Уроків зарубіжної літератури 5 клас Зміст



Сторінка1/3
Дата конвертації21.04.2017
Розмір0.72 Mb.
ТипУрок
  1   2   3



Дидактичний супровід
уроків зарубіжної літератури
5 клас








Зміст




ВСТУП СВІТОВА ЛІТЕРАТУРА – ДУХОВНА




СКАРБНИЦЯ ЛЮДСТВА




УРОК 1

Роль книги в сучасному житті




УРОК №

2

Фольклор. Фольклорні жанри різних

народів

УРОК №

3 Жанрова специфіка фольклорної і літературної

казки. Різновиди казок.




Розділ 1 КАЗКИ НАРОДІВ СВІТУ




УРОК №

6

Китайська народна казка «Пензлик Маляна».

Поетизація мистецтва й уславлення образу митця у казці

УРОК №

13

Урок виразного читання. О.Пушкін. Вступ

до поеми «Руслан і Людмила»




УРОК №

17

О.Уайльд. Казка «Хлопчик-Зірка»

Розділ 2 ПРИРОДА І ЛЮДИНА




УРОК №

23

Й. В. Гете «Нічна пісня подорожнього».

Зображення взаємозв’язку людини і природи




УРОК №

24

Г. Гейне « Задзвени із глибини».

Втілення

краси весняної природи у вірші




Розділ 3




СВІТ ДИТИНСТВА




УРОК №

35

М. Твен «Пригоди Тома Сойєра». Світ

дорослих і світ дітей у повісті.




УРОК №

44

Е. Портер « Полліанна» Ідея радості

життя й

відкриття світу у романі




Розділ 4




СИЛА ТВОРЧОЇ УЯВИ




УРОК №

50

Льюїс Керролл. «Аліса в Країні Див»

Образ Аліси, світ її уяви і захопливі пригоди




УРОК №

55

Марина Цвєтаєва «Книги в червоній

палітурці». Чарівний світ літератури й мистецтва у вірші

Розділ 5

СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА




УРОК №

59

Роальд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика»

УРОК №

60

Пауль Маар «Машина для здійснення бажань,

або Суботик повертається в суботу». Яскравість художнього

світу твору.

3


Робоча картка уроку №1
Тема уроку: Роль книжки в сучасному житті
Слово – найтонший дотик до серця.
В. Сухомлинський
Завдання 1 . Відгадай загадки. Яке значення у твоєму житті відіграє названий предмет.


  1. Язика не має, а розуму навчає.




  1. По білому полю чорним маком сіяно.


Завдання 2.
Пограємо у вікторину «Чи знаєш ти казкових персонажів»
1.Що це за дівчинка, яка могла поміститися у горіховій шкарлупці?
2.Як звали наймогутнішу королеву, котра хотіла зробити крижаним увесь світ 3.В якій казці живе принцеса, що відчула горошину через дванадцять перин?


  1. Хто загубив кришталевий черевичок?




  1. Чи відомі вам троє поросят що перемогли вовка? 6.Назвіть ім’я дівчинки, що носила найяскравіший капелюшок?

7

7. Як звали хлопчика, від котрого плачуть усі злі люди королівства?


Вивчаємо теорію.
Художнє слово наділене набагато більшою силою, ніж звичайне слово. Воно відображає дійсність не прямо, а опосередковано. Художнє слово може відтворити й те, чого немає в реальності (наприклад, казкові пригоди, фантастичні країни тощо), те, що можна тільки уявити. Це називається художньою умовністю, яка є однією з провідних ознак літератури як виду мистецтва.
Художнє слово має багато різних значень (багатозначність), які люди розуміють по-різному
Завдання 3.
Опрацювавши статтю підручника, заповни таблицю


Художня

Література

Наукова










Література певного народу – це… Всесвітня література –
Завдання 4.
Розкажи про свою улюблену книжку за алгоритмом.
Моя улюблена книжка називається ----------. Її написав----
8


Це----------------

письменник (країна). В книзі розповідається

про--------------

, головного героя звати

---------. Ця книга мене

вчить бути----------

.





Це цікаво!

Книги – світові рекордсмени
Найдовша книга в світі Довжина понад 1856 метрів, зроблена з папірусу, намотаного на жердину. Цей рекорд був зареєстрований нотаріусом 23.05.2009 року в місті Кастелло. Його втілили в життя 400 хлопців з навчального центру цього міста, їхні родини та викладачі. Назва величезної книги — «Фантастично».
Найдорожчі книги в світі У нашому цифровому світі друковані видання набувають
особливого значення, а якщо вони ще рідкісні, красиві та історично важливі, то ціни їм просто немає. Або є, але дуже велика. Іноді люди готові платити неймовірні суми, щоб роздобути такі книги. Отже, топ найдорожчих книг у світі - Біблія Гутенберга.
Підіб’ємо підсумки. Для обговорення.
Тема 1: Чим може допомогти художня література сучасній людині?
Тема 2: Як розвиток інформаційних технологій впливає на збагачення кола читача. Формування якостей творчого читача?
Склади висловлювання з вибраної теми за планом Я вважаю ------------------------------
Тому що -----------------------------

Наприклад, ---------------------------

Отже ------------------------------
9
Робоча картка уроку №2
Тема: Фольклор, його ознаки. Фольклорні жанри різних народів.
Як парость виноградної лози плекайте мову…
М. Рильський
Завдання 1.
Пригадай і запиши малі жанри фольклору

УНТ

Завдання 2.
Літературна гра. Спираючись на знання з початкових класів,
10
відгадайте, про який жанр фольклору йдеться
1)Художня усна розповідь фантастичного характеру. (Казка)

2)Короткий влучний вислів повчального характеру (Прислів’я

3) Невеликий ліричний твір, що поєднує поетичний текст і
мелодію .(Пісня)

4)Поширений короткий образний вислів. (Приказка)


Завдання 3
Порівняйте прислів’я та приказки. Зробіть висновки.

Прислів’я Приказки

Голод не тітка Голод не тітка, пиріжка не принесе

Свій розум май Свій розум май і людей питай

Краще поганий мир Краще поганий мир, ніж добра війна

Не зв’язуйся з лихим Не зв’язуйся з лихим спершу,


не шкодуватимеш потім

Завдання 4
Знайдіть і поясніть національні особливості у прислів’ях та приказках. Поясніть пряме і переносне значення прислів’їв.
1.Шукати молюсків у полі. (японська приказка).
11
2.Позолота злізла, а Будда під нею дерев’яний. (японське прислів’я).
3)Дасть маслину. а вимагає бурдюк олії.(грецьке прислів’я)
Завдання 5

Робота в групі
Опрацювати матеріал підручника, підготувати відповідь на запитання:


  • Чим прислів’я відрізняються від афоризмів.




  • Як поділяються приcлів’я за змістом.

  • Назвати три головні ознаки прислів’я

Це цікаво!


У давнину співців, які під супровід музичних інструментів переповідали народні перекази, у різних країнах називали по-різному: У Франції – жонглер. У Німеччині – шпільман, на Русі – боян, в Англії – менестрель, в Україні – кобзар.
Завдання 6 Опишіть, яким ви уявляєте кобзаря та бояна. Про що вони співали.
Творче завдання

Складіть самостійно 2-3 загадки.


12
Які прислів’я найчастіше вживаються у вашій місцевості? Назвіть їх, розкрийте їх зміст та особливості побудови.
Підіб’ємо підсумки
Заповнити таблицю

1
Характерні ознаки фольклору 2 3 4



Творче завдання
Напишіть твір-мініатюру на основі прислів’я або вислову відомого українського поета.
Можеш вибирати друзів і дружину, вибрати не можна тільки Батьківщину.(В. Симоненко)
Людина без Вітчизни, як соловей без пісні.
Краще вмерти стоячі, як жити на колінах.

13
Робоча картка уроку №3


Тема: Жанрова специфіка фольклорної і літературної
казки. Різновиди казок (про тварин, чарівні, соціально-
побутові та ін.), їх характерні ознаки.

Говорячи ніби про звірів,вона одною
бровою підморгує на людей…
І.Франко

Завдання 1. Робота з епіграфом.
Як ти розумієш вислів І. Франка, відомого українського письменника. Прокоментуй вислів.
Завдання 2.

Мозкова атака.
Впізнайте, з яких казок уривки, які я вам прочитаю. 1.Старенька бабуся у лісі жила , Гостинці для неї онука несла.
Вовк дівчинку цю по дорозі зустрів.

Як казка зветься? Хто б відповів? («Червона Шапочка»)


2.А мишка бігла, хвостиком зачепила І яєчко розбила. («Курочка Ряба»)
3.На городі виростала, Сили набирала, Непомітно, дуже швидко, Великою стала.
14
Став тут дід усіх гукати Ту красуню рвати.

А цю казку, діти, ви Встигли відгадати? («Ріпка

4. Ой, набридло на віконці Все на сонечку сидіть.
Я візьму і покочуся, Щоб побачити весь світ. («Колобок»)
Завдання 3.
Заповни схему. Працюючи з підручником ( слухаючи вчителя), заповни самостійно схему.
Різновиди казок

Завдання 4.
Словникова робота
Це цікаво!
Казки про тварин вважаються найдавнішими, адже раніше люди жили серед природи і їхнє існування часто залежало від вдалого чи невдалого полювання на диких звірів. Тварин навіть обожнювали, складали про них легенди й казки. Звірі в казках уособлювали людські риси характеру.
15
Додайте означення, якими характеризують казкових персонажів:
Лисиця – (хитра), Вовк – (жорстокий), Заєць – (боягузливий), Осел – (упертий).
Вивчаємо теорію.


Алегорія це художній засіб, коли ознаки одного образу передаються за допомогою іншого. У казках часто відбувається протиставлення: добро – зло, бідність – багатство, вірність – зрада і т.п. Це є спеціальним художнім прийомом.
Антитеза - це протиставлення понять, якостей, явищ у художньому стилі.
Завдання 5.
Розгорнута відповідь на запитання. Назви героїв своїх улюблених казок та розкажи, чому ти у них навчився.

_____________________________________________________


_ _____________
Завдання 6.


Уклади каталог своїх улюблених казок, які ти рекомендуєш прочитати однокласникам .

16

Назва казки Автор




Завдання 7.
Склади синквейн до поняття казка

1.казка



  1. чарівна, повчальна

  2. розповідає, розважає, навчає




  1. Казка вчить, як на світі жить. 5.оповідка


Завдання 6.
Працюючи з підручником, дати відповідь:


  • Головними героями українських народних казок були…




  • Головним джерелом народної моралі українців завжди були…




  • В українських казках завжди засуджуються…


Підіб’ємо підсумки
Прочитайте анаграми і розплутайте порівняння:
17
Дужий, як силиця. Вірний, як цаєзь. Швидкий, як імдевдь. Кучерявий, як басока. Хитрий, як ранба. Голодний, як квов.

- Які з цих тварин не є героями казки «Рукавичка»?

Це цікаво!
Великий давньогрецький учений Аристотель писав: “Чим стисліше прислів’я і чим відчутніше протиставлення, тим більший успіх. І причина цього та, що завдяки протиставленню ми пізнаємо більше, а завдяки стислості – швидше”
«Продовж фразу»
Я сьогодні зрозумів, що … Мені було цікаво… Мені захотілося…

18
Робоча картка уроку №6


Тема: Китайська народна казка «Пензлик Маляна».
Поетизація мистецтва й уславлення образу митця у казці.

Той, хто багатство любить, про честь не піклується. Найбільша доброта – любов до людини.
Китайські прислів’я

Словник уроку
Ієрогліфи- це основа китайської писемності, невеликі малюнки, які пояснюють цілі склади і слова.
Фантастика (гр. здатність уявляти) – це витворені людською уявою неймовірні картини й образи, яких не буває в дійсності. Драбина (в китайській філософії ) символ руху наверх, до досконалості.
Вода символ очищення, потоп біблійний символ покарання.
Дракон – (в Китаї ) це головний символ удачі, який забезпечує щастя і благо-получчя.
Птах Фенікс це символ відродження і нових можливостей. Напишіть слова, які пояснюють малюнки

19
Досліджуємо Китай.


«Відомості про географію Китаю» з використанням фотоматеріалів.
Китай – одна з найстародавніших держав на земній кулі. Китай – держава в Центральній та Східній Азії, на сході омивається водами Жовтого, Східно – Китайського і Південно – Китайського морів Тихого океану. ЇЇ площа – 9,6 мільйона квадратних кілометрів. Населення – близько 971 мільйона чоловік. Столиця – Пекін. Китай має 22провінції і 5 автономних районів. У Китаї багата рослинність, у тому числі й рідкісна; є чимало природних копалин. Тут розташовані найвищі у світі гірські системи – Гімалаї, Сино – Тибетські гори та інші, знаменита гора Джомолунгма висотою близько 9 тисяч метрів над рівнем моря. Найбільші річки – Янцзи, Хуанхе.
Люди вирощували рис, чай, кавове дерево, кокосові пальми, банани, бавовник.
Це цікаво!


  • Китайський народ у давні часи збагатив світову культуру і науку багатьма видатними відкриттями.




  • Китай – батьківщина компаса (ІІІст. до н.е.), за допомогою якого ми можемо орієнтуватись на місцевості.




  • Китай – батьківщина паперу (105 р. н.е.). Китайці навіть перші випустили друковану газету.




  • Китай – батьківщина пороху (відомий з Хст.н.е.), з яким ми повинні бути дуже обережні, коли маємо справу з піротехнічними виробами.

20


  • Китай – батьківщина шовку. Існував навіть Великий Шовковий шлях, яким цю чудову тканину вивозили до інших країн.




  • Китай – батьківщина чаю. Зараз це найпопулярніший напій у світі.




  • Високого рівня досягла астрономія, математика, медицина, техніка.




  • Ще одна видатна споруда – Велика китайська стіна (221

– 207рр. до н. е.).


Література Китаю – одна з найдавніших у світі. Від І тисячоліття до нашої ери збереглася «Шицзин»
- («Книга пісень») – скарбниця народних пісень, ритуальних гімнів, од.
Народ складав пісні, легенди, казки, яких драконсимволізував владу, а фенікс – безсмертя.
Ще в давні часи високого рівня розвитку досягли також образотворче мистецтво, музика, театр.
Завдання 1.

Складання асоціативного ланцюжка до слова «Китай»
(супроводжується переглядом слайд-шоу «Краєвиди Китаю»).
Піднебесна, Китайська Народна Республіка, Тайванська Республіка Китай, Гонконг, Тибетське нагір’я, Великий китайській мур, Пекін, шовковий шлях, теракотова
Завдання 2. Перевіряємо знання тексту казки .

Робота у парах: відтворіть сюжет казки за ланцюгом подій


1

2

3

4

5

6

7

8







21





Завдання 3.
Літературний диктант


  1. Як тільки Малян став володарем пензлика,одразу заходився малювати …




  1. Своїм чарівним пензликом Малян допомагав …

  2. На своїх картинах Малян малював …




  1. Жорстокий поміщик не відпускав хлопця … доби, сподіваючись , що він або помре, або погодиться на його …




  1. Звірі та птахи на картинах Маляна ніколи не оживали, тому що він ніколи …




  1. Одного разу журавель, якого намалював Малян , змахнув крилами і полетів тому, що …




  1. Малян ненавидів імператора за те, що той … людей і стягає з них …




  1. Імператор наказав Малянові намалювати …




  1. Коли чарівний пензлик потрапив до імператора, він почав малювати…

10.Ланцюг … раптом перетворився на …


11.Для імператора Малян намалював … 12.За мить на воді гойдався корабель , а імператор зажадав , щоб Малян намалював…
Завдання 4.

Які сходинки були у героя на шляху до успіху
Праця (допомога іншим), боротьба праця (вчення), мрія, диво, праця.

22
Завдання 5.


Розгадати кросворд, самостійно перечитавши народну казку «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик» По вертикалі:

  1. Ім’я головного героя казки (Іссумбосі).

  2. Назва країни (Японія).




  1. Назва міста, до якого вирушив у подорож Хлопчик-Мізинчик (Кіото).




  1. Ким вважав себе Хлопчик-Мізинчик? (самурай)


По горизонталі:

1. Японська міра довжини, приблизно 30 см (сяку).


4
1
1 2 3

Це цікаво ! Чи знаєте ви, що стародавні китайські художники малювали тільки тушшю? Туш – це водяна чорна


23

або кольорова фарба для малювання і креслення, а в країнах Сходу – ще й для письма. Найкраща чорна туш виготовляється із сажі і клею. Старовинні вишиванки і малюнки на шовку, витончені візерунки на фарфорі, чудові архітектурні споруди і скульптура свідчать про тяжіння китайського народу до прекрасного. Споконвіку у Китаї цінували здатність людини робити чудо власними руками, саме тому головним героєм казки є художник, справжній митець. Тільки той, хто вміє бачити прекрасне у звичайному житті, гідний чарівного пензлика.


Завдання 6.

Якби вам потрапив чарівний пензлик, що б ви намалювали?


Завдання 7. Метод «Прес»
Чи згодні ви з думкою, яку несе в собі китайське прислів’я: «Десять тисяч професій є на світі, та всі вони мізерні, і тільки навчання величне»
Підбиваємо підсумки Інтерактивна гра «гроно» (в презентації)
Які риси характеру притаманні юному художнику? (Діти називають)

Маляна


Скласти синквейн Хлопчик Малян.
Творче завдання.Я кими чеснотами був наділений Малян? Хто з вас скаже похвальне слово герою казки?
24
Робоча картка уроку №13



Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3

Схожі:

Уроків зарубіжної літератури 5 клас Зміст iconСучасні типи уроків зарубіжної літератури
Проведення таких уроків свідчить про намагання сучасного вчителя зарубіжної літератури вийти за межі шаблону у побудові методичної...
Уроків зарубіжної літератури 5 клас Зміст iconДля вчителів зарубіжної літератури
Завдання для оцінювання навчальних досягнень учнів із зарубіжної літератури. 7 клас. Яворів, 2015. 48 с
Уроків зарубіжної літератури 5 клас Зміст iconВолянська Тетяна Миколаївна, вчитель зарубіжної літератури, спеціаліст першої категорії. Світова новела. Цикл урок
Світова новела. Цикл уроків із зарубіжної літератури для 7 класу. Нерубайське. 33 с
Уроків зарубіжної літератури 5 клас Зміст iconМетодичний кабінет відділу освіти Яворівської районної державної адміністрації Для вчителів зарубіжної літератури
Збірник завдань для розвитку навиків вдумливого читання на уроках зарубіжної літератури. 6 клас. Яворів, 2014. 53 с
Уроків зарубіжної літератури 5 клас Зміст iconУроків. Тема Розділ Джерела Вступ Оригінал і переклад. Види перекладів
При вивченні зарубіжної літератури пропонуємо скористатися таблицею, у якій дано посилання на літературні та інші джерела, що допоможуть...
Уроків зарубіжної літератури 5 клас Зміст iconПрограма для загальноосвітніх навчальних закладів зміст Зміст Додатки 58
України; О. В. Ревнивцева, зав навчально-методичного кабінету зарубіжної літератури та російської мови Кіровоградського оіппо імені...
Уроків зарубіжної літератури 5 клас Зміст iconСтавівськаа зош І-ІІІ ступенів Література Середньовіччя (Система уроків за творчістю Лі Бо, Ду Фу, Омара Хайяма, Нізамі, Рудакі) Вчитель зарубіжної літератури Глобенко О. В
Тема. Загальна характеристика літератури народів Сходу vііі-хііст. Розквіт китайської літератури у VІІІ ст. Національна своєрідність...
Уроків зарубіжної літератури 5 клас Зміст iconУроках зарубіжної літератури "Освітня галузь "мови і літератури"
Застосування кросвордів для перевірки знань учнів на уроках зарубіжної літератури
Уроків зарубіжної літератури 5 клас Зміст iconАктуальні проблеми новітньої зарубіжної літератури навчальнапрограм а
Кеба О. В., доктор філологічних наук, професор кафедри германських мов І зарубіжної літератури
Уроків зарубіжної літератури 5 клас Зміст iconУроків з теми «Жуль Верн.
Шерстюк Надія Дмитрівна учитель російської мови та зарубіжної літератури Нехворощанської загальноосвітньої школи І -ііі ступенів,спеціаліст...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка