Уроку. Позакласне читання. Б. Лепкий «Цвіт щастя»



Скачати 74,07 Kb.
Дата конвертації09.06.2017
Розмір74,07 Kb.
ТипУрок

Українська література 7 клас

Тема уроку. Позакласне читання. Б.Лепкий «Цвіт щастя»

Мета уроку. Ознайомити учнів із основними фактами життя і творчості

Б.Лепкого, оповіданням письменника «Цвіт щастя»;

розвивати навички ідейно-художнього аналізу прозового

твору, вміння встановлювати взаємозв’язки між різними

творами мистецтва; збагачувати пізнавальні інтереси школярів;

виховувати прагнення бути щасливими.



Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування умінь і навичок.

Вид уроку: мандрівка «У пошуках квітки щастя».

Вчитель Козубенко В.М.



І.Мотивація навчальної діяльності.

1.Вступне слово вчителя.

- Діти, бачу, що у вас сьогодні гарний настрій. Посмішки сяють на обличчях. І це дуже добре. Адже радість буде супутником нашого уроку і допоможе знайти відповідь на запитання «Що таке щастя?» Розв’язати цю вічну загадку людства непросто. Проте підкажуть нам правильний шлях завдання уроку.



ІІ.Повідомлення теми, мети уроку.

- Запис дати, теми уроку до зошитів.



-Завдання уроку(букет квітів у кошику):

1)засвоїти основні факти із життя і творчості Б.Лепкого;

2)виконати ідейно-художній аналіз оповідання «Цвіт щастя»;

3)встановити взаємозв’язки між різними творами мистецтва у розкритті проблеми щастя;

4)відшукати свою квітку щастя.

- Ознайомлення учнів із маршрутом подорожі «У пошуках квітки щастя».

І.Пункт відправлення: станція «Біографічна».

ІІ. Зупинка: вулиця Дитинства.

ІІІ. Творча лабораторія: «Дослідницька».

ІV. Провулок: «Пізнавальний».

V. Виставка: «Квіткова».

VІ.Пункт призначення: галявина Успіху «Щаслива».

- Ознайомлення із критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів «Картка результативності подорожі» (Додаток №1).

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Пункт відправлення: станція «Біографічна».

1.Створити літературний портрет Б.Лепкого (колективно за ланцюжковою схемою).



2.Навчальна гра «Вірю/не вірю» (сигнальні картки).

-В родині Лепких панувала атмосфера пошанування Бога, цінувалося все прекрасне і добре. +

-Брат письменника Левко Лепкий був актором. - (українським січовим стрільцем).

-В 1939 році Б.Лепкий назавжди покинув Батьківщину, емігрувавши до США.-

(Польщі).

-Б.Лепкий одним із перших відродив славне ім’я гетьмана І.Мазепи.+

(Роман у 5 книгах «Мазепа»).

-Справжнім гімном українських емігрантів стала поезія Б.Лепкого «Лебеді».-

(«Журавлі»).

-Похований письменник у Києві. – (Кракові).



ІІ зупинка – вулиця «Дитинства».

Слово вчителя.

-Є пора в житті кожної людини – світла, чиста, красива, в яку завжди хочеться повернутися. І називається вона Дитинство. Часто письменники, навіть на схилі літ, подумки летять до рідних берегів, бо черпають звідти силу для життя, натхнення для творчості.

-Пригадайте, як називаються твори, в яких письменники описують своє життя загалом чи певний його етап зокрема? (Автобіографічними)

-Малюнкові презентації «Дитинство М.Стельмаха та Г.Тютюнника» (випереджувальні завдання 2 учнів).

- Відгадати про кого з письменників іде мова, коротко охарактеризувати їхнє дитинство.(Щасливе дитинство /трагічне дитинство).

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Творча лабораторія: «Дослідницька».

1.Розповідь вчителя.

-Дитинство Б.Лепкого можна назвати щасливим. Пройшло воно в невеличкому містечку Крегулець, де його оточували любов’ю й розумінням рідні люди. Там і почав майбутній письменник шукати свою квітку щастя.

(Робота з картою України).

До творчої спадщини Б.Лепкого входить автобіографічна повість «Казка мойого життя», І розділ якої має назву «Крегулець», і закінчується він оповіданням «Цвіт щастя», яке ви прочитали вдома.

(Запис до таблиці «Ідейно-художній аналіз твору» особливостей зовнішньої композиції)- додаток №2.

2.Ідейно-художній аналіз оповідання «Цвіт щастя».

-Робота з карткою «Сюжет твору» (Додаток №3).

Складовими внутрішньої композиції є сюжет і позасюжетні елементи.

-Що таке сюжет твору?

-Щоб пригадати події твору, пропоную перевірити план до оповідання, який ви склали дома.

-Виділіть 1-2 основних події твору.

-Працюємо з 2 колонкою таблиці: добираємо цитати до кожного пункту плану. (Розподілити між учнями).

-Визначаємо основні елементи розвитку сюжету: зав’язку, розвиток подій, кульмінацію, розв’язку.(3 колонка таблиці).

-Словникова робота: овид, плесо, гребля, ботаніка.

-Робота в групах: картка №4 «Позасюжетні елементи».

-Здійсніть правильний вибір: підкресліть тільки ті позасюжетні елементи, які є в оповіданні «Цвіт щастя»:пейзаж, вставний епізод, портрет, інтер’єр, монолог, ліричний відступ, діалог, полілог, авторський коментар, пролог, епілог, обрамлення.

-Робота з текстом твору.

Пейзаж.

- Які картини природи зображено в творі? (Вечір, ніч, ранок, ставок).

-Знайдіть у тексті опис вечора. Зачитайте його.

-Описи природи, як бачимо, не розгорнуті, а стислі. Але наскільки багаті художніми засобами! Доведіть.

Вузенька, ясна смужка

Місяць, як срібний, круглий човник

Місяць підпливав

Дрімлива вода

Тихий ставок

-Кодовий диктант: 1 – епітет, 2 – метафора, 3 – порівняння.

Вода втікала, ясний смужок, зорі линяли, зимна роса, вода палає, ставок подібний до риби-потвори, огниста луска. (2121231).

- Портрет. Інтер’єр. З’ясуйте зміст понять.

-Розгорнутих описів зовнішності героїв та приміщень теж немає у творі, проте є окремі промовисті деталі. Працюємо за варіантами:

Ів. – виписати портретні деталі хлопчика (маленький, русява голівка);

ІІв. – деталі опису приміщення (маленьке ліжко, у кімнаті було ясно, місячно, двері й образи, хата спала, чорна кішка під піччю).

-Що таке монолог? Де саме зустрічається у творі?

-Що таке діалог?

-Виразне читання за особами діалогу с.158.

-Бесіда.

1)Про що розмовляли мати з сином?

2)Як жінка пояснила дитині, що таке щастя? (Доля, цвіт).

3)Чому мати хлопчика сказала йому, що в дитинстві можна обійтися без цвіту щастя?

4)Для кого хоче знайти хлопчик квітку щастя? Чому? (Людина не може бути щасливою сама).

5)Чим закінчилась самостійна подорож хлопчика?(Ледь не загинув, тяжко захворів).

-Зустріч із героєм твору.

-Діти, а чи хотіли б ви зустрітися із героєм твору і поспілкуватися з ним ?

-Хлопчик завітає до вас у клас. А чи пам’ятаєте його ім’я?

-Доброго дня, Богдане! Дякуємо, що прийшов до нас. Учнів дуже цікавить твоя мандрівка за квіткою щастя, і вони хочуть тебе дещо запитати.

Орієнтовні запитання:

-Коли в тебе виникла ідея відшукати цвіт щастя?

-Чому ти не розповів мамі про свій задум?

-А чому ж ти не пішов вночі шукати квітку?

-Яким чином вранці ти опинився біля ставу?

-Чи привітно зустрів тебе ставок? (великою потворою з огнистою лускою).

-А лебідь, до якого ти звертався, був реальним птахом чи народився в твоїй уяві? (це плід моєї уяви).

-Чому ж ти не повернувся додому, а ступив у воду?

-Богдане, а що б ти порадив 7-класникам після такої небезпечної подорожі?

(Довіряйте мамам свої таємниці, але квітку щастя все ж таки шукайте!)



Авторський коментар. Знайдіть приклад у творі і зачитайте.(с.158)Поміркуйте,навіщо використовується?

-Епілог. Знайдіть синонім до слова.(Післямова). Зверніться до тексту і зачитайте.(с.160)

-Яка ж людина готова все життя шукати квітку щастя і для себе, і для інших?

-Складання схеми у вигляді сонця «Характеристика головного героя»: допитливий, цілеспрямований, оптиміст,люблячий, турботливий, таємничий. вірить в диво, сміливий, ризикований, душевно багатий…



-Завершення роботи з таблицею «Ідейно-художній аналіз твору»

(Додаток №2):літературний рід, жанр, тема, ідея, проблематика, образи.



Провулок «Пізнавальний».

1.Бесіда.

-Діти, чи не доводилось вам зустрічати в українському фольклорі легенду про квітку щастя? (Люди вірили: хто відшукає квітку папороті – буде щасливий).

2.Літературні цікавинки: «Квіти в житті українських письменників».

-Повідомлення «М.Коцюбинський і квіти». (Додаток №5).



Виставка «Квіткова».

-Щоб потрапити на виставку потрібні квитки. Відгадаєте загадки – отримаєте перепустку на виставку!

1)І не дівка, а червоні стрічки носить? (Калина)

2)Синьоока ця заброда

В полі водить хороводи.

Де вона вінки спліта –

Пшениці рідкі й жита? (Волошка)

3)Стоїть півень на току у червонім ковпаку? (Мак)

4)На городі в нас росте

Сонце ясне, золоте,

Жовте око, жовті вії,

Та чомусь воно не гріє? (Соняшник)

-Яку узагальнюючу назву можна дібрати до цих рослин? (Символи України)

-Виставка картин К.Білокур.

-Розповідь учителя.

К.Білокур родом із Полтавщини. Не навчалася в жодному освітньому закладі. Рано прокинувся хист до малювання. Проте батьки вважали цю справу некорисною. Тому Катерина пряла, шила, ткала й виконувала всю сільську роботу. Але мрія стати художником не залишала її. Катерина вирушає до Канева. На могилі Т.Шевченка сповідується перед Кобзарем, як перед рідним. І починає малювати… Спершу картини К.Білокур побачила Полтава, потім Київ, Москва, Париж… На міжнародних виставках відвідувачі не переставали чудуватися: хто ж авторка цих дивоглядних полотен? А дивуватися було з чого: картини художниці заполонили квіти.

-Погляньте на ці полотна! Що вас найбільше вражає? Які почуття викликають картини? Яка людина могла створити таке диво? (Буяння квітів; поєднання квітів, які цвітуть у різні пори року; радісні, світлі почуття; щаслива людина).

-Яку б із цих картин ми могли використати як ілюстрацію до твору Б.Лепкого «Цвіт щастя»? (Усі, бо вони дарують радість і красу, які є синонімами щастя).



V.Підведення підсумків уроку.

1.Слово вчителя.

-Що ж таке щастя? Однозначної відповіді на це запитання неможливо дати. Але всі ви, напевне, погодитесь, що це особливий стан душі, коли хочеться жити, радіти і дарувати цю радість іншим людям?

-Ми з вами на галявині Успіху «Щасливій». Пропоную вам скласти модель квітки щастя.А для цього необхідно на пелюстці записати важливий, на вашу думку, складник людського щастя.

-Коментуйте свої думки вголос, використовуючи запропоновані початки речень:

1)Я вважаю, що щастя…

2)Людина щаслива, коли…

3)Я переконаний, що щастя невіддільне…

2.Узагальнюючий висновок.

-І на закінчення хочеться побажати, щоб ви не припиняли пошуки своєї квітки щастя. Адже народна мудрість гласить: «Людина – коваль свого щастя».



3.Оцінювання навчальних досягнень учнів.

4.Визначення д/з.

-Написати твір-роздум, використовуючи афоризми:

1)Для того, щоб стати щасливим, треба завжди мріяти. (М.Сом)

2)Сміливі завжди мають щастя. (І.Багряний)



3)Турбуючись про щастя інших, ми знаходимо своє власне. (Платон)

4)Щастя – це трикутник, а в нім три боки: віра, надія, любов. (Б.-І.Антонич)
Каталог: Files -> downloads
downloads -> «Це склад книжок» так скептик говорив, «Це храм душі» естет йому відмовив, Тут джерело всіх радощів земних, І їх дарують нам без цінним словом…»
downloads -> Для вчителів зарубіжної літератури
downloads -> Методичні рекомендації щодо викладання світової літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2013-2014 навчальному році // Зарубіжна літератури в школах України. 2013. №7-8
downloads -> Талант людини це божий дар
downloads -> Василь Стус постать,що єднає
downloads -> Антон павлович чехов
downloads -> Остап Вишня. Трагічна доля українського гумориста. Моя автобіографія
downloads -> Урок 1 т ема. Вступ. Роль художньої літератури у формуванні життєвих цінностей людини


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Уроку. Позакласне читання. Б. Лепкий «Цвіт щастя» iconБ. Лепкий. Позакласне читання «Цвіт щастя» Б. Лепкого
Обладнання: портрет Б. Лепкого, виставка творів письменника, малюнки гімназистів, книга
Уроку. Позакласне читання. Б. Лепкий «Цвіт щастя» iconТема уроку. Як мало людині треба для щастя І як багато, щоб це зрозуміти. Богдан Лепкий «Цвіт щастя» Мета уроку
Мувати вміння працювати у різновікових групах, розвивати навички виразного читання, асоціативне мислення, творчу уяву, вміння аналізувати...
Уроку. Позакласне читання. Б. Лепкий «Цвіт щастя» iconУрок позакласного читання
Тема. Б. Лепкий. Коротко про письменника. «Цвіт щастя». Прагнення кожної людини бути щасливою, істинні та фальшиві цінності на дорозі...
Уроку. Позакласне читання. Б. Лепкий «Цвіт щастя» iconБогдан лепкий. Коротко про письменника. «Цвіт щастя». Прагнення кожної людини бути щасливою, істинні та фальшиві цінності на дорозі до щастя мета
Б. Лепкого, проаналізувати новелу «Цвіт щастя», дослідити реальне І уявне у творі; розвивати логічне мислення, пам’ять, творчу уяву,...
Уроку. Позакласне читання. Б. Лепкий «Цвіт щастя» iconУрок №7 клас Тема. Позакласне читання. Прагнення кожної людини бути щасливою
«Легендою про щастя», формувати світогляд, кругозір, висловлювати власні роздуми про щастя людини; розвивати творчу уяву учнів, прищеплювати...
Уроку. Позакласне читання. Б. Лепкий «Цвіт щастя» iconКиричук Анжела Миколаївна 012 р Слайд Тема. Позакласне читання урок
Тема. Позакласне читання. Урок – гра за твором І. М. Андрусяка «Стефа І її Чакалка»
Уроку. Позакласне читання. Б. Лепкий «Цвіт щастя» iconКонспект уроку із зарубіжної літератури в 8 класі Михайляк Галини Григорівни 2014 Тема. Позакласне читання. Вільям Шекспір «Король Лір»
Мета: розшири знання учнів про творчість англійського письменника, допомогти учням зрозуміти зміст твору, його ідейно-художні особливості;...
Уроку. Позакласне читання. Б. Лепкий «Цвіт щастя» iconКонспект уроку позакласного читання з української літератури у7 класі
Передача та збереження духовних І національних цінностей як запорука щастя та успіху у житті людини
Уроку. Позакласне читання. Б. Лепкий «Цвіт щастя» iconУроку. Позакласне читання. О. С. Пушкін «Дубровський»
Пушкіна, формувати навики аналізу епічного твору, вміння висловлювати думки з приводу прочитаного, на прикладі творів світової класики...
Уроку. Позакласне читання. Б. Лепкий «Цвіт щастя» iconКонспект уроку з літературного читання Тема уроку: Тарас Григорович Шевченко Матеріал для читання Андрій М’ястківський
Мета уроку: ознайомлення з біографією Т. Г. Шевченка, його літературною творчістю, закріплення уміння складати партитуру, розвивати...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка