Уроку. Відомості про кількість населення в давні часи. Кількість і густота населення, їх територіальні



Скачати 169,38 Kb.
Дата конвертації04.08.2017
Розмір169,38 Kb.
ТипУрок

Тема уроку. Відомості про кількість населення в давні часи. Кількість і густота населення, їх територіальні відмінності. Природний рух населення України. Демографічна ситуація.

Практична робота №3. Побудова графіка зміни кількості населення за певний період.

Мета:ознайомити учнів з кількістю населення України та процесами, які впливають на неї; формувати вміння робити висновки щодо демографічної ситуації у країні; охарактеризувати зміну кількості населення протягом ХХ-ХХІ століть; розвивати вміння і навички роботи зі статистичними і картографічним матеріалом; формувати практичні навички графічного відображення статистичних показників; удосконалювати вміння порівнювати, аналізувати; охарактеризувати історичні етапи зміни кількості населення України, формувати нові демографічні поняття, виховувати свідомого громадянина України.



Тип уроку: урок формування нових знань з елементами проблемного викладу матеріалу та виконання практичної роботи .

Обладнання: карта населення України, атласи, статистичні дані, схеми, діаграми, плакати, підручники, зошити.

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть…



тлумачити поняття, які прозвучать;

пояснювати: причини нерівномірного розміщення населення; причини депопуляції населення;

визначати: суттєві ознаки понять “природний рух населення”, “природний приріст”, “депопуляція”, характеризувати динаміку кількості населення та її наслідки;

будувати та аналізувати графіки зміни кількості населення;

самостійно працювати з різними джерелами інформації і на їх основі робити висновки.
Перебіг уроку
Погибнеш, зникнеш, Україно,

Не стане знаку на землі…

Т. Г.Шевченко



І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація роботи на уроці. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Одного разу жінці наснився сон, що за прилавком магазину стояв Господь.

  • Господи! Це Ти! – радо вигукнула вона.

  • Так, це Я, - відповів Бог.

  • А що в тебе можна купити? – запитала жінка.

  • У мене можна купити все, – почула у відповідь.

  • Тоді дай мені, будь ласка, здоров’я, щастя, любові, успіху і багато грошей.

Бог доброзичливо посміхнувся й поспішив у підсобне приміщення за замовленим товаром. Через якийсь час Він повернувся з маленькою паперовою коробочкою.

  • І це все? – перепитала здивована і розчарована жінка.

  • Так, це все, – відповів Бог і додав: - А хіба ти не знала, що в моєму магазині продається тільки насіння?

Отже, сьогодні ми з вами розберемо насінини у вигляді знань, які будемо вирощувати протягом уроку.
Люди є головним багатством будь-якої країни. Адже все, що відбувається, виробляється і здійснюється у країні, зрештою, оцінюється через придатність або непридатність, корисність чи некорисність, безпеку або небезпеку як для окремої людини, так і для всього населення країни.

Вивчення географії в 9 класі ми починаємо з соціальної географії, яка вивчає населення. Наша тема – «Кількість, розміщення і густота населення, його вікова і статева структура. Відомості про кількість населення в давні часи. Кількість, густота населення, їх територіальні відмінності. Природний рух населення України. Демографічна ситуація



(Учні записують тему в зошит)

Епіграфом до сьогоднішнього уроку є слова Т.Г.Шевченка: «Погибнеш, зникнеш, Україно, не стане знаку на землі…»

Чи справджуються ці слова на початку ХХІ століття, чи це зовсім не так? Які тенденції характерні для населення України? Можливо, ці слова не стосуються сучасного періоду розвитку української нації? Це ми і спробуємо з’ясувати.
ІІІ. Етап пізнавальної діяльності.


  • Які у вас виникають асоціації при слові «населення»?(Орієнтовні відповіді: народжуваність, багато людей, старіння нації, діти, учні, мітинг…)

(Учениця малює сонце, де посередині пише термін «населення», а проміння – це асоціації школярів.)

Про всі ці поняття, і не тільки, ми дізнаємося на сьогоднішньому уроці.



VI. Вивчення нового матеріалу.

Географія населення спрямовує свою увагу на особливості розміщення населення і поселень у країні залежно від природних особливостей та суспільних умов його існування. А що таке населення?



Робота із словником підручника

Населення – сукупність людей, які мешкають на певній території.

Кількість населення – це кількість мешканців у певній країні в певний момент часу.

Суспільство - це організована сукупність людей, об'єднаних характерними для них відносинами на певному етапі історичного розвитку

Демографія – наука, що вивчає закономірності відтворення населення.
Кількість населення, динаміка

Розповідь учителя

Комфортні для життя і діяльності людей природні умови сприяли заселенню й освоєнню українських земель. Проте чисельність мешканців тут помітно змінювалася в історичному часі.



Робота зі статистичними даними, побудова графіка динаміки населення України(з використанням практичних робіт М.В Зінкевича, «Географія України», 9 клас, розділ «Населення України»)
Використовуючи дані таблиці 1, дайте відповідь на запитання:

  1. У якому році кількість населення була найбільшою, найменшою?

  2. Назвіть періоди, коли кількість населення зменшувалася, зростала.

Роки

1913

1922

1930

1940

1951

1960

1970

1980

1990

2000

2009

2013

Кількість

населення



35,2

26,0

41,8

41,3

37,0

42,5

47,1

50,0

51,8

49,4

46,1

45,6


На домашнє завдання: побудувати графік зміни кількості населення України з 1913 по2013 рр.

Розповідь учителя із запитаннями до учнів

  • Як ви гадаєте, яким чином дізнаються про кількість населення?(Перепис населення). Правильно, облік населення ведеться за допомогою переписів. Перші переписи проводили в ІІІ тис. до н.е. у Єгипті та Китаї. У ІХ ст. у Київській Русі населення переписували з метою обкладання його податками. Петро І зробив «ревізії» населення обов’язковими в Росії. Останній перепис в Україні було проведено у 2001 році. Він дав докладні відомості про кількість, розміщення, склад населення за статтю, віком, рівнем освіти, тощо.

Станом на 1 вересня2013 року чисельність наявного населення України становила 45 461 627 мешканців. (за матеріалами Вікіпедії).


  • Як і чому змінювалася чисельність населення України в історичному часі?

З уроків історії України вам, напевно, відомі події, які вплинули на кількість населення України у різні роки.(Учні спочатку пригадують, а потім все зображується на дошці).

Мені допомагатиме учениця. Вона на дошці, а ви в зошитах зображуєте динаміку.


Динаміка кількості населення України

Роки

Події

1914-1918 рр.

Перша світова війна

1917-1922 рр.

Революція, громадянська війна і військова інтервенція.

1932-1933 рр.

Голодомор

1939-1945 рр.

Друга Світова війна

1947-1948 рр.

Голод

За підрахунками населення України становило б 100 млн. осіб, якби на долю її народу не випало стільки трагічних сторінок. Попри усілякі негаразди 01.01.1993 р. кількість населення становила 52,2 млн. осіб. Цей рік виявився своєрідним піком зростання чисельності населення.


Аналіз змін, що сталися

Запишіть у зошити, що за результатами Всеукраїнського перепису, станом на 05.12.2001 року, в Україні проживало 48 млн.457 тис. осіб.(На карту України прикріплюється стікер з даною цифрою).



Самостійна робота

Завдання: проаналізуйте таблицю (практичні роботи) з даними про кількість населення в період з 1989 – 2012 рр. і дайте відповіді на запитання:

-У який рік була найбільша кількість населення?

-З якого року почала зменшуватись кількість? Причини?

- виділіть 5 областей з найбільшою та найменшою кількістю населення (за даними додатку у підручнику, атлас).
Показники, що характеризують динаміку кількості населення

Використавши матеріали практичної роботи, учитель пояснює причини, що впливають на динаміку кількості населення, розповідає про показники, які використовуються для характеристики динаміки кількості населення.


Робота з підручником (короткий словник географічних термінів і понять)

Природний рух населення – різниця між кількістю народжених живими і померлих за певний період.

Відтворення населення – це процес безперервного відновлення поколінь людей у результаті народжуваності та смертності.

Народжуваність показує кількість народжених на 1 тис. мешканців за певний період.

Смертність показує кількість померлих на 1 тис. мешканців за певний період.

Природний приріст – це різниця між народжуваністю та смертністю (Ппр. = Н-С на 1000 ос.)

Депопуляція – зменшення кількості населення. Негативний природний приріст свідчить про депопуляцію. У 1991 році в Україні вперше народжуваність була меншою ніж смертність.
Аналітичне завдання

Беручи до уваги ваш життєвий досвід, визначте, які причини, на вашу думку, впливають на процеси народжуваності та смертності? Результати міркувань запишіть на ватман (групи працюють 5 хв). Волонтери представляють роботи.


Чинники народжуваності:

  • соціально-економічний розвиток країни;

  • санітарно-гігієнічні умови життя;

  • екологічні умови життя;

  • відсутність дієвої державної підтримки сімей з дітьми;

  • рівень медичного обслуговування;

  • становище жінки в суспільстві;

  • співвідношення чоловічого і жіночого населення;

  • релігія;

  • кількість жінок, які перебувають у віці, коли можуть народити дитину;

  • традиції суспільства;

  • кількість міського та сільського населення.


Чинники смертності:

  • соціально-економічний розвиток країни;

  • санітарно-гігієнічні умови життя;

  • екологічні умови життя;

  • рівень медичного обслуговування;

  • стресові життєві ситуації.


Аналіз данихтаблиці

Природний приріст (на 1000 осіб)

1860

1911

1940

1950

1960

1970

1975

1980

1985

1990

1995

2000

2005

2007

2009

+15.0

+17.5

+13.0

+14.3

+13.6

+6.4

+5.1

+3.5

+2.9

+0.5

-5.8

-7.6

-7.6

-6.2

-4.2

Проаналізуйте дані таблиці, які у вас є, і дані у додатку підручника і дайте відповіді на запитання:



  1. Для яких областей характерний від’ємний приріст?

Для України характерна «демографічна зима», тобто І тип відтворення населення.

  1. Які наслідки, на вашу думку, матиме для держави сучасна демографічна ситуація?

  2. Чи варто державі втручатися у процеси відтворення населення?

  3. Чи варто заохочувати до народження дітей?

  4. Яким чином можна зменшити депопуляційні процеси?

Відшукайте в підручниках визначення «демографічна політика» і запишіть до словника.



Демографічна політика – цілеспрямована діяльність державних органів та соціальних інститутів з метою збереження або зміни існуючих тенденцій у демографічних процесах.

Крім природних процесів, на динаміку кількості населення впливають ще й інші чинники – міграція, але детальніше ми зупинимося на ній на наступних уроках.



Статистичне повідомлення

Прослухайте статистичні повідомлення.



  • Кожна 3 дитина має відхилення у фізичному та психічному розвитку;

  • Високий рівень смертності немовлят;

  • Неповних сімей майже 2 млн, у них виховується до 1,5 млн дітей;

  • Сьогодні 40 млн. громадян перебувають за межею бідності, а 7,9 – злидарюють;

  • 66,7% молоді не бачать своєї перспективи в Україні;

  • 6 млн. українців працюють в інших країнах;

  • Рівень безробіття в Україні (12%) – найвищий в Європі;

  • За тривалістю життя Україна посідає 108 місце в світі.


Тривалість життя в Україні

Як повідомив мій помічник, за тривалістю життя Україна посідає 108 місце у світі і відстає від економічно розвинених країн на 10-15 років.



Подивіться, будь ласка, на екран. (На екрані висвічується слайд – «Середня тривалість життя в різних країнах Європи» та «Тривалість життя в Україні»).
Середня тривалість життя в країнах Європи

Країни

Середня тривалість життя

Італія

83

Норвегія

80

Ісландія

81

Греція

79

Україна

63

Росія

65

Великобританія

76,5

Франція

78,5

Німеччина

76


Тривалість життя в Україні




1950

1955

1960

1965

1970

1975

1980

1985

1990

1995

2000

2004

2008

чол.

61,3

65,4

67,4

67,9

66,3

65,5

64,6

65,2

65,7

61,3

62,3

62,0

62,2

жін.

69,7

72,2

73,9

74,6

74,3

74,2

74,0

74,0

75,0

72,6

73,6

73,6

74,2




  • У країнах Європи середня різниця між тривалістю життя чоловіків та жінок становить 5-6 років, в Україні – 12 років.

  • Третина українських чоловіків помирає у віці 40-60 років унаслідок пияцтва, травм.

  • Темпи зменшення населення в Україні найвищі у світі, тому українців слід занести до Червоної книги як народ, який зникає.

М.С.Грушевський сказав: «Біда України в тім, що нею правлять ті, кому вона не потрібна».



(Домашнє завдання – побудувати діаграми, дослідивши народжуваність та смертність в областях України. З’ясувати причини відмінностей.)
Густота населення України

Густота населення – це кількість жителів країни на 1 км2.
Самостійна робота

За допомогою атласу і навчально-методичного посібника«Краєзнавчі матеріали Жовківщини» визначити регіони України з високою та низькою густотою населення(Учень прикріплює на карту адміністративного устрою України цифри з даними. У зошитах учні записують, як визначити середню густоту (площа/на кількість населення) і яка вона по Україні та Львівській області, у Жовківському районі, селі Глинськ.)


Густота населення регіонів України

(на 1 січня 2010 року)

Область

Площа (км2)

Густота населення (чол./км2)

Область

Площа (км2)

Густота населення (чол./км2)

Донецька

26 517

168,6

Запорізька

27 180

66,6

Львівська

21 833

117,0

Хмельницька

20 629

64,8

Чернівецька

8 097

111,6

Вінницька

26 513

62,3

Дніпропетровська

31 914

105,2

Черкаська

20 900

62,0

Івано-Франківська

13 928

99,3

Київська

28 131

61,3

Закарпатська

12 777

97,3

Рівненська

20 047

57,3

Харківська

31 415

88,2

Полтавська

28 748

52,1

Луганська

26 684

86,6

Волинська

20 143

51,3

Тернопільська

13 823

78,9

Сумська

23 834

49,2

АРК

26 081

75,3

Миколаївська

24 598

48,4

Одеська

33 310

71,8

Житомирська

29 832

43,0

Кіровоградська

24 588

41,4

Херсонська

28 461

38,4

Чернігівська

31 865

34,8

Україна

603 628

76,1



Прийом «Мозковий штурм»

Визначити причини різної густоти в регіонах (записуємо на ватман).



Орієнтовна відповідь:

Найбільша густота населення на території України у Донецькій та Луганській області, найнижча густота населення у Чернігівській обл.


VІ. Зворотний зв'язок.

Повернімося до притчі, яка прозвучала на початку уроку. На вашу думку, які насінини вам вдалося зростити на сьогоднішньому уроці? Можливо, якісь насінини ще лежать у коробочці?


VІІ. Підсумок уроку.

На початку уроку ви почули слова Т.Г.Шевченка. Дуже близькі за змістом до них рядки О.Довженка (1945): «За 20 з чимось довоєнних років в Україні не прибавилось населення, хоча стояла майже на першому місці в Європі по населенню. Зараз вона тяжко, коли не смертельно поранена. Таких утрат, замовчаних через жахливу свою правду, не знав і не знає жодний народ світу. Мій час – край загибелі мого народу, дике поле Європи».

Хочеться вірити, що українці будуть жити і будувати свою державу.
VІІІ. Домашнє завдання.

1.Опрацювати відповідний параграф підручника.

2. Вивчити терміни та поняття.

3. За бажанням: довести або спростувати слова Т.Г.Шевченка.




Каталог: download
download -> Наталія звольська
download -> «Це склад книжок» так скептик говорив, «Це храм душі» естет йому відмовив, Тут джерело всіх радощів земних, І їх дарують нам без цінним словом…»
download -> Для вчителів зарубіжної літератури
download -> Зміст Біографія
download -> Методичні рекомендації щодо викладання світової літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2013-2014 навчальному році // Зарубіжна літератури в школах України. 2013. №7-8
download -> Талант людини це божий дар
download -> Василь Стус постать,що єднає


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Уроку. Відомості про кількість населення в давні часи. Кількість і густота населення, їх територіальні iconБогдан Чалий. Дума про Кия та його славний рід (Скорочено) Мета
Мета: поглибити знання учнів про Україну, її історичне минуле, населення у давні часи; розвивати пізнавальні інтереси школярів; удосконалювати...
Уроку. Відомості про кількість населення в давні часи. Кількість і густота населення, їх територіальні iconТестове контрольне опитування. Варіант 1 Тема Історія та культура населення України в стародавні часи
...
Уроку. Відомості про кількість населення в давні часи. Кількість і густота населення, їх територіальні iconТема: Початок дослідження території України. Географічні відомості про територію України в античні часи, у літописах І «Повісті минулих літ», відомості в добу Середньовіччя. Перші карти України Г. Л. Боплана

Уроку. Відомості про кількість населення в давні часи. Кількість і густота населення, їх територіальні iconТема уроку. Прихід до влади в Італії Беніто Муссоліні Мета уроку
Першої світової війни для Італії, з’ясувати причини підтримки диктаторського шляху розвитку країни серед населення, дати характеристику...
Уроку. Відомості про кількість населення в давні часи. Кількість і густота населення, їх територіальні iconУрок фізики у 8 класі. Тема уроку: «Тиск. Сила тиску. Одиниці тиску» Мета уроку: Обладнання: Пізнавальна
«вікна» в навколишній світ. «Мозок» опрацьовує велетенську кількість сигналів, які йдуть від різних тіл і у людини виникають відчуття....
Уроку. Відомості про кількість населення в давні часи. Кількість і густота населення, їх територіальні iconПорядок денний
Про хід виконання заходів Програми правової освіти населення міста Обухів на 2015-2018 р р за 2017 рік
Уроку. Відомості про кількість населення в давні часи. Кількість і густота населення, їх територіальні icon64 Кількість обраних 64

Уроку. Відомості про кількість населення в давні часи. Кількість і густота населення, їх територіальні iconМета: Мета: сформувати в учнів уявлення про Індію в другій половині ХІХ ст
Сипаї наймані солдати в колоніальній Індії, що набиралися з місцевого населення
Уроку. Відомості про кількість населення в давні часи. Кількість і густота населення, їх територіальні iconКонтрольна робота за І семестр Україна на карті світу Населення України. Загальна характеристика господарства країни І -варіант
Підсумкова контрольна робота за І семестр Україна на карті світу Населення України. Загальна характеристика господарства країни
Уроку. Відомості про кількість населення в давні часи. Кількість і густота населення, їх територіальні iconПерелік публічних заходів рекомендованих для проведення в ході регіональної кампанії
Анкетування: загальне анкетування, з метою виявлення знання населення про життя та творчість Олеся Гончара


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка