають і перед нашими очима постають чудові пейзажі: і ми бачимо сонячних зайчиків, які граються пелюстками волошки, вмитої ранковою росою, чуємо пісню жайворонка, шелест листя, шепіт моря, відчуваємо подих повітря на своєму обличчі.

    • Пригадайте, які твори М. Коцюбинського ви читали в попередніх класах? ( "Харитя", "Ранок у лісі", "Ялинка").

    • Чи були у цих творах описи природи, які вам запам'яталися найбільше?

    • Продовжте речення: Природа М. Коцюбинського… ( яка?..)

    • Глибоко інтуїтивно Михайло Коцюбинський розуміє і проникає в таїну живої і прекрасної природи, спостереження за якою сповнені такої мистецької вишуканості, що сприймаються як окремі невеличкі твори - мініатюри. Кожен твір М. Коцюбинського – це незбагненне художнє відкриття шаленства фарб, гармонії звуків, почуттів, які «населяють» природу і людську душу. Це неповторний стиль письменника. А який він, цей авторський стиль, ми спробуємо з’ясувати на сьогоднішньому занятті.

ІІ. Цілевизначення та планування діяльності.

  • Чи є в когось доповнення і зміни до цілей і плану уроку ?

(Відповіді учнів. За потреби коригуються і уточнюються цілі та план роботи)

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

    1. Пояснення вчителя щодо появи імпресіонізму в мистецтві та рис імпресіонізму в творчості М. Коцюбинського (мультимедійний супровід ).

    2. Перевірка домашнього завдання. Діти зачитують сенкани до слів: вітер, темрява, комиші, пожежа, плавні.

    3. Бесіда.

* Тема протесту проти кріпаччини, неволі – це лише одна тема цього твору. Друга – вічна – тема кохання. Письменник створює новий образ української жінки – сміливої, мужньої, кохаючої.

    • Читачу відомо, як Соломія стала дружиною нелюбого чоловіка?

    • Чи зі своєї волі?

* Боротьба за своє кохання до Остапа – це її жіночий вияв свободолюбства, прагнення вирватися з моральної неволі. Не роздумуючи довго, вона кидається навздогін за своїм коханим і разом із ним поділяє небезпеку важкого шляху.

  • Як вела себе Соломія, коли загубила пораненого Остапа в плавнях?

  • Як її психологічний стан у цей момент перегукувався із станом природи? Знайдіть цитату. ( « Жовтий, гладкий, високий – він { очерет } глузував із неї, помахуючи над її головою рудим чубом. Соломія чула до нього зненависть, як до живої істоти. Він дратував її. Коли б у неї був серп або ніж, вона різала б його доти, поки б він не поліг увесь або вона сама впала трупом. Соломія накинулась на нього і почала трощити зі злості, з озвірінням, як свого ворога.» )

Справжнім гімном хоробрості жінки, сили її кохання звучать останні сторінки оповідання. Як ви оцінюєте вчинок Соломії напасти на турецьку варту і відбити Остапа?

жінка

людина

героїня

утікачка

Соломіяя

мужня


рішуча

закохана


віддана

романтична

благородна

свободолюбива

смілива

Гронування ( колективне ). 2 хвилини ( кожен працює в зошиті, а потім усі разом складають гронування на дошці ).


жіночна
Павутинка дискусії ( у парах )

Прикро, що така героїня загинула. Вирішальним моментом життя Соломії стало те, що вона покинула рідне село і пішла за коханим, ризикуючи разом із ним своїм життям. Зараз у парах подумайте, які аргументи «За» і «Проти» її вчинку.



Соломії не слід було йти за Остапом
Так! НІ!

( Відповіді дітей )

ІУ. Рефлексія. Підбиття підсумків. Самооцінка роботи на уроці.

На сьогоднішньому занятті ми спробували визначити особливості авторського стилю М. Коцюбинського в зображенні пейзажів та жіночого характеру. Які ваші враження від уроку?



  • Яким був настрій під час заняття?

  • Чого ви навчилися на уроці?

  • Які труднощі зустрічалися і як їх долали?

  • Що було найцікавіше?

  • Що було найголовнішим для кожного з вас?

  • Який головний результат вашої діяльності на занятті?





Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8

Схожі:

Українська література iconУкраїнська література, 5-12 кл
Відповідно, у сьогоднішній загальноосвітній системі предмет "українська література" набуває особливої актуальності
Українська література iconУкраїнська література, 5-12 кл
Відповідно, у сьогоднішній загальноосвітній системі предмет "українська література" набуває особливої актуальності
Українська література iconГіпермаркет Знань>>Українська література 10 клас
Українська література:«Життя І творчість Івана Карпенка-Карого – одного з корифеїв українського театру»
Українська література iconДавня українська література — література українського народу XI-XVIII ст. Давня українська література — література українського народу XI-XVIII ст
Нова періодизація давнього письменства базується на схемі Д. Чижевського, поданій в "Історії української літератури"
Українська література iconУрок № українська література 11 клас 27. 01. 2014
...
Українська література iconУкраїнська література 1920-1930 pp. Урок №1 -2 українська література XX ст. Як новий етап в історії національної культури, її періодизація. Модерністські та авангардистські течії. Українська література й духовне відродження нації в першу третину xx
Українська література XX ст. Як новий етап в історії національної культури, її періодизація. Модерністські та авангардистські течії....
Українська література iconВчитель Лукашук Н. М. Українська література 11 клас
Суспільно-історичні умови розвитку української літератури ХХ ст., основні стильові напрями (модернізм, cоцреалізм, постмодернізм)....
Українська література icon10 клас Твори для вивчення Українська література
Українська література для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів
Українська література iconПрограма вступних випробувань «дитяча література»
...
Українська література iconУкраїнська література 11 клас Українська література за межами України
...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка