Урок 10(5)
Сила струму. Амперметр. Вимірювання сили струму
Мета: сформувати уявлення учнів про кількісну характеристику електричного струму — силу струму; ознайомити з особливостями та правилами вимірювання сили струму за допомогою амперметра; формувати навички розв'язування задач; розвивати логічне мислення та пізнавальний інтерес учнів; виховувати прагнення поглиблювати свої знання.
Основні поняття: сила струму, амперметр.
Обладнання: амперметр, міліамперметр, мікроамперметр, гальванометр, джерело струму, споживач, вимикач, з'єднувальні провідники, два гнучкі провідники.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Експериментальні дослідження,
якими Ампер встановив закон механічної
взаємодії між електричними струмами,
є одним із найяскравіших досягнень науки.
Д. К. Максвелл
Хід уроку
І. Розминка
Вправа «Вилучи зайве»
Акумулятор, термоелемент, електроскоп, фотоелемент, гальванічний елемент. Протон, нейтрон, атом, електрон.
П. Актуалізація опорних знань
1. Презентувати результат домашньої практичної роботи.
2. Прослухати повідомлення: «Історія гальванічного елемента»
3. Вправа «Безперервне оповідання»
Учитель промовляє першу фразу і пропонує кожному учневі додати наступну фразу, щоб вийшло оповідання про електричний струм.
Ш. Мотивація навчальної діяльності
Дії електричного струму можуть виявлятися різною мірою – сильніше чи слабше. Досліди показують, що інтенсивність (ступінь дії) електричного струму залежить від заряду, який проходить у електричному колі протягом 1 с. Тому вводять таку фізичну величину, яка б характеризувала електричний струм у колі. Назву цієї фізичної величини ви дізнаєтеся, розв'язавши «Фізичну анаграму».
Завдання: переставити літери так, щоб утворилася назва фізичної величини:
Алис уртмсу (сила струму).
IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
Сила струму – скалярна фізична величина, що дорівнює швидкості протікання заряду через поперечний переріз провідника. Сила струму позначається літерою І.
, де q – заряд, t – час його проходження.
Одиниця сили струму
На Міжнародній конференції з мір та ваги у 1948 р. було вирішено для встановлення одиниці сили струму використати явище магнітної взаємодії двох провідників зі струмом.
Виконаємо дослід. Візьмемо два гнучкі провідники, приєднані до джерела струму, і розмістимо їх паралельно один до одного.
Якщо пропустити струм по провідниках в одному напрямі, то провідники притягуватимуться один до одного, а якщо у протилежних напрямках, то відштовхуватимуться.
Вимірювання сили взаємодії провідників показують, що вона залежить від довжини провідників, відстані між ними, середовища, в якому вони розміщені, та від сили струму в цих провідниках.
За однакових умов чим більша сила струму в кожному провіднику, тим із більшою силою вони притягуються або відштовхуються.
Уявімо два дуже тонкі і дуже довгі паралельні провідники, розташовані у вакуумі на відстані 1 м один від одного. Сила струму в провідниках однакова. За одиницю сили струму беруть силу такого струму, при якому відрізки таких двох паралельних провідників завдовжки 1 м взаємодіють із силою 2∙10-7 Н. Цю одиницю називають на честь скромного, нещасного в житті вченого, але в науці він – титан. Якщо правильно розшифруєте слова по горизонталях, то прочитаєте прізвище цього вченого:
1. Електричний іскровий розряд між хмарами або між хмарою та поверхнею землі. (Блискавка.)
2. Англійський учений, який встановив разом із Фарадеєм, що у просторі навколо заряджених частинок існує електричне поле. (Максвелл.)
3. Оптичний прилад. (Мікроскоп.)
4. Носій електричного струму в металах. (Електрон.)
5. Пристрій, за допомогою якого на великих електростанціях виробляють електричну енергію. (Генератор.)
Прізвище та ім'я цього французького фізика і математика – Ампер Андре-Марі, одиницю сили струму називають ампером і позначають великою літерою А.
Під час вимірювання застосовують також частинні або кратні одиниці сили струму:
1 мкА = 0,000001А;
1 мА = 0,001 А;
1 кА = 1000А та ін.
Одиниця, електричного заряду
Саме через одиницю сили струму визначають одиницю електричного заряду – кулон (Кл).
Оскільки , то q = І∙t. Якщо взяти І = 1 А, t = 1 с, то одержимо одиницю заряду – кулон.
Один кулон – електричний заряд, що переноситься зарядженими частинками, які створюють струм 1 А, через поперечний переріз провідника за 1 с. Електричним зарядом іноді ще називають кількість електрики.
Вимірювання сили струму
Для вимірювання сили струму виготовлено значну кількість різноманітних приладів (амперметри, міліамперметри, мікроамперметри, гальванометри тощо). (Продемонструвати.)
Розглянемо будову амперметра, для цього виймемо його з корпусу, щоб можна було побачити його будову та всі необхідні позначення на шкалі.
Правила користування електричними приладами:
1. Встановити, для вимірювання якої фізичної величини використовується прилад. (Якщо на шкалі вказано літеру А, це означає амперметр.)
2. Встановити, на яке максимальне значення вимірювальної величини розраховано прилад.
3. Встановити, для якого струму (постійного чи змінного) можна використовувати прилад. Постійний струм на шкалі приладу позначається горизонтальною рискою «–», а змінний — «~».
4. Якщо прилад можна використовувати в колах постійного струму, то біля клем, до яких приєднуються провідники, стоять знаки «+»і«–». До клеми «+» слід приєднувати провідник від позитивно зарядженого полюса джерела струму, що також позначається знаком «+».
5. Визначити ціну поділки приладу. (Пригадати означення ціни поділки. Визначити ціну поділки для різних шкал.)
6. Визначити, яке значення вимірювальної величини показує прилад. Якщо стрілка зупинилася між поділками, то значення заокруглюють до найближчої поділки.
Для амперметра ще потрібно вказати:
7. Амперметр умикають у коло послідовно з тим приладом, силу струму в якому вимірюють.
8. Заборонено приєднувати амперметр безпосередньо до джерела струму без послідовно ввімкнених із ним споживачів.
Показати на демонстраційних приладах спосіб увімкнення в коло амперметра. Накреслити схему.
Сила струму – дуже важлива характеристика електричного кола. Ті, хто працює з електричними колами, повинні знати, що для людського організму безпечною вважається сила струму до 1 мА. Сила струму понад 100 мА призводить до уражень організму.
V. Осмислення об'єктивних зв'язків
1. У чому головна відмінність між струмом у металевому провіднику, яким розряджають електроскоп, і струмом у провіднику, який з'єднує полюси джерела струму?
2. Запишіть в амперах силу струму: 30 000 мкА; 5,6 кА; 100 мА.
3. Яку фізичну величину вимірює прилад, шкала якого показана на рисунку?
Яка його ціна поділки? Які покази приладу?
4. Яка сила струму в електричному колі, якщо через поперечний переріз провідника проходить заряд 100 Кл за 4 с?(25 А)
5. Сила струму через електричну лампочку кишенькового ліхтарика становить 0,22 А. Який заряд проходить через лампочку за 10 хв? (132 Кл)
6. Якщо через поперечний переріз провідника щосекунди проходить близько 6∙1018 електронів, то чому дорівнює сила струму у провіднику? (0,96 А)
VI. Узагальнення знань
Доповнити таблицю «Фізичні величини».
№
|
Назва фізичної величини
|
Позна-чення
|
Основна одиниця
|
Формула
|
Вимірювальний прилад
|
4
|
Сила струму
|
І
|
А
|
|
Амперметр
|
VII. Підсумки уроку
Інтерактивна вправа «Метод ПРЕС»
Я вважаю, що...
...тому що...
... наприклад, ...
Отже, ...
VIII. Домашнє завдання
1. § 14 (підручник Шут М.І. Мартинюк М.Т.).
2. Розв'язати задачу:
1) Завдання 7 (1) стор. 66
2) Через одну електричну лампу проходить 450 Кл електрики за кожні 5 хв, а через іншу – 15 Кл за 10 с. В якій лампі сила струму більша?
3. Підготувати повідомлення: «Життєвий шлях А.М. Ампера» (див. додаток).
4. Підготуватись до лабораторної роботи «Вимірювання сили струму за допомогою амперметра».
Додаток
Життєвий шлях А.-М. Ампера
Андре-Марі Ампер (1775-1836) – видатний французький математик і фізик, що зробив ряд відкриттів в області електромагнетизму. За ці відкриття вдячне людство назвало його ім'ям одиницю сили струму.
Ампер народився 20 січня 1775 р. в селищі Полім'є поблизу Ліона. Його батько був досить багатою людиною і мав можливість дати синові різносторонню освіту. Хлопчик рано захопився математикою і вже в 13 років послав свою першу роботу до Ліонської академії. В цей час йому потрапила до рук книга Лагранжа «Аналітична механіка». Ампер настільки захопився нею, що повторив усі математичні перетворення.
Безтурботне життя скоро закінчилося. Під час Великої французької революції в 1792 р. Ліон відмовився виконувати накази з Парижа. Після двомісячної облоги місто було взяте, і більшість його громадян, зокрема батька Ампера, було страчено.
Хлопцю Амперу довелося заробляти собі на життя викладанням математики і фізики. Авторитет його поступово зростав, і 1802 р. його запросили професором фізики і хімії до Центральної школи в м. Бурге. Тут він написав і опублікував свою першу велику роботу «Математична теорія ігор» (1803 p.). В 1803 р. за рекомендацією Даламбера він перейшов на посаду професора математики в Ліонський ліцей. Потім Ампер перебрався до Парижу і викладав у Політехнічній школі, де у 1809 р. став професором математики. Тут він продовжував плідно працювати.
За свою працю з диференційних рівнянь Ампер був у 1814 р. обраний членом Національної академії наук. У галузі хімії він зробив першу спробу класифікації хімічних елементів. У галузі фізики Ампер працював над дифракцією світла й опублікував низку робіт на цю тему. 1820 р. датський фізик Ганс Христіан Ерстед випадково помітив, що якщо по дроту проходить струм, то відхиляється стрілка компаса, який лежить поряд. На засіданні академії 4 вересня 1820 р. був продемонстрований дослід Ерстеда. А вже до кінця вересня Ампер доповів про відкриття сил притягання між двома паралельними провідниками зі струмом.
Продовжуючи ці експерименти, Ампер виявив, що котушка зі струмом діє як постійний магніт (надалі, працюючи в цьому напрямі, Майкл Фарадей відкрив явище електромагнітної індукції). Ампер винайшов пристрій із вільно підвішеною голкою, яка відхилялася під дією струму через котушку, причому відхилення було тим більшим, чим більшою була сила струму. Внаслідок удосконалення цього пристрою було сконструйовано вимірювальний прилад – гальванометр. Але, навіть працюючи з його прототипом, Ампер установив, що струм існує в замкнутому електричному колі. Надалі Кірхгоф і Ом установили закони електричних кіл.
Найважливішою публікацією Ампера в галузі електрики і магнетизму був «Мемуар про математичну теорію електродинамічних явищ», що вийшов у світ 1827 р. Зокрема, в ньому був сформульований закон Ампера, який пов'язав силу струму в провіднику і магнітну індукцію. Ідеї, викладені в цій фундаментальній праці, були потім розвинені в працях Вебера, Максвелла, Томпсона. Можна вважати, що Ампер відкрив двері в таку широку галузь знань, як електромагнетизм.
1826 р. Ампера було призначено завідуючим кафедри фізики університету Сорбонна, де він і працював до кінця життя. 1827 р. він був обраний членом англійського Королівського товариства (цієї честі дуже рідко удостоювалися іноземні вчені). Його авторитет серед європейських фізиків був безперечним.
Багато років по тому Максвелл писав: «Неможливо собі уявити, як зі своїх експериментів Ампер міг сформулювати свій закон у такій дивовижній математичній формі». Це могло трапитися тому, що Ампер був водночас і блискучим експериментатором, і блискучим теоретиком. Пам'ять Андре-Марі Ампера увічнена: одна з гір на Місяці носить його ім'я, в Парижі його ім'ям названа вулиця. Але найголовніше – будь-який із нас, вимірюючи силу струму в електричному колі, вимовляє його ім'я.
Поділіться з Вашими друзьями: |