Управління освіти виконавчого комітету Шепетівської міської ради



Сторінка1/5
Дата конвертації22.10.2017
Розмір1,01 Mb.
  1   2   3   4   5

Управління освіти

виконавчого комітету Шепетівської міської ради

Методичний кабінет

«У царині дозвілля»

Шахрай Наталія Володимирівна

заступник директора з дошкільної освіти

навчально-виховного об’єднання

«Дошкільний заклад – загальноосвітня школа

І-ІІІ ступенів» ім. М.Островського

м.Шепетівка


2012


Заступник директора з дошкільної освіти Шахрай Наталія Володимирівна


Дошкільників називають «чомусиками», тому що вони із цікавістю пізнають навколишній світ, прагнуть про все дізнатися і радіють життю. Мета цього посібника - допомогти педагогічним працівникам зробити життя дітей радісним, емоційно-насиченим, комфортним для повноцінного розвитку. Різноманітність використання активних та інтерактивних методів і прийомів в організації проведення заходів дозвілля розроблених Шахрай Н.В. сприяють не лише збагаченню емоційних проявів естетичного виховання в житті та мистецтві, але і значно збагатять лексику дітей, розширять практичне розуміння мови, її художніх образів. Всі розробки дозвілля

(свята, розваги, театралізована діяльність ,ігри-драматизації цікаві конкурси із залученням батьків), складені відповідно до вимог Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі».

Сподіваємось, що матеріали посібника допоможуть вихователям та музичним керівникам в організації проведення різноманітних заходів дозвілля .




Вступ

Щоб дитина виросла чуйною, милосердною, відвертою, могла творити добрі вчинки та співпереживати, радіти від щирого серця, ми, дорослі, оточуємо її любов’ю та красою. У загальний потік радісних настроїв і незабутніх емоцій дитинства свої особливі відчуття і переживання вносять різноманітні заходи дозвілля.

Дозвілля – важлива частина життя дитини. Воно завжди бажане, очікуване, радісна подія, що привертає увагу дитини насамперед широкими можливостями самореалізації в різних видах діяльності.

Дозвілля в сучасному дошкільному навчальному закладі – це не лише розважальні заходи, а велика, копітка робота з виховання дітей, спрямована на реалізацію завдань Базової програми «Я у світі», адже допомагає вирішувати численні завдання розвитку, виховання, навчання, є прекрасною можливістю для усвідомлення дитиною культурного досвіду людства та його найвищих моральних і культурних цінностей.

Поєднуючи в собі різні види мистецтва, свята і розваги, як основні засоби дозвілля ефективно впливають на почуття і свідомість дітей. Підготовка і проведення дозвілля служать моральному вихованню дітей і вони об’єднуються спільними переживаннями, в них виховується дисциплінованість, культура поведінки. Участь дітей в різних видах дозвілля зміцнює і розвиває дитячий організм, поліпшує координацію рухів, пам'ять, мову, уяву, сприяє розумовому розвитку. Предметне довкілля, введене під час організації дозвілля, задовольняє і пізнавальну, і соціальну потреби дитини в опануванні найближчим простором та світом людських стосунків. Практична діяльність (участь у різновидах творчих ігор, реалізація ролей у постановочних номерах, виконання функцій тощо) надає можливість дитині отримати такі знання, які допомагають їй пізнати світ, а через пізнання навколишнього світу, дитина пізнає насамперед себе: власні почуття, які викликають явища цього світу, вираження свого ставлення до дітей і дорослих, потреби, що виникли, інтереси, бажання. Всі ці надбання у просторі дозвілля не лише забезпечують дитині приємне перебування у даному соціальному просторі, а й гарантують їй подібні відчуття у будь-якому соціумі взагалі – серед ровесників, рідних і близьких, знайомих і чужих.

Основним постачальником естетичних емоцій людини виступає мистецтво. Виходячи з визнання особливої цінності видів мистецької діяльності у забезпеченні змістовного компонента дозвілля, кожен фрагмент, кожен компонент організованої дитячої діяльності потрібно проектувати як естетичне явище. Така творча діяльність у моїй роботі викликає не лише естетичні почуття, а й забезпечує формування естетичного смаку у дітей дошкільного віку. Організовуючи дозвілля , намагаюся експериментувати. Адже синтезуючи велику кількість видів і жанрів мистецтва (література, поезія, музика, співи, хореографія, живопис, різновиди театру) якнайкраще можна розкрити творчі здібності та нахили дитини. Виступаючи одразу в кількох іпостасях, дитина може розкрити весь власний потенціал: як виконавець, як учасник, глядач, слухач, творець, оцінник та коректор, суфлер. Залучаючи дітей до різноманітних видів діяльності, має змогу розширити діапазон естетичного пізнання світу, спробувати сили у різних сферах, зосередитися на найпривабливішій і найперспективнішій для себе. Тому, важливо пам’ятати, що художні можливості дітей диференційовані, а про результати діяльності свідчить не лише те, наскільки вміло дитина читає вірші, грає певні ролі, озвучує персонажів, співає, а й глибина і сила інтересу, ставлення до якості виконання завдання, прагнення і намагання вдосконалювати свої навички.

Кожне дитяче дозвілля покликане і спроможне виконати систему психолого-педагогічних завдань, серед яких виокремлюю основні:


Задля отримання позитивного результату в організації дозвілля , враховую такі чинники:

- красива та зрозуміла назва заходу;

- оригінальність ідеї;

- матеріальне забезпечення;

- високохудожній, відповідно віку дітей музичний супровід;

- проведення на емоційно-високій ноті.

Вважаю, що основою будь якої форми дитячого дозвілля має бути гра – веселе, захопливе дійство, а не регламентована, організована й унормована дорослим діяльність. Хоча, як будь-яка система, педагогічна не може перетворюватися на хаос, має передбачати певну регулярність, часові межі, послідовність, вона має бути гнучкою, зорієнтованою на реальну життєву ситуацію, емоційний та фізичний стан дітей, базуватися на принципі добровільності. За кожною дитиною має бути право вибору, прийняття власного рішення, надання переваг комусь – чомусь. Тому, найчастіше використовую прийом запрошення до участі у грі, театралізованій діяльності, музикуванні. Адже, завдання сучасного педагога полягає не в тому, щоб сказати: «Роби так, бо так треба», а в тому, щоб сама дитина сказала: «Я робитиму це, тому, що хочу».

Серед різноманітних форм дозвілля у дошкільному закладі виокремлюють: свята та розваги, концерти, театралізовані дійства, літературно-музичні композиції, дивертисмент, шоу, ярмарки, інтелектуально-пізнавальні ігри, гуляння, карнавали, спортивні свята та інші.

Дитячі дозвілля – прекрасне середовище для вирішення завдань всебічного розвитку дитини, під яким розуміється: розвиток психічного комплексу (уваги, пам’яті, мислення, уяви), активізація мовлення і стимулювання комунікативних функцій дітей, удосконалення координації рухів. Виходячи з положень Базового компоненту дошкільної освіти, обов’язковими в дошкільному закладі є святкування Нового року, Маминого свята, Великодніх днів. Ці свята організовують та проводять музичні керівники, але проміжок часу між ними великий. Тому, ми, вихователі, намагаємося організувати дозвілля зміст яких пов'язаний із внутрішнім життям конкретної групи. Це святкування днів народження дітей(один раз на місяць), святкування днів придбання нових іграшок та дні вивчення нових ігор, проведення вечорів самодіяльності. Також, цікавою формою є повтор проведених свят, але із зміною ролей та персонажів, проведення концертів, присвячених народній пісні, концерт однієї групи дітей іншій, улюблених сучасних пісень. Літературні концерти організовуються як закріплення попередньо вивченого матеріалу з художньої літератури. Цікавими формами дозвілля є також вечори гумору , дружби, слухання казок у грамзаписі, перегляд мультфільмів, дитячих передач, театралізована діяльність.

Театралізована діяльність - кожний з видів театралізованої діяльності ставить свої пріоритетні мовленнєві завдання. Коли дитина переглядає виставу, вона сприймає кращі зразки правильного літературного мовлення, що сприяє розвитку та вдосконаленню її власного зв’язного мовлення. У театралізованій грі збагачується та активізується словник дітей, формується вміння самостійно складати, створювати власний сюжет, добирати належне мовленнєве оформлення для реалізації задуму, ідеї. Під час підготовки театральної вистави дитина також виконує вправи, спрямовані на розвиток виразності, образності мовлення та засвоює сприйняті раніше готові мовленнєві форми. Хибною є думка про те, що над театралізованою виставою необхідно довго працювати, адже як приклад вистави заздалегідь розучують, визначають ролі, але забувають про те, що іграм-драматизаціям притаманні основні риси творчої гри. Тому, для того щоб відбулася театралізація достатньо володіти літературним текстом творів, з якими діти знайомляться на занятті. Адже, діти – великі фантазери. Багато цікавого можна почути від них, задаючи питання: «Уяви, що ти Попелюшка. Яку пісню ти б заспівала на балу?» , «Які ще гості були запрошені на бал? Давайте ми їх представимо», або інший варіант – невідомий герой звертається до дітей «Я сам про себе придумав, граю себе: я дуже хочу порозважатися з вами. Допоможіть мені»!». Діти із задоволенням включаються у цю гру, дають ім’я героєві, придумують сюжет розваги, розігрують його разом із іграшковим героєм, виконують улюблені пісні, вірші, таночки. І ось, вистава готова!

Також, велику роль відіграють атрибути, які допомагають розігрувати дійства. Так, за допомогою батьків в нашому дошкільному закладі була оформлена дитяча театральна ширма та придбані театральні іграшки-ляльки.

Цікавими також є настільні театри які є у кожній групі: театр іграшок, театр коробочок, картинок, пальчиковий, театр рукавички – підійде будь-який вид для того, щоб розіграти знайому казку чи створити свою . Можна створити театр з любого підручного матеріалу, головне, фантазія і бажання, адже завдання вихователя не тільки зацікавити малят театром та театралізованими іграми, а й викликати у них бажання самим взяти участь у створенні театральних персонажів.

Розваги – тематика розваг може бути різною. Основна мета розваги – розважити дітей, принести їм радість. Вдумливе використання розваг розширює сферу педагогічного впливу на всебічний розвиток дітей. Твори, включені у сюжет розваги, мають бути цікавими, простими, доступними для сприймання дітьми, не вимагати значних затрат часу на підготовку. Для кращого сприйняття розваги краще об’єднувати спільні дії дітей та вихователя. Для підсилення емоційного сприйняття під час розваг доцільно використовувати сюрпризні моменти, музичний супровід. Тому, план дозвіль погоджується з музичним керівником. Так, в другу половину дня найдоцільніше проводити такі розваги: «День народження» (святкують як правило один раз в місяць чи один раз в квартал), «Свято улюбленої іграшки», «Модельне агентство», «Чайна церемонія», «Різдвяні посиденьки», «Новорічний вогник для малюків», «Вітаємо майбутніх захисників», «В гостях у дітей бабуся Орися», «Концерт на замовлення», «Телеміст», «День замовлень подарунків Діду Морозу» та інші.

Концерти дитячої творчості організовую не як показові для сторонніх осіб. Важливим у їхній підготовці є ініціатива кожної дитини виконати вже відоме з улюбленого репертуару, вигадати щось нове за власним задумом чи за допомогою вихователя, імпровізувати в процесі самої розваги під впливом красивої музики і уявних обставин. Цікавою нагородою під час проведення таких концертів є номінація дітей. Відзначаю щонайменші успіхи дітей, старанність, натхнення й емоційну захопленість. Номінаціями нагороджуються всі діти в залежності від їх можливостей та результатами виконання (вишуканість, виразність, мелодійність, стриманість, гламурність, емоційність, граціонізність, т.д.). Організовуючи та проводячи розваги, завжди пам’ятаю про те, що діти – це не актори, тому намагаюся згладити всі можливі неприємності за допомогою доброзичливого слова, дотепного жарту, підказки. Дуже важливо знайти таку форму проведення розваг, яка б викликала цікавість у дітей, не перенапружувала їх підготовкою. Для закріплення святкового настрою, даю можливість дітям відтворити свої враження в образотворчому мистецтві, самостійній художній діяльності, іграх. Намагаюсь організувати дозвілля в групі так, щоб переживання святкової події було радісним і пізнавальним для кожної дитини, дало змогу відчути кожному власний успіх і вміння, морально підносило у прагненні потішити всіх своїм виступом, подарувати красу одне одному, виховувало почуття відповідальності за добру спільну справу, збагачувало й урізноманітнювало художньо-естетичні враження та почуття.

Дозвілля містять у собі цілий комплекс різних видів творчості: пісні, таночки, художнє слово, театралізацію, ігри, інтерактивні завдання, зображувальну діяльність, експериментування і досліди, фокуси, атракціони тощо. Але, оскільки у дошкільному віці дитина налаштована передусім на гру, вважаю основою будь якого дозвілля є ігрові прийоми: ігрові ситуації, пошукові та уявні ситуації допомагають розвинути пізнавально-творчу активність; демонстрування епізодів лялькових спектаклів, зосереджують увагу, викликають позитивні емоції, інтерес до зображуваного, уяскравлюють, поглиблюють естетичне задоволення, але не впливають на результати роботи.

Кожній кульмінації дитячого дозвілля передує продуманий сюрпризний момент, який є обов’язковим елементом дитячого свята. Сюрпризний момент – момент чарівної появи бажаних подарунків. Такий момент потрібний для того, щоб підвести дітей до апогею дитячого дозвілля. Отримання подарунка – це результат реалізації сюрпризного моменту. Наявність сюрпризних моментів підтримує увагу учасників, пробуджує інтерес до дії. Але важливим моментом є те, що подарунок має бути заслуженим. Він є вираженням винагороди, подяки за сумління, наполегливості, стимулом до подальших високих прагнень і звершень дитини. Дитина почуватиме себе щасливою, якщо дарував такий подарунок герой-чарівник чи казковий персонаж. Сюрпризним моментом може стати все, що завгодно! Чим більше надати волю фантазії і знайти оригінальний спосіб появи, тим яскравішими будуть емоції і враження дітей.

Організовуючи дозвілля, дуже важливо правильно побудувати послідовність ігор , щоб діти не втомились і їм це не здалося одноманітним. Слід чергувати рухові ігри з малюванням, художньою працею, а також з іграми на увагу чи розгадування незвичного шифру. Створити певну позитивну атмосферу під час такої гри допомагають пісні, які сприяють формуванню активної позиції у кожного учасника дозвілля.

Для того, щоб дитина була активним учасником дозвілля, необхідно збагачувати її життєвий досвід яскравими художніми враженнями, надати необхідні знання і вміння. Чим багатший досвід дитини, тим яскравішими будуть творчі прояви в різних видах діяльності. Таким чином , організовуючи дозвілля необхідно спиратися на їхні попередні знання та досвід.



А результатом моєї роботи є безпосередня творчість дітей, яка виражається в здатності самостійно інсценізувати сюжетно-рольові ігри, вигадувати власні казки та засоби художнього відтворення, створювати ілюстровані альбоми за мотивами проведених спектаклів.



Орієнтовний план організації

дозвілля в ІІ половину дня

для дітей змішаної групи


Тиждень

Тема

Форма проведення,

мета

Вересень

1.

Зустрічай нас, дитсадок!


Розвага на подвір’ї

2.

Магазин іграшок


Розважально-ігрове дійство




Жовтень

1.

Дідусеві забавки


Ігри-атракціони

2.

Осіння пригода на подвір’ї


Розвага на подвір’ї

Листопад

1.


«Осінні фантазії»


Концерт

2.

«Вітаємо осінніх іменинників»

Вечір

Грудень

1.

«День замовлень подарунків діду Морозу»

Презентація замовлень

2.

«Андріївські вечорниці»


Вечір гуморини

3.

Вітання від дівчаток майбутнім захисникам!



Концерт

Січень

1.

Різдв’яні посиденьки


Розвага

2.

«Пустощі Снігової Баби»


Розважально-ігрова прогулянка

3

Концерт на замовлення

Гала-концерт

Лютий

1.

Вітаємо зимових іменинників!


Вечір в колі друзів

3.

Театралізована вистава

«Пригоди повітряної кульки»



Вистава

Березень

1.

Відкриття «Модельного агентства»

Шоу-концерт

2.

День бутерброда


Розвага

Квітень

1.

Казкове шоу


Літературно-телевізійний вечір

2.

«На лісовій галявині»


Гра-драматизація

Травень

1.

Танцювальна музика народів світу: «Завітайте в дискоклуб»

Вечір танцю

2.

Привітання іменинникам весни



Концерт

Червень

1.

«Зустріч з літечком тепленьким»

Розвага на подвір’ї

2.

«Свято води та сонця»

Спортивно-розважальний захід

Липень

1.

«Купальські вечори»


Розвага на майданчику

2.

«Свято компоту»

Розважальне шоу




Серпень




1.

«Яблуневий спас»



Фольклорно-етнографічна розвага

2.

«Квіткова феєрія»

Літературно-музична композиція






Розробки конспектів,

сценаріїв

«Зустрічай нас, дитсадок! »

Розвага на подвір’ї
Ведуча: Дорогі діти! Ось і промайнуло тепле літечко, і ми знову зустрілися з вами. Ви всі відпочили за літо, оздоровились, набралися сили, адже попереду ще стільки нового і цікавого. Перед вами відкриються безмежні простори Країни Знань. Але спогади про безтурботне літо все оживають перед нами, адже літо подарувало нам стільки приємних сюрпризів. Давайте ми ще раз про нього згадаємо.

Діти розповідають вірші про літо та літній відпочинок

(Дівчатка- квіточки присідають та утворюють «клумбу»)



Ведуча: Діти, погляньте, яку чудову «клумбу» подарувало нам Літечко. Які в ній прекрасні квіти! (називає).

Гра «Клумба» - вихователь звертається до дітей про те, що зранку вона бачила ось на цьому місці чудову квіткову клумбу, але чомусь вона зникла. Вихователь шукає її, запитує у присутніх на святі, а тим часом діти одягають шапочки квітів та утворюють «клумбу». Вихователь радіє, що віднайшла «клумбу» та запрошує помилуватися нею гостей. Поки вона спілкується, «клумба» знову зникає, і квіти перетворюються на дітей. Так гра триває декілька раз, поки вихователь не здогадалася, що це її діти.

Прокидайтесь, любі квіти

Та радійте, наче діти!

В небі сонечко-дружок

Вже танцює гопачок!

Все навколо розквітає

З добрим ранком всіх вітає!



Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5

Схожі:

Управління освіти виконавчого комітету Шепетівської міської ради iconУправління освіти виконавчого комітету шепетівської міської ради методичний кабінет
Укладач Гарбарець Валентина Миколаївна вчитель англійської мови навчально-виховного комплексу №1 у складі: «Загальноосвітня школа...
Управління освіти виконавчого комітету Шепетівської міської ради iconУправління освіти виконавчого комітету Шепетівської міської ради Методичний кабінет Навчаємо, розвиваємо та виховуємо в позаурочний час
Упорядник: Шевченко В. І., вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, «Вчитель-методист». Толстюк Л. В., вихователь групи...
Управління освіти виконавчого комітету Шепетівської міської ради iconПрограма для вокального гуртка художньо естетичного напряму позашкільної освіти
Наказ управління освіти виконавчого комітету Мукачівської міської ради №
Управління освіти виконавчого комітету Шепетівської міської ради iconУправління освіти виконавчого комітету Марганецької міської ради Методичний кабінет Марганецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №5 Використання мультимедійних

Управління освіти виконавчого комітету Шепетівської міської ради iconНаказ № м. Шепетівка Про відзначення 150-річчя з дня написання Державного Гімну України
Відповідно до листа управління освіти виконавчого комітету Шепетівської міської ради №11-01/949 від 06. 09. 2012р та на виконання...
Управління освіти виконавчого комітету Шепетівської міської ради iconЗвіт начальника управління культури І туризму Ніжинської міської ради Примаченка В. С. /І квартал 2015 року
Управління отримало 4 вхідних документи та підготувало 128 вихідних, підготовлено та прийнято рішення сесії Ніжинської міської ради,...
Управління освіти виконавчого комітету Шепетівської міської ради iconЗаконів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту»
«Про додаткові заходи щодо підвищення якості освіти в Україні», реалізацію державних, регіональних та міських програм у галузі освіти,...
Управління освіти виконавчого комітету Шепетівської міської ради iconВідділ освіти виконавчого комітету Нетішинської міської ради
Бредіхіна Олена Анатоліївна, практичний психолог дошкільного навчального закладу (ясла-садок) №8 «Золотий ключик» м. Нетішин
Управління освіти виконавчого комітету Шепетівської міської ради iconЗвіт про роботу відділу культури марганецької міської ради за 2014 р
Відділ культури виконавчого комітету Марганецької міської ради діє на підставі «Положення про самостійний структурний підрозділ відділ...
Управління освіти виконавчого комітету Шепетівської міської ради iconЗвіт про діяльність структурних підрозділів соціально-гуманітарної сфери виконавчого комітету Ніжинської міської ради за 1 півріччя 2016 року Звіт про роботу
...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка