Уроку : Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий»



Скачати 148.19 Kb.
Дата конвертації08.04.2017
Розмір148.19 Kb.
ТипУрок

Урок за технологією кейс

Тема уроку: Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий». Викриття пристосуванства, підлабузництва в оповіданнях А.П. Чехова. Діалог як основна форма розкриття сюжету. Майстерність письменника у змалюванні персонажів. Роль художньої деталі. Підтекст. Символічність назви.

Мета уроку: визначити актуальні проблеми у творі, вчити учнів висловлювати своє ставлення до порушених питань, розкривати їх актуальність; закріпити знання сюжету твору, визначити кульмінаційні моменти; формувати вміння характеризувати персонажів у їх ставленні до інших, життєвих цінностей; пояснювати вчинки персонажів, мотиви їхньої поведінки; пояснити символічний зміст назви твору; формувати вміння

знаходити художні деталі та встановлює їх роль у тексті; виховувати нетерпимість до чиношанування, самоприниження

Обладнання: кейси (5 екз.) ; аркуш, фломастери

Зміст:


Проблемне питання:

Чому шкільні друзі, ставши дорослими, розходяться назавжди? Чи завжди можливо зберегти стосунки?



Кейс

Уточнення завдання:
Які навчальні завдання необхідно виконати, щоб дати відповідь на запитання?

  • повторити текст ( зміст зустрічі Толстого і тонкого)

  • зробіть аналіз тексту

    • схарактеризуйте образи героїв ( зовнішність,соціальний стан, поведінку. мотиви поведінки)

  • згадайте особливості стилю Чехова ( гумористичне оповідання, художня деталь, діалог,підтекст, іронія)

  • підготуйте висновки

  • презентуйте відповідь


Самостійна робота учнів у групах
Допоміжні питання:

  1. Де відбулася зустріч Толстого та Тонкого?


Мистецтво



Ростовский скульптур Давид Бегалов. На перехресті біля музейної крамниці у Таганрозі встановлено скульптуру. яка створена за мотивами оповідання А.П.Чехова «Товстий та тонкий».

Урочисте відкриття було включено у програму п’ятого Чеховського книжкового фестивалю. Четверо персонажів, зріст яких складає всього близько півтора метра, вилиті з бронзи. Товстий, як помітили таганрожці, дуже схожій на Микиту Михалкова, російського актора.







  1. Чи були герої раніше знайомі?

  2. Чи зраділи герої один одному? Чи траплялися у твоєму житті схожі ситуації, наприклад зустріч з товаришем, якого ти давно не бачив? Якою була твоя реакція?


Фото





Завдання:

Які стосунки, на вашу думку, у героїв цих фото? Які емоції демонструють школярі?


Інтернет

Завдання.



  1. З якою метою створено соціальну сіть «Однокласники» ?

  2. Чи користується попитом ця сіть? Проаналізуйте матеріал із Вікіпедії

(Одноклассники социальная сеть)


.


Одноклассники




Снимок главной страницы социальной сети «Одноклассники»

URL:

Odnoklassniki.Ru

Коммерческий:

да

Тип сайта:

социальная сеть

Регистрация:

бесплатная,
необязательная для общего ознакомления с сайтом

Язык(и):

8 языков:
русский,
английский,
украинский,
грузинский,
армянский,
молдавский,
узбекский,
азербайджанский

Владелец:

Общество с ограниченной ответственностью «Одноклассники»
(компанией владеет Nessly Holdings Limited[1][2])

Автор:

Попков, Альберт Михайлович

Начало работы:

26 марта 2006 года

Текущий статус:

активный
"Odnoklássniki" є мультимовна соціальна мережа для пошуку однокласників, випускників, друзів і родичів і спілкування з ними. Проект почався 4 березня 2006 року, авторами став російський веб-розробник Попков Альберт. За даними на липень 2009 сайт був одним з провідних місць щодо щомісячного охоплення аудиторії користувачів російського Інтернету, 14-55 років, серед сайтів, які не пов'язані з пошуковими системами . За власною статистикою, станом на липень 2011 року сайт має більш ніж 100 мільйонів користувачів, ▲ з березні 2012 року, більш ніж 148 млн користувачів у США і з 1 січня 2013 року більше мільйона 205 нас. користувачі. Відвідуваність сайту-▲ 40 мільйонів відвідувачів в день.

Психологія спілкування

Завдання.



  1. Якими бувають стосунки бувших однокласників?

Ознайомтеся з матеріалами форумів
Действительно друзья детства - это те, у которых ты до сих пор помнишь номера домашних телефонов.
Дру́жба — безкорисливі особисті взаємовідносини між людьми, засновані на любові, довірі, щирості, взаємних симпатіях, спільних інтересах і захопленнях. Обов'язковими ознаками дружби є довіра і терплячість. Людей, які пов'язані дружбою, називають друзями. Обов'язковою умовою існування дружніх відносин є відсутність міжособистісної конкуренції в колі знайомих, відносно рівне становище в соціальному середовищі.

Для декого дружба - наслідок спільних інтересів, особистої симпатії, спільних цілей. Якщо вони пропадають, то і проходить дружба.


2. Що нового ви дізналися про стосунки бувших однокласників?

Перегляд відео про однокласників http://www.youtube.com/watch?v=scIEwPhWh6I

Шифрин Об однокласниках!!!


  1. Як поводять себе герої Чехова під час зустрічі?

Перегляд відео та інсценування оповідання

http://www.youtube.com/watch?v=seGgRSsZWJ4

http://www.youtube.com/watch?v=tFem6c8FoYU


  1. Чи змінилася з часом поведінка героїв? Як саме?

Фольклор

Завдання.

До кого з героїв можна віднести ці прислів’я та приказки
Битому собаці кия не показуй

Бійся не того собаки, що бреше, а того, що лащиться

Гречана каша сама себе хвалить

Далеко куцому до зайця.

Молодець проти овець, а проти молодця і сам вівця

Вода з вогнем не товариші

І від солодких слів буває гірко

Птицю пізнають по пір'ю, а людину по мові.  



Літературна критика

  1. Що стало причиною змін у поведінці тонкого?

Завдання.

  1. Прочитайте уривок із статті Ю.В.Лебедева та проаналізувати життєву позицію Чехова .Чому він не задоволений братом Михайлом?

  2. Як, на вашу думку, Чехов міг оцінити поведінку Тонкого? Чи зрозуміла авторська позиція щодо змін у поведінці тонкого?

Чехов завзято боровся з двома головними пороками, типовими для таганрогских обивателів: наругою над слабкими і самознищенням сильних. Наслідком першого пороку є грубість, зарозумілість, чванство, зазнайство, самохвальство, пихатість; наслідком другого - рабську суть, підлабузництво, догідництво, самоприниження і підлесливість. Від цих пороків не було вільно все купецьке суспільство, зокрема і його батько, Павло Єгорович. Більше цього у очах батька ці пороки виглядали майже достоїнствами, ними тримався суспільний лад: строгість і сила стосовно підлеглим та покірлива підпорядкування стосовно вищим. Зживаючи у собі ці пороки, Чехов постійно виховував та інших, близьких до нього людей. З Таганрога він пише у Москві своєму братові Михайлу: " Не подобається мені зрозуміло одне: чого ти величаєш особу свою " незначним і непомітним братиком " . Нікчемність свою усвідомлюєш? Не всім, брат, Мишам бути однаковими. Нікчема своє сознавай, знаєш де? Перед Богом... перед розумом, красою, природою, але не серед людей. Серед людей потрібно усвідомлювати свою гідність. Адже не шахрай, чесна людина? І поважай у собі чесного малого; знай, що чесний малий не нікчемність " .


  1. Які художні прийоми допомагають автору висловити власну позицію? Наведіть приклади іронії, художньої деталі, назва твору

Завдання. Прочитайте інформаційні картки.
1. А.Чехов – автор гумористичних оповідань.

Функції художньої деталі в прозі Чехова

Антон Чехов був неперевершеним майстром оповідання . За силою впливу на читача маленьке оповідання не поступається великим творам. На думку Чехова, писати треба так, щоб словам було тісно, а думкам — просторо. Але як цього досягти? Як примусити читача зауважити в творі те, про що хотів сказати автор, використовуючи при цьому мінімум слів і художніх засобів? Тут на допомогу письменнику приходить художня деталь.

Художня деталь так само замінює розгорнуті описи та характеристики, як карта чи глобус — споглядання «живої» місцевості. З одного боку, вона значно скорочує обсяг твору, а з іншого — потребує співпраці читача.

Так, в оповіданні Чехова «Товстий і тонкий» настільки багато деталей, що коли їх розшифровувати, замінивши розгорнутими описами чи роздумами, то оповідання обсягом у півтора аркуша перетворилося б на значно розлогіший твір. На вокзалі зустрічаються два колишніх шкільних товариші. Хто вони такі, нам поки що невідомо. Але одна деталь допомагає зрозуміти, що на момент зустрічі товстий і тонкий належать до різних соціальних прошарків: перший багатий, а другий рахує ледь не кожну копійку. Яка ж це деталь? Автор пише, що від товстого «пахло хересом і флердоранжем», тобто дорогим вином і парфумами, а від тонкого — «шинкою і кавовою гущею». У XIX ст. небагаті чиновники, купці та міщани, щоб не витрачати гроші в дорозі, зазвичай брали із собою з дому шинку. А дешеві сорти кави, яку, очевидно, щойно випив герой, мали забагато кавової гущі, тобто відходів цього напою. І уважний читач за цими деталями-натяками бачить, що товстий і тонкий — птахи різного польоту.

Цікавою деталлю є й те, як тонкий розмовляє. Щойно він дізнався, що його шкільний товариш є таємним радником (а це приблизно відповідає посаді сучасного міністра), як його розмова різко змінюється. Спочатку він звертається до товстого на «ти», пригадує дитинство і розповідає про своє життя, використовуючи звичайну й доречну в цій ситуації розмовну лексику. Коли ж тонкий дізнається про високу посаду товстого, його мовлення миттєво й різко змінюється. До свого шкільного товариша він запопадливо звертається на «ви», вживає книжково-канцелярські штампи, неначе вони не на вокзалі, а в офіційній обстановці: «Милостива увага вашого превосходительства... ніби життєдайна волога...» До багатьох слів додає «с»: «приємно-с», «хі-хі-с», «ви-с». Цим тонкий хотів підкреслити своє особливе шанування високого чину товстого. Адже в Російській імперії визнання переваги співрозмовника відбувалося шляхом додавання після слова звуку «с», який був скороченням, першим звуком слова «сударь» (порівняйте: «государь»). Але надмірне вживання цього «с», та ще й до шкільного товариша, є ознакою свідомого підлабузництва, самоприниження, чиношанування і запопадливості. Тобто підкреслення того, що людина, до якої звертаються, є набагато вищою та можновладнішою, ніж той, хто звертається. Це був спосіб підлеститися, про що дуже добре знали обидва співрозмовники. Та й, мабуть, жінка і син тонкого.

Така різка зміна поведінки тонкого дуже не сподобалася товстому, адже від друга дитинства він її зовсім не вимагав. Більше того, товстий спочатку навіть «захоплено дивився на друга», адже щиро зрадів зустрічі з ним. Проте така ганебна поведінка, внутрішнє рабство тонкого спричинили холодне прощання колишніх товаришів.


Висміювання підлабузництва, самоприниження, чиношанування, запопадловості та малодушності у творі
Сміятися вміє лише людина. Тож не дивно, що в художній літературі, яка є одним із найвищих злетів людського духу, широко вживається смішне, яке ще називають комічним, найважливішими різновидами якого є гумор і сатира.

Чехов умів так висміяти якусь суспільну ваду, що імена його героїв і назви творів ставали ганебною характеристикою.

Ще одним засобом є іронія — прихована насмішка над кимось або чимось. Вона полягає в тому, що вислів немов «береться в лапки» і означає прямо протилежне тому, про що в ньому йдеться. Так, в оповіданні Чехова сказано, що тонкий і його сім'я були «приємно вражені» сценою зустрічі з товстим. Але ж той «одвернувся від тонкого», бо його «занудило» від ганебного самоприниження колишнього шкільного товариша. Якщо спочатку Нафанаїл перш ніж зняти шапку «трохи подумав» (чи не забагато честі для незнайомця?), то потім «впустив картуза» від пошани до високого чину товстого. Тому вислів «приємно вражені» тут можна вважати іронією.

Усі ці засоби важливу роль у характеристиці персонажів і розкритті ідеї твору — засудженні підлабузництва, самоприниження, чиношанування, запопадливості та малодушності як виявів внутрішнього рабства людини.

Сміх — сильна зброя, адже, за висловом Вольтера, «що стало смішним, те не може бути небезпечним».


  1. Чи поділяєте ви позицію автора?

  2. Зробить висновки щодо основного питання. Врахуйте думку М.Горького: Ніхто до нього не вмів так безжалісно правдиво намалювати людям безсоромну і жалюгідну картину їхнього життя…


Оформлення презентації Таблиця, яку треба заповнити




Відповіді на питання

Текст

1.

Толстий та тонкий зустрілися на вокзалі

Миколаївська зализниця

2.

Так, вони колись вчилися в одній гімназії та були приятелями



3.

Коли вони побачили і впізнали один одного, вони зраділи

Толстий: вигукнув (Голубчик мой! Сколько зим, сколько лет!)

Тонкий:Батюшки! Миша! Друг детства!




4.

Приятелі обійнялися, їхні очі були повні сліз

Оба біли приязно ошеломлені

5.

Так, їхня поведінка з часом змінилася.

Тонкий: …«Тонкий ураз зблід, скам'янів, але скоро обличчя його скривилося з усіх боків найширшою усмішкою: здава­лося, що з обличчя та очей його посипалися іскри»

Сам он съёжился,сгорбился, сузился

Он почав звертатися до приятеля «ваше превосходительство»
Толстий: …поморщился

«Для чего этот тон?»

Хотів був заперечити, але його занудило

Он відвернувся від тонкого



6

Причиной стала висока посада толстого. А тонкий був підлабузником, схилявся перед людьми, які мають високі посади




7.

Авторська позиція зрозуміла. Він засуджує поведінку тонкого.




8.

Автор розповідає про нього з гумором, іронією, використовує художню деталь.

Худ.деталь: « Его чемоданы, узлы и картонки съёжились.

Длинный підбородок жены стале щё длиннее. Нафанаил вытянулся во фрунт и застегнул все пуговицы свого мундира.

Мова:

Я, ваше превосходительство…



Очень приязно-с!

Поведінка: …хихикал, как китаец

Назва: антитеза, герої протиставляються


9.

Так. Чиношанування –це негативна якість людини.Це смішно, принизливо. Боляче дивитися на добровільне самоприниження, самознищення,плазування людини перед чинами




10.

Старі приятелі можуть розійтися через різні погляди, життєві цінності. Для одного дитинство, дружба - цінність, для другого – посада, гроші, статус у суспільстві.

Неможливо у такому випадку зберегти стосунки. Неприємно бачити людину та спілкуватися з нею,якщо вона не має почуття гідності








Презентація висновків
Обговорення результатів груп

Оцінювання учнів

Додаток

Літературний диктант


1. Невеликий прозовий твір, в якому йдеться про один чи декілька епізодів життя одного персонажа (рідше кількох)… оповідання

2. Доброзичливий, м'який сміх … гумор

3. Сміх викривальний, нещадний. Він спрямований на викорінення явищ, які письменник вважає ганебними, шкідливими для суспільства… сатира

4. Прихована насмішка над кимось або чимось… іронія

5. Виразна подробиця або штрих, що несе значне змістове навантаження, збуджує думку, викликає в уяві читача цілісну картину і пробуджує низку асоціацій … художня деталь

6. Художнє протиставлення явищ, понять, героїв… антитеза

7. Смішне у житті і мистецтві … комічне

8. Псевдонім Антона Чехова … Антоша Чехонте

9. У назві оповідання «Товстий та тонкий» використаний прийом ... антитеза

10. Спочатку тонкий звертається до товстого на «ти», а дізнавшись про його високу посаду на «ви». Цей прийом називається ….художня деталь

11. Яку рису характеру виявляє тонкий? Аргументуйте. … Підлабузництво, самоприниження

12. Які вади засуджує Чехов у своїх оповіданнях?

Засуджує чиношанування, запопадливість , самоприниження

Словник уроку

Комічне – це смішне в літературі

Гумор – це різновид комічного. Доброзичливий, м'який сміх

Іронія – це прихована насмішка над кимось або чимось.

Художня деталь – це виразна подробиця або штрих, що несе значне змістове навантаження, збуджує думку, викликає в уяві читача цілісну картину і пробуджує низку асоціацій.

Антитеза - це художнє протиставлення явищ, понять, героїв

Оповідання — невеликого прозового твору, в якому йдеться про один чи декілька епізодів життя одного персонажа (рідше кількох)


Пам’ятки

Схема характеристики персонажа

1. Походження героя

2. Соціальне становище

3. Портрет

4. Характер персонажа

4.1.Вчинки героя

4.2.Мова

4.3.Психологічна характеристика

4.4. Самохарактеристика

4.5. Відгуки про персонаж інших героїв

4.6. Пряма авторська характеристика

4.7. Світ речей, інтер’єр

4.8. Світ природи

Як коментувати проблематику твору (уривку)?


  1. З’ясуйте, до якої категорії проблем відноситься

  2. Визначте актуальність проблеми

  3. Як давно проблема виникла і у зв’язку з чим?

  4. Хто стикається з цією проблемою у творі, житті?

  5. Хто вирішує цю проблему?

  6. Висвітліть різні погляди на проблему

Правила ведення дискусії

  1. Не можна критикувати людей – треба критикувати лише їх позиції та думки

  2. Мета дискусії не в перемозі, а у пошуку злагоди

  3. Бажаючи взяти слово, повинні отримати дозвіл у ведучого

  4. Кожен має право висловити свою думку

  5. Обговоренню піддаються всі висловлені думки

Оціни свою роботу на уроці

  1. Мене зацікавила проблема, змусив задуматися

  2. Мої знання з теми покращилися 1б

  3. Я брав(ла) участь в обговоренні проблеми 2б

  4. Я активно працював(ла) у групі (вивчав матеріали, знаходив 2б прикладі у тексті, малював, заповнював таблицю тощо)

  5. Я працював з додатковими джерелами (літературою, інформаційними картками, Інтернетом) 2б

  6. Я презентував(ла) результати роботи групи 2б

  7. Я уважно вислуховував всіх учасників уроку 1б

  8. Я буду використовувати отримані знання, тому що вони корисні 1б

Література та джерела

1. http://www.youtube.com/watch?v=seGgRSsZWJ4



http://www.youtube.com/watch?v=tFem6c8FoYU
2. http://www.youtube.com/watch?v=scIEwPhWh6I

3.

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Уроку : Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий» iconАнтон Чехов “товстий І тонкий”, “Хамелеон”, “Зловмисник”. Біографія А. Чехова
Осколки П. А. Лейкин, що запрошує Чехова до постійного співробітництва. Гумористичні журнали 80-х років мали в основному розважальний,...
Уроку : Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий» iconАнтон павлович чехов

Уроку : Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий» iconЧехов Антон Павлович 29 січня 1860, Таганрог — 15 липня 1904 План
Згодом він став купцем І торговцем. Мати письменника Євгенія Яківна Морозова (1835-1919). Грамоті вона навчалася вдома І недовго,...
Уроку : Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий» iconАнтон Сосновський: «Аби потім не казали, що не така міська рада, – ходіть на вибори» Сторінки з біографії Антон Сосновський народився 18 лютого 1982 року. У 17 років створив «Асоціацію Молодих Реформаторів (АМоРе)»
Антон Сосновський: «Аби потім не казали, що не така міська рада, – ходіть на вибори»
Уроку : Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий» iconМикола І павлович (25. 06. 1796 18. 02. 1855)
Олександр прийняв зречення брата, але не зрадив його розголосу. Після смерті імператора Олександра І великий князь Микола Павлович...
Уроку : Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий» icon110 років від дня народження сергія павловича корольова сергій Павлович Корольов
Сергій Павлович Корольов — радянський вчений, конструктор І організатор виробництва ракетно-космічної техніки та ракетної зброї срср,...
Уроку : Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий» iconКонспект уроку Федір Тютчев (1803 1873). "Я знаю в праосені пору…". Тема. Федір Тютчев (1803 1873)."
Тонкий ліризм поезії Тютчева. Замилування осінньою природою І майстерність поетичного вислову
Уроку : Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий» iconДитинство Тараса Шевченка. Антон Лотоцький «Малий Тарас чумакує» Мета

Уроку : Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий» iconКостенко антон Віталійович археологічні фонди краєзнавчого музею: формування, зберігання, використання

Уроку : Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий» iconКривицький Антон Федорович
Народився 8 червня 1945 року у селі Виноградне Березовського району Одеської області


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка