Урок з української літератури у 7 класі вчителя української



Дата конвертації17.10.2017
Розмір54.8 Kb.
ТипКартка

Відкритий урок

з української літератури

у 7 класі

вчителя української

мови та літератури

Червонохвильського НВК

Лисак Любов Федорівни


2012 рік


Тема: Тарас Шевченко. «Заповіт» - твір, що єднає минуле, теперішнє і майбутнє. Історія його написання. Ідея єднання з рідною землею. Мрія про майбутнє свого народу, віра в нього.
Мета: ознайомити семикласників із поезією Т. Шевченка «Заповіт», історією його написання, допомогти усвідомити ідейно-художній зміст твору; розвивати навички виразного читання, аналізу, висловлення власної думки про прочитане; виховувати любов до поетичної спадщини великого поета, рідної землі.
Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка, прикрашений вишитим рушником, підручник, виставка малюнків дітей до творів поета, альбом «Тарас Шевченко», книжкова виставка «Тарас Шевченко». Твори у п’яти томах. Том І. – К.: Видавництво «Дніпро», 1984.-352с.

Шевченко Т. «Заповіт» мовами народів світу /Упоряд. Б.В. Хоменко; Вступ. ст. Б.В. Хоменко; Ред. тому А.О. Білецький. / - К.: Наукова думка, 1989-248с.; вишиванка «Заповіт» Тараса Шевченка, картки.



Тип уроку: формування умінь та навичок.
Хід кроку
І мене в сім’ї великій,

В сім’ї вольній, новій,

Не забудьте пом’янути

Незлим тихим словом.

Т.Г. Шевченко
І. Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка домашнього завдання.


  1. Що ви знаєте про життя Т.Г. Шевченка?

  2. Виразно прочитати баладу «Тополя».

  3. Огляд малюнків.

  4. Робота з картками.

Картка №1



  1. З якого твору ці ряди?

Защебече соловейко

В лузі на калині,-

Заспіває козаченько,

Ходя по долині.
Не щебече соловейко

В лузі над водою,

Не співає чорнобрива,

Стоя, під вербою.




  1. Які символи України використано у цьому творі?





Картка №2




  1. З яких творів ці ілюстрації?

  2. Який художній засіб використано у творі Т.Г. Шевченка «Тополя».

Навести приклад.






ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
Вступне слово вчителя.
Прекрасне життя на землі. Але як його прожити, то це зовсім інша річ. Так О.С. Пушкін прожив тільки 37 років, М.Ю. Лермонтов – усього 28 літ, Тарас Григорович – 47 років. Але коли ще відняти роки заслання та кріпаччини, то це вже таки до розпачу мало! Тому у скрутну хвилину людина пише заповіт. А як же трапилося, що «Заповіт» Шевченка написаний не в кінці життєвого шляху. Отже, сьогодні про це ми і дізнаємося на уроці.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
IV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу


  1. Виразне читання напам’ять вірша «Заповіт» вчителем.




  1. Слово вчителя.

З біографії Т.Г. Шевченка ми вже знаємо, що після закінчення Петербурзької академії художеств поет прибув до Києва для роботи в археологічній комісії. Він багато їздив по Україні, змальовуючи історичні пам’ятки. І ось пізньої осені 1845 року…А що ж сталося з Тарасом Григоровичем і чому з’явився саме «Заповіт», нам допоможуть учні, які інсценують цей епізод.




  1. (Випереджуюче завдання)

У куточку класу вікно, прикрашене рушником, стіл, невеличкий стілець, чорнильниця, перо, папір, свічка. Важкохворий поет схилився, щось пише.


І ведучий. 25 березня 1845 року Тарас Шевченко,
закінчивши навчання в Академії мистецтв приїхав в Україну. Від Київської археологічної комісії він одержав завдання змалювати історичні пам’ятки. Подорожуючи по Україні пізньої осені 1845 року, Тарас Григорович повертався з Андрушів у В’юнище, що на Переяславщині. Йшов холодний осінній дощ, і поет в таку негоду дуже промочив одяг і застудився.
ІІ ведучий. Середину грудня прожив у В’юнищах (9 верст від Переяслава) в маєтку декабриста Степана Самойловича. 24 грудня повернувся в Переяслав до Андрія Остаповича Козачковського. У Шевченка виявили запалення легень – тяжка хвороба, яку тоді важко було вилікувати. (Хворий важко дихав, не міг заснути. Вночі підвівся, засвітив свічку. Поринув у глибокі думки.)
Шевченко. Невже кінець? Лише 31 рік! Невже доведеться розпрощатися з життям, а ще ж стільки хотілося б зробити для милої України, для рідного поневоленого народу. (Заплющив очі.) Ці свячені ножі палаючі панські палаци... Слід порвати кайдани… найшвидше… (Схопив перо і почав писати на папері) Губи шепочуть:

Як умру, то поховайте…


Лікар. Щось неспокійно було вночі у кімнаті Тараса Григоровича. А це що за аркуш паперу? (Зачитує ввесь вірш.)
ІІІ ведучий. Саме переяславський лікар А.О. Козачковський того самого пам’ятного ранку 25 грудня 1845р. став першим хто прочитав «Заповіт» Т.Г. Шевченка – шедевр української й світової літератури.


  1. Бесіда з учнями.




  1. Яке враження справив на вас «Заповіт» і чому?

  2. Яка основна думка твору?

  3. До чого закликав поет?

  4. Про що мріяв Кобзар?

  5. Давайте запишемо в зошит, які художні засоби використав поет.


Епітети: Вкраїні милій, лани широкополі, вражою злою, незлим, тихим.

Повтори: як, було, поховайте.

Метафора: сім’я вольна, нова - нове суспільство; волю окропіте – завоюйте.

Тавтологія: реве ревучий.

  1. Яка це поезія за формою? (Монолог)



  1. Висновок.

Дуже важко було на душі у поета. Хотілося йому багато зробити для свого народу. А що він міг залишити по собі?

Багатства не було…Але з’явився духовний заповіт, у якому автор вилив гарячу мрію про світле майбутнє України. На щастя, Тарас Григорович переміг хворобу, продовжував ще писати свої твори. А сам твір полюбився в народі і навіть став піснею. Музику написав полтавський вчитель Гордій Гладкий, яку ми зараз і заспіваємо (Вчитель музики грає мелодію на піаніно.)

V Закріплення вивченого матеріалу


  1. Коли ж створено поезію «Заповіт»?




  1. Як шанують пам'ять про Тараса Шевченка і його «Заповіт»? (Виставка малюнків, зачитування «Заповіту» російською, білоруською, болгарською, німецькою мовами.)




  1. Скількома мовами перекладено «Заповіт»? (160 мовами)


VI Підсумок
Інтерактивна вправа «Мікрофон».


  • Продовжіть речення.

«Мені найбільше запам’яталося на уроці…»


«Т.Г. Шевченко для мене…»

VII Домашнє завдання: вивчити напам’ять поезію

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Урок з української літератури у 7 класі вчителя української iconУрок математики та української літератури у 8 класі
Розробка інтегрованого уроку з математики та української літератури у 8 класі «Знаходження квадратного кореня. Стежками нашої землячки...
Урок з української літератури у 7 класі вчителя української iconУрок української літератури в 9 класі
Підготувала І провела вчитель української мови та літератури Салата Валентина Іванівна
Урок з української літератури у 7 класі вчителя української iconУрок української літератури в 9 класі «І. П. Котляревський зачинатель нової української літератури»
...
Урок з української літератури у 7 класі вчителя української iconУрок з української літератури у 7 класі Підготувала: вчитель української мови І літератури
Тема. Ліна Костенко. Життєвий І творчий шлях письменниці. Поезії «Чайка на крижині», «Крила»(диптих). Духовне багатство – найбільший...
Урок з української літератури у 7 класі вчителя української iconУрок української літератури в 11 класі Підготувала: Денисенко Людмила Василівна, вчитель української мови та літератури
Остапа Вишні, прагнення поглибити знання шляхом самостійного читання творів та літератури про творчість письменника та його житття;...
Урок з української літератури у 7 класі вчителя української iconКонспект уроку з української літератури для 7 класу вчителя української мови та літератури
Які твори художньої літератури Є. Гуцала ви читали? Чим вони вам запам’яталися? (Слайд 3)
Урок з української літератури у 7 класі вчителя української iconУрок української літератури у 8 класі з теми «Національна драма»

Урок з української літератури у 7 класі вчителя української iconУрок української літератури у 6 б класі Володимир Винниченко «Федько халамидник». Образ Федька
Хочу довести до учнів істину, що в людині головне її внутрішній світ. На даному уроці використовуватиму такі методи, форми та прийоми...
Урок з української літератури у 7 класі вчителя української iconУрок з української літератури в 5 класі з використанням мультимедійних технологій. Позакласне читання

Урок з української літератури у 7 класі вчителя української iconУроків з української літератури у 8 класі. Тема. Творчість Івана Малковича
Чернець Наталія Вікторівна, учитель української мови І літератури ІІ категорії загальноосвітньої


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка