Урок 11 тема: Іван Андрійович Крилов (1769-1844)



Скачати 135,79 Kb.
Дата конвертації23.07.2017
Розмір135,79 Kb.
ТипУрок

ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА

6 КЛАС
УРОК 11


ТЕМА: Іван Андрійович Крилов (1769-1844). «Квартет», «Вовк і Ягня». Моральні проблеми в байках І.А. Крилова. Яскравість алегоричних образів.
НЕОБХІДНО ЗАПАМ’ЯТАТИ:

  • Яскраві епізоди з життя байкаря

  • Алегоричні образи

  • Тема, ідея твору

НЕОБХІДНО ПОВТОРИТИ:



  • Байка як жанр

  • Езопова мова

  • Алегорія

  • Мораль

  • Структура байки

ХІД УРОКУ




  1. Актуалізація знань. Повторення вивченого на минулих уроках.

Бесіда (усно):

    • Що таке байка?

    • З яких частин складається байка?

    • Що таке алегорія?

    • Хто є, зазвичай, дійовими особами байок?

    • Яких відомих байкарів ви знаєте?


Робота в зошитах над схемою «Основні риси байки як літературного жанру»
















Закінчи речення (письмово у зошиті):

  • Невелике, частіше віршоване алегоричне оповідання повчального змісту – це…

  • Перший у світі байкар… .

  • Перші поетичні байки належать перу… .

  • Дві частини, з яких складається байка – це… .

  • Головний принцип творення байки – це ….. .

  • Повчальна частина байки називається… .

  • Прозою байки писав … .

  • Творчий доробок Езопа – … байок.

  • Найвідоміший російський байкар – … .

  • Найвідоміший український байкар – … .

  • Художнє мовлення, насичене недомовками, називається «……».


  1. Робота над новою темою.

Найвідомішим російським байкарем є Іван Андрійович Крилов. Його твори, пронизані справжньою добротою, стали, за влучним висловом Миколи Гоголя, «книгою мудрості самого народу». Відомі від часів Езопа сюжети під пером «дідуся Крилова» набули нового блиску. На відміну від своїх попередників, Крилов створював не просто байки, а маленькі комедійні сценки.

Особливо довершеними його байки стали завдяки широкому використан­ню приказок і прислів'їв. Водночас, багато висловів самого Крилева стали крилатими. «У сильного безсилий винен був завжди»; «тож, як сідати — сварки марні, бо з вас музики незугарні»; «а віз і досі там» — ці та багато інших висловів-перлин долучив Іван Крилов до скарбниці духовних багатств російсько­го народу й людства.


Скласти короткий запис біографії І.А. Крилова (як таблицю):


Дата

Короткий запис подій

2(13) лютого 1769 р.

Народився І.А. Крилов у Москві в родині бідного армійського лікаря.

……

…..

Іван Андрійович Крилов народився 2 (13) лютого 1769 року у Москві в родині бідного армійського лікаря. Батько служив в драгунському полку, вислужившись з солдатів, був головою магістрату в Твері, помер, залишивши вдову з двома малолітніми дітьми. Дитячі роки Івана Крилова пройшли в Твері. Грамоті вивчився вдома, французькою мовою займався у сім'ї знайомих. У 1777 Крилов був записаний в цивільну службу підканцеляристом калязінського нижнього земського суду, потім тверського магістрату.



В кінці 1782 Крилов поїхав до Санкт-Петербургу з матір'ю, якій вдалося влаштувати його на службу в Петербурзьку Казенну палату (служив чиновником протягом 1783-87 рр.). Відсутність освіти Іван Андрійович заповнював самостійним вивченням літератури, математики, французької та італійської мов. У 14 років (1784 рік) написав оперу «Кофейница», відніс її до книгаря Брейткопфа, який дав за неї авторові на 60 рублів книг (Расина, Мольера і Буало), але оперу не надрукував. «Кофейница» була опублікована тільки в 1868. У казенній палаті Крилов отримував лише 80-90 рублів на рік, чим не був задоволений, тому перейшов у Кабінет Її Величності. З 1787 по травень 1788 служив в Гірській експедиції у Санкт-Петербурзі. У 1788 Крилов залишився без матері і на його руках залишився молодший брат, Лев, про якого він все життя піклувався, як про сина (той в листах називав його зазвичай «рос. тятенькой» — татусем).

1789 в друкарні І. Г. Рахманінова Крилов надрукував щомісячний сатиричний журнал «Пошта Духів». Зображення недоліків російського суспільства вклалося тут у фантастичну форму листування гномів з чарівником Малікульмульком. «Пошта Духів» виходила з січня по серпень, оскільки мала тільки 80 передплатників; у 1802 вона вийшла другим виданням. Вийшовши в 1791 у відставку, Крилов став власником друкарні і з січня 1792 почав друкувати в ній журнал «Глядач», що мав сатиричний ухил. «Глядач» мав 170 передплатників і в 1793 перетворився на «Санкт-Петербурзький Меркурій», який проіснував усього рік й не мав особливого успіху. З 1792 за Криловим було встановлено поліцейське спостереження. Поява повісті «Каїб» і кількох сатиричних творів викликала незадоволення Катерини II і в кінці 1793 Крилов був вимушений виїхати з Санкт-Петербургу до провінції і припинити літературну діяльність.

З 1794 до осені 1795 жив у Москві, був прийнятий в багатьох відомих родинах, але його ім'я потрапило в поліцейський реєстр затятих карткових гравців, через що, за деякими свідченнями, Крилов був вимушений покинути Москву. У 1797 він зустрівся в Москві з князем С. Ф. Голіциним і виїхав до нього в село, в Україну, як вчитель дітей і секретар. До того часу Крилов вже мав різнобічну освіту, добре грав на скрипці, знав італійську і виявився чудовим викладачем мови і словесності. У 1801 князя Голіцина було призначено ризьким генерал-губернатором, і Крилов найнявся до нього секретарем. У 1803 знов вийшов у відставку. Наступні два роки Крилов вів велику гру в карти, вигравши дуже велику суму, роз'їжджав ярмарками. У 1805 Крилов був в Москві й показав І. І. Дмітрієву свій переклад двох байок Лафонтена: «Дуб і Тростина» і «Розбірлива наречена». Крилов завжди любив Лафонтена (якого називав Фонтеном) і, за переказами, вже в ранній юності випробовував свої сили у перекладі байок. 1806 він надрукував тільки 3 байки. У 1808-1810 Крилов служив в Монетному департаменті під керівництвом Оленіна.

У 1809 році вийшла перша книга байок. В 1812 році Крилов отримав посаду бібліотекаря, а в 1816 році став бібліотекарем у Публічній бібліотеці, де пропрацював майже до кінця свого життя — до 1841 року.

Помер Іван Андрійович Крилов в Петербурзі 21 листопада 1844 року. Похований в Олександро-Невській лаврі.


  1. Робота над аналізом байок І.А. Крилова.


Слово вчителя. Іноді байкарів називають «лікарями суспільства». Адже вони й дійсно, як справжні лікарі, «оглядають хворого» - аналізують людські та суспільні вади, визначають шляхи «зцілення» - дають моральне повчання як не слід робити, «ставлять діагноз» - висміюють і викривають причини та наслідки «хвороби».

Аналізуючи байки Крилова, ми сьогодні також пограємо в рольову гру. Ви будете в ролі лікарів спостерігати за «хворими» - персонажами байки.




  1. Робота над байкою І.А. Крилова «Вовк та Ягня».

Читаємо байку українською та російською мовами.


Вовк та Ягня

Волк и Ягненок

У сильного безсилий винен завсігди:
Багато прикладів з історії ми знаєм.
Та ми історій не складаєм,
А в Байці можем це розповісти.
У спеку до струмка зайшло ягня напитись;
І треба ж тут біді лучитись,
Що поблизу тих місць голодний Вовк бродив.
Ягнятко бачить він і хоче поживитись,
Та він цьому надать законних прав хотів
І каже: «Як, нахабо, смієш ти мутити
Потік цей прохолодний мій,
Напій піском бруднити?
За це-бо, далебі,
Зірву я голову тобі!»
— Якщо пресвітлий Вовк дозволить,
Насмілюся сказать, що воду в ручаю
На кроків сто я нижче Вовка п'ю;
І гніватися він даремно зволить,
Бо каламутити пиття ніяк не можу я».—
«Так це брехня моя? Негіднику!
Звідкіль таке нахабство в світі?
Пригадую, як ти в позаторішнім літі
Зі мною надто грубий був:
Цього я, друже мій, ще не забув!» —
«Та згляньсь, і року ще нема мені від роду»,
Промовило Ягня. «То, певно, був твій брат».
— «Не маю я братів». — «То, може, кум чи сват,
Чи інший хто-небудь із вашого ж бо роду.
Самі ви, ваші пси і ваші пастухи
Мене б воліли збути,
І шкодите мені ви всі по змозі всюди:
Та розквитаюсь я за ваші всі гріхи!»
— «Ах, чим же винен я?»
— «Мовчи, гоноровисте!
Чи час тут розбирать провини всі, щеня?
Ти винен тим уже, що захотів я їсти».
Сказав — і в темний ліс Вовк поволік Ягня

У сильного всегда бессильный виноват:

Тому в Истории мы тьму примеров слышим,

Но мы Истории не пишем;

А вот о том, как в Баснях говорят.

Ягненок в жаркий день зашел к ручью напиться;

И надобно ж беде случиться,

Что около тех мест голодный рыскал Волк.

Ягненка видит он, на добычу стремится;

Но, делу дать хотя законный вид и толк,

Кричит: "Как смеешь ты, наглец,

нечистым рылом

Здесь чистое мутить питье

Мое

С песком и с илом?



За дерзость такову

Я голову с тебя сорву".-

"Когда светлейший Волк позволит,

Осмелюсь я донесть, что ниже по ручью

От Светлости его шагов я на сто пью;

И гневаться напрасно он изволит:

Питья мутить ему никак я не могу".-

"Поэтому я лгу!

Негодный! слыхана ль такая дерзость в свете!

Да помнится, что ты еще в запрошлом лете

Мне здесь же как-то нагрубил:

Я этого, приятель, не забыл!"-

"Помилуй, мне еще и отроду нет году",-

Ягненок говорит. "Так это был твой брат".-

"Нет братьев у меня".- "Taк это кум иль сват

И, словом, кто-нибудь из вашего же роду.

Вы сами, ваши псы и ваши пастухи,

Вы все мне зла хотите

И, если можете, то мне всегда вредите,

Но я с тобой за их разведаюсь грехи".-

"Ах, я чем виноват?"- "Молчи! устал я слушать,

Досуг мне разбирать вины твои, щенок!

Ты виноват уж тем, что хочется мне кушать".-

Сказал и в темный лес Ягненка поволок.




Рольова гра – аналіз байки (працюємо письмово в зошиті)

Завдання № 1.


  • Хто хворий в байці? (назвіть персонажів)

__________________________________________________________

  • На що скаржиться Вовк? (виписати цитати з байки)

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  • На що скаржиться Ягня? (виписати цитати з байки)_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Завдання № 2.

Кардіограма поведінки героїв


  • Як змінюється тиск та ритм серця у Ягня та у Вовка в залежності від ситуації?

В
овк



  • Розшифруйте кардіограму поведінки хворого.

  • Скільки разів вона змінювалась ?

  • Установіть послідовність подій. Запишіть цифри відповідно до реплік.


Як, нахабо, смієш ти мутити

Потік цей прохолодний мій...

Зірву я голову тобі!”


Так це брехня моя? Негіднику!”




Ти винне тим уже, що хочу я, бач, їсти”

1

... поблизу тих місць голодний Вовк бродив.”



Та розквитаюсь я за всі ваші гріхи!”


Ягня


1


Напитися у спеку до струмка Ягня зайшло

«Та згляньтеся, нема мені ще й року зроду...”

Якщо пресвітлий Вовк дозволить...”


Ах, чим же винен я?”




«Не маю я братів»


Завдання № 3. Клінічний огляд хворого.


Проаналізуємо мову хворих. Як вони розмовляють?



Вовк_________________________________________________________________________

Ягня_________________________________________________________________________
Які ще симптоми хвороби ми можемо записати?

Мова хворих свідчить про _____________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Як змінюється інтонація хворих в залежності від ситуації? ___________________________ _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання № 4. Клінічний огляд хворого.





  • Які симптоми хвороби належать Вовку, а які – Ягняті? Установи відповідності за допомогою стрілок.


Злість Вовк Грубість

Боягузтво Беззахисність

Вседозволеність Ягня Покірливість


Завдання № 5. Встановити діагноз.


  • Запишіть встановлений діагноз

Діагноз (Diagnosis):

Вовк (який) ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ягня (яке) _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.



Завдання №6. Виписати рецепт (що треба робити хворим)

Рецепт ( Recipe) Вовкові:

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Рецепт ( Recipe) Ягняті:

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Висновок. Алегоричний зміст байки та її мораль.
Існує думка, що в цій байці алегорично показано безправність простої людини перед тими, хто має владу та гроші. Стає зрозумілим, що завжди виграє той, хто сильніше (фізично або матеріально), а не той, на чийому боці справедливість. Вовк поводить себе грубо, усвідомлюючи свою повну безкарність. Адже часто тим, хто має більше влади та грошей, навіть не потрібно нічого пояснювати, виправдовуватися. І.А. Крилов розуміє, як складно зупинити тих «вовків» суспільства, на боці яких є вигідне положення. Така мораль байки.



  1. Робота над байкою І.А. Крилова «Квартет».

Читаємо байку українською та російською мовами


Квартет (укр.)

Квартет (рос.)

Вигадниця Мартишка, Осел, Козел 
Та клишоногий Мишка 
Затіяли Квартет заграть. 
Дві скрипки, ноти, бас і альт дістали 
Й під липу в лузі посідали, 
Щоб світ мистецтвом чарувать. 
Ударили в смички,- ладу ж дарма шукать! 
"Стій, братця, стій! - кричить їм Мавпа,- Постривайте! 
Хіба заграєм так? Інакше посідайте. 
Ти з басом, Мишечко, сідай проти альта, 
Я, прима, сяду проти втори; 
Тоді вже піде музика не та: 
У танець підуть ліс і гори!" 
Знов сіли, почали Квартет; 
А діло все не йде вперед. 
"Стривайте ж, я знайшов секрет,- 
Кричить Осел,- усе в нас піде ладом, 
Як поряд сядем". 
Послухали Осла, поважно сіли в ряд; 
А все-таки Квартет не йде на лад. 
Ще гірше, ніж раніш, пішли між ними чвари 
І свари, кому і як сідать. 
Припало Солов'ю якраз там пролітать, 
До нього всі вдались, як до свого спасіння: 
"Будь ласка,- мовили,- таж наберись терпіння, 
Допоможи Квартет улаштувать, 
І ноти й інструмент зуміли ми дістать, 
Скажи лиш, як сідать!" 

"Щоб буть музи?кою, потрібне тут уміння 
Та трохи тонших би ушей,- 
Їм одмовляє Соловей,- 
Тож, як сідати - сварки марні, 
Бо з вас музики незугарні".

Проказница-Мартышка, Осел, Козел да косолапый Мишка
Затеяли сыграть Квартет.
Достали нот, баса, альта, две скрипки
И сели на лужок под липки -
Пленять своим искусством свет.
Ударили в смычки, дерут, а толку нет.
"Стой, братцы, стой! - кричит Мартышка. - Погодите!
Как музыке идти? Ведь вы не так сидите.
Ты с басом, Мишенька, садись против альта,
Я, прима, сяду против вторы;
Тогда пойдет уж музыка не та:
У нас запляшут лес и горы!"
Расселись, начали Квартет;
Он все-таки на лад нейдет.
"Постойте ж, я сыскал секрет, -
Кричит Осел, - мы, верно, уж поладим,
Коль рядом сядем".
Послушались Осла: уселись чинно в ряд,
А все-таки Квартет нейдет на лад.
Вот пуще прежнего пошли у них разборы
И споры, кому и как сидеть.
Случилось Соловью на шум их прилететь.
Тут с просьбой все к нему, чтоб их решать сомненье:
"Пожалуй, - говорят, - возьми на час терпенье,
Чтобы Квартет в порядок наш привесть:
И ноты есть у нас, и инструменты есть;
Скажи лишь, как нам сесть!" -
"Чтоб музыкантом быть, так надобно уменье
И уши ваших понежней, -
Им отвечает Соловей. -
А вы, друзья, как ни садитесь,
Все в музыканты не годитесь".


Історична довідка.

У цій байці І.А. Крилов висміяв галасливі й безрезультатні засідання Державної ради, організованої в Росії 1810 року. Перші читачі байки відразу ж впізнали в героях байки відомих того часу політичних діячів Аракчеєва, Мордвинова, Завадовського, Лопухіна.



Словникова робота. (записати в зошит)

Партитура — сукупність усіх партій багатоголосного музичного твору.

Соната — музичний твір, що складається з 3-х або 4-х частин різного темпу й характеру.

Квартет — 1. Музичний твір для 4-х інструментів або голосів. 2. Ансамбль із 4-х музикантів чи співаків.

Альт — 1. Низький жіночий або дитячий голос, а також співак (співачка) із таким голосом. 2. Музичний смичковий інструмент, дещо більший за скрипку, або мідний духовий інструмент.

Бас — 1. Найнижчий чоловічий голос, а також співак із таким голосом. 2. Мідний духовий інструмент низького регістру й тембру.

Прима — 1. Перший, основний звук гами. 2. Перша струна смичкового музичного інструменту. 3. Перший інструмент, голос, що виконує провідну партію в оркестрі, хорі.

Втора — другий голос у музичній партії.

Аналізуємо байку. Дати відповіді (усно).

  • Що потрібно для того, щоб стати справжнім музикантом?

  • Що з цього приводу думали герої байки?

  • Чому квартет не йде на лад?

  • Чи вірить автор, що в учасників квартету все вийде?

  • Яка мораль байки?

  • Чому саме цим тваринам байкарі доручають грати у квартеті? Які риси характеру вони представляють в інших байках? (Осел – тупість, Ведмідь – неповороткість, відсутність музичного слуху, Мавпочка – вертливість, легковажність.) На відміну від цих тварин, саме соловей символізує талановитого співака, який і пояснює горе-музикантам, в чому істина.



  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

  • Прочитати виразно байки І.А. Крилова, які вивчали на уроці.

  • Прочитати інші його байки: «Вовк на псарні», «Бабка і муравель», «Лебідь, рак і щука», «Кіт і кухар», «Ворона і Лисиця», «Свиня під дубом», «Зозуля й півень», «Ларчик», «Слон і Моська».

  • З кожної прочитаної байки випишіть афоризми («крилаті слова»).

  • Вивчить 2-3 байки напам’ять (за власним вибором).


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Урок 11 тема: Іван Андрійович Крилов (1769-1844) iconУрок Клас: 5 Тема: Іван Андрійович Крилов
Тема: Іван Андрійович Крилов – відомий російський байкар. «Вовк та Ягня». Моральні проблеми в байках І. А. Крилова. Яскравість алегоричних...
Урок 11 тема: Іван Андрійович Крилов (1769-1844) iconЛинниченко іван Андрійович
Линниченко іван Андрійович (12. 10. 1857, Київ – 06. 1926, Сімферополь) – доктор російської історії (1894 р.), член-кореспондент...
Урок 11 тема: Іван Андрійович Крилов (1769-1844) iconБіографія івана гонти ватажка народно-визвольного гайдамацького повстання 1768-1769 рр на Правобережній Україні
Уманський сотник Іван Гонта увійшов в історію як чільний провідник Коліївщини великого народно-визвольного гайдамацького повстання...
Урок 11 тема: Іван Андрійович Крилов (1769-1844) icon«Розрита могила» (1843), «Чигрине, Чигрине» (1844) і «Сон» (1844). Поет написав ці твори під безпосереднім враженням від тогочасної дійсності в Україні
Народився 25 лютого(9 березня за новим стилем) 1814 року у селі Моринці Звенигородського повіту Київської губернії
Урок 11 тема: Іван Андрійович Крилов (1769-1844) iconІван Котляревський
Котляревський (1769-1838) – зачинатель нової української літератури та нової літературної мови
Урок 11 тема: Іван Андрійович Крилов (1769-1844) iconІван Петрович Котляревський Біографія І літературна діяльність
Петрович Котляревський народився 9 вересня 1769 р у Полтаві в родині канцеляриста міського магістрату. У 1789 р. Котляревські внесені...
Урок 11 тема: Іван Андрійович Крилов (1769-1844) iconБіографія: Іван Котляревський (1769-1838)
Горація, Овідія, Вергілія. Відкриває для себе творчість Ломоносова, Кантемира, Сумарокова. Один із співучнів Котляревського згадував...
Урок 11 тема: Іван Андрійович Крилов (1769-1844) iconУрок 20. Тема. Нащадок великого Езопа. І. А. Крилов. Байка «Вовк І Ягня». Роль сміху в засудженні людських вад у байках Крилова
А. Крилова; удосконалювати навички аналізу байки; засвоїти поняття «уособлення», розкрити роль сатири в засудженні людських вад;...
Урок 11 тема: Іван Андрійович Крилов (1769-1844) iconУрок з української літератури 6 клас (слайд 1) Тема уроку: Відображення історії українського козацтва в поемах Тараса Шевченка "Іван Підкова", "Тарасова ніч"
Тема уроку: Відображення історії українського козацтва в поемах Тараса Шевченка “Іван Підкова”, “Тарасова ніч”
Урок 11 тема: Іван Андрійович Крилов (1769-1844) icon«Нащадок великого Езопа…» І. А. Крилов відомий російський байкар. Засудження людських вад у байці «Вовк і Ягня»
Тема уроку: «Нащадок великого Езопа…» І. А. Крилов – відомий російський байкар. Засудження людських вад у байці «Вовк І ягня»


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка