Урок №1 Тема. «Поема Вергілія «Енеїда» як літературна обробка легенди про троянця Енея засновника Рим у»



Скачати 174.93 Kb.
Дата конвертації13.04.2017
Розмір174.93 Kb.
ТипУрок




Урок №1
Тема. «Поема Вергілія «Енеїда» як літературна обробка легенди про троянця Енея — засновника Риму» вергілій.

Мета: повідомити про життя та творчість Вергілія, «золоту добу» Октавіана Августа; з’ясувати походження слова меценат; ознайомити з історією створення поеми «Енеїда»; продовжити роботу над виразним читанням; розвивати уважність, уміння виступати із повідомленням; виховувати інтерес до римської літератури.

Обладнання: портрети Вергілія, тексти заспіву поеми «Енеїда».

 Обираючи богів, ми обираємо свою долю.

Вергілій

ХІД УРОКУ

I. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання (складання сенкану до образу Прометея).

Прометей!

Мужній, людяний,

захищає, навчає, страждає,

несправедливо покараний за добро,

богоборець.

II. Мотивація навчальної діяльності

— Вергілій, один із найвідоміших римських поетів, вважав: «Обираючи богів, ми обираємо свою долю». Як ви розумієте ці слова? Сам Вергілій не прагнув обирати собі кумирів, але вони у його житті все ж таки були. Про це ви дізнаєтесь сьогодні на уроці.



III. Вивчення нового матеріалу
1. Виступ учня-історика із повідомленням про «золоту добу»

Октавіана Августа.

Октавіан Август у 27 р. відмовився від встановленої раніше диктатури і формально відновив республіку, залишивши за собою військову владу та керівництво прикордонними провінціями. У римській імперії формально зберігалися республіканські органи, сенат, консули. Август вважався лише принцепсом, тобто першим громадянином у республіці.

Однак республіка була лише позірним утворенням. Офіційна ідеологія розглядала правління Октавіана як «золоту добу», що поклала кінець громадянським війнам, принесла на землю мир та достаток.

У цей час домінує поклоніння перед політичним та релігійним минулим Риму, від-

новлення старовинних, давно забутих культів і свят. Це було особливою рисою ідеоло-

гічної політики Августа.

Мистецтву перехідного періоду властиве прагнення до монументальності. Масштабна будівнича діяльність імператора дозволила йому сказати наприкінці життя, що він отримав Рим глиняним, а залишив кам’яним. У храмах, палацах та інших будовах того часу переважав класицистичний стиль.
Офіційної підтримки зазнала й література. Август та його найближчі помічники були зацікавлені в тому, щоб література пропагувала ідеологічні основи нового ладу. Друг Августа Меценат збирав навколо себе поетів і намагався спрямувати їхні інтереси в потрібному йому напрямі. Гурток Мецената був найважливішим центром нового руху у римській поезії, до нього належали найбільш видатні поети доби — Вергілій та Горацій.

2. Слово вчителя

— Публій Вергілій Марон (70–19 рр. до н. е.) — найуславленіший поет імператорського Риму.

Народився Вергілій у Мантуї в сім’ї землевласника, навчався у Мілані, а потім — у Римі. Адвокатська кар’єра не стала реальністю — Вергілій не мав ораторських здібностей, до того ж був дуже сором’язливим. «Високий на зріст, сором’язливий, з селянським обличчям, слабкого здоров’я»,— так описує його античний біограф.

Повернувшись у 45 р. на батьківщину, Вергілій переживає велике потрясіння: у батька відбирають маєток на користь Августових ветеранів. Через 4 роки помістя Вергілію повернули, за що той був усе життя вдячний та зобов’язаний Августові, політику якого він підтримає й пропагуватиме потім у своїй поезії.

Перший великий твір Вергілія — «Буколіки» (в пер. з гр. «Пастуші вірші») — створений приблизно у 39 р. до н. е. У десяти еклогах (маленьких поемах) зображене мирне життя пастухів, їхні почуття, пов’язані зі світом прекрасної природи. Цікаво, що в «Буколіках» автор пише про початок «золотої доби», який

настане після народження Божественного немовляти. Невідомо, чи йшлося про реальну дитину, яка повинна була народитися в якомусь із знатних сімейств, чи, як вважали у середні віки та в добу Відродження, про народження самого Ісуса Христа.

Другий твір Вергілія — «Георгіки» («Землеробські вірші») — створений близько 29 р. до н. е. і теж присвячений людині і природі, але містить у собі цілком конкретні поради щодо землеробства, садівництва, тваринництва та бджільництва.

Найзнаменитіший твір поета — поема «Енеїда» (19 р. до н. е.) стала національним римським епосом. У ній розповідається про подвиги Енея, троянського героя, родоначальника римського народу.


3.Повідомлення учня-літературознавця

%d1%81%d0%bb%d0%b0%d0%b9%d0%b47
Історія створення поеми «Енеїда»

Еней — син Анхіса та Афродіти, після Гектора був найславетнішим героєм Трої, родичем троянського царя Пріама, владара дарданів. Брав участь у Троянській війні.

За одним із міфів, Еней покинув спалену Трою разом із сином Асканієм (Іулом) та батьком Анхісом. Зібравши троянців, після низки випробувань та пригод він заснував нову державу — майбутній Рим.

Як римська епопея «Енеїда» мала на меті наголосити на божественному походженні Рима, уславити нащадка Енея, відновника римської держави —

Августа і відтворити в казкових образах міфічного минулого картини сучасної поетові епохи.

Складання опорної схеми.

Еней (троянець) засновник Риму
син Венери і пастуха Анхіза



Асканій (Іул,) – син Енея

Ромул – перший римський цар

декілька поколінь
Юлій Цезар з роду Іула (Юла)

Октавіан Август (прийомний син Цезаря, а ще й племінник)


Таким чином в поемі Вергілія знайшло обґрунтування божественне походження імператора Августа Октавіана.

V. Рефлексія.
Завдання. Скласти гроно до слова „Вергілій”.

«Золота доба» Римської імперії Поет імператорського Риму

Октавін Август Вергілій Меценат
Родоначальник національної Поема «Енеїда»

римської поезії


«Буколіки» «Георгіки»

4. Читання уривків з поеми «Енеїда»

 (Переклад М. Зерова)
Словникова робота (ознайомлення з виносками)

Виразне читання уривка підготовленим учнем

Бесіда

-
 З якою метою подається заспів у поемі? (Щоб повідомити тему твору)

-Знайдіть ключові фрази, що відображають ідею твору. («Стільки страждання лягло на підвалини Римського роду!»)
IV. Узагальнення та систематизація вивченого

-

 Чому добу правління Октавіана Августа називають золотою?



-Доведіть, що епітафія, написана Вергілієм для себе, правильна: В Мантуї родився, Калабрією взятий. Спочиваю в Партенопеї. Оспівав пасовища, села, вождів.

- Розкажіть історію походження загальної назви меценат. Що це слово означає в наш час?

-Яка мета написання поеми «Енеїда»?

- Яку функцію виконує заспів у поеми Вергілія?

Продовжіть речення

2. «Мікрофон»

Я дізнався ….

Мені сподобалось …

Я запам’ятав…


V. Домашнє завдання

Порівняти заспіви у поемах Гомера «Іліада», «Одіссея» та в поемі Вергілія «Енеїда».

Прочитати уривок з «Енеїди» «Пророцтво Анхіза в Аїді про майбутню славу Риму», підготувати стислий переказ.

Індивідуальне завдання«Художникам» — створити ілюстрацію до прочитаного уривка.

ПРОРОЦТВО  АНХІЗА  В АЇДІ  ПРО МАЙБУТНЮ СЛАВУ  РИМУ




Підготувала Гонтар Леся Ігорівна

Ремезівцівський НВК
Урок №2

Тема : «Поетизація римської доблесті, патріотичного служіння державі, величі Риму як провідні настанови й основний пафос поеми.»

Мета: узагальнити знання про римську культуру та літературу, перевірити знання біографії Вергілія, проаналізувати уривок із 6-ї книги "Енеїди",; розвивати вміння порівнювати та виділяти головне, за допомогою мистецтвознавчої паралелі дати характеристику головному герою ; виховувати любов до батьківщини, патріотизм.

Обладнання: кросворд, репродукції картин.

Тип уроку: комбінований

Модель уроку

І. Організаційна частина.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1.Розгадування кросворду

ю

п

і

т

е

р

п

е

н

а

т

и
















м

і

н

е

р

в

а




я

н

у

с




с

і

л

ь

в

а

н




в

у

л

к

а

н







д

і

а

н

а












с

т

р

а

б

о

н




а

п

о

л

л

о

н




в

е

р

г

і

л

і

й




п

р

и

г

о

д

н

и

ч

а



  1. Головний бог римлян.

  2. Добрі духи.

  3. Богиня воїнів.

  4. Бог початку.

  5. Бог лісів.

  6. Бог ковальства.

  7. Богиня полювання.

  8. Вчений, дослідник Риму.

  9. Бог сонця.

  10. Відомий римський письменник.

11.Пліній Старший написав енциклопедію, як вона називалась?



2. Завдання для учнів



  • Проведіть паралелі між героями поем Гомера та «Енеїдою» Вергілія, з'єднавши імена прямими лініями
    Фетіда, мати Ахілла Паллант

Гефест Венера

Ахілл Плутон

Патрокл Венера

Еней Вулкан



%d1%81%d0%bb%d0%b0%d0%b9%d0%b412


  • Порівняйте образи, визначивши спільне в них та відмінне

Ахілл — Агамемнон

Андромаха — Пенелопа

Одіссей — Еней

Фетіда — Венера

Дідона — Каліпсо



ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

1.Розповідь учителя
Мужик із Мантуї, повільний і смаглявий,

З дитинства ніжного колисаний селом,

Звеличив кий, і плуг, і мідяний шолом,

І знявся до вершин нечуваної слави.

...Той час минув - і Рим, і цезарів діла

Рука історії до трун поволокла,

Де сплять усіх часів ілюзії й корони.

Та він живе, і дзвін гучних його поем

Донині сниться нам риданнями Дідони,

Бряжчанням панцирів і сплесками трирем.

М. Зеров «Вергілій»
Вергілій залишив по собі славу не тільки визначного поета. Античні письменники зображають його як надзвичайно добру, ніжної вдачі людину. Виняткова чуйність і доброзичливість привабили до нього багато друзів. Цей «високий на зріст, смаглявий, з селянським обличчям, слабкого здоров'я» чоловік (як пише про нього біограф Донат) був далекий від заздрощів. Він радів чужим успіхам і з відданістю допомагав іншим письменникам. Якнайтепліше згадує його видатний поет Горацій, називаючи свого друга «світлою душею».

Давайте уявимо, що ми потрапили у Рим за часів життя Вергілія, і нам пощастило зустрітися з поетом. Удома кожен з вас ознайомився з його біографією, тож, я думаю, ви підготовили цікаві запитання для нашого гостя. Бажаю вам не забувати правил ввічливості при спілкуванні з Вергілієм.


( По бажанню один учень грає роль поета , а інші – журналістів. У ході розмови можна замінювати учня, який відповідає на запитання. Оцінюють себе учні самостійно)


  1. Чіткість та лаконічність (3б)

  2. Розкриття змісту(3б)

  3. Ілюстрованість прикладами (3б)

  4. Акторська майстерність (3б)



  1. Метод „Інтерв’ю з поетом

Учень: Шановний Вергілій, розкажіть, будь ласка, де і коли Ви народились.

Вергілій: Я народився 15 жовтня 70 р. до н. є. в селі Андах, недалеко від міста Мантуї (Північна Італія) в родині дрібного землевласника, що колись був, за одними даними - гончарем, а за іншими - поденником.

Учень: Дозвольте у Вас запитати де Ви здобули початкову освіту?

Вергілій: Початкову освіту я здобув у сусідній Кремені, дійшовши ж повноліття, виїхав у Медіолан (Мілан), а згодом у Рим, щоб продовжувати навчання.

Учень: Поділіться з нами ким хотіли стати?

Вергілій: Готувався я стати адвокатом, але кволе здоров'я і брак ораторського хисту перешкодили моїй адвокатській кар'єрі.

Учень: Шановний Вергілій, коли Ви почали захоплюватись поезією?



Вергілій: З юних літ я почав захоплюватись поезією, пишучи ліричні вірші в стилі тодішніх римських модерністів, або, як їх називали, «неотериків». Найвизначнішим представником цього стилю був пристрасний Гай Валерій Катулл.

Учень: Хотілося б ще дізнатися чим іще ви цікавились?

Вергілій: Мене вабила і філософія, інтерес до якої у розбудив мій учитель-епікуреєць Сірон. Вирішивши зайнятися філософією, я розпрощався з риторикою і ладен був навіть пожертвувати своїми поетичними заняттями. Однак любов до муз перемогла.

Учень: Ви не шкодуєте, що не стали філософом?

Вергілій: Ні, філософом я не став, хоч епікурейська проповідь утечі в спокійне життя та захоплення філософською поезією Лукреція лишили нестертий слід на світовідчуванні і на всій його літературній роботі.

Учень: Яку роль у Вашому житті відіграв Гай Асіній Полліон?

Вергілій: Намісник Транспаданської Галлії (нині Ломбардія) цезаріанець Гай Асіній Полліон, прекрасний знавець грецької і римської літератур, помітив своєрідний мій хист і спрямував мене на створення буколічних віршів.

Учень: Пробачте за надмірну цікавість, а що це за історія з конфіскацією землі?

Вергілій: Конфіскацією селянських земель була на користь ветеранів Гая Юлія Цезаря, яким передавалися землі околиць Мантуї та Кремони, отже, і мій маєток. Завдяки заступництву Полліона і Октавіана, землю мені повернули. У знак подяки я звеличив свого захисника Октавіана в першій [5] еклозі (поемі) буколічної збірки. Але радість була передчасна: у 41 р. спалахнула нова братовбивча війна між Октавіаном і Луцієм Антонієм, після якої околиці Мантуї знову перейшли в руки ветеранів. Мене прогнали з маєтку. Я ледве врятувався від меча оскаженілого центуріона.

Учень: Розкажіть про ваші стосунки з Меценатом, будь ласка?

Вергілій: У 39 р. я опублікував свій твір «Буколіки», який справив велике враження на громадськість. Автором книги зацікавився особистий друг Октавіана Гай Цільній Меценат, великий шанувальник поезії і сам літератор-дилетант. Ввійшовши до мистецького гуртка Мецената, я дістав матеріальне забезпечення, а це дало мені змогу цілком віддатися поезії, найдорожчим скарбам у світі

Учень: Кому Ви присвятили „Георгіки”?

Вергілій: Наступний великий твір «Георгіки», над яким працював сім років (37-30), живучи майже безвиїзно в Неаполі, я присвятив Октавіану.

Учень: Розкажіть , будь ласка, як Ви працювали над „Енеїдою”

Вергілій: Після цієї поеми я узявся за монументальну свою працю - «Енеїду», якій віддав десять останніх років життя. Спочатку я склав план і написав епопею прозою, а потім став надавати віршової форми тим частинам, які мені найбільш припадали до вподоби.

Учень: Чому Ви вирушили у подорож?

Вергілій: Щоб оглянути своїми очима місця, зображені в «Енеїді», я вирушив у подорож по Греції та Малій Азії. Проте Трою мені побачити не довелося. Тяжко захворівши в Афінах, я припинив дальшу мандрівку. Август, який на цей час прибув до Афін, порадив мені повернутися разом з ним до Італії.

Учень: Дякуємо Вам за відверту розмову.

. Літературний диктант за змістом „Енеїди”


  • Чиї твори наслідував Вергілій у «Енеїді»? (Гомера.)

  • Яким було призначення Енея? (Заснувати Рим і дати початок латинському народу.)

  • Хто весь час переслідував Енея? (Юнона.)

  • Хто допомагає Енеєві, захищає його? (Мати, богиня Венера.)

  • Хто закохався в Енея й через це загинув? (Дідона, цариця Карфагену.)

  • Для чого Еней хотів потрапити в підземне царство? (Щоб побачитися зі своїм батьком Анхізом і дізнатися про свою долю.)

  • Хто допоміг Енеєві здійснити свій намір? (Кумська відьма Сивілла.)

  • Як звали дочку царя Латина, з якою Еней мав одружитися?(Лавінія.)

  • З ким довелося воювати Енеєві, троянцям? (З плем'ям латинян та їхніми союзниками, особливо з Турном.)

  • Який дарунок від матері одержав Еней? (Зброю, що викував Вулкан.)

  • Чому автора так хвилює доля Енея? (Бо він бачить у ньому міфічного засновника любого йому Риму,)


4.Коментоване читання 6 –ї книги „Енеїди” (752-853)


  1. Що таке підземне царство? Як воно називається? (Аїд)

  2. Як ви уявляєте зустріч батька і сина в підземному царстві? Опишіть її.

  3. Чому Анхіс розповів Енею про його майбутнє? А ви б хотіли знати своє майбутнє? (Щоб той зрозумів, що всі його страждання не марні)

  4. Які слова використовує автор, щоб описати славних нащадків Енея? (Преславні, троянського племені слава, славні, благословенний син божества, гордий переможець)

  5. Хто такий Ромул? Що ви знаєте про заснування Риму?

  6. Яка роль Цезаря в історії Римської держави? Як описує його автор? (Цезар, Гай Юлій (100 — 44 рр. до н. е.) — римський політик, полководець, оратор і письменник, завойовник Галлії, автор «Записок про Галльську війну»)

  7. Що ви знаєте про імператорів Нума Помпілія та Тулла Гостілія? (Другий римський цар Нума Помлілій - засновник релігійних установ та обрядів, був прикрашений жрецьким вінком. Тулл Гостілій, третій римський цар, великий завойовник)

  8. Знайдіть рядки у яких виражене ставлення автора до воєн?

(Діти, ох діти, своєї душі ви до воєн подібних

Не призвичаюйте, й серцю вітчизни таких ви ударів

Не завдавайте. Ти перший, що рід свій з Олімпу виводиш,

Зброю відкинь, ох крове моя! )

  1. Розкажіть про культурні та мистецькі здобутки римської держави?

10. Що нового ви дізналися про Енея? Чи змінило це вашу думку про нього?

6. Знаходимо звязок літератури з іншими видами мистецтва. Аналізуємо героя.aeneas14

Завдання для учнів:


  1. Як художник зображує Енея? Чи співпадає Ваше уявлення про героя з автором картини?

  2. Про які риси характеру Енея свідчить його постава?

  3. Як поводить себе герой побачивши богиню?aeneas17

  4. Опишіть одяг Енея. Що ви знаєте про вбрання римських воїнів?

  5. Що таке патріотизм? Чи можна Енея назвати патріотом?

Венера являється Енею у берегів Карфагена

Джованні Баттиста Тьєполо, 1757 р.

Віченца, вілла Вальмарана


  1. Який епізод зображений на картині?

  2. Опишіть картину.

  3. Які персонажі зображені на картині?

  4. Опишіть Енея, Венеру.

  5. Якими засобами автор передає емоційне наснаження ?

  6. З ким прибула Венера на зустріч з Енеєм?

  7. Як зображена природа на картині?

  8. Який настрій передає картина?



IV. Підведення підсумків уроку.

Рефлексія

Продовжте думку:


  1. На уроці я дізнався про...

  2. Особливо цікавим для мене було...

  3. Мені сподобалось виконувати...

  4. Я отримаю гарну оцінку тому що...

  5. Я отримаю низьку оцінку тому що...

  6. На наступний урок я ....



V. Оцінювання.

VІ. Домашнє завдання.

1. Підготуватися до уроку - семінару за поемами Гомера та Вергілія

Орієнтовні теми творчих робіт:


  • Два герої Троянської війни - Гектор та Ахілл.

  • Гомер виховав усю Елладу" (Платон).

  • У чому тріумф і трагедія Енея із поеми Вергілія "Енеїда".

  • Що допомогли мені зрозуміти давні римляни і греки?

  • Визначте епізоди з античних тем, які можна інсценувати, складіть за ними невеликі сценарії.

  • Визначте роль гумору в поемах Гомера.

  • Доведіть, що порівняння в поемах Гомера особливі.

  • Відтворіть і продовжте умовний діалог прихильників Гомера —
    справжнього автора поем і Гомера - легенди.

  • Ахілл — авторський ідеал людини-воїна. (За поемою Гомера
    «Іліада».)



  • Уособлення в образі Енея ідеї подвигу в ім'я народу. Чим близькі нам герої античної літератури?

2. Скласти словничок античних богів та героїв
Підготувала Гонтар Леся Ігорівна

Ремезівцівський НВК







Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Урок №1 Тема. «Поема Вергілія «Енеїда» як літературна обробка легенди про троянця Енея засновника Рим у» iconТема: Публій Вергілій Марон. Поема "Енеїда" як літературна обробка римської легенди про троянця Енея засновника Риму. Творче наслідування поем Гомера
Розробка уроків із вивчення творчості Вергілія у 8 класі за програмою 12-ї школи
Урок №1 Тема. «Поема Вергілія «Енеїда» як літературна обробка легенди про троянця Енея засновника Рим у» iconТема: Публій Вергілій Марон. Поема "Енеїда" як літературна обробка римської легенди про троянця Енея засновника Риму. Творче наслідування поем Гомера
Розробка уроків із вивчення творчості Вергілія у 9 класі за програмою 12-ї школи
Урок №1 Тема. «Поема Вергілія «Енеїда» як літературна обробка легенди про троянця Енея засновника Рим у» iconУрок №20 Тема. І. П. Котляревський. Життя І творчість. Поема «Енеїда». Мета
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до його життєвого І творчого шляху, книжкова виставка різних видань його творів
Урок №1 Тема. «Поема Вергілія «Енеїда» як літературна обробка легенди про троянця Енея засновника Рим у» iconЛ. Костенко. Поема Чайка на крижині
Тема: «Л. Костенко. Поема «Чайка на крижині». Розгорнута притчева метафора про духовність людини – її неповторну „крилатість ”
Урок №1 Тема. «Поема Вергілія «Енеїда» як літературна обробка легенди про троянця Енея засновника Рим у» iconУрок літератури рідного краю «Поети Луганщини про Україну» Вчитель: літературна луганщина
Вчитель: літературна луганщина віддавна рясніє яскравими іменами багато з них вам знайомі
Урок №1 Тема. «Поема Вергілія «Енеїда» як літературна обробка легенди про троянця Енея засновника Рим у» iconУроки №13-19 Чубатько Л. Л. Коричинецька зош І-ІІ ступенів Урок 13
Ш. Перро «Попелюшка» ми дізнаємося про тогочасну моду; про те, що Малюк І карлсон мешкають у Стокгольмі, а Аліса – у Країні Чудес....
Урок №1 Тема. «Поема Вергілія «Енеїда» як літературна обробка легенди про троянця Енея засновника Рим у» iconУрок 1 Тема. Микола Вороний. Короткі біографічні
Мета: ознайомити учнів з найважливішими сторінками з життя письменника, змістом поеми „Євшан-зілля”, поняттям «поема»; розвивати...
Урок №1 Тема. «Поема Вергілія «Енеїда» як літературна обробка легенди про троянця Енея засновника Рим у» iconУрок літератури рідного краю. «Поети Луганщини про Україну»
«літературна луганщина віддавна рясніє яскравими іменами», карта Луганської області
Урок №1 Тема. «Поема Вергілія «Енеїда» як літературна обробка легенди про троянця Енея засновника Рим у» icon2. Повідомлення архіваріусів про історичну постать гетьмана Мазепи
Тема. Поема «Мазепа», історична основа та романтичний міф. Риси романтичного героя в образі Мазепи
Урок №1 Тема. «Поема Вергілія «Енеїда» як літературна обробка легенди про троянця Енея засновника Рим у» iconУрок 1 Тема. Література рідного краю. Літературна Воловеччина
Мета: ознайомити учнів із поетами та письменниками рід-ного краю; розвивати навички виразного читання; вихову-вати любов до рідної...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка