Урок позакласного читання для учнів 7 класу «душа себе в гармонії шука »



Скачати 127,88 Kb.
Дата конвертації28.07.2017
Розмір127,88 Kb.
ТипУрок

Урок позакласного читання

для учнів 7 класу


«ДУША СЕБЕ В ГАРМОНІЇ ШУКА...»


(За темою «Видатні люди Придніпров’я» )

Вчитель української мови та літератури

Харламова Алла Григорівна, І категорія

Синельниківська загальноосвітня школа

І-ІІІ ступенів № 6

АКТУАЛЬНІСТЬ ПРОЕКТУ

Створити проект «Альманах . Із життя славетних».

Продовжити традиції розробляти теми у вигляді проекту малодосліджених сторінок історії української літератури; розробки тем у вигляді проекту надають можливість збирати, зіставляти і систематизувати матеріал.Ці дослідження учнів увійдуть у літературну скарбничку школи. Зібраний матеріал допоможе в навчанні учневі , а також у роботі як учителю-початківцю, так і педагогу зі стажем.


МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ ЩОДО УМОВ ПІДГОТОВКИ

Випереджувальні завдання. Учні за власним вибором об’єднуються у групи:

1. Історики-краєзнавці.

2.Дослідники-літературознавці.

3.Художники-мистецтвознавці.

4.Читці-декламатори.

Кожна з груп отримує завдання підготувати повідомлення про письменників Придніпров’я, а саме: поетес Дніпропетровщини- Грушко-Колінько З.Д. та Олесі Омельченко.
Мета: висвітлити сторінки життєвого шляху поетес у співвідношенні їх творчості , розширити кругозір учнів, розвивати навички роботи з бібліотечним фондом, довідковою літературою, уміння користуватися комп’ютером, розвивати естетичні та художні смаки учнів, виробляти вміння вирізняти й оцінювати справжню поезію, виховувати любов до рідного краю, почуття гордості за своїх земляків.

Очікувані результати. Розвиток критичного мислення; уміння отримувати та аналізувати інформацію, використовуючи різні джерела; розуміти соціальні проблеми; формулювати обгрунтовану думку по суті проблеми; працювати в групі; розробляти сценарій презентації та демонструвати його; давати оцінку результатам колективної роботи та своїм досягненням.

Кінцевий результат. Альманах «Із життя славетних».
Учні повинні вміти:

- знайомитись з поетичними творами

- усвідомлювати ідейно-художню цінність твору прочитаного самостійно

- викликати інтерес до читання книжок

- розвивати навички самостійної роботи з книгою

- спостерігати над художнім текстом

- виділяти головне та висловлювати свої думки з приводу прочитаного
ОБЛАДНАННЯ: презентаційний сайт, виставка літературного доробку поетес , малюнки учнів.

ЕПІГРАФ: КРОНИ НЕ ІСНУЄ БЕЗ КОРЕНЯ...

ОСЯГНИ, МІЙ НАРОДЕ, МУДРУ

НАСТАНОВУ ПРЕДКІВ – ЖИТИ

У ГАРМОНІЇ З ПРИРОДОЮ І ВСЕСВІТОМ,

ВІДЧУВАЮЧИ БОГА В СЕРЦІ.

Олеся Омельченко

І. Мотивація навчання.
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Сьогодні ми проводимо засідання літературної студії «Берегиня» за темою «Душа себе в гармонії шука...». Оскільки за програмою урок – література рідного краю, - ми поговоримо про письменників Придніпров’я.

Учні об’єдналися в групи за власним бажанням , враховуючи свої творчі здібності :

1-історики- краєзнавці;

2-дослідники-літературознавці;

3-художники-мистецтвознавці;

4-читці-декламатори.

Кожна з груп отримала випереджувальні завдання і працювала над створенням власного проекту, вивчаючи творчість письменників Дніпропетровщини – поетес: Грушко-Колінько З.Д. та Олесі Омельченко.
Перед нами постало проблемне питання:
ЩО СПІЛЬНОГО В ПОЕЗІЯХ ГРУШКО-КОЛІНЬКО З.Д. ТА ОЛЕСІ ОМЕЛЬЧЕНКО ?
Пропоную подумати над цим питанням протягом засідання .
ІІ. Навчальні цілі та очікувані результати.

Мова піде про двох величних , близьких нам поетес – землячок, душі яких , як два крила , весь час себе в гармонії шукали. Шукали і знайшли.

Одна з них: Зінаїда Дем’янівна Грушко-Колінько, яка

Долаючи незміряну дорогу,

Каміння розкидала – не злічить.

Тепер щодня молиться щиро Богу,

Щоб сили дав зібрать його й зложить

І вибудувать з нього неприступну

Фортецю проти зради, бід і зла,

Щоб в землю нашу древню й самобутню,

Щоденно Божа благодать текла.

А інша – Олеся Омельченко -

Отак живе в « єдності святій

Із Всесвітом. У зорелеті Слова

Між мікро-макро космосів ясних

Любов’ю мчить у мріях світанкових,

Щоб освітить собою хоч на мить

Цю вічну, тайни сповнену, блакить...

Вона - Вселюбов

В любові всіх світів

Пульсує щастям жити на Землі,

Творити своє чудо дивослова

В долонях материнських Вселюбові!

Поетеси Зінаїда Дем’янівна Грушко- Колінько та Олеся Олексіївна Омельченко , вони різні за віком , але для кожної є одне правило: треба прожити життя з гідністю. Це означає «залишити після себе добрий слід на землі», тоді про тебе пам’ятатимуть і згадуватимуть хорошим словом.

Мені випало щастя знати особисто Зінаїду Дем’янівну , яка жила на моїй вулиці у с.Циганівка. Працювала вона тоді вчителем біології , хімії та географії в Циганівській восьмирічці. Мала трьох дітей. Любила вона людей, а люди її, довірились і обрали Голової сільської Ради. Всім могла порадити і будь-кого розрадити. Добра, весела, красива...Душа золота і руки теж. Квітла сама і біля неї всі і все – біля хати , на городі –квітники. А в саду – вона ретельно доглядала за яблунями, вишнями...і бджолами. А пасічники, як ви знаєте, люди від Бога.
ІІІ. Презентація необхідної інформації.
Пропоную послухати презентацію істориків- краєзнавців , які працювали на д створенням проекту про життєвий шлях поетес.
Тур Анна та Сирова Крістіна – про Грушко-Колінько Зінаїду Дем’янівну.
(повідомлення учениць)
« Ми працювали над створенням проекту « Біографічні відомості поетеси-землячки Грушко- Колінько З.Д».

Народилась поетеса 21 червня 1936 року в селі Пашена Балка Дніпропетровського району Дніпропетровської області в селянській родині . На фото ви бачите родину Грушків біля старої груші . Навчалась спочатку в Пашенобалківській початковій школі. У старшому віці – в Кархутірській середній школі. Ученицею почала писати вірші до записника, який ще довгі роки зберігав її сокровенні рядки:

Хвалилась Молодість:

-Ще все попереду у мене!

Життя ще вгору піднесе, я- молоде-зелене.

Куди спішити? Ще прийдуть

І успіхи, і злети.

Я нині вибираю Путь,

Бо я – дитя Планети.

З 1954 по 1959 рр. – студентка Дніпропетровського державного агроуніверситету по спеціальності агрономія.

Одержавши освіту, їде в село працювати економістом колгоспу імені Калініна Криничанського району. У 1960 році – агроном –плодоовочівник колгоспу імені Калініна Синельниківського району. В цьому ж році вийшла заміж у с. Циганівка. З 1964 по1968 рр. працює у Циганівській НСШ вчителем біології, хімії та географії. З 1969 року по 1978 рік – економіст колгоспу ім . Калініна. А з 1979 року по 1985 рік - голова Луб’янської сільської Ради Синельниківського району.

ІЗ-за складних сімейних обставин, про які вона потім розкаже у своїй поемі «Чому розлучилися двоє?», Зінаїда Дем’янівна повертається додому, працює економістом колгоспу імені ХХІ з’їзду КПРС (потім СГКПП «Колос» , потім СФГ «Союз»). Працює по сумісництву завідуючою Лозуватської сільської бібліотеки до 2002 року».

Яценко Влад та Харченко Дмитро представляють свій проект.
«Ми працювали над створенням проекту про життєвий шлях Олесі Омельченко .

Народилася вона 19 січня в морозяну ніч на Водохрещу 1952 року у сім’ї хлібороба Олексія Тимофійовича над берегами вічного Дніпра в мальовничому селі Військовому Солонянського району Дніпропетровської області. Навчалась у середній школі с. Військове. Закінчила українське відділення філологічного факультету Дніпропетровського державного університету 1975 року. Потім романо-германський факультет Харківського державного університету 1985 року. Працювала кореспондентом газети «Трибуна будівельника» тресту Дніпроспецбуд , викладачем механіко- металургійного технікуму м. Дніпропетровська, у школах обласного центру. Нині вчитель німецької мови , української мови та літератури середньої школи в рідному селі Військовому на Солонянщині , якій нещодавно виповнилось 100 років , а Олеся Омельченко присвятила цій події вірш».

Презентують свої проекти дослідники- літературознавці. Вони аналізували творчий доробок поетес, знаходили спільне в їх творчості.
Хлистун Юля та Надха Анастасія:
« Ми досліджували творчість Зінаїди Дем’янівни Грушко-Колінько . Ознайомившись з її творами – поезією, байками, прозою ми ніби разом з нею пережили тим же життям. Вірші вона писала завжди – в школі, студенткою, працюючи. Друкуватись почала пізно. Зінаїда Дем’янівна такої вдачі , коли звалює на свої плечі весь тягяр соціального і побутового життя. Тому написане нагромаджувалось в зошитах, просилось на люди. Іноді вона друкувалась в районних газетах. Дякуючи знайомству із Людмилою Іванівною Явдощенко , заслуженим журналістом України, вийшла перша збірка – «Сестра моя осінь». Потім вийшли збірки поезій – «Через душу мою» та «Моє надвечір’я» у Видавничо-творчому центрі «Гамалія». «Я проростаю в повітря весняне...» - четверта книга творів Грушко-Колінько.

Нові книжечки ,які вийшли нещодавно: прозові твори «Спогади біля старої груші», дитячі казочки «Пригоди сонячного зайчика» , художнім оформлювачем якої її син Анатолій Миколайович Колінько та «Збирати каміння час» - це підсумок всього прожитого і пережитого, баченого і навіть до кінця не завершеного.

Перечитавши твори Грушко-Колінько З.Д. , ми простежили, що неабияке місце у творчості поетеси займає громадянська лірика, пейзажна. Поетеса не уявляє себе без краси природи. Просить сучасника не руйнувати її «майстерні» серед степу проти неба . Зрозуміли, що гармонія її душі в поєднанні людини з природою. Вічувається, як вона не хоче миритись із долею , з її негараздами , а хоче і буде долати все , що несе негативну силу подальшого життя.

Якого б вірша прочитали, в кожному з них є тема , ідея, зміст твору, а це важливо. В кожному рядку відверта розмова , проста і доступна для розуміння. Поетеса закликає сучасника дотримуватись гармонії в цьому світі. А інколи так сильно і дотепно просить не калічити села, землю, природу. Її поетичне слово емоційне із авторським «я», небайдуже до всього, що її оточує.

Зінаїда Дем’янівна друкується в періодичній пресі: «Синельниківські вісті», «Берег надії», «Зоря», журналах «Жінка», «Крила». Вона Член Регіональної Спілки письменників Придніпров’я, член редколегії журналу «Крила».

ЧИТЦІ-ДЕКЛАМАТОРИ

1.Лютенко:

Якби люди почастіш дивились

На ранкові неба кольори,

Бачили б , як ніч і день зустрілись,

І Благословення йде згори,

А які відтінки кольорові

Між землею й небом розцвіли!

Світ – для щастя, миру і любові,

Помолись і йди. Добро твори.

2.Мірошник Олександр:

Мою майстерню зруйнувалм,

Шматочок степу сплюндрували,

Скосили і перетоптали:

Хоч би вже з того користь мали!

Бо хто поїде тут колись,

Щоб , не дай Боже , не подумав,

Що хазяї перевелись,

Та потім їх за те не схрумав.

А я туди щодня колись ходила,

Слова збирала по квітках,

Складала і думки родила,

І знав мене там кожен птах.

І кожну бджілку я любила:

Тепер вони вже не летять,

Бо замість квітів їх могила,

Дерева шумно шелестять.

Як жаль мені. Невже так треба?

Хай би лишилось все як є –

Шматочок степу проти неба :

Було то щастячко моє!

3.Сирова Крістіна:

Не раньмо один одному серця.

Щадімо.

Ті рани – є наближенням кінця.



Любімо.

Любов – то Бог.Єднає і зціля.

Від болю.

Від горенька надійно захистить.

Собою.

4.Литвин Артем:



А добре слово ,як бальзам,

І не важливо, хто сказав .

А добре діло ще сильніше,

Спіши, зроби його скоріше!

5. Воловатов Антон:

Люди, стрепеніться!


Осінні дні вже добігають

Такі короткі та сумні.

Граки на сніг у небі грають,

Не світить сонечко мені.

В селі розруха, безробіття

І , наче бал під час чуми,

Пиятика, зло й безпросвіття

Посіялись межи людьми.

Мруть і калічаться, а часом

Малих ще діток сиротять.

А зло танцює з вихилясом,

Аж іскри з п’яних віч летять.

І сквернослів’я скрізь гуляє

Та безсоромність процвіта,

У юні душі поціляє

Гидота сатанинська та.

Ой, схаменіться, добрі люди,

І захистіться від чуми.

Не зчуєтесь, як пізно буде,

Бо вже й зима за ворітьми.


Гаврилова Руслана та Дуда Ангеліна:

«Ми досліджували творчість Олесі Омельченко. Пише вона для людей і про людей, про їхню велич і красу вселенську, про рідний край, його сучасне , минуле і майбутнє. Написано нею до 3000 віршів, 50 поем, 50 оповідань та етюдів, 60 гуморесок, безліч творів для дітей та журналістських творів, кілька повістей та романів. Вона – автор 5 книг : «Зачарований обрій»(1984), «Присвячую себе»(1993), «Скажи на мене: зірочка»(1996), «Полум’я Любові»(1999), «Адам і Єва»(2001), «Вселюбов»(2006).Олеся Омельченко – член Спілки Письменників України. Її твори на сайті Інтернету, користуються популярністю. Її друкують у США , Росії. Стаття про поетесу ввійшла до «Енциклопедії сучасноїУкраїни». Поруч з літературною працею іде й журналістська. У 2002 році – член Національної Спілки журналістів України.

Майже в кожному її творі зустрічається слово Всесвіт. ЇЇ глибоко хвилюють, болять у серці, дивують, надихають на творчість дива, які оточують нас. Її поезії – приклад стійкості, мужності, порядності у Любові до людини, народу, Батьківщини, Всесвіту. Пише Олеся Омельченко поезії та поеми для дорослих , казки для дітей, гуморески, байки, фейлетони, фантастику, драматичні віршовані твори, мініатюри, оповідання, повісті, нариси, статті до перідичних видань.

Поетеса – частинка великого Всесвіту, несе в своєму серці любов до всього і всіх, просить не порушувати гармонію людини із природою. Бо це порушення душі любові і зла веде до страшного і непоправного прокляття та тільки кару несемо ми всі.Олеся звертається до нового покоління душ. Піднімає проблемне питання: чи знайшли наші душі гармонію із Всесвітом , чи шукають взагалі?»
ЧИТЦІ-ДЕКЛАМАТОРИ:
1

Я – частинка Всесвіту,

Мисляча і світла.

Прислухаюсь серденьком до тремкої миті.

Земле моя зоряна, пожалій людину.

Страх блукає стомлено у прогнозах дивних.

Десь з глибин незвіданих світиться надія.

Засріблити б росами ще й майбутню мрію.

Не лякайтесь відчайно за трагічне «завтра»,

Затуліть долоньками квітоньку принадну,

Приголубте пташечку, не вбивайте ріки.

Бог у душу дивиться струменосним исвітлом.


2.Чернега Ірина:

Я – клітинка неймовірно прекрасного Всесвіту,

Наче крапелька у нескінченнім круговороті води.

Народжуюсь з грому і блискавки

І спадаю до спраглих корінчиків,

І здіймаюсь у небеса із серцевини

Дихаючого лона Землі,

Щоб розбудити собою громи і блискавки,

Які сповістять про мене мною люблячому Безмежжя.

Любов’ю осягаю у собі потужну енергію нескінченності.

Послухаємо презетацію художників- мистецтвознавців:
Медведовська Дарина та Харламов Сергій
«Я перечитала твори збірочок «Час збирати каміння» Грушко Колінько З.Д. та «Вселюбов» Олесі Омельченко і дійшла до висновку , що поезії близькі однією темою, ідеєю. Я уявила їх поетичне слово в образі лелеки. Крила – одне Олесі , інше – Зіни Дем’янівни у барвистій вишиванці. Птах летить над Землею: внизу – села, природа, ... Дві душі, як два крила синхронно перегукуються про наше історичне минуле, теперішнє ...Лелека ніби хоче прикрити цими крилами всю Україну від негараздів, болю, нещасть,..

А слова Олесі Омельченко , з якими вона звертається до нас , дітей , так на мене вплинули, що в уяві постав саме такий малюнок. Крони без кореня не існує. Ми , діти, увібрали у себе із колиски мудру історію у генах . Хлопчик, все його єство – ясно і з любов’ю , як на крилах , здіймається до небес, до Сонця, Всесвіту. Крила поетес здіймають його . Він у гармонії з Природою і Всесвітом.

Крона дерева сильна , міцна , потужна, квітуча, бо корінь - то міць, те з чого починається наше дитинство.

Гармонія – у мистецтвознавстві - явище , що визначає співмірність окремих частин виробу з усім виробом та поміж собою, котре досягається, насамперед, єдністю пропорційних відношень. Я вважаю, що у своїх роботах , як у своїй душі - я досягла гармонії.»


ІV.Рефлексія.

Повернімось до нашого проблемного питання , що стояло на початку засідання. «Що ж спільного в поезіях цих поетес?»


Відповідь учнів:
1. Дуда Ангеліна

Поезії Грушко-Колінько З.Д. та Олесі Омельченко прагнуть не порушувати гармонії Людини і Природи , щоб не призвести нашу Землю до непоправного прокляття у Всесвіті.


2.Крапива Настя:
Обидві поетеси , не помічаючи самі, говорять про одне й те ж – корені нашого роду, нашу історію, просять зрозуміти всю мудрість нашого народу – збудоване віками – не руйнують. Вони просять нас знайти себе в гармонії з природою , навколишнім світом, бо ми теж частинки великого Всесвіту. Я зрозуміла – досягти гармонії можна тільки у вселюбові.
Слово вчителя.

Перед вами - книжкова виставка . Звертайтесь до творів цих поетес – Зінаїди Дем’янівни Грушко-Колінько та Олесі Омельченко – дорослішаючи,

ще не раз ви знайдете між рядками та в рядках відповіді на ваші питання життя.
Засіваймо землю – щось та вродить.

Збережімо душі від багна,

Бо лиха біда навколо ходить,

Але в світі правдонька одна.


Правда – Жінка, через те й страждає,

Бо така вже доля всіх жінок.

Але й радості без них немає,

І для щастя ще настане строк.


Якщо щедро обробити землю,

То не кукіль вродить, а зерно.

Я зерно з соломи відокремлю

І заграє золотом воно.


В наших душах все перемішалось,

Зло й добро, направди й правди суть.



Боже, поможи, щоб не зламалось

В душах те, без чого нам не буть.
Каталог: attachments -> article
article -> Вступ Література кінця XIX
article -> Проблема особистості людини у творчості А. П. Чехова
article -> Позакласний захід із світової літератури На гостину до ювіляра
article -> Люботинський професійний ліцей залізничного транспорту
article -> «Сто років з Андрієм Малишком»
article -> Рими. Андрій Малишко «Вихопивсь дощик поміж заграв»
article -> “Слов’янство поки що дало світові в кінематографі одного великого митця, мислителя і поета Олександра Довженка”, зазначав Чарлі Чаплін
article -> Схеми. Таблиці 9 клас новий час
article -> Опорна схема


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Урок позакласного читання для учнів 7 класу «душа себе в гармонії шука » iconУрок з позакласного читання для учнів 5 класу "сучасні письменники для дітей"
Ляля разом із своїми друзями вирішує розгадати таємницю старовинної скриньки І дивних створінь–химериків. Задля цього вони вирушають...
Урок позакласного читання для учнів 7 класу «душа себе в гармонії шука » iconУрок з позакласного читання та музики
...
Урок позакласного читання для учнів 7 класу «душа себе в гармонії шука » iconУрок позакласного читання у 8 класі Підготувала: Лариса Кравчук
Новела Олеся Гончара «Модрикамень» гімн всеперемагаючому коханню. Урок позакласного читання у 8 класі
Урок позакласного читання для учнів 7 класу «душа себе в гармонії шука » iconКонкурс «Найкращий конспект уроку з позакласного читання сучасної української літератури»
Тема. Урок позакласного читання. Презентація книги Л. Ворониної «Прибулець з Країни нямликів»
Урок позакласного читання для учнів 7 класу «душа себе в гармонії шука » iconВідділ освіти Маневицької райдержадміністрації Загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів с. Четвертня «Чарівний світ книги»
Назва навчального (навчально – методичного) видання цикл уроків з позакласного читання для учнів 5 класу
Урок позакласного читання для учнів 7 класу «душа себе в гармонії шука » iconФілософія повноти життя й любові за романом марії матіос «майже ніколи не навпаки»: літературно-мистецька вітальня як форма позакласного читання
Урокам позакласного читання понад 50 років. Н. Волошина пише про те, що така організаційна форма з’явилася у 1954-55 навчальному...
Урок позакласного читання для учнів 7 класу «душа себе в гармонії шука » iconУрок позакласного читання Тема. Материнська свята доброта
Мета: розширити І поглибити знання учнів про значення матері в житті людини, формувати культуру стосунків у сім*ї. Розвивати техніку...
Урок позакласного читання для учнів 7 класу «душа себе в гармонії шука » iconУрок позакласного читання з елементами проектної діяльності Ірен Роздобудько «Що може пензлик?
Роздобудько, зацікавити учнів 7 класу творчістю сучасної української письменниці;з допомогою казки «Що може пензлик?»; розкрити постать...
Урок позакласного читання для учнів 7 класу «душа себе в гармонії шука » iconУрок позакласного читання усний журнал Тема уроку: «Грицько Бойко майстер веселого цеху»
Мета: розширити знання учнів про життя І творчість Грицька Бойка на основі розглядання та читання низки його творів. Вчити аналізувати...
Урок позакласного читання для учнів 7 класу «душа себе в гармонії шука » iconУрок читання 1 клас Тема. Учіться розповідати про себе. М. Павленко «я оля Маляренко»
Мета. Вчити учнів за зразком складати розповідь про себе, правильно будувати речення. Розвивати зв’язне мовлення, уміння робити висновки,...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка