Урок музики має бути творчим та водночас відображати специфіку предмета



Скачати 142.17 Kb.
Дата конвертації29.09.2017
Розмір142.17 Kb.
ТипУрок

Відділ освіти Долинської

районної державної адміністрації

Методичний кабінет відділу освіти

Першотравнева загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів



Використання комп'ютерних технологій та інтерактивних форм і методів роботи на уроках музичного мистецтва

( з досвіду роботи)



Вчитель:

Меделян Н. П.

2014р.

ВИКОРИСТАННЯ КОМП’ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

Урок музики має бути творчим та водночас відображати специфіку предмета.

Поштовхом до педагогічної майстерності можуть стати цікаві практичні матеріали з використанням на уроках музичного мистецтва комп’ютерних технологій

Вовал 21важаю використання комп’ютерних технологій в сучасній освіті як один з необхідних засобів професійної діяльності вчителя.

прямая со стрелкой 22прямая со стрелкой 24

овал 25овал 28

прямая со стрелкой 23

овал 29

Комп’ютер перестає бути джерелом інформації,а стає організатором навчально-пізнавальної діяльності школярів


Проведення уроків з використанням ІКТ дає можливість:


  • .використовувати ППЗ(Педагогічний програмний засіб

« Музичне мистецтво»)

Найбільш доречним є застосування даного ППЗ на уроках вивчення нового матеріалу та засвоєння умінь та навичок, оскільки для комбінованих уроків відсутні елементи для актуалізації опорних знань, важко також застосувати даний ППЗ для узагальнення та систематизації знань – відсутні підсумки та висновки до розділів


Тема: Від симфонії до скульптури.

Мета:

Обладнання: комп’ютер, відеофайли до теми , набір для ручної праці(папір, ножиці, клей)
Тип уроку: урок засвоєння знань

Хід уроку


  1. Організаційний момент, музичне вітання.

  2. Актуалізація набутих знань.

- музична лотерея «Підбери малюнок»

Доберіть до музичних фрагментів малюнок, згідно характеру та настрою

твору: (малюнків потрібно більше ніж муз. фрагментів)


1. Симфонія №2 О. Бородіна

В. Васнєцов «Богатир»


2. Цикл «Пори року». «Зима» А. Вівальді

І. Грабар «Лютнева блакить»

3. Пьєса «Після перегляду Куїнджі»

Ю. Щуровського -

А. Куїнджі «Місячна ніч на Дніпрі»



  • Чому ви вирішили саме так поєднати музичні та художні твори?




  • використовувати презентації Microsoft Power Point





  • використовувати ПК як засіб для демонстрації насчностей ( твори живопису, портрети композиторів, тощо)







  • Відеоролик «Природа Карпат , фрагмент http://muzicteacher.at.ua/load/muzichne_mistectvo/muzichne_mistectvo/priroda_ukrajinskikh_karpat/2-1-0-463





  • прослуховувати твори різних форматів



Слухання. Симфонія №3 «Героїчна» Л. В. Бетховена





    1. Слухання. Симфонія №3 «Героїчна» Л. В. Бетховена.

  • які враження склалися у вас під час слухання цієї музики?чому?

  • яким був характер цього твору?

(підберіть характеристику за допомогою підказок)







  • вик



  • онувати пісні, караоке,демонструвати фрагменти відеофільмів



6.Проводити групове, індивідуальне опитування учнів (тестування,музичні вікторини кросворди, тощо

Тестування (ППЗ, 5 кл, урок 9) Відповіді приймаються від групи: одна група відповідає, інші рецензують, перевірка відповіді виводиться на екран





МУЗИЧНА ВІКТОРИНА:


  1. Твір путівник по оркестру?

http://www.youtube.com/watch?v=fVhZ1KKtI60

  1. В цьому творі челеста вперше увійшла до симфонічного оркестру.

http://www.youtube.com/watch?v=468onQOJSl8

  1. Цей твір звучить загадково завдяки тембру щипкового струнного інструмента арфи.

http://www.youtube.com/watch?v=Gl64LXryFS8

  1. Маленький твір – 13 тактів… акордів. Цю музику створив композитор, про якого сказали «душа фортепіано».

http://www.youtube.com/watch?v=-uTB86idcu0

  1. Цей музичний цикл можна назвати музичним календарем.

http://www.youtube.com/watch?v=--LrbA3_pLI

  1. У цій музичній казці усі ролі виконують інструменти симфонічного оркестру.

http://www.youtube.com/watch?v=dHYHh_AZAY4

На кожному уроці використовую цікаві фізкультхвилинки


Сьогодні музика повинна вийти за межі одного навчального предмета, проникнути глибше в педагогічний процес, у шкільне життя. Музика повинна жити в школі. Музика – мистецтво, тісно пов'язане із життям.

«Життя – коротке, мистецтво – вічне» Гіпократ

На сьогоднішній день виникла потреба введення в практику роботи вчителя музичного мистецтва таких технологій, що забезпечували б можливість перенесення акценту з вивчення самого предмета на його використання як засобу формування особистості учня, розвитку його самостійності, творчої ініціативи, стимулювання потреби в самовдосконаленні, виявленні моральної позиції, відповідальності за процес навчання.

Із цією метою використовую в своїй роботі методи та прийоми інтерактивного навчання. Інтерактивні технології дають змогу учням формувати характер; розвивати світогляд, логічне мислення, зв`язне мовлення; виявляти й реалізовувати індивідуальні можливості; сприяють створенню атмосфери творчої співпраці. Інтерактивні технології можна ефективно використовувати як під час засвоєння нових знань, так і під час застосування набутих знань, умінь та навичок. Це може відбуватися одразу після викладення нового матеріалу, замість опитування, на спеціальному уроці, присвяченому застосуванню знань, умінь та навичок або бути частиною уроку узагальнення.

Використовую  інтерактивні методи навчання: «Мікрофон», «Ланцюжок», «Коло», «Аукціон», «Мозковий штурм», «Чистий аркуш», «Дерево знань», «Навчаючи – вчуся» та інші.


Також намагаюсь уникати «закритих» питань, на які можна однозначно відповісти «так» чи «ні», ставлю запитання відкриті, які починаються з «як», «чому», заохочую учнів висловлювати свої ідеї, почуття.



Правила інтерактивного навчання  для учнів.           

● Кожна думка важлива.


       Не бійся висловитися!
       Ми всі – партнери!
       Обговорюємо сказане, а не людину!
       Обдумав, сформулював, висловив!
       Говори чітко, ясно, красиво!
       Вислухав, висловився, вислухав!
       Тільки обґрунтовані докази!
       Вмій погодитися і не погодитися!

На початку кожного уроку я ставлю перед учнями проблемне питання, яке ми спільно вирішуємо.



  1. Організаційний етап

Повал 6прямая со стрелкой 13огляньте на нотки, які знаходяться на ваших столах. Виберіть ту, яка відповідає вашому настрою сьогодні:

прямая со стрелкой 14овал 16прямая со стрелкой 15овал 17 - сумний, незадоволений; - спокійний, врівноважений; - радісний, піднесений!

Підніміть, будь ласка, свої нотки, щоб я змогла побачити з яким настроєм ви прийшли на заняття.

«МІКРОФОН»

Цю вправу можна застосувати в усіх класах.

Наприклад:

Діти, подумайте й скажіть: яким має бути наш урок?

(Гарним, навчальним, продуктивним,цікавим...)

А якими ви повинні бути?

(Дисциплінованими, уважними, зібраними, наполегливими...


  1. Мотивація. Оголошення теми і очікуваних результатів заняття

Ефективність уроку залежить від його змісту, мотивації. Головне, викликати інтерес до теми і змісту уроку. Мотивацію, що призведе до очікуваних результатів, задають цікаві розповіді, загадки, проблемні питання, які нерозривно пов’язані з темою уроку.

  • Подорожі «Подорож до країни Опери», «Подорож по нотоносцю»,

  • Казці («В гостях у країні Музики», «Казка двері відчиняє» (типи музики), «В казковому королівстві»)

  • Екскурсії (екскурсія до музею мистецтв).

Важливе значення мають ігрові прийоми

  • Лист від казкового героя.

Щоб потрапити до казкового королівства необхідно виконати чарівні завдання.

  • Пройти повз королівських вартових.

  • Проїхати музичні станції.



  • Прихід казкового героя.


Актуалізація набутих знань, умінь, навичок


  • Інтерактивна вправа «Логічний ланцюжок»:

  • Бліц опитування



  1. Назвіть відомого вам українського композитора XVIII ст., який увійшов в історію світової культури як реформатор церковного співу?
    (Д. Бортнянський, 1751-1825; його творчість вплинула на розвиток української хорової культури; на його спадщині вчилися М. Лисенко, М. Леонтович, Л. Ревуцький та інші.)

  2. З іменами яких митців пов’язане формування української опери? Наведіть приклади творів.
    (Друга половина XIX ст., С. Гулак-Артемовський «Запорожець за Дунаєм», 1862, М. Лисенко «Наталка-Полтавка», 1889, «Тарас Бульба», 1890).

  3. Якими засобами композитор створює художні образи?
    (Засобами музичної виразності: яскрава мелодія, гармонія, різнобарвна оркестровка, своєрідна ритміка інше.)

  • Практична робота.

Установіть відповідність.

«Вечір на Україні» І. Котляревський

«Запорожець за Дунаєм» А. Куїнджі

«Наталка-Полтавка» В. Городецький

«Будинок з химерами» С. Гулак-Артемовський

І. Левинський



  • Вправа «Музейний експонат»

З яким твором, поняттям, композитором пов’язаний цей предмет.

  • «Брейн-ринг»

Задаю запитання пов’язані з попередніми темами уроків чи вивченим матеріалом (узагальнення).

«Мозковий штурм» (робота в групах або фронтально зі всім класом) 


Елементи нотної гри 
- Для чого потрібні ноти? 
- Де записують ноти? 
- Як по- іншому називають нотний стан? 
- Що обов’язково пишемо на початку нотоносця? 
- Які є ноти за тривалістю? 
- Що таке тактова риска? 
- Що означає реприза? 
- Як визначити кількість нот в одному такті? 

Розвиток вокально-хорових навичок

  • Фонопедичні вправи.

Метою фонопедичних вправ є вирішення координаційних і тренувальних завдань роботи над голосом, ці вправи підготовчі, вони допомагають у вокальній роботі. Фонопедичні вправи стимулюють м’язи, що беруть участь у звукоутворенні .



  • «В казковому лісі»

  • «Весняні голоси»

  • Вправи – розспівування

  • вправа зі співу закритим ротом заданого звука (ма, ме, мі, мо, му)

  • спів на заданій висоті різних голосних (звук-одиночка з повторенням legato, staccato «Музичне намисто»)

  • «живі ступені» (тоніка, ступені звукоряду)

  • для активізації роботи артикуляційного апарату (мі, бре, гра, гри, гро, гру)

  • вправи розспівування на основі мелодії пісні та інші

Слуханняі музики

«Співуча вікторина»

Ця методика допомагає зв’язувати вивчений матеріал з власним досвідом .

Для роботи виділяється 5-10 хвилин. Протягом цього часу учень прослуховує музичні фрагменти та записує свої враження, визначає за фрагментом вид оркестру, вид хору, інструмент, жанр, соліруючий інструмент

Стратегію «Співуча вікторина» варто використовувати на етапі усвідомлення матеріалу й на уроках вивчення музичнихх творів.

«Запитання до автора»

Методика спрямована на формування умінь щодо формулювання запитань та пошуку на них відповіді в творі

1. Виявлення складних для розуміння учнями фрагментів твору.

2. Робота над змістом частин твору.

3. Розробити запитання для кожної частини твору.

4. Дати можливість учням поставити свої запитання й спробувати

знайти на них відповідь



Зразки запитань для уроку з використанням запитань до автора

Що композитор прагне сказати в своєму творі?

Що хоче передати нам композитор?

Про що і як розповідає музика?

Що в даному фрагменті хоче сказати композитор?

Якими засобами пояснів композитор?

Як пов’язане це з тим, що композитор сказав нам раніше?

Як пов’язане це з тим, що композитор говорить нам тут?

Чи сказав нам автор, чому?

Чому, на вашу думку, автор каже нам це саме тут?

Запитання, які передбачають зв’зну розповідь:

Як, на вашу думку, живеться зараз цьому герою?

Як автор дав нам знати, що дещо змінилося?

Під час аналізу музичного твору використовувати різноманітні творчі завдання: «кубування», гранування «Емоційні засоби музичного твору», порівняння декількох творів «Кола Вена».



Наприклад, пропоную школярам знайти спільне і відмінне між класичним та романтичним стилями, користуючись текстом на 6-7 сторінках підручника. Результати самостійної роботи учнів фіксуються на дошці за допомогою

Діаграми Вена. 

Класичний стиль  Романтичний стиль
овал 20овал 19

емоційна виразність , логічність

нові форми і засоби, ясність,

малі форми і жанри гармонійність,

(балада, пісня , танець, сувора врівноваженість,

прелюдія, експромт) естетична самостійність

картинність

«Гронування» , «Кубування»



Дана стратегія застосовується на етапі актуалізації знань, перевірки домашнього завдання, подачі нового матеріалу, закріпленні; уроках перевірки і контролю знань.

Складаються

• гроно – інформація (поняття, біографія, структура)

• гроно – асоціація

• гроно – аналіз (за засобами музичної виразності)

«Кубування» можна застосувати при аналізі творів різних музичних стилів

Сратегія «Кубування» (проводиться індивідуально, в парі , фронтально зі

всіма учнями).

Відповіді на питання граней:

• Тип музики (пісня, танець, марш).

• Мелодія (схвильована, лагідна, рішуча).

• Ритм (рівномірний, примхливий, лінивий).

• Темп (повільний, жвавий енергійний).

• Динаміка (тиха, голосна, громова).

• Тембр (глухий, чистий, світлий, багатий).

• «Афіша» (створюють афішу до уявного концерту, на основі вивчених творів)

Метод «Прес» (учні вчаться дискутувати, аргументувати свої думки).

Чи потрібна музика?

• Позиція: «Я вважаю, що музика потрібна у житті людини»

• Обгрунтування: «Тому, що вона може підняти людині настрій, заспокоїти, надихнути на щось добре».

• Наприклад: От прийшов я додому після школи втомлений, пригнічений. Вмикаю тиху спокійну мелодію, і настрій мій покращується».

• Висновки: «Отже, я вважаю, що музика просто необхідна в нашому житті. Вона прикрашає його, збагачує, звеселяє».



Підсумок заняття, рефлексія

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

(учитель формулює незакінчене речення і пропонує учням закінчити його)

На сьогоднішньому уроці я отримала (отримав) нову інформацію

Можна оформити «Квітку вражень», закінчити фразу «Цей твір мені сподобався…», і т.д. Форми роботи, матеріал, наочність, емоційна атмосфера, слово вчителя – все це впливає на емоційне сприйняття та естетичний досвід учнів.

У своїй роботі використовую різноманітні творчі завдання, казкові сюжети, музично-дидактичні ігри, театралізовані ігри.

З усієї різноманітності ігор на уроках музики доцільними є ігри музично-дидактичні, сюжетно-рольові та проблемно-моделюючі.

Використовую ігри-загадки, ігри-змагання, які  сприяють засвоєнню, закріпленню знань, оволодінню способами пізнавальної діяльності, сприяють формуванню в дітей навичок музичного сприймання, вмінню розрізняти висоту, тембр, силу і тривалість звуку, планомірно розвивають висотний, динамічний, ритмічний і тембровий слух.

Ігри «Голосно-тихо», «Швидко-повільно», «Вгору-вниз», «Луна», «Веселі діалоги». Ці  ігри проводжу під час ознайомлення дітей з елементами музичної грамоти, організації процесу спостереження за розвитком музики, розширення емоційного, інтонаційного досвіду, лексичного запасу.

 Для закріплення мистецьких понять та термінів наприкінці вивчення теми проводжу ігри: «Кращі знавці мистецтв», «Поле чудес». Такі ігрові форми проведення підсумкового оцінювання включають  перевірку не

лише спеціальних вузько предметних, й загально-художніх компетентностей для з’ясування рівнів художнього мислення учнів.



Впливає на розвиток музичної культури, засвоєння музичного навчального матеріалу, нетрадиційна структура уроку: ігрові форми, урок-казка, урок-концерт, диспут, наукова конференція, подорож, урок-музей, пісенно-танцювальний практикум. На формування функціональної, комунікативної компетентностей впливає інтерактивний урок, що збагачує і словниковий запас, удосконалює навички аналізу музичного твору, залучає усіх учасників навчально-виховного процесу до різних видів діяльності, спонукає до обміну думок і вражень. Звичайно, багатство музичного матеріалу, програмовий зміст вимагає планування та структури різної типології уроків.


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Урок музики має бути творчим та водночас відображати специфіку предмета iconУрок музики основна форма організації навчання. Структура уроку музики. Типи уроків
Цілеспрямоване І систематичне музичне виховання здійснюється в школі на уроках музики
Урок музики має бути творчим та водночас відображати специфіку предмета iconВікові особливості сприйняття школярами літературних творів Основні етапи літературного розвитку школярів
Неможливо зрозуміти специфіку літератури як предмета без знання того, що являє собою учень на різних етапах літературної освіти
Урок музики має бути творчим та водночас відображати специфіку предмета iconУрок музики в класі. Савченко Тетяна Терентіївна Урок музики в класі
Некрасовська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів Вінницький район Вінницька область
Урок музики має бути творчим та водночас відображати специфіку предмета iconУрок 1 Тема. Жанрова палітра музичного мистецтва
«жанр музики», «камерно-вокальні жанри», надати знання про первинні та основні жанри вокальної та інструментальної музики, розглянути...
Урок музики має бути творчим та водночас відображати специфіку предмета iconВимоги до оформлення наукової праці
Виклад має бути послідовним, логічно завершеним, із чіткими формулюваннями, що виключають подвійне тлумачення або неправильне розуміння...
Урок музики має бути творчим та водночас відображати специфіку предмета iconВолодимир личковах дивосад культури вибрані статті з естетики, культурології
Зрозуміло, що ювілейна книга має свою специфіку, І коротка передмова до неї передбачає низку епітетів, теплих слів, спогадів про...
Урок музики має бути творчим та водночас відображати специфіку предмета iconПовідомлення має бути точним, нейтральним, швидким, повним, цікавим, містким
Кожне повідомлення має містити джерело. Якщо джерело сумнівне або неточне, перевага віддається надійності, а не швидкості. Отже треба...
Урок музики має бути творчим та водночас відображати специфіку предмета iconАвтобіографія це документ, у якому особа, що скла­дає його, подає опис свого життя та діяльності в хро­нологічній послідовності
Автобіографія має бути вичерпною й лаконічною, може писатися від руки або з використанням технічних засобів. Залежно від призначення...
Урок музики має бути творчим та водночас відображати специфіку предмета iconКонспект уроку клас. І семестр урок. Образний зміст музики тема уроку. Виражальність та зображальність образів. Мета
Мета: поглибити уявлення учнів про виражальні та зображальні можливості музики
Урок музики має бути творчим та водночас відображати специфіку предмета iconВимоги з предмета українська музична література для студентів ІІІ курсу /5-й семестр, зимова сесія/ спеціалізація,,Теорія музики” викл. Соловей Л. М
Музична культура IX – І пол. ХV ст. Княжа доба. Духовно-християнська галузь культури


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка