Урок для учнів 4-х класів) Посвята в читачі



Сторінка1/5
Дата конвертації16.05.2017
Розмір0.83 Mb.
ТипУрок
  1   2   3   4   5


Управління освіти Козятинської міської ради

Міський методичний кабінет

Комунальний навчальний заклад

«Загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №5

Козятинської міської ради Вінницької області»

Всеукраїнський конкурс

«Шкільна бібліотека»

Номінація «Компетентний читач»

«Формування компетентного читача»



З досвіду роботи

бібліотекаря ЗШ №5 Могильної

Катерини Василівни


Козятин-2011

ЗМІСТ


Вступ…………………………………………………………………………….3

І. Особистісне спілкування з читачами……………………………………….5

ІІ. Бібліотечно-бібліографічна освіта учнів початкової школи…………..10

ІІІ. Основна мета шкільної бібліотеки - популяризація книжкового

фонду………………………………………………………………………16

ІV. Підвищення читацької активності – обговорення книг…………………19

Висновки…………………………………………………………………….....23

Список використаних джерел………………………………………………...25

Додатки


  1. Тарас Шевченко і музика………………………………………………...27

  2. Конкурс знавців творчості Тараса Шевченка………………………...33

  3. Життя і творчість Лесі Українки……………………………………….35

  4. Безсмертна дочка Прометея……………………………………………37

  5. Мандри казковими шляхами Г.Х. Андерсена………………………..43

  6. Здоров’я – найцінніший скарб. Бережи його………………………...50

  7. Презентація книги «100 поетів Вінниччини»………………………...56

  8. Періодичні видання для молодших школярів (бібліотечний урок для учнів 4-х класів)………………………………………………………….62

  9. Посвята в читачі (сценарій свята для учнів 2-х класів)……………..66

10. Анкета – помічник бібліотекаря…………………………………………70

11. Бесіда «Як створюється книга». 2 клас……………………………….74

12. План заняття з основ бібліотечно-бібліографічних знань (для учнів 1 – 5 класів)………………………………………………………………..76

13.Ігрові моменти для проведення літературних свят, вікторин, літературних конкурсів, брейн-рингів, лото……………………………………………………………………..77

14.Бібліотечне лото (гра для учнів середнього шкільного віку)……………………………………………………………………..80

15. Гімн книзі (загадки, прислів’я, ігри)…………………………………83



ВСТУП

Книга і читання – важливі чинники для формування духовної особистості. Книга – чудове надбання людства, наш кращий порадник і друг, вірна супутниця життя. Вона допомагає найкраще зрозуміти навколишню дійсність, вивчити досвід старших поколінь. І нам потрібно пам’ятати настанову видатного педагога В.О. Сухомлинського про те, що «читання як джерело духовного збагачення не зводиться до вміння читати; з цього вміння воно тільки починається ...».

Тому треба домагатися не читання заради читання, а читання як самостійної діяльності дитини в світі книжок, з якої починається її освіта, самовиховання, формування компетентного читача.

Книга супроводжує людину з раннього дитинства і до останніх днів, несучи їй світло розуму та знань, виховуючи духовно і естетично.

Завдання сучасної книги досить складне. Не просто дати людині певну кількість знань, але і навчити її ці знання здобувати, вміти застосовувати їх на практиці, підходити до навчання творчо – тобто виховувати компетентного читача.

Читати систематично і осмислено дітей навчає школа, і багато в чому читацька доля дитини залежить від того, наскільки майстерно бібліотекар разом з педагогами прилучає її до книги, навчає оволодівати мистецтвом читання, пропагує книгу, закріплює читацькі навики, розвиває художній смак, розширює діапазон читацького досвіду та знань, формує національну свідомість, характер, моральні якості, культуру.

Для того щоб виховати компетентного читача бібліотекар повинен:


  • Надавати учням рекомендації щодо покращення якості навчання через звернення до різноманітних джерел інформації, включаючи комп’ютер, аудіовізуальні засоби, періодичні видання.

  • Проводити бібліотечно-бібліографічні уроки.

Навчити учнів працювати з каталогами, довідниками, енциклопедіями, словниками.

  • Вивчати читацькі запити учнів.

  • Популяризувати нову літературу.

  • Залучати учнів до участі у різноманітних формах роботи щодо формування читацької компетенції.


Особистісне спілкування з читачами

Упродовж останніх десятиріч відбувається інтенсивна інформатизація суспільства. Потреба суспільства в активній творчій особистості, покликаній стати спадкоємницею і творцем української і світової культури, спроможній адаптуватися в насиченому інформацією світі, спричинила необхідність реформування національної школи. Успіх цієї реформи значною мірою залежить від прискорення інформаційних процесів у самій освіті. Шкільна бібліотека демонструє учневі все неосяжне багатство наявних і комунікативних технологій. А учень, у свою чергу, повинен учитися застосовувати на практиці ці технології, відшуковувати і оцінювати інформацію, що відповідає навчальним потребам та інтересам. А відтак, саме шкільному бібліотекареві належить об’єднати всіх учасників навчально-виховного процесу в справі виховання інформаційно – компетентної особистості. Тому важливо вже з юних років виховувати потребу одержувати знання, прищеплювати навики самостійного пошуку інформації, формувати вміння її ефективного збору, систематизації та обліку.

Людина розвивається і навчається все своє життя, але багато чого вона навчається саме в дитинстві. Великий акцент щодо формування любові до книги, читання та бібліотеки, ставиться ще в початковій школі.

Адже в початкових класах учень має оволодіти читацькими навичками і вміннями, способами роботи з художньою літературою, орієнтуватися у світі дитячих книжок, періодиці, довідковій літературі, бути готовим до навчання в середній школі на основі розвиненого в нього інтересу до читання книжок.

Навчити дітей любити книгу допомагають літературні ігри, вікторини, брейн-ринги та інші форми масової роботи, які я проводжу в школі.

Для мене дуже важлива перша зустріч із майбутніми читачами – учнями першого класу. Це екскурсія у шкільну бібліотеку у вересні. Вплив на формування відносин дитини з бібліотекою і бібліотекарем має ознайомча бесіда. Під час такої екскурсії діти потрапляють у цікаву гру: відгадують загадки, дають відповіді на запитання вікторини, знайомляться з книжковою виставкою «Які чудові ці казки!». Розповідаю учням про правила користування бібліотекою.

В першому класі завжди проводиться свято «Прощання з Букварем». На святі діти показують свої знання і уміння. яких вони досягли протягом року, завдячуючи своїй першій книзі. Під час свята використовуються театралізовані елементи, ігри вікторини.

Індивідуальну роботу з учнями молодшого шкільного віку починаю з другого класу, коли вони стають читачами шкільної бібліотеки. Посвята в читачі проводиться урочисто. Казкові герої проводять літературну вікторину «З якої це казки», пропонують відгадати загадки про книгу, згадати прислів’я та приказки. Я розповідаю про правила користування бібліотекою, про те, на який термін можна брати книги, знайомлю зі стендом «Кодекс читача шкільної бібліотеки».

Значення індивідуальної роботи з учнями молодшого шкільного віку має велике значення. Ця робота сприяє залученню учнів до читання книг, які б сприяли їхньому всебічному розвитку. Читання відіграє велику роль у житті дітей.

Індивідуальний підхід – важливий принцип моєї роботи, в основі якого лежить вивчення особистостей дитини: здібностей, прагнень, інтересів, захоплень.

Найбільш поширеною формою особистісного спілкування з юним читачем є бесіда. Діти потребують допомоги у виборі книг. Кольорові, гарні, вони приваблюють око дитини, і я, проводячи рекомендаційну бесіду, прагну викликати інтерес до видання. Пропоную маленькому читачеві розглянути малюнки, зачитати уривки з видання, яке йому сподобалось. При поверненні книги в бібліотеку розпитую учня, що йому сподобалось в даній книжці, чи хотів би він ще щось прочитати на цю тему, чи цього автора.

Бесіди про прочитане сприяють збагаченню словникового запасу школярів, вчать виділяти головне, висловлювати свої думки.

З учнями молодшого шкільного віку проводяться бесіди щодо виховання бережливого ставлення до книги :


  1. Як книжка прийшла до людей.

  2. Як створюється книга.

  3. Шлях книги від автора до читача.

  4. Бережіть книгу.

  5. Правила читання книги.

  6. Самостійний вибір книги.

  7. Моя книга – моє обличчя.

  8. Вміння читати і розуміти прочитане.

  9. Скільки коштує підручник.

  10. Ваш вірний супутник.

Бесіди проводяться у формі вікторини, у формі гри, яка допомагає дітям по-новому зрозуміти окремі поняття, запам’ятати певні моральні правила поводження з книгою. (Див. додаток).

Спостереження – це метод поглибленого вивчення читача-дитини. Я завжди спостерігаю за тим, як читач вибирає книги, чим керується при цьому, як реагує на відгуки інших читачів. Це дає змогу більше дізнатися про дитину як особистість.

Спостереження і бесіди – початкові, найпростіші методи і прийоми роботи з юними читачами. Є й інші, які потребують участь вчителя і бібліотекаря. Це ведення читацького щоденника, написання відгуків про книгу, обговорення книг, робота з періодичними виданнями.

Потрібно вчити читачів висловлювати свої думки про книгу не тільки в усній, а й в письмовій формі. Необхідно навчити дітей писати відгуки на прочитану книгу. Відгук – найкраща форма оцінки книги читачем.

Написати відгук – це значить висловити свої думки про книгу. Для цього книгу треба дуже уважно прочитати і по даній схемі написати відгук на книжку:


  1. Загальне враження від прочитаного.

  2. Короткий зміст книжки, характеристика героїв.

  3. Актуальність тематики твору.

  4. Критична оцінка:

а) особливості композиції книжки;

б) сила впливу слова письменника;

в) майстерність автора в зображені характерів героїв;

г) мистецтво художника, ілюстратора книжки.

5. Основна думка відгуку.

В цьому навчальному році учнів 4-х і 5-х класів нашої школи брали участь у конкурсі про написання кращого відгуку на прочитану книгу сучасного українського автора. Для прочитання і написання відгуку були запропоновані такі книги:

О. Бусенко «Паперовий янгол ». – К., 2007. – 64 с.

Л. Лапіна «Дуже довга казка». – К. , 2008. – 72с.

К. Лебєдева «Птаха Корабель». – К., 2007. – 128 с.

Б. Жолдак «Капосні капці». – К., 2008. – 80 с.

Т.Щербаченко «Пуп Землі, або як Даринка світ рятувала». – К., 2007. – 56с.

Для написання відгуку міським відділом освіти було запропоновано 82 назви книг, але в нашій бібліотеці в наявності виявились тільки ці.

Учні 4-А класу (класовод Слободяник І.М.) і 5 – А класу (класний керівник Мальцева О.В.) взяли активну участь у конкурсі на написання «Найкращого відгуку на сучасну дитячу прозу». Серед написаних відгуків були відібрані найкращі. Кращі відгуки написали:

Дмитрук Марина 4-А клас – відгук на книгу Т. Щербаченко «Пуп Землі, або як Даринка світ рятувала».

Ольбішевська Юлія 4-А клас , Цимбарович Ліда 5-А клас – О. Бусенко «Паперовий янгол».

До відгуків були додані ілюстрації.

Учні 5-х – 6-х класів брали участь у конкурсі «Кращий читач року». Переможці конкурсу розповідали про свої улюблені книжки і представляли читацькі щоденники.

Сучасні діти читають дедалі менше і менше, оскільки надають перевагу відео, телебаченню, комп’ютерам. Тому з метою систематичної роботи з книгою, як основного джерела знань, періодично проводжу в усіх молодших класах аналізи стану читання художньої літератури. На класній годині розповідаю про те, скільки книг за певний період прочитав кожний учень, аналізую читацькі формуляри. Так, в 2009–2010 н/р найкраще відвідували бібліотеку учні 2-Б класу (класовод Загоруйко В. П.). Вони прочитали за рік 520 книг. Найбільше книг прочитали: Ілик О. – 52 кн., Собко В. – 51 кн., Якимчук А. – 46 кн.

Бібліотека з її фондом літератури (підручники – 10766 примірників, основна література – 13936 примірників, обслуговує – 636 читачів), довідково -бібліографічним апаратом допомагає виховувати в учнів потребу самостійно читати, формувати читацькі інтереси. Щоб збудити і піднести читацький інтерес учня я вивчаю стан обізнаності і зацікавленості книгами. З цією метою проводжу анкетування по вивченню читацьких інтересів. (Див. форми анкет в додатку) Ці завдання допомагають розв’язати бібліотечні уроки. Мета цих уроків – розвиток бібліотечно-бібліографічних навичок у дітей, виховання інтересу до книги, як засобу успішного засвоєння шкільних наук, бажання працювати з довідковими виданнями.


Бібліотечно-бібліографічна освіта учнів початкової школи




Учні початкової школи поступово набувають і поглиблюють свої знання про книгу і бібліотеку. Бібліотечно-бібліографічна освіта учнів початкової школи здійснюється на уроках позакласного читання. На кожне заняття підбирається більш складніший матеріал, а після завершення роботи пропонується домашнє завдання. Наприклад, після уроку «Періодичні видання для учнів молодшого шкільного віку» в 4-А класі (класовод Слободяник І.М.), учні повинні були підготувати повідомлення про свою улюблену газету чи журнал.

(Рис.1.Бібліотечно-бібліографічний урок «Періодичні видання для учнів молодшого шкільного віку» 3-А кл.)

Дуже цікаво проходить огляд літератури по сторінках дитячих журналів «Пізнайко», «Барвінок», «Соняшник», «Дзвіночок». Багато дітей мають власні журнали і з задоволенням беруть участь у підготовці огляду. (Зразок бібліотечного уроку див. у додатку).

В бібліографічному огляді пізнавальної літератури «Про все на світі» діти також з задоволенням беруть участь, приносять власні енциклопедії, пізнавальні книги, складають цікаві запитання. Для кращого і повнішого розкриття фонду бібліотеки я створюю тематичні полички «Які чудові ці казки» (українська народна казка, казки народів світу, літературна казка); «Люби і знай свій рідній край» (література рідного краю), де розміщено матеріали про наш край, його історію, видатних людей.

Систематичність, цілеспрямованість в роботі з молодшими школярами в питанні формування бібліотечно-бібліографічних знань одне із найважливіших завдань шкільної бібліотеки.

Учні початкової школи читають книги на різну тематику. Учні 1–2-х класів люблять читати казки, невеличкі оповідання, вірші про тварин, природу. Для учнів 2-Б класу була проведена презентація книг серії «Пригоди в країні Невидимок».(Сценарій презентації див. у додатку).







(Рис. 2. Презентація книг серії «Пригоди в Країна Невидимок» 3-Б кл.)

З читачами молодшого шкільного віку часто проводжу читання вголос – поширена техніка спілкування шкільного бібліотекаря з дітьми. Для голосних читань добираю цікаві за змістом, невеликі за обсягом книги чи уривки з окремих оповідань і казок, віршів. Голосне читання обов’язково закріплюється бесідою. Це дає змогу познайомити дітей з творами різної тематики, глибше розуміти їх зміст, співпереживати з героями, відчувати красу і багатство рідної мови.




(Рис.3. Голосні читання в 1-А кл.)

Для голосних читань використовувались: книга Горбатенко Л.П. «Повчальні казки» («Золоті руки», «Багатство»), оповідання Сухомлинського В.О. «Для цього треба бути Людиною», «Суниці для Наталі», «Звичайна людина», «По одному ковтку – найслабкішому», «Котя»: пізнавально-ігровий журнал , рубрики «А чи знаєте ви?», «Цікавинки».

Учням 3-4-х класів подобається читати літературу про подорожі, пригоди, цікавляться довідковою літературою, енциклопедіями, довідниками.




(Рис.4. Знайомство із словниками, довідниками, енциклопедіями)

Протягом навчального року бібліотека інформаційно забезпечує всі аспекти навчально-виховного процесу школи, сприяє вихованню гармонійної, морально досконалої особистості, свідомої свого громадянського обов’язку, відкритої для інтелектуального, фізичного, духовного, творчого розвитку. Основним завданням шкільної бібліотеки є пріоритет читацьких інтересів, з метою забезпечення запитів та інформаційних потреб користувачів. Щоб краще їх вивчити я використовую різні методи аналізу:



  • Груповий та індивідуальний аналіз читацьких формулярів;

  • Захист читацьких формулярів;

  • Індивідуальні консультування учнів при виборі книг, бібліографічні огляди, тематичні бесіди, консультації біля книжкових виставок.

  • Анкетування.

Результати вивчення читацьких інтересів узагальнюються і враховуються при обслуговування читачів.

Використовуючи загальноприйнятні норми, інформаційна робота бібліотеки поділяється на три основні форми: масова (книжкові виставки, Дні інформації, усні журнали, літературні вечори, бібліографічні огляди), групова (бесіди, огляди, бібліотечні уроки), індивідуальна (бесіди, читацький запит, аналіз читацьких формулярів).

Найбільш ефективними є малі форми масової роботи: огляди, перегляди літератури, голосні читання (практикуються в 1-2-х класах) та інші. Вони здатні цілеспрямовано, чітко виконувати поставлені завдання.

Бібліотека активно включається в проведення загальношкільних масових заходів: готує добірки літератури та питання до вікторин чи диспутів, бібліографічних оглядів літератури, оформляє книжкові виставки, перегляди літератури та інше. Основною формою групової роботи бібліотеки є проведення бібліотечно-бібліографічних уроків для учнів 5–11-х класів. Мета проведення цих уроків полягає у тому, щоб кожен читач самостійно прийшов до висновку: жоден вид діяльності неможливий без постійного добування інформації, а це завжди пов’язано з пошуком, потребує знань і умінь користуватися спеціальними джерелами.

Програма бібліотечних уроків передбачає поступове набуття і поглиблення учнями – читачами знань про книгу і бібліотеку.

На першому етапі формування бібліографічних знань необхідно зацікавити читача книгою, викликати у нього інтерес до читання та поповнення своїх знань.

Під час проведення цих уроків головне завдання полягає у тому, щоб сформувати в читачів уявлення про бібліотеку, як скарбницю людських знань, невичерпне джерело інформації.

Діапазон пізнання учнями книги розширюється на бібліотечних уроках для учнів середнього та старшого шкільного віку. На цих уроках учні вчаться користуватися довідковим апаратом, елементами книги, систематично працювати з довідковими виданнями, вмінню чітко формувати читацький запит, вільно орієнтуватися в джерелах інформації, особливо в довідковій літературі. У бібліотеці є розробки уроків для учнів середнього шкільного віку з таких тем: «Довідкова література: довідники, словники, енциклопедії», «Структура книги» та інші. Для учнів старшого шкільного віку були підготовлені такі уроки: «Критико – літературознавчі видання та робота з ними». Під час занять розповідаю учням про багатство та розмаїття книжкового фонду, про відкритий доступ до нього. Проводячи ці уроки, як наочний засіб, використовую книжкову виставку, на якій представлено найкращі, найцікавіші, гарно ілюстровані книги, бо тільки так можна викликати інтерес до книги у читача.





Основна мета шкільної бібліотеки - популяризація книжкового фонду

Основна мета нашої шкільної бібліотеки полягає у плідній популяризації книжкового фонду; основна форма наукової популяризації книги - книжкові виставки; перегляди літератури, організовані у шкільній бібліотеці є ефективними технологіями інформування користувачів. Завдання книжкових виставок – показати найбільш цінні книги з теми і допомогти читачу в глибокому і систематичному вивченні певного питання. Книжкові виставки бувають тематичні і виставки нових надходжень. Тематичні виставки організовуються з актуальних проблем суспільного життя; з проблем науки, культури, мистецтва; з тем, що орієнтовані на певну групу читачів нашої бібліотеки; з тем пов’язаних з річницями знаменних подій і діяльністю видатних людей; на допомогу навчальному процесу; з метою популяризації окремих видань, видів чи жанрів літератури, де крім самої книги експонуються публікації, що висвітлюють зміст твору, критичні статті, ілюстровані матеріали, біографічні довідки про автора. (Сценарій гри-подорожі присвяченої 205-річниці з дня народження Андерсена див. у додатку).

В останні роки пропонуються нові види виставок, які обумовлені більш демократичним і творчим спрямуванням їх мети та змісту: виставка монографічного характеру (однієї книги, журналу, статті). Важливою є виставка книжкової ілюстрації, яка реалізує комплекс цілей: від завдань естетичного виховання в цілому до формування художнього смаку, навичок сприйняття мистецького твору. Це можуть бути тематичні виставки, присвячені творчості письменника або художника-ілюстратора. Ця виставка надає читачам можливість порівняти малюнки різних художників до книг однієї теми або одного твору, що суттєво поглибить їх розуміння та сприйняття.

Технологія створення книжкової експозиції складається з ряду послідовних процесів: визначення теми, підбору літератури, елементів оформлення (назви, цитат, ілюстративний матеріал) розділів, розміщення. При оформленні виставки слід пам’ятати, що велика кількість виставлених книг розсіює та стомлює увагу читачів. Для скорочення її кількості можна скласти бібліографічний покажчик літератури, який повинен бути представлений на виставці.

У нашій бібліотеці протягом навчального року оформлялись такі книжкові виставки: «Вічно живи, Україно!», «Ходить казка з мудрими очима і мені покою не дає», «Травень іде по квітучій землі, щедрі у нього дороги, а на землі, в небесах, на крилі, світить нам День Перемоги», «Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття, і голос твій нам душу окриля – встала в новій красі крізь лихоліття твоя, Тарасе, звільнена земля» (матеріали для проведення свята див. у додатку), «В ім’я вічної щедрості природи», «Розкажуть книги ці, тобі, про все на світі», «Дзвінок з минулого», «Люби і знай свій рідний край», «Народ скаже, як зав’яже», «О, мово рідна! Їй гаряче віддав я серце не дарма. Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема» (В. Сосюра).

Крім книжкових виставок організовувалися перегляди літератури до ювілеїв видатних письменників, пам’ятних дат, визначних подій:

До 140-річчя з дня народження Л. Українки: (25.02.1871 – 1.08.1913)

«Ні! Я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає» (Сценарій літературного свята див. у додатку).




(Рис.5. Знайомство з творами Л.Українки,

представлених на виставці)
До 120-річчя з дня народження П. Тичини (23.01.1891 – 16.09.1967)

9 листопада День української мови та писемності.

21 лютого Міжнародний день рідної мови.

26 квітня 25 років з дня Чорнобильської трагедії. Щороку в цей день разом з класними керівниками проводимо уроки-пам’яті, уроки-спогади, по можливості запрошуємо ліквідаторів трагедії, які діляться своїми спогадами про ті страшні дні.

24 травня День слов’янської писемності та культури.

У нашій школі стало традицією проводити предметні тижні. Я здійснюю інформаційну підтримку їх проведення. Практикую бібліографічний огляд літератури по певній темі, наприклад: «У світі математики», «Цікава географія», «Твої права та обов’язки». Вони допомагають якнайкраще розкрити книжковий фонд бібліотеки, ширше популяризувати художню, науково-популярну, пізнавальну, довідкову літературу.



Підвищення читацької активності – обговорення книг

Однією з форм рекомендаційної роботи бібліотеки є обговорення книг. Обговорення книг підвищує читацьку активність, сприяє формуванню навичок критичного мислення школярів, їх самостійної роботи з книжкою, вихованню естетичних поглядів та смаків.

Підготовка до обговорення книги складається з таких етапів:

1. Визначення теми для обговорення.

2. Вибір книги.

3. Складання переліку питань для обговорення.

4. Розроблення плану обговорення.

5. Підготовка читачів (книжку читають всі учасники обговорення).

В процесі обговорення більшість часу відводиться виступам читачів, а для вступної промови ведучого і підбиття підсумків обговорення надається 10-15 хв.

З учнями 11-А класу (класний керівник Мальцева О.В.) було проведено презентацію книги «Сто поетів Вінниччини» (додаток сценарію додається).

Цікавими для учнів є проведення таких заходів: усний журнал, який складається з умовних «сторінок» і не перевищує 3-4 сторінки, вечори-портрети, вечір запитань та відповідей – залучають читачів бібліотеки до пізнавальної діяльності, активізують читання галузевої та художньої літератури.

Кожного року в школі проводиться «Тиждень дитячої і юнацької книги», під час якого активізується робота бібліотекаря та педагогічного колективу щодо популяризації книжкового фонду. Протягом тижня проводяться: свято книги, вікторини, виставки малюнків «Мій улюблений казковий герой» (1 – 4-ті класи), «Моя улюблена книга» (5–7-ті класи). Діти самі створюють титульні сторінки до улюблених книг, пишуть відгуки на прочитані книги.

Упродовж багатьох років у бібліотеці проводиться Всеукраїнська акція «Живи, книго!». Регулярно ведеться велика робота у класах, щодо збереження підручників, утримання їх в охайному стані. Під час проведення акції проводжу тематичні бесіди: «Книга – пам’ять людства», «Книзі – довге життя», «Ти і твій підручник». Два рази на семестр проводжу рейд – перевірки зберігання підручників та підведення підсумків цих перевірок на шкільній лінійці. Це стимулює учнів до дбайливого ставлення до книги, та дає можливість зберігати бібліотечний фонд у належному стані.

Серед учнів 4–6-х класів користуються популярністю коментовані читання, обговорення книг. Вони проводяться у формі художнього читання з дискусією про твір, який має виховне значення. Кожен учень висловлює свою думку, дає оцінку книзі, відстоює свою думку або приєднується до думки колективу. В цьому навчальному році для циклу коментованих читань «Почитаємо разом» були вибрані книги: В. Сухомлинського «Чиста криниця», Л. Письменної «Тисяча вікон і один журавель», Д. Білоуса «Диво калинове. Чари барвінкові». Обговорення цих книг допомагає сформувати в учнів стійкий інтерес до книги, закріпити практичні навички в роботі з книгою, закладаються основи культури читання. (Матеріали для проведення літературних ігор, вікторин, брейн-рингів див. у додатках ).

Компетентний читач з високим рівнем культури читання повинен володіти переліком певних умінь. До них належить:

Пізнавальні вміння.



  1. Виділяти головне в тексті.

  2. Користуватися бібліографічними виданнями, довідковою літературою.

  3. Залучати в процесі читання додаткові джерела.

  4. Користуватись прийомами швидко читання.

Проектувальні вміння.

  1. Формулювати мету свого читання, усвідомлювати вимоги до читацької діяльності.

  2. Формулювати мету самостійної роботи з різними джерелами інформації.

Конструктивні вміння.

  1. Конспектувати коротко, стисло, своїми словами й з елементами цитування.

  2. Складати план майбутнього повідомлення за книгою, статтею.

  3. Вміти робити висновки і узагальнення.

Комунікативні вміння.

  1. Формулювати запитання до запропонованого тексту.

  2. Брати активну участь в обговоренні книги, статті.

  3. Висловлювати власне відношення до прочитаного, давати свою оцінку книзі або статті.

Організаторські вміння.

  1. Здобувати в процесі навчання знання, уміння й навички, необхідні для читацької діяльності.

  2. Використати інформацію, що накопилася в процесі читання, таким чином, щоб після закінчення читання вона принесла певну користь.

Для того, щоб виховати компетентного читача бібліотекар повинен тісно співпрацювати з педагогічним колективом. Співпраця має багато аспектів і виявляється у проведенні:

  • Уроків позакласного читання;

  • Інтелектуальних ігор;

  • Виставок, вікторин;

  • Конкурсів «Хочу все знати».

Співпраця з учителями української мови і літератури створює умови для творчих контактів читачів, формує їхнє вміння самостійно орієнтуватися в різних джерелах друкованої інформації, виступати, висловлювати свої думки, стимулювати до самореалізації.

Одне з основних завдань педколективу та бібліотеки є формування в учнів інформаційної культури, прагнення до пошуку інформації, свідомого добору джерел, навичок систематизації та особистої оцінки. Актуальним є це завдання сьогодні, тому і пов’язане з розширенням впливу на молодь засобів масової інформаційної культури, тобто розуміння, спрямованого на розвиток критичного мислення, вибіркового підходу, вироблення захисного механізму до тих засобів масової комунікації, що культивують насильство, агресивність. У роботі з читачами я разом з учителями – предметниками прагну не тільки до того, щоб їх читання було різностороннім, але й хочу пробудити в дітей інтерес до якої-небудь галузі знання. А якщо він уже виник – то підтримувати і поглиблювати його.

Інтерес до знань неможливий без регулярного читання науково-популярної літератури. Не може й бути мови про великий потяг до знань, якщо учень не виходить за межі підручника.

Висновки

Наука розвивається небаченими темпами, в шкільну програму вводяться нові твори, нові предмети, і нові поняття. Читання науково-популярної літератури стає в сучасній школі однією з найважливіших складових частин процесу навчання.

Спілкування з книгою допомагає учням оволодіти певними знаннями; засвоїти досвід попередніх поколінь, залучає до культурних надбань та цінностей українського народу, його звичаїв, традицій.

Навчити читати самостійно, осмислено – одне із найважливіших завдань педагогів і бібліотекаря. Бібліотекар допомагає учням оволодівати мистецтвом літературного читання, закріпленням читацьких навичок, розширенням діапазону читацької компетентності.

Діапазон пізнання книги учнями – старшокласниками значно розширений: їх навчають систематично працювати з книгою, вмінню чітко сформулювати читацький запит, вільно орієнтуватися в різноманітних джерелах інформації. З цією метою проводяться літературно-пізнавальні ігри, лото-ерудит, вікторини з біології, географії, хімії, фізики, зарубіжної літератури, української мови і літератури, презентації книг, прес-діалоги.

Для виховання компетентного читача потрібно навчити його аналізувати та виділяти головне в творі, вміти користуватися довідковою літературою, періодикою, каталогами, картотеками.

Сучасні програми вимагають формування в учнів вміння самостійно підготувати виступ, доповідь, огляд, реферат, конспект і в навчальному процесі загальноосвітнього навчального закладу всі вони займають значне місце. Оволодіння вказаними вміннями та навичками базується на використанні специфічних методів аналізу та синтезу інформації, тобто на використанні можливостей бібліотеки, які включають: знаходження потрібної літератури, знання джерел інформації, вміння працювати з ними. Виконуючи завдання вчителів, якими передбачено використання додаткових джерел інформації, учні приходять до бібліотеки. При наданні бібліографічних довідок шляхом індивідуальних і групових консультацій у бібліографічному пошуку і методиці роботи з літературою, я стимулюю учнів до самостійного пошуку необхідної інформації. У читальному залі бібліотеки учні під моїм керівництвом оволодівають технікою роботи з різноманітною літературою, набувають знань у процесі пошукової самостійної діяльності та використовують їх на уроках. Учні вчаться працювати з декількома джерелами одночасно, вибирати потрібну інформацію та створювати свою, робити виписки з газет і журналів, правильно оформляти та використовувати їх у навчальній діяльності.

Самоосвітня компетенція є однією із важливих складових життєвої компетентності, яка являє собою систему здібностей і здатностей, що забезпечують особистості можливість успішно реалізувати життєві завдання, успішно здійснювати свою життєдіяльність в усіх її проявах.

Саме у рамках життєвої компетентності, як цілісного утворення надзвичайно важливо орієнтувати школярів на розвиток вміння постійно самонавчатися, самостійно здобувати нові знання, формувати нові вміння та навички і вчитися впродовж всього життя.




Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5

Схожі:

Урок для учнів 4-х класів) Посвята в читачі iconУрок : Хімія природнича наука. Хімія в навколишньому світі.
Рекомендації до проведення домашніх практичних робіт з хімії для учнів 7-х класів
Урок для учнів 4-х класів) Посвята в читачі iconУрок для учнів 4-х класів «Ой,на горі та женці жнуть»
Роль шкільної бібліотеки у історичному та громадянському вихованні школярів: Практичний посібник / За заг ред метод каб. С. М. Лазаренко....
Урок для учнів 4-х класів) Посвята в читачі iconЗбірник матеріалів з української літератури для учнів 7-го класу
Даний збірник матеріалів дозволить доповнити підручник «Української мови та літератури» Слоньовської О., як для класів з українською...
Урок для учнів 4-х класів) Посвята в читачі icon"Бути здоровим модно!"
Урок-екскурсія до міста Читайликів учнів 1-х класів. Ознайомлення з правилами користування бібліотекою та книгами
Урок для учнів 4-х класів) Посвята в читачі iconПрограма курсу за вибором для учнів 10-11 профільних класів суспільно-гуманітарного напряму (70 год) пояснювальна записка
Програма курсу за вибором для учнів 10—11 профільних класів суспільно-гуманітарного напряму
Урок для учнів 4-х класів) Посвята в читачі iconУрок з вивчення літератури рідного краю Мета: ознайомити учнів із творчістю Катерини Барановської
Тип уроку: урок-презентація для учнів 5 класу книги казок Катерини Барановської «Таємниця великого каменю»
Урок для учнів 4-х класів) Посвята в читачі iconУрок «Кантата пам’яті»
Музично-літературний урок «Кантата пам’яті» до 175 річчя від дня народження М. Лисенка для 5-7 класів
Урок для учнів 4-х класів) Посвята в читачі iconПрограма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів
Деревообробка” є підвищення рівня компетентностей учнів 10–11 класів з основ деревообробки внаслідок оновлення, поглиблення І розширення...
Урок для учнів 4-х класів) Посвята в читачі iconСценарій літературного свята для учнів класів
З досвіду роботи центральної бібліотеки для дітей імені О. П. Довженка Чернігівської міської цбс
Урок для учнів 4-х класів) Посвята в читачі iconКрокуємо екологічними стежинками (Тиждень екології для учнів початкових класів)
Матеріали цієї збірки допоможуть вчителям початкових класів у проведенні тижня Екології. Також при підготовці І проведенні уроків...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка