Урок світової літератури у 5 класі за новою програмою



Скачати 87,69 Kb.
Дата конвертації24.04.2017
Розмір87,69 Kb.
ТипУрок

g:\фото\рисунок2.jpg Бакаляр Олена Петрівна

вчитель світової літератури РКЗО « Райпільська СЗШ І – ІІІ ступенів» Межівського району, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії,

вчитель – методист

УРОК СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ У 5 КЛАСІ ЗА НОВОЮ ПРОГРАМОЮ



Тема. Сучасна література. Роальд Дал. Повість - казка «Чарлі і шоколадна фабрика».

Мета: познайомити учнів з поняттями «сучасна» та «класична література», життям і творчістю автора повісті – казки «Чарлі і шоколадна фабрика»,історією створення казки, зацікавити творами письменника; формувати інтерес до сучасної літератури, розвивати навички аналізу літературного тексту, виховувати вдумливого читача, його допитливість та любов до читання, бажання долучитися до світової літературної скарбниці,сприяти розширенню інтересів особистості.

Обладнання: презентація № 1 «Життя і творчість Р. Дала», портрет Р. Дала, різні видання повісті, ілюстрації до неї, виставка книг, презентація № 2 «Сучасна література. У колі добрих друзів», необхідні для роботи уривки , відео – анонс художнього фільму Тіма Бертона «Чарлі і шоколадна фабрика», пісенька «Запрошення Віллі Вонки».

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Епіграф до уроку : «Я пишу тільки про те, що захвачує дух чи смішить.

Діти знають, що я на їхньому боці» Роальд Дал

І. Мотивація навчальної діяльності



Звучить пісенька « Запрошення Віллі Вонки».

  • Діти , чи зрозуміли ви куди вас запрошує Віллі Вонка? Хто він такий?

  • Ви ж любите цукерки та різноманітні солодощі?

  • А чи цікаво вам дізнатися , як їх роблять?

Тож пропоную прийняти запрошення Віллі Вонки і вирушити на одну з найдивовижніших фабрик – ШОКОЛАДНУ ФАБРИКУ ВІЛЛІ ВОНКИ. Але це буде трішки пізніше.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку .

ІІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

1.Слово вчителя про класичну і сучасну літературу.

( демонстрація слайдів презентації № 2)

Бесіда з учнями : Як ви гадаєте , кого з письменників (демонстрація портретів письменників) можна назвати класиками? А кого сучасними письменниками?

У наш час теж народжуються казки. Вони народжуються в сучасному світі телебачення, Інтернету, літаків і швидкісних автомобілів. Якщо раніше ми з вами переносились з героями казок до царських палат або в ліси дрімучі, то події у новітніх казках відбуваються в нашому часі, у близькому для нас просторі. І героями їх є звичайні люди з притаманними їм рисами нашого покоління. Але все одно казка залишається казкою, бо в ній , як і раніше , панує атмосфера чарівності, триває боротьба між добром і злом, багатством і бідністю , любов’ю і ненавистю. Чарівний світ сучасної казки допомагає нам краще пізнати світ, у якому ми живемо.

Отже , яка вона , сучасна казка? Дати відповідь на це питання нам допоможе сучасний письменник Роальд Дал.

Тож розпочинаймо знайомство з письменником, який ніколи не зраджував свої мрії і завжди втілював їх у життя.



2. Розповідь вчителя про життєвий і творчий шлях письменника

( розповідь супроводжується переглядом комп’ютерної презентації «Життя і творчість Р. Дала» ).



Завдання учням : заповнити таблицю- анкету « Компакт – біографія письменника»

http://www.zarlit.com/textbook/5klas/5klas.files/image157.jpg

 Роальд Дал народився 13 вересня 1916 року в місті Ллендафе, у Південному Уельсі, у норвезькій сім’ї. Батьки назвали хлопчика на честь норвезького мандрівника Роальда Амундсена. Коли йому було 6 років, батько та старша сестра померли. Мати, Софі, змушена сама була виховувати шістьох дітей – двох усиновлених та чотирьох від шлюбу з Геральдом.

 У сім років мама віддала хлопчика до Кафедральної школи. Шкільні роки були найжахливішими у житті Роальда. Директор школи дуже жорстоко поводив себе з дітьми, і мама перевела Роальда до інтернату Святого Петра, де він навчався 13 років. Там він дуже сумував за домом . Саме шкільні роки спонукали Роальда написати серію оповідань «страшилок». Коли сім’я переїхала до Англії, його відіслали до Громадської школи, яка виявилася ще гіршою, ніж школа Святого Петра: молодші школярі ходили в рабстві у старшокласників, а директор лупцював дітей дерев’яним молотком. Звичайно, не все було так погано у школі: час від часу за тестування школярі отримували по коробці шоколаду. І Роальд навіть загорівся ідею у майбутньому працювати у винахідницькому відділі шоколадної фабрики. Саме спогади про шоколад привели його до створення знаменитої книги «Чарлі і шоколадна фабрика»

 Згодом майбутній письменник закінчив коледж. В цей же час він дуже серйозно захоплювався фотографією

 Після закінчення коледжу він вирішив обрати кар’єру ділової людини, і два роки навчався у нафтовій компанії «Шелл». А поїхав працювати в Африку. Всі пригоди, які там з ним траплялися, він опублікував у місцевих газетах, за що отримав свій перший гонорар.

 У 1939 році розпочалася Друга Світова війна, і Роальд Дал пішов служити до льотної Королівської гвардії. Та внаслідок отриманого у Лівії поранення став непридатним до військової служби. Як тільки він повернувся додому, одразу отримав призначення відбути до Вашингтону в якості помічника військового аташе посольства Великобританії. Там – то і розпочалася його письменницька кар’єра. Він друкував свої оповідання в газетах і журналах.

 У США Роальд познайомився з Уолтом Діснеєм і показав йому свою першу книгу «Гремліни». Ця історія дуже сподобалась великому Діснею, він навіть хотів знімати фільм. Вже в 50 – их роках письменник переїхав до Нью – Йорка, де обертався у колі зірок та знаменитостей. Саме тоді він розпочав писати кіносценарії. За його сценаріями було знято близько 20 – и фільмів. Серед них - «Живеш тільки двічі» - фільм про Джеймса Бонда. Роальд працював з такими відомими кіносценаристами, як Альфред Хічкок та Квентін Тарантіно. Дал став відомим у світі майстром чорного гумору. За свою збірку оповідань «Поцілунок» він отримав престижну премію Едгара По.

 Особисте життя письменника. Він був одружений два рази. Від першого шлюбу у Роальда було п’ятеро дітей (одна донька померла у віці семи років). Перша дружина – Патрісія Ніл – була відомою голлівудською акторкою і здобула «Оскара» за головну роль у фільмі «Джерело». Та згодом вони розлучилися, Дал одружився вдруге. Дружини навіть після смерті письменника гарно спілкуються і дружать між собою.

 Як батько великого сімейства,Роальд багато писав для дітей. Вечорами, перед сном, він завжди приходив до своїх дітей та розповідав їм вигадані і написані ним історії та казки. За свої прекрасні містичні оповідання він був відмічений, як кращий автор містичного жанру 1980 року.

Робота з підручником. Творчість, нагороди, музей, перекладачі (сторінки 269 – 270, підручник «Світова література для 5 кл. О. Ніколенко, Т. Конєв, О. Орлова»).

 У 1990 році у Роальда Дала виявили анемію. У цьому ж році, в Оксфорді, він помер. Його поховали біля Вестмінстерського абатства по обряду вікінгів, з улюбленими предметами: більярдним києм, пляшкою бургундського, шоколадними цукерками та олівцями. День народження письменника, 13 вересня, відзначається у всьому світі як день Дала.



ІІІ. Повідомлення учнів ( випереджальне завдання)

І група представляє рубрику « Цікаво знати».

У селищі Великий Міссенден ( графство Бакінгемшир , Велика Британія , де Роальд Дал жив і творив майже тридцять років , створено незвичайний музей. Крім будинку , де зібрано книжки , фільми , малюнки до творів письменника , для відвідувачів відкрито великий сад із персиковими деревами , тунелями, золотими рибками в басейні. У музеї Р.Дала відвідувачам дозволяється не лише роздивлятися експонати, але й грати , малювати , перевдягатися, бешкетувати. Тут грають у ті ігри , які письменник придумував для дітей.(демонстрація слайдів)



ІІ група розповідає історію створення повісті « Чарлі і шоколадна фабрика»

Учень 1.Робота над книгою велася в1961-1962 рр.. Це був нелегкий період у житті письменника(тяжко захворів син, а через рік помирає донька).Щоб підтримати своїх дітей (всього їх було п'ятеро) Даль став придумувати для них казки. «Звичайно, я розповідав їм різні історії щовечора - згадує письменник. - Деякі з них були жахливі. Але раз чи два діти говорили: «А можна дізнатися продовження історії, яку ти розповідав останній раз?» Так я почав писати «Джеймса». Це так сподобалося мені, що, не зупиняючись, я перейшов прямо до «Чарлі».

Учень 2. За словами Дала, основою казки послужили дитячі враження автора. Під час навчання в школі-інтернаті «Рептоне» він і інші хлопчики отримували цікаві подарунки. «Час від часу кожен хлопчик нашої школи отримував просту сіру картонну коробку, - пише Даль в автобіографічній повісті «Хлопчик». - Хочете вірте, хочете ні, це був подарунок від великої шоколадної фабрики «Кедбері». «…Я не сумніваюся, що пізніше, тридцять п'ять тому, коли я роздумував над сюжетом моєї другої книги для дітей, я згадав ті маленькі картонні коробки та шоколадки-новинки всередині них і почав писати книгу під назвою «Чарлі і шоколадна фабрика».

Учень 3. І книга знайшла читача!!! Російський письменник-казкар Едуард Успенський написав передмову до російського видання у 1991 році: «Це, напевно, найвеселіший англійський письменник за останні сімдесят років. І його неймовірно люблять американські і всякі інші діти. Тому що його книги давно гуляють по всьому світу».



ІІІ група - повідомлення «мистецтвознавця» про екранізацію книги.

В 1971 році на екрани вийшов фільм «Віллі Вонка і шоколадна фабрика», знятий режисером Мелом Стюартом. Але фільм не сподобався самому автору, бо багато уваги приділялося Вонці, хоча Дал говорив, що книга про Чарлі. Вдруге книга екранізована в 2005 році режисером Тімом Бертоном, з Джонні Деппом у ролі Вонки. Крім кіноверсій існує ряд мюзиклів, інсценізацій та аудіокниг. А також сюжети твору використовуються у мультсеріалах, іграх, атракціонах.



Демонстрація фрагменту фільму Т. Бертона

ІV. Закріплення матеріалу ( прийом « Пошта»)

Діти , я пропоную вам написати невеличку записку своєму другові чи подрузі, в якій поставити запитання за вивченим матеріалом. Ви повинні визначити « адресу» в класній кімнаті. Ряди парт гратимуть роль вулиць, самі парти – номери будинків. Отже , на литочок ви пишете запитання , адресу однокласника , свою зворотню адресу і віддаєте його «листоноші». Адресати повинні письмово відповісти на запитання.

( Найвища оцінка ставиться тому , хто поставив найцікавіше запитання і вручається символічна цукерка із шоколадної фабрики містера Віллі Вонки)

V. Зацікавлення учнів змістом повісті Р.Дала « Чарлі і шоколадна фабрика»

А зараз, діти , я запрошую вас на екскурсію до найдивовижнішої фабрики- ШОКОЛАДНОЇ ФАБРИКИ ВІЛЛІ ВОНКИ (учень – екскурсовод розповідає про фабрику , використовуючи текст твору)

Екскурсовод : Діти , я запрошую вас відправитись заочно на шоколадну фабрику. Знайте , що керує цією фабрикою містер Віллі Вонка. Він винайшов понад 200 нових сортів шоколадних цукерок, кожен вид з інакшою начинкою, кожен солодший і смачніший за вироби усіх інших кондитерських фабрик А ще він придумав , як виготовляти шоколадне морозиво, щоб воно годинами не тануло без холодильника. Влітку його можна тримати на сонці і воно не потече. Ще на фабриці виготовляють зефір, що має смак фіалок , і чудові карамельки , які , поки їх смокчеш, кожні десять секунд міняють колір. Містер Віллі може зробити жуйку, яка ніколи на втрачає смаку, і цукеркові кульки , які можна роздути до неймовірних розмірів…»( використання уривків тексту)

V. Підсумкова бесіда.

- Чи вдалося екскурсоводу зацікавити вас , діти , твором Р. Дала?



- Перевірка заповненої учнями таблиці – анкети « Компакт – біографія письменника».

VІ. Підсумок уроку

Звертання до епіграфу уроку.



VІІ. Домашнє завдання: знати біографію Р. Дала , читати текст повісті, скласти схему – маршрут мандрівки володарів «щасливих квитків» шоколадною фабрикою.
Каталог: Files -> downloads
downloads -> «Це склад книжок» так скептик говорив, «Це храм душі» естет йому відмовив, Тут джерело всіх радощів земних, І їх дарують нам без цінним словом…»
downloads -> Для вчителів зарубіжної літератури
downloads -> Методичні рекомендації щодо викладання світової літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2013-2014 навчальному році // Зарубіжна літератури в школах України. 2013. №7-8
downloads -> Талант людини це божий дар
downloads -> Василь Стус постать,що єднає
downloads -> Антон павлович чехов
downloads -> Остап Вишня. Трагічна доля українського гумориста. Моя автобіографія
downloads -> Урок 1 т ема. Вступ. Роль художньої літератури у формуванні життєвих цінностей людини


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Урок світової літератури у 5 класі за новою програмою iconМетодичні рекомендації щодо впровадження нового Державного стандарту зі світової літератури за новою програмою для 5-го класу
Методичні рекомендації щодо впровадження нового Державного стандарту зі світової літератури за новою програмою для 5-го класу: На...
Урок світової літератури у 5 класі за новою програмою iconУрок світової літератури в 11 класі Підготувала: учитель світової літератури Іллютченко Л. Г

Урок світової літератури у 5 класі за новою програмою iconМетодичні рекомендації щодо впровадження нового Державного стандарту із зарубіжної літератури за новою програмою для 8-го класу
Методичні рекомендації щодо впровадження нового Державного стандарту із зарубіжної літератури за новою програмою (2012 р зі змінами...
Урок світової літератури у 5 класі за новою програмою iconУрок світової літератури в 6 класі з використанням мультимедійних технологій
Підготувала: Прадійчук Олена Лук’янівна, вчитель російської мови, світової літератури та основ християнської етики
Урок світової літератури у 5 класі за новою програмою iconПідволочиська зош І-ІІІ ступенів Вчителеві на пораду Форми проведення перевірки І закріплення знань на уроках світової літератури у 9 класі Підготувала: Добрунова М. А., Вчитель світової літератури
Форми проведення перевірки І закріплення знань на уроках світової літератури у 9 класі
Урок світової літератури у 5 класі за новою програмою iconВідкриті уроки зі світової літератури з застосуванням мультимедійних технологій
Нтегрований урок світової літератури І англійської мови "урок радісного дня. Життєвий І творчий шлях елеанор портер. "Полліанна"...
Урок світової літератури у 5 класі за новою програмою iconАлгоритми з повторенням За новою програмою Ти дізнаєшся

Урок світової літератури у 5 класі за новою програмою iconРозробки уроків світової літератури в 5 класі Вчитель світової літератури

Урок світової літератури у 5 класі за новою програмою iconУроку №1 : Живописець правди, оборонець добра Григір Тютюнник. Життєвий і творчий шлях письменника, цікавий епізод з його життя
Система уроків з української літератури за новою програмою для 7-го класу по темі


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка