Урок компаративного аналізу потребує попередньої підготовки учнів. Задля ефективної роботи, оптимального використання часу доцільним є випереджальне опрацювання біографії письменників, текстів творів з відзначенням цитат



Скачати 120,01 Kb.
Дата конвертації19.06.2017
Розмір120,01 Kb.
ТипУрок

Тернопільський обласний комунальний інститут післядипломної педагогічної освіти

Відділ освіти Зборівської райдержадміністрації

Зборівська державна українська гімназія

імені Романа Завадовича


Друга світова війна у дзеркалі української та німецької літератури

Осуд антигуманної сутності війни, розкриття її руйнівних наслідків

для цивілізації та душі в оповіданнях

Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…” Г.Белля та “Воля до життя ” О.Довженка




Підготувала

Вчитель зарубіжної

літератури

Зборівської гімназії

ім.Р.Завадовича

Ключник Н.С.

Зборів-2006
Тема. Друга світова війна у дзеркалі української та німецької літератури. Осуд антигуманної сутності війни, розкриття її руйнівних наслідків для цивілізації та душі в оповіданнях “Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…” Г.Белля та “Воля до життя” О.Довженка
Мета. Дати учням уявлення про аспекти зіставлення авторських позицій та творів; ознайомити учнів із життям і творчістю О.Довженка і Г.Белля в період Другої світової війни; створити умови для подальшого усвідомлення злочинної суті війни та її неприпустимості; сприяти створенню умов для особистісного підходу до аналізу твору; формувати в учнів уміння формулювати власну позицію і відстоювати її.
Обладнання: відеоматеріали Другої світової війни, ілюстрації із зображенням наслідків Другої світової війни, таблиця “Прийоми створення художніх образів”, схеми до вивчення навчального матеріалу, малюнки учнів, музичний матеріал
Методичний коментар

Урок компаративного аналізу потребує попередньої підготовки учнів. Задля ефективної роботи, оптимального використання часу доцільним є випереджальне опрацювання біографії письменників, текстів творів з відзначенням цитат. Учнів також слід поділити на творчі групи (3-4 чол.) і спрямувати їх на дослідження певної проблеми.


Про війну не можна писати мимохідь.

Надто це відповідально.

М.Шолохов

Хід уроку


  • Слово вчителя

Друга світова війна була усвідомлена людством як найжахливіша за всю його історію. Вона перевершила найсумніші передчуття. Кількість її жертв налічувала десятки мільйонів. Лише у таборах смерті загинуло близько 11 млн. чоловік.

За цими сухими цифрами й фактами, які самі по собі вражають нечуваним розмахом масового знищення людей, стоять численні трагедії та непоправні втрати, обірвані життєві шляхи й зруйновані долі, знівечені тіла та розтоптані душі.



  • Які асоціації викликає слово “війна” у вас.

Прийом “гра зі словом”




кров біда

розруха смерть

біль

трагедія втрата

ВІЙНА

скорбота розлука

Таким є “обличчя війни”




  • Перегляд відеокадрів : віртуальна екскурсія у часи Другої світової війни

  • Слово вчителя . Молох війни вимагав жертв. Він був ненаситний. Він не робив різниці між старими і молодими, між генералами і рядовими, між захисниками і загарбниками. Це ясно усвідомлюєш,коли читаєш оповідання Олександра Довженка і Генріха Белля. Письменники, будучи представниками українського і німецького народу, в ті страшні часи були по різні сторони лінії фронту.

Творча група 1

Особистий досвід автора у Другій світовій війні







Я не можу піти з армії і не хочу. Я повинен бути в ній… Я воїн…

( З листа до Ю.Солнцевої

1942 р.)




Я не хотів стати героєм, не поривався вперед… Коли справи погіршились, я дезертирував.

(“Жінка на тлі річкового пейзажу”

Автобіографічна ситуація)

О.Довженко


1942–1945 рр

Г.Белль


1939–1945 рр

Виїздить на фронт. Працює спецкором газети “Красная звезда” та співробітничає в газетах Південно–Західного фронту. У 1943 р. затверджений членом Надзвичайної комісії по встановленню і розслідуванню злочинів німецько-фашистських загарбників.

З 1939 р. мобілізований до армії, де служив до 1945 р. Будучи переконаним пацифістом, за власними словами, жодного разу на війні так і не вистрілив. Кілька разів був серйозно поранений. В 1944 його опір державній системі набув форми прихованого дезертирства. По закінченні війни перебував в американському полоні

Оповідання “Ніч перед боєм”, “Воля до життя”(1942р.), “На колючому дроті”, “Відступник”, “Стій,смерть, зупинись”. Документальні кінострічки “Битва за нашу Радянську Україну”, “Перемога на Правобережній Україні”. Кіноповісті “Україна в огні”, “Повість полум’яних літ”

1947 р. – з’явились публікації перших беллівських оповідань

1950 р. – збірка оповідань “Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…”





  • Прокоментуйте вислови письменників. Як у них проявляється життєва позиція О.Довженка і Г.Белля

  • Як біографічні факти авторів пов’язані з історією країни?



Творча група 2



О.Довженко З Г.Белль

«Воля М «Подорожній,

до І коли ти

життя С прийдеш

Т у Спа…»

Завдання


  • Опрацюйте зміст оповідань визначіть їх:




  • тему (події Другої світової війни:




з точки зору переможців, героїзм солдатів



з точки зору солдата–нациста, молоде покоління використовують як “гвинтики” механізму війни




  • пафос







героїчний: прагнення показати велич людини, що здійснила подвиг




драматичний: почуття страху і страждання, породжені розумінням суперечності суспільного й особистого життя людини




  • проблему

( війна забирає людські життя, калічить тіло і душу людини)





  • ідею







утвердження життя, волі, духу народу




звинувачення гітлерівського тоталітаризму, який породив війну



  • Аспекти зіставлення художньої форми (системи засобів і прийомів, за допомогою яких втілюється зміст):

  • особливості будови твору

  • зображення умов, у яких живе і діє персонаж

  • прийоми створення художнього образу персонажів

  • другорядні персонажі

  • художні деталі

Творча група 3





Г.Белль “Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…”



О.Довженко


Воля до життя”

Жанр: оповідання

Часовий простір: один епізод (одна ніч) життя німецького солдата

Твір написаний від першої особи, побудований на основі впізнання




Особливості будови твору

Жанр: оповідання

Часовий простір: декілька днів із фронтового життя Івана Кармалюка

Художнє обрамлення: оповідання в оповіданні


“…вікна були затемнені,– за чорними запонами жевріло й миготіло,– чорне на червоному, як у грубці… Так, я бачив: місто горіло”

“… за темною заслоною дужче спалахувало полум’я та падав у темряві розбитий будинок”

“… мене принесли до якогось музею міста мертвих, у світ, глибоко чужий для мене. “




Зображення умов, у яких живе і діє персонаж

“ Битва гриміла день і ніч”

“В оббитій ряднами і простирадлами сільській хаті хірург працював…”

“Хата тремтіла від гуркоту і вибухів бомб”

“Смерть жерла багату здобич в цім бою, і решток од бенкету старої перепадало хірургові чимало…”

“…на столі розверзались такі безодні страждань, що всяка свіжа людина зомліла б або зійшла б слізьми, наблизившись хоч на годинку до цього жахливого жертовника війни




  • Як, на вашу думку, вибраний автором прийом оповіді допомагає розкрити зміст твору ?

  • Які жахливі зміни принесла із собою війна?

  • Які деталі свідчать про велику кількість жертв з обох сторін?



Творча група 4





Прийоми створення художнього образу персонажів
Німецький солдат

(без імені)



Іван Кармалюк



----------
Портрет

“Середній на зріст, стрункий , сіроокий юнак… літ йому двадцять п’ять…” “Стрункий, як бог”, “Який велетень!”

“лютував, що не міг поворушити руками”

“кричав, як оглашенний”

“…знову закричав; я кричав не вгаваючи, від крику ж мало бути легше…”




Психологічний аналіз

(почуття, думки, “діалектика душі”)

“…біг, тремтячи від несамовитого гніву. Здавалось, якби стрів на дорозі фашиста,– зубами, без рук, роздер би на місці”

“… ні одна душа в палаті не почула від нього жодного зойку. Він мовчав, і вся його воля пішла на цей напружений мовчазний опір смерті”

“… відкинувся на подушку й заридав”


“Я ненавидів ті уроки над усе в гімназії, я годинами гинув з нудьги й жодного разу не зумів до ладу намалювати вазу або написати літеру”

“…Я розгледів той напис, бо, здається сам його й надряпав”

“…а на перервах простував до сторожа Біргелера пити молоко – в ту малу тьмяну комірчину, де я міг часом ризикнути й закурити сигарету…”



Характер

(вчинки,

ставлення

до інших людей)

“Він не змагався в силі й спритності ні на стрільбищах, ні на боксерських рингах. ВІн змагався там, де доблестю праці здобував собі славу – на Всесоюзній сільськогосподарській виставці в Москві… Там він одержав золоту медаль…”

“Згадав він своє Поділля – золоту свою країну… і Галину – любу свою, з якою мріяв прожити над Бугом життя”




------------


Характеристика інщими персонажами

“Ви виграли генеральну битву… – сказав зворушливо хірург. Дякую вам. Ви навчили мене жити. Я схиляюсь перед благородством вашої волі”

“Коли Кармалюка виносили з операційної на койку, йому аплодувала вся палата”





  • Чому, на вашу думку, герой Г.Белля безіменний?

  • Чи допомагає портретна характеристика Івана Кармалюка краще зрозуміти героя, відчути його біль і страждання?

  • Які риси характеру героїв розкриваються через психологічний аналіз образів?

  • Ким були солдати у мирному житті? Які емоції викликають у них спогади?

  • Чи можемо ми побачити героїв очима інших персонажів? Що дає такий прийом “погляду зі сторони”?

  • На чому наголошують письменники в образах солдатів?



Завдання пошукового характеру

Чи можете ви назвати вислови, які містять народну мудрість чи мудрість філософів про життя?




  • Жити – означає боротись (Сенека)

  • Де є життя, там є надія (прислів’я)

  • Життя любить того, хто з ним бореться, а нищить того, хто йому піддається



Творча група 5




Другорядні персонажі

Г.Белль “Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…”

О.Довженко


Воля до життя”

Хірург “…скинув окуляри і, кліпаючи очима, мовчки дивився на мене…” “…за товстими скельцями великі сірі очі з ледь тремтливими зіницями. Він дивився на мене довго, що я відірвав очі…”

“Лікар повернувся до мене спиною” “…лікар тільки знизав плечима й знову натиснув на поршень шприца”




Хірург Микола Дудка: “… кидався щодня… у саме полум’я людських страждань…”

“…мужичий кулак” “Він валився з ніг від утоми…”

“Чотирнадцять місяців ріжу…” “Хірург ніяково озирнувся” “…сила опору смерті помножувала силу лікаря і цю силу лікар вертав хворому”


  • старший пожежник

  • санітари

  • сусід–поранений

  • шофер

  • оповідач

  • сестри милосердя

  • ассистент лікаря

  • поранені




  • Які другорядні персонажі є у творі? Дайте їм характеристику.

  • Як ставлення і вчинки лікарів–хірургів допомагають розкрити головну думку творів?

Творча група 6




Художні деталі

Г.Белль “Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…”



О.Довженко


Воля до життя”

“…заплющив очі. Я не хотів більше нічого бачити”

“…я дивився просто перед собою…”

“ Я повів за ними поглядом”

“…я побачив щось таке, від чого вперше, відколи я опинився в цьому мертвому домі озвалося моє серце…”



очі









“…так широко розплющив очі, і так не зажадав їх заплющити…”


“…на нього дивились широко розплющені Крмалюкові очі…”

“…обпікаючи хірурга незабутнім поглядом”

“…Кармалюк відкрив очі. В сірих очах, як і перше, горіло те ж саме питання”


  • деталі шкільного інтер’єру: портрети видатних полководців і завойовників, погруддя видатних політичних діячів Давнього Риму

  • спонтанний колаж з портрету Ніцше і напису “Легка хірургія”

  • слід хреста на стіні

  • незакінчені фрази




  • прізвище героя




  • Як би ви пояснили вислів «Очі – дзеркало душі» на прикладі оповідань Г.Белля та О.Довженко?

  • Розкрийте символічний зміст інших деталей. Як вони допомагають з’ясувати ідею твору?

  • Висновок

За словами А.Камю «…цей світ прикрашений принаймні однією справжньою істиною  істиною людини». У оповіданні О.Довженка ми бачимо Людину (з великої літери), справжню особистість, Івана Кармалюка. Відчувається велика любов героя до «золотої своєї країни» Поділля, де залишилася його чекативиглядати велика родина, він мріє «прожити над Бугом життя» з любою Галиною. Звідси, його жага до життя, надзвичайна сила волі, сила духу, яка подолала саму смерть.

Герой Белля безіменний, він представник «втраченого покоління», яке ідеологи нацизму перетворило на «гвинтики» страшного механізму війни, на «гарматне м’ясо». Німецький солдат, який три місяці тому пішов з-за парти на війну, допускаючи, що його ім’я може бути вписане у таблицю полеглих, не в змозі закінчити фразу «…поліг за…» За що? За що він позбувся двох рук і ноги? Розгубленість, сумніви, муки совісті заполонили душу. І слабка надія життя ледве жевріє.




  • Узагальнення теми уроку.

Творче завдання. Сенкан

Сенкан  неримований вірш, який будується за певним алгоритмом:

1-ий рядок  одне слово  тема (іменник)

2-ий рядок  два слова (прикметник, означення)

3-ій рядок  три слова (дієслова, активність, дія)

4-ий рядок  чотири слова (фраза, яка виявляє ставлення автора до теми)



5-ий рядок  одне слово (іменник  синонім, асоціація до теми)


Війна

Війна

Жахлива, кривава

Ненависна, смертоносна

Вбиває, калічить, знесилює

Поневолює, ранить, руйнує

Штовхає людство до занепаду

Холоднокровно калічить людські душі

Розруха

Катастрофа




  • Підведення підсумків уроку

Каталог: Files -> downloads
downloads -> «Це склад книжок» так скептик говорив, «Це храм душі» естет йому відмовив, Тут джерело всіх радощів земних, І їх дарують нам без цінним словом…»
downloads -> Для вчителів зарубіжної літератури
downloads -> Методичні рекомендації щодо викладання світової літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2013-2014 навчальному році // Зарубіжна літератури в школах України. 2013. №7-8
downloads -> Талант людини це божий дар
downloads -> Василь Стус постать,що єднає
downloads -> Антон павлович чехов
downloads -> Остап Вишня. Трагічна доля українського гумориста. Моя автобіографія
downloads -> Урок 1 т ема. Вступ. Роль художньої літератури у формуванні життєвих цінностей людини


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Урок компаративного аналізу потребує попередньої підготовки учнів. Задля ефективної роботи, оптимального використання часу доцільним є випереджальне опрацювання біографії письменників, текстів творів з відзначенням цитат iconУрок роботи над перекладом та компаративного аналізу
В. Левика; розвивати полікультурну й комунікативну компетентності; виховувати зацікавленість високохудожніми перекладами й бажання...
Урок компаративного аналізу потребує попередньої підготовки учнів. Задля ефективної роботи, оптимального використання часу доцільним є випереджальне опрацювання біографії письменників, текстів творів з відзначенням цитат iconНа конкретному літературному матеріалі показати за допомогою компаративного аналізу спільні та відмінні риси в образах Марії Уласа Самчука і Дарусі Марії Матіос
Українці в необхідність нового прочитання роману-хроніки «Марія» та глибшого опрацювання роману «Трояка ружа»
Урок компаративного аналізу потребує попередньої підготовки учнів. Задля ефективної роботи, оптимального використання часу доцільним є випереджальне опрацювання біографії письменників, текстів творів з відзначенням цитат iconДля 3-го класу Підготувала вчитель музичного мистецтва кзш №120 Кочережко Ольга Миколаївна
Для полегшення роботи вчителя, ефективної організації часу на уроці музики, створено цей зошит для учнів 3-го класу класу чотирирічної...
Урок компаративного аналізу потребує попередньої підготовки учнів. Задля ефективної роботи, оптимального використання часу доцільним є випереджальне опрацювання біографії письменників, текстів творів з відзначенням цитат iconЙоганн Вольфганг Гете «Нічна пісня подорожнього»
Мета: познайомити учнів із віршем Й. Гете, дати поняття про пейзаж; розвивати навички виразного читання та компаративного аналізу...
Урок компаративного аналізу потребує попередньої підготовки учнів. Задля ефективної роботи, оптимального використання часу доцільним є випереджальне опрацювання біографії письменників, текстів творів з відзначенням цитат iconУрок компаративного аналізу оповідань Джека Лондона "Любов до життя" та Олександра Довженка "
Урок компаративного аналізу оповідань Джека Лондона "Любов до життя" та Олександра Довженка "Воля до життя"
Урок компаративного аналізу потребує попередньої підготовки учнів. Задля ефективної роботи, оптимального використання часу доцільним є випереджальне опрацювання біографії письменників, текстів творів з відзначенням цитат iconЧасто на уроках вдаюся до компаративного аналізу творів
Він навчає учнів мислити, розвиває творчу уяву, дає змогу вільно висловлювати думки, а саме головне – вчить жити. Я переконана, що...
Урок компаративного аналізу потребує попередньої підготовки учнів. Задля ефективної роботи, оптимального використання часу доцільним є випереджальне опрацювання біографії письменників, текстів творів з відзначенням цитат icon«Шевченко і світова література. (Спроба компаративного аналізу творчості Т. Г. Шевченка в межах програми зі світової літератури)»
Практичне застосування компаративного аналізу творчості Т. Г. Шевченка в межах програми зі світової літератури
Урок компаративного аналізу потребує попередньої підготовки учнів. Задля ефективної роботи, оптимального використання часу доцільним є випереджальне опрацювання біографії письменників, текстів творів з відзначенням цитат iconПавло Тичина «Не бував ти у наших краях»
Урок інтегрований ( українська література, світова література) компаративного аналізу
Урок компаративного аналізу потребує попередньої підготовки учнів. Задля ефективної роботи, оптимального використання часу доцільним є випереджальне опрацювання біографії письменників, текстів творів з відзначенням цитат iconПовідомлення про якісь події, що розгортаються в часі. Загальна схема розповіді така: початок дії; розвиток подій; кінець події
Класифікація текстів за сферою використання, метою, структурними особливостями. Види текстів у діловому, професійному мовленні. Тексти...
Урок компаративного аналізу потребує попередньої підготовки учнів. Задля ефективної роботи, оптимального використання часу доцільним є випереджальне опрацювання біографії письменників, текстів творів з відзначенням цитат iconОльга Леонідівна Майборода Учитель історії Петраківського нвк катеринопільської районної ради Черкаської області використання творів тараса шевченка на уроках у загальноосвітньому навчальному закладі
Виходячи з власного досвіду у статті порушено питання можливих шляхів використання творів Т. Шевченка на уроках історії з метою розвитку...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка