Уроки. Тема уроку: Павло Тичина. Короткі відомості про поета. "Гаї шумлять"



Скачати 70.15 Kb.
Дата конвертації13.04.2017
Розмір70.15 Kb.
ТипУрок

Вивчення Творчості Павла Тичини у 5 класі. Два уроки.
Тема уроку: Павло Тичина. Короткі відомості про поета. ”Гаї шумлять”
Мета уроку: засвоєння учнями відомостей про життя українського поета Павла Тичини, формування навичок виразного читання поетичних творів, розвиток умінь аналізувати поетичні твори
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: мультимедійна презентація
Хід уроку

І. Організаційний момент уроку.

ІІ. Зв’язок з раніше вивченим матеріалом.

На попередньому уроці ми завершили розгляд оповідання Олени Пчілки ”Сосонка”.



  • Які думки і почуття цього новорічного деревця висловлені в оповіданні?

  • Чи дійсно сосонка це думала, чи хтось інший?

ІІІ. Актуалізація опорних знань .Отже, це людина силою своєї уяви може перетворитися в предмет живої природи. Перетворюються письменники, які пишуть прозові твори, а ще частіше це роблять поети.

Отже, час познайомитися з віршами. До речі, яка різниця між прозою і поезією?



ІУ. Засвоєння біографії. Для того, щоб зрозуміти творчість письменника, потрібно знати, як він жив, які події справляли на нього враження, в якому віці він написав той чи інший твір. Тоді ці твори нам стануть зрозумілими. А ми ж не любимо того, чого не розуміємо. Тому познайомимося коротенько з фактами життєпису ( біографії) Павла Тичини.

Зробимо ми це в такій формі.

Спочатку переглянемо фотографії з альбому про життя Павла Тичини. Із побаченого спробуємо зробити перші висновки. Які саме, буде зрозуміло після перегляду. переглядаючи слайди комп’ютерної презентації, можете робити свої записи в робочих зошитах. на те вони й робочі зошити.

( Перегляд комп’ютерної презентації „Життя Павла Тичини”).

Які висновки можна зробити після перегляду фотографій?

Підтримуємо та допомагаємо учням.

Орієнтовні висновки:



  • Народився і виріс в селі. Селянська хата того часу про це говорить.

  • Спочатку навчався в бурсі. Жилось не солодко, судячи з фотографії.

  • Навчався в семінарії.

  • Любив музику. Грав на багатьох музичних інструментах.

  • Любив малювати. Це непогано в нього виходило.

  • Писав розбірливо і грамотно.

  • Вдячний був своїй першій вчительці, яку не забував, коли вона вже постаріла.

Висновки можна продовжувати, але перейдемо до наступного завдання.
Поділимося на групи. Кожна група тримає аркушики, де розповідається про певний епізод життя. В групі ви читаєте, думаєте, в якому порядку треба ці епізоди розташувати. Позмагаємось, хто швидше і без помилок розставить у правильному порядку епізоди життя письменника.

Павло Григорович Тичина народився 27 (за старим стилем —5 січня. Є відомості, що 27 січня - це дата хрещення, а народився Павлусь 23 січня)) 1891 року в селі Піски Козелецького повіту (тепер це Бобровиць-кий район Чернігівської області) у сім'ї дяка, де в страшних злиднях підростало 13 дітей. Павло був сьомою дитиною, мав унікальний слух і з малих літ прилучався до співу, тим більше,, що батькові дуже подобалося керувати своїм власним дитячим хором, який ангельськими голосами виспівував пісню «Тече річка невеличка»




Павлик з ранніх літ був незвичайною дитиною. По-перше, мав феноменальну пам'ять, яка закарбувала події ще з того часу, коли він лише спинався на ноги: спочатку під столом, притримуючись за ніжки його, а потім і назустріч матері, захлинаючись рясним сміхом, у широко розкриті, рідні материнські руки. По-друге, Бог обдарував його талантом не лише музиканта й співака, а й художника. Любов до поезії прийшла значно пізніше, вже після розквіту цих захоплень юного Тичини.




Спочатку Павлик учився в Новобасанівській початковій школі, згодом вступив до духовної Чернігівської семінарії, де дітям церковнослужителів дозволялося вчитися безплатно.В стінах цього закладу минуло цілих тринадцять років, за які в житті Павла Тичини багато чого було: і сльози, і побої від учителів та старших учнів, і напівголодне існування, особливо після смерті батька.




Але були успіхи в музиці (грав на гобої і кларнеті, чудово диригував) та в малюванні (вчився у художника М. Жука). До речі, письменник Михайло Коцюбинський познайомився з Тичиною саме тоді, коли хлопчина змальовував якийсь пейзаж. Довідавшись від Павла, що той ще й вірші пише, відомий письменник запропонував юному обдаруванню прийти до нього в одну з літературних субот. Коли Тичина перед присутніми прочитав свою поезію «Розкажи, розкажи мені, поле», Михайло Михайлович не втримався і вигукнув: «Поет між нами!». Така висока оцінка М. Коцюбинського додала Тичині сили й енергії, віри в себе. У 1912 році в журналі «Літературно-науковий вісник» з'явилася перша Тичинина публікація — поезія «Ви знаєте, як липа шелестить?»




Коли було проголошено Українську Народну Республіку, Павло Тичина вітав її у числі перших. Цю подію відображено в багатьох його творах з першої збірки «Сонячні кларнети»: «Золотий гомін», «Гей, вдарте в струни, кобзарі». Сергій Єфремов про особливості раннього періоду творчості юного Тичини згодом написав: «І неначе дитина безпосередня або безжурне пташеня — грається-пересипається тими згуками поет, до нього говорить-озиваєть ласкавим словом уся природа.




Коли ж на УНР посунули з Півночі криваві орди більшовика Муравйова і під Крутами в нерівному бою впали студенти й гімназисти, що вийшли боронити рідний край, Павло Тичина на цю подію відізвався віршем «Пам'яті тридцяти». На жаль, навіть ця, невинна кров і великий подвиг юних не врятували молоду Українську державу від загибелі. Вразливий і тендітний душею, Тичина став свідком страшних років голодоморів та сталінських репресій. Сьогодні про Тичину говорять, що зламався, не вистояв, що заради того, щоб вижити фізично, пожертвував своїм талантом, став писати на замовлення партії, зрештою, сам себе погубив духовно. Але поставимося до цього з розумінням, адже то були страшні і трагічні роки.




Під час Другої світової війни Тичина перебував в Уфі, але душею рвався в Україну. В цей час поет написав чудовий вірш „Я утверждаюсь”, також „Похорон друга”. Коли Павло Тичина повернувся у Київ, його призначили Міністром освіти України. Помер Павло Григорович Тичина 16 вересня 1967 року в Києві,похований на Байковому кладовищі.

Усі групи справились із завданням. Найшвидше, при чому правильно це зробила група № х. Молодці.

Тепер представники кожної групи прочитають по одному епізоду в потрібному порядку.

Спробуємо виділити головне, щоб коротко записати в робочі зошити.



У. Засвоєння змісту поезії ”Гаї шумлять”

1. Первинне сприймання вірша. Виразне читання вірша вчителем.

А коли ж він був написаний?
А скільки років було поету, коли він написав цього вірша?

Це допоможе нам зрозуміти, що хотів сказати нам поет?

Він, напевне, хотів, щоб і ми побачили те, що бачив він, щоб і в нас був гарний настрій, правда?

Ви знаєте, що таке строфа? Це група рядків рядків у вірші, які об’єднані змістом і формою. Скільки строф має вірш „Гаї шумлять”?

Давайте першу строфу проаналізуємо разом, а потім попрацюємо в групах. Кожна група над окремою строфою.
1. 2. Робота в групах . Аналіз змісту поезії під керівництвом учителя.

Кожна група отримує листок , на якому справа текст, а зліва місце для коментарю. кожна група коментує одну строфу. Учитель доповнює




Текст

Коментар

Позн.

Гаї шумлять.

Гай - ростуть дерева одної породи.

Щоб був шум, потрібно вітру. Про вітер не говориться, але він є. А ще шум потрібно почути. Почути може людина.


+

_



Я слухаю.

Людина може чути, як шумлять гаї, а може і не чути. Тут ми маємо справу з поетом, а поет чує. Автор каже, що я слухаю




Хмарки біжать.

Перевели погляд з гаю на небо. А там хмарки. Вони не просто там є, а рухаються, біжать. Це теж треба побачити.




Милуюся.

Можна дивитися. Біжать собі, то й біжать. А можна милуватися ними. Так дивитися, щоб було задоволення. Автор милується.




Милуюся, дивуюся

Чого душі так весело.



Автор заглиблюється у свої почуття. Дивиться на себе ніби збоку. Хоче пояснити свій стан, чого йому так весело. Допоможіть автору. Що у нього викликало такий гарний настрій?

Та споглядання краси природи.




Гей, дзвін гуде -

Іздалеку.

Думки пряде -

Над нивами.

Над нивами-приливами,

Купаючи мене,

мов ластівку.





Я йду, іду -

Зворушений.

Когось все жду -

Співаючи.

Співаючи-кохаючи

Під тихий шепіт трав

голублячий.





Щось мріє гай -

над річкою.

Ген неба край -

Як золото.

Мов золото -поколото,

Горить-тремтить ріка,

як музика.





Обговорили.

Текст вірша став нам близьким, бо ми його зрозуміли.


Раз це вірш, то повинен бути ритм. Ритм створюється за допомогою чергування наголошених і ненаголошених складів. Спробуємо визначитись.

Гаї шумлять "( 2, 4 склад). Ямб. Двостопний.


Строфа. Скільки рядків об’єднується? Це і буде строфа. А рими є в цьому вірні. Крім милуюся-дивуюся і немає. Тичина-новатор. Для нього не рима головне у вірші, а краса, яка створюється різними засобами.
Якими ж засобами?

Заповнимо на дошці табличку





Епітети

Метафори

Порівняння




Хмарки біжать.

Мріє гай.



неба край, мов золото









Прослухаємо романс на цей твір Павла Тичини. Композитор


Якщо цей вірш ми вивчимо напам’ять. то він завжди буде з нами. Г Сковорода сказав ”Усе своє ношу з собою”.

Почнемо вивчення вірша напам’ять в класі.


Завдання додому. Ілюстрації, в кого вийде. Власний вірш про природу В кого вийде.

Вивчити всім напам’ять.

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Уроки. Тема уроку: Павло Тичина. Короткі відомості про поета. \"Гаї шумлять\" iconУроку : «Павло Тичина» (про нього), П. Тичина «Гаї шумлять»
Матеріал уроку: «Павло Тичина» (про нього), П. Тичина «Гаї шумлять», «Хор лісових дзвіночків»
Уроки. Тема уроку: Павло Тичина. Короткі відомості про поета. \"Гаї шумлять\" iconТема. Подорож у чарівний світ природи за поезією П. Тичини «Гаї шумлять» Творча майстерня поета

Уроки. Тема уроку: Павло Тичина. Короткі відомості про поета. \"Гаї шумлять\" iconТема : Життя І творчість Павла Тичини. «Гаї шумлять»
Особливості проведення уроку: урок розроблений з використанням інтерактивних технологій, мультимедійної презентації, фотосюжетів
Уроки. Тема уроку: Павло Тичина. Короткі відомості про поета. \"Гаї шумлять\" iconУрок в 5 класі Тема. Павло Тичина «Не бував ти у наших краях!»
Тема. Павло Тичина «Не бував ти у наших краях!». Майстерне відтворення краси природи, вираження життєрадісних, патріотичних почуттів...
Уроки. Тема уроку: Павло Тичина. Короткі відомості про поета. \"Гаї шумлять\" iconТема. Майстерне відтворення краси природи, життєдайність, патріотичні почуття в поезії П. Тичина «Не бував ти у наших краях!» Мета уроку
Мета уроку: подати учням основні відомості про поета та край, де він народився, навчати виразно І вдумливо читати поезію Не бував...
Уроки. Тема уроку: Павло Тичина. Короткі відомості про поета. \"Гаї шумлять\" iconКороткі відомості про родину І малу батьківщину митця. Короткі відомості про родину І малу батьківщину митця
Олексій Антонович Озірний народився 29 березня 1954 року в селі Вербівка Городищенського району Черкаської області
Уроки. Тема уроку: Павло Тичина. Короткі відомості про поета. \"Гаї шумлять\" iconУроку. «Йому вклоняється у шані Україна»
Тема уроку. «Йому вклоняється у шані Україна». Короткі відомості про В. Короленка. В. Г. Короленко І україна. Сюжет повісті «Сліпий...
Уроки. Тема уроку: Павло Тичина. Короткі відомості про поета. \"Гаї шумлять\" iconУроку з української літератури на тему: Павло Тичина. Огляд життєвого і творчого шляху
Організаційна частина. Оголошення теми та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Уроки. Тема уроку: Павло Тичина. Короткі відомості про поета. \"Гаї шумлять\" iconУкраїнська література (8-а клас)
В. М. Сосюра. Короткі відомості з біографії поета. «Васильки» взірець інтимної лірики
Уроки. Тема уроку: Павло Тичина. Короткі відомості про поета. \"Гаї шумлять\" iconТема. Марк Твен. Короткі відомості про письменника. «Пригоди Тома Сойєра». Історія задуму І створення. Автобіографічний мотив повісті (Сл. 1) Мета
Тема. Марк Твен. Короткі відомості про письменника. «Пригоди Тома Сойєра». Історія задуму І створення. Автобіографічний мотив повісті...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка