Урок № Тема. І. Котляревський. П’єса «Наталка Полтавка». Образи твору



Скачати 103,14 Kb.
Дата конвертації08.07.2017
Розмір103,14 Kb.
ТипУрок

Урок №
Тема. І.Котляревський. П’єса «Наталка Полтавка». Образи твору.

Мета: допомогти учням проаналізувати характери і вчинки персонажів; розвивати навички характеристики образів героїв, вміння висловлювати свою думку; виховувати почуття гідності, оптимізм, активну життєву позицію, прагнення до щастя.

Обладнання: портрет письменника, виставка видань творів, ілюстрацій до твору, аудіозаписи пісень.

Тип уроку: урок використання знань з елементами театралізації.



Методи і прийоми: робота в групах, літературна вікторина, учнівські повідомлення (від групи), слово вчителя, виразне читання.

Література:

  1. Ворожейкіна О.М. 100 цікавих ідей для проведення уроку. – Х.: Основа, 2011.

  2. Інтерактивне навчання на уроках української мови та літератури / К.Ю.Голобородько, Н.П.Ткаченко. – Х.: Основа, 2007.

  3. Паращич В.В. Українська література. 8 клас: Плани-конспекти уроків. – Х.: Ранок, 2008. – С.82-87.

  4. Усі уроки української літератури у 8 класі. Для шкіл з російською мовою навчання / О.П.Ващенко, С.М.Головатюк, Г.Д.Корнух, В.Г.Сухенко, Н.І.Счастливцева / Упоряд. О.М.Чхайло. – Х.: Основа, 2008. – С.75-80.

  5. Сулима М.М., Бапліна К.Н., Тригуб І.А. Українська література. Підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин. – К.: Грамота, 2008.


Хід уроку

На дошці – епіграф до уроку:



Щастя – не слава, не гроші. Все це минає.

Щастя – це люди хороші, шана людськая.

Олександр Підсуха

  1. Оргмомент

  2. Повідомлення теми й мети уроку, мотивація навчальної діяльності школярів

Учитель. Епіграфом до нашого уроку будуть слова Олександра Підсухи:

Щастя – не слава, не гроші. Все це минає.

Щастя – це люди хороші, шана людськая.

(Вступне слово вчителя на фоні музики з опери «Наталка Полтавка» Миколи Лисенка)

П’єса «Наталка Полтавка» прочитана… І, напевне, багатьом із вас сподобалася смілива, енергійна, щира дівчина-українка, у якої багато чого можна повчитися. Вразив і нещасливий Петро, який готовий віддати зароблені гроші, аби його кохана була щасливою і чоловік не дорікав їй бідністю. Ми прощаємо навіть Возному.

Наш сьогоднішній урок буде присвячений аналізу літературних тонкощів, того, на що ми відразу не звернули увагу. А саме в таких деталях часто міститься весь «смак» твору.


  1. Учитель.'>Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

Учитель. Ми будемо працювати в групах (учитель дає завдання групам). Від імені групи виступить один представник.

  1. Робота в групах.

1-ша група характеризує образ Наталки.

2-га група характеризує образи Возного і Виборного.

3-тя група – образи Петра і Миколи.

4-та – образ Терпилихи.

5-та – дослідження ролі пісень у творі.

6-та – сценічна доля п’єси І.Котляревського «Наталка Полтавка».


Учитель. Для характеристики образів скористайтеся пам’яткою, що лежить перед вами.
Орієнтовний план характеристики художнього образу-персонажа

(Пам’ятки лежать на парті перед кожним учнем)
Вступ. Місце персонажа в системі образів твору.

Основна частина. Характеристика персонажа як певного соціального типу.

1. Соціальне і матеріальне становище.

2. Зовнішній вигляд.

3. Своєрідність світосприймання і світогляду, коло розумових інтересів, схильностей і звичок:

а) характер діяльності і основних життєвих поривань;

б) вплив на оточуючих (основна сфера, види і типи дії).

4. Область відчуттів:

а) тип ставлення до оточуючих;

б) особливості внутрішніх переживань.

5. Авторське ставлення до персонажа.

6. Які риси особистості героя проявляються в творі:

а) за допомогою портрета;

б) в авторській характеристиці;

в) через характеристику інших дійових осіб;

г) за допомогою передісторії або біографії;;

д) через ланцюг вчинків;

є) у мовній характеристиці;

ж) через «сусідство» з іншими персонажами;

з) через навколишнє оточення.

Висновок. Яка суспільна проблема привела автора до створення даного образу.
1-ша група. Образ Наталки.

(Слухання арії Наталки з опери)

Наталка – головна дійова особа п’єси. Це образ простої і чесної, роботящої й розумної української дівчини. Ми дізнаємося, що колись вона жила з батьками в Полтаві на околиці Мазурівка. Жили в достатках. Дитячі роки її проходили в товаристві з сиротою Петром. Батько потроху пропив багатство і помер, залишивши дружину з дочкою у великій бідності.

Наталка сама заробляє на життя. Слова ми пісні Наталка про себе каже:

Не багата я проста, но чесного роду,

Не стиджуся прясти, шити і носити воду.

Саме працьовитість є однією з найважливіших рис Наталки. Ще глибше вона розкривається слова Виборного: «Золото – не дівка! Наградив Бог Терпилиху дочкою. Крім того, що красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна, – яке в неї добре серце, як вона поважає матір свою; шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця..».

Наталка вважає, що щастя, подружнє життя може бути побудоване лише на взаємному коханні.

(Учениця 1 в національному костюмі виразно читає уривок із п’єси, ява ІV, дія 1:

Ой мати, мати! Серце не вважає,

Кого раз полюбить, з тим і умирає.

Лучче вмерти, як з немилим жити,

Сохнуть з печалі, щодень сльози лити,

Бідність і багатство – єсть то Божа воля;

З милим їх ділити єсть щаслива доля.

Ой хіба ж я, мати, не твоя дитина,

Коли моя мука тобі буде мила?

І до мого горя ти жалю не маєш,

Хто прийшовсь по серцю, забуть заставляєш.)

Готова до самопожертви заради спокою матері. Смілива, не боїться порушити традиції, не лякається погроз Возного. Стійка і наполеглива у боротьбі за своє щасті і щастя коханої людини.


2-га група. Образи Возного і Виборного.

(Прослуховування української народної пісні «Ой під вишнею, під черешнею»).

Возний, за характеристикою Миколи, «юриста завзятий і хапун такий, що й рідного батька злупить!» Через відмову Наталки він погрожує: «…Станете перед суд і заплатите пеню і посидите на вежі». Його мова пересипана канцеляризмами, словами-паразитами, напевне, щоб здаватися розумнішою. Він не вважає обман, хабарі гріхом: «Хто тепер, теє-то, як його – не бреше і не обманюєть».

Разом із тим розумний, освічений, щиро любить Наталку й перед панночками надає перевагу саме їй, простій сільській дівчині. Найголовніше – відмовляється від дівчини, коли бачить благородство Петра і їх з Наталкою щире кохання, говорячи: «Я – Возний і признаюсь, що од рождєнія мого расположен к добрим дєлам, но за недосужностью по должности и за другими клопотами доселе ни одного не сідлав… Я одказуюсь од Наталки і уступаю Петру,… щоб зробив її благополучною».

Виборного найкраще характеризує Микола «То виборний Макогоненко – чоловік і добрий був би, так біда – хитрий, як лисиця, і на всі сторони мотається: де не сій, там і вродиться. І вже де і чорт не зможе, то пошле Макогоненка, зараз докаже».

Виборний – розумний, кміливий, справедливий – правдиво характеризує Наталку, співчуває їй; боїться гріха, обману. Але береться допомогти Возному, вважаючи таке сватання добром для Наталки та її матері.

3-га група. Образи Петра і Миколи.

(Слухання арії Петра з опери «Наталка Полтавка», монологу Петра з п’єси, дія 1, ява 5: «Чотири роки, як розлучили мене з Наталкою» до слів «Коли безталання нападе, тому нема ні в чому удачі».)

Петро – сирота, годованець Терпилів. Щирий, роботящий. Вірно покохав Наталку, і через це його прогнали з двору. Був у мандрах, на заробітках, 4 роки. Дізнавшись, що Наталка заручена, не став за неї боротися, вирішив віддати їй, як сестрі, зароблені гроші замість приданого.

Микола – теж сирота «без роду, без племені, без талану і без приюту». Скрізь запізнюється в пошуках щастя. Хоче податися до козаків. Веселої вдачі, щирий, кмітливий, справедливий, добре розуміється на людях.

4-га група. Образи Терпилихи.

Бідна жінка. Прожила нелегке життя з чоловіком-деспотом і п’яницею. Бачить своє щастя і щастя дочки в багатстві, тому схиляє її до заміжжя з хай нелюбим, але заможним чоловіком. Може бути навіть жорстокою, коли щось загрожує виконанню її планів (виганяє Петра). Де в чому її можна зрозуміти – хотіла своїй дочці добра, де в чому – засудити: для таких дівчат, як Наталка, життя з нелюбом – каторга.



5-га група. Роль пісні у творі.

Іван Котляревський ввів до своєї драми 22 пісні. Дослідники його творчості виділяють 4 групи пісень. Перша – це народні пісні, які були записані чи опубліковані ще до появи твору («Ой під вишнею, під черешнею», «У сусіда хата біла», «Та йшов козак з Дону, та з Дону додому»). Але й до народних пісень драматург підійшов творчо: одні скоротив, інші переробив відповідно до епізодів п’єси, до деяких додав своє закінчення. Отже, друга група – це оброблені народні пісні. Третя – це перероблені літературні твори, як-от: вірш Григорія Сковороди «Всякому городу нрав і права». Іван Котляревський написав і власні пісні: «Віють вітри, віють буйні», «Ой мати, мати! Серце не вважає», «Ой я дівчина Полтавка», «Підеш, Петре, до тієї». Це – четверта група.



Учитель: А тепер заслухаємо власну пісню І.П. Котляревського «Віють вітри, віють буйні». (Слухається аудіозапис пісні)

Учень. Пісні, вставлені у твір, не просто так, для розваг. Вони відіграють важливу роль у характеристиці образів, підкреслюють їхні настрої, розкривають внутрішній світ героїв.



6-га група. Сценічна доля п’єси І.Котляревського «Наталка Полтавка».

«Наталка Полтавка» – перший драматичний твір нової української літератури, який є праматір’ю українського народного театру.

П’єсу написав Іван Котляревський у 1819 році, і відразу вона була поставлена за участю відомого актора Михайла Щепкіна. З цього часу і починається сценічне життя «Наталки Полтавки», яка стала улюбленою піснею глядачів. Вона була прийнята з гучним схваленням не тільки в Україні, але й у Росії.

Популярності п’єси сприяли чудова музика Миколи Лисенка та майстерна гра акторів. Першою в ролі Наталки виступила Наталки виступила актриса Катерина Нальотова. Велике враження на глядачів справляв Михайло Щепкін, який грав роль Виборного. Це спеціально для нього Іван Котляревський написав цю роль. Та найповніше краса п’єси розкрилася в театральних трупах Марка Кропивницького, Михайла Старицького, Миколи Садовського і Петра Саксаганського. У ролі Наталки тут виступила знаменита Марія Заньковецька. Потім – Марія Садовська-Барілотті і Оксана Петрусенко.

Із Полтави п’єса пішла у великий світ. Її дивилися в Петербурзі і Москві, Казані і Києві, Чернігові і Тифлісі. У 1839 році журнал «Отечественные записки» відзначав: «Наталку Полтавку» грали в Полтавському театрі не раз, не десять, не сто разів – і театр завжди був повний, захоплення було запальне, оплескам не було кінця.

«Наталку» грали все частіше і частіше, дивилися її завжди охоче, і зали кожного разу були переповнені. Н-д, «…у Єлизаветі «Наталка» виставлена була у залі дворянського собранія 6 разів: 3 рази вдень і 3 рази ввечері, при повнісіньких зборах».

У 1886 році трупа Марка Кропивницького три місяці грала в Петербурзі, поставивши «Наталку» 20 разів. І кожного разу – сила людей; і кожного разу – надзвичайний успіх. Заслужений артист України Лев Сабінін згадував: «Мені доводилося виступати на Кавказі, у Сибіру, на Далекому Сході – і всюди успіх…Пам’ятаю, як у Єнісейську вистава обернулась у велике урочисте свято».

Із газетних повідомлень про вистави «Наталки Полтавки» можна довідатися про похід полтавської дівчини по малих і великих сценах Кубані і Казахстану, Білорусі і Молдови, Литви і Грузії. Популярна «Наталка Полтавка» і в країнах Західної Європи, в Америці.



І сьогодні п’єса чарує н ас своєю красою, соковитою мовою персонажів, чарівними піснями, незабутніми героями п’єси, досконалою грою акторів.

  1. Робота з ілюстраціями. (Учитель кладе один малюнок кожній групі)

Учитель. А тепер подивіться на ілюстрації і вкажіть, до якого епізоду п’єси цей малюнок.

  1. Закріплення знань, умінь і навичок учнів

Літературна вікторина.

  1. Що запропонував Возний Наталці при першій зустрічі? (Одружитися)

  2. Чим дівчина пояснювала свою відмову? (Вони не рівні)

  3. Чим у своїй пісні «Видно шляхи полтавськії…» пишається Наталка? (Своїм чесним родом, ім’ям)

  4. У кого вищий чин – у Возного чи у Виборного? (У Возного)

  5. Хто такий Петро, крім того, що коханий Наталки? (Прийомний син Терпилів, годованець)

  6. Чому Терпило вигнав Петра? (Бо вважав його бідним, нерівнею для Наталки)

  7. Як Терпилиха з дочкою опинилися в селі? (Батько Наталки помер, вони збідніли і виїхали)

  8. Про що просить Возний Виборного? (Щоб той сприяв його одруженню з Наталкою

  9. )На що сподівалася Наталка, даючи матері обіцянку вийти заміж за першого, хто посватається? (Що ніхто не буде свататися)

  10. Чому Микола і Петро швидко потоваришували? (Бо обидва сироти, чесні, порядні)

  11. Як Терпилиха поставилася спочатку до появи Петра? (Вороже, бо він ламав їхні плани)

  12. Чи подобається вам Петро? Чим саме?

  13. Чи хотіли б ви у житті мати таке кохання, як у Наталки?

  14. Любить чи не любить Терпилиха свою дочку? (Звісно, любить і не хоче, щоб вона поневірялася, але не розуміє, що, віддавши за нелюба, губить свою дитину)

  15. Завдяки кому конфлікт щасливо закінчився? (Завдяки Возному та стійкості Наталки)

  16. Які риси характеру для всіх дійових осіб є спільними? (Доброта, великодушність)

  17. Погоджуєтесь ви чи ні з думкою поета Олександра Підсухи?

Щастя – не слава, не гроші. Все це минає.

Щастя – це люди хороші, шана людськая.

Там, де трудніше, де важче,

Швидше знайти його вдасться.

Руки твої роботящі – ось твоє щастя!

  1. Підбиття підсумків уроку

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон». Продовжіть речення.

  1. «З усіх героїв п’єси «Наталка Полтавка» Івана Котляревського мені найбільше запам’ятався…., тому що…»

  2. «Для сучасників цей твір може служити…»

  1. Дати письмову відповідь на запитання: Чим сподобалася вам п’єса «Наталка Полтавка»?(Учитель або черговий учень роздає аркуші)

Після роботи черговий збирає аркуші.


  1. Домашнє завдання

  1. За пам’яткою підготувати письмову характеристику образів Наталки, Петра і Миколи, використовуючи цитати з п’єси.

  2. Творче завдання. Скласти кросворд за текстом п’єси «Наталка Полтавка».


Учитель. Наш урок, присвячений вивченню п’єси Івана Котляревського «Наталка Полтавка», закінчено. Дякуємо за увагу учням і гостям. (Грає музика з опери «Наталка Полтавка» Миколи Лисенка)


Каталог: attachments
attachments -> Урок-роздум після знайомства з інтимною лірикою Анни Ахматової та Ліни Костенко
attachments -> Вступ Література кінця XIX
attachments -> Усний журнал
attachments -> України Львівський коледж транспортної інфраструктури
attachments -> Проблема особистості людини у творчості А. П. Чехова
attachments -> Уроку : Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий»
attachments -> Позакласний захід із світової літератури На гостину до ювіляра
attachments -> Костенко Ліна Василівна
attachments -> Конспект відкритого уроку в 11 класі


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Урок № Тема. І. Котляревський. П’єса «Наталка Полтавка». Образи твору iconІ. П. Котляревський «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки. Петро І Микола
Тема уроку: І. П. Котляревський «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки. Петро І микола
Урок № Тема. І. Котляревський. П’єса «Наталка Полтавка». Образи твору iconТема. І. П. Котляревський. Соціально-побутова драма «Наталка Полтавка» перший твір української драматургії
Тема. І. П. Котляревський. Соціально-побутова драма «Наталка Полтавка» – перший твір української драматургії
Урок № Тема. І. Котляревський. П’єса «Наталка Полтавка». Образи твору iconУрок української літератури в 9 класі «І. П. Котляревський зачинатель нової української літератури»
...
Урок № Тема. І. Котляревський. П’єса «Наталка Полтавка». Образи твору iconКонспект уроку 9 клас Тема уроку. Соціально побутова драма «Наталка Полтавка» І. Котляревського. Наталка як уособлення кращих рис української дівчини, що
Тема уроку. Соціально – побутова драма «Наталка Полтавка» І. Котляревського. Наталка як уособлення кращих рис української дівчини,...
Урок № Тема. І. Котляревський. П’єса «Наталка Полтавка». Образи твору iconТема. Л. Костенко «Маруся Чурай». Історична основа твору, його сюжетна канва. Мета
Матеріали та обладнання. Портрет поетеси Ліни Костенко, Марусі Чурай, роман «Маруся Чурай», «Дівчина з легенди», пісні Марусі Чурай...
Урок № Тема. І. Котляревський. П’єса «Наталка Полтавка». Образи твору iconУрок Тема: Євген Гуцало. "Сім’я дикої качки"
Тема: Євген Гуцало. “Сім’я дикої качки”. Людина І світ, морально-етичні проблеми в оповіданні. Образи Юрка й Тосі, їхні слова І вчинки...
Урок № Тема. І. Котляревський. П’єса «Наталка Полтавка». Образи твору iconУрок №38 Т. Шевченко. «Гайдамаки». Характеристика героїв твору
Мета: продовжити опрацьовувати ідейний зміст поеми Т. Шевченка «Гайдамаки»; охарактеризувати образи героїв твору; з’ясувати їх роль...
Урок № Тема. І. Котляревський. П’єса «Наталка Полтавка». Образи твору iconТема. П’єса-казка Нелі Шейко-Медведєвої «Лисиця, що впала з неба» (І дія)
Урок українського читання, проведений 22 січня 2013 року в 4-а класі зош І-ІІІ ст №9, вчителем Сорокою Н. Ю
Урок № Тема. І. Котляревський. П’єса «Наталка Полтавка». Образи твору iconУкладач: А. І. Мартинюк
«Пісня в келиху» в перекладі П. Тичини під назвою «Легенда про пісню», п'єса успіху не мала). Нова п'єса — «Дівчина з мишкою» (рос...
Урок № Тема. І. Котляревський. П’єса «Наталка Полтавка». Образи твору iconУрок №20 Тема. І. П. Котляревський. Життя І творчість. Поема «Енеїда». Мета
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до його життєвого І творчого шляху, книжкова виставка різних видань його творів


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка