Урок №3 Тема. Гійом Аполлінер як чільна постать європейського авангарду



Скачати 104.69 Kb.
Дата конвертації11.04.2017
Розмір104.69 Kb.
ТипУрок

Урок №3

Тема. Гійом Аполлінер як чільна постать європейського авангарду

Мета: окреслити етапи генезису поетичної реформи, до якої мав відношення поет: його зв*язок із кубізмом та сюрреалізмом; навчити сприймати та аналізувати вірші: «Каліграми. Вірші Миру і Війни», «Міст Мірабо»; розвивати в учнів уміння визначати основні риси поетичної творчості поета; виховувати естетичний смак учнів.

Обладнання: мультимедійна дошка.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Слово вчителя.

До тих, хто має Божий дар, суспільство завжди ставилося з недовірою. Тай самі митці, здається, чимало робили для того, щоб шокувати, дивувати, бентежити своє оточення. Іноді це був навмисний епатаж, але частіше – яскравий прояв не лише творчої, а й людської індивідуальності. Гійом Аполлінер (справжнє ім*я Гійом Альбер Володимир Олександр Аполлінарій Костровицький) як особистість і явище світової культури вкрай незвичайний. Напівполяк, він став великим поетом Франції.

Гійом Аполлінер був кремезним, міцним чоловіком, темноволосим, із красивими виразними рисами, прекрасним кольором обличчя. Мав добре виховані в офіційних місцях поводився по-світськи, умів носити одяг. Він завжди був у центрі уваги: володів талантом об*єднувати людей. Як пише Гертруда Сайг, смерть Аполлінера, котрий ледве поправився від ран, отриманих під час Першої світової війни, і не зміг перенести «іспанки», що вирувала тоді у Франції, обернулася не лише горем і скорботою для його близьких, а й розпадом колишнього товариства друзів.

Колоритна зовнішність Гійома спонукала багатьох художників узятися за олівець, пензель. Дружній портрет-шарж на нього намалював Анрі Матісс, а Пабло Пікассо – карикатуру, яку вмістив до брошури про фізичну культуру. Аполлінер присвятив Пікассо вірш «Заручини».


  1. Повідомлення учнів біографії Гійома Аполлінера.

  2. Слово вчителя про риси кубізму в творчості Аполлінера.

У 1900-х роках Аполлінер захопився кубізмом. Для кубізму характерні розкладання предметів і форм на геометричні фігури, вільна комбінація їх відповідно до задуму митця, а також симультанеїзм (від фр. одночасний) – зображення в одній площині різноманітних об*єктів, віддалених, не пов*язаних між собою образів, мотивів, вражень.

  1. Огляд репродукцій картин П.Пікассо та Жоржа Бракка, знайти риси кубізму.

Уч: Тематика картин фантастична, романтична чи реалістина?

Ов: реалістична.

Уч: Як митець намагався зобразити предмет – як щось велике і складне?

Ов: Ні. Він розкладає його на прості геометричні фігури.

Уч: Митець відтворює світ таким, яким він його бачить, чи так, як він його уявляє?

Ов: Кубізм відтворює світ таким, яким митець його мислить. Тобто це суб*активне бачення світу, спроба розкласти складні речі на прості складові.

Уч: Але Г.Аполлінер не обмежувався рамками кубізму чи будь-якої іншої течії. Його поетичне новаторство було значно ширшим і надзвичайно багатогранним. Поет дивовижно вмів поєднувати фантастику та сатиру, героїку й інтимність, трагічне, комічне і ліричне. Він поєднував у творчості сміливі новації з давніми традиціями, лірику з прозою, історію з міфом. Нерідко відмовлявся від пунктуації, щоб посилити динаміку вірша, звертався до верлібру та монтажу як способу поєднання різноманітних елементів із метою відобразити розмаїття життя.

Все це ми побачимо на прикладі поезій Гійома Аполлінера.



  1. Аналіз поезії «Міст Мірабо».

Під мостом Мірабо струмує Сена 
Так і любов 
Біжить у тебе в мене 
Журба і втіха крутиява шалена 

Хай б’є годинник міч настає 
Минають дні а я ще є 

Рука в руці постіймо очі в очі 
Під мостом рук 
Вода тече хлюпоче 
Од вічних поглядів спочити хоче 

Хай б’є годинник ніч настає 
Минають дні а я ще є 



Любов сплива як та вода бігуча
Любов сплива 
Життя хода тягуча 
Надія ж невгамовано жагуча 

Хай б’є годинник ніч настає 
Минають дні а я ще є 

Минають дні години і хвилини 
Мине любов 
І знову не прилине 
Під мостом Мірабо хай Сена плине 

Хай б’є годинник ніч настає 
Минають дні а я ще є 

Переклад М. Лукаша

Уч: Вашим домашнім завданням було розставити розділові знаки в поезії. Зачитайте свої варіанти і поясніть, чому ви обрали саме такі.

Уч: Кому присвячена ця поезія?

Ов: Поезія присвячена Марі Лорансен, з якою поет познайомився 1907 року. Їй було 22 роки, йому – 27. Марі – художниця, писала й вірші. Їх стосунки тривали п*ять років і, за словами митця, «можливо були найважливішими» для нього. Але їм не судилося бути разом. У вірші відтворений не лише сум розлуки, а роздуми поета про саме життя, про плин часу. До речі, у Марі теж був вірш, присвячений розлуці з Г.Аполлінером.

Не просто печальная,

А скорбящая.

Не просто скорбящая,

А несчастная.

Не просто несчастная,

А страдающая.

Не просто страдающая,

А покинутая.

Не просто покинутая,

А сырая.

Не просто сырая,

А изгнанная.

Не просто изгнанная,

А мертвая.

Не просто мертвая,

А забытая.

(Перевод М.Яснова)



Уч: Який настрій після прочитання викликає поезія?

Уч: Про що йдеться у вірші – про річку, про міст через річку, про любов, - чи, може, про щось інше?

Ов: У вірші йдеться про життя, про його плинність, яку неможливо зупинити. Про життя і його самотність, яку неможливо подолати. Про життя і любов, яку неможливо втратити. Про життя і надію, без якої життя уявити неможливо.

Уч: Що приховується за такими звичними і знайомими поняттями: річка, міст, любов?

Ов: За всім цим приховується Вічність, тому що «тижні і роки не повернуться ніколи!» «і любов не повернеться», і лише «вода Під мостом Мірабо» «тече…завжди».

Уч: Хто ще крім «води» є причетним до Вічності?

Ов: Ліричний герой, який попри «наближення ночі» і «згасання дня», «залишається – на мосту» - посеред життя, у центрі Всесвіту.

Уч: Розкрийте символіку образів: Сена; годинник, зміна дня і ночі; міст.

Ов: Сена – уособлення життя і часу, у якому зрештою все минає – і надії, і кохання, і розчарування.

Годинник, зміна дня і ночі – час, його плинність і вічність.

Міст – символ кохання і символ вічного, непідвладного часу зв*язку між минулим і прийдешнім.

Уч: Яка головна думка поезії?

Ов: Життя палюче, може спричинити біль, але не можна його зупинити (спинити річку, залишити кохання). Треба приймати життя таким, яке воно є, бути готовим до змін.

Міст Мірабо — символ вічної історії взаємин, яка повторюється для кожного покоління мешканців Парижа. У невпинному русі ріки почуттів — запорука розвитку життя. Автор утверджує цінність внутрішніх переживань особистості, неповторних, як кожна мить, але в цьому їхня принадність і значущість:
Під мостом Мірабо струмує Сена
Так і любов
Біжить у тебе в мене
Журба і втіха крутнява шалена
Уч: Які художні засоби використовує поет для вираження ідеї?

Ов: Порівняння: «Любов сплива, як та вода бігуча»

Рефрен: «А я ще є, … а я ще є».

Антитеза: «Журба і втіха/ вода бігуча/ життя хода тягуча/ минають дні, а я ще є».


  1. Слово вчителя про сюрреалізм Аполлінера.

1917 р. Аполлінер визначив появу нової модерні стичної течії – сюрреалізму.

Було написано драму «Перса Тересія», яку сам автор визначив як сюрреалістичну, а також дав своє тлумачення сюрреалізму: «Коли людина хотіла відтворити ходу, вона винайшла колесо, не схоже на ногу. Тобто вона діяла по-сюрреалістичному, сама того не усвідомлюючи».

Ідеться про художній образ, який не має зовнішньої схожості з предметом, але з особливою силою виражає його внутрішню сутність, його «ідею».

Отже, сюрреалізм – засіб пізнання реальності, але пізнання не примітивного, а глибинного. Так, колесо виражає «ідею» ходи, пересування.



  1. Аналіз «Каліграми. Вірші Миру і Війни». «Зарізана голубка і водограй».

Уч: Збірку «Каліграми. Вірші Миру і Війни» Гійом Аполлінер присвятив пам*яті друга, літератора Рене Даліза, що загинув на фронті. Вона складається із шести розділів, які відповідають певним тенденціям розвитку епохи. Таким чином, Апполінер поєднав поезію і час, створивши своєрідну ліричну епопею бурхливого історичного періоду. У листі до поета Андре Бійї автор зазначав: «Це — книга воєнного часу і містить у собі життя; якщо доля буде сприяти моїй поетичній репутації, вона більше, ніж «Алкоголі», схвилює читачів... Щодо закиду, начебто я руйнівник, то я не сприймаю це категорично, бо я ніколи не руйнував, навпаки, намагався будувати». Спираючись на зміст цієї збірки, ми можемо ствердити, що поет постає новатором передусім у сфері художньої форми, але не буде перебільшенням зазначити, що незвична форма впливає і на змістовий характер творів, що увійшли до збірки «Каліграми».

У каліграмах («ідеограмах», наочних віршах, фігурних віршах) – слова і літери розташовані так, що створюють певний малюнок (будино, зірку, лінії дощу).



Розглянемо приклади таких каліграм на малюнках.

Найвідоміша каліграма Аполлінера – «Зарізана голубка й водограй» (1914), розташуванням літер неоднакового розміру та різними напрямками рядків вона утворює обриси голубки над струменями фонтана, що символізує вічний плач за загиблими на війні. Славнозвісна голубка П. Пікассо була навіяна саме цим образом горлиці Апполінера. 



ЗАРІЗАНА ГОЛУБКА Й ВОДОГРАЙ

О постаті убиті любі
О дорогі розквітлі губи
Міє Мареє
Єтто Лорі
Анні і ти Маріє
Де ви дівчата
Я вас питаю
Та біля водограю
Що плаче й кличе
Голубка маревіє

Душа моя в тремкій напрузі
Де ви солдати мої друзі
Де ви Бійї Даліз Реналь
Печальні ваші імена
Як у церквах ходú луна
Б'ють відгомоном до небес
Ви в сонну воду глядитесь
І погляд ваш вмирає десь
Де Брак де Макс Жакоб Дерен
Що в нього очі як той Рейн

Де милий Кремніц волонтер
Вже може їх нема тепер
Душа ятриться з непокою
I водограй рида зі мною

А як вони іще живі
Десь б'ються на Північнім фронті
Тим олеандри всі в крові
I сонце ранене в траві
На багрянистім горизонті



Уч: Що можна з*ясувати за назвою цієї каліграми?

Ов: Голубка – символ миру, чистоти. Водограй – вода, чистота, життя, невпинний рух. Але голубка «зарізана», тобто мертва. Отже, у заголовок внесено опозицію: смерть (зарізана голубка) та життя (невпинний рух водограя).

Уч: З чим асоціюється у вас образ водограю?

Ов: Водограй асоціюється з плачем, що збігається з настроєм ліричного героя («біля водограю, що плаче», «і водограй ридає зі мною»). Друзі, яких він згадує, дивляться у «сонну воду», і «погляд їх вмирає десь». «Сонна» вода – це статичність, зупинка руху, смерть.

Уч: Чи сподівається ліричний герой почути відповідь на свої питання? Як називається цей художній засіб?

Уч: прочитайте останні рядки поезії. Коли можна побачити таку картину?

Ов: під час звичного заходу сонця.

Уч: Поясніть образ «раненого» сонця на «багрянистому горизонті».

Ов: Зображення війни, навколо кров, смерть. Але сонце «ранене», а не вбите. Отже, залишається надія на те, що світ схаменеться, відродиться життя, настане мир.

Уч:То що ж символізує ця каліграма?

Ов: Каліграма символізує вічний плач за загиблими на війні. Будь-яка війна сприймається як всесвітній апокаліпсис.

Уч: Як можна назвати художній прийом, який поет використовує, створюючи каліграму?

Ов: Монтаж.

ТАБОРОВІ ОГНІ 
Вогні бродячі таборові 
Освітлюють танок привидь 
I сни встають без плоті й крові 
Поміж узорних верховіть 

Зневага жаль що так гордливо 
Буяли в серці де вони 
Ледь жевріє нещасне тливо 
Із спогаду і таїни
IV.Узагальнення і систематизація.

  • Що нового ви дізналися на уроці?

  • Які основні теми порушував Гійом Аполлінер у своїй поезії?

  • Який напрям був притаманний Г.Аполлінеру?

V.Домашнє завдання.

VI.Оцінювання.

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Урок №3 Тема. Гійом Аполлінер як чільна постать європейського авангарду iconТема: Ґійом Аполлінер як чільна постать європейського авангарду. Особливості віршів «Лорелея», «Міст Мірабо», каліграми «Зарізана голубка й водограй». Мета
Тема: Ґійом Аполлінер як чільна постать європейського авангарду. Особливості віршів «Лорелея», «Міст Мірабо», каліграми «Зарізана...
Урок №3 Тема. Гійом Аполлінер як чільна постать європейського авангарду icon11 клас Гійом Аполлінер як чільна постать європейського авангардизму Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю Г. Аполлінера, відстежити зв’язок поета з кубізмом, створення ним «поетичного реалізму»
«поетичного реалізму», поглибити знання про верлібр; розвивати в учнів уміння систематизувати новий матеріал, визначати основні риси...
Урок №3 Тема. Гійом Аполлінер як чільна постать європейського авангарду iconІ-ий рівень (2 бали) Прагнучи наблизити поезію до мови сучасного образотворчого мистецтва, Ґійом Аполлінер спирався на творчі ідеї
Найвідоміші представники авангардистських І модерністських течій в поезії першої половини ХХ ст.: Гійом Аполлінер, Райнер Марія Рільке,...
Урок №3 Тема. Гійом Аполлінер як чільна постать європейського авангарду iconТема. Гійом Аполлінер (1880-19180). «Лорелея», «Зарізана голубка й водограй», «Міст Мірабо». Життєвий І творчий шлях письменника. Шлях французького поета Гійома Аполлінера від неоромантизму до кубофутуризму
Життєвий І творчий шлях письменника. Шлях французького поета Гійома Аполлінера від неоромантизму до кубофутуризму. Реакція на символізм,...
Урок №3 Тема. Гійом Аполлінер як чільна постать європейського авангарду iconУроку. Доба європейського Відродження. Франческо Петрарка- видатний італійський поет-гуманіст. Мета уроку: розкрити сутність доби європейського
Тема уроку. Доба європейського Відродження. Франческо Петрарка- видатний італійський поет-гуманіст
Урок №3 Тема. Гійом Аполлінер як чільна постать європейського авангарду iconI. Інформаційна картка уроку літератури Клас 10 Дата Тема уроку за програмою : В. Гюго як центральна постать літератури французького романтизму
Тема уроку за програмою : В. Гюго як центральна постать літератури французького романтизму
Урок №3 Тема. Гійом Аполлінер як чільна постать європейського авангарду iconТема. Переосмислення здобутків європейського романтизму російською культурою. О. С. Пушкін – великий російський поет. Жанрово – тематичне розмаїття лірики митця

Урок №3 Тема. Гійом Аполлінер як чільна постать європейського авангарду iconНаталена Королева – найекзотичніша постать в українській літературі
Наталена Королева – найекзотичніша постать в українській літературі: біографічна довідка (до 130-річчя від дня народження Н. А. Королевої,...
Урок №3 Тема. Гійом Аполлінер як чільна постать європейського авангарду iconГалицька центральна районна бібліотека Микола Костомаров – видатна постать України
Микола Костомаров – видатна постать України : до 200-ї річниці від дня народження Миколи Костомарова : біобібліографічний життєпис...
Урок №3 Тема. Гійом Аполлінер як чільна постать європейського авангарду icon2. Повідомлення архіваріусів про історичну постать гетьмана Мазепи
Тема. Поема «Мазепа», історична основа та романтичний міф. Риси романтичного героя в образі Мазепи


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка