Відділ наукової інформації та бібліографії Читання як мандри душі



Сторінка1/11
Дата конвертації14.04.2017
Розмір1.05 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11


Дніпропетровська обласна універсальна наукова бібліотека

імені Первоучителів слов’янських Кирила і Мефодія


Відділ наукової інформації та бібліографії

Читання як мандри душі

Анотований покажчик книг

(2010–2013 рр.)

Дніпропетровськ

2014




ЗМІСТ

2010 6

ЛАУРЕАТИ ЛІТЕРАТУРНИХ ПРЕМІЙ 6

Українська література 6

Російська література 12

Світова література 16

Книги, які стали подіями та отримали читацьке визнання 18

2011 27

ЛАУРЕАТИ ЛІТЕРАТУРНИХ ПРЕМІЙ 27



Українська література 27

Російська література 32

Світова література 36

Книги, які стали подіями та отримали читацьке визнання 38

Книги, які стали подіями та отримали читацьке визнання 57

2013 63


ЛАУРЕАТИ ЛІТЕРАТУРНИХ ПРЕМІЙ 63

Українська література 63

Російська література 67

Світова література 70

Книги, які стали подіями та отримали читацьке визнання 73

ЛІТЕРАТУРНІ РЕЙТИНГИ: ВЕБЛІОГРАФІЯ 81

ІМЕННИЙ ПОКАЖЧИК 81




Человек может жить воображением.

Морис Мерло-Понти
Від упорядника
Література – це мистецтво слова. І як будь-яке мистецтво, література – це пізнання та творчість, які естетично відтворюють багатство та різноманіття людського буття в художніх образах. Література тісно пов’язана з естетичними категоріями прекрасного, величного, піднесеного, трагічного, драматичного, комічного тощо. Вона здавна служить людині вірним товаришем і вчителем, джерелом пізнання, міркувань і насолоди.

В сучасному суспільстві головну роль у задоволенні інформаційних, пізнавальних, інтелектуальних і духовних потреб особистості традиційно виконує Бібліотека. Передати творчий задум літературних творів людям – чільна місія бібліотечних працівників.

Анотований покажчик книг «Читання як мандри душі 2010–2013 рр.» є продовженням видання «Читання як мандри душі 2002–2009 рр.» і за змістом охоплює 2010–2013 роки. Покажчик поєднує літературні твори різних жанрів з метою – розповісти читачеві про різноманіття творів художньої літератури, що з’явилися останніми роками, і надати можливість обрати художній твір на власний розсуд.

Структурно покажчик поділено за роками виходу творів. Кожний розділ складається з двох підрозділів. Підрозділ «Лауреати літературних премій» сформовано за територіальною ознакою – у ньому відокремлені лауреати українських, російських та світових премій і надані анотації творів, які стали лауреатами. Підрозділ «Книги, які стали подіями та отримали читацьке визнання» поєднує книги, які не стали лауреатами премій, але отримали популярність. В окремому розділі «Літературні рейтинги: Вебліографія» відображено електронні ресурси, які кумулюють суспільну думку щодо світового літературного процесу.

Видання має іменний покажчик.

Добір матеріалу до покажчика закінчено 3 березня 2014 року. Данні подані за надрукованими та електронними джерелами.

Видання стане у нагоді бібліотекарям, викладачам, вчителям, журналістам, студентам та учням, які у своїй діяльності або навчанні потребують інформації про твори, які є помітним явищем у світовому літературному процесі, а також всім, хто цікавиться величезним надбанням української та світової літературної спадщини. Запропонований Вашій увазі анотований покажчик книг допоможе оформити книжкову виставку, провести масові заходи чи перегляди літератури, скласти бібліографічний список, розширити власний світогляд та обізнаність, зорієнтуватися в книжковому різноманітті та обрати книгу для душі.


2010




ЛАУРЕАТИ ЛІТЕРАТУРНИХ ПРЕМІЙ

Українська література



Жадан, Сергій. Ворошиловград [Текст]: роман / С. Жадан.– Харків: Фоліо, 2010.– 442.– (Графіті).

Книга – переможець премії Книга року Бі-Бі-Сі ВВС. Дія роману відбувається в районному центрі південно-східної Слобожанщини – Старобільську, який із волі сталінських керманичів був приєднаний до проросійського за своїм духом культурного центру східного Донбасу – Ворошиловграда. Це були ментально майже повністю протилежні світи, і Сергій Жадан чітко дає це зрозуміти вдумливому читачеві в тих небагатьох рядках роману, коли згадує про обласний центр того містечка, де відбувалися події «Ворошиловграду». Одного разу ти дізнаєшся, що твій брат зник у невідомому напрямку, приятелі займаються фінансовими аферами, а бізнес намагаються перекупити представники незрозумілих структур. Реальність виявляється хисткою та примарною, життя робить крок убік, і ти несподівано опиняєшся поміж своїм минулим, де на тебе чекають друзі, й майбутнім, де на тебе чекають вороги. «Ворошиловград» роман жорсткий, меланхолійний та реалістичний. Наскільки взагалі реалістичним може бути соцреалізм. Вони приходять і забирають у тебе все, що тобі належить. Вони позбавляють тебе твоєї свободи й твоєї території. Вони забирають у тебе твоє минуле і твою пам’ять. І все, що ти можеш їм протиставити, – це свою любов і свою ненависть. Ну, і свої кримінальні навички.


Камаєв, Юрій. Мед з дікалоном [Текст] / Ю. Камаєв; післямова А. Санченко.– К.: КМ Publishing, 2009.– 253 с.– (Фієста).

Книга – лауреат премії «Дебют року» від газети «Друг читача. Збірка складається з 37 оповідань. Усі сюжети та герої разом складаються в строкату та трагічну картину подій першої світової, громадянської, української визвольної, другої світової воєн, які перерили ці території та переламали долі людей. В оповіданнях Юрія Камаєва, як і в тогочасних реаліях, події змінюються із калейдоскопічною швидкістю, і почасти складається враження, що ти читаєш синопсис якоїсь жорстокої комп’ютерної гри. Автор, реконструюючи події очима учасників по різні боки різних барикад, прокреслює шляхи розуміння ситуації, але остаточні узагальнення кожен зробить, як завжди, самостійно.


Забужко, Оксана. Музей покинутих секретів [Текст]: роман / О. Забужко.– 2-е вид., доп.– К.: Факт, 2010.– 832 с.

Книга – переможець премії «Книжка року» у номінації «Сучасна українська проза» та переможець конкурсу «Найкраща українська книга» від журналу «Кореспондент» у номінації «Белетристика». Роман про любов і смерть, про минуле, яке не минає, а продовжує жити, впливати на наше життя, причому без нашого усвідомлення і навіть знання про це минуле. Любовна історія героя й героїні є продовженням любовної історії, яка урвалася 60 років тому у повстанському бункері... Знищені проекти, життя, задуми, любові, ненароджені діти... Усе це не витирається, не зникає, а продовжує існувати в невидимому полі і раціонально незрозумілими способами формувати наше життя. У романі є члени однієї родини, які навіть не знають одне про одного. У «Музеї...» – троє оповідачів, зокрема, сімейна пара (журналістка і колишній фізик, який у 1990-ті став бізнесменом, зайнявшись торгівлею антикваріатом) та вояк УПА, який з’являється їм у снах... Сюжет заплутаний, у ньому кілька ліній, які переплітаються, підсвічують одна одну». Провідна метафора книги, а заодно й ключ до її розуміння – «секретики» пам’яті – гра, добре знайома багатьом дітям («закопаний скарб»), як символ захованих у часі уламків доль, що виринають у минулому, теперішньому, майбутньому і змінюють їх. У романі знайшлося місце й історичному детективу, і соціально-психологічній драмі, і містичному трилеру. Його події охоплюють три покоління, шістдесят років української історії – від осені 1943-го до весни 2004-го. Там є доба УПА і Сталіна, шестидесятників, період незалежності, патріотичного й антипатріотичного мародерства, мафіозного капіталу... Українська історія крізь сторінки роману постає живою і зрозумілою.



Костенко, Ліна. Берестечко [Текст]: історичний роман / Л. Костенко.– 2-ге вид.– Львів: Каменяр, 2007.– 170 с.

Книга – переможець премії «Книжка року» у номінації «Сучасна поезія». Це книга про одну з найбільших трагедій української історії – битву під Берестечком. Написана ще в 1966–67 роках, вона згодом не раз дописувалась на всіх етапах наступних українських трагедій – і після поразки 60-х років, і в безвиході 70-х, і в оманливих пастках 80-х. Протягом цього часу з конкретної поразки під конкретним Берестечком тема цього роману переростала у філософію поразки взагалі, в розуміння, що «поразка – це наука, ніяка перемога так не вчить», а відтак і в необхідність перемоги над поразкою. І, відкидаючи попередні варіанти, як відгорілі ступені ракети, на сьогодні, вже в незалежній Україні, в часи, коли вона стоїть перед загрозою вже остаточної поразки, – ця книга з необхідності бути написаною переросла для автора в необхідність бути опублікованою.


Ковалевська, Ольга. Гетьман [Текст]: у 2-х т. / О. Ко-валевська.– К.: Темпора, 2009.– 635 с.

Книга – переможець премії «Книжка року» у номінації «Біографії. Мемуари». Видавничий проект «Гетьман» пропонує читачеві неупереджений та всебічний погляд на одну з видатних постатей української історії – гетьмана Івана Мазепу. Нариси до біографії гетьмана та до української і зарубіжної мазепіани, вміщені у двох томах книги, подають цілісний портрет видатної особистості в контексті своєї епохи, дозволяють скласти уявлення про суспільні обставини, у яких І. Мазепа сформувався і виявив себе як державний діяч, а відтак глибше зрозуміти мотиви і чинники його діяльності та, можливо, відкрити для себе незнану досі грань історії українського державотворення. Ви дізнаєтеся про інтепретацію постаті гетьмана в українській і зарубіжній історіографії, у творах мистецтва та художній літературі, про вшанування його пам’яті.


Дерманський, Олександр. Чудове чудовисько в країні Жаховиськ [Текст]: повість / С. Дерманський.– К.: А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА, 2010.– 288 с.

Книга – переможець премії «Книжка року» у номінації «Твори для дошкільнят і молодших школярів». Це друга книжка трилогії «Чудове Чудовисько». Історія про незвичайну дружбу дівчинки Соні та монстрика Чу яскраво наповнена фольклорним, фентезійним та реальним світами, ще й густо приправлена спеціями політичного підтексту. Основна сюжетна лінія книги розвивається довкола загадкового зникнення авіалайнера, в якому перебували батьки головної героїні – Соні. Перед читачем постає химерна детективна історія, адже, як дізнаємося з тексту, пошуки літака відкривають завісу над таємницею створення світу й утверджують існування «Тих-Що-Над-Нами». Загроза проник-нення у світ людей монстрів з Країни Жаховиськ та Країни Страховиськ, що існують у двох паралельних світах, є тим екстремальним випадком, який підштовхує персонажів робити вибір між «добром» і «злом». Виявляється, не всі монстри можуть бути потворними, як у випадку з вірним товаришем Соні, чудовиськом Чу. І, як зауважує сам Цар Країни Жаховиськ: «…страшний не той, у кого потворна зовнішність, ні… Страшний той, хто негарний усередині, у кого душа потворна». Яскраве сплетіння персонажів, неймовірна динаміка подій, гарне композиційне поєднання доволі великої кількості сюжетних розгалужень не дозволяють читацькій увазі розхолоджуватись бодай на хвильку. У цій книзі не існує перегонів за розв’язкою, адже кожен розділ несе в собі певну емоційну кульмінацію.


Рутковський, Володимир. Джури і підводний човен [Текст]: заключний роман трилогії «Джури» / В. Рутков-ський.– К.: А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА, 2010.– 399 с.

Книга – переможець премії «Книжка року» у номінації «Твори для середніх і старших школярів». На читача чекають неймовірні пригоди, шалені звитяги і нові відкриття. Разом з героями роману читач буде обороняти Київ, перепливе неприступні дніпровські пороги, розвідає таємниці підземної Хортиці, штурмуватиме Очаківську фортецю. Читач також дізнається, як Санько допоміг Грицикові стати непереможним воїном-характерником...



Ільченко, Олесь. Місто з химерами [Текст] / О. Іль-ченко.– К.: Грані-Т, 2009.– 160 с.

Книга – переможець конкурсу «Найкраща українська книга» від журналу «Кореспондент» у номінації «Докумен-талістика. Твір присвячено архітектору Владиславу Городець-кому. На базі архівних матеріалів про життя і творчість автор спробував зробити цікаву оповідь. Дві сюжетні лінії розгорта-ються паралельно. Перша, основна – про життя Городецького. Щоб оживити оповідь, автор вводить елемент містики: «змія», який примушує архітектора та його київських колег зводити будинки із зображенням демонів навколо Софії Київської. Крім того, нібито на догоду «змієві», Городецький будує у столиці каналізацію. Зодчий веде власне «розслідування», намагається зрозуміти диявола – і у відповідь будує храми. Сюжет прикрашено екзотизмами – полювання в Африці, зустріч з шаманом на Алтаї тощо. Закінчується вона еміграцією та смертю Городецького. А після втечі з Києва покоївка Ірина заховала папери майстра. Друга лінія введена для осучаснення. Автор явно хотів зробити цікаво і пізнавально, але вибрав своєрідний шлях – за сюжетом, двоє київських підлітків «розслідують» таємницю Городецького, повторюючи його здогадки щодо демонічного плану.


Бакалець, Ярослава. Із сьомого дна [Текст]: роман / Я. Бакалець, Я. Яріш.– Х.: Книжковий клуб «Клуб сімейного дозвілля, 2011.– 397 с.

Книга – володар Ґран-прі у номінації «Романи» конкурсу романів, кіносценаріїв та п’єс «КОРОНАЦІЯ СЛОВА». Диявол ніколи не спить! От і послав він трьох чортів в Україну, щоб сіяли ненависть і розбрат між козаками Богдана Хмельницького, які ще вчора воювали разом проти татарів і поляків. У фантастичному обрамленні реальні історичні особи оживають для боротьби із потойбіччям. Одні падають на сьоме дно пекла, інші ж підіймаються на сьоме небо. Битва за Україну триває…


Литовченко, Тимур. Орлі, син орлика [Текст]: роман / Т. Литовченко.– Х.: Фоліо, 2012.– 281 с.– (Історія в романах).

Книга – володар ІІ премії у номінації «Романи» конкурсу романів, кіносценаріїв та п’єс «КОРОНАЦІЯ СЛОВА». Ім’я гетьмана Пилипа Орлика загальновідоме: сподвижник Івана Мазепи, спадкоємець його слави, автор «Пактів й конституцій законів та вольностей Війська Запорозького»… Набагато менше сучасні українці знають про його сина Григорія Орлика, який був відомим політичним і військовим діячем доби французького короля Людовіка XV, видатним дипломатом й організатором розгалуженої розвідувальної мережі, а також щирим адептом ідеї відновлення козацької держави на українських теренах. Життя Григора Орлі (саме під таким іменем гетьманич увійшов до світової історії) було сповнене небезпечних пригод, з яких він завжди виходив з честю.


Замойська, Мирослава. Гонихмарник [Текст]: роман / М. Замойська.– Х.: Книжковий клуб «Клуб сімейного дозвілля», 2010.– 333 с.: іл.

Книга – володар ІІІ премії у номінації «Романи» конкурсу романів, кіносценаріїв та п’єс «КОРОНАЦІЯ СЛОВА». Казковий і добрий роман «Гонихмарник» насичений настроями, емоціями, погодою, переживаннями, які можна покласти на музику. Хто переможе: Гонихмарник – чи розумна і талановита художниця? Злі сили такі стійкі позиції зайняли, що їх краще обійти, і всі обходили, тікали. І тільки головна героїня не побоялася зустрічі з ними. Сила, цілеспрямованість та віра переконали дівчину, що в кожній безвиході є вихід. У книзі багато романтики. Кохання впливає на погоду – красень Гонихмарник вразливо реагує на особливих жінок. Він часто засиджує на підвіконнику коханої. До того ж його художниця намалювала полотно, на якому – він. І ця картина жива. Витвір мистецтва посідає у книзі почесну роль героя. Отож, чари, смачна українська мова, карпатський колорит, характерні герої та любов, яку вклала авторка, народили роман, який має всі шанси стати класикою літератури.


Лис, Володимир. Століття Якова [Текст]: роман / В. Лис.– Харків.: Книжковий клуб «Клуб сімейного дозвілля», 2010.– 238 с.

Книга – володар Гран-прі конкурсу «Ґранд-Коронація» в рамках конкурсу рукописів «Коронація слова» у номінації «Романи». Поліський селянин Яків таки доживає до столітнього ювілею, і в його біографію вмістилися і велика любов, і тяжкі втрати, й невідпокутні помилки, й страшні небезпеки. Якраз на долю його покоління українська історія припасла такі дуже виснажливі випробування. Велика Історія сама непроханою приходила на обійстя галицьких і наддніпрянських селян, пускаючи з димом хати, розлучаючи сім’ї, вбиваючи невинних дітей... Попри все, Яків Платонович до глибокої старості не втратив здатності любити, не розгубив живого інтересу до мінливого довколишнього світу, не розучився допомагати тим, кого вважає слабшим за себе. Автор майстерно вписує інтимну біографію героя у велику історію. Тож «Століття Якова» – це й розповідь про кохання, і соціально-психологічна драма, і просто захопливий, насичений несподіваними поворотами сюжет, який не може залишити читача байдужим.


Ткачук, Галина. Вікно до собаки [Текст]: повість / Г. Ткачук.– К.: Грані-Т, 2012.– 120 с.– (Сучасна дитяча проза).

Книга – лауреат І премії Всеукраїнського конкурс на найкращий твір для дітей «Золотий лелека» у номінації «Літера-турна казка». Весела, карколомна, хвацька – з нею не засумує навіть найнепосидючіший малюк, бо тут пригоди змінюються з такою калейдоскопічною швидкістю, що навіть бувалим у бувальцях збитошникам забиває дух, а Золота Рибка просто не встигає відповідати на телефонні дзвінки із замовленнями бажань… А все тому, що в цій книжці живе справжній дух вільних мандрів – пес Ласло Здобич – і вікно до нього залишається відчиненим.


Содомора, Андрій. Сльози речей [Текст]: новели, образки, медитації / А. Содомора.– Львів: Піраміда, 2010.– 172 с.

Книга – лауреат книжкового рейтингу «ЛітАкцент року 2010» у номінації «Художня література». У творі живе незвичайний Львів – Львів тонких настроїв та почуттів. Рефреном тут можуть слугувати слова Верґілія: «Є таки сльози речей, і що смертне – торкається серця». І як загублена на білому снігу рукавичка плаче за своєю господинею, так самотня людина у міському просторі сумує за втраченою гармонією життя – «золотим віком». Все це й зумовило елегійну тональність письма.




Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11

Схожі:

Відділ наукової інформації та бібліографії Читання як мандри душі iconКирила І Мефодія Відділ наукової інформації та бібліографії
Бібліографічний покажчик «До джерел слов’янської писемності» містить довідковий матеріал про життя І діяльність просвітителів слов’янських...
Відділ наукової інформації та бібліографії Читання як мандри душі iconДіяльність відділу наукової бібліографії 1963–2010 рр. Марія Вальо
Праця присвячена висвітленню історії відділу наукової бібліографії за 1963–2010 рр. Розглянуто основні напрямки його діяльності І...
Відділ наукової інформації та бібліографії Читання як мандри душі iconВидавнича діяльність відділу наукової бібліографії войтович Ірина Остапівна
Персональні бібліографічні покажчики серії «Біобібліографія вчених Львівської політехніки»
Відділ наукової інформації та бібліографії Читання як мандри душі iconКолонка редактора
Редакція: відділ фотоілюстрацій Валерій Кримчак відділ інформації Ігор Штонь, Алла
Відділ наукової інформації та бібліографії Читання як мандри душі iconКолонка редактора
Редакція: відділ фотоілюстрацій Валерій Кримчак відділ інформації Ігор Штонь, Алла
Відділ наукової інформації та бібліографії Читання як мандри душі iconКолонка редактора
Микола Лябах, Ірина Цушко відділ фотоілюстрацій Валерій Кримчак відділ інформації Ігор Штонь, Алла
Відділ наукової інформації та бібліографії Читання як мандри душі iconКолонка редактора
Микола Лябах, Ірина Цушко відділ фотоілюстрацій Валерій Кримчак відділ інформації Ігор Штонь, Алла
Відділ наукової інформації та бібліографії Читання як мандри душі iconПрийоми сатиричного зображення у романі Дж. Свіфта «Мандри Гуллівера»
Всі ці риси втілилися в його творах – палких памфлетах, в’їдливих сатирах, романі «Мандри Гуллівера», який став своєрідним синтезом...
Відділ наукової інформації та бібліографії Читання як мандри душі iconОлекса Сергійович різниченко
М. Горького з залученням архіву письменника та матеріалів, наданих зав відділу краєзнавчої літератури І бібліографії Миколаївської...
Відділ наукової інформації та бібліографії Читання як мандри душі iconДжонатан Свіфт. „Мандри Лемюеля Гуллівера (ч.І)
Дж. Свіфта; дати поняття про сатиру та сатиричний роман на прикладі роману „Мандри Лемюеля Гуллівера”; охарактеризувати особливості...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка