Уроку: Антін Лотоцький «Михайло-семиліток»



Скачати 33.18 Kb.
Дата конвертації15.06.2017
Розмір33.18 Kb.
ТипУрок

Урок української літератури

5-А клас

Учитель Бриж М.Ф.


Тема уроку: Антін Лотоцький «Михайло-семиліток». Давньоруські часи України (боротьба киян проти загарбників-печенігів) у літературній інтерпретації.
Теорія літератури: тема художнього твору, сюжет, кульмінація
Мета уроку: ознайомити учнів із життєписом і творчістю маловідомого для них письменника Антона Лотоцького; проаналізувати історичне оповідання «Михайло-семиліток»; розкрити тему художнього твору, сюжет, кульмінацію; формувати в дітей почуття національної гідності; плекати любов до української мови та літератури; розвивати навички виразного читання.
Обладнання: мультимедійний проектор, комп’ютери, виставка творів А. Лотоцького, ілюстрації оповідання «Михайло-семиліток», карта «Облога Києва печенігами», словничок.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції, розвиток виразного читання)
Вступне слово вчителя: оголошення теми, мети уроку епіграфа.

Лунає клич, зове грімкий.

Вперед, вперед, у бій святий.

У бій,у бій за рідний край.

За народ свій в ряди ставай.
Довідка: Антін,Антон (Антоній) – з гр.anteo, antao – вступаю в бій.

Псевдоніми: «Ярослав Вільшенко», «Вуйко Тонцьо», «Малий історик», «Лотан».


Діти, що ви знаєте про Антона Лотоцького?

Рольова гра « Ти—учитель» ( за хронологічною таблицею).

Перед нами Лотоцький — письменник, педагог, історик, видавець, громадянський діяч.

Лотоцький був багатогранною особистістю, однак найбільшим його обдарованням було—творити для дітей. Для малих читачів він став улюбленим письменником( 20-30-і роки ХХ ст., Західна Україна).

У його дитячому серці жила слава минулої історії. Батько дуже добре знав її трагічні прекрасні сторінки та переповідав їх синові. Ті розповіді пройшли крізь Антонову душу, заховались у пам'яті і через роки виливались у прецікаві оповідання. Одне з них – «Михайло-семиліток».

Що таке оповідання? Або що називається оповіданням? А що таке тема? Яка тема даного твору?: боротьба киян проти ворогів.

Чи цікаво було читати оповідання?

Які події вас особливо схвилювали?

Чи могла доля Михайлика вирішитися по-іншому?

Від кого це залежало?

Чому головний герой викликає захоплення?

Що розповів нам А. Лотоцький у творі?

Так що ж таке сюжет? Подія чи система подій, через які розкриваються характери персонажів, називається сюжетом.

Сюжет кожного твору розкривається у певній послідовності.

Отож спочатку письменник ознайомлює читача з часом, коли відбувалися події, місцем дії, персонажами – експозиція. Експозицією оповідання Лотоцького «Михайло-семиліток» є перша частина Рух, розвиток сюжету оповідання починається відтоді, як ворожбит підбурює печенігів видати князенка у заклад, щоб нібито уникнути облоги. Це – зав’язка. Від зав’язки йде розвиток дії. Саме під час подій розкриваються характери персонажів і авторський задум: розмова послів із князем, підступні нашіптування чорних духів, скликання віча, виступи Лихослава та боярина Збигоня. Вершина розвитку дії – кульмінація, коли громада вирішила віддати Михайлика ворогам.

Почувши лицемірні слова брата Лихослава, вислухавши рішення віча, у якому потонули голоси меншості, Михайлик покидає Київ до нових кращих часів, аж поки не отямиться його народ. Розвиток дії завершується розв'язкою (схема).


  1. Хто такий Михайлик?

  2. Бажання семилітка воювати проти печенігів.

  3. Михайлик вирішує покинути Київ.

  4. Остання прислуга рідному місту.

1. Як кияни ставляться до Михайлика?

2. А вороги. Чому печеніги звернулися до ворожбитів, чорних духів?

3. Назвіть слова та вчинки князя, котрі свідчать про його любов до сина. Як поставився він до пропозиції віддати сина ворогам? Чи легко було князю погодитися з рішенням громади?

Зв’язне мовлення. Вдома ви складали розповідь від імені Михайлика. У Михайликові уособлена душа народу. Ніколи не скорити народ, у якого жива душа – його мова, віра, любов. Антон Лотоцький вірив у безсмертя українського народу, чекав слушного часу, коли він пробудиться від сну.

Чи повернувся Михайлик? Чи настав уже слушний час? Як у творі показане добро і зло? Хто їх уособлює?

Добро – це служіння народові, боротьба за його щастя, бажання принести користь. Добро – це Михайлик.

Зло – це зрада, підступність, вороги, які поневолюють, знищують людей. Зло – це Лихослав.


  1. Поведінка князенків під час облоги Києва печенігами.

  2. Михайлик і Лихослав – сини Київського князя Володимира.

  3. Ставлення киян до братів.

  4. Характеристика Михайлика та Лихослава автором.

  5. Моя думка про літературних персонажів.


Підсумок уроку

Робота з тестами.

Домашнє завдання:

1. ст. «Тема художнього твору. Кульмінація», с. 184-185



2. Дібрати цитати до характеристики Михайлика і Лихослава. Навчитися виразно читати.
Каталог: Files -> downloads
downloads -> «Це склад книжок» так скептик говорив, «Це храм душі» естет йому відмовив, Тут джерело всіх радощів земних, І їх дарують нам без цінним словом…»
downloads -> Для вчителів зарубіжної літератури
downloads -> Методичні рекомендації щодо викладання світової літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2013-2014 навчальному році // Зарубіжна літератури в школах України. 2013. №7-8
downloads -> Талант людини це божий дар
downloads -> Василь Стус постать,що єднає
downloads -> Антон павлович чехов
downloads -> Остап Вишня. Трагічна доля українського гумориста. Моя автобіографія
downloads -> Урок 1 т ема. Вступ. Роль художньої літератури у формуванні життєвих цінностей людини


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Уроку: Антін Лотоцький «Михайло-семиліток» iconУчитель української мови та літератури Антонюк Оксана Григорівна Клас: 5 Тема. Антін Лотоцький: коротко про письменника. Оповідання А. Лотоцького,,Михайло-семиліток”. Образ малолітнього богатиря в оповіданні Мета
...
Уроку: Антін Лотоцький «Михайло-семиліток» iconАнтін Лотоцький (1881 – 1949)
Січових Стрільців, учителя Рогатинської приватної гімназії, талановитого дитячого письменника І видавця, набуло заслуженої популярності...
Уроку: Антін Лотоцький «Михайло-семиліток» iconМихайло Шатров – журналіст, літератор, історіограф Дніпропетровська
Справжнє ім’я цієї людини – Михайло Олександрович Штейн. Однак в історіографію та культурну історію Дніпропетровська він увійшов...
Уроку: Антін Лотоцький «Михайло-семиліток» iconДитинство Тараса Шевченка. Антон Лотоцький «Малий Тарас чумакує» Мета

Уроку: Антін Лотоцький «Михайло-семиліток» iconОзнайомлення з життям І творчістю Т. Г. Шевченка. Т. Шевченко «Не цурайтесь того слова…». А. Лотоцький «Малий Тарас чумакує»

Уроку: Антін Лотоцький «Михайло-семиліток» iconВолодимир Мельниченко Українська душа Москви (Михайло Максимович. Михайло Щепкін. Осип Бодянський. Микола Гоголь) Москва

Уроку: Антін Лотоцький «Михайло-семиліток» iconУрок для учнів 10 класу «Михайло Старицький. Життя І творчість. Багатогранність діяльності. Історико-романтична повість «Оборона Буші»
Тема уроку: Михайло Старицький. Життя І творчість. Багатогранність діяльності. Історико-романтична повість «Оборона Буші»
Уроку: Антін Лотоцький «Михайло-семиліток» iconВчитайся, вслухайся в Шевченкове слово! А. Лотоцький «Малий Тарас чумакує»
Обладнання: Ілюстративний матеріал, репродукції картин Т. Г. Шевченка, «Кобзар», ікт – презентація
Уроку: Антін Лотоцький «Михайло-семиліток» iconБіографія: Михайло Стельмах
...
Уроку: Антін Лотоцький «Михайло-семиліток» iconМіністерство освiти І науки, молоді та спорту України
Тема уроку. Михайло Коцюбинський «Дорогою ціною», Райнер Марія Рільке «Пісня про правду», В. Шекспір «Ромео І джульєтта»: діалог...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка