Календарно-тематичне планування
уроків образотворчого мистецтва
5-6-7 -8 класи
(35 годин, 1 год на тиждень)
Вчитель Л.В.Папіш
Календарне планування складене відповідно до програми
"Мистецтво 5-8 клас/Уклад. Л.М.Масол.-Київ: Перун, 2005р.
5 клас ЧАСТИНА І. ВИДИ МИСТЕЦТВ
№
| Клас | Дата |
Образотворче (візуальне) мистецтво
|
|
ВСТУП. ПОХОДЖЕННЯ МИСТЕЦТВА
|
1
|
|
|
Зародження образотворчого мистецтва: графіки, живопису, скульптури, а також декоративно-ужиткового мистецтва і архітектури. Прагнення людини до краси і гармонії з навколишнім світом.
СВМ: Зразки наскельних малюнків і рельєфів (печери Ласко, Альтаміра тощо), скульптур, кераміки тощо.
ХТД: Малювання тварин вугіллям (імітація нескельних малюнків).
П: Види образотворчого мистецтва.
|
РОЗДІЛ І. НАРОДНЕ МИСТЕЦТВО (4 уроки)
|
2
|
|
|
Орнаментальні мотиви
Ритм в образотворчому мистецтві. Декоративне мистецтво. Орнамент. Орнаментальні мотиви (природні, геометричні). Стилізація. Елементи орнаменту (мотив, рапорт).
ХТД: Створення різних видів орнаментів (гуаш) для оформлення альбому “Календарно-обрядові пісні українського народу” (робота в 4 групах).
П: Орнамент. Стилізація. Мотив. Рапорт.
|
3
|
|
|
Секрети художніх ремесел
Види декоративно-ужиткового мистецтва (за технікою виконання): різьблення (дерево, кістка), розпис, вишивка, вибійка, кераміка, литво, карбування, плетіння, витинанка. Оздоблення предметів побуту (меблі, посуд, тканини, одяг).
Орнаменти у відкритій формі (неперервні) у стрічці, сітці; у замкнутій формі (центрові) в крузі, квадраті, трикутнику і прямокутнику.
СВМ: Зразки декоративно-ужиткового мистецтва, орнаментів.
ХТД: Створення подарунку до родинного свята у вигляді декоративної орнаментальної композиції (витинанка). Орієнтовна тематика: “Таріль”, “Рушник”, “Серветка”, “Хустка”, “Килимок”.
П: Витинанка. Фриз. Форма.
|
4
|
|
|
Народна іграшка
Українські народні іграшки. Образи: тварин (коники, зайчики, олені, баранці), пташок (півники, качечки, ластівки, голуби, жайворонки, зозульки). Центри виготовлення української народної іграшки: Опішня, Косів, Яворів. Російські матрьошки, японські ляльки, німецькі музичні скриньки тощо. Свистунець дитячий музичний інструмент з глини у вигляді пташки.
СВМ: Зразки іграшок із дерева, кістки, соломи, тканини, тіста, сиру. Свистунці.
ХТД: Ліплення іграшки “Свистунець”, прикрашання її орнаментом (кольоровий пластилін).
П: Свистунець.
|
5
|
|
|
Народне малювання
Мистецтво народного малювання, розпису. Петриківський декоративний розпис. Елементи: “зернятко”, “кривеньке зернятко”, “бігунець”, “пуп’янок”, “листя” (“папороть”), “ягідки”, “колосочки”; фантастичні квіти (“цибульки”, “кучерявки”, “жоржини”). Традиційні композиційні сюжети (“вазон”, “букет”, “гілочка”, “фриз”).
СВМ: Зразки народного малювання, розпису (М.Приймаченко, К.Білокур, М.Тимченко, Т.Пата, В.Панко, Г.Самарська та ін.).
ХТД: Створення запрошення на концерт “Українські народні танці” за мотивами петриківського розпису у вигляді декоративної симетричної або асиметричної композиції (гуаш).
П: Симетрія. Асиметрія.
Узагальнення теми розділу.
|
РОЗДІЛ ІІ. ПРОФЕСІЙНЕ МИСТЕЦТВО (6 уроків)
|
6
|
|
|
Графіка
Лінія, штрих, пляма – засоби виразності графіки. Рисунок основа графіки. Лінія та її виражальні властивості (порівняння мелодії в музиці та лінії в графіці). Види графіки за способом виконання: унікальна рисунок, виконаний власноруч і друкована (тиражна) відбиток.
СВМ: Графічні твори Леонардо да Вінчі, А.Дюрера, П.Пікассо, В.Фаворського, О.Кравченка, К.Хокусая.
ХТД: Графічні рисунки-вправи на виявлення виражальних можливостей ліній. Відображення різних станів природи у музиці та графічних лінійних композиціях. Орієнтовні теми: ”Осінній буревій”, “Тихий листопад” (чорний фломастер, гелієва або кулькова ручка).
П: Графіка. Рисунок.
|
7
|
|
| У країні світлотіні
Світлотінь (на прикладі кулі): полиск, світло, напівтінь, тінь власна, рефлекс, тінь від предмета. Способи штрихування. Порівняння штрихів у музиці та образотворчому мистецтві.
СВМ: Зразки книжкової, газетно-журнальної, промислової, плакатної графіки.
ХТД: Виконання серії графічних ілюстрацій до казки “Колобок” з використання різних способів штрихування та передачею світлотіні (графітний олівець). Створення книжки-гармошки (колективна робота).
П: Світлотінь. Штрих. Рефлекс.
|
8
|
|
| Контраст у силуеті Пляма, як засіб виразності в графіці. Контур. Силует. Контраст (в образотворчому мистецтві та музиці). Взаємодія мистецтв у храмі (архітектура, живопис, декоративне мистецтво, музика).
СВМ: Силуети Г.Нарбута, В.Вазареллі. Ілюстрації храмів, зокрема силуетів. Порівняння форм куполів (“шолом”, “цибулина”, “стрілка” тощо).
ХТД: Створення силуетної композиції “Храми рідного краю“ (туш, пензель; тонований папір).
П: Пляма. Силует. Контур. Контраст.
|
9
|
|
|
Живопис
Види живопису: станковий (виконаний олійними та іншими фарбами на картоні, полотні, дерев’яній дошці) і монументальний (виконаний на стіні, стелі архітектурної споруди у техніках олійного живопису, мозаїки, фрески, вітражу тощо). Порівняння засобів виразності музики й живопису (тембри кольори).
СВМ: Зразки станкового та монументального живопису. Мікеланджело Створення людини, М.Марієскі Венеціанський пейзаж з мостом, Ф.Гварді Церква Сан-Джорджо Маджоре у Венеції, В.Бурч Мукачівський замок.
ХТД: Створення живописної композиції “Старий замок вдень і вночі” (гуаш) в ахроматичних і хроматичних кольорах за фортепіанним і оркестровим варіантами п’єси М.Мусоргського “Старий замок”.
П: Живопис. Хроматичні та ахроматичні кольори. Колірний тон.
|
10
|
|
|
Колорит
Колорит (кольорова гама) – гармонійне поєднання кольорів (поріняння з музикою). Теплі та холодні кольори; відносна теплохолодність.
СВМ: К.Моне Ставок, Африканський пейзаж, І.Марчук Пора осіння, Яблуко на снігу; Й.Гарані Зима, М.Сарьян Східний базар, Е.Кремницька-Бедзик Натюрморт. Порівняння теплого і холодного колориту картин із мажором і мінором у музиці).
ХТД: Малювання двох натюрмортів "Овочі й фрукти” на одному аркуші у теплому і холодному колоритах (акварель).
П: Колорит, кольорова гама.
|
11
|
|
|
Колорит (продовження)
Властивості кольорів: світлість, яскравість, насиченість. Наближений колорит (близький за тоном). Розбіл і затемнення кольорів, створення відтінків кольору. Контрастний колорит. Додаткові кольори – два кольори, розташовані в колірному колі навпроти (червоний – зелений, оранжевий – синій, жовтий – фіолетовий тощо).
СВМ: О.Саврасов Захід сонця над болотом, Вільха квітне; кольорові композиції В.Вазареллі Р.Делоне, О.Екстер.
ХТД: Вираження тембрового забарвлення музичних інструментів оркестру у безпредметних композиціях, виконаних у наближеному і контрастному колоритах (гуаш).
П: Наближений і контрастний колорит.
Узагальнення теми розділу
|
РОЗДІЛ ІІІ. ВЗАЄМОДІЯ І СИНТЕЗ МИСТЕЦТВ
|
12
|
|
|
Музика, що застигла в камені
Архітектура єдність краси, корисності, міцності. Архітектурний ансамбль. Організація простору у ландшафтній архітектурі (фонтани, місточки, сходи тощо). Основні художні засоби виразності скульптури: форма, об’єм, фактура. Види (кругла, рельєф), матеріали й способи створення.
СВМ: Акрополь в Афінах, Версаль, Софіївка.
ХТД: Створення об’ємно-просторових композицій до музики М.Чюрльоніса (пластилін, паперопластика, природні або штучні матеріали на вибір). Орієнтовні теми: “Соната сонця”, “Соната весни” (можлива робота в групах).
П: Ансамбль. Скульптура. Рельєф. Архітектура. Ландшафт.
|
13
|
|
|
Художньо-театральний ансамбль
Єдність пластичних (просторових), мистецтв у театрі: архітектура, скульптура, живопис, декоративне мистецтво. Інтер’єри (сходи, ложі, балкони, плафон, сцена, завіса тощо).
СВМ: Споруди театрів світу, зразки інтер’єрів.
ХТД: Створення ескізу споруди театру (техніка та матеріали на вибір: пастель, вугілля, крейда на тонованому папері; кольорові олівці). Орієнтовні теми: “Театр казок”, “Театр пісні”, “Пересувний театр”, “Театр на березі моря”.
П: Ансамбль. Партер. Ложа. Балкон. Плафон.
|
14
|
|
|
Сценографія зоровий образ вистави
Художнє оформлення вистави. Сценографія мистецтво створення зорового образу вистави (декорації, костюми, грим, бутафорія, освітлення, сценічна техніка).
СВМ: С.Судейкін, С.Вірсаладзе Ескізи декорацій до балету “Лебедине озеро” (порівняння). Зразки костюмів, освітлення.
ХТД: Створення ескізів художнього оформлення балету П.Чайковського “Лебедине озеро“ (гуаш, акварель).
П: Сценографія. Декорація. Грим. Бутафорія.
|
15
|
|
| Художник у кіно Професії в кінематографі: режисер, актор, сценарист, оператор. Роль художника в ігровому та мультиплікаційному кіно. Особливості зображення (композиції) у кадрі, добір реквізиту. Кіноафіша вид рекламного плакату (образи головних героїв, шрифти).
СВМ: Зразки афіш (театр, кіно).
ХТД: Створення кіноафіші до улюбленого мультфільму (матеріал на вибір).
П: Оператор. Реквізит. Афіша.
Узагальнення теми розділу
|
16
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ
Урок-концерт. Урок-вернісаж.
|
Поділіться з Вашими друзьями: |