Урок позакласного читання 5 клас Тема. Ірен Роздобудько. Що може пензлик? Історія про Катрусю Білокур Слайд №2



Скачати 83.59 Kb.
Дата конвертації17.09.2017
Розмір83.59 Kb.
ТипУрок

Слайд №1

Урок позакласного читання

5 клас

Тема. Ірен Роздобудько. Що може пензлик? Історія про Катрусю Білокур

Слайд №2

Мета:


  • ознайомити п’ятикласників із твором сучасної української письменниці І.Роздобудько, дати уявлення про дитячі роки української художниці Катерини Білокур;

  • розвивати навички переказувати твір, характеризувати героїв, уміти виділяти головне;

  • виховувати спостережливість, прагнення пізнавати нове і незвичайне, прищеплювати любов до мистецтва.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування опорних умінь і навичок.

Обладнання: тексти оповідань, дидактичний мультимедійний матеріал, репродукції картин К.Білокур, запис пісні «Чи я в лузі не калина була?» у виконанні Оксани Петрусенко, путівник учня, картки самооцінювання.

Випереджувальні завдання: прочитати розділи «Про те, як Катруся розмовляла з квітами», «Катруся робить пензлика», «Як Катруся в ополонку стрибнула», «Як Катруся молилася на Чернечій горі», «Лист у майбутнє»; підготувати інсценівку «Катруся і Незнайомець».

Методи, прийоми і форми роботи: асоціювання, виразне та пошукове читання, рольова гра, кольоропис, робота в групах, метод «ПРЕС», піраміда позитивних відчуттів.

Міжпредметні зв’язки: українська мова, образотворче мистецтво, музика.



Слайд №3
Епіграф: Доля випробовує тих, хто надумав дійти якоїсь великої мети. Але сильних духом не злякає ніщо!

Катерина Білокур

Хід уроку

Слайд №4

І. Актуалізація життєвого, чуттєвого та читацького досвіду.

Цей етап уроку покликаний створити атмосферу довіри, доброзичливості, забезпечити позитивний психологічний настрій для продуктивної роботи. А це сприятиме зацікавленості в результаті, упевненості в собі, передбачення успіху. Тому традиційно починаю урок із з’ясування емоційної готовності учнів. Для цього можна використати такі прийоми:



  • обмін компліментами;

  • побажання удачі, успіхів;

  • розповідь про настрій рядком із пісні;

  • висловити настрій за допомогою 2-3 прикметників (або дієслів чи прислівників). Наприклад, радісний, веселий, сумний, щасливий, сонний.

  • висловити настрій рядками з поетичного твору.

  • графічне або кольорове зображення настрою;

Слайд №5

На цьому уроці я використала прийом асоціювання. Учні асоціюють свій емоційний стан із кольором, а також проводять асоціації зі словом мрія. (Демонструю кольорові кружечки).



Методичний коментар. Таким чином відштовхуємося від суб’єктивного досвіду учнів і «йдемо» до твору, щоб, збагатившись досвідом героїв, уміти аналізувати власні проблеми.

Слайд №6

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Проводимо роботу з «Путівником учня».

Позначте в загальному переліку цілей уроку ті, що є важливими особисто для вас.


  • Доповніть загальний перелік власними цілями уроку.

На основі вивчення теми я зможу:

пояснити…

розкрити…

назвати…


схарактеризувати…

аргументувати…

дати власну оцінку…

Методичний коментарСамостійно визначаючи цілі уроку, учень має змогу стати співтворцем уроку. І важливо не те, чи скористався він можливістю вибору. Це станеться завтра, якщо пропонувати, або ніколи, якщо постійно диктувати власну мету, цілі, план роботи.

У путівнику також вміщена «Картка самооцінювання», яку учні заповнюватимуть наприкінці уроку. Зауважую, що найактивніші учні протягом уроку отримають у дарунок з «Чарівної палітри» кольорові краплинки та здобудуть звання «Найактивніший», «Найартистичніший», «Найуважніший», «Найкращий оповідач», «Найкращий читач», «Відкриття уроку».



Методичний коментар. Така форма заохочення для п’ятикласників є дуже дієвою. Вони активніше працюють на уроці, вчаться оцінювати себе й товаришів. А визначаючи разом найкращих учнів у кожній номінації,школярі стають уважнішими і доброзичливішими один до одного.

Слайд №7

ІІІ. . Засвоєння нових знань, формування опорних умінь і навичок.

Для опрацювання кожного з розділів твору я намагалася дібрати різні методи, прийоми й форми роботи.

Вступний розділ «Кілька запитань від автора» готує читачів до сприймання твору. Пропоную учням послухати його у запису, а заодно розглянути малюнки художників нашого класу.

Слайд №8 (звук)

Методичний коментар Уже з перших хвилин уроку учитель вводить учня у світ виучуваного твору. З’ясовуючи емоційний настрій, кожен порівнює власний стан із настроєм персонажа. Юний читач вчиться відчувати героя, вживатися в його образ. Розвивається уява й емпатія – якості, без яких повноцінне прочитання художнього твору неможливе. І, окрім того, “попутно” перевіряється знання тексту (потрібно сформулювати тему твору Ірен Роздобудько).

Емпа́тія (у перекладі — співпереживання) — розуміння відносин, почуттівпсихічних станів іншої особи в формі співпереживання.


  • У розділі «Про те, як Катруся розмовляла з квітами» проводимо пошукове читання тексту. На кожне з поданих запитань учні знаходять у тексті цитатну відповідь. Принагідно проводиться словникова робота ( з’ясовуємо значення вислову перехоплює подих та слова призьба).

Учні шукають цитатні відповіді на запитання:



  1. Чим була вражена Катруся, коли вийшла в садок?

  2. Зачитайте діалог квіток, який почула дівчинка.

  3. «Портрет» якої квітки намалювала Катря на білому полотні?

  4. Доберіть влучний підпис-цитату до малюнка, яким проілюстровано в книжці цю історію.

Методичний коментар. Такий вид роботи вчить самостійно знаходити потрібну цитату, а також спрямований на вироблення навичок виразного читання.


  • На цьому ж етапі уроку перевіряю знання і розуміння матеріалу з теорії літератури. П’ятикласники відповідають на питання:

1. Пригадайте, що таке казка. Доведіть, що твір Ірен Роздобудько – літературна казка.

  1. Які інші літературні казки ви знаєте? При цьому називають твори, які вивчали за програмою, а також прочитані самостійно.

( «Фарбований Лис» І. Франка, «Цар Плаксій та Лоскотон» В. Симоненка, «Домовичок з палітрою» М. Павленко, «Дев’ять братів і десята сестриця Галя» Марка Вовчка)

  1. З’ясовуємо, якою мовою написаний твір - прозовою чи віршованою?




  • Моделювання ситуації.

Для цього використовую метод рольової гри «Катруся і Незнайомець».

Слайд №9 (фото)

Методичний коментар. Рольова гра допомагає учням краще зрозуміти вчинки героя. А той, хто грає роль, вчиться «вживатися» в образ, відчувати «свого» героя.

Обмінюємося враженнями від побаченого.




  • Розділ «Катруся робить пензлика» переказуємо від І особи (ланцюжком).




  • Для обговорення змісту наступного розділу «Як Катруся в ополонку стрибнула» викликаю школярів на діалог словами:

«Особисто мене дуже схвилювали події, про які йдеться в розділі «Як Катруся в ополонку стрибнула». А вас?..»

Методичний коментарСаме так спільно твориться читацьке смислове поле: “На уроці присутні МИ (читачі) = Я (учитель-читач) і ви (учні-читачі). Є питання у прочитаному, які нас цікавлять мене і вас. Давайте поговоримо про це. Ось моя позиція, а яка ваша? Мені цікаво…” І учень усвідомлює, що він для вчителя не просто носій знань, а співрозмовник, з яким цікаво поспілкуватися.

Робота з текстом у такому форматі підводить школярів до глибшого розуміння життєвих ситуацій з реальної дійсності. Учні дають свою оцінку вчинку Катрі і пояснюють, як по-іншому, на їхній погляд, можна було досягти розуміння з боку батьків?


Наступна форма роботи -

  • Робота в групах. Вона одночасно й виконує роль руханки.

Поділ на групи проводимо за кольорами, які учні обирали на початку уроку відповідно до свого настрою.

Слайд №10

Кожна група повинна скласти і записати питання за змістом твору, які б починалися словами «Хто..?», «Де...?», «Навіщо..?». Потім обмінюються ними з іншими групами. Проводимо взаємоопитування за складеними запитаннями.



Методичний коментар. Учні вчаться працювати в групах, вчаться висловлювати власну думку, прислухатися до думок інших учасників групи. Формулюючи «журналістські» запитання, школярі аналізують прочитаний текст. До цього виду роботи залучаються усі учні. А крім того, діти мають змогу порухатися, відпочити.
У розділі «Як Катруся молилася на Чернечій горі» згадується про співачку Оксану Петрусенко та її роль у житті Катерини Білокур. Тому доречно на цьому етапі уроку прослухати фрагмент пісні у виконанні Оксани Петрусенко «Чи я в лузі не калина була?» і подивитися репродукції картин Катерини Білокур.

Адже почувши саме цю пісню по радіо, Катерина Білокур, тоді ще проста, нікому не відома селянка, намалювала малюнок і надіслала його співачці. З цього і розпочався шлях художниці зі світовою славою.



Слайд №11-22 (слайд-шоу+звук)

Методичний коментар. Цей етап уроку дуже важливий у формуванні читацьких умінь: діти не лише простежують сюжетну лінію твору, а й зримо уявляють прочитане, глибше співпереживають, захоплюються героєм.

Слайд №22

  • Прийом «Кольоропис». Пропоную учням словесно «намалювати» характер головної героїні твору і вмотивувати свій вибір. (Тлумачення кольорів на слайді).

Жовтий – щастя, тепло , сонце.

Синій – духовність, чесність,вірність.

Зелений – символізує життя, любов, природу і мудрість.

Червоний – краса, радість, життя і здоров’я.

Салатовий – символ влади.

Білий - чистота, духовність.

Чорний – страх, невідомість, таємничість.

Золотий – успіх, багатство.

Бузковий – сором’язливість, мрійливість.

Методичний коментар. Так з’ясовуємо, які риси характеру притаманні Катрусі?

Знову працюють і почуття, і розум.

Пропоную зазирнути у власне серце і душу автора, героїв. Таким чином готується емоційний ґрунт, у який упаде зерно розмірковувань.

Слайд №23

Повертаємося до епіграфу уроку.



  • Епіграф уроку – це уривок із щоденникових записів Катерини Білокур. Учні знаходять ці слова в розділі «Лист у майбутнє», зачитують їх повністю.

Учні , використовуючи метод «ПРЕС», висловлюють своє ставлення до цих слів художниці. При цьому користуються чотирма конструкціями, які передбачає метод «ПРЕС»

Я вважаю…

Тому, що…

Наприклад…

Отже…

Методичний коментарЗнову працює думка. Учні вчаться логічно обґрунтовувати і висловлювати свою позицію. Але тепер вона базується на пережитому.


  • Підходимо до формулювання ідеї твору Ірен Роздобудько.

У житті завжди треба ставити перед собою мету і прагнути досягнути її.

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

  • Заповнення карток само оцінювання.

Методичний коментар. Цей етап уроку перетворюємо з традиційної перевірки рівня засвоєння предметних знань на осмислення почуттів, думок, почутого і сказаного щодо: а) самого себе; б) героя; в) власних і колективних дій; г) особистісної значущості прочитаного. І знову – позитивні емоції.

І навіть пропозиція самооцінки не приглушить їх, бо працювали активно і цікаво, тож і оцінити є що.



  • Використовую прийом «Піраміда позитивних почуттів».

Слайд №24

Кожен учень по черзі за бажанням, поклавши свої руки на руки присутніх, повідомляє, чим від збагатився на уроці.

Почув…

уявив…


зрозумів, що…

дізнався…

навчився…


  1. Домашнє завдання та його інструктаж.

Слайд №25

Обов’язкове: написати невеликий твір-міркування на тему «Що потрібно в житті, щоби досягти успіху?»



За бажанням: 1)взяти уявне інтерв’ю в Катерини Білокур; 2) знайти додаткову інформацію про Катерину Білокур та її твори в Інтернеті.

Методичний коментар. Домашнє завдання аналізую, щоб зорієнтувати учня, допомогти вибрати саме те, що цікаве йому.  І знову створюється ситуація вибору. Знову спонукання до роздумів про мрію, мету, шляхи її досягнення. Тема обов’язкового завдання - твору-міркування – це також привід для роздумів. Самому. Наодинці. Чи разом із батьками.
Слайд №26

 Дякую за увагу!
Каталог: bitstream -> 123456789
123456789 -> Урок позакласного читання у 8 класі Презентація проекту
123456789 -> Творчість А. Міцкевича апогея польського романтизму
123456789 -> Ключове запитання: Справжній Митець… Який він? Для реалізації проекту було створено групи „Біографи”
123456789 -> В. Стефаник. Новаторство письменника. Експресіонізм у його творчості
123456789 -> Урок 1 Тема. Як не любить той край Матеріал уроку. Володимир Сосюра "Як не любить той край "
123456789 -> Конспект уроку із світової літератури для 7 класу Тема. Поетизація давньоруської минувшини в баладі О. С. Пушкіна «Пісня про віщого Олега»
123456789 -> 5 клас Тема уроку. Шлях Мауглі від вихованця джунглів до їх володаря. Мета уроку


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Урок позакласного читання 5 клас Тема. Ірен Роздобудько. Що може пензлик? Історія про Катрусю Білокур Слайд №2 iconУрок позакласного читання з елементами проектної діяльності Ірен Роздобудько «Що може пензлик?
Роздобудько, зацікавити учнів 7 класу творчістю сучасної української письменниці;з допомогою казки «Що може пензлик?»; розкрити постать...
Урок позакласного читання 5 клас Тема. Ірен Роздобудько. Що може пензлик? Історія про Катрусю Білокур Слайд №2 iconУрок позакласного читання (7 клас) Тема. Неповторний світ поезій В. Голобородька Мета : надати додаткові
«нападаючих», «захисників» та «воротаря». Нападаючі посилають «м’яч» запитання з теорії літератури – конкретному захисникові з протилежної...
Урок позакласного читання 5 клас Тема. Ірен Роздобудько. Що може пензлик? Історія про Катрусю Білокур Слайд №2 iconКонкурс «Найкращий конспект уроку з позакласного читання сучасної української літератури»
Тема. Урок позакласного читання. Презентація книги Л. Ворониної «Прибулець з Країни нямликів»
Урок позакласного читання 5 клас Тема. Ірен Роздобудько. Що може пензлик? Історія про Катрусю Білокур Слайд №2 iconКиричук Анжела Миколаївна 012 р Слайд Тема. Позакласне читання урок
Тема. Позакласне читання. Урок – гра за твором І. М. Андрусяка «Стефа І її Чакалка»
Урок позакласного читання 5 клас Тема. Ірен Роздобудько. Що може пензлик? Історія про Катрусю Білокур Слайд №2 iconУрок позакласного читання 8 клас Валентин Чемерис.
Валентин Чемерис. «Ольвія» історія короткого І трагічного життя юної гречанки
Урок позакласного читання 5 клас Тема. Ірен Роздобудько. Що може пензлик? Історія про Катрусю Білокур Слайд №2 iconУрок позакласного читання у 8 класі Підготувала: Лариса Кравчук
Новела Олеся Гончара «Модрикамень» гімн всеперемагаючому коханню. Урок позакласного читання у 8 класі
Урок позакласного читання 5 клас Тема. Ірен Роздобудько. Що може пензлик? Історія про Катрусю Білокур Слайд №2 iconУрок позакласного читання (4 клас) Тема. Сторінками доброти. Пізнавальна конференція за творами В. О. Сухомлинського
Підготувала: вчитель початкових класів Новгород-Сіверської гімназії №1імені Б. Майстренка Литвяк Олена Олександрівна
Урок позакласного читання 5 клас Тема. Ірен Роздобудько. Що може пензлик? Історія про Катрусю Білокур Слайд №2 iconУрок позакласного читання усний журнал Тема уроку: «Грицько Бойко майстер веселого цеху»
Мета: розширити знання учнів про життя І творчість Грицька Бойка на основі розглядання та читання низки його творів. Вчити аналізувати...
Урок позакласного читання 5 клас Тема. Ірен Роздобудько. Що може пензлик? Історія про Катрусю Білокур Слайд №2 iconУрок позакласного читання в Тема. Твій друг книга! Гімн книзі. Слайд 1 Мета. Розкрити значення книги в житті людини. Дати учням загальні
Мета. Розкрити значення книги в житті людини. Дати учням загальні відомості про книгу як історичну пам’ятку людства, як коштовний...
Урок позакласного читання 5 клас Тема. Ірен Роздобудько. Що може пензлик? Історія про Катрусю Білокур Слайд №2 iconУрок позакласного читання. 4 клас Тема. Рости книголюбом
Розвивати вміння стисло переказувати прочитаний твір, творче мислення та образну уяву. Формувати читацькі інтереси. Виховувати бажання...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка