Урок дослідження. Урок блок



Скачати 187.38 Kb.
Дата конвертації10.10.2017
Розмір187.38 Kb.
ТипУрок

Андрієнко Світлана Вікторівна,

учитель української мови та літератури

вищої категорії, старший учитель

Імператор залізних строф

Життя та творчість Є.Маланюка Слайд 1

Мета уроку: За допомогою біографічного методу аналізу художнього твору ознайомити учнів із основними віхами життя творця; з’ясувати, які аспекти впливали на формування його світогляду; простежити основну тематику творів. Розвивати творчі та мовленнєві здібності учнів. Виховувати повагу до України, рідного слова та його творців. Тип уроку: Урок – дослідження. Урок – блок.

Обладнання: Поезія та статті Є.Маланюка, презентація його життя та творчості, перфокарти. На початку звучить пісня «На Україну повернусь» (слова С.Галябарда, музика О.Гавриш) у виконанні І.Бобула. Дійство супроводжує музика М.Скорика «Мелодія».

ХІД УРОКУ

Завжди напружено, бо завжди – проти течій.

Завжди заслуханий музика, самота.

Так, без шляху, без батька, без предтечі.

Так – навпростець – де спалює мета.
Все чути. Всім палать. Єдиним болем бути,

Тим криком, що горить в кривавім стиску уст,

І знать, що випало – загаснути забутим,

І спомином кінця – кісток народних хруст.

Е. Маланюк, „Біографія”

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Обговорення епіграфу до уроку.


  • Бурхлива мужня молодість;

  • літературні змагання;

  • самота емігранта з нелегким самоаналізом пережитого;

  • пророцький мотив;

  • осмислення „мети” тривало впродовж усього життя

(поезія писалась голосом серця, проза – голосом

чистого і глибокого розуму).

- ... ІЗ ЗБІРКИ „ГЕРБАРІЙ”

Та в мрії живемо незборимій,

Що прийде час і зранені степи

Одягнуться в нових поем снопи,

Пов’язані у перевесла рими.

(Покарано)

Юрій Липа, один із представників „Празької школи”, зазначив: „Але в тому й „секрет” Маланюка як багатогранного і різножанрового письменника, що органічно поєднав у своєму таланті, за його теорією, непоєднуване і став однаковою мірою цікавим поетом і критиком, літературознавцем і теоретиком художньої творчості”. Євген Маланюк, хто він ? Ми спробуємо простежити на уроці. Розглянемо його життєвий і творчий шлях за визначеним планом:


  1. „Я син свого народу” - Життєвий шлях митця – класика.

  2. „Завжди напружено, бо завжди проти течій” - Формування світогляду поета.

  3. „Все чути. Всім палать. Єдиним болем бути” - Тематичні мотиви.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Євген Маланюк народився 20 січня 1897 року.

Простежте за творами, де і в якій родині народився поет. Які художні засоби допомагають зрозуміти ставлення автора до рідного краю, до родини? Визначте у текстах наскрізну проблематику. Поясніть вживання епітетів та метафор.

... Так, вийшовши з глухого степу, слайд 2

З зітхань страждальної землі...

(Біографія)
... Внук кремезного чумака,

Січовика блідий праправнук...


... Херсонські прерії – мов Січ,

А кобзарем – херсонський вітер...


... Бо ж там тече козацький Буг

Й – не раз червоная – Синюха,

А я там весен вербний пух

І дух землі – з дитинства нюхав...

(Уривок з поеми)
... Сниться синя Синюха і верби над плесом, слайд 3

Вільний вітер Херсонщини, вітер-дудар.

Сниться гомін дубів прадідівських та річка,

Бідна хата та тепла долоня сестри...

Тільки б рідного поля зворушлива стрічка!

Тільки б сіра солома прабатьківських стріх!

(Кожен день тут проходить...)
... Не сперечатимусь: я син свого народу –

Сліпця відвічного, каліки і раба...

( Репліка)
... У бабці завше пахло чебрецем

Та м’ятою... Стояв широкий мисник

З тарілками, мальованими пишно,

З чарками розфарбованого шкла...

...А у кутку висіли образи,

Либонь, цілком – таки не „православні”:

Пречиста – вся в лілеях, як Мадонна,

Ісус Нерукотворний...

...І в горобині ночі, коли страшно

Карало небо, я моливсь Йому.

(Спогад)
...Не квітне заповідний сад.

Не бачу ні сестри, ні брата...

(Доля)
... Досі сниться метелиця маю,

Завірюха херсонських вишень...

(Вічне)
... Співуча мрія горизонту –

Сліпуча Степова Еллада.

(Символ)

...Родина була не зовсім звичайна, хоч, може, й типова для степового півдня. В лінії батька були чумаки, осілі запорожці, хоч засновники роду, найбільш правдоподібно, прийшли з Покуття Дід, замолоду ще чумакував, мав виразну поставу гуцула... Мати була донькою чорногорця...

...Так в нашому старому, мурованому з степового каменя домі й жилося „на дві хати” – дідову й батькову.

В першій хаті панував дух віків, старовинного побуту, тисячолітніх звичаїв і обрядів та свідомого, що так скажу, „україно центризму”. У другій хаті панувала атмосфера, приблизно кажучи, „українського інтелігента”.

... Матері (і її „традиціям”) я завдячую дві речі: серце й мистецтво.

... Батькові... завдячую основи свого інтелектуального й світоглядного розвитку.

( Уривок із життєпису)
Дійсно, Є. Маланюк народився в Архангороді (тоді Херсонщина), тепер районний центр Новоархангельське, Кіровоградської області у родині нащадка козацько - чумацького роду Филимона Маланюка та його дружини Гликерії.

- Простежте, за що завдячує творець батькам у

своєму літературному творі „Уривок із Життєпису”?
( ... Матері (і її „традиціям”) я завдячую дві речі: серце й мистецтво.

... Батькові... завдячую основи свого інтелектуального й світоглядного розвитку.) слайд 4

Період навчання Євгена Маланюка у творах не описується. Ми знаємо, що, формально, своє навчання він розпочав 1906 року у реальному училищі м. Єлисаветграда ( слайд 5), яку завершив у 1914 році. Далі Петербурзький політехнічний інститут( початок світової війни не дав змогу завершити навчання), потім Військова школа в Києві (до 1916 року). Дослідники вважають, що саме з цього часу починається основний життєвий період творчості Є.Маланюка: слайд 6


  • Служба поручником на Південно – Західному фронті;

  • Праця в Генеральному штабі України;

  • Ад’ютант генерала Василя Тютюнника, командуючого Наддніпрянською Армією УНР;

  • З 1920 рук – табір інтернованих у Польщі;

  • У таборі пише перші вірші, робить переклади з російської на українську; слайд 7

  • 1923 рік – еміграція. Друга еміграція – з кінця 1944 до 16 лютого 1968 року.

Простежте стан поета, який залишив Батьківщину. Проаналізуйте пафос поезії. Визначте провідну художню деталь та художні засоби у творах.
ІСХОД слад 8
Не забути тих днів ніколи: *** Розкрити емоційне напру-

Залишали останній шмат. ження твору.

Гуркотіли й лякались кола

Під утомлений грім гармат.

Налітали зловісні птахи,

Доганяли сумний похід,



А потяг ридав: „На Захід... На Захід...

На Захід...”

І услід – реготався Схід.
Роззявляв закривавлену пащу,

П’яний подих нудив, як смерть.



Де ж знайти нам за Тебе кращу

Серцем, повним тобою вщерть?
НЕ ВИКРЕСЛИТЬ ТЕБЕ В РОЗЛУЦІ

Не викреслить тебе в розлуці,

Не стерти з серця це ім’я, -

Хоч крізь пожежі революцій

Не все сюди проніс їм я...
...О, як прозоро й сяйно вмер би...

Але згадаю, як росте

Пшениця, як шумить крізь верби

Синюха, вітер, простір, степ...

БІОГРАФІЯ

...Мушу випити келих до краю –

Полиновий мед самоти,

Так нещадно, так яро згораю –

Чи ж побачиш, почуєш ти?..
ЯК ЗАВШЕ, ДНІ ПОВИТІ КРЕПОМ

...Ви мовчите. Я п’ю безсило



Міцну отруту самоти.

Життя всі мрії підкосило,

І більш нема куди піти...
ОДИН ВЕЧІР

...Навколо все чуже. Чуже до божевілля,

Цей дощаний театр, злинялі лаштунки...
ПІД ЧУЖИМ НЕБОМ

...Чужі: й земля, і небо тут, і люди,

І місяця золото срібний ріг.

Життя давно, як божевільне, блудить

По манівцях заплутаних доріг...


... Не треба ні паризьких бруків,

Ні Праги вулиць прастарих:

Все сняться матернії руки,

Стара солома рідних стріх.


Все сниться гук весни і вітер,

Веселий вітер світлих літ.

А тут – молюсь, убогий митар,

Шукаю Твій вогненний слід...
Ні! Не знайти! Ніхто не знає.

Ніхто не чув твоїх плачів.

Біля всесвітнього Сінаю,

Як завше – золото й мечі.


3

Десь сіре поле в чорних круках,

Що пророкують: „Кари! Кар!”

А я тут, на чужинних бруках,

Чужий – несу чужий тягар...


КОЖЕН ДЕНЬ ТУТ ПРОХОДИТЬ

Що мені телефони, Версалі, експреси?

Нащо грім Аргентин? Чудеса Ніагар?

Сниться синя Синюха і верби над плесом,

Вільний вітер Херсонщини, вітер-дудар.


Сниться гомін дубів прадідівських та річка,

Бідна хата та тепла долоня сестри...



Тільки б рідного поля зворушлива стрічка!

Тільки б сіра солома прабатьківських стріх!
ДЕМОН МИСТЕЦТВА

...І день, і ніч. І вічно сам –

В цього життя порожнім трибі...
... Весна на вулицях цвіте.

В блакиті знов співають хмари,



Але це все – не те, не те,

Про що молився я і марив.
Ні! Не земним, не дольнім дням,

Не весняному трав килиму

Вогненну душу я підняв,

Як купину неопалиму!

Рокоче й крутиться життя,

І все з ним крутиться довкола...



Так нащо ж я себе відтяв

Від зачарованого кола?
ІНТЕРМЕЦО

... І завше сниться: липень, сад, кущі

І стрічі під сусідським перелазом.


Продовжуючи розмову про життєвий та творчий шлях Маланюка, слід зазначити наступне:



  • 1923 року стає студентом Української Господарської

Академії в Подєбрадах на гідротехнічному відділі

Інженерного факультету ( Чехо – Словаччина), яку

закінчив у 1928 році;


  • Знайомство з цілою когортою видатних творців.

  • Діяльність „Празької школи”.слайд 9

. Хто входив до цієї групи?

. Хронологічні межі існування її досить умовні. Виділіть три

етапи її зростання. Слайд 10, 11

. Яке місце у її існуванні відводиться Є.Маланюку?

. Чи плідною була співпраця Є.Маланюка з Дмитром Донцовим

у „Віснику”?слайд 12….. слайд 13 - кохання

Є.Маланюк подарував світові прекрасні збірки своїх творів: слайд 14

1925 рік – „Стилет і стилос”,

1926 рік – „Гербарій”,

1930 рік – „Земля й залізо”,

1934 рік – „Земна Мадонна”,

1939 рік – „Перстень Полікрата”,

1943 рік – „Вибрані твори”,

1951 рік – „Влада”,

1954 рік – книга „П’ята симфонія”,

1954 рік – „Поезія в одному томі”,

1959 рік – „Остання весна”,

1964 рік – „Серпень”,

1972 рік ( після смерті) – „Перстень і посох”.

Зверніть увагу на назви. Вони символічні, а у деяких простежується протиставлення. У них закладена вся біографія самого Євгена Маланюка.

Ми ознайомились із цілим рядом його творів. Чи зможете ви визначити аспекти, які впливали на формування світогляду творця?


  • Глибоке українське коріння, національне родинне

виховання;

  • Бурхливий період української і світової історії;

  • Програна війна, табір інтернованих;

  • Еміграція.

  • Дух Шевченка, його заклик до боротьби за

незалежність, за єдність:

...І знаю: буде. Знаю: вдарить.

І знов, і знов хитнеться світ,

І прокривавить гімном кари



Непереможний заповіт.

( Полин)


...А то підземно загуде

Вулканом націй ціла раса

І даром божеським гряде

Нам прометеїв дух Тараса.

Ідеології Кобзаря, образи повторюються у творчості Маланюка.


  • Роздуми над істинами життя;

  • Заклик до боротьби;

  • Образ України – жінки.

Визначте за творами світоглядні позиції Є.Маланюка.

  • Історичне майбутнє і психіка українського народу,

прагнення до визволення, а також визначення причин невдачі у боротьбі за державність.

Перед Євгеном Маланюком стояв вибір – яку зброя обрати для боротьби. Свої роздуми про місце поезії у боротьбі за кращу долю народу, про визначення особи поета для своєї нації, а також самоаналіз як людини – українця і як поета, він висвітлює на сторінках своєї збірки „Стилет і стилос”.



Словникова робота: Стилет – зброя, стилос – (паличка для письма) слово.

Робота за текстами.



. Визначити вибір Є.Маланюка.

. Хто, на думку творця, може вести боротьбу за кращу долю

народу? Відповідь підтвердіть рядками поезії, зазначаючи використані автором художні засоби ( особливо пояснити використання антитези, паралелізму, епітетів, метафор та оксюморону).



ІЗ ЗБІРКИ „СТИЛЕТ І СТИЛОС”

Виразне виконання твору напам'ять. Кольоровий (за голосними), кольоративний (за уявою) аналізи.

(Порівняльний аналіз можливий лише за умови визначення

художнього та змістовного значення використання кожного виділення: тропа, мета використання)
СТИЛЕТ ЧИ СТИЛОС

Стилет чи стилос? – не збагнув. Двояко слайд 15

Вагаються трагічні терези. символ

Не кинувши у глиб надійний якор, вибору

Пливу й пливу повз береги краси. рідний край



плинність

Там дивний ліс зітхає ароматом

І весь дзвенить од гімнів п’яних птиць,

Співа трава, ніким ще не зім’ята,

І вабить сном солодких таємниць.


Там зачарують гіпнотичні кобри

Під пестощі золототілих дів...

А тут – жаха набряклий вітром обрій:

Привабить, зрадить і віддасть воді.


Та тільки тут веселий галас бою – що обирає?

Розгоном бур і божевіллям хвиль.

Безмежжя! Зачарований тобою,

Пливу в тебе! В твій п’яний синій хміль!

незвіданість

Визначити в тексті оксиморони та метафори. Їх місце у творі?

Кольоровий аналіз

Всього І строфа ІІ строфа ІІІ строфа ІV строфа

А – червоний 39 9 12 9 9

О – білий 27 3 6 8 8

Е – жовтий 21 7 6 1 7

І – зелений 29 3 9 11 6

У – синій 13 6 0 2 5

И – темний 34 12 9 6 7
Відповідь на питання, яке задає собі Євген Маланюк, ми знайдемо в його наступних творах. Простежте.
ЖИТТЯ БІЖИТЬ НЕОБОРИМЕ

Та знаю, що тримавший стилос –

Стилет тримати не здола,

А так бажалось, так хотілось

Апостольського постола.
L’art poetique/Мистецтво поезії

Талан – ліричне джерело.



То ж – не поет, хто лиш невпинно

Дзюркоче про добро і зло.

Поет – мотор! Поет – турбіна!

Поет – механік людських мас,

Динамо-майстер, будівничий.

Повстань майбутнього сурмач,

Що конструює День над Ніччю.



ЕПІЛОГ

Вже всі примари розлетілись

При деннім світлі простих мет.

Ось розуму – уважний стилос

Та серця – вогняний стилет.
ІЗ ЗБІРКИ „ЗЕМЛЯ І ЗАЛІЗО” слайд 16

НАПИС НА КНИЗІ ВІРШІВ

Напружений, незламно-гордий,

Залізних імператор строф, -

Веду ці вірші, як когорти,

В обличчя творчих катастроф.

Позаду – збурений Батурин

В похмурих загравах облуд, -

Вони ж металом – morituri –

Сурмлять майбутньому салют.

Важкі та мускулясті стопи

Пруживий одбивають ямб, -

Це дійсно ти, а не утопій

Звучить громовий дифірамб.

Ось – блиском – булаву гранчасту

Скеровую лише вперед:

Це ще не лет, але вже наступ,

Та він завісу роздере.

Шматками розпадеться морок,

І ти, нащадче мій, збагнеш,

Як крізь тисячолітній порох

Розгорнеться простір без меж.

Збагнеш оце, чим серце билось,

Яких цей звір нагледів мет,



Чому стилетом був мій стилос

І стилосом бував стилет.
Слайд 17 Євген Маланюк пильно стежив за розвитком літератури на Україні. Його цікавила творчість Максима Рильського та Павла Тичини. Про Тичину він казав: „Тичина – це як перше кохання. Цього забути не можна”. Коли ж почалися переслідування українських письменників, автор „Соняшних кларнетів” почав писати на замовлення, і Маланюк у ньому розчарувався. А у грудні 1926 року у „Літературно – науковому Віснику” з’явилося „посланіє” і до Максима Рильського. Він не засуджує їх, а лише докоряє за безсилля, а вину складає на націю. Слайди 18, 19, 20



Глибше вдумуючись у суть написаного поетом, можна зробити висновок, що тематика його творів має певну одноманітність.

Перегляньтеще раз твори, які ми розглядали( вони відібрані з деяких збірок поета) і назвіть головні тематичні лінії творчості Є.Маланюка.

- І лінія: Втрачена Батьківщина;

- ІІ лінія: Розбите особисте життя.
Аналіз образу: автор – ліричний герой.

Ми ознайомилися з біографією Євгена Маланюка. Розкриваючи значення „трикутника”, повідомте, яким постав перед вами цей творець.


- Змалюй образ поета слад 21

ЛЮДИНА



ВОЯК ПОЕТ




Аналіз образу України.
Діалогічне мовлення. За змістом поезії митця розкрити образ

Батьківщини: України – землі та України – жінки.

Учням пропонується виконати роль Є.Маланюка, учитель веде діалог від образу України. Свої відповіді учні надають за текстом.

Питання:

Україна: За що ти мене полюбив?

Учні: ...

Україна: Чому ти символізував мене, наділив неземними

властивостями?



Учні: ...

Україна: Ти визнав мене за матір, сину мій. Мій біль тобі завдає болю.

Ти визначив уже свій шлях. Що ж ти порадиш народові

моєму?

Учні: ...

... не треба заплутано метикувати

В залежності від нагод і годин, -

Тільки знати:

Вона – Мати,

Ти – син...

Україна: А яка я для тебе як Мати – земля? Опиши мене.

Учні: ...

Україна: За що ж ти мене так жагуче зненавидів, за що почав проклинати.

Учні: ...

Україна: Важко тобі, мій сину. Ти страждаєш за долю народу, за майбутнє

нації. Чому в розмові ти вживаєш такі гострі протиставлення? Я ж

чую у твоїх словах мотив віри в народ, мотив відповідальності за

нього. Невже ти втратив віру в мене і в народ?



Учні: ...

Завдання: Визначити ідею творів автора, пронизаних мотивом утраченої

Батьківщини. Слайд 22

Людиною прийшов У цей світ Євген Маланюк, людиною і відійшов.

Митцем, поетом, князем духу залишився у пам'яті поколінь. Поет вже не міг відгукнутися "Ісходом ІІІ". Зробити це випало його побратимові Борису Олександріву:


Обірвалася мить. Зупинилося серце козаче.

Тільки хмари і синь. І та сама гірка чужина.

А за милями миль, там, де степ вітровіями плаче,

Набрякає земля. Починається рання весна.

І гримить далина. Отрясається з криги Синюха.

Виривається в степ, де легенди і скитські боги.

Припливає з висот, із незвіданих меж виднокруча

Непокорена тінь, щоб на рідні лягти береги ...

Дні, вогні, переходи, ісходи.

Сонцеярі пожари - і серце поета-борця.

Із піднятим чолом, наче князь, він проходив негоди

Із пером і мечем - неухильно твердий до кінця.

Завершилася путь. Наче пісня - сувора і славна.

Відпливає поет. Залишає хвалу і хулу.

І затужить, заплаче за ним Ярославна.

Україна заплаче на древнім козацькім валу.


ІV. Підведення підсумку уроку.

  • У чому багатство насліддя творчості Є.Маланюка?

  • Чому Є.Маланюка називаємо поетом рідного краю?

  • Узагальнити образи: Маланюк – борець, Маланюк –

поет, Маланюк – ліричний герой, Маланюк і Україна.

- Чому ж поет вважав себе „залізних імператор строф”



VІ. Домашнє завдання.

  1. Завершити аналіз поезії „Сучасники”. Пояснити стиль, ритміку та мову тексту.

  2. Проаналізувати реакцію В.Сосюри на звернення Маланюка до Рильського та Тичини. Вірш „Відповідь”.

  3. Самостійно простежити мотиви поета – вигнанця у поезії „Одна

пісня”.

*** Дослідити використання новотворів у поезії Є.Маланюка.

Використана література


  1. Куценко Л.В. Боян степової Еллади. – Кіровоград: „Вечірня газета”, 1993

  2. Куценко Л.В. „Ніколи вже не покаюся...” (Євген Маланюк: історія ісходу). – Кіровоград: бібліотека журналу „Вежа”, 1997

  3. Маланюк Євген. Книга спостережень: статті про літературу. – К. – „Дніпро”, 1997

  4. Маланюк Євген. Невичерпальність. – К. – „Веселка”, 1997


Перевірка знань матеріалу „Життя та творчість Є.Маланюка”

Вікторина ( оцінюється в 0.5 балів )

  1. Край, де народився Є.Маланюк.

  2. У якій сім’ї народився Є.Маланюк?

  3. Вихідцем із якого роду був Маланюк?

  4. За що завдячує Маланюк своїм батькам?

  5. Хто з письменників впливав на формування світогляду Є.Маланюка?

  6. Де розпочав своє навчання митець?

  7. З якого періоду розпочалася еміграція Маланюка?

  8. Де він отримав технічну освіту?

  9. Як називається перша збірка поета?

  10. З яким журналом співпрацював Є.Маланюк за часів еміграції.

  11. До яких літературних угрупувань належав творець?

  12. Де похований Маланюк?

Хронометрична вікторина ( Оцінюється в 1 бал ).

Зазначити в хронометричній послідовності збірки, які виходили у світ

за життя Є.Маланюка і після його смерті.

1925 рік – „Земна Мадонна”,

1926 рік – „Перстень Полікрата”,

1930 рік – „Вибрані твори”,

1934 рік – „Гербарій”,

1939 рік - „Перстень і посох”.

1943 рік – „Серпень”,

1951 рік – „Земля й залізо”,

1954 рік – „Остання весна”,

1954 рік – „Поезія в одному томі”,

1959 рік – „Влада”

1964 рік - книга „П’ята симфонія”,

1972 рік ( після смерті) – „Стилет і стилос”.

Стиль поезії Є.Маланюка ( Оцінюється в 2 бал).

1. У ритмічній побудові поезії Маланюка переважає:

а). Домінує хорей;

б). Домінує ямб;

в). Домінує амфібрахій.

2. Назвати еліптичні фігури у вірші „Серпень”:

а). Криниця, Боже, день і ніч;

б). Час, Господи, покори й самоти;

в). Вогонь, чистилище, сліпець і тьма.

3. Найулюбленіший засіб образності Маланюка:

а). Метафора;

б). Порівняння;

в). Епітети.

4. Як називається тропа, як інструмент образності, характерна для барокової

літератури („ятрилася зрада”, „труїлася кров”, „життя длудить”)?

а). Синекдоха;

б). Оксюморон;

в). Персоніфікація.



Додаткові завдання для вищого рівня ( оцінюється у 3 бала).

  1. Визначити у віршах слова із староруської мови, які надають поезії проповідницького пафосу та урочистості звучання.

  2. Визначити у поезії Маланюка прикметникові новотвори, які характерні тільки його стилю поезії.


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Урок дослідження. Урок блок iconУрок вивчення нового матеріалу ( урок-дослідження )

Урок дослідження. Урок блок iconУрок конференція, урок подорож, урок турнір знавців, інтегрований урок, урок концерт
Матеріали посібника містять розробки уроків з музичного мистецтва. Серед них – урок – конференція, урок – подорож, урок – турнір...
Урок дослідження. Урок блок iconБіографія Арнольда Ерета Вступ д-ра Бенедикта Луста урок Вступні принципи урок Приховані, гострі І хронічні хвороби вже не таємниця урок
Урок Нащо треба діагноз?
Урок дослідження. Урок блок iconUT1_1205.doc [биография каспарова]
Блок Петра Порошенко», в недавнем прошлом министр здравоохранения Украины. Нестор Шуфрич: «Оппозиционный блок». И я сразу приглашаю...
Урок дослідження. Урок блок iconУрок №1 Урок №2 Урок №3 Висновок Література Вступ
Методика вивчення теми: «Короткі історичні відомості про обчислювальні прилади та з історії створення еом»
Урок дослідження. Урок блок iconУрок Політичне життя в Україні в 1656-1657 рр. Урок Гетьманщина в роки правління гетьмана І. Виговського
Урок Політичний устрій Лівобережної Гетьманщини та Слобідської України в ІІ половині XVII століття
Урок дослідження. Урок блок iconУрок Угорщина. Румунія. Урок Болгарія. Югославія. Тема № Країни Сходу та латинської Америки. Теми, які потрібно розглянути в ході вивчення даної теми
Урок Особливості соціально-економічного розвитку країн Центральної та Східної Європи. Польща. Чехословаччина
Урок дослідження. Урок блок iconУрок №8 9 Географічні дослідження на території України
Видатні вчені –географи XIX – XX ст та їх внесок у розвиток географічної науки України
Урок дослідження. Урок блок iconТип уроку: урок-дослідження
Тема. Улас Самчук. Життєвий І творчий шлях письменника. Проблема людської гідності та національної свідомості в статті «Нарід чи...
Урок дослідження. Урок блок iconУрок географії в 7 класі/ Підготувала: Мариняк Н. О
Австралія – найменший материк Землі. Особливості географічного положення материка. Історія відкриття І дослідження. Рельєф І корисні...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка