Урок №2 Тема. Поезія доби бароко



Скачати 92,13 Kb.
Дата конвертації24.07.2017
Розмір92,13 Kb.
ТипУрок

Галина Василівна Щолок,

учитель Барвінківської гімназії №1

Харківської області

УРОК №2

Тема. Поезія доби бароко.

Мета: познайомити учнів з характерними особливостями та провідними мотивами барокової поезії, її представниками, проаналізувати кілька поетичних текстів, поглибити знання учнів про поетику бароко; розвивати навички виразного читання, критичного мислення, уміння аналізувати поетичний текст; виховувати інтерес до поетичних творів та почуття краси.

Обладнання: мультимедійна презентація (додаток 1 (18 слайдів)); портрети поетів епохи бароко Джона Донна, Луїса Гонгора – і- Арготе, Джамбаттіста Маріно, епіграф :

Митці бароко жили у світі, де … «розпалася       
                              гармонія», у світі оголених протиріч і антиномій, що 
                              мисляться ними як норма буття і водночас як  
                              естетичний принцип, що реалізується в поетиці  
                              контрастів.

Д. Наливайко


                                                                                              
 Тип уроку: урок позакласного читання.
Хід уроку

І. Організаційний момент.
Створення ситуації успіху
ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово учителя

Філософи 17 століття переконували : Бог подарував людині розум і серце. Людина повинна осягнути навколишній світ, такий привабливий, загадковий і прекрасний, але при цьому вона повинна покладатися лише на себе. І людина захотіла зрозуміти закони світобудови. Так в історії людства починалася доба бароко, що була сповнена протиріч, суперечливих почуттів та думок. Сьогодні ми продовжимо вивчення цієї культурно-історичної епохи.


ІІІ. Актуалізація опорних знань (виклик)
Прийом «Експрес-опитування»

- Коли виник стиль бароко? У культурі яких країн він представлений?


- Традиції яких епох поєднувала у собі культура бароко?
- Яким зображували світ і життя митці бароко?
- Назвіть характерні ознаки культури бароко.
    Літературний диктант з використанням мультимедійної дошки

Методичний коментар: на мультимедійній дошці проектується слайд з текстом, в якому пропущені слова, нижче подані слова для довідок. Учні повинні відновити первинний текст. Робота перевіряється за допомогою наступного слайда.

Митці бароко мали на меті викликати не спокійне релігійне чи естетичне почуття, а … людську душу, спонукати її до … . Барокові твори залишають враження неспокою, бентежать… . Цьому сприяє система …, перебільшень, іносказань. Твори бароко відзначаються підкресленою… .Їх не варто сприймати розумом, бо вони розраховані не на… , а передовсім на… . Барокова символіка відзначається … смислів. Основою поетики бароко є … .


Для довідок: роботу уяви; пошуку вічних істин. себе. Бога;  контрастність; розбурхати, пробудити; тропів, символів; логічне сприйняття; багатозначністю; розум і серце, хвилюють уяву; метафоричністю і символічністю.

ПЕРЕВІР СЕБЕ: Митці бароко мали на меті викликати не спокійне релігійне чи естетичне почуття, а   розбурхати, пробудити людську душу, спонукати її до пошуку вічних істин, себе, Бога. Барокові твори залишають враження неспокою, бентежать розум  і серце, хвилюють уяву. Цьому сприяє система тропів, символів, перебільшень, іносказань. Твори бароко відзначаються підкресленою метафоричністю і символічністю.

 Їх не варто сприймати розумом, бо вони розраховані не на логічне сприйняття, а передовсім на роботу уяви. Барокова символіка відзначається  багатозначністю смислів. Основою поетики бароко є  контрастність.
ІV. Вивчення нового матеріалу (осмислення)

Робота з епіграфом

Як Ви думаєте, чому саме такий епіграф було обрано до цього уроку?


Учитель

У період розвитку стилю бароко в літературі було створено справжні шедеври в різних жанрах, особливо в ліриці та драмі. Зараз ми ознайомимося з деякими творами відомих поетів доби бароко.


Робота в групах із використанням комп’ютера

Методичний коментар: учитель за допомогою лічилки об’єднує дітей у 3 групи; налаштовує на позитивний настрій. Застосовується прийом «Групова мозкова атака» (учні складають список того, що знають). На столі у кожної групи комп’ютер. Кожна група переглядає свої сторінки презентації, тобто члени кожної групи знайомляться з творчістю одного з поетів доби бароко. Переглядаючи слайди презентації, виконуючи поставлені завдання, учні опрацьовують матеріал і заповнюють таблицю. Результати роботи групи повідомляються всьому класу.

Матеріали для створення презентації

ДЖОН ДОНН (1572-1631) – англійський поет, засновник « метафізичної школи» поезії, доктор богослов’я. «…Був одним з англійських поетів, котрий оспівував кохання і не боявся зізнатися, що складається з тіла, розуму і душі… справді, творчість Донна відображає  різні прояви людської натури, складність духовного буття особистості, що дало підстави визнати його главою літературної школи англійських метафізиків». (Р.Брук)

Головна риса «метафізичної поезії»- поєднання напруги почуттів з глибокою роботою розуму, спрямованого в безкінечність в очікуванні духовного одкровення.

У ліриці Донна поєднуються світські та релігійні мотиви. Поет описує стан людини бароко, яка живе напруженим внутрішнім життям, уміє цінувати почуття, усвідомлює безмежність світу і йде нелегким шляхом до Бога та вічних цінностей. Донн стверджує можливість морального прозріння й осяяння людини завдяки роботі її душі й розуму. Для його поезії характерна метафоричність, поєднання палкої чуттєвості з трагічними мотивами, оригінальний паралелізм.

Народився в родині торгівця, освіту отримав в Оксфордському та Кембріджському університетах, вивчав право, брав участь у військових походах. Служив секретарем у лорда-хранителя державної печатки Англії, згодом став членом парламенту і землевласником. У 1621р. прийняв сан священника англіканської церкви і став настоятелем лондонського собору Св.Павла. Його проповіді були помітним явищем у релігійному житті Англії того часу. Джон Донн за життя не друкував своїх віршів. Вперше збірка його поезій «Вірші» була надрукована після смерті митця у 1633р. До неї увійшли любовні «Пісні та сонети», цикл «Священі сонети», поема «Анатомія світу», елегії, сатири, послання, епіграми.



ЛУІС ДЕ ГОНГОРА-І-АРГОТЕ  (1561–1627) – іспанський поет. Народився у Кордові, в збіднілій аристократичній родині. Вивчав право і теологію в Саламанкському університеті. Був ключником у соборі Кордови, згодом стає священником. Декілька років служив при королівському дворі. Не зробив кар’єри, бідував. Перша поетична збірка «Поетичні твори іспанського Гомера» вийшла після смерті поета в 1627р.

 Поет вважав, що його поезія призначена для культурних людей, які повинні не бездумно сприймати вірші, а шукати в них прихований смисл. Саме процес «розгадування» спонукає до власних роздумів і дарує естетичну насолоду.  Його вірші насичені пишними образами, відзначаються декоративністю та підвищеною мальовничістю.

Гонгоризм – школа в іспанській поезії XVI-XVII, представники якої тяжіли до метафоризації, вишуканого поетичного мовлення, абсолютизації «аристократичного духу».

ДЖАМБАТТІСТА  МАРІНО (1569-1625)
– італійський поет, уплинув на європейську поезію. Саме йому належить вислів, що мистецтво має дивувати і вражати. Народився в Неаполі у родині правника, вів легковажний спосіб життя, не хотів навчатися, за що був вигнаний з батьківського дому. Був спритним авантюристом. У Римі служив кардиналу П’єтро Альдобрандіні. Жив у Венеції, потім при дворі герцога савойського Карла Еммануїла, у Франції, куди був запрошений Марією Медічі. Перша збірка поезій була надрукована у 1602р. Найбільш відомими  були збірка поезій «Ліра», поеми «Руйнування Єрусалима», «Адоніс».

Представник італійської галантної поезії, майстер словесних ефектів: ускладненої метафори, оксюморонів, несподіваних порівнянь. Розширив тематичні рамки поезії, вніс нові барви в любовну лірику. На його честь названо літературну течію. На жаль, твори цього поета українською мовою не перекладалися.

Марінізм – стильова течія в італійській літературі, представники якої (М.-А. Акілліні, Дж.Артале) абсолютизували наслідування художніх принципів доби Ренесансу, пропагували гедоністичне сприйняття життя як засіб протистояння дисгармонії світу.

Матеріали для роботи з текстом

Джон Донн із циклу «Священний сонет» (переклад В.Марача)

Я -- світ маленький, створений з земних


Інградієнтів й ангельських чеснот;
Та має згинуть він серед скорбот
З тих пір, як поселивсь тут чорний гріх.
Ти, що над нами, Батьку наших втіх,
Що шлеш нам ласку з осяйних висот,
Наповни очі мої буйством вод,
Щоб світ втопивсь мій в морі сліз гірких.
Якщо ж топить не хочеш, то омий,
І в полум'ї згорить хай -- спопели
Й розвій за вітром у полях прах мій,
Лиш не в багатті хтивості й хули:
Спали, мене, о Боже, в тім вогні,
Що, знищивши, спасіння дасть мені!
Щоб мучить мене, крайнощі у всім
Зійшлися; я -- клубок із протиріч;
В душі моїй зустрілись день і ніч;
Веселий щойно -- враз стаю сумним,
Впадаю в гріх й розкаююсь у нім,
Любов кляну й хвалу їй шлю навстріч;
Вогонь я й лід, жену й тікаю пріч;
Німий в мольбі, великий у малім.
Я зневажав ще вчора небеса --
Молюсь сьогодні й Богові лещу,
А завтра вже від страху затремчу --
Й набожність потім знов моя згаса.
Коли тремтів від страху я -- ті дні
Спасіння, може, принесуть мені.


Луїс де Гонгора-і-Арготе  (перекладач: Михайло Орест)

До троянди

Постала вчора, завтра щоб сконати!


Хто дав тобі минущості зажити?
Була ти сяйна, щоб так мало жити.
Невже задля ніщоти процвіла ти?

Якщо в красі обман пережила ти,


Побачиш скоро чар її убитий,
Бо в ній, красі твоїй, лежав укритий
Випадок надто рано смерть прийняти.

Коли тебе рука потужна зріже


(Таким є садівництва призволяння),
Погубить уділ твій дихання хиже.

Не розцвітай же! Він, тиран, чатує;


В ім'я життя відроч своє постання:
Воно - твоє, і смерті передує.


Луїс де Гонгора-і-Арготе  (перекладач: Михайло Орест)


До ревності

Ти - стану найяснішого тумани,


Ти - аду шал, змія ти, в драговині
Народжена, що криє в зеленінні
Пахучих лук жало неублаганне!

У нектарі кохань дання ти тьмяне,


Ти - в чаші кришталевій подих тліні,
Меч, що завис лише на волосині,
Любовним поривам гальмо захланне!

Вернись в місця похмурі, де була ти,


О ревносте, любові вічний кате,
Або вселися в царство жаху люте.

Ні, в нім не змістишся: що дотепер ти


Не спромоглась себе саму пожерти,
Від пекла більшою ти мусиш бути.

Робота з таблицею

Автор

Назва твору

Тема

Художні образи

Основна думка

Ознаки бароко




















V. Закріплення вивченого матеріалу. Рефлексія.

Прийом «Групова мозкова атака»

Методичний коментар: цей прийом дозволяє підвести у групі підсумки роботи, порівняти міркування до і після роботи.

Питання для обговорення: Що характерно для ліричного героя барокової поезії?

Прийом «Мікрофон»

Продовжте речення: «Для мене бароко – це…»



Методичний коментар: цей прийом передбачає відповідь-узагальнення кожного учня; тривалість відповіді обмежена в часі, формулюється, як правило, одним реченням.
Домашнє завдання.

Опрацювати ст. підручника, прочитати першу хорнаду драми П.Кальдерона «Життя – це сон».



Робота за творчими групами (дані повідомлення можна зробити із мультимедійною підтримкою по 5-6 слайдів до кожного виступу чи у вигляді невеликого проекту ).

1. Група „Істориків” – готує повідомлення про Іспанію XVII століття.

2.Група „Літературознавців” – відшукує і готується виразно читати 2-3 поезії про Іспанію.

3. Група „Культурологів” – підготовляє усну розповідь про культуру Іспанії після відкриття Америки.



Індивідуальне завдання. Підготувати розповідь про життя П. Кальдерона від його імені (дане повідомлення можна зробити із мультимедійною підтримкою)
Додаток 1

Відеоряд урок







Слайди для І групи:








Слайди для ІІ групи:




Слайди для ІІІ групи:






Текст для І групи:



Текст для ІІ групи:



Текст для ІІІ групи:


Використана література




  1. 1. Ковбасенко Ю.І. Зарубіжна література. Підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів.

  2. http://school.xvatit.com

  3. http://ru.wikipedia.org/wiki

  4. http://www.ukrlit.vn.ua/zaruba/biography/kalderon.html

  5. http://www.ae-lib.org.ua/texts/calderon__la_vida_es_sueno__ua.htm






Каталог: attachments
attachments -> Урок-роздум після знайомства з інтимною лірикою Анни Ахматової та Ліни Костенко
attachments -> Вступ Література кінця XIX
attachments -> Усний журнал
attachments -> України Львівський коледж транспортної інфраструктури
attachments -> Проблема особистості людини у творчості А. П. Чехова
attachments -> Уроку : Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий»
attachments -> Позакласний захід із світової літератури На гостину до ювіляра
attachments -> Костенко Ліна Василівна
attachments -> Конспект відкритого уроку в 11 класі


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Урок №2 Тема. Поезія доби бароко iconМистецтво, 8 клас Урок 18
Тема: Мистецтво бароко. Особливості живопису мистецтва бароко. Види та жанри мистецтва бароко. Творчість живописців Мікеланджело...
Урок №2 Тема. Поезія доби бароко iconУрок № Дата проведення
Тема. Бароко як перший загальноєвропейський художній напрям. Європейське й українське бароко
Урок №2 Тема. Поезія доби бароко iconМистецтво, 8 клас Урок 22
Характерні риси та історія розвитку українського бароко. Шедеври української барокової архітектури. Образотворче та декоративне мистецтво...
Урок №2 Тема. Поезія доби бароко iconСтилі та напрями у мистецтві: бароко, рококо, класицизм, романтизм, реалізм. Стиль бароко
Мета: ознайомити учнів з поняттям «Бароко»; визначити основні риси мистецтва бароко; надати знання про характерні риси архітектури...
Урок №2 Тема. Поезія доби бароко iconЗарубіжна література, 5-12 кл
Вступ. Із літератури європейського бароко бароко як перший загальноєвропейський художній напрям. Європейське І українське бароко
Урок №2 Тема. Поезія доби бароко iconТема: Давня українська поезія
...
Урок №2 Тема. Поезія доби бароко iconТема. Педро Кальдерон де ла Барка видатний драматург іспанського бароко. "Життя це сон" як утілення світоглядних І художніх принципів бароко
Тема. Педро Кальдерон де ла Барка – видатний драматург іспанського бароко. “Життя – це сон” як утілення світоглядних І художніх принципів...
Урок №2 Тема. Поезія доби бароко icon„Поезія це завжди неповторність
Тема: „Поезія — це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі. Ліна Костенко
Урок №2 Тема. Поезія доби бароко iconУрок №8-9 Тема. «Срібна доба»
Тема. «Срібна доба» російської поезії, розмаїття літературних напрямів, течій та шкіл у поезії. Трагічні долі митців цієї доби....


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка