Урок подорож у 7 класі на тему " Тернистими шляхами долі "



Скачати 103.24 Kb.
Дата конвертації10.02.2018
Розмір103.24 Kb.
ТипУрок

Кириківська загальноосвітня школа

І – ІІІ ступенів

Урок – подорож у 7 класі

на тему

Тернистими шляхами долі...”



( Огляд життєвого шляху Т.Г.Шевченка )

Учитель Кузьменко О.М.

МЕТА. На основі використання слова та живопису поглибити знання семи класників про життєвий шлях великого Кобзаря, показати дітям його високу обдарованість, розкрити нелюдські умови життя поета і художника під час перебування на засланні, його оптимізм і нескореність, любов до рідної землі, тугу за нею.

Розвивати вміння учнів читати художнє полотно, розкривати світ переживань змальованих образів на картині: розвивати естетичні смаки семикласників.

Виховувати у дітей глибоку шану і любов до мужнього сина українського народу.

ОБЛАДНАННЯ.1. Портрет Шевченка, виконаний художником І.Рєпіним (в центрі дошки).


  1. Записаний на плакаті епіграф уроку:

Він був сином мужика і став

Володарем у царстві духа.

Він був кріпаком і став

Велетнем у царстві людської культури.

І.Я.Франко.

  1. Репродукції художніх полотен із зображенням Шевченка на різних етапах життєвого шляху.

  2. Малюнки та картини Шевченка. Фото пам’ятника Кобзареві у Каневі.

ХІД УРОКУ.

І. Оголошення теми та мети уроку.

ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. Кожна нація має своїх титанів. Таким нескореним Прометеєм для нас був, є і завжди буде Т.Шевченко, бо він поклав своє життя на олтар служіння народові. М.Добролюбов сказав про Кобзаря: ”Він вийшов з народу, жив з народом, і не тільки думкою, а й обставинами життя він був з ним міцно і кровно зв’язаний”.

Діти, ім’я Шевченка, його поетичне слово добре відоме вам. Ви чули Тарасове слово у своїх оселях ще з дитячих років, вивчали його поезію з молодших класів, немає, напевне, сім’ї, настільною книгою якої б не був “Кобзар” Шевченка. У цьому році протягом кількох уроків продовжимо знайомитися з прекрасними творами славного генія. А сьогодні ми здійснимо пізнавальну подорож нелегкими життєвими стежками Шевченка. У цьому допоможе нам прекрасний вид мистецтва, уже знайомий з багатьох уроків мови та літератури. Якщо ви глянули на дошку, то вже зрозуміли, що цим видом мистецтва є живопис.

Діти, зверніть увагу на слова Франка, записані в центрі дошки під портретом Шевченка, виконаним художником Рєпіним. У кінці уроку вам необхідно буде пояснити, як ви їх розумієте.



ІІ. Активізація опорних знань.

БЕСІДА З КЛАСОМ. Спочатку ми згадаємо факти з життя великого Кобзаря, вже відомі вам.

У 6 класі ви дізналися про дитячі роки поета, його родину, перші мрії та розчарування.


  • У якому творі детально говориться про дитинство Шевченка?

(У повісті Васильченка “Широкий шлях”, уривок з якої вчили).

Пригадайте, як у повісті говориться про народження поета?

(Учень декламує уривок напам’ять).

“Року 1814, з 26 на 27 лютого старого стилю, темної ночі, перед світом, в селі Моринцях на Звенигородщині, в хаті Григорія Шевченка, кріпака пана Енгельгардта, блиснув у вікні єдиний на все село вогник, народилася панові нова кріпацька душа, а Україні – її великий співець - Тарас Шевченко”.

Отже, ми знаємо, що Т.Шевченко народився в бідній селянській родині, як і його батько був власністю пана Енгельгарда.

А нашу подорож, звичайно ж, розпочнемо з хати, в якій пройшло дитинство поета.

(Вчитель звертає увагу учнів на перший малюнок, розміщений на дошці).


  • Хто автор цього малюнка?

(Сам Шевченко).

Так, ми знаємо, що Шевченко – не тільки поет, в й художник.

Пригадайте опис Шевченкової хати з повісті Степана Васильченка.

(Учень декламує напам’ять уривок, а інші розглядають малюнок Шевченка “Хата батьків у с.Кирилівці”, виконаний олівцем).

“Невесела у Шевченка зимою та восени хата,- стоїть край села, як примара, найгірша, мабуть, в усьому селі: кривобока, стара, стіни повигинались, солома на покрівлі потемніла, потрухла, мохом узялася, почорнів од диму вивід, од вітру порозлазилась, дірки світять голими латками. А прийде весна, зацвіте садок за хатою, рясна яблуня коло хати, промете Катря під вікнами півники та барвінок, і хата як хата – суму мов не було того...”


  • Про що свідчать малюнок Шевченка і опис хати з повісті Васильченка?

(Про безпросвітню бідність кріпацької родини).

Нелегким було життя кріпаків у ті часи. Про це ми знаємо з історії та літератури, про це свідчать і репродукції полотен художників, що розміщені на нашій виставці. Уважно розгляньте їх.

(Вчитель звертає увагу дітей на репродукції таких картин:

“Продаж кріпачки” М.Неврєва; “Кріпаків міняють на собак” та “Кара різками кріпака на конюшні” І.Їжакевича).

Ці полотна виконані олією. Вони дуже вражаючі і, думаю, не потребують коментування.

(Учитель показує наступну картину у виставці “Тарас із сестрою Катериною” художника К.Трутовського).



  • Діти, а з ким, на вашу думку, зобразив малого Тараса художник Трутовський?

Учні згадують про Катерину.

Так, тут поруч із Тарасом – Катерина, старша сестра, яку він з любов’ю називав “терплячою, ніжною ненькою”.



  • А хто першим посіяв у серце Тараса прагнення до волі?

(Дід Іван).

  • Діти, розгляньте портрет діда, який Шевченко виконав олівцем. Про що він свідчить?

(Про нелегку долю, важку працю).

  • Чому малий Тарас любив ходити до діда?

(Бо там він чув розповіді про Коліївщину, які хвилювали його і примушували задумуватися над недитячими питаннями).

Зараз доречно розглянути наступну картину. Хто, на вашу думку, зображений у центрі картини з піднятою рукою?

(Учитель звертає увагу дітей на картину О.Сластіона “Розповідь діда про гайдамаччину”).

Правильно, це полотно так і називається “Розповідь діда про гайдамаччину. А автор його – художник О.Сластіон.

А ще малий Тарас любив слухати кобзарів, цих сліпих виразників народних мрій. Бо саме вони співали і плакали разом з народом, вони запалювали вогонь непокори в селянських серцях.

Ця картина вам відома. У 6 класі ми працювали над її змістом. Пригадайте автора та назву.

(Діти пригадують художника М.Дерегуса і його полотно “Малий Тарас слухає кобзаря”).


  • Діти, нелегким було життя кріпаків. Чимало бід довелося пережити і Шевченкові. Згадайте, що найболючіше вразило Тараса в дитинстві?

(Смерть спочатку матері, а потім батька).

  • У яких відомих вам віршах Шевченко змалював своє безрадісне дитинство?

(Учень зачитує уривок із поезії “Якби ви знали, паничі...”).

Там матір добрую мою

Ще молодую – у могилу

Нужда та праця положила.

Там батько, плачучи з дітьми

(А ми були малі і голі),

Не витерпів лихої долі,

Умер на паншині!.. А ми

Розлізлися межи людьми,

Мов мишенята. Я до школи –

Носити воду школярам.

Брати на панщину ходили,

Поки лоби їм поголили.

А сестри! Сестри! Горе вам,

Мої голубки молодії,

Для кого в світі живете?

Ви в наймах виросли чужії,

У наймах коси побіліють,

У наймах, сестри, й умрете!

Тут доцільно розглянути репродукції картин: В.Касіяна “Смерть матері” і “Заповіт Тарасового батька”, М.Дерегуса “На могилі матері”, пройнятих сумом і розпачем: що тепер?

Розкажіть, що чекало Тараса після смерті батька?

(Діти розповідають про його поневіряння, прагнення стати малярем і непереборні перешкоди кріпацтва на шляху до здійснення його мрій).

Про трагічність долі хлопчика-сироти розповідають нам наступні полотна: Г.Світлиць кий “Тарас носить воду школярам”, І.Їжакевич “Тарас-пастух”, О.Вовк та В.Кондратюк “Тарасова наука”, В.Касіян “Тарас шукає долі”.

(Діти уважно розглядають репродукції).

Отже, Шевченко так і не зміг в дитинстві навчатися малярства, адже у вирішальну мить панові потрібен був саме козачок. Така вже доля кріпака!

ІІІ. Вивчення нового етапу життя Шевченка.

РОЗПОВІДЬ УЧИТЕЛЯ.

Але у Шевченка, на відміну від інших, доля все-таки була щасливою. Сьогодні ми будемо говорити про те, як же склалося далі його життя.

У 14 років доля Шевченка різко змінилася. Майбутній поет змушений був покинути рідний край, розлучитися з братами та сестрами і відправитися на чужину, бо так вимагав пан. Спочатку Шевченко опинився у Вільному, а потім у Петербурзі. Саме там нездоланна пристрасть до малювання виявилася ще з більшою силою. Енгельгардт вирішив, що йому вигідно мати власного кріпосного маляра. Він поступився проханням Шевченка і віддав 18-річного юнака на 4 роки “різних малярських справ” майстру Василю Ширяеву. Артіль Ширяєва виконувала живописно-декоративні роботи .Його учні жили на горищі, поводився з ними майстер суворо.

Розгляньте репродукцію картини І.Їжакевича “Тарас Шевченко у майстерні Ширяєва”. Чим вона вражає?

А тепер погляньте на цю репродукцію. Перед вами полотно М.Дерегуса “Т.Шевченко розмальовує плафон Петербурзького Великого театру”. Тут ви бачите юнака за роботою. Зверніть увагу на його старанність у виконанні дорученої справи. Дійсно, хоч становище Шевченка залишалося тяжким, але, у цілому, праця й навчання в артілі Ширяєва були корисними і збагатили молодого художника небхідними професійними навичками.

Світлими “білими” ночами Тарас ходив у Літній сад змальовувати статуї. Тут і відбулася вирішальна зустріч у житті Шевченка. За малюванням якось застав його земляк, молодий художник Іван Сошенко.

(Учитель показує репродукцію художника П.Борисенка “Зустріч Т.Шевченка із І.Сошенком”).

Розкажіть про цю зустріч, опираючись на зображене.

Вражений талантом юнак і становищем кріпосного художника, він знайомить хлопця з прогресивними російськими і українськими діячами культури, які пізніше допомогли Шевченкові стати вільно людиною.

Ось перед вами їх портрети:

“Портрет Є. Гребінки” (автор В.Тропінін);

“Портрет К.Брюллова” (автор В.Тропінін);

“Портрет В.Григоровича” (автор М.Лавров);

“Портрет В.Жуковського” (автор К.Брюллов).

А зараз розгляньте дуже хвилюючу картину художника П.Сулименка “Вручення відпускної Т.Шевченкові”.

А сталася подія, зображена на полотні, 22 квітня 1838 року.


  • Які почуття охопили молодого Шевченка у цю мить?

  • Хто, на вашу думку, оточив Тараса?

Так, це все його нові друзі, які змінили життя Шевченка і зробили його щасливою, вільною людиною. Незабаром він стає учнем Академії мистецтв. Пізніше у своєму щоденнику Т.Шевченко так зазначає про цю подію:”Самому теперь не вериться, а действительно так было. Я из грязного чердака, я, ничтожный замарашка, на крыльях перелетел в волшебные залы Академии художеств».

Ставши учнем Брюллова, Шевченко досягає значних успіхів у навчанні. Протягом 1839 – 1841 років він одержав три срібні медалі за художні роботи. Визволення із кріпацтва пробудило його поетичний талант. У 1841 році побачила світ перша збірка творів під назвою “Кобзар”. У 1841 році окремою книжкою Т.Шевченко видає велику історичну поему “Гайдамаки”.

Далеко від рідного краю Т.Шевченко живе мріями про Україну.

У 1843 році йому нарешті вдалося побувати на батьківщині після чотирнадцятирічної розлуки. Поет виніс із цієї подорожі гнітючі враження. У листі до друга він писав:”...Скрізь був і все плакав...”. Україна постала перед поетом з усіма злиднями і гнітом, під тягарем яких стогнала закріпачена селянська маса, брати, родичі Шевченкові, весь його народ. Поїздка на Україну показала, що немає надії на полегшення становища народу з ласки “добрих панів”. Після повернення у 1844 році до Петербурга він закінчує навчання і прагне отримати звання некласного художника, щоб уже назовсім поселитися у рідному краї і боротися за покращення життя свого знедоленого народу.



ІV. Самостійна робота з підручниками.

Наступний етап нашої роботи – самостійне оволодіння знаннями. Відкрийте статтю про поета у підручнику і прочитайте її.

(Бесіда за самостійно вивченим матеріалом).

А тепер дайте відповіді на мої запитання.



  • За що Шевченко був заарештований?

(За участь у Кирило-Мефодіївському товаристві).

Розгляньте репродукцію картини І.Білонова “Кирило-Мефодіївське товариство”. Надзвичайно серйозний вираз обличчя кожного, певно, непрості питання вони вирішують.



  • Які ж завдання ставили перед собою члени цього таємного гуртка?

  • Який вирок Шевченкові виніс ІІІ відділ після арешту?

  • Який допис зробив сам цар Микола І до цього вироку та чому?

  • Скільки років перебував Шевченко на засланні та де саме?

Уважно розгляньте репродукції таких полотен:

  1. “Шевченко в казармі Орської кріпості” (автори С.Кручаков та І.Літинский).

  2. “Т.Шевченко на засланні” (автор В.Костецький).

  3. “Обшук у Т.Шевченка в Оренбурзі” ( автор Є.Горбач).

  • Про що вони свідчать?

(Про переслідування Шевченка, про сувору солдатську муштру, знущання бездушних офіцерів, про відсутність елементарних умов для нормального людського існування).

  • Як поставився поет до заборони писати і малювати? Про що це свідчить?

Поясніть його слова:” Караюсь, мучуся... але не каюсь!”. Так, на засланні поет продовжував писати, бо не міг він мовчати, коли душа говорила, кричала, летіла на Україну до свого народу. Поет писав:

Думи мої, думи мої
Ви мої єдині,


Не кидайте хоч ви мене

При лихій годині.

Прилітайте, сизокрилі

Мої голуб’ята,

Із-за Дніпра широкого

У степ погуляти

З киргизами убогими...

Багато художніх полотен зображають нам великого Кобзаря на засланні замисленого, з олівцем в руці. Погляньте на деякі з них:

Л.Джолос “Т.Шевченко в землянці Новопетровського укріплення”; Г.Терпиловський “Т.Шевченко в Новопетровському укріпленні”.

Отже, Шевченко проігнорував наказ царя й продовжував писати і малювати. Царат зламав Кобзаря фізично, вкрай підірвавши здоров’я, але не знищив його волі до боротьби проти кріпацтва.



  • Коли поет повернувся із заслання?

  • Чи змінилися погляди Шевченка після заслання?

  • Коли поет помер і де був похований?

V. Підсумок уроку.

Ось і підходить до кінця наш урок. Повернімося тепер до епіграфа, записаного на дошці.



  • Як ви розумієте слова Франка про великого поета?

  • Ви зрозуміли, що Шевченко – титан, велет думки, що всі свої помисли віддав народові

  • Чи вдалося художникам передати це в своїх картинах?

  • Імена яких майстрів пензля ви сьогодні почули вперше?

А тепер розгляньте фото, зроблене на могилі Т.Шевченка у дні, коли відзначалася 175-річниця з дня народження поета

  • Про що воно свідчить?

Так. Про це сказав і Максим Рильський: “Народ Шевченка не забуває і ніколи не забуде. Поет живе у серцях свого народу”.

І завершити урок хочеться строфою з поезії Василя Симоненка “Крізь століття”:



У росяні вінки заплетені суцвіття

До ніг тобі, титане, кладемо.

Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття.

Тебе своїм сучасником звемо.

VІ. Домашнє завдання.

  1. Вивчити статтю в підручнику про Т. Шевченка.

  2. Записати в зошити назви полотен, які найбільше вразили на уроці.


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Урок подорож у 7 класі на тему \" Тернистими шляхами долі \" iconУрок конференція, урок подорож, урок турнір знавців, інтегрований урок, урок концерт
Матеріали посібника містять розробки уроків з музичного мистецтва. Серед них – урок – конференція, урок – подорож, урок – турнір...
Урок подорож у 7 класі на тему \" Тернистими шляхами долі \" iconУрок української літератури і англійської мови (8 клас) «Поет трагічної долі»
Розробка інтегрованого уроку української літератури І англійської мови у 8 класі «Поет трагічної долі»
Урок подорож у 7 класі на тему \" Тернистими шляхами долі \" iconУрок у 9 класі Учитель Мордух Олена Василівна
Тема. Творчість Миколи Гоголя та Панаса Мирного. Високий гуманізм письменників у зображенні трагічної долі "маленької людини" в повісті...
Урок подорож у 7 класі на тему \" Тернистими шляхами долі \" iconСтаніслав Чернілевський. Теплота родинного інтиму
Сьогодні ви відвідаєте урок української літератури у 6 класі. Як особистісно зорієнтований я визначила урок на тему: «Станіслав Чернілевський....
Урок подорож у 7 класі на тему \" Тернистими шляхами долі \" iconУрок-подорож у 8-му класі Тема. Площі многокутників
Мета: систематизувати знання, вміння та навички учнів розв’язувати задачі на знаходження площ многокутників; розвивати логічне мислення;...
Урок подорож у 7 класі на тему \" Тернистими шляхами долі \" iconУрок читання із комп / ютерною підтримкою в 3 класі за розділом
Вчитель. Дуже рада, що настрій в усіх гарний, бо ми сьогодні здійснемо подорож у чарівну казкову країну, де ще раз зустрінемося із...
Урок подорож у 7 класі на тему \" Тернистими шляхами долі \" iconУрок музики в класі. Савченко Тетяна Терентіївна Урок музики в класі
Некрасовська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів Вінницький район Вінницька область
Урок подорож у 7 класі на тему \" Тернистими шляхами долі \" iconУрок подорож у захоплюючий світ письменника. Роман "П’ятнадцятирічний капітан" Підготував вчитель
Тема: Жюль Верн. Урок – подорож у захоплюючий світ письменника. Роман “П’ятнадцятирічний
Урок подорож у 7 класі на тему \" Тернистими шляхами долі \" iconУрок позакласного читання для учнів 6-8 класів на тему: «Магічний двобій Санька-характерника І Гаррі Поттера»
Запорізької Січі; зрозуміти їхні характери та долі, утвердити думку про духовну красу людини, яка пов’язує своє життя з історичним...
Урок подорож у 7 класі на тему \" Тернистими шляхами долі \" iconУрок української мови. Тема. Урок розвитку мовленнєвих умінь №11. Стаття в газету в публіцистичному стилі на морально-етичну тему
А виявити рівень сформованості вмінь учнів самостійно створювати писемне висловлювання в публіцистичному стилі на морально-етичну...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка