Уроку з теми «Греко-перські війни» «Причини греко-перських війн»



Сторінка1/4
Дата конвертації13.04.2017
Розмір0.52 Mb.
ТипУрок
  1   2   3   4

Дидактичні матеріали до уроків історії в 6-х кл. (частинаІІ)

вчителя історії Кизицької Валентини Петрівни

Миколаївської гімназії №2

Матеріали до уроку з теми «Греко-перські війни»



«Причини греко-перських війн»

  • Захоплення персами малоазійських міст.

  • Відновити володіння Фракією, яка відпала під час повстання малоазійських греків.

  • Перекриття персами Босфору та Дарданелл через припинення контактів Греції з містами-колоніями на Чорному морі.

  • Панування персів на Середземномор’ї.

Таблиця «Греко-перські війни»

Етапи

Дати

Битви

Дії сторін

Підсумки

І

490 р.

до н.е.


Марафонська

Перси на чолі з Дарієм І висадилися в Аттиці на Марафонській рівнині. Греки на чолі з Мільтіадом дали опір персам

Перемога греків тому, що вони захищали свободу своєї батьківщини

ІІ

480 р.

до н.е.


Фермопільська

Наступ персів з Ксерксом на Північну Грецію. Об’єднання грецьких полісів проти персів.Оборона Фермопіл. Зрада проти греків. Мужній опір 300 спартанців на чолі з царем Леонідом

Загибель спартанців. Прорив персів у Середню Грецію

ІІІ

480 р.

до н.е


(вере-

сень)


Саламінська

Грецький флот на чолі з Фемістоклом заманив перський флот до вузької протоки біля о-ва Саламін

Перемога грецького флоту, поразка персів, втрата персами флоту

ІV

479 р.

до н.е.


Біля міста

Платеї та



мису Мікале

Напад греків на персів

Греки завдали нищівної поразки персам; звільнення материкової Греції

Хронологічний матеріал

Основні події: 500-449 р.р. до н.е. – греко-перські війни; 500 р. до н.е. – початок повстання проти персів грецьких полісів Малої Азії; 492 р. до н.е. – перший похід персів; 490 р. до н.е. – другий похід персів; Марафонська битва; 480 р. до н.е. – третій похід персів; битви при Фермопілах та Саламіні; 479 р. до н.е. – битва у міста Платеї та біля мису Мікале; 478-477 р.р. до н.е. - утворення Першого Афінського морського союзу; 449 р. до н.е. – Каллієв мир. Завершення греко-перських війн.

Історичний диктант

  1. Яке місто стало приводом до греко-перських війн?

  2. Хто був перським царем під час першого та другого походів на Грецію?

  3. Де відбулася битва в 490 р. до н.е.?

  4. Коли розпочався третій похід персів на Грецію?

  5. Хто був перським царем під час третього походу персів на Грецію?

  6. Де греки зустріли перську армію під час третього походу персів на Грецію?

  7. Біля якого острову греки знищили перський флот?

  8. Як називалися грецькі бойові кораблі?

  9. Де була знищена перська армія в 479 р. до н.е.?

  10. Чим закинчилися греко-перські війни?

  11. Хто такий Мільтіад?

  12. Який подвиг здійснили спартанці біля Фермопіл?

  13. Який твір написав Есхіл про морську битву греків проти персів?

Матеріали до уроку «Розквіт Афінської демократії»

Демократія – форма державного управління за активної участі всіх громадян.

Громадянин – особа, яка перебуває у постійному правовому зв’язку з певною державою.

Суть реформ Перікла

  1. Ліквідація майнового цензу.

  2. Наділення бідноти землею.

  3. Позбавлення ареопагу вищої влади в Афінах.

  4. Вирішення найважливіших питань на народних зборах.

  5. Створення ради 500 як вищого органу державної влади, яка обиралась загальним голосуванням.

  6. Заміна голосування жеребкуванням.

  7. Надання екклесії (народним зборам) функції найвищого органу державної влади.

Причини Пелопоннеської війни

  1. Протистояння Першого Афінського морського союзу та Пелопоннеської лігі.

  2. Криза полісної системи.

Складання таблиці « Пелопоннеська війна»

Періоди

Назва війни

Події

Підсумки

1) 431-421 р.р.до н.е.

Архідамова

Вторгнення Спарти в Аттику. Розорення області. Захоплення афінянами порту Пілос на західному березі Пелопоннесу. Невдачі афінян.

Підписання Нікієвого миру на 50 років.

2) 415-404 р.р. до н.е.

Декелейська (Іонійська)

Похід афінського полководця Алківіада до Сицілії проти міста Сіракузи, мешканці якого підтримували Спарту. Втеча Алківіада до Спарти. Зрада. Поразка Афін. Вторгнення Спарти в Аттику, захоплення фортеці Декелеї, втеча рабів до Спарти. Підписання спартанським командиром Лісандром союзу з Персією. Розгром афінського флоту. Облога Афін з усіх сторін.

Прийняття афінянами вимог Спарти. Розпад Афінського морського союзу, передача флоту Спарті. Вступ Афін до Пелопоннеської ліги.

Історичний диктант

1) Як називали морський союз, у якому вирішальну роль відігравали Афіни?

2) Кого обирали стратегом 15 разів?

3) Як називався храм богині Афіни, побудований на афінському Акрополі?

4) Що в перекладі означає слово «демократія»?

5) Як називають людину, яка чудово виголошує промови?

6) Що таке екклесія?

7) Як називали союз держав на чолі зі Спартою

8) Як обирали гелію (суд присяжних)?

9) Як називалися війни між Афінами та Спартою?

10) Чим закінчилися війни між Афінами та Спартою?

Тестова робота

1) «Золотою добою» афінської демократії називають правління: а) Солона; б) Клісфена; в) Перікла.

2) Верховним органом в Афінах був: а) «Рада п’ятисот»; б) народні збори; в) ареопаг.

3) Храм богині Афіни називався: а) Одеон; б) Парфенон; в) Пантеон.

4) Політичні права в Афінах мали: а) усе населення; б) усі, крім рабів і жінок; в) чоловіки, у яких батько й мати були афінянами.

5) Пелопоннеська війна тривала: а) 25 років; б) 27 років; в) 29 років.

6) Перший період Пелопоннеської війни закінчився: а) перемогою Спарти; б) перемогою Афін; в) відновлювалося довоєнне становище.

7) Після закінчення Пелопоннеської війни в Афінах була встановлена: а) демократія; б) олігархія; в) тиранія.

8) Командувач спартанським флотом під час Пелопоннеської війни: а) Фемістокл; б) Лісандр) в) Лікург.

9) Суд присяжних в афінах: а) екклесія; б) ареопаг; в) геліейя.

10) Яку назву мала перша Пелопоннеська війна? а) Архідамова; б) Декелейська; в) Афінська.

11) Результатом першої Пелопоннеської війни було підписання якого миру? а) Нікієвого; б) Пелопоннеського.



Матеріали до уроку « Побут, архітектура, мистецтво і спортивні ігри греків»

« Фактори, що вплинули на формування грецької культури»

  1. Використання праці рабів дало можливість вільному населенню займатися науками, брати участь у святах.

  2. Демократичний устрій більшості міст-держав передбачав, що досягненнями культури користувалися не тільки аристократи, але й усі вільні громадяни.

  3. Взаємообмін традицій культури між грецькими містами-державами, а також із населенням грецьких колоній сприяв розвитку культурного рівня греків.

Таблиця «Культура греків»

Галузі культури

Д О С Я Г Н Е Н Н Я

Побут

1-2поверхові будинки, дерев’яні меблі, скрині для збереження речей, світильники з глини або бронзи, простий кухонний і дорогий столовий посуд, червоно- та чорно -фігурні вази, амфори – високі глечики для збереження вина, зерна, олії, піфоси – великі череп’яні бочки для вина.

Одяг

Хітони – сорочки, гіматій - плащ.

Архітектура

Храми Парфенон, Ерехтейон, Одеон в Афінах, стадіони; правило «золотої середини»; портик – мармурові колони; 3 типа колон: дорійські, іонійські, коринфські; капітель- верхня частина колон; атланти – колони у вигляді чоловіків; каріатиди – колони у вигляді жінок;



Скульптура

Скульптори: Мірон «Дискобол»(«Метальник диска»), Пракситель «Афродита»(богиня краси та кохання), Лісіпп «Геракл з левом» Невідомий скульптор «Афродіта Мілоська» і «Аполлон Бельведерський»

Театр ( «місце для видовищ»)

Орхестра – майданчик, на якому співали актори і хор; Комедії – веселі п’єси; трагедії – сумні і серйозні п’єси; котурни – сандалії на товстій подошві; трагіки: Есхіл «Перси», «Прикутий Прометей» та Софокл «Антігона»; комедіограф Арістофан «Птахи»

Олімпійські ігри

Змагання з бігу, стрибків, боротьби, метання диска і списа

Матеріали до уроку «Тріумф грецької культури»

Академія – філософська школа, яка заснована Платоном, що знаходилась в гаю міфічного героя Академа.

Лікей – школа філософії Арістотеля, розташована в гаю Аполлона Лікейського.

Ораторське мистецтво – мистецтво виголошення промов ( політичних і судових).

Філософи – мислителі, що спостерігали, міркували і пояснювали закони розвитку природи та людського суспільства.

Головні релігійні центри

Релігійні свята

На честь яких богів

Олімпія (храм Зевса), Дельфи (святилище Аполлона), Афіни, Ефес (храм Артеміди), Елевсин (храм Деметри), Епідавр (храм Асклепія)

Піфійські Панафінеї Істмійські Елевсинські Діонісії Антестерії Олімпійські ігри

Аполлона Афіни Паллади Посейдона Деметри Діоніса Свято «пробудження природи» в Афінах на честь усіх олімпійських богів

Таблиця «Тріумф грецької культури»

Галузі культури

Д О С Я Г Н Е Н Н Я

Писемність

Запозичили у фінікійців алфавіт, папірус з Єгипту – матеріал для письма, дерев’яні таблички, вкриті шаром воску, стиль – металева паличка для письма

Освіта

Школи для дітей, педагог – раб, який супроводжував до школи; кіфара, флейта – музичні інструменти; гімназії для дітей заможних батьків

Література

Гомер «Іліада» та «Одіссея», Гесіод «Труди і дні» (байкар), Езоп «Вовк і ягня», «Ворона і лисиця» (байкар), Алкей, Архілох, Сапфо – поети-лірики, Анакреон – придворний поет

Наука

Філософія: Сократ, Платон, Арістотель; Арістіпп, Діоген; Напрямки філософії: а) матеріалісти – Геракліт, Демокріт, Левкіпп, Фалес; б) ідеалісти: Сократ, Платон; в) софісти: Горгій, Протагор; Математика: Піфагор, Фалес; Фізика: Демокріт, Медицина: Гіппократ, Історія: Геродот «Історія», Фукідід «Історія Пелопоннеської війни», Ксенофонт «Грецька історія», «Анабазіс», «Про Лакедемонську державу»

Ораторське мистецтво

Оратори: Ісократ – творець риторичної школи, Демосфен, Лікург, Есхін

Матеріали до уроку «: Криза грецької державності й піднесення Македонії»

Поняття

Македонія – країна на півночі Балканського піво-ва.

Македонська фаланга – стрій солдатів, вишикуваних у 16 рядів і озброєних довгими списами.

Сариси – довгі списи у солдатів македонської армії.

Гетайри – важко озброєна кіннота, що була ударною силою македонського війська.

Гегемонія – повна влада.

Херонея – місто в Греції, де греки зазнали поразку від македонян.

Філіппіки – гнівні й сміливі промови, спрямовані проти царя Філіппа ІІ.

Основні події

359-336р.р. до н.е. – правління царя Філіппа ІІ .

355р. до н.е. – розпад Другого афінського морського союзу.

338р. до н.е. – перемога Філіппа ІІ над греками в битві під Херонеєю.

337р. до н.е. – загальногрецький конгрес у Коринфі проголосив мир між усіма грецькими державами.

Реформи Філіппа ІІ


  1. Грошова – золоті філіппіки.

  2. Військова – македонська фаланга, кіннота гетайрів, технічне оснащення армії ( баллісти, тарани, катапульти).


Історичний диктант
1) Що створили афіняни для відновлення своєї могутності?

2) Де була розташована Македонія?

3) Під час правління якого царя Македонія починає швидко розвиватися? (4) Як перекладається слово «гетайри»?

5) Що було основою македонської армії?

6) Хто активно виступав проти Македонії?

7) Хто очолював прибічників Македонії в Афінах?

8) У якому році відбулася битва об’єднаної грецької армії з македонською біля міста Херонея?

9) Хто відзначився в битві при Херонеї?

10) Що сталося з Філіппом ІІ під час підготовки до походу на Персію?

Тестова робота

1. Македонське царство розташовувалося: а) на півночі Балканського півострова; б) на півдні Балканського півострова; в) у Малій Азії.

2. Оберіть найбільш важливі причини, чому Греція зазнала поразки в боротьбі з Македонією.

а) Не знайшлося людей, які пояснили б грекам небезпеку македонського вторгнення;

б) грецькі держави ворогували між собою;

в) усередині грецьких держав точилася запекла політична боротьба.

3. Оберіть поняття, якому відповідає опис:

Македонська фаланга складалася із 16 рядів. Перші шість рядів клали в бою довгі списи на плечі воїнів, що стояли в попередніх рядах. При цьому воїни останніх рядів стояли обличчям до супротивника. Її порівнювали із залізним звіром.

а) Фаланга;

б) трієра;

в) колона.

4. Поясніть значення вислову:

Філіппіки (походить від імені царя Філіппа) – це…:

а) сильне відчуття;

б) пристрасний захист будь-чого;

в) гнівна викривальна мова.

5. Оберіть неправильну відповідь.

Із закликами об’єднатися та надати відсіч Філіппу Македонському звернувся до греків:

а) Перікл;

б) Демосфен;

в) Ісократ.

6. Знайдіть зайве.

Сильною армією македонського царя Філіппа робили:

а) застосування облогових башт;

б) використання метальних знарядь;

в) використання фаланги;

г) постійні тренування воїнів;

д) застосування військових суден нової конструкції.



До уроку «Східний похід Александра Македонського»

Таблиця «Походи А.Македонського»



Дата

Напрямок та битви

Результат

334р. до н.е.

На західну частину Перського царства (Мала Азія)

Переправа через Геллеспонт. Битва біля ріки Гранік. Підкорення міст Перського царства.

333р. до н.е.

На місто Ісс

Битва біля міста Ісси.Перемога македонян. Захоплення у полон родини Дарія ІІІ та його багатств.

333р. до н.е.

На Ханаанські землі

Завоювання Сирії, Фінікії та Палестини. Облога міста Тір, жорстока розправа з населенням Тіру.

333-332 р.р до н.е.

На Єгипет

Перебування македонських військ у Єгипті. Відпочинок та укріплення армії, підготовка до наступних походів. Заснування міста Александрія

331р. до н.е.

На східну частину Перського царства (Межиріччя, Ассирія, Вавилон, Мідія)

Битва при Гавгамелах. Перемога македонян. Втеча Дарія ІІІ з поля бою та загибель його від рук персів. Захоплення міст Вавилону, Сузи, Персеполя ( знищення палацу та захоплення скарбів).

330-326 р.р. до н.е.

В Середню Азію

Захоплення Бактрії та Согдіани. Заснування нових міст с назвою Александрія

327р. до н.е.

В Індію

Перехід македонської армії через гірський хребет Гіндукуш. Битва з військами царя Пора. Взяття Пора у полон. Відмовлення від походів. Повернення Александра Македонського до Вавилона.

327-323 р.р. до н.е.

Вавилон

Підготовка до африканського походу

323р. до н.е.

-

Несподівана хвороба Александра Македонського та його смерть

Нові поняття

Імперія - це держава, створена в результаті підкорення інших країн і народів.

Монархія – держава з необмеженим володарем.

Діадохи – загальна назва командирів армії Македонського, які стали правителями перських сатрапій.

Фізиогноміка – наука, яка пов’язує особливості зовнішності та характер людини.

Таблиця «Образ А.Македонського»



Характер

Якості: обережність, ризик, розсудливість, інтуїція, упертий.

Щедрий від природи.

Некеровані вибухи гніву, пориви ентузіазму.

Надмірне честолюбство.

Геніальний організатор та новатор ідей.

Прагнув доблесті й слави.



Захоплення

Читання книг, вивчення наук.

Слухав з задоволенням лекції Аристотеля.

Творчість художників Лісіппа, Апеллеса.

Організатор музичних та спортивних змагань.

Вмів грати на лірі, захоплювався театром.

Цікавість до духовного життя.



Вчинки

Розправа зі своїми супротивниками, ліквідація претендентів на престол, придушує заколот на Балканах, руйнує непокірні Фіви.

Зовнішність

Був надто світлим, білизна його шкіри переходила місцями в червоність. Легкий нахил шії вліво, млосність погляду, зріст дорівнював 4 лікті ( 0.46 см х4=1.84 + 1 палеста ( 7см) = 1м 91см

Невідомий грецький поет (найманий солдат) про А. Македонського

Є у мене велике багатство – спис і меч,

І прекрасний щит, прикриття для тіла.

Ним я орю, ним я жну,

Ним вичавлюю смачне вино з винограду.

Ним я назвав владик рабами.

Ті ж, хто не наважуються мати списа і меча,

І прекрасний щит, прикриття для тіла,

Всі вони, до коліна мого припадаючи,

Схиляючись ниць, мене владикою

І великим царем проголошують.

Матеріали до уроку

«Елліністичні держави в ІV-ІІ ст. до н.е. Елліністична культура»

Таблиця «Культура елліністичних держав»


Галузі культури

Досягнення

Мова

Перетворення грецької мови на мову міжнародного спілкування.

Запрошення грецьких філософів та письменників правителями східних країн, вивчення грецьких творів.

Переклад Старого Заповіту грецькою мовою


Писемність

Папірус та пергамент – матеріали для письма.

Будівництво

Виникнення Александрії Єгипетської з прямими вулицями, будинками з білого мармуру, колонами, скульптурами і пишними барельєфами ( декоративно-парадний жанр).

Композиції великих розмірів: Колос Родоський, Ніка Самофракійська (богиня-переможниця), Афродіта Мілоська, Аполлон Бельведерський.

Будівництво храму богів Серапіса та Ізіди.

Маяк на о-ві Форос.



Скульптура

Скульптори – Лісіпп, Леохар.

Скульптурні групи: «Лаокоон» Агесандра, Афінодара та Полідора.



Наука

Мусейон (290р. до н.е.) – храм муз та науки.

Бібліотека з 700 тис. книг.

Фізики - Архімед, Ератосфен (обчислив розміри земної кулі), Арістарх ( земля – небесне тіло, обертається навколо Сонця), Евклід, Клавдій, Птоломей.

Філософи – Діоген (жив у піфосі).

Напрямки філософії:


  • Епікурейці: щаслива тільки порядна людина).

  • Стоїки: щаслива людина байдужа до почуттів – радощів чи горя).

  • Скептики: щаслива людина, яка утримується від суджень та оцінок.

  • Кіники: : щаслива людина, яка не дбає про одяг, зовнішній вигляд, мову, зневажає багатство.

Висновки

1) Після розпаду імперії Александра Македонського були створені греко-македонські держави, керовані діадохами.

2) Правителям елліністичних держав за східним звичаєм віддавали шану, гідну богів.

3) В елліністичних країнах поширювалися грецька мова, література, наука, архітектура, створювалися музеї, бібліотеки та стадіони.



Історичний диктант

1) Як називається примусове об’єднання давньогрецької та давньосхідної цивілізації в єдину систему держав?

2) Хто правив частинами держави Александра Македонського?

3) Яка династія почала праити Єгиптом?

4) Яка держава виникла з більшої частини земель Александра Македонського?

5) Яке місто було столицею елліністичного Єгипту?

6) Які «чудеса світу» були в Єгипті?

7) Яка споруда в Александрії була «центром науки»?

8) Яке «чудо світу» було на острові Родос?

9) Де було розташоване ще одне «чудо світу» - храм Артеміди?

10) Засновником якої філософської течії був Зенон?

Матеріали до уроку з теми:

Узагальнення знань учнів з теми «Еллінізм. Елліністична культура»

Графічний диктант (так чи ні )

1) Македонська фаланга – це стрій солдатів, вишикуваних у 16 рядів і озброєних сарисами. Так чи ні?

2) Македонський цар Філіпп ІІ підкорив Грецію після перемоги під Херонеєю, яка відбулася у 340р. до н.е.

3) Оратор Демосфен виступав з промовами проти захоплення македонянами Греції.

4) Східний похід Александра Македонського розпочався у 334р. до н.е.

5) Битва при Гавгамелах відбувалася на півострові Мала Азія.

6) У Персеполі Александр Македонський захопив багатства розкішного царського палацу.

7) Після смерті Александра Македонського його імперія розпалася на окремі держави, якими управляли діадохи.

8) Еллінізм це примусове об’єднання давньогрецької та давньосхідної цивілізації в єдину систему держав.

9) В елліністичних країнах з’явилася нова богиня щасливого випадку й долі – богиня Тюхе (Фортуна).

10) Мусейон в Александрії Египетської був осередком розваг для багатих людей.

11) Пергамент був особливим матеріалом для письма, який виготовляли в Малої Азії.

12) Епікурейці, стоїки, скептики та кіники це були представники історичної науки.

Розділ «Стародавній Рим»

І Тема розділу : Давній Рим у VІІІ-VІ ст. до н.е.



Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4

Схожі:

Уроку з теми «Греко-перські війни» «Причини греко-перських війн» iconГреко перські війни
«поліси», Фемістокл, Марафонська битва, Фермопільська битва, Саламінська битва, Афінський морський союз
Уроку з теми «Греко-перські війни» «Причини греко-перських війн» iconМіж опором та пристосуванням: греко-католицьке релігійне підпілля в системі радянського тоталітаризму
Церкви у рамках проєкту «Жива історія». З методологічної точки зори ця стаття покликана реконструювати ментальні структури греко-католицького...
Уроку з теми «Греко-перські війни» «Причини греко-перських війн» iconКартка планування навчальної програми
Називає час Реформації, релігійних війн у Франції, правління вказаних монархів; хронологічні межі Тридцятилітньої війни, Національно-визвольної...
Уроку з теми «Греко-перські війни» «Причини греко-перських війн» iconПрограма навчальної дисципліни
Суспільна опіка греко-католицької церкви над українською еміграцією з галичини
Уроку з теми «Греко-перські війни» «Причини греко-перських війн» iconГреко-Католицька церква в Україні 1939-1941 рр
З 1981 року по 1991 рік навчалася у Козівській середній школі №1 Тернопільської області
Уроку з теми «Греко-перські війни» «Причини греко-перських війн» iconМ. Первомайськ 2014р. Тема. Воєнні дії на території України у 1914 р
Основні поняття: «Галицька битва»,окупація, депортація, Греко-католицька церква, «Галицько-Волинське генерал-губернаторство»
Уроку з теми «Греко-перські війни» «Причини греко-перських війн» iconМіська ббібліотека для дорослих
Гримайлів (тепер Гусятинського району Тернопільської області) в глибоко релігійній греко-католицькій родині. В 1864 роцi юнак з вiдзнакою...
Уроку з теми «Греко-перські війни» «Причини греко-перських війн» iconТема уроку. Прихід до влади в Італії Беніто Муссоліні Мета уроку
Першої світової війни для Італії, з’ясувати причини підтримки диктаторського шляху розвитку країни серед населення, дати характеристику...
Уроку з теми «Греко-перські війни» «Причини греко-перських війн» iconНаталія Дмитришин Жінка у греко-католицькій священичій сім’ї у Галичині
Адже, працюючи з біографіями, опиняємося на стику мікроісторії та семіотики, структурного аналізу та герменевтики, історії знизу...
Уроку з теми «Греко-перські війни» «Причини греко-перських війн» iconУрок Початок національно визвольної війни. Урок Воєнно політичні події визвольної війни 1649 1651 рр
Урок Причини, характер, рушійні сили національно визвольної війни українського народу


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка