Урок світової літератури в 6 класі з використанням мультимедійних технологій



Скачати 72.45 Kb.
Дата конвертації08.04.2017
Розмір72.45 Kb.

Загальноосвітня школа І-ІІІ ст. смт Люблинець

Ковельського району Волинської області

ЧИ ВАРТО

БУТИ

ХАМЕЛЕОНОМ?

(УРОК СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ В 6 КЛАСІ З ВИКОРИСТАННЯМ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ)

Підготувала: Прадійчук Олена Лук’янівна, вчитель російської мови, світової літератури та основ християнської етики
ЛИСТОПАД 2010 РОКУ
Тема. А.П.Чехов. «Хамелеон». Висміювання підлабузництва, самоприниження, чиношанування, запопадливості та малодушності у творі.

Мета: ознайомити учнів з короткими відомостями про життя і творчість А.П.Чехова; розвивати навички роботи з текстом, уміння переказувати та аналізувати художній твір з використанням цитат; допомогти школярам зрозуміти значення понять «підлабузництво», «самоприниження», «чиношанування», «запопадливість», «малодушність», розкривши негативну роль цих якостей у духовному житті людини; сприяти вихованню в учнів чеснот безкорисливості, самоповаги, щирості, відважності.

Епіграф:

«У людини повинно бути все прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки».

А.П.Чехов.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: слайди; тексти оповідання А.П.Чехова «Хамелеон» у перекладі Антона Хуторяна; невелике решето; вирізані фігурки плодів різноманітних фруктів.

Підготовка учнів до уроку (випереджувальні завдання):

− прочитати оповідання «Хамелеон», виділивши цитати, що стосуються героїв твору;

– опрацювати статтю підручника про письменника.

– двом учням-мовознавцям виписати із тлумачного словника значення слова «хамелеон», а також – «підлабузництво», «самоприниження», «чиношанування», «запопадливість», «малодушність».



Зміст роботи.

І. Мотивація навчальної діяльності.

  • Вступне слово вчителя. Оголошення проблемного питання.

Рада вітати вас, діти! Запишіть, будь ласка, в зошитах дату сьогоднішнього уроку, на якому ми будемо роздумувати над питанням: «Чи варто бути хамелеоном?». ( Слайд №1). На перший погляд, дивне запитання, але надзвичайно важливе для кожної людини.

  • Мить здивування.

Я прийшла на урок не з порожніми руками: ось мій, несподіваний для вас, сюрприз. (Вчитель ставить на стіл невелике решето). Я помічаю, діти, ваші здивовані обличчя, вгадую вашу цікавість і бачу ваше бажання вирушити в нову, захоплюючу подорож сторінками світової літератури, щоб дізнатися про щось, досі вами не знане, пояснити вчительський сюрприз. Впевнена, що все у вас удасться якнайкраще.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  • Слово вчителя.

Сьогодні ми не тільки перегортаємо нову сторінку нашого підручника, а й починаємо вивчати новий розділ, який називається «До скарбниці одвічних чеснот».(Слайд №2). Напевно, не помилюсь, якщо скажу, що немає жодної людини, яка хоча б на мить не замислювалась над значенням слів, які згадуються в цій назві. Тож давайте проаналізуємо зміст вислову, щоб ви могли сказати, про що ми з вами будемо роздумувати протягом наступних уроків.

(Діти висловлюють свої думки, вчитель при потребі коментує відповіді).

  • Презентація теми уроку. (Слайд №3).

Мені дуже сподобалася ваша активність, діти, ваші серйозні, правильні роздуми. Тож запишіть, будь ласка, тему нашого сьогоднішнього уроку: «А.П.Чехов. «Хамелеон». Висміювання підлабузництва, самоприниження, чиношанування, запопадливості та малодушності у творі».

  • Презентація мети уроку. (Слайд №4).

Ми не тільки коротко ознайомимося з фактами біографії відомого російського письменника ХІХ століття А.П.Чехова, а й будемо розвивати навички роботи з прозовим текстом, уміння переказувати та аналізувати художній твір з використанням цитат. А ще міркуватимемо над тими проблемами, які автор ставить у своєму творі, розкривши негативну роль підлабузництва, самоприниження, чиношанування, запопадливості, малодушності у духовному житті людини. І, звичайно, старатимемось наповнити свої серця чеснотами безкорисливості, самоповаги, щирості, відважності, тими моральними цінностями, без яких немає справжньої Людини.

  • Презентація епіграфу. (Слайд №5).

Епіграф нашого уроку – слова А.П.Чехова: «У людини повинно бути все прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки». Але над їхнім змістом ми пороздумуємо трохи пізніше. А зараз детальніше дізнаємося про автора цього висловлювання – А.П. Чехова, адже саме він написав оповідання «Хамелеон», яке ми сьогодні вивчаємо.

  • Ознайомлення з короткими відомостями про А.П.Чехова.

Впевнена, що серед вас підростають майбутні журналісти, тож вам вже зараз не завадить учитися журналістської майстерності. Вдома ви знайомилися з біографією письменника, тому я попрошу (вчитель називає ім’я учня) виконати роль Чехова, а ви, всі решта, виступите в ролі репортерів. Запитання задавати у тій послідовності, в якій записані події з життя письменника у підручнику. (Слайд №6).

(Діти задають «Чехову» запитання, а він відповідає, звертаючи увагу на твердження, що записані на слайді №6: «Відомий російський письменник»; «Великий майстер маленьких оповідань»; «Стислість – сестра таланту»; «Мистецтво писати – мистецтво скорочувати»; «У дитинстві в мене не було дитинства»; «Тонка спостережливість і дивовижний талант гумориста»; «Написані Чеховим короткі історії – своєрідні ліки для душі. Висміюючи численні людські вади, письменник відкриває нам очі на самих себе і підказує шляхи до самовдосконалення).

Думаю, наш гість був радий зустрічі з такими допитливими й ерудованими журналістами, і я теж задоволена вашою роботою на уроці.



  • Вивчення теорії літератури.

Щоб упевнено йти далі, зрозуміти всі деталі, нам спочатку потрібно вивчити, що таке оповідання. (Слайд №7).

Оповідання – прозовий художній твір невеликого обсягу, в якому зображено одну або кілька подій з життя персонажа (або кількох персонажів).

Запишіть, будь ласка, це визначення і постарайтесь запам’ятати його.



(Діти записують визначення в зошити).

  • Словникова робота. (Слайд №8).

А ще важливо знати значення слова «хамелеон», адже розуміння смислу цього слова допоможе вам у роботі з текстом оповідання. (Один з учнів-мовознавців робить повідомлення, водночас діти слідкують за визначенням, записаним на слайді № 8).

Хамелеон ящірка, яка надзвичайно легко міняє своє забарвлення, пристосовуючись до навколишнього середовища.

Хамелеон (в переносному значенні) – людина, яка часто і безпринципно змінює свої погляди і поведінку залежно від обставин.

  • Стислий переказ змісту оповідання Чехова «Хамелеон» з використанням ілюстрацій до твору. (Слайд №9).

  • Словникова робота. (Слайди №10, 11). Аналіз змісту оповідання.

Зараз настав час детальніше звернути увагу на зміст твору, щоб ви змогли дати вичерпну відповідь на проблемне питання нашого уроку. Та спочатку – слово другому учневі-мовознавцю.

(Другий з учнів-мовознавців робить повідомлення, водночас діти слідкують за визначеннями, записаними на слайдах №10, 11 ).

Підлабузництво – здатність і бажання лестощами, догідливістю, вихвалянням та ін. викликати у кого-небудь добре ставлення до себе або досягати вигоди й користі.

Самоприниження – приниження самого себе, своєї гідності, применшення своїх заслуг, достоїнств і знань.

Чиношанування – шанування молодшими вищих за рангом, званням.

Запопадливість – попередження чиїхось бажань, намірів; догоджання, лестощі кому-небудь з корисливою метою.

Малодушність – те, що й боягузливість: легке піддавання почуттю страху, боязкість, лякливість.

Знаючи значення цих слів, що називають людські вади, бачачи їх на слайді, вдумливо будемо працювати з текстом твору.



(Діти згадують про те, що дізнатися щось про героїв твору можна з їхніх слів, учинків, портретної характеристики тощо, і, підтверджуючи свої міркування цитатами, підкресленими вдома, характеризують образи Очумєлова та Хрюкіна).

  • Використання міжпредметних зв’язків.

Отже, ми вже переконалися в тому, що А.П.Чехов у своєму творі висміює підлабузництво, самоприниження, чиношанування, запопадливість та малодушність – саме ті вади, які Бог не хоче бачити в нашій душі. Про це ми згадували на уроках основ християнської етики. Тож давайте зараз поміркуємо над біблійними висловами на цю тему. (Слайд №12).

  • «Недобре вважати на обличчя безбожного, щоб праведного повалити на суді». Притчі, 18:5.

  • «Свого ближнього нищить лукавий устами, а знанням визволяються праведні». Притчі, 11:9.

  • «Багато шукають для себе обличчя володаря , та від господа суд для людини». Притчі, 29:26.

  • «А лукавий – лихі його чини: він лихе замишляє, щоб нищити скромних словами брехливими, як убогий говорить про право, а шляхетний міркує шляхетне, і стоїть при шляхетному». Ісаї, 32:7,8.

  • «Блаженна та людина, що Господь їй гріха не залічить, що нема в її дусі лукавства!». Псалми, 31:2.

(Діти висловлюють свої думки, які учитель при потребі коментує).

  • Робота з епіграфом.

Зараз доцільно знову звернути нашу увагу на епіграф уроку. (Слайд №13).

- Що ж хотів сказати письменник словами, винесеними в епіграф? (Діти висловлюють свої думки, які учитель при потребі коментує).

  • Відповідь на проблемне питання.

То ж чи варто бути хамелеоном? (Слайд №14). (Діти висловлюють свої думки, які учитель при потребі коментує).

Маю надію, що ви, діти, ніколи не впустите в своє серце ті вади, про які ми так багато сьогодні говорили, а виберете чесноти безкорисливості, самоповаги, щирості, відважності, щоб бути Божими дітьми.



  • Підведення підсумків роботи. (Слайд №15). Заключне слово вчителя.

Настав час підвести підсумки. Я роздам вам зараз ці символічні плоди (вчитель роздає дітям вирізані фігурки плодів різноманітних фруктів), на яких ви напишете, чого навчилися на сьогоднішньому уроці, і покладете в це решето. Нехай це буде не аґрус гріха, а гарні плоди вашого бажання жити праведно.

ІІІ. Домашнє завдання. (Слайд №16). А вдома ви прочитаєте оповідання А.П.Чехова «Товстий і тонкий» і підготуєте інсценізацію уривку з оповідання «Хамелеон».

Література.

1. Клименко Ж.В. Зарубіжна література. Підручник для 6 класу. – Київ: «Навчальна книга», 2006.

2. Чередник Л.А. Вивчення зарубіжної літератури в 6 класі. – Харків: Видавництво «Ранок», «Веста», 2006.

3. Матеріали з Інтернету.






Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Урок світової літератури в 6 класі з використанням мультимедійних технологій iconУрок світової літератури в 6 класі з використанням мультимедійних технологій
Підготувала: Прадійчук Олена Лук’янівна, вчитель російської мови, світової літератури та основ християнської етики
Урок світової літератури в 6 класі з використанням мультимедійних технологій iconУрок з української літератури в 5 класі з використанням мультимедійних технологій. Позакласне читання

Урок світової літератури в 6 класі з використанням мультимедійних технологій iconВідкриті уроки зі світової літератури з застосуванням мультимедійних технологій
Нтегрований урок світової літератури І англійської мови "урок радісного дня. Життєвий І творчий шлях елеанор портер. "Полліанна"...
Урок світової літератури в 6 класі з використанням мультимедійних технологій iconВикористання інтерактивних та мультимедійних технологій на уроках світової літератури та в позаурочній роботі в системі особистісно орієнтованого навчання
Хочу звернути увагу на використання інноваційних технологій на уроках світової літератури
Урок світової літератури в 6 класі з використанням мультимедійних технологій iconУроку зі світової літератури «Чи потрібні людству янголи? Г. Маркес «Стариган з крилами»
З практики використання мультимедійних технологій та прийомів розвитку критичного мислення
Урок світової літератури в 6 класі з використанням мультимедійних технологій iconЧижівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Новоград-Волинського району Житомирської області Використання мультимедійних презентацій та відеоматеріалів на
Використання інноваційних технологій на уроках світової літератури
Урок світової літератури в 6 класі з використанням мультимедійних технологій iconУрок світової літератури в 11 класі Підготувала: учитель світової літератури Іллютченко Л. Г

Урок світової літератури в 6 класі з використанням мультимедійних технологій iconУрок зарубіжної літератури в 5 класі
Літературна казка. Г. К. Андерсен «Соловей» з використанням творчої спадщини В. О. Сухомлинського
Урок світової літератури в 6 класі з використанням мультимедійних технологій iconФормування сценічного середовища за допомогою мультимедійних засобів як один з прийомів поєднання новітнього медійного та традиційного образотворчого мистецтва
У статті розглядаються постановки вистав з використанням в декораційному оформленні сучасних проекційних технологій
Урок світової літератури в 6 класі з використанням мультимедійних технологій iconЗастосування мультимедійної презентації на уроці світової літератури
Застосування сучасних мультимедійних технологій відкриває нові можливості для реалізації освітньої діяльності школярів. Адже мультимедіа...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка