Управління культури облдержадміністрації обласна бібліотека для юнацтва ім. О. М. Бойченка



Скачати 368.57 Kb.
Дата конвертації14.04.2017
Розмір368.57 Kb.

УПРАВЛІННЯ КУЛЬТУРИ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

ОБЛАСНА БІБЛІОТЕКА ДЛЯ ЮНАЦТВА ІМ. О. М. БОЙЧЕНКА





Випуск № 13



Кіровоград

2004


Мета даного випуску – допомогти бібліотечним працівникам області активізувати роботу по інформаційно-бібліографічному обслуговуванню

молоді. Крім того вміщено матеріали до Всеукраїнського дня бібліотек.

Наша адреса: ОЮБ ім. О.Бойченка

вул. Декабристів 6/15

м. Кіровоград

25006


Телефон/ факс: 22-74-45

E-mail: bbojchenka@yandex.ru

сайт: www.lib.kr.ua

Національна культура – наше багатство і наш біль. Тільки через неї і завдяки їй ми зможемо увійти у світове співтовариство і утвердитися в ньому. Культура духовно підносить і окрему людину, і весь народ. Вона – надійний гарант прогресивного розвитку суспільства.

Закономірно, що важливе місце в формуванні життєвої позиції, вихованні національної свідомості підлітків посідає бібліотека.

Основні завдання бібліотеки – навчити підлітків користуватись бібліотечними фондами, довідково-бібліографічним апаратом. Навички самостійної роботи з каталогами і картотеками допоможуть у майбутньому значно швидше освоїти довідково-бібліографічний апарат бібліотек інших систем і відомств.

Вашій увазі пропонуємо бібліотечний урок „Каталоги, картотеки бібліотеки.”

Бібліотечні каталоги відображають матеріали, що є в фонді конкретної бібліотеки, складені за певними принципами і призначені для повного розкриття змісту бібліотечних фондів.

„Каталог” слово грецького походження, в перекладі означає „список”.

Каталоги забезпечують можливість пошуку і вибору книжки.

Знайомлячись з фондом по книжкам, що стоять на полицях, користувач не отримує повної інформації про зміст фонду, адже частина видань друку може знаходитись у читачів. В каталогах кожне видання відображено у відповідних галузях знань. Тому каталоги повністю розкривають перед читачами зміст фонду і таким чином сприяють популяризації літератури і допомагають у виборі потрібних книжок. Каталоги відіграють велике значення у внутрішній роботі бібліотеки. Вони необхідні для комплектування фонду, обробки нових надходжень і вилучення з фонду застарілих видань, при підготовці масових заходів. Без добре організованих каталогів неможлива довідково-інформаційна робота бібліотеки.

Каталоги за формою можуть бути найрізноманітнішими: в формі книги, альбому, плакату тощо. Але найчастіше зустрічаються карткові каталоги. На кожній каталожній картці мають бути основні відомості про книги, журнали. Розміри картки стандартні – 7,5 см х 12,5 см. Цей формат є міжнародним. Внизу картки зроблено отвір для металевого стержня.

Бібліотечні каталоги в залежності від угрупування матеріалів, що в них включаються, поділені на 3 основні види: алфавітний, систематичний, предметний.

Алфавітний каталог (АК) – бібліотечний каталог, в якому бібліографічні картки розміщаються за алфавітним порядком імен та прізвищ окремих авторів і колективів авторів або заголовків творів та інших документів.

Алфавітний каталог є обов’язковим в бібліотеці, так як він відображає весь фонд. Саме алфавітний каталог відповідає на питання; чи є в бібліотеці дана книга, які книги того або іншого автора є в бібліотеці.

В алфавітному каталозі картки розміщуються за алфавітним порядком імен та прізвищ окремих авторів і колективів авторів або заголовків творів та інших документів.

На картці алфавітного каталогу вміщують повний індекс за таблицями ББК.



Систематичний каталог (СК) – це каталог, в якому бібліографічні описи розміщені за галузями знань відповідно до визначеної системи бібліотечно-бібліографічної класифікації, згідно з каталожними індексами, незалежно від шифру книги. В систематичному каталозі картки розміщені за галузями знань

У каталожному індексі зазначено, в якому розділі каталогу потрібно поставити певну картку.

Кожний відділ і підвідділ виділяється в систематичному каталозі роздільником.

Систематичний каталог є головним джерелом при виборі книг, так як за основним роздільником зібрана вся література з тієї чи іншої галузі знань з подальшою їх деталізацією.



Систематична картотека статей (СКС) доповнює СК, включає картки на статті і матеріали з періодичних видань, які одержує дана бібліотека. В СКС, так як і в СК, бібліографічні записи розташовані по галузям знань згідно бібліотечно-бібліографічної класифікації. На відміну від СК, ділення матеріалів в СКС більш детальніше тому, що в межах розділів картотека об’єднує більше матеріалів ніж каталог.

Краєзнавчий систематичний каталог (КСК)включає книги, брошури, статті з місцевих журналів та газет (обласних, районних, регіональних), рецензії, атласи, альбоми, нотні видання, діафільми, слайди та інші документи.

Побудований КСК на основі спеціально розроблених таблиць класифікації, які враховують специфіку краєзнавчого довідково-бібліографічного апарату.

Особливості групування матеріалу в КСК в тому, що за кожним діленням весь матеріал розставляється в зворотно хронологічному порядку, що дозволяє прослідкувати за новими надходженнями.

Вибираючи форми популяризації бібліотечно-бібліографічних і інформаційних знань серед різних категорій молоді, бажано надавати перевагу активним, комплексним формам роботи, серед яких можна назвати конкурси книголюбів, турніри всезнайок, бібліографічні КВН, вікторини, інформіни, вечори захоплюючої бібліографії тощо. Такі заходи викликають природний інтерес молоді до поглиблення бібліотечно-бібліографічних знань та навиків, випробування ерудиції, винахідливості, розвивають потребу в самостійності.

З метою удосконалення практичних навичок використання різних видів словників пропонуємо для учнівської молоді бібліотечний урок „Подорож у країну словників”. Під час підготовки та проведення слід оформити книжкову виставку „Дивосвіт скарбів книжкових”, плакати з написами:
„Словник – це весь всесвіт в алфавітному порядку!”
„Якщо добре поміркувати, словник – це книга книг!”

(А.Франс)

Не бійтесь заглядати у словник.

Це пишний яр, а не сумне провалля.

Збирайте, як розумний садівник,

Достиглий овоч у Грінченка й Даля.

(М. Рильський)
Читаючи книги, газети, журнали, ми отримуємо багато нової інформації, пізнаємо багато нових незрозумілих слів. Людина безсила зберігати в пам’яті все: події минулого і теперішнього, дати, факти, імена. І коли потрібна відповідь на питання, або якась довідка, на допомогу приходять словники і довідники.

Ось перед вами виставка книг. Це книги-всезнайки, скупі й щирі одночасно, в них немає нічого зайвого і є багато потрібного. Одні підкажуть вам назви річок, міст, морів, гір. Інші розкажуть про хвороби та їх лікування. Треті – про рослин та їх корисні властивості. Такі книги називаються довідниками.


Буває, що слово відоме давно,

А знає не кожен, що значить воно.

І тут у пригоді стає визначник

Скарбів наших мовних – тлумачний словник.


Зазирну до Грінченка,

Зазирну до Даля, -

Там слова розцвічені в різні кольори.

Начитавшись досхочу, помандрую далі –

В світі стільки звабного, що й не говори...
Видатний вчений, лікар, письменник В. Даль зібрав двісті тисяч слів і для кожного слова знайшов тлумачення. Поруч зі словником В. Даля стоять і словники української мови видатного українського письменника В. Грінченка. В цьому словнику Грінченко підсумував майже столітні зусилля української інтелігенції у формуванні мови свого народу. За це він заслуговує на вічну пам’ять і пошану.

Слова розміщені у словнику в алфавітному порядку. Усі слова, крім односкладових, подаються з наголосом. У тлумачному словнику розкривається значення слів. Є слова, які мають одне лексичне значення, а є такі, які мають декілька значень, і ці значення позначаються цифрами.

Ми запрошуємо вас взяти участь у грі-конкурсі „Хто краще? Хто швидше? Хто точніше?”

Вам потрібно за допомогою тлумачного словника визначити значення даних слів:


І команда ІІ команда
Мистецтво; Метафора;

Фестиваль; Просвітитель;

Епіграф; Епілог;

Країна; Буква;

Кворум; Азбука;

Фольклор. Діалог.


Ви добре впорались із завданням, правильно і повно пояснили значення слів. Так, ви дізналися, що для того, щоб зрозуміти логічне значення слова, правильно його вживати, потрібно частіше звертатися до тлумачного словника.

А якщо ви не знаєте, як писати чи вимовляти те чи інше слово, вам потрібно звернутися до... . Якого словника? (Орфографічного)

Вам потрібно знайти і записати правильно слова:
І команда ІІ команда
Новий рік; Новела;

Нікуди; Нікуди;

Кіловат-година; Канів;

Камінний; Істинний;

Їдальня; Їстівний;

Закінчення. Завидки.


В цьому словнику дається правильне написання слів, при написанні яких можуть виникати певні труднощі.

Ми з вами говорили про одномовні словники. А ще є багатомовні, коли в одній книзі зібрані слова з різних мов. Вони потрібні тим, хто читає книжки, написані іноземними мовами. Це українсько-англійський , російсько-німецький словники.

Зараз вам потрібно перекласти слова:
І команда ІІ команда
Мати; Сестра;

Сади; Жити;

Книга; Вчитися;

Словник; Писати;

Мир; Читати;

Країна ; Друг;

Батько. Брат.
Для того, щоб вправно користуватися словником, потрібно уважно прочитати передмову до нього.

Російсько-український словник складено в алфавітному порядку. Проти кожного слова російською мовою подається переклад українською мовою, а якщо слово багатозначне – дається переклад кожного значення.

Ми запрошуємо вас узяти участь ще в одному турі, який називається „Спритний перекладач”. Вам потрібно за 2 хвилини перекласти якомога більше слів.

І команда ІІ команда
Озорник – пустун; Гурьба – юрба;

Безделушка – дрібничка; Темница – в’язниця;

Письмо – лист; Карта – карта,мапа;

Галстук – краватка; Сеть (на зверя) – тенета;

Утюг –праска; Задеть – зачепити;

Гвоздь – цвях; Уяснить –з’ясувати;

Вещество – речовина; Носки – шкарпетки;

Выставка – виставка; Шалаш – курінь;

Говорун – балакун. Колодец – колодязь, криниця.
За допомогою фразеологічного словника вам потрібно пояснити значення фразеологізмів:
І команда ІІ команда
Взяти ноги в руки; Взяти ноги на плечі;

Знати на зубок; Взяти бика за роги;

Боки обламати; Боком виходить;

Бити дрижаки; Гадки не мати;

Гарячку пороти; Гаряча голова;

В’язи скрутити. Дістати гарбуза.


Енциклопедія
І команда ІІ команда
Деркач; Кошка;

Диплом; Курган;

Дунаєвський. Кушка.
Молодці! Я бачу, ви зрозуміли, як користуватися словником. Словники – це дуже корисні й цікаві книги, книги-помічники, до яких вам потрібно звертатися у скрутну хвилину.

На минулому занятті ви отримали домашнє завдання: з’ясувати значення ваших імен, імен ваших близьких та друзів.



Що означає ім’я:

Софія, Валентина, Віталій, Лідія, Людмила, Ольга, Олександр, Ігор, Микола, Лариса.

Молодці, дуже добре, а який довідник вам допоміг?

А тепер давайте підведемо підсумки нашого уроку.

Що нового ми дізналися на уроці?

Для чого потрібні словники?

З якого словника ми можемо дізнатися про значення слова?

А яким словником слід користуватися при перекладі тексту?

У словниках і довідниках зібрані знання, накопичені багатьма поколіннями. Ці книги вчать вас, бережуть ваші сили і час, допомагають виправляти помилки. І закінчити урок я пропоную віршем С. Литвина „Словники”
Люблю, мов сонце, материнську мову...

Нам кожна братня мова дорога.

Грінченка й Даль ведуть у даль чудову.

О словників вага, віків снага!


Народжена і жити , і вмирати,

Людина слів у вирій не бере.

Не вмре ніколи рідне слово Мати,

Найперше слово „мама” не помре!

Нам словники-аннали у напрузі,

І вірші-друзі, і провідники.

В борінні, у горінні, в горі, друзі,

Не біймося заглядати в словники!


Для учнівської молоді пропонуємо бібліографічний калейдоскоп.

Ведучий: Тема нашої гри „Довідковий апарат бібліотеки”. Гра буде проходити в три тури і беруть участь в ній дві команди.



/Ведучий представляє учасників. Кожна команда придумує собі назву і девіз/.

Ведучий: Оцінювати відповіді буде компетентне журі.



/Ведучий представляє журі/.

Ведучий: Увага! Гра розпочинається! Тема першого туру – „Бібліотека”

Без книг життя неможливе. Значить неможливе і без бібліотеки. Вся історія розвитку людства пов’язана з бібліотекою.

Кожна команда повинна відповісти на шість питань.



Питання для І команди:

1. В якій країні вперше з’явилось слово „бібліотека”? /В Греції/.

2. Назвіть найстарішу бібліотеку в нашому місті /регіоні/.

3. Як називається бібліотека, фонд якої складається з книг з різних галузей знань? /Універсальна/.

4. Як називається картка установленого зразка, яка використовується для індивідуального обліку читачів і видачі літератури? /Формуляр читача/.

5. Для чого в бібліотеці є читальний зал?

6. Яку кількість книг ви можете взяти додому з бібліотеки?

7. На який термін видаються книги в нашій бібліотеці?



Питання для ІІ команди:

1. Що означає слово „бібліотека” в перекладі з грецької? /„Бібліо” – книга, „тека” сховище/.

2. Термін „бібліотека” на Русі не використовувався. Як називали бібліотеку? /Книгосховище, книжкова палата, книжкова кладова, книжкова скарбниця/.

3. Хто і коли заснував першу бібліотеку на Русі? /Ярослав Мудрий в 1037 р./.

4. Чиї імена носять бібліотеки нашого міста /регіону/.

5. Що таке абонемент? /Відділ бібліотеки, де книги можна взяти додому/.

6. Який документ потрібен, щоб стати користувачем бібліотеки? /Паспорт/.

7. Як називається людина, яка користується послугами бібліотеки? /Користувач/.



/Журі підводить підсумки першого туру/.

Ведучий: В другому турі ми згадаємо все про довідково-бібліографічний апарат бібліотеки /ДБА/.

Бібліотека може працювати повноцінно лише тоді, коли є ДБА. Довідковий апарат допомагає дізнатися чи є потрібне видання в фонді бібліотеки, підібрати літературу по темі, відшукати джерело цитати, знайти факти тощо.

Кожній команді пропонується декілька питань і практичних занять.



Питання для І команди:

1. Що таке шифр книги?

2. Що називається компасом в книжковому морі? /Каталог/.

3. Що таке каталожний роздільник? Чим він відрізняється від каталожної картки?

4. Чому каталог назвали систематичним? Що можна визначить по систематичному каталозі?

5. Що таке авторський знак?

6 Чи відносяться словники, енциклопедії, довідники до довідкового апарату бібліотеки?

Питання для ІІ команди:

1. Що таке бібліотечний каталог?

2. Для чого потрібен в бібліотеці алфавітний каталог?

3. Що таке індекс?

4. Які дані заносяться на каталожну картку?

5. В бібліотеках є систематична картотека статей та систематичний краєзнавчий каталог. Чи відносяться вони до ДБА?

6. Для чого в бібліотеці організовуються різні виставки? Чи відносяться вони до ДБА.

Практичні завдання:

/Кожній команді пропонується по три завдання/

1. Визначити за допомогою алфавітного каталогу, чи є в бібліотеці дана (запропонована) книга?

2. Підібрати по систематичному каталозі книги за темами /теми довільні/.

3. Знайти дані про населення області.

Ведучий: Третій тур – бліц-турнір.

Питання для І команди:

1. Як називається товста книга великого формату? /Фоліант/.

2. Гравюра на дереві. /Ксилографія/.

4. Порядковий номер сторінки. /Колонцифра/.

5. Перша сторінка книги, на якій поміщені дані про автора, назва книги, вихідні дані. /Титул/.

6. Періодичне текстове видання, в якому містяться офіційні матеріали, оперативна інформація, статті з актуальних питань, а також літературні твори, ілюстрації. /Газета/..

7. Умовне позначення місця книги на полиці книгосховища. /Шифр книги/.

8. Розмір книги. /Формат/.

9. Старовинна рукописна книга /Манускрипт/.

Питання для ІІ команди:

1. Гравюра на металі. /Офорт/.

2. Нумерація сторінок. /Пагінація/.

3. Перелік усіх творів, які ввійшли до книги, з вказанням сторінок, де вони знаходяться /Зміст/.

4. Підприємство, яке здійснює підготовку і випуск книг, газет, журналів та іншу друковану продукцію./Видавництво/.

5 Умовне позначення, присвоєне кожній рубриці в ББК. /Індекс/.

6. Кінець книжкового блоку, де скріплені всі елементи книги. /Корінець/.

7. Короткий зміст книги. /.Анотація/.

8. Книжний знак власника бібліотеки. /.Екслібрис/.

9. Збірник слів (в алфавітному порядку) з поясненням, тлумаченням або переводом значення слів з однієї мови на іншу. /Словник/.



/Журі об’являє результати третього туру і підводить підсумки гри)/. Ведучий: Доки журі підводить підсумки гри, я пропоную вам невеличкий літературний конкурс.

Команда, яка переможе в цьому конкурсі, отримає спеціальний приз. Ви повинні угадати з якої книги прочитаний уривок, хто автор книги та ім’я героя.



Питання для І команди:

1. „...Вона була вже не молода, але й не стара, висока, рівна, з довгастим лицем, з сірими очима, з тонкими губами та блідим лицем. Вона замолоду довго служила в дворі, у пана, куди її взяли дівкою. Вона вміла дуже добре куховарить і ще й тепер її брали до панів та до попів за куховарку на весілля, на хрестини та на храми. Вона довго терлась коло панів і набралась од їх трохи панства. До неї прилипла якась облесливість в розмові й повага до панів. Вона любила цілувати їм руки, кланятись, підсолоджувала свою розмову з ними. Попаді й небагаті пані частували її в покоях, садовили поруч з собою на стільці як потрібну людину. Вона пишала губи, усміхалась, сипала облесливими словами, наче дрібним горохом. До природної звичайності української в неї пристало щось уже дуже солодке, аж нудне. Але, як тільки вона трохи сердилась, з неї спадала солодка луска, і вона лаялась і кричала на весь рот...”



/Кайдашиха/

Питання для ІІ команди:

„...Господи, чи все ж у мене на своїм місці? Чи по-модному? Ой мамо моя, брансолета забула надіти... Чи шалю, чи мантилю? Не знаю, що мені більш до лиця?... Або, може, й те й друге? Так! Нехай бачить! А книжки й нема! Коли треба, то як на злість! І, певно, знов занесла ота каторжна Химка до кухні. Щоб пироги на листках саджати! Ось, слава богу, знайшла якийсь кавалок... Все одно! Ху, господи, як у мене тіпається серце. Аж пукет на грудях скака!... Як би його прийняти: чи ходячи, чи стоячи, чи сидячи? Ні, краще лежачи, як і наша мадам в пенсіоні приймала свого любезного...”



/Проня/

/Журі нагороджує переможців/

Ведучий: Я вітаю переможців і всіх учасників гри. До нових зустрічей!


Поставивши перед собою завдання наблизити бібліографічну продукцію до молоді, радимо проводити анкетування та інтерв’ювання серед користувачів. Такий контакт має важливість власних відповідей та пропозицій. Спрацьовані дані засвідчать, що для даної категорії користувачів (уже не діти, та ще й не дорослі) бібліографія та інформація про книжкові надходження повинні бути представлені візуально і доступно. Тому й виникла проблема бібліографічного дизайну і реклами, візуального бібліографічного орієнтування.

У бібліотеці , де розміщені каталоги, інформаційні вітрини „Що читати про рідний край”, „Мистецтво бути читачем”. Пропонуємо оформити „Інформаційний калейдоскоп” з тем, які постійно знаходяться в динаміці:

1. Витоки української державності.

2. Хочете бути сучасним? Умійте!

3. Розсіяні по світах (українська діаспора).

4. Хочеш жити? Умій!

5. Чудо? Містика? Наука!

6. У що вірять християни?

7.Світ твоїх захоплень.

8. Літературний хід-парад.

Навпроти кожної теми закріплюються паперові смужечки з бібліографічним описом джерела і рекламним текстом. Кожна смужка має певний колір.

Інформаційна вітрина „Що читати про рідний край” висвітлює теми:

1. Пам’ять віків.

2. Хроніка наших днів.

3. Культура краю.



Інформаційна вітрина „Мистецтво бути читачем” представляє літературу, що виховує культуру читання. Тест „Як ви читаєте?” завжди привертає увагу відвідувачів.

Ще одна новинка, яка б припала до душі читачам, це „Бібліографічний серпантин”. За скляними вікнами з імітованого двоповерхового квадратного будиночка, що крутиться на спеціальній ніжці, розміщені бібліографічні видання. Тут виставляємо і власну бібліографічну продукцію: списки, письмові довідки, покажчики.

До речі: стенди-вітрини й „Бібліографічний серпантин” розміщаємо в доступному місці, що дає змогу безперешкодно знайомитись з рекламним текстом. Проте суть не лише в тому, щоб створити привабливі форми. Найголовніше – як змусити ці форми „працювати”. І перший крок до цього – індивідуальна робота з читачем, яку виконує бібліограф біля каталогів

У відділах обслуговування бібліотеки пропонуємо візуальну форму бібліографії „Слідство ведуть бібліографи”. Ось деякі з її тем –„Біографія єлисаветградського будинку”, „Бібліографія кіровоградського (олександрійського ) пам’ятника”. Ця форма вимагає складного і трудомісткого краєзнавчого пошуку, адже відповідної літератури немає або ж її недостатньо. Бібліограф звертається до обласного (регіонального) краєзнавчого музею, Товариства охорони пам’яток історії та культури, переглядають і опрацьовують багато літератури. Читач же бачить результат цієї роботи: поряд з кафедрою видачі у відділі абонементу, читального залу виставляється художньо оформлена інформаційна вітрина. Якщо знайомимо з будинком – пам’яткою історії та культури, вміщуємо кілька фотографій (видання про Кіровоград). Подаємо також письмову довідку про будинок.

„Біографія кіровоградського (олександрійського) пам’ятника” організовується ідентично.

Аналогічно проводиться і „слідство” за темою „Сім чудес світу”. Поряд з письмовою довідкою (протягом розслідування) розміщуємо привабливо оформлене звернення до читача, подаємо перелік і зображення чудес світу.

Бліц-анкети, усні відгуки читачів засвідчують їх позитивне ставлення до таких форм популяризації книги. Декотрі відкривають для себе нові й цікаві видання, нові факти, іншим подобається стислість і ємність викладу матеріалу. Загалом же помічаємо, що значно підвищується інтерес до історії свого краю, пам’ятників культури світової цивілізації.

У своїй роботі необхідно використовувати невеликі інформаційні вітрини „Що Ви про це знаєте?” (допомога бібліографа), „Читали? Про це мало хто знає!” (візуальний бібліографічний дайджест). Наприклад, вітрина сенсаційного характеру „Читали? Про це мало хто знає!” супроводжується текстом: „Вплив космічних факторів на здоров’я людей інтенсивно досліджується в різних країнах. Чи співпадають ритми епідемій з ритмами сонячної активності? Як впливає магнітне поле Землі на здоров’я? Чому потрібні медичні прогнози про несприятливі для здоров’я людей періоди?”

Відповіді на ці запитання – у публікаціях розділу (вказати...)”

Інший приклад. З цікавістю читачі сприймуть візуальний бібліографічний дайджест з циганського життя. „Цигани. Смагляві, чорноволосі, картато вдягнені... Вражає довічний потяг до зміни місць, ореол таємничості, що оточує цей народ. Скільки знаменитих музикантів і танцюристів вийшло з їхнього середовища!

В рекомендованих книгах і публікаціях розповідається про циган, їхні звичаї, маловідоме або й зовсім невідоме”...

Помітили: візуальні дайджести мають інтригуючий характер, тому й привертають увагу читача, спонукають його до читання.

Залучення молоді до користування бібліографією, вихованню потреби в бібліографічному інформуванні сприяють „малі” форми бібліографії: списки, книжкові закладки, письмові довідки тощо. Основні принципи їх організації – різноманітність, широта, несподіваність, доступність, а також нестандартне оформлення, рекламний, рекомендаційний характер.

На книжкових виставках необхідно використовувати яскраві позначки у формі стріли з написом „Бібліограф пропонує”. До книжкових виставок додаються і невеликі списки під назвою „Чи знаєте, які видання з цього питання вийшли останнім часом? Ми підкажемо!”, відсилки до відповідних каталогів і картотек та до веб-сайтів, які висвітлюють дані питання.

Характерною ознакою візуальних „малих” форм бібліографії є те, що вони мають неодноразовий характер, готуються циклічно. Необхідно прагнути, щоб їх тематика задовольняла запити юнаків і дівчат. Складаючи письмові довідки, художньо оформляємо титульний аркуш: „Де срібліє вербиця” (верба як символ у народному фольклорі).”Мистецтво української сакральної (церковної) архітектури”, „Відроджені святині” (храм рідного краю) тощо.

Практика роботи показала: молодь не байдуже ставиться до бібліографічної продукції та її візуальних форм, замовляє пропоновану літературу, читає і, навіть звертається зі слушними пропозиціями, до яких завжди повинні прислухатись.

Як підсумковий захід популяризації бібліотечно-бібліографічних знань серед старшокласників добре зарекомендували себе інформіни. Свою назву інформіна отримала від двох складових форм – інформація і вікторина. По формі проведення вона являє собою гру-вікторину, де читачі змагаються в пошуках інформації, використовуючи довідково-бібліографічний апарат бібліотеки. В інформіні органічно переплітаються елементи бібліографічних вікторин, КВНів, конкурсів і ділових ігор. Інформіна не тільки допомагає розширити інтерес читачів до набуття знань, але й дозволяє після завершення циклу бібліотечних уроків і практичних занять перевірити і закріпити рівень отриманих умінь та навиків. Основною вимогою, що ставиться до організації інформін, є відповідність запропонованих завдань користувачам рівню їх підготовленості. Тому така форма роботи повинна включатися в загальний цикл заходів по поглибленню бібліотечно-бібліографічних знань і охоплювати один і той же контингент користувачів.

Бібліотечним працівникам, що обслуговують юнацтво, пропонуємо методику підготовки та проведення інформіни для старшокласників „Знатоки ДБА”. В ній можуть взяти участь представники одного-двох класів. Кількість учасників в командах повинна бути оптимальна для того, щоб можна було зручно користуватися довідково-бібліографічним апаратом бібліотеки. Приступаючи до організації заходу потрібно розробити умови конкурсу. В них слід пояснити мету, завдання, порядок і особливості організації, перелічити вимоги, що ставляться відносно знань і умінь учасників та обговорити умови судійства, нагородження і т.д. Конкурс можна провести в чотири тури:

І тур (бліц турнір) „Історія книги та бібліотеки”

Питання: 1. Засновник 1-ї бібліотеки на Русі. /Я. Мудрий/

2. Найзнаменитіша бібліотека древності ІІІ ст. до н.е.

/Олександрійська/

3. Перша друкована книга на Україні? Коли вона була видана?



/”Часослов”, видана в 1616 році, друкарнею Києво-Печерської Лаври./

4. Перший підручник для навчання грамоти. /Буквар/.

5. Творець художнього твору? /Автор/.

6. Невелика за об’ємом книга /Брошура/

7. Довідкове видання з переліком місяців, чисел, днів. /Календар/.

8. Твір, написаний від руки. /Рукопис/.

9. Вічна книга./Біблія/.

ІІ тур „Довідково-бібліографічний апарат – помічник у виборі джерел інформації”.

1.Що ви використовуєте при пошуку та виборі потрібної вам літератури? /Довідковий апарат, бібліографічний покажчик/.

2. Довідковий апарат – це .../Каталоги, картотеки, довідковий фонд/.

3. Що таке бібліотечний каталог? /Перелік документів на різних носіях інформації, наявних у фонді однієї бібліотеки або групи бібліотек, складені в певному порядку/.

4. Які види бібліотечних каталогів ви знаєте? /Алфавітний, систематичний, предметний, краєзнавчий/.

5. Як розміщені картки в алфавітному каталозі? / За алфавітом/.

6. Як побудований систематичний каталог? /Картки групуються за галузями знань, за певною системою, згідно таблиць ББК/.

7. Назвіть ядро довідково – бібліографічного фонду. /Енциклопедії, словники, довідники, краєзнавчі матеріали, збірники та періодичні видання/.



ІІІ тур „Пошук інформації за допомогою каталогів і картотек.”

1. Публікації з національної символіки України, нашого краю. /Систематична картотека статей, краєзнавчий каталог/.

2. Відомості про історичні пам’ятники нашого міста. /Краєзнавчий каталог/.

3. Які книги з народознавства є в бібліотеці? /Див. систематичний каталог /.

4. Що ви знаєте про красуню Клеопатру, коли вона жила, де, яке значення мала в історії? /Див. Словник античності, ВРЕ, книга Хаггарта „Клеопатра”/.

ІV тур „Пошук інформації за допомогою довідкової літератури”.

1. Де знайти значення слів: асоціація, лідер, менеджер, маркетинг? /Див. Словник іноземних слів./.

2. Значення слова „філателія”. /(Див. ВРЕ/.

3. Де і коли народився Богдан Хмельницький, що ви про нього знаєте? /Див. УРЕ/.

4. Які твори П. Куліша є у бібліотеці? /Див. алфавітний каталог/.

Фіналом конкурсу може стати змагання капітанів:

Завдання для капітанів.

І. Необхідно продовжити почате прислів’я:

- Книги читати - ...(усе знати).

- Ученому світ, а ...(невченому тьма).

- Книга – твій друг, ...(без неї, як без рук).

- Хто багато читає, той ...(багато знає).

- Хліб живить тіло, ...а (книга – розум).

- Книга вчить, як ...(на світі жить).

- Книга в щасті прикрашає, а в нещасті ...(утішає).

- Книга - ...(джерело знань).
ІІ. Загадки.

- Язика не має – розуму навчає. /Книга/.

- Біле поле, чорне насіння, хто його сіє, той розуміє. /Книга/.

- Хто говорить мовчки. /Книга/.

Судити, визначати переможців і здійснювати їх нагородження повинно журі. Слід також пам’ятати про особисту першість та членів команд.
Для учнівської молоді пропонуємо провести бібліоерудит. Переможцем буде той, хто дасть найбільшу кількість правильних відповідей.

Бібліоерудит складається з п’яти турів.

І тур Візитна картка учасників гри.

ІІ тур Бліц - турнір

1. Хто автор драматичного твору „Дочка прокурора”, романів „Майстер корабля”, „Чотири шаблі”, „Мир” та ряду оповідань?



/Ю. І. Яновський/.

2. Справжнє ім’я Миколи Карповича Садовського?



/Тобілевич/.

3. Назвіть ім’я батька Івана Микитенка



/Кіндрат/.

4. Хто автор збірки „Лебеді материнства”?



/В. Симоненко/.

5. Хто така Маруся Чурай?



/Народна поетеса ХVІ ст./.

6. Великий за розміром поетичний твір?



/Поема/.

7. Коротка характеристика змісту твору?



/Анотація/.

8. Персонаж комедії Карпенка-Карого „Хазяїн”



/Пузир/

9. Які поезії у Шевченка і Пушкіна мають однакові назви?



/”Кавказ”/

10. Назвіть 1-го представника української класичної драматургії та його драматичні твори



/І. Котляревський „Наталка Полтавка”, „Москаль чарівник”/

11. Згадайте художні твори українських письменників, в назві яких є жіночі імена.



/І. Котляревський „Наталка Полтавка”, Т.  Шевченко „Катерина”, Г. Квітка - Основ’яненко „Маруся”, М. Старицький „Маруся Богуславна”, М.  Рильський „Марина”, В. Сосюра „Марія”, Л. Костенко „Маруся Чурай”, П. Загребельний „Роксолана, „Євпраксія”/
ІІІ тур „Чи знаєте ви...”

1. Список книг в кінці твору?



/Бібліографія/.

2.Де знайти „Місце розташування Кіровоградської області”?



/ Історія міст і сіл УРСР Кіровоградська обл. с. 9/

3. Як називається газета в якій з 1912 р. і до кінця свого життя друкував свої твори Д.Бєдний?



/газета „Правда”. БСЭ. Т.11 кн. 1 с. 418./

4. Основна форма наочної пропаганди літератури – комплекс спеціально відібраних і систематизованих творів друку, що пропонується читачам для огляду і ознайомлення з ними



/Книжкова виставка/.

5. Сукупність організованих певним чином каталожних карток



/Картотека/.

6. Де розшукати матеріали про народні звичаї та обряди українців?



/ У систематичній картотеці статей та систематичному каталозі в розділі 63.3/4У КР / Етнографія України/.

7. Науковий довідник, в якому слова розміщені за алфавітом



/Енциклопедія/

ІV тур „Реклама”.

Завдання даного туру передбачає виявити вміння читача - активіста створити рекламу своєї бібліотеки або конкретної книги чи періодичного видання.

Оцінюється повнота інформації, стислість, емоційність, дотепність. На підготовку цього завдання - 5 хв.

V тур „Ти - мені, я – тобі”.
*
Указом Президента України 30 вересня проголошено Всеукраїнським днем бібліотек. Під час проведення свята у бібліотеці радимо оформити книжково-ілюстративні виставки: „Джерела, що наповнюють життя”, „Усі барви слова”, „Відродити у слові життя”. Визначаючи тему виставки, доречно зосередити увагу на особливо цінних та цікавих виданнях, котрі складають „золотий” фонд бібліотеки. Варто оформити виставку світлин „З історії бібліотеки”

Залу можна прикрасити висловлюваннями видатних людей про книгу та бібліотеку (див. додаток).

У цей день доречно організувати не лише професійне свято, а й різноманітні заходи для читачів: екскурсії по бібліотеці, Свято книги, зустрічі з ветеранами бібліотечної професії тощо.

ЇЇ величність – бібліотекар”

(до Дня бібліотек)
І ведучий Вересневі думи,

Спогади і мрії

Заплітає осінь

В золоту косу.

Добре, як у тебе

Серце не старіє,

Добре, коли вмієш

Відчувати красу.

ІІ ведучий Саме в цю пору, коли за вікном щедра і яскрава осіння палітра, ми зібралися сьогодні, щоб відзначити своє професійне свято – Всеукраїнський День бібліотек.

І ведучий Сьогодні – не простий звичайний день.

Сьогодні свято – День бібліотек.

ІІ ведучий Дуже добре, що наше свято співпадає з великим християнським святом Віри, Надії, Любові і матері їхньої Софії. Дай боже всім віри, надії і любові, а головне – мудрості.

І ведучий Шановні колеги! Дозвольте привітати Вас зі святом і побажати міцного здоров’я, терпіння, творчого натхнення, щастя.

Слово для привітання надається представнику райдержадміністрації, міськвиконкому.....

ІІ ведучий З розповсюдженням освіти і накопиченням книг у давньоруській державі стали виникати бібліотеки. Бібліотека... Древня і вічно юна оселя людського розуму.

І ведучий Тут книги розумні спокійно живуть,

У тихій величній світлиці,

А двері широкі, відкриті ведуть

До знань золотої скарбниці.

ІІ ведучий Найдревніша згадка про бібліотеки в Київській Русі відноситься до 1037 р. н. е. У літописі, в запису під цим роком, говориться, що князь Ярослав Мудрий любив і старанно читав книги. Він зібрав переписувачів і доручив їм зняти копії з багатьох книг, які до того часу були написані, потім наказав перекладати грецькі книги на старослов’янську мову. Все помістив у побудований ним Софіївський собор у Києві. Так була заснована перша відома нам бібліотека в Київській Русі.

І ведучий Бібліотека – море книг,

Бібліотека – храм науки...

Переступайте наш поріг,

Беріть скарби нетлінні в руки.

ІІ ведучий Яких професій лиш нема!

Професій різних тьмуща-тьма:

Художник, вчитель, лікар і аптекар,

Та в нас найкраща:

Це – бібліотекар!
Він чарівник, що в світі книг живе,

Він читачів своїх до слова таємничого зове.

Отож, в бібліотеку всі ідемо

Як в рідний і улюблений свій дім.


І ведучий Бібліотекар... Він завжди різний: серйозний і веселий, зацікавлений і не дуже, спокійний і гамірний. Працівник бібліотеки повинен бути працьовитим і вміти спілкуватися з людьми, і розуміти їх, адже обличчя будь якої бібліотеки, перш за все – бібліотекар.

ІІ ведучий Таке життя: і біль і радість поруч

І живучи серед людей

Повинні йти ми їм на поміч

Не зачинять в біду дверей.

Йдуть читачі, хто з радістю,

Хто з горем,

На сповідь хтось, а хто по книгу,

Душа з душею поговорить,

Сльоза впаде – розтопить кригу.


І ведучий На вербі зажурені лелеки

У саду скрипить осінній сум.

Ось вона - директор наша

Джерело людських надій і дум.


ІІ ведучий Прийміть вітання наші щирі

Хай ваша доля розквіта,

Нехай в здоров’ї, щасті й мирі

Проходять всі ваші літа.


І ведучий Слово надається директору бібліотеки ..............
ІІ ведучий Для Вас, дорогі наші колеги, співає ...
І ведучий Коли в душі є стрес моральний,

Тоді заходьте в зал читальний.

Коли в сім’ї є непорядок,

До послуг ваших – картотек рядок.

Різноманітних книг безмежний ряд:

Томи, брошури – розшукайте в каталозі

Вони багато що розкажуть

В своєму систематизованому діалозі

А якщо серце кохати перестало,

То поспілкуйтесь з персоналом.

І в щирій атмосфері тій

Душа знайде враз спокій свій.

ІІ ведучий Шановні колеги, Вас пришов привітати..........

І ведучий Бібліотекар не просто службовець, що рахує книги, він в першу чергу бере участь у формуванні особистості.

ІІ ведучий Він теж сівач... Він теж невпинно сіяв,

Хоча й не жито, а насіння слів,

Якщо для когось виростив надію,

То у житті таки він щось зумів.

Він теж сівач... Душі орав неспокій

І лан добірним зерном засівав.

І ведучий Сьогодні ми хочемо вшанувати тих, хто присвятив цій на вигляд простій і тихій справі усе своє життя. Хто багато років тому переступив поріг бібліотеки і залишився в ній назавжди, для кого бібліотечна справа стала покликанням, хто своєю працею підвищував престиж нашої професії. Це наші ветерани.

(Поіменно представляються ветерани і надається їм слово).

Дарунком для вас, наші старші колеги, хай буде пісня ... у виконанні... .

Читець:


Бібліотекар

Це слово – повне сонячного змісту,

За ним стоїть безмежний, мудрий світ.

...Я пам’ятаю стежечку до міста

В мої хлоп’ячі чотирнадцять літ.

У школі, з шафи, що скрипіла сонно,

Вже все поперечитував, що міг.

І до райцентру я долаю гони,

А в п’ятку коле цвяшок, як на гріх.

Ні, не повернусь!... І таки доклигав

Крізь тугу в тих юхтових чобітках.

Ніяково ступив у царство книги,

Немов у казку, бачену у снах.

Між стелажів ходила диво-фея,

І вперше я позаздрив у житті,

Бо ж всі відкриті перед нею, -

Ех, коли б мені томи оті!...

Я їх носив в мою селянську хату,

Я їх читав при світлі каганця,

І все ж не встиг: було їх так багато.

Ба, в день один надів шинель бійця.

Ішла війна, і скрізь тривожні вісті,

І звідати жах судилося мені:

Ворожі бомби падали вже в місті,

І царство книг палало у вогні.

А на траві, присипана землею -

Лиш білі коси – наче промінці...

В крові лежала того царства фея

Із томиком поезій у руці.

Тоді не зміг я книгу обійняти.

Давно замовкла лютих літ гроза.

І все ж, як там доводиться бувати,

Мені на вії котиться сльоза.

Я б знов пішов стежиною тією

Через поля-замети аж туди,

Де в царстві книг живе казкова фея,

Що може й світ закрити від біди.

В. Колодій

І ведучий Дорогі друзі! Сьогодні в нашій бібліотеці свято. Шлях книги до читачів відкриває бібліотекар. Великий художник, гуманіст, вчений, письменник і громадський діяч М. К. Еріх писав, що кожний бібліотекар – перший провісник чарівності і краси. Саме він з мертвих полиць добуває слово для просвіти духу. Ніякі каталоги не зможуть замінити бібліотекаря. Привітне слово і досвідчена рука створюють істине диво просвіти.

ІІ ведучий Бібліотечна справа є професією, що вимагає від працівників постійного пошуку, роботи над собою, удосконалення професійних знань.

І ведучий Зараз ми запрошуємо найбільш ерудованих, найбільш кмітливих, найбільш чарівних, молодих бібліотекарів - учасниць міні-конкурсу з активу бібліотеки (виходять учасники конкурсу). Давайте поближче познайомимося з ними.(Учасники вибирають номери, під якими будуть виступати в конкурсі).

(Знайомство з учасниками).

Перший тур – розминка, який носить назву „Перлини народної мудрості.”

ІІ ведучий Наступним завданням - конкурс „Сюрприз”, де за допомогою пантоміми учасниці повинні представити назву літературного твору, для цього вони можуть залучити вболівальників. Інші конкурсанти повинні розгадати автора і назву.

І ведучий Запрошуємо до бліц - вікторини. Переможцем буде той, хто називає найбільшу кількість правильних відповідей.

1. Хто з талановитих поетів був талановитим художником?

/Т. Г. Шевченко, МЮ. Лермонтов, В. В. Грушевський/.

2. Згадайте художні твори українських письменників, в назві яких є жіночі імена.



/І. Котляревський „Наталка Полтавка”,Т. Шевченко „Катерина”,І. Квітка – Основ’яненко „Маруся”, М. Старицький „Маруся Богуславка”, М. Рильський „Марина”, В. Сосюра „Марія”, Л. Костенко „Маруся Чурай”, П. Загребельний „Роксолана”, „Євпраксія”/.

3. Назвіть прізвища відомих українських майстрів слова, які друкувалися під псевдонімом:

- Олена Пчілка /Ольга Петрівна Драгоманова/.

- Марко Вовчок /Марія Олексіївна. Вілінська – Маркович/.

- Панас Мирний /Опанас Якович Рудченко/.

- Остап Вишня /Павло Михайлович Губенко/.

- Григорій Косинка /Г. Михайлович Стрілець/.

4.Число екземплярів видавничої продукції?

/Тираж/

5. Кого з українських письменників, наших земляків, Луї Арагон називав

„Українським Гомером?”

/Ю. І. Яновського/

6. Основна, головна думка будь-якого твору

/Ідея/

7. Персональний книжковий знак.

/Екслібрис/

8 Сторінка книги перед титульним листом

/Авантитул/

9. Збірник вибраних творів різних авторів

/Антологія/

10. Твір, написаний від руки

/Рукопис/

11. Документ, який точно відтворює будь-який інший документ

/Копія/

12. Зовнішнє покриття видання

/Обкладинка/

13. Твір з аналізом і критичною оцінкою твору

/Рецензія/

14. Придумане ім’я, яким автор підписує твір

/Псевдонім/

15. Вид драми

/Трагедія/

16. Збірник літературних творів

/Альманах/

ІІ ведучий Підводяться підсумки конкурсу. Переможці нагороджуються.

І ведучий Ось і надійшла до кінця наша зустріч. Дякуємо за участь у конкурсі, побажаємо юним конкурсантам продовжувати традиції попередніх поколінь бібліотечних працівників, шукати нове в роботі.

ІІ ведучий Сьогодні було сказано багато добрих, теплих слів про бібліотечну професію. Бібліотекар – провідник, котрий допомагає книзі знайти дорогу до читацького серця. Запрошуємо до розмови найактивніших користувачів.

(Слово надається читачам, які розповідають про роль бібліотеки і бібліотекарів у їхньому житті.)

І ведучий Побажаємо ж сьогодні всім майстрам бібліотечної справи стати справжніми просвітителями, а читачам цікавих подорожей у світ книг.

ІІ ведучий Ми зичимо щиро в святкову годину

Здоров’я міцного і мирної днини.

Хай буде у домі достаток доволі,

Бажаємо здоров’я, щасливої долі.


*

Голованіська ЦРБ


БІБЛІОТЕКАР – ЦЕ НЕ ПРОСТО ПРОФЕСІЯ, ЦЕ СТАН ДУШІ.

/Сценарій до Всеукраїнського дня бібліотек/


Ведучий 1. Ми день бібліотекаря святкуємо -

А серце і радіє, і щемить,

Життя дзвінкою хвилею вирує

І вересень вітрами гомонить.

Ведучий 2. Неможливо уявити сучасне життя без бібліотек, куди кожна людина може прийти, щоб отримати необхідну інформацію або „підзарядити” свою душу духовними багатствами, залишеними нам у спадщину. Велика заслуга в цьому скромних господинь книжкових храмів - бібліотекарів.

Ведучий 1. Сьогодні ми вшановуємо тих, хто присвятив цій, на перший погляд „простій та тихій” праці своє життя. Визнання до людини приходить із роками через її знання, уміння, ставлення до інших людей. Розум, серце, душу впродовж усіх років нелегкої, але благородної праці бібліотекарі віддають своїм читачам.

Ведучий 2 Спасибі вам за душі золоті,

Що людям ви даруєте турботу,

Нехай щастить, повсюди у житті,

Удача вам і вдома, й на роботі

Щоб вам жилось на світі легко й світло.

Хай серце ваше буде молодим, -

Таким, як є – і щирим і привітним.

Ведучий 1. Сільський бібліотекар. Скільки теплих слів сказано про представників цієї професії. І недарма поважають їх у селах. Ці привітні, добрі, працьовиті жінки ще й чудові організатори масових заходів.

Ведучий 2. Добрі думки, прагнення і почуття виховують через книгу такі бібліотекарі, як... .

Ведучий 1. Бібліотекар – добрий чарівник, до якого приходять, ледь навчившись читати. А працівники, які обслуговують дітей, докладають багато зусиль, уміння, винахідливості, щоб бібліотека для маленьких читачів стала казковою домівкою. Вони вміють підібрати ключик до дитячих сердець.

Ведучий 2 У царстві мудрості, історії і тиші

Проходять ваші весни і літа.

Надворі вітер зелень віт колише,

А потім жовте листя відліта.


На стелажах – дитячі сни казкові,

І пристрасті, і муки, і пісні,

І спалахи великої любові,

І море знань, і сяйво муз, і сміх.


І ви самі – неначе чарівниця,

І зорі вам спускаються до рук.

І прилітають веснами жар – птиці,

Щоб заступити долі від розлук.


Ведучий 1 Щоб захистити від біди і болю,

Лишайтесь в них.

Хай розквіта ваш день,

Хай буде вам у цім жорстокім світі

Не одиноко, дорогі жінки,

Хай вам зоря надії вічно світить

І моляться на вас чоловіки.

Ведучий 2. Слово щирої шани, сердечної вдячності хочеться сказати ветеранам бібліотечної справи. Немало сил, енергії, творчої наснаги віддали ви бібліотечній справі... .

Ведучий 1. Добрим словом згадаємо сьогодні всіх, хто довгі роки добросовісно трудився на бібліотечній ниві. І понині живе часточка їхньої душі у стінах, де вони працювали. Це... .

Ведучий 2. Біжать літа невпинно, плинно,

Спадають листям золотим,

А ви їх обігнать повинні

І не піддатись молодим...

Вже є онуки. Це лише початок.

Ще няньчить будете й пра-пра...

І хай настане в вашій хаті

Іще щасливіша пора!
Ведучий 2. Тільки сяду спочивати,

Хтось почне у бік штовхати,

Тільки ляжу, задрімаю,

Хтось негайно підіймає.

Не барюся у сусідів,

Не жартую за обідом...

Ведучий 1. Не за розрахунком пов’язали свою долю з книгою наші працівники. Тому, незважаючи на всі негаразди сьогодення, на проблеми, що нас оточують щодня, бібліотекарі працюють, знаходять нові форми роботи. Бібліотеки продовжують виконувати свою просвітницьку місію, залишаються джерелом знань, центром інформації та духовної культури, змістовного проведення дозвілля.

Ведучий 2. Ще раз від усієї душі вітаємо вас з святом бібліотек і бажаємо подальших успіхів у вашій важливій благородній праці.


Використана література:
1. Берегиня духовного скарбу. // Шкільна бібліотека. - 2003, -№ 2, - с. 15 – 23.

2. Бібліотекар 2002. // Шкільна бібліотека. – 2002. - №3.

3. Подготовка и проведение конкурса библитечного майстерства. // Методическое пособие. – К. - 1991.

4. Це дивний світ – бібліотека: // Шкільний світ. - 2000. - № 35-36. с.24-40.

Додаток

Вислови, вірші присвячені бібліотеці, бібліотекарям та книгам.
В книгах мудрість всіх наук, -

Тож читай і вчись по них!

Абай Кунанбаєв

Книга – яскравий світоч знань.

А. Н. Джамі

Гарна книга – дорогоцінний скарб.

Зардаби Гасан-бек Меліков

... риючись у книгах хороших авторів, я знайду яке-небудь золото.

Г. С. Сковорода

Слово, моя ти єдиная зброя,

Ми не повинні загинуть обоє!

Може, в руках невідомих братів

Станеш ти кращим мечем на катів.

Леся Українка

Книги – морська глибина:

Хто в них пірне аж до дна,

Той, хоч і труду мав досить

Дивнії перлини виносить.

І. Я. Франко

...книжки на те пишуть, щоб їх читати, а на те читаються, щоб роздумати прочитане.

І. .Я.Франко

Учитесь, читайте,

І чужому научайтесь,

Й свого не цурайтесь.

Т. Г. Шевченко

Книга – наше багатство. Книга відобразила наше минуле і сучасне. Вона відобразить і наше майбутнє.

Айбек

Без книги пусте людське життя.



Дем’ян Бєдний

Книга – є учитель... і учить, як боротись за краще і будувати вільне щасливе життя.

В. М. Блакитний
Кімната без книг – все одно, що людина без душі.

О. П. Довженко

...Книги – найдивовижніші, найпрекрасніші речі у світі.

Мустай Карім

Книга – скарбниця знань. Книга – сховище великого людства. Книга – невичерпне джерело високої естетичної насолоди, глибоких роздумів.

Б. М. Полєвой


Прислухайтесь, як океан співає – народ говорить”.

(вічно юна мудрість про книгу)


Будеш книги читати, будеш все знати.
З книгою дружити – в роботі не тужити.
Книга вчить, як на світі жить.
Книга в щасті прикрашає, а в нещасті утішає.
Книга і труд хороші плоди дають.
Книга – перший друг, без неї як без рук.
Книгу, як око своє бережіть, бо без книги не можна жить.
Людина без книги, як риба без води.
Мудрим ніхто не родився, а з книжок навчився.
Щоб правду знати, треба книжку читати.
Українські народні загадки про книгу
Без язика, а говорить; без голови, а все розуміє; без ніг, а скрізь буває.

Брати чорні й криві, од роду всі німі, а як тільки зійдуться, - стануть вряд і заговорять.

Дерево – не дерево, а листки має;

Той буде мудрим, хто на них ся знає.

Живе без тіла, говорить без язика.

Має листя, але не дерево, дає плоди, але не цвіте.

Рота не має, а все розповість.

Снігові поля, чорні грачі,

Хочеш розумним бути – бери та вчи.

Язика не має, а в кого побуває, той багато знає.


Використана література:
1. Про встановлення Всеукраїнського дня бібліотек: Указ Президента України від 14 травня 1998 р. № 471 // Уряд.кур’єр. -1998.- 19 трав. –с.10

2. Зайченко Н. Конкурс майстерності. // Бібліотечна планета - 2000,- № 3, -с. 37

3. Марусяк Л. Конкурси професійної майстерності. //Бібліотечна планета – 1999. - № 2. - с.18

4. Никанорова Л. Мы победили в конкурсе: Адрес опыта. // Библиотека. – 1999. - № 10. - с.23 - 25

4. Сташків М. Не згасає читацька симпатія до бібліотекаря – поета. // Бібліотечна планета. -1999.- № 3. -с.26

5. Черкашин О.І. Слово про книгу. Висловлювання, крилаті вирази та народна мудрість. - Х. -1968. - 308 с.





Над випуском працювали:

Л. Настояща

Р. Сидоренко

Комп’ютерна верстка:

Р. Сидоренко

Відповідальна за випуск

Л. Савенко





Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Управління культури облдержадміністрації обласна бібліотека для юнацтва ім. О. М. Бойченка iconПропонуємо
Управління культури І туризму облдержадміністрації обласна бібліотека для юнацтва ім. О. М. Бойченка
Управління культури облдержадміністрації обласна бібліотека для юнацтва ім. О. М. Бойченка iconПропонуємо
Управління культури І туризму облдержадміністрації обласна бібліотека для юнацтва ім. О. М. Бойченка
Управління культури облдержадміністрації обласна бібліотека для юнацтва ім. О. М. Бойченка iconПропонуємо
Управління культури І туризму облдержадміністрації обласна бібліотека для юнацтва ім. О. М. Бойченка
Управління культури облдержадміністрації обласна бібліотека для юнацтва ім. О. М. Бойченка iconПізнаймо в слові рідний край
Управління культури І туризму облдержадміністрації обласна бібліотека для юнацтва ім. О. М. Бойченка
Управління культури облдержадміністрації обласна бібліотека для юнацтва ім. О. М. Бойченка iconУправління культури і туризму облдержадміністрації обласна бібліотека для юнацтва ім. О. М. Бойченка Цей дивний світ – бібліотека
Цей дивний світ – бібліотека (до Всеукраїнського дня бібліотек) : бібліографічний покажчик / уклад. Л. Гурба, Н. Товстопят; Кіровоградська...
Управління культури облдержадміністрації обласна бібліотека для юнацтва ім. О. М. Бойченка iconУправління культури І туризму київської облдержадміністрації київська обласна бібліотека для юнацтва
Майстер-клас : Інформаційний бюлетень з бібліотечно-бібліографічного обслуговування юнацтва : / [уклад. Т. І. Василькевич]; Київська...
Управління культури облдержадміністрації обласна бібліотека для юнацтва ім. О. М. Бойченка iconОбласна бібліотека для юнацтва ім. О. М. Бойченка
Департамент культури, туризму та культурної спадщини кіровоградської облдержадміністрації
Управління культури облдержадміністрації обласна бібліотека для юнацтва ім. О. М. Бойченка iconУправління культури І туризму облдержадміністрації Одеська обласна бібліотека для юнацтва ім. В. В. Маяковського

Управління культури облдержадміністрації обласна бібліотека для юнацтва ім. О. М. Бойченка iconУправління культури І туризму облдержадміністрації Одеська обласна бібліотека для юнацтва
Управління культури І туризму, національностей та релігій Одеської обласної державної адміністрації
Управління культури облдержадміністрації обласна бібліотека для юнацтва ім. О. М. Бойченка iconУправління культури І туризму облдержадміністрації Одеська обласна бібліотека для юнацтва ім. В. В. Маяковського
Управління культури І туризму, національностей та релігій Одеської обласної державної адміністрації


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка