В. Стефаник. Новаторство письменника. Експресіонізм у його творчості



Дата конвертації08.04.2017
Розмір86.7 Kb.

Тема: В. Стефаник. Новаторство письменника. Експресіонізм у його творчості.

Новела «Камінний хрест»: психологічне розкриття теми еміграції .

Історична основа твору. Сюжетно-композиційні особливості.

Мета:


  • Допомогти учням осягнути новаторство письменника,ідейно-художній зміст новели «Камінний хрест»;

  • розвивати навички спостереження над текстом, висловлення власної думки щодо прочитаного;

  • виховувати здатність до співчуття, патріотизм.

Тип уроку: урок – психологічне дослідження.

Обладнання: портрет письменника, видання творів, аудіо запис пісні Б. Лепкого

«Чуєш, брате мій», портрет Е. Мунка, репродукція картини

«Крик»

Хід уроку

Вступне слово вчителя

Ми продовжуємо дослідження життя і творчості В. Стефаника, людини, твори якого були важкою ношею для нього, є такими для нас, читачів. Чому важкою, можливо тому, як писав сам письменник, що він «любив мужиків, за їх тисячолітню історію, за культуру…за них писав і для них.»?



І. Актуалізація опорних знань учнів.

Вчитель: на попередньому уроці ми опрацьовували життєвий і творчий шлях В.Стефаника. Учні високого рівня навченості мали завдання пройтися сторінками життя Василя Стефаника та створити презентацію творчості письменника, завдання для решти учнів – віднайти цікаві моменти з біографії письменника. І звичайно ж ознайомитися із змістом новели «Камінний хрест». Запрошую до співпраці.

1 учень – біографічна карта Василя Стефаника

(оригінально, змістовно, лаконічно)



2 учень – презентація творчості Василя Стефаника

(використано засоби ІКТ)



3 учень - навчання у Кракові

Із 1892 – по 1990 роки Стефаник навчався на медичному факультеті Ягеллонського університету (м. Краків). (показує фото тодішнього і теперішнього університету). У той час Краків був потужним європейським центром. Тут він познайомився з польським науковцем медиком Вацлавом Морачевським і його дружиною Софією Окуневською. Заприятелював з польським поетом Станіславом Пшибишевським. Саме ця дружба вплинула на формування Стефаника як письменника.



4 учень – персональна пенсія Василю Стефанику

Мене шокував той факт, коли 1931 до 60-річчя з дня народження Стефаника Радянський уряд призначив письменникові персональну пенсію, яка була вкрай необхідна паралізованому Стефанику. Та незабаром він відмовляється від неї на знак протесту проти голодомору і сталінських репресій. Тоді митрополит Андрей Шептицький призначив йому таку ж пенсію від Української греко-католицької церкви. Ці гроші взяв Стефаник, але дрібними монетами і роздав їх жебракам, попросивши молитися за душі жертв голодомору, собі не залишивши жодного мідяка.



5 учень – фатальні втрати

Гортаючи сторінки біографії Василя Стефаника вражає те, що його життя було переповнене фатальними втратами.

Смерть забрала у нього спочатку старшу, а потім молодшу сестру, кохану дівчину – Євгенію Бачинську, а згодом – матір, яку любив над усе.

Доля випробовувала Стефаника ціле життя: втратив двох братів, поховав батька, у 1914 році помирає дружина Ольга Гаморак, залишаючи 43-річного чоловіка вдівцем з трьома малолітніми синами.



6 учень – деспотизм батька

Я хочу доповнити про батька, який був заможним селянином, але дуже скупим і навіть деспотичним, для нього, крім грошей, нічого більше не існувало. Не раз мама ховалася від чоловіка, щоб зекономити хоч щось для сина на навчання чи харчі.



7 учень – жінки в долі Стефаника

Я хочу розповісти про ту сторінку в житті письменника, про яку ви любите казати : «Чим більше страждали, тим краще писали», про жінок в долі Стефаника.

Перша закоханість ще юного Василя – Євгенія Бачинська, з якою доля дуже швидко розлучила через передчасну смерть дівчини, їй він присвятив новелу «Синя книжечка», яку він назвав «малесенькою трагедією усіх хлопців».

Тоді була Софія Морачевська, але у них не могло бути майбутнього, бо обоє поважали її чоловіка Вацлава.

У 1898 році – Стефаник закохується в ту «що її любив аж до смерті», як писав пізніше, у Євгенію Калитовську, та вона теж має чоловіка, родину, але не має щастя. А її рідна сестра Ольга давно і потаємно чекає від Стефаника одне-однісіньке слово – «люблю». Чекала, 6 років чекала, а Стефаник мучився і освідчувався Євгенії у творах «Моє слово», «Конфітеор». Аж у 1904 році Ольга почула те омріяне слово «люблю», Стефаник одружився з нею, прожили не довго, 10 років, Ольга подарувала йому трьох синів. І саме їй він присвятив найкращі свої поезії у прозі «Ользі присвячую», «Сини», «Амбіції».

Слово вчителя: ми простежили як і за яких умов формувалася особистість людини, чоловіка, письменника.

У чому ж полягає феномен Стефаника, як письменника? Адже всі його твори вміщаються в одному томику а ім’я стоїть поряд з іменами найвидатніших новелістів світу.

На сьогоднішньому уроці психологічного дослідження спробуємо дати відповідь на це питання.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

( на екрані телевізора висвітлена тема, вчитель читає, учні записують в зошиті, тоді висвітлюється мета – вчитель зачитує).

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу.

Слово вчителя: кожна новела Стефаника – це описана людська трагедія. У центрі уваги митця – покутські селяни в айстро-угорському ярмі, у пеклі Першої світової війни, під польською окупацією. Змінюються обставини, але незмінним залишається море народних сліз, поту і крові.

Щоб поєднати у творі зовнішні фактори та внутрішній світ людини Стефаник започатковує в українській літературі експресіонізм, він франц. - expression – вираження, започаткований у малярстві на межі ХІХ-ХХ століття норвежцем Едвардом Мунком у картині «Крик» (вчитель звертається до картини на дошці і цитати Е. Мунка).

Саме тому – експресія – вираження – крик – є синонімічним ланцюжком.

Зверніть увагу на основні ознаки експресіонізму як стилю (на дошці записано ознаки, вчитель перечитує, аналізує).

Василь Стефаник новатор не тільки у започаткуванні стилю, але й нових тем. Саме опрацьована вами самостійно новела «Камінний хрест» є першим твором в українській літературі і єдиний у творчості письменника, присвячений темі еміграції, а вже пізніше про це явище писали Василь Барка, Улас Самчук, Євген Маланюк, Тодось Осьмачка та багато інших.

З поняттям еміграція пов’язані такі слова як діаспора, міграція, імміграція, пригадаймо значення цих слів.



  1. Діаспора – (з грецьк. – розсіювання) – розсіювання по різних країнах народів.

  2. Міграція – переселення народів у межах однієї країни.

  3. Імміграція – в’їзд чужоземців до будь-якої країни на постійне проживання.

  4. Еміграція – переселення з своєї батьківщини в іншу країну, зумовлене соціально-економічними, політичними або релігійними причинами.

Слово вчителя: ще будучи студентом краківського університету Стефаник став свідком першої хвилі української еміграції. Що? Коли? Куди? гнало українців. На ці питання попросимо дати відповідь вчителя історії. (2-3 хвилини про чотири хвилі еміграції). (на екрані телевізора карта)

Слово вчителя: на попередніх уроках української літератури ми вже частково зверталися до теми еміграції, вивчаючи творчість (діти відповідають Івана Франка). А яка поезія Франка є співзвучною з новелою «Камінний хрест»?

Учень – поезія «Емігранти» з циклу «До Бразилії».

Учитель: давайте пригадаємо поезію.

(учениця виразно читає вірш з екрана телевізора)

Слово вчителя: зверніть увагу на дошку, цитата з вірша «Емігранти» є епіграфом сьогоднішнього уроку (запишіть у зошиті). А хто з письменників Гусятинщини порушував тему еміграції?

Учень – наш земля Богдан Лепкий, навчаючись у Кракові, стає свідком емігрантського руху, що й спонукало його до написання поезії «Чуєш, брате мій?» або інша назва «Журавлі», яку пізніше брат Левко Лепкий поклав на музику, яка стала емігрантським гімном.

Слово вчителя: Послухайте пісню «Чуєш, брате мій?» у виконанні Володимира Вермінського. (звучить пісня, емігрантські фотографії в ролику)

Вчитель: новела Стефаника «Камінний хрест» написана в лютому 1899 року на основі реального факту: Штефан Дідух (у творі Іван), односелець Стефаника, емігруючи до Канади ставить на своїй нивці камінний хрест, (який до речі і до нині стоїть у Русові). У трагедії героя твору по краплі зібрано горе тисяч емігрантів.

З того часу пройшли не роки - століття, а «Камінний хрест» не перестає хвилювати драмою людського серця. Чому? Відповідь на це питання знайдемо у творі «Привид хрестів» Альберта Камю, вивченому на уроці світової літератури. Про що цей твір?



Учень – у ньому йдеться про те, як один чоловік думав над своєю важкою долею. Одного разу йому приснився сон, що опинився він посеред дивовижної галявини, де було багато хрестів. І тут підходить до нього Господь і каже: «Ти хотів легкого хреста, он – бачиш, скільки їх, іди вибери один по своїй ноші». Ходив чоловік, придивлявся, бачив дивовижної краси хрести: золоті і срібні, але жоден з них не підходив йому, і раптом трапився йому маленький дерев’яний. Зрадів він, бо якраз по ньому був цей хрест, а коли добре придивився, то побачив там своє ім’я.

Слово вчителя: тож дайте відповідь на поставлене питання. Чому новела «Камінний хрест» хвилює нас і сьогодні?

Учень – Бо кожен у житті несе свій хрест.

Учень – А Стефаників хрест – людський біль.

Слово вчителя: чому новела «Камінний хрест», в якій Стефаник вилив людський біль має символічну назву?

Відповідь дамо за методом Сократа у формі «Пласт» (алгоритм на дошці).



  • Я думаю…(1 учень) що хрест синонімічний слову печаль.

  • Тому що… (2 учень) камінний хрест поставлений Іваном з відчаю, зневіри.

  • Наприклад…(3 учень) ми асоціюємо хрест з людською пам’яттю, бо ставимо на могилах.

  • Отже…(4 учень) у хресті з каменю Іван Дідух залишив частку себе. Це його духовна смерть.

Слово вчителя: протягом уроку неодноразово звучало слово новела, доведіть, що «Камінний хрест» відповідає жанровим ознакам новели.

Учень 1 – тому що це невеликий розповідний твір.

Учень 2 –в його основі незвичайна життєва подія з несподіваним фіналом.

Учень 3 – мінімум персонажів

Слово вчителя: Стефаника називають «майстром психологічної новели», а девізом його творчості був вислів «короткість – сестра таланту».

Наступним етапом уроку є складання «сюжетно-композиційного ланцюжна», використовуючи текст твору, за методом літературного доміно. (Кожен із вас відшукує в тексті цитати, які відповідають копозиційним елементам, зачитує, записує одним реченням, прикріплює на дошці. Це завдання було випереджувальним).



Учень 1 – Експозиція – Служба в армії. Тяжка праця на горбі

Учень 2 – Зав’язка – Гості в хаті Івана

Учень 3 – Екскурс в минуле (поза сюжетний елемент) – Розповідь Івана, як сини дійшли думки про виїзд

Учень 4 – Розвиток дії – Прощальний обід

Учень 5 – Кульмінація – Божевільний танець

Учень 6 – Розв’язка – Проводи родини Дідухів

Слово вчителя: За мотивами цього твору видатний режисер Леонід Осика у 1968 році на Київській кіностудії імені Олександра Довженка за сценарієм Івана Драча зняв фільм «Камінний хрест», який увійшов у скарбницю найвизначніших українських кіно шедеврів. Давайте переглянемо сюжетно-0композиційний ланцюжок у кадрах (вчитель показує кадри кіно).

ІV. Підсумок уроку

Слово вчителя: Іван Дідух все життя працював на землі, вона його так і не нагодувала. Проте він все одно її любить до нестями, хоч і заради дітей вимушений покинути її. Підсумовуючи опрацьований матеріал складемо сенкан до слова еміграція (алгоритм пригадуємо? Учні записують сенкан у зошиті, вчитель опитує 2-3 учні)

Еміграція.

Нова, непередбачена.

Лякала, манила, обнадіювала.

Віра в краще майбутнє.



Виїзд.

Слово вчителя: в одному з листі до Стефаника О. Кобилянська писала «Стискаю міцно вашу руку, ту, котра так сильно малює двома фарбами. Чорною і тою, що її лілія носить». Як би ви розшифрували цей поетичний вислів? Де ж та фарба, що лілія носить, у «Камінному хресті»?

Учень 1 – Колір лілії – білий, означає чистоту, лілію малюють на іконах Матері Божої.

Учень 2 – Білий колір у «Камінному хресті» - це колір надії сім'ї Дідухів.

Учень 3 – Омріяне Іван майбутнє було білого кольору.

Учень 4 – Сім’я Дідухів залишала село коли падав сніг, він теж білого кольору, з його появою відбуваються зміни в природі і душі людини.

Вчитель: трагедія, що відбулася століття тому в родині Дідухів, в душах сотень тисяч Галичан, спонукає нас замислитися над сенсом життя, долею України і власною долею. Висновок робіть самі. Я лише хочу застерегти: якщо наважитеся на вирішальний крок, робіть його розважливо і пам’ятайте, що рідна земля і в жмені мила.

V. Оцінювання

VІ. Домашнє завдання.

  • Підібрати цитати до характеристики головного героя.

  • Віднайти ознаки експресіонізму у новелі «Камінний хрест»

  • Скласти 6 тестових завдань до змісту новели (учням високого рівня навченості).


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

В. Стефаник. Новаторство письменника. Експресіонізм у його творчості iconЕрнест Хемінгуей (1899-1961). Життєвий І творчий шлях письменника. Новаторство його прози
Тема: Ернест Хемінгуей (1899—1961). Життєвий І творчий шлях письменника. Новаторство його прози
В. Стефаник. Новаторство письменника. Експресіонізм у його творчості iconТема. Іван – Карпенко – Карий. Життєвий та творчий шлях письменника. Багатогранність його літературної та театральної діяльності Мета
Мета: поглибити знання учнів про життєвий І творчий шлях драматурга, його просвітницькими ідеями, участю у культурно – просвітницьких...
В. Стефаник. Новаторство письменника. Експресіонізм у його творчості iconУрок №21 І. Я. Франко. Життєвий І творчий шлях митця
Мета: ознайомити учнів з етапами життєвого І творчого шляху письменника, розкрити жанрове й тематичне розмаїття його творчості; формувати...
В. Стефаник. Новаторство письменника. Експресіонізм у його творчості iconКонференція Шляхами Івана Карпенка Карого
Мета конференції: поглибити знання учнів про життєвий І творчий шлях драматурга, його просвітницькими ідеями, участю у культурно...
В. Стефаник. Новаторство письменника. Експресіонізм у його творчості iconКонспект уроку в 10 класі Тема. Федір Михайлович Достоєвський. Нарис життя та творчості письменника. Філософські та естетичні погляди письменника. Образ Петербурга в творчості російського письменника-реаліста
Ями, зацікавити творами письменника; розвивати вміння сприймати інформацію на слух, лаконічно висловлювати власні думки з приводу...
В. Стефаник. Новаторство письменника. Експресіонізм у його творчості iconШолом-Алейхем. Віхи життєвого І творчого шляху письменника. Відображення у його творах долі єврейського народу
Мета: простежити основні віхи життя та творчості письменника, його зв’язки з єврейською та українською літературами; сприяти формуванню...
В. Стефаник. Новаторство письменника. Експресіонізм у його творчості iconОбладнання: портрет письменника, текст новели, ілюстрації, таблиця, роздавальний матеріал
Тема. В. Стефаник «Новина» шедевр світової новелістики. Роль художньої деталі у творі
В. Стефаник. Новаторство письменника. Експресіонізм у його творчості iconЖиттєвий шлях Василя Стефаника Василь Стефаник (1871-1936)
Стефаник це митець Божої ласки. Він досконало володіє формою І має подиву дивний гідний смак у доборі своїх творчих засобів. Він...
В. Стефаник. Новаторство письменника. Експресіонізм у його творчості iconУрок 19 Тема : Новаторство в музичному мистецтві. «Рок-н-рол» муз.І сл. Н. Май
Тема: Новаторство в музичному мистецтві. «Рок-н-рол» муз.І сл. Н. Май. Історія розвитку ро-н-рола. Елвіс Преслі та його послідовники....
В. Стефаник. Новаторство письменника. Експресіонізм у його творчості iconБорис Степанович Житков (1882-1938) План Біографія Б. Житкова Огляд творчості письменника
Огляд творчості письменника («Про мавпочку», «Про слона», «Пудя», «Як я ловив чоловічків»)


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка