Усний журнал ( 4 клас.) Цілі



Скачати 128.76 Kb.
Дата конвертації21.01.2018
Розмір128.76 Kb.



УСНИЙ ЖУРНАЛ ( 4 клас.)
Цілі: розвивати в учнів активне, небайдуже ставлення до природи, естетичне сприйняття природи; виховувати бережливе ставлення до «зеленого друга», бажання допомогти.

Оформлення: стіннівки, плакати, малюнки учнів.

Сторінка перша.

Ліс — надійний друг і помічник людини.

У ліс завітаю я знову

На тиху сердечну розмову,

Де пахне достигла суниця

І сонцем пропалена глиця!

Я чую зозулі кування,

Берізок тремтливе зітхання,

Тонкі білозорі сестриці

Сплели свої віти в косиці.
1-й учень. Ліси називають зеленими легенями нашої планети. У лісі легко

дихається, адже рослини поглинають вуглекислий газ і виділяють кисень.

Крона дерева — своєрідний фільтр. Він затримує пил, кіптяву, бруд.

Листки виділяють особливі речовини, які вбивають бактерії. Доведено, що зелені

насадження зменшують уміст пилу в повітрі в 2,5 рази, шкідливих газів і диму,

значно знижують шум, регулюють температуру атмосфери, захищають від вітру.

Людина багато чим завдячує лісу: чистим повітрям, ягодами, грибами,

лікарськими рослинами. Але зараз екологи б'ють на сполох: ліси на Землі зникають.

У результаті міліють ріки, погіршується клімат.
2-й учень. Ліс — вірний і надійний друг землеробів у боротьбі за врожай. Він

захищає від повеней, пилових буранів, ерозії ґрунтів, створює сприятливий

мікроклімат, зберігає повноводність рік.

«Ліс водою живе, ліс воду береже» — так говорять у народі. Він — нескінченне джерело творчості, здоров'я, бадьорості людини. Саме ліс допомагав І.І. Шишкіну в його роботах над безсмертними полотнами «Корабельний гай», «Ранок у сосновому бору», надихав І.І. Левітана на створення полотен «Золота осінь», «Зелений гай».




63489583_0_21e13_247bff6d_xl.jpg 219754_original.jpg

Сторінка друга.

Лісові дива

3-й учень. Тепер ми вирушимо в подорож до лісу, і ви переконаєтесь, що він

повен різних чудес.

Головне дерево лісу — дуб. Римляни називали його «кверкус», що означає красень. У давніх греків дуб був священним і шум його гілок віщував людям долю. І римляни, і греки вінком з дубового листя нагороджували відважних людей за їх подвиги.

дуб.jpeg

У давніх слов'ян найголовнішим і могутнім богом був Перун — бог грому і блискавки. Дуб називався перуновим деревом, саме з його деревини виготовляли фігурки цього

бога. (Читає вірш А. Малишка.)

4-й учень. Я хочу розповісти про знамениті дуби. На

сьогодні найстарішим в Європі вважається стельмузький дуб.

Він росте в Литві і йому 2 тисячі років.

У селі Тригорському Псковської області росте дуб, якому

О. С. Пушкін присвятив свої рядки:

Гляжу на дуб уединенный,

Я мислю: патриарх лесов

Переживет мой прах забвенньїй,

Как пережил он век отцов.

Є й другий дуб, пов'язаний з ім'ям О. С. Пушкіна. Він росте недалеко від

Санкт-Петербурга, це про нього писав поет:

У лукоморья дуб зеленый,

Златая цепь на дубе том...

В Україні відомий дуб, обхват стовбура якого становить 6,32 м,

близько 700 років росте веслі Верхня Хортиця, поблизу м. Запоріжжя. Це так

званий «запорізький дуб». Багато старих дубів є і в Біловезькій Пущі. Дуб

справедливо порівнюють з лісовим зеленим богатирем.

5 - й у ч е н ь. Про це красиве дерево співають пісні, його порівнюють із

вродливою дівчиною,

Звучить мелодія пісні «Во поле береза стояла».
5-й учень. Відгадали? Так, це чудо-дерево — береза.

9fd855b8f28f.jpg
Ми часто не Звертаємо уваги на прекрасне, тому що воно поруч. А ось

знаменитий бразильський футболіст Пелє, побувавши в нашій країні, на

питання, Що справило на нього найсильніше враження, відповів: «Ніжні й

світлі дерева — берізки».

Береза — єдине дерево у світі, яке має білу кору. Пояснюється це тим, що в ній міститься бетулін. Ця речовина відкрита порівняно недавно і назвали

її на честь берези (латиною береза — «бетула»). Якщо в жаркий день доторкнутися до кори дерева, то можна відчути прохолоду. Білий колір відбиває сонячні промені й захищає березу від пошкоджень.


6-й учень. Берізки..З діда-прадіда, хтозна відколи, парубки на Закарпатті приносять їх дівчатам як символ честі й щирості. Приносять 
їх у пору квітучої молодості, коли стільки пісень у серці, коли стільки манливих чарівних мрій. (Читає вірш С. Єсеніна «Біла береза» у перекладі В. Сосюри.)

Біла береза

За моїм вікном

Під пухнастим снігом

Спить холодним сном

І пухнасті віти

Спить холодним сном

І пухнасті віти

Срібно обіймає

Китиць бахромою

Снігова кайма.

І стоїть береза

В сонній тишині,

Під пухнастим снігом І горять сніжинки В золотім огні.

А зоря ліниво

Колом сніговим,

І у нове срібло

Віти одягає

Срібно обіймає.

6-й учень. Чому в народі говорять: «Обідрали, як липку»? Зміст приказки — забрати в людини все, залишити її ні з чим. З'явилась ця приказка завдяки лаптям, які раніше плели з липового лубу і були найпоширенішим взуттям селян. На одну пару йшла кора з двох-трьох молодих липок. Ось і стояли вони в лісах обідрані, зовсім голі. Деревина у липи дивовижна, вона не розтріскується і не коробиться,а тому служить матеріалом для різьби по дереву.

Липа — найсолодше дерево в нашому лісі: хто ж не знає липового меду?

З однієї рослини бджоли можуть зібрати стільки меду, скільки з 1га гречки.

Липа краще від інших дерев уживається з асфальтом у місті. Вона може прожити тут до 60 років.



7-й учень. А чи знаєте ви, з деревини якого дерева роблять сірники?

Із осики. З'явились сірники в Росії у 1836 році. Чому сірники виготовляють тільки з осики? Дерево зручне для обробки. Але головне: якщо сірник загасити, то він одразу потухне, не тліючи, а це дуже важливо для попередження пожеж. Сірники тобі подарувало дерево-друг. Будь же і ти його другом і не забувай загасити багаття під час походу до лісу.



8-й учень. Як ви думаєте, чи можна з дерева отримати цукор? Звичайно, з цукрового клена. Зображення листка цього дерева є на прапорі Канади. У 1964 році Канада отримала право замінити британський прапор власним. Із

5 тисяч проектів і ескізів вибрали той варіант, де на білому фоні між двома

червоними смугами зображений червоний кленовий листок. Сік цукрових кленів на 1/5 складається з цукру. З одного дерева без шкоди для його здоров'я можна отримати 2-4 кг цукру. У Канаді й США щорічно його добувають 4 млн кілограмів.

У нас такі клени не ростуть. Але в наших лісах зустрічається гостролистий

клен. З його деревини виготовляють спортивний інвентар, інструменти. А ще

клен може служити лісовим барометром: перед непогодою дерево плаче.

Крім барометрів у лісі є і компаси. Компас — річ необхідна для походу.

Але може так статись, що ви забули його дома. І тут на допомогу прийдуть

дерева. Звичайно, вони не вкажуть напрям додому, але сторони світу з їх

допомогою можна визначити. Кора багатьох дерев укрита мохом і

лишайниками, які краще розвиваються на північній стороні тому, що люблять тінь. Компасом може бути і кора берези — з південної сторони дерева вона біла І чиста, а з північної — вкрита тріщинами, плямами, наростами.

Сторінка третя.

Відгадай загадки

1. Хто мовчки навчає? (Книга)

2.Голубочка біла

В хату залетіла,

Що на світі бачила —

Про все розповіла.



(Газета)

3. Четверо біжать,


Четверо спішать.
Все обігнати
Одне одного хочуть.
А разом виходять

І разом приходять. (Лижі)



  1. У лісі народився, у лісі виріс, у дім прийшов — усіх навкруги зі
    брав. (Стіл) ,

  1. Ніхто не лякає, а вона тремтить. (Осика)

  1. Весною шумить, літом холодить, осінню живить, зимою зігріває.

(Ліс)

  1. Зубасті, а не кусаються. (Граблі)

  2. Стоїть пані в лісочку, має червону сорочку, хто іде, то поклониться. {Калина)

  3. На дереві я родився в кожусі, кожух розірвався і на землю впав.
    (Горіх, каштан)

10. В якому лісі немає листя? (У зимовому, листяному)

11.Який корінь, який цвіт

Любить кожний в світі кіт?

(Валеріани)

12. У лісі росте, на березі родиться, у воді живе, а в огні помирає. (Дерев'яний човен)



Сторінка четверта.

Рольова гра «Знайомі незнайомці».

Про щось розмовляючи, заходять учні. У руках одного — згорнутий

аркуш ватману. Він сідає на стілець поряд із зображенням старого в’яза,

розгортає ватман. На ньому план пришкільної території, клумби.

Учні розглядають його.

1-й учень. Так, задали нам сьогодні завдання на уроці ботаніки:

«Наші пропозиції щодо покращення й озеленення шкільної території».

Що ми можемо придумати?

2-й учень. А що, якщо перед школою, ось тут... (Показує на плані.) ...

посадити бамбуковий гай? Бамбук і росте швидко, і красивий, і вудки з нього

можна зробити.

3-й учень. Та що там бамбук! Посадити б ананаси, кокосові пальми!

Уявляєте?.. Приходиш у шкільну їдальню, а там замість звичайного молока

подають кокосове. Ніхто б не відмовився, точно.
4-й учень. А за школою я б посадив мандарини й апельсини.
Восени на перерві вибіг, а вони висять на гілках, оранжеві,стиглі, смачні.

1-й учень. Ну, про що ви говорите? Ботаніку цілий рік вивчаєте, повинні

розуміти, що ці рослини не можуть рости біля нашої школи — тут не

субтропіки, давайте серйозніше. Час іде, а ми нічого ще не придумали.

2-й учень. А що ти пропонуєш? Березки вирощувати, липи, каштани? Це ж не цікаво.

3-й учень. Ці дерева ми бачимо кожен день. Про них усе відомо, а я про

незвичайні рослини.

Стук у двері. З'являється Старий Клен із деревами, кущами і травами.

Старий Клен. Ви як хочете, брати-рослини, а я не можу більше мовчати.

Чуєте, що про нас говорять ці молоді люди? А ну, всезнайки, що ви можете розповісти, наприклад, про мене?



4-й ученьповагою). У нас усі вас знають. Ви — Старий Клен, який росте біля нашої школи.

1-й учень. Ми часто до вас приходимо, відпочиваємо після гри у футбол у тіні вашої крони.

Старий Клен. Малувато. Ви мене дуже засмутили і моїх вірних друзів

образили. Ось і прийшлось мені зрушити з місця свої старі корені та повчити

вас уму-розуму. Треба вас познайомити з тими рослинами, які ви бачите кожен

день, але мало що про них знаєте.

Народився я в 1737 році, був спочатку тоненьким зеленим паростком, зовсім не схожим на велике сильне дерево, яким бачите мене зараз. Нагадаю вам, що кожне дерево із самого народження стає частинкою навколишнього середовища. І кожне його річне кільце — це пам'ять природи, яка зберігає з точністю до одного

б року оцінку умов минулого.


2-й учень. От чудово — все записано як у книзі, тільки навчись цю книгу

читати.


Старий Клен. Правильно! Річні кільця дерев, які росли 100,200 і -1000

років тому — це літопис природи, в якому міститься детальна інформація про минуле Землі.



3-й учень. А що записано на ваших кільцях? Адже вам уже помад 200 років. Що відбувалося на ваших очах за ці роки?
Старий Клен . Багато цікавого ви можете почути не тільки від мене, а і від будь-якої іншої рослини з мого оточення. Дозвольте вас познайомити з моїм добрим другом — Дубом.

2-й учень. У нашій уяві дуб повинен бути обов'язково сильним,могутнім, а про вас цього не скажеш.

Дуб. Я ще молодий, а наш вік довгий. Якщо берези живуть трохи як більше 100 років, то ми, дуби, живемо у вісім-дев'ять разів довше, звичайно, якщо умови хороші, ось і ростемо, не поспішаємо. І ось іще про що вам хочеться сказати. У деяких школах діти збирають жолуді і вирощують з них саджанці: це дуже хороша справа!

Старий Клен. До цього часу в нашій розмові брали участь тільки дерева. Але це несправедливо по відношенню до кущів і трав. Правда?

Кого ж представити наступним?



Бузок. А мене представляти не треба, думаю, мене всі знають?

Учні. Бузок!

Бузок. Молодці! Я хочу вас запросити в казковий сад. Це незвичайний сад. У ньому росте тільки бузок. Думаєте, всі кущі схожі, неначе близнюки? Ні!

{Розгортає аркуш ватману, на якому намальовані різні сорти бузку.)

Дивіться! Білі, рожеві, блакитні суцвіття — бузок прекрасний!



С т ар и й К л е н. Не забудь сказати, що ти іноземець.

Бузок. Мандрував я немало, перш ніж потрапив до Росії і України. Перші

кущі бузку були висаджені в Італії в 1554 році. Відомий ботанікА. Т. Болотов, описуючи в 1760 році рослини російської флори, вперше згадав про бузок. Трохи більше за 200 років знадобилось мені, щоб завоювати любов жителів нашої країни і відчути себе тут, як удома! Думаю, на нашій шкільній території знайдеться місце ще для кількох кущів бузку.



3-й учень. Звичайно, і виберемо для цього найкраще місце, ось тут..

(Показує на плані.) ...перед школою.

4-й учень. Усе це дуже цікаво. Мені вже Починає здаватися, що це незвичайні, дивовижні рослини.

Старий Клен. Я дуже радий, якщо ми, рослини, примусимо всіх сьогодні, трохи задуматись. Повірте, жити,не руйнуючи, а створюючи — набагато цікавіше. Звичайно, нелегко вибрати рослини для пришкільної ділянки, правильно їх розташувати, та ще й так, щоб вони постали в усій красі. Але, повірте мені, ви не пошкодуєте!

А ми, рослини, з вами не прощаємось. Восени обов'язково прийдемо знову до вас і побачимо, що змінилось за три літні місяці.

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Усний журнал ( 4 клас.) Цілі icon«Вічний живий голос» Усний журнал, присвячений творчості Лесі Українки Форма заняття: усний журнал Адресність
Мета: передати силу І глибину поетичного світу Лесі Українки, виховувати любов до українського поетичного слова, до Вітчизни, до...
Усний журнал ( 4 клас.) Цілі iconЛюдиною стати – це мистецтво 5-б клас Усний журнал «Світ маленьких казок В. О. Сухомлинського»
Мета. Ознайомити учнiв з бiографією В. О. Сухомлинського; формувати уявлення про доброту, чуйнiсть І уважнiсть; вчити спостерігати,...
Усний журнал ( 4 клас.) Цілі iconОрієнтовні форми І зміст виховної діяльності
Усний журнал «У нас одна Батьківщина – наша рідна Україна»
Усний журнал ( 4 клас.) Цілі iconУсний журнал
«Перед цією красою потрібно впасти на коліна і молитись… Гляньте, вона ж Дантова Беатріче…»
Усний журнал ( 4 клас.) Цілі iconЖиттєвий подвиг співачки з Тернопілля (Усний журнал)
На сцені портрет Соломії Крушельницької. В центрі два журнальні столи, за якими сидять двоє ведучих
Усний журнал ( 4 клас.) Цілі iconУсний літературний журнал присвячений пам'яті Т. Г. Шевченка
Діти, наша земля – це Україна, а ми – українці. Ми любимо свій край, шануємо І поважаємо всіх людей на Землі
Усний журнал ( 4 клас.) Цілі iconТема: Усний журнал. Сторінками життя Т. Г. Шевченка Мета
Т. Шевченка в умовах підневільного становища нації в першій половині XIX ст.; інтерес до історичного минулого рідного краю
Усний журнал ( 4 клас.) Цілі iconУсний журнал «з україною в серці»
Україною викликає у школярів більший інтерес до предмета та почуття гордості за наш рідний край, сприяє інтеграції українського учня...
Усний журнал ( 4 клас.) Цілі iconУсний журнал «Ми чуємо тебе, Кобзарю, скрізь століття » Мета
Мета: виховувати в учнів любов І шану до геніального сина України, розвивати інтерес до життя І творчості народного поета
Усний журнал ( 4 клас.) Цілі iconУсний літературно-мистецький журнал про життя І творчість Івана Багряного
За мудрість І любов, за скривджених І вбогих Ми підем на Голготу ти І я- під крик „Розпни, розпни нікчемного й брудного Орденоносного...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка