Урок світової літератури в 11 класі



Скачати 154,34 Kb.
Дата конвертації03.06.2017
Розмір154,34 Kb.
ТипУрок

Урок світової літератури в 11 класі
Тема. Відображення трагедії Голокосту в поезії Пауля Целана „Фуга смерті”.
Мета уроку: забезпечити в ході уроку повторення тоталітарних, диктаторських режимів Європи та методів боротьби їх урядів з політичними противниками; розкрити глибину трагедії Голокосту через призму поезії П. Целана;

Розвивати вміння використовувати різні джерела знань; прищеплювати навички структурно-семантичного аналізу модерністського тексту; розвивати чутливість до поетичного слова-образу, уяву, вміння зіставляти твори різних видів мистецтва;

Формувати чуття історичної пам’яті, гуманізму, толерантності.
Епіграф: Друга світова війна виявила

незбагненне протиріччя між

високим рівнем культурного

розвитку західної цивілізації

та рецидивом варварства, що

вибухнуло у самому серці Європи.


Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу та аналізу тексту.



  1. Організаційний момент.

  2. Вступне слово вчителя.

У житті людства часом відбуваються події, які вважаються часовою межею. До революції, до війни... Коли говоримо „до війни”, то усім зрозуміло, що йдеться про Другу світову, про Велику Вітчизняну. До і потому... Бувають події, що стосуються окремої нації. У 1933-1945 роках єврейський народ пережив Катастрофу, Голокост.

Про те, що ж таке Голокост нам розкажуть учні з групи „Термінологи”.

(Учні-термінологи розповідають і закріплюють на дошці визначення).

Голокост – катастрофа – загибель значної частини єврейського населення Європи (понад 60 млн.) під час систематичного переслідування і знищення його нацистами та їхніми підручними в Німеччині та на окупованих нею територіях протягом 1933-1945 рр.

Група учнів – „істориків” працювала над проблемними питаннями. Надамо їм слово.



(Учні-історики розповідають).

  1. Чому саме євреї стали об’єктом гоніння в нацистській Німеччині?

а) На момент приходу нацистів до влади (1933р.) серед населення Німеччини євреїв було менше 1%, але нацисти цілеспрямовано проводили антисемітську політику.

б) І тут виникає питання чому? А тому, що Гітлеру потрібно було згуртувати німців. Він обрав євреїв як ворожу націю, для боротьби з якою німцям потрібно згуртуватися. І тому нацисти постійно проводили анти єврейські акції різного роду.

в) Справа в тому, що хоча євреї складали незначну частку населення Німеччини, їх представники займали міцні позиції в банківсько-фінансовій сфері, торгівлі, культурі і науці і складали серйозну конкуренцію німцям, зайнятим в цих галузях. За умов економічної кризи конкурентна боротьба між єврейськими і німецькими колами загострилася.

г) Зокрема, єврейським банкірам дорікали за те, що свої капітали вони наживають не за рахунок підприємницької діяльності, а в результаті біржових махінацій, сумнівних валютних операцій, лихварства і переводять гроші за кордон, не вкладаючи їх у німецьку промисловість, тим самим її обезкровлюючи, а євреям – діячам науки і культури – за те, що вони не поділяють традиційних німецьких цінностей.

д) Тобто, німецькі промисловці і фінансисти, частина науковців і митців сприймали ідеологію нацизму як найдієвіший засіб назавжди розправитися з конкурентами. В свою чергу, майно і капітали, вилучені у євреїв на користь державної казни, дали змогу нацистам провести економічну модернізацію і мілітаризацію країни.


  1. Що означає поняття Голокост і як фашисти Німеччини втілювали його на окупованих територіях?

а) Голокост означає катастрофу або знищення єврейського народу в роки Другої світової війни. „Новий порядок” передбачав здійснення особливої расової політики, жертвами якої стали євреї, цигани, а після цього і слов’янське населення Східної Європи. У 1942 році керівництво Німеччини прийняло рішення про початок фізичного знищення всіх євреїв у Європі.


Група істориків отримала завдання створити Книгу пам’яті.
б) По всій її території запрацювали „фабрики смерті” – концентраційні табори, найбільшими з яких були „Освенцім” (з травня 1940р. По січень 1945р. Було знищено понад 4 млн. чоловік), „Майданек” ( знайшли свою смерть 1,5 млн. в’язнів), „Треблінка” на території Польщі; Дахау, Бухенвальд, Заксенхаузен і Равенбрюк у Німеччині; Маутхаузен в Австрії. Там були ув’язнені військовополонені, цивільне населення, учасники руху Опору.

в) Загалом у концтаборах опинилося 18 млн. чоловік, 12 млн. з яких були знищені, 6 млн. з них були євреї.


Сценка. В’язень, якому пощастило вижити.

До камер розміром у 25 м. Впускали до 500 чоловік. Було страшенно тісно. Один напирав на іншого. Вносили дітей, гадаючи, що цим врятують їх. На шляху до смерті їх били, штовхали прикладами, а також залізними палицями. На них пускали собак, які, гавкаючи, кусалися й кидалися на жертв. Кожен, з криком рятуючись від ударів і собак, сам поспішав в обійми смерті – біг у газову камеру. Ті, що були сильніші, переносили слабших. Шум тривав недовго.

Двері з тріском зачиняли, камера ставала могилою. Пускали мотор і з’єднували з вихлопними трубами, 15 хвилин – і всі були мертві, навіть не лежали, бо це було неможливо. Стояли, падаючи один на одного. Вже не кричали. Матері і діти в смертних обіймах...

  1. Чи торкнувся Голокост населення, яке проживало на території України?

а) Гітлерівський план „Ост” передбачав перетворення України на колоніальну країну, аграрно-сировинний придаток рейху, „життєвий простір” для колонізації представниками „вищої раси”. Місцеве населення, в тому числі українці, росіяни, євреї та інші, підлягали витісненню і навіть фізичному винищенню.

б) Протягом 103 тижнів окупації кожного вівторка і п’ятниці у Бабиному Яру розстрілювали людей різних національностей, переважно євреїв. Тут знищено 195 тис чоловік, 150 тис. з них були євреями. Криваві погроми проводили спеціально створені зондеркоманди. Свій „Бабин Як” був у кожному великому місті України. Всього в перші місяці окупації жертвами нацистів стали 850 тис. євреїв.

в) Після двох років панування гітлерівців у Галичі, у Львові та інших містах Східної Галичини євреїв майже не залишилось, вони загинули у львівському гетто, Яновському таборі та інших концтаборах, створених тут. Наприклад, єврейська громада Львова, яка існувала тут ще з ХІІІ ст., до війни налічувала 160 тис. чоловік. Після звільнення міста в 1944 році нарахували від 300 до 800 чоловік.

г) Всього на окупованій території колишнього Радянського Союзу, за підрахунками доктора Арадо, директора Інституту Пам’яті жертв нацизму й героїв Опору Яд-Ва-Шем в Ізраїлі, перед війною проживало близько 2,9 млн. євреїв. Після закінчення війни в живих залишилося кілька десятків тисяч чоловік.


А тепер я хочу запросити до слова вчителя історії Гаращук С. В., яка розповість нам про Голокост на території нашого району.


  1. Слово вчителя.

Голокост як національна і особиста трагедія – провідна тема творчості єврейського німецькомовного поета і перекладача Пауля Целана, який народився і прожив 23 року в Україні.

Про поета і його долю ми багато дізнаємось, прослухавши вірш „Осокоре...”, а також вислухавши групу учнів-літературознавців, що підготували нам його аналіз.
Осокоре, листя твоє біліє у пітьмі,

Матері моєї волосся біле завше було.

Кульбабо, як зелено на Україні!

Мати білява моя додому вже не прийде.

Хмаро дощова, ти сієшся понад криниці?

Мати тиха моя плаче за всіх.

Зоре кругляста, снуєш ти із золота стрічку.

Матері моєї серце враз пронизав свинець.

Двері дубові, хто висадив вас із завіс?

Мати ніжна моя не спроможна прийти.
Літературознавці”

  1. За жанром це класична елегія, де висловлено сум за загиблою матусею. Кожні два рядки вірша поєднані довільно та асоціативно.

  2. Автор вдається до асоціацій – зіставляє явища української природи з невмирущим образом матері.

  3. У творі наявна антитеза – опозиція:

Зоре кругляста, снуєш ти із золота стрічку.

Матері моєї серце враз пронизав свинець.

А також метафора: дім без дверей, і в ньому немає душі – матері.


  • Які ж думки викликав у вас цей вірш?

( Природа відродиться, а мати не підведеться).


  • Який же висновок ми можемо зробити?

Висновок. Вірш „Осокоре...” - класична форма елегії, сповнена різних семантичних рівнів. Написаний верлібром. Трагедія Голокосту розкривається через особисту трагедію поета. Разом ці рівні та елементи структури складають одне ціле: ніжний і скорботний плач сина за загиблою матір’ю, його сповідь природі.

Жанр плачу здавна існує в народній поезії, Осучаснений певним чином, він повертається до читача.
Звернімось тепер до термінологів. Що ж таке елегія і верлібр, а також асоціація і модернізм?
Елегія – жанрова форма лірики, ліричний вірш, сповнений глибокої журби, зумовлений сумними подіями.

Верлібр – вільний вірш, в якому відсутні рима, однакова кількість складів у рядку, але наявний ритм, що розкривається через синтаксичну будову речення. В такому вірші можуть бути синтаксичні паралелізми чи антитези.

Асоціація – зв’язок, що виникає у людини за певних умов між двома чи більше психічними утвореннями (почуттями, сприйняттями, ідеями).

Модернізм – загальне визначення явищ літератури і мистецтва ХХ ст., що відійшли від традиції зовнішньої схожості і утверджують новий підхід до зображення буття. Головна риса модернізму метафорична – побудова образу за принципом асоціативності, вільної форми вираження настрою, переживань.


  1. Біографія П. Целана.

Група біографів отримала завдання створити публікацію за біографією письменника. Надамо їм слово.


  1. Пауль Целан – псевдонім-анаграма. Справжнє ім’я поета – Пауль Лео Анчель. Він народився 23 листопада 1920 року в м. Чернівці, що у 1918-1940рр. входило до складу Румунії. Рідною мовою його батьків була німецька. В ранньому дитинстві Пауль відвідував релігійну школу, де вивчав іврит, Тору. Освіту здобув у румунській гімназії. Його літературні смаки склалися під впливом матері, яка добре знала німецьку класику. На формування літературних уподобань юнака вплинула поезія Рільке, твори Кафки та єврейські поети Буковини М. Розенкранц, І. Вайсглас, А. Мар гул-Шпербер.

  2. Перший вірш Пауля датований 1938 роком, тоді ж він їде до Франції вивчати медицину. Це було „до” – до 1939 року – початку Другої світової війни. У 1939 р. він повернувся до Чернівців і вивчав романістику в університеті. В 1941 р. німці окупували місто. Батьки Целана опинилися в концтаборі, звідки вже не повернулися. А Пауль потрапив у 1942-43 рр. до румунського трудового табору, йому пощастило втекти і вціліти.

  3. І починається „після”...

У 1943 році Целан укладає дві машинописні збірки і віддає їх на суд буковинському єврейському поету Мар гулу-Шперберу. Того самого року Пауль переїжджає до Бухареста, 1947 – до Відня, а з липня 1948 оселяється в Парижі, закінчує Сорбонну, де з 1959 працює як доцент.

4. Перша публікація Пауля за підписом „Целан” з’явилася в Бухаресті 1947 р. До Чернівців Пауль Целан вже не повернувся.




  • Як ви гадаєте, чому? Запитаємо про це у бібліографів.

  1. Поет листувався з чернівецькими друзями юності. „...У мене немає друзів з того часу, як...” – ця обірвана фраза багатозначна... „Той час” – межа, Голокост, Катастрофа, трагедія суспільна і його особиста. Лише: „Поезія підтримує, хоч і болить душа”. Лейтмотив його творчості – людська і національна трагедія Другої світової війни...

  2. Писав Целан німецькою мовою, і трагічне світосприйняття його посилювалося тим, що він приречений був творити цією мовою – мовою його батьків.

Чи попросиш, матусю, щоб навіки затих

Цей скорботний, німецький, хвилюючий вірш?
Біографи” продовжують.

  1. І його ностальгія по чудовій країні маків і буків, у якій промайнуло щасливе дитинство і у якій хтозна-де залишилися лежати закатовані батьки. І болісна реакція на брудні інтриги навколо його імені. Все це разом узяте вилилося у форму тяжкої психічної хвороби, яка стрімко розвивалася в останнє десятиліття життя поета. Саме вона привела Целана на оспіваний Аполлінером міст Мірабо, звідки він кинувся у Сену. Це трапилося приблизно 20-21 квітня 1970 року.

  2. Слово вчителя.

Побачили світ 9 збірок віршів і перекладів Пауля Целана (частина посмертно). Назви їх парадоксальні: „Пісок із урн” (1948), „Мак і пам’ять” (1952), „Від порога до порога” (1955), „Грати мови” (1959), „Троянда нічна” (1963, присвячена пам’яті О. Мандальштама), „Змінв дихання”(1967), „Сонця з ниток” (1968), „Диктат світла” (1970), „Огорожа часу” (1976).

Збірка „Мак і пам’ять” започаткувала нову еру німецькомовної поезії. У ній Целан заявив про себе як модерніст, що запропонував нові метафоричні та синтаксичні моделі. Ця збірка побудована за принципом антитези.

Провідні її теми: незагойна пам’ять про мертвих, оплакування загиблих, намагання зрозуміти, як держава за найвищим рівнем культури може знищити інші народи і культури, наприпустимість таких дій в людському суспільстві. Памя’ть і забуття як сполучені посудини: пам’ятати боляче, а забути неможливо.

Складна модерністська поезія Пауля Целана має під собою міцний документальний грунт – це його особиста біографія і водночас біографія Європи. Найвідоміший вірш П.Целана – „Фуга смерті”, створений у 1948 році, перший його переклад українською мовою здійснив Микола Бажан.


Попросимо наших термінологів сказати, що ж таке фуга?
Фуга – музичний твір, де одна тема послідовно повторюється кількома голосами.
У кожного із вас зараз перед очима текст вірша „Фуга смерті”. Послухайте аудіо запис твору і поміркуйте, де б ви робили паузи, читаючи його самостійно.
(Звучить запис вірша)


  1. Бесіда.

  • Що привернуло вашу увагу, коли ви слухали та читали вірш?

( Відсутність розділових знаків; несхожість з класичною формою вірша; наявність безлічі паралелізмів – антитез, метафор, образів, повторів).

  • За яким принципом будується вірш?

( В основі твору – антитеза: протиставлення „нас” і „одного чоловіка”).

  • Що ви відчули, коли читали і слухали вірш?

( Шок, жах, жаль до приречених „нас”).
Отже, ви вже розпочали аналізувати твір. Як ви правильно помітили, кожна строфа вірша починається майже однаково: „чорне молоко світання ми п’ємо” .

- А як ви розумієте вислів „чорне молоко”?

( Це те, чого не може бути).




  1. Повторення історичних відомостей, пов’язаних з Голокостом.

А тепер я пропоную вам пригадати деякі відомості з історії, що пов’язані з темою нашого уроку.

- Що таке тоталітаризм?
Тоталітаризм – політичний лад, за якого державна влада зосереджується в руках певної групи (найчастіше політичної партії), яка знищує демократичні свободи, повністю підпорядковує всі сфери життя своїм інтересам і утримує контроль над суспільством методами терору, політичного і духовного закабалення.


  • Назвіть тоталітарні держави, що виникли у світі в першій половині ХХ століття.

(Італія, Німеччина, Іспанія, СРСР).

  • Які методи внутрішньої політики були характерні для урядів цих держав?

(Репресії, терор).

-А що таке терор та репресії?

Терор – політика залякування, придушення політичних противників жорстокими насильницькими методами.

Репресії – каральні заходи, покарання з боку державних або адміністративних органів.


  • Проти кого були направлені репресії та терор?

(Проти політичних противників: комуністів, соціал-демократів, євреїв у Німеччині).

  • В яких країнах проживали євреї?

(У переважній більшості країн Європи та СРСР).

- Назвіть країни, які свого часу в тій чи іншій мірі приймали участь у Другій світовій війні.

(Німеччина, Італія, Японія, Англія, Франція, СРСР, США).



  • Для кого більш вдало складався хід Другої світової війни на першому етапі?

(Для Німеччини та її союзників).


  1. Підсумок. Слово вчителя.

Пригадавши деякі історичні факти та проаналізувавши вірш „Фуга смерті”, давайте зробимо висновок про почуття та уособлення у цьому вірші.

Висновок.

Почуття.


Жах, приреченість/ впевненість,жорстокість, знищення.
Уособлення.

Ми євреї/ один чоловік – ворог, що приручив змій, собак і

намагається підкорити людей.


  • А яка ж позиція автора в творі?

(Він серед „нас” і передає почуття як людина, яка теж копає собі могилу в повітрі – їй немає місця на землі).
Майже кожне промовлене нами слово має опозицію, та є один образ, якого в першій строфі опозиції немає, який це образ?

Над цим питанням працювала група учнів „дослідників”, надамо їм слово.

Дослідники”.

Пригадуєте образ Маргарити – Гретхен, яка є класичним уособленням жіночності та вірності? Вона проходить у „Фаусті” Гете. Щось людяне в образі „одного чоловіка” пов’язано з Маргаритою:

надія жити жевріє в „нас”.


  1. Підсумок. Слово вчителя з елементами бесіди.

Щороку 23 квітня людство відзначає День жертв Голокосту. Прошу вшанувати їх пам’ять хвилиною мовчання.
Мовне мистецтво – це меридіан, „щось нематеріальне, але земне, наземне... таке, що повертається через обидва полюси до себе самого...”, - так сказав поет і перекладач Пауль Целан, одержуючи премію імені Блюхера 1960 року. До цієї метафори він повернувся і в листі до друзів з Чернівців: „Я, безумовно, далеко, але я завжди поблизу свого меридіана”.


  • Як ви розумієте цю метафору?

(Він поїхав з батьківщини, але його меридіан – поезія – знову й знову поєднував думку і творчість з місцем особистої і національної трагедії).
„До” і „після” зійшлися в душі П. Целана... Приблизно 20 квітня 1970 року він кинувся в Сену.

Але його поезія і сьогодні тривожить пам’ять. Паралель його життя ы меридіан його поезії перетнулися.

Меридіан поєднує полюси і може пройти крізь будь-що, але „до” і „після” не з’єднає, він може пройти через будь-яке серце, але полюси добра і жорстокості не поєднає. Паралель може поєднати Париж і Чернівці, але як поєднати „до” і „після”?

Звернімось ще раз до епіграфа нашого уроку.



  • Як ви розумієте ці слова?

Закінчити сьогоднішній урок мені хочеться віршем Пауля Целана.

Памяті Поля Елюара.

Поклади покійнику в домовину

Слова його, зроблені для життя.

Вмости йому голову поміж них,

Нехай відчуває

Лестощі, лещата

Хоті.

Поклади покійнику на повіки

Слово, якого вже не почує

Той, хто сказав йому Ти,

Слово,

Де кров його серця дзвонила,

Тоді як за руки голі того,

Хто сказав йому Ти,

До дерев прийдешнього

Прицвяхували.

Поклади йому на повіки це слово:

Може статись,

В очах його, ще голубих,

Інша, незвана сяйне голубінь,

З ним разом

Вимріє: Ми.

Досягнувши вершин слави, П.Целан став самогубцем. Свій останній притулок поет знайшов на цвинтарі одного з паризьких передмість, неподалік від міжнародного аеропорту Орлі. Гул реактивних літаків, що доноситься з аеропорту, не стихає ні вдень, ні вночі. Парадоксальне сусідство, коли взяти до уваги, що Пауль Целан за характером своєї творчості був дуже тихим, зосередженим у собі поетом. Але, мабуть, навіть найпотужнішим двигунам ніколи не вдасться заглушити цього щирого, довірливого поетичного голосу, меридіан якого пройшов через мільйони людських сердець. Цей голос торкнувся і нас.



Сьогодні своєю пошуковою роботою, своїми відповідями ви запалили зірку Пауля Лео Ангеля Целана. І я вірю, що скоро вона засяє на „Алеї зірок”.


  1. Домашнє завдання. Написати твір „Мої враження від читання поезії Пауля Целана”.




























Каталог: attachments
attachments -> Урок-роздум після знайомства з інтимною лірикою Анни Ахматової та Ліни Костенко
attachments -> Вступ Література кінця XIX
attachments -> Усний журнал
attachments -> України Львівський коледж транспортної інфраструктури
attachments -> Проблема особистості людини у творчості А. П. Чехова
attachments -> Уроку : Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий»
attachments -> Позакласний захід із світової літератури На гостину до ювіляра
attachments -> Костенко Ліна Василівна
attachments -> Конспект відкритого уроку в 11 класі


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Урок світової літератури в 11 класі iconУрок світової літератури в 11 класі Підготувала: учитель світової літератури Іллютченко Л. Г

Урок світової літератури в 11 класі iconУрок світової літератури в 6 класі з використанням мультимедійних технологій
Підготувала: Прадійчук Олена Лук’янівна, вчитель російської мови, світової літератури та основ християнської етики
Урок світової літератури в 11 класі iconПідволочиська зош І-ІІІ ступенів Вчителеві на пораду Форми проведення перевірки І закріплення знань на уроках світової літератури у 9 класі Підготувала: Добрунова М. А., Вчитель світової літератури
Форми проведення перевірки І закріплення знань на уроках світової літератури у 9 класі
Урок світової літератури в 11 класі iconВідкриті уроки зі світової літератури з застосуванням мультимедійних технологій
Нтегрований урок світової літератури І англійської мови "урок радісного дня. Життєвий І творчий шлях елеанор портер. "Полліанна"...
Урок світової літератури в 11 класі iconРозробки уроків світової літератури в 5 класі Вчитель світової літератури

Урок світової літератури в 11 класі iconУрок світової літератури у 5 класі за новою програмою
Ркзо «Райпільська сзш І – ІІІ ступенів» Межівського району, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії
Урок світової літератури в 11 класі iconВідділ освіти Широківської рда контроль рівня знань на уроках світової літератури у 7 класі Вчитель світової літератури Лінік С. М
Шиллера оголосили почесним громадянином нової Французької республіки після створення ним драми
Урок світової літератури в 11 класі iconУрок світової літератури в 7 класі Тема. Роберт Лью
...
Урок світової літератури в 11 класі iconУрок математики та української літератури у 8 класі
Розробка інтегрованого уроку з математики та української літератури у 8 класі «Знаходження квадратного кореня. Стежками нашої землячки...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка