Відділ освіти виконкому Комсомольської міської ради



Скачати 267,79 Kb.
Дата конвертації27.10.2017
Розмір267,79 Kb.



Відділ освіти

виконкому Комсомольської міської ради

міський методичний кабінет

методичний кабінет

Дошкільного навчального закладу Дзвіночок


Формування

правильної звуковимови

молодших дошкільнят

через розвиток рухливості органів артикуляційного апарату

Поради педагогам

дошкільних навчальних закладів

у формуванні мовленнєвих умінь

дітей молодшого дошкільного віку
Болсуновська Л.П., вихователь ДНЗ «Дзвіночок»





Формування правильної звуковимови молодших дошкільнят через розвиток рухливості органів артикуляційного апарату.

Дана розробка побудована на вимогах і завданнях програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі». Орієнтуючись на сучасну навчальну модель дошкільної освіти, методичні поради враховують те, що мовленнєвий розвиток є фундаментом, який закладається на початку дитинства і є гарантом успішності педагогічного процесу, їх мета – визначення змісту виховання молодших дошкільнят через засоби і форми мовлення, використовуючи як класичні, так і інноваційні педтехнологій з мовленнєвого спілкування.

Від автор

Формування правильної звуковимови – один із найголовніших напрямків мовленнєвого розвитку дітей. Розвиток артикуляційної моторики в освітньо – виховному процесі посідає одне з чільних місць. Це особливо актуальне для контингенту молодшої групи. Одним із провідних напрямків роботи є: вироблення у дитини повноцінних рухів та певних положень органів мовнорухового апарату; формування вміння синтезувати прості артикуляційні рухи у складні, необхідні для подальшої правильності вимови звуків.

Лише за повноцінної сформованості та рухливості органів артикуляційного апарату (щік, губ, язика, твердого та м’якого піднебіння), достатнього рівня розвитку фонематичного сприймання (розрізнення фонем) можливе вчасне правильне володіння звуками рідної мови.

МОВЛЕННЯ БЕЗ НЕДОЛІКІВ

Розвиток фонематичного боку мовлення у молодших дошкільнят

Напрямки роботи з розвитку фонематичного боку мовлення у цієї категорії, а саме:

1. Вироблення правильних артикуляцій.

2. Удосконалення слухового та слухо – просторового гнозису.

3. Активізація слухової уваги та пам’яті.

4. Розвиток фонематичного сприймання на сенсорному та перцептивному рівнях.

5. Формування навичок слухового контролю.


Вироблення у дітей

правильних артикуляцій

Для ознайомлення молодших дошкільнят з органами артикуляційного апарату проводяться заняття з невеликими підгрупками (по 2-3 дитини), а окремі вправи відпрацьовуються лише індивідуально.img_4427



Ігрові завдання для дітей:

«Є у мене, є у тебе».

Обладнання: індивідуальні люстерка.

Хід. Педагог пропонує дитині розглянути уважно в люстерко органи артикуляції: «У мене є зуби, - каже він.

А у тебе?» Дитина показує свої зуби й самостійно контролює правильність виконання завдання за допомогою люстерка.

«Що почуєш - покажи».

Матеріал: вірш В. Паронової «Моє тіло» (язик, щоки, губи, зуби). Хід. Педагог читає дитині віршовані рядки й пропонує показати на собі, про що йдеться у віршику: В хатинці теплій та м’якій, Язичок сховався мій. Як захочу розмовляти, Починає він стрибати.

«Зроби, як я». img_4431

Обладнання: іграшки та реальні предмети, предметні картинки, картки – символи (одинарні та подвійні) на позначення артикуляційних вправ, фотознімки дітей, які виконують вправи; вірш

В. Ліщука «Котик п’є молочко».



Хід. Педагог показує дитині іграшку та обігрує її: «Поглянь, це – кошеня. Воно ще зовсім маленьке і не вміє пити молочко. Правильно молочко треба пити ось так (Показує). Біле-біле молочко Кошеня п’є язичком, А ще білую сметанку Всю злизав він до останку. Зараз ми навчимо кошеня правильно пити молочко».

Удосконалення слухового

та слухо – просторового гнозису

Активізація слухової уваги та пам’яті дітей – важлива складова корекційно – розвивальної роботи. Це є підґрунтям для повноцінного розвитку фонематичного сприймання як першооснови правильної звуковимови. Тут корисними будуть вправи на вироблення здатності диференціювати та визначати напрямок звучання музичних іграшок.



«Веселий Грайлик»

(проводиться індивідуально). Обладнання: два комплекти музичних іграшок (брязкальце, трикутник, дзвіночок, барабан, молоточок), лялька-бібабо Грайлик, ширма, серветка. Хід. Педагог знайомить дитину з улюбленими музичними іграшками Грайлика, послідовно демонструє їхнє звучання та викладає на серветку. Пропонує послухати, що саме звучало, знайти потрібну іграшку і пограти на ній.

«Звукові піжмурки»

Обладнання: дзвіночок, хустинка.

Хід. Педагог пропонує дитині пограти в незвичайні піжмурки, де вона із зав’язаними очима має впіймати дорослого, орієнтуючись на звук його дзвіночка.

«Покажи, де звучить»

(проводиться з підгрупою із чотирьох дітей). Обладнання: маракас. Хід. Одна дитина із заплющеними очима стоїть посеред килима, а решта дітей та дорослий – по його кутах. Комусь із малят педагог дає маракас, і дитина починає дзвеніти ним. Той, хто в центрі, має показати рукою, звідки чути звуки. Розплющивши очі, перевіряє правильність визначення напрямку.
Активізація слухової уваги та пам’яті

Сформованість слухової уваги та пам’яті у дітей із ЗНМ є невід’ємною частиною роботи в молодшій групі.



img_4421

Тут важливо навчити малят розрізняти висоту, силу і тембр голосу, орієнтуватись на одні й ті самі (спочатку сторонні, а потім і мовленнєві) звуки та звукосполучення. Прислужаться, зокрема, ось такі ігри.



«Два ведмеді»

(проводиться індивідуально)

. Обладнання: барабан. Хід. Педагог умовно знайомить дитину з двома ведмедями: великим – татом, маленьким – синочком. Розповідає, як тато ведмідь купив Мишкові барабан і навчав його грати на ньому. Показує, як барабан тато (гучно), а як _ Мишко (тихше). Змінюючи з паузами силу звучання, пропонує відгадати, хто саме з ведмедів барабанив.
«Пісенька підкаже»

(проводиться фронтально).



Обладнання: магнітофон. Хід. Педагог пропонує дітям повільно рухатися під музику, а коли коли музика замовкатиме, - зупинятися.

«Мишенятко Пік» (проводиться індивідуально). Обладнання: гумове мишеня – пискунчик, аркуш оксамитового паперу. Хід. Педагог знайомить дитину з мишенятком Піком, показує, як воно шкребеться (по оксамитовому паперу), пищить (звуки іграшки), тікає від кішки (дрібний стукіт пальцями по поверхні столу). Дитина має запам’ятати послідовність цих звуків і відтворити їх.



Розвиток фонематичного сприймання

на сенсорному та перцептивному рівнях.

Праця над розвитком у дітей фонематичного сприймання на сенсорному рівні



img_4435

розпочинається з вироблення вміння розрізняти насамперед сторонні, немовленнєві звуки, близькі досвідові молодших дошкільнят: ля-ля-ля – співає дівчинка; дзінь-дзінь - дзвінок у двері; с-с-с – тече вода з крана; рип-рип – двері риплять; дзень - дзелень – дзвонить телефон; у-у-у – гуде пилосос; кран-крап – крапле вода з крана; дінь – дзень – дзвенить посуд на кухні; буль – буль – булькає в каструлі суп; пих – пих – закипає чайник; ням – ням - ням – обідає малюк; др –др – заводиться мотор; бі – бі – їде машина; у-у-у – летить літак; дзінь – дзінь – їде трамвай; тук – туктук – стукають каблучки по асфальту; ш-ш-ш – шумить вітер; цінь- цвінь – співає горобчик; му-му- мукає корівка; ме-е-е – мекає козеня; бе-бе-бе- бекає вівця; і-го-го – ірже кінь; гав-гав-гав – гавкає песик; няв-няв – нявкає кішка; хрю – хрю – хрюкає свинка; куку-ріку – співає півень; пі-пі-пі – пищать курчата; ко-ко-ко – кокоче курка; кря-кря – крячуть каченята; жу-жу – гуде жук; крап-крап – іде дощ; плюх – плюх – плюскоче рибка; ква-ква – кумкає жабка; з-з-з- дзвенять комарі.

Набуті навички закріплюються за допомогою ряду ігор.

«Що ти чуєш - покажи»

(проводиться індивідуально).



Обладнання: магнітофон, предметні картинки (малюк плаче, телефон, годинник, молоток, чайник, кіт). Хід. Педагог вмикає магнітофон і пропонує дитині уважно слухати звуки, почергово викладаючи перед нею предметні картинки. Дитина показує відповідне зображення.

«Хто до нас в гості завітав?» (проводиться індивідуально). img_4455

Обладнання: іграшковий набір «Свійські тварини», загорожа. Хід. Педагог запитує у дитини: «Хто до нас у гості завітав? Хто це каже: няв-няв-няв? Проведи його у двір.» Дитина знаходить серед іграшок котика й ставить його у загорожу.

«З білочкою в ліс підем»

(проводиться індивідуально). Обладнання: іграшки (білочка, зайчик, їжак, змія, вовк, дятел, сосна). Хід. На килимку влаштовано куточок лісу: дерево, звірята, птахи. Педагог знайомить дітей з білочкою, яка нібито запросила їх до себе в гості. Потім показує окремо кожного мешканця лісу, просить привітатися з ними: а ті відповідають дітям своєю «мовою». Після слів дорослого: «Ви по лісу прогуляйтесь та до всього прислухайтесь», - малята довільно рухаються по галявині. Педагог імітує голос їжачка: «Ф-ф-ф», діти швиденько підбігають до нього.

Фонематичне сприймання на перцептивному рівні удосконалюється за допомогою спеціально створеного альбома із зображеннями пар предметів на позначення слів – паронімів.

Дібрані пари картинок містять а) акустично та артикуляційно віддалені звуки – синичка –суничка, мак – рак, білка – гілка; б) артикуляційно віддалені, але акустично близькі звуки – миска – мишка, сапка – шапка, качка – тачка; в) артикуляційно близькі, але акустично віддалені звуки – лак – рак, Марина – малина, Карина –калина; г) артикуляційно та акустично близькі звуки – кит – кіт, дим - дім, коза – коса.



«Будь уважним»

(проводиться індивідуально).

Обладнання: альбом із зображенням пар предметів на позначення слів – паронімів, аркуші із хаотично розташованими аналогічними предметами. Хід. Педагог пропонує дитині розглянути картинки, подані спочатку парами, а потім – у розсип. Дитина повинна показати ту з них, яку назве дорослий: «Покажи, де коза. А де коса? Покажи, де коса – коса; коса – коза, коса, коза, коса».

Оля заплела косу та й пішла пасти козу.


Формування навичок слухового контролю

Розв’язання цього досить складного завдання є обов’язковою частиною комплексної роботи з розвитку фонематичного боку мовлення.

Тут допомагають: використання слів із простим звуковим складом, повторне називання окремого слова в уповільненому темпі; акцентована вимога «конфліктного» звука. Як, наприклад, ось у такій грі.

«Так чи ні?». Обладнання:

іграшки (мишка, рибка, зайчик, лисичка). Хід. Дитині показують іграшку й кажуть, що називатимуть її то правильно, то ні. Вона має уважно слухати й на помилкове називання піднімати руку. «Ось мишка. Я буду повторювати слово «мишка», а якщо помилюся – підніми руку. Слухай: мишка, мишка, миска, нишка».

img_4457


ЗАКРІПЛЮЄМО ПРАВИЛЬНУ

ВИМОВУ
Добірка мовленнєвих ігор для формування та закріплення правильної вимови звуків.
Веселі гімнасти

Мета: автоматизувати вимову ізольованих звуків. Розвивати загальну моторику.
Ти, Андрійку, засидівся,

Мабуть, трішки розлінився.

Лінуватись не годиться –

Знають всі малята.

Тож давай разом зі мною

Вправи починати.


1. «Насос».

Підняти пальці рук до рота й відразу ж опустити їх донизу плавним рухом із легким притиском, водночас промовляючи: с-с-с.


Велосипед мчить по двору –

Розганяє дітвору.

Раптом – «Стоп, машина!» -

Враз спустила шина.

Вміло я насос узяв,

Швидко шину накачав:



С-с-с...
2. «Цвіркунчик».

Піднести до рота стиснуті докупи пальці рук. Різко розводячи їх, промовляти: ц-ц-ц.


Цвіркун грає на цимбалах:

Ц-ц-ц, ц-ц-ц ...

Цвіркуниха на скрипочці:



Ц-ц-ц, ц-ц-ц ...

А мале цвіркуненя

На бубоні виграва:

Ц-ц-ц, ц-ц-ц ...

Оце так концерт!


3. «Комарик».

Руки (перед грудьми) зігнуті в ліктях і розведені в сторони. Описати п’ястями невеликі кола, промовляючи: з-з-з.

Комар летить

Та голосно дзижчить:



З-з-з...

Якщо він замовкає,

То вже когось кусає.
4. «Вітерець».

Ноги на ширині плечей. Підняти руки вгору й плавно помахати ними праворуч – ліворуч, разом нахиляючи тулуб то в правий, то в лівий бік і промовляючи: ш-ш-ш.

Дме осінній вітер:

Ш-ш-ш...

Дме він, задуває:



Ш-ш-ш...

Листячко жовтеньке

З дерева зриває.
5. «Жук».

Руки зігнуті в ліктях, притиснуті до тулуба, п’ясті розведені. Почергово рухати пальцями обох рук, промовляючи: ж-ж-ж.

- Шук-шук, шук-шук,-

Точить вуса чорний жук.

І для чого б то жукові

Вуса чорні, загадкові?

Жук моргає:


  • Жжу – жжу!

  • Не скажу, не скажу...-

  • А я знаю те і сам:

  • Бо він дід малим жукам!

(Лідія Повх)
6. «Кран».

Одночасно обертати пястями рук, промовляючи: ч-ч-ч.



  • Ч-ч-ч,- я кран відкрию

Потече водичка.

Свої ручки я помию,

Ще й умию личко.
7. «Моторчик».

Обертати руками перед грудьми, промовляючи: л-л-л.

Змайстрували ми літак,

Щоб літав, неначе птах.

Л-л-л, - завівсь моторчик.

Нині Ваня льотчик.

Буде в небі він літати,

Зможе всіх нас покатати.


8. «Тигренята».

Долоні з розчепіреними пальцями на рівні плечей. Нахилятися вперед, стискаючи пальці й протяжно промовляючи: р-р-р.

Тигр ричить, ричить тигриця.

Пролетіла низько птиця:

- Фурр-р!..

І смугасті тигренята

Шкірять гострі зубенята:

- Гирр-рр!


Все швидше, швидше і швидше...

Ці вправи можна виконувати під музику.

Мета: автоматизувати й диференціювати звуки.
Є в світі країна – мені це не сниться!

Де мають малята свою залізницю.

По залізниці туди і сюди

Їздять маленькі прудкі поїзди.

(Джанні Родарі)

- Давай і ми з тобою пограємо у поїзд. Поїзд рухається ось так (дорослий ритмічно працює руками і ногами). Гарно рухається поїзд! А щоб було веселіше, спробуємо промовляти скоромовку – спочатку повільно, а потім швидше і швидше.



Для малого ротика вузлики

від котика

1. Звуки [С] – [С’]

Сом однісінький сидів.

Сидьма сома сум схопив.

Сім сусідів скликав сом:

Сміх і співи за столом.

(Володимир Лучук)


2.Звуки [З] – [З’]

Запитав Захар у Зіни:

- Звідкіля взялась хлібина?

Розвела руками Зіна:

- Як звідкіль? Із магазину.

(Микола Лисич)

3. Звуки [С] – [З]

Міста, і села, і сади –

Все засипали сніги.

Супиться зима з-під брів –

Посила нам снігурів.

Від зорі і до зорі

Славлять зиму снігурі.

(Володимир Лучук)



4. Звуки [Ц] – [Ц’]

Киця прокидається –

Лапками вмивається.

Птиці прокидаються –

Росами вмиваються.

А Гриць із сестрицею

Вмиваються водицею.

(Андрій М’ястківський)



5. Звуки [С] – [Ц] ,[Ц’]

Мовить Гриць:

- Оцей ірис

Називається

«Кис - кис».

Я «Кис - кис»

просив у Гриця,

А побігла мала киця.

(Грицько Бойко)
6. Звук [Ж]

Жовте жито жук жував,

Із Женею жартував.



Жартом – жартом – і у Жені

Жвавий жук уже у жмені.

(Юрій Кругляк)


7. Звуки [Ж] – [Ш]

Вибіг Гришка на доріжку,

На доріжці сидить кішка.

Взяв з доріжки Гришка кішку –

Хай піймає кішка мишку.

(Грицько Бойко)


8. Звук [Ч]

Качечка кряче,

Каченят не бачить.

Кличе качечка курчат:

- Чи не бачили качат?

(Грицько Бойко)


9. Звуки [С] – [Ш]

Ось Петрушка. То нічого,

Що пришитий ніс у нього,

Ніс веселий так пришитий,

Щоб Сашка міг посмішити!

(Богдан Вовк)



10. Звуки [С] – [Ч]

- Ситий ти, горобчик сірий?

- Частували мене звірі.

Їв насіння у лисички.

У синички їв сунички.
11. Звуки [С] – [Щ]

Росте щавель і нехворощ,

Кропить їх весняний дощ.

Виросте щавель на борщ,

На віники – нехворощ.
12. Звуки [З] – [Ж]
жачок – хитрячок

Зшив зелений піджачок

І гуляє в піджачку

На зеленому лужку.

(Платон Воронько)


13. Звуки [Ч] – [Ц] ,[Ц’]

Очі у вовчиці,

Наче блискавиці.

Через це вовчицю

Чорний цап боїться.
14. Звукосполучення [ДЗ]

Дзвіночок дзвонить:

- Дзень, дзень, дзень!

Ось гарний день, веселий день!

Дзвіночок дзвонить:

- Дзань, дзань, дзань!

Добридень чемним дітлахам!
15. Звукосполучення [ДЖ]

Вранці бджілці джміль сказав:

- Над джерельцем пролітав.

Джу- джу- джу!

Джу- джу- джу!

Там порядок наводжу.


16. Звукосполучення [ДЖ] - [ДЗ]

Як дзвіночок задзеленчить,



Дзвінко джмелик задзижчить:

- Бджоли, бджоли, бджоленята,

Вилітайте погуляти.

17. Звуки [Л] – [Л’]

Лис малий і більший лис

По лисички йшли у ліс.

Похвалились білці лиси,

Що лисички несли з лісу.

(Леонід Куліш - Зіньків)

18. Звуки [Р] – [Р’]

Раз Кіндратик у дворі

Говорив трьом друзям:

- У бригаді трактористом

Мрію бути дуже!

(Федір Петров)
19. Звуки [Р] – [Л]

Непосида галка Клара

Окуляри в Карла вкрала

І на гілку сіла: - Кар!

Буду я сьогодні Карл!

(Леонід Куліш - Зіньків)

Скоромовку можна промовляти пошепки – повільно; тихо – трохи швидше; голосніше – ще швидше; голосно – швидко.

img_4433
ПАЛЬЦІ ДОПОМАГАЮТЬ ГОВОРИТИ

(Розвиток дрібної моторики пальців рук)
Мовленнєва діяльність дітей дошкільного віку частково розвивається під впливом імпульсів, які надходять від пальців рук, існує прямий звязок між рухами руки і вимовою слів. Значить, тут є постійна функціональна взаємодія предметної і мовної інформації, яка пояснена І.Павловим як взаємодія першої (предметної) і другої (мовної) сигнальної систем.img_4465

Сенситивним періодом розвитку кори голов ного мозку є вік від 2 до 10 років, тому в цей період необхідно співставляти темпи моторного і мовленнєвого розвитку дитини, слідкувати, щоб моторне навантаження в мовленнєвій діяльності було адекватним.

Тому в системі індивідуальної роботи з дітьми із порушеннями мовлення потрібно приділяти велику увагу формування тонких рухів пальців рук. Ціленаправлена робота з покращення рухів пальців дуже корисна і для підготовки руки до письма, так як одним із проявів неготовності дитини до школи є недорозвинення ручної умілості, тобто невміння дітей виконувати ціленаправлені дії руками. Такі діти не вміють малювати, розфарбовувати, копіювати прості візерунки, з’єднувати крапки.

Існують взаємозв’язок і взаємопов’язаність мовнорухової і моторної діяльності, що робить природним використання більш збереженої функції для корекції іншої. Таким чином, розвиваючи моторику пальців, я формую моторику артикуляційну, що врешті – решт сприяє загальному розвитку мовлення.

Різноманітні ігрові вправи проводяться протягом дня: вони обов’язкові на заняттях як фізхвилинки, під час ранкової гімнастики, на прогулянці, на індивідуальних корекційних заняттях.

img_4419Ігри і вправи, направлені на формування тонких рухів пальців рук, допомагають разом із тим підвищити увагу та працездатність дітей, позитивно впливають на їх емоційний стан.

Ці ігри утворюють емоційний фон, забезпечують тренування пальців, допомагають розвитку умінь слухати і розуміти, є прекрасним матеріалом для розвитку активного словника дітей.

Кисть руки – це орган мовлення, такий же, як артикуляційний апарат.
Ігри, спрямовані на розвиток тонких рухів пальців рук
Гра «Де ти пальчику бував?»

- Пальчику, пальчику,

Де ти бував?

Пальчику, пальчику,

Що ти чував?

З меншеньким братом

Я кашу варив,

Із безіменним

Я кашу поїв,

Із середульшим

У лісі гуляв,

А із найбільшим

Пісню співав.

Починати грати із вказівного пальця, потім перебирати всі інші пальці.


Гра «Сорока-ворона»

Сорока – ворона

На припічку сиділа,

Діткам кашку варила.

Підіть діти по водицю!

Вказівним пальцем ніби мішати кашку на долоні іншої руки.

І цьому дам, і цьому дам,

І цьому дам, і цьому дам,

А цьому не дам:

Цей ледащо –

Він дрова не рубав,

В хату не носив,

Печі не топив,

Діжі не місив,

Каші не варив,

Хліба не ліпив,

В піч не саджав,

Кашу доїдав.

Перебирати пальці один за одним, починаючи з мізинця.


Гра «Півник»

Дзьоб, як у курочки, але інші пальці – напівзігнуті (гребінець).

Кукуріку, півнику,

Золотий гребінчику,

На соломці спав,

Зараненько встав.
Гра «Сова»

Великий і мізинець відведені в сторони (крила сови), вони можуть рухатися. Останні три пальці зігнуті так, щоб подушечки були притиснуті (голова).

Сова дуже дивна птиця,

Світла денного боїться.

Дзьоб крючком, великі очі,

І не спиться їй щоночі.
Гра «Ворота»

Пальці обох рук випрямити, опустити кисті вниз, великі пальці випростати і з’єднати.


Гра «Окуляри»

З’єднати великі і вказівні пальці, утворені кола з’єднати, інші пальці притиснути до долоні.


Гра «Зайчик»

Стиснути пальці у кулак, потім випростати вгору вказівний і середній (вушка зайця).

Жив собі зайчик в бузиновій хатці,

Мився з миски, спав на канапці,

Мав кожуха і сіренькі капці.


Гра «Жабка»

Безіменний і середній пальці притиснути до середини долоні. Великий палець горизонтально прикласти до нігтів. Вказівний і мізинець зігнути, відтягнути назад (очі).

Зробити жабки на обох руках і розповідати вірш:

Жабка жабці каже: «Ква!

Чи здорова, чи жива?»

І здорова, і жива, -

Ква, ква, ква!

Ось того і потовстів.



Перебирати пальці від мізинця.
Гра «У лісі»

Між ялин і сосен дощик 1

Кап, кап, кап. 2

Де сучок давно засох, 3

Мох, мох, мох. 4

Хто знайшов його? 5

Я, я, я. 6

1. Діти гладять подушечки пальців поверхню столу.

2. Стукають пальцями по столу.

3. Торкаються столу великим пальцем і мізинцем.

4. Піднімають руки над столом, пальці то складають разом, то розкривають широко віялом.

5. Вказівним пальцем правої руки діти торкаються по черзі всіх пальців лівої руки.

6. Діти стискують всі пальці лівої руки, окрім мізинця, показують його і промовляють: «Це я, я, я ».
Гра «Засолюємо капусту»

Ми січемо капусту, 1

Морквину ми тремо, 2

Солимо капусту, 3

В діжечку кладемо. 4

Тісно натискаємо, 5

Обруч набиваємо, 6

Покотили діжку в льох, 7

Як втомилися ми, ох! 8

1. Постукувати по столу ребром обох долонь.

2.Пальці стиснути, вимовляє кулак, рух до грудей, випростати пальці, рух від себе.

3. Імітація посипання солі з пучки.

4. Імітація набирання капусти в з’єднанні долоні і кидання донизу.

5. Кулачками місити уявну капусту.

6. Кулачками бити, як молотками.

7. Долонями ніби щось підштовхувати.

8. Струсити кисті.
Гра «Прогулянка»

Оцей пальчик в ліс пішов,

Оцей пальчик гриб знайшов.

А цей пальчик чистив гриб,

Оцей пальчик смажив.

А цей пальчик все поїв.


Гра «Теремок»

Стоїть у полі теремок, 1

Двері взяті на замок, 2

Дрик – дрок, дрик-дрок. 3

Прийшов котичок – коток - 4

Відчинив ключем замок. 5



(1. Пальці розведені.2. Пальці сплетені у другий замок. 3. Рухи зімкнутими кистями ліворуч – праворуч. 4. Рухи від себе – до себе. 5. Пальці розімкнуті і струснути кистями рук).
Гра «Ворони»

Ой, на дубі дві ворони,

Дві ворони – каркарони.

«Кар» та«Кар», «Кар» та «Кар» -

Влаштували тут базар.

Пальці рук стиснути у кулак. Ритмічно то стискаючи, то розтискаючи пальці рук, великий палець протиставляти по черзі іншим – «ворони розтуляють дзьоби».

Гра «Самі складемо пісеньку»

Самі складемо пісеньку

Про бородату кізоньку.

Ішла коза дорогами



(вказівний і середній пальці крокують по столу)

Похитувала рогами

(великий і мізинець випрямити, інші пальці стиснути).

Ішла коза доріжкою

(крокують пальці по столу),

Притупувала ніжкою



(постукати середнім пальцем по столу),

Скубла коза травичку

(Скласти пальці всі докупи у пучку),

Пила коза водичку

(зробити ківш із пальців: долоня догори, пальці разом).

А із поля як прийшла –

Молочка нам принесла

(зробити ківш пальцями лівої руки).

(Леонід Глібов)


img_4446

ПОДОРОЖ ДО ОСІННЬОГО ЛІСУ
Інтегроване заняття з пріоритетом інтелектуально-мовленнєвого розвитку.
Мета. Вчити дітей спостерігати за осінніми змінами в природі. Формувати уявлення про величину, колір, властивості листя, вчити розрізняти їх за певними ознаками. Викликати і підтримувати почуття відкриття: листя можна використати різними способами. Збагачувати словник дітей дієсловами, прикметниками, що вказують на характерні властивості, якості та ознаки листя. Розвивати пізнавальний інтерес, прагнення до активного пізнання природи; мислення, увагу, мовлення, дрібні м’язи рук. Виховувати любов, бережне ставлення до природи, бажання милуватися нею, відчувати її красу.

Обладнання. Листя різноманітне за кольором, величиною; кошики, дерев’яна рамка для фото, листочки з тканини із петельками та ґудзиками, папір, гуаш, ватяні тампони.

Зала оформлена як галявина осіннього лісу: дерева, кущі, пеньки, гриби, озеро, опале листя.



Хід заняття

(Діти заходять на галявину).



Вихователь.

Погляньте, малята, як гарно стало,

Від листя яскравого все розцвіло.

Це осінь – чарівниця тут ходила

І листя все позолотила.

Колобок (з-за дерева з піснею).

Я по засіку метений,

Я із борошна спечений

Я від баби втік, я від діда втік...



Вихователь. Малята, ви впізнали, хто це? Привітаймось.

Діти. Добрий день, Колобку.

Колобок (з піснею).

Я Колобок, Колобок...

В мене є рум’яний бік.

І від баби я утік,

І від діда я утік.

А у цьому у ліску

На зеленім морожку

Стільки листячка багато

Треба його позбирати.

Ну, а хто ж бо допоможе?

Листя хто збирати може?

Я спитаю у малят

У маленьких дошкільнят.



Вихователь. Діти, ми вміємо збирати листочки?

Діти. Так.
Колобок.

Поможіть мені, малята,

Цих листочків назбирати.

Ой, які ж вони чудові!

Усі – різнокольорові.

Вихователь. Малята, а як шурхотять під ногами листочки?

Діти. Ш-ш-ш... (Шурхотять ніжками по листю).

Колобок. Які гарні листочки. А якого вони кольору?

Дитина.

Жовтенькі листочки

В повітрі літають.

Танцюють, кружляють,

На землю лягають.

Діти. А ще вони бувають червоні, жовті, зелені, оранжеві, коричневі.

Колобок. Я хотів би, щоб ви зібрали червоне листя у вазу червоного кольору, та жовте – у жовту, так як я.

(Розкладання листя у вази відповідного кольору).



Колобок. Молодці. Які ви вправні. Я пропоную вам помандрувати разом зі мною цим чудовим осіннім лісом.

Вихователь. Ми з великим задоволенням. А щоб прогулянка була цікавішою, ще й заспіваємо.

(«Пісня восени»).



Вихователь. Погляньте, хто завітав сюди на галявину.

Зайчик.

Добрий день вам, любі діти!

Дуже радий вас зустріти.

Я прийшов у цей лісочок

Щоб знайти собі листочок.

А у листячку багрянім

Всюди жолуді, каштани.

Хочу все я назбирати,

Та одному не здолати.

Вихователь. Малята, допоможемо зайчику відшукати серед листя жолуді, горіхи?

Діти. Так.

(Перебирають окремі жолуді, горіхи у велику та маленьку корзинки).



Зайчик. Дякую, малята. Тепер я зможу пригостити білочку горішками.

Гра з зайчиком

Пропоную вам, малята,

У цікаву гру пограти.

Лапки в зайчика пухкенькі,

Вушка в зайчика довгенькі.

Ось такі, ось такі, ось такі, ось такі.

Куций хвостик має зайчик

Скаче він неначе м’ячик.

Ось такий, ось такий, ось такий, ось такий.

Та біжить вже вовчик – братик.

Треба швидко утікати.

(Забирає кошик з горішками та тікає. Забігає вовк, оглядається навкруги).



Вовк.

Добрий день, любі малята.

Дуже радий вас вітати.

Ось і любий Колобок –

Підрум’янений бочок.

Колобок.

Ой боюся я, малята,

Треба, мабуть, утікати.

Та кидати вас не хочу –

Попадете в пащу вовчу!

Вовк.

Та не бійся, я вже снідав,

І в лисички пообідав,

Та нікого я не з’їм,

Бо малих дітей не їм.

А іду я на гостини –

На святкові іменини.

Та доріжки я не знаю,

І по лісу все блукаю.

А навкруг – одні листочки

та малесенькі грибочки.

Вихователь. Малята допоможуть тобі, Вовчику, викладуть доріжку, щоб ти не блукав і знайшов правильний шлях.

(Доріжка з листя – чергування великий - маленький).



Вовк. Дякую. До побачення!

Колобок. Малята, гляньте, що я знайшов! (Силуети дерев). Всі листочки облетіли і деревам тепер так сумно. Прикрасимо їх? (Штампування ватяними тампонами).

(Заходить ведмідь).



Колобок.

Ой, ведмедю, любий друже,

Скучив за тобою, дуже,

Та чого сумний, мій брате,

Осінь ось яка багата.

Землю листячком укрила –

Наче все позолотила.

Ведмідь (бубонить).

Сумно – сумно мені стало.

Жовта осінь вже настала,

Скоро треба зимувати

А нема на чому спати.

Поможіть мені, малята,

З листя килимок зібрати.

Буду взимку я лежати

На листячку так тепло спати.

Вихователь. Допоможемо ведмедику?

Діти. Так.

(Прикріплення листочків різних за кольором, формою, величиною відповідно кнопками, ґудзиками, липучками).



Ведмідь.

Який чудовий килимок!

Дуже дякую вам, діти,

Можна вже тепер радіти.

На такому килимку

Тепло взимку на боку.

А я вже так хочу спати.

Вихователь. Малята, заспіваймо ведмедику колискової для міцного сну на всю зиму.

(Колискова. Ведмідь засинає).



Лисиця (танцюючи співає).

Кажуть, що лисиця хитра.

Це ж бо вигадки лихі.

Придивіться лиш уважно,

Де знайдете кращу ви?

Лисиця.

Ой, щось пахне так смачненько.

Не було цього давненько.

Колобочку, любий друже,

Ох, я рада тобі дуже.

Колобок.

Я з тобою привітаюсь,

Але краще я сховаюсь.

Лисиця.

А навколо ще малята

В ліс прийшли ви погуляти?

Вихователь. Так, ми подорожуємо осіннім лісом з Колобком.

Лисиця. А біля озера ви побували? То ходімо.

Дуже гарно у лісочку –

Скрізь лежать малі листочки.

Листям озеро все вкрилось

І від цього зажурилось.

Вихователь. Погляньте, як багато листочків осипалось на озеро. Спробуйте подмухати на них, як вітерець. (Вправа на розвиток мовного дихання). Гарно вміють листочки плавати? А тепер давайте дістанемо листочки, струсимо крапельки водички. Чисте тепер озерце?
Лисиця.

Зараз вас сфотографую

І вам фото подарую,

Щоб завжди ви пам’ятали,

Як по лісу мандрували.

До побачення!



Вихователь. Для фото прикрасимо рамку листочками. (Прикрашання рамки листочками).Такі яскраві, гарні листочки, так і хочеться з ними потанцювати.(Пісня – танок «Листочки». Фейерверк листочків).

Вихователь. Малята, вже час вирушати додому. До побачення.
ДЛЯ МАЛОГО РОТИКА ВУЗЛИКИ

ВІД КОТИКА
1. Скоромовки.
Сестра сестрі сказала строго:

Слідкуй за сукнею сама,

Бо у сім’ї на сукні змоги,

В цей час щоб справити, нема.


Брат брату побудував хату –

Тепер обидва брати мають власні хати.

І брат до брата постійно приходить,

І брат брату допомагає й годить.


Кіт з коробки із –під квітів

Котить клубка килимком.

Коля крикнув – лиш помітив,

Як качався той клубком.

- Ти клубочок поклади,

Бо матуся покарає.

У кімнаті не сміти,

Бо Катруся прибирає.

Слава сливи збирав.

Слава сливи поскладав.

Сині сливи кислуваті

Слава висушить на сонці

Й узвар сяде смакувати,

Коли сніг сипне в віконце.


Парасоля порятує,

Прикриє спритно від дощу,

А потім промені просушать,

І спочивать її вмощу.


Мама мила Мілу милом.

Міла мила не любила.

Міла плакала й кричала –

Мама мила й не зважала.


Павлик з Петриком пиляли,

Поличку Полі виробляли.

Пилка пісеньку співала:

Поличку Поленька придбала.

Жук по вулиці повзе –

На собі зерно везе.

Жученятам на обід

У печі засмажить хліб.


Таня тоне у воді,

Таня наша у біді.

Нема Тані як чекати,

Підем Таню рятувати.

Щоб не трапилось біди,

Не ходи сам до води.


А бабак, ну й бабак,

Найзапекліший співак.

І співа не за п’ятак. –

Від душі та просто так.


Свині паслись на лужку,

Пас свиней старий Семен,

А зозуля все «ку-ку»

Рахувала сьомий день.



2. Потішки

На подвір’ї павучок

Павутиною заплів

Мотузочок і крючок,

Дах під хатою і хлів.

Павучок пастки сплітає,

На обід комах чекає.

Павутинки не прості –

У росі, мов золоті.
Пік Павлик пиріжок,

Сів шпак на поріжок.

В пиріжку і поріжку

Є по гострому ріжку.

Здогадайсь мерщій за мить,

Що могло слова змінить?


На подвір’ї павучок

Плів із шовку гамачок.

Понавішував принади

Для комашої громади.

Причаївся сам, притих,

І чека комашок злих.


И та І – «букви»- сестрички,

Незначні та невеличкі.

Та їх сплутувать негоже,

Бо на що те стане схожим.

Кіт по хаті піде вмить,

Кит у морі занявчить,

Тінь не пустить вас до хати,

Тин до ніг впаде й страхати

Опівдні буде малюків.

Лис покриється гіллям,

Ліс у нору ляже сам.

все заплутається вмить,

Й рідна мова закричить.

Тож шануйте мову, діти,

Поважайте й добре вчіть!
Буква «ер» вночі заснула

І тому вона не чула,

Що підкралась хитра миша

І відгризла лапку в тиші.

Не пізнати букву «ер»,

Буква «пе» вона тепер.


Є і Ї – єнот й їжак

Шили голчатий піджак.

Той піджак надів їжак,

А єнот залишивсь так.

Та морози як завили,

То й єноту шубку зшили.


Ф – фазан фартух вдягнув

Й да веселоньки майнув.

Луг милуючись, притих:

Барв же більше в кого з них?


Т – тхір пухнасту носить шубку.

Й має дуже гострі зубки.

До курчаток він мастак,

Лишить у курнику свій знак.


Зїла сир в хазяйки мишка,

Потім шпарко вбралась в книжку.

Й хоча азбуки не знала,

Букву «о» повигризала.

Мабуть, видалась вона

Надто мишеньці смачна.


Олень оленя шукав,

Олень оленя прохав:

- Оленятко десь пропало,

В хащах темних заблукало.

Поможи його знайти,

Щоб не здибали вовки.


Я – яєчко не просте,

А яєчко золоте.

Мишка посміхається,

Яєчком забавляється.

- Мишко, ти не бий яйця

Й вийде казка без кінця.


Равлик лізе по стежині,

Тягне будиночка на спині.

Він усюди, власне, вдома,

Де б не стріла його вдома.


Щука – злюка, хижа риба,

Зжере карасика, як здиба.


Б – це буква - танцюристка,

Вигинається у грі.

Хоч іззовні і артистка,

Та потрібна дітворі.

Б - управно повернулась,

Б – від’їла живота.

Не зігнулась, не прогнулась,

Рівна, горда і проста.


А – початок алфавіту,

А в словах у наших є.

Шле малятам всім привіту,

Шлях до знань усіх дає.


А – неначе стовп у полі,

А знялася в небеса.

Ось стоїть собі на волі –

Подивись, яка краса.


Алла, Аня, Алік, Ася

Знають добре букву А,

Що над світом піднялася,

Мов ракета в небеса.


Сиро й сумно свище вітер,

Сивим смутком сплять ставки.

Серпик місяця сріблястий

Засвітив свої свічки.

Світло сиплеться скупеньке

Геть на стомлені садки.

Місто в обрисах сіреньких

Пише прожиті листки.

Стеле скатерку світанок

Від ставків і до села.

І засмажує серпанок

На сніданок до стола.

Він джерельною водою

Хлюпотить через краї...

Дні своєю чередою

Стелять стежку на плаї.


Буква ця, мов кочерга.

В неї є одна нога,

Що мов шия в гусака,

Гордо зігнута така.

І вертлява, наче спиця.

Так крутитись не годиться.

Капелюха не скидає,

На всі боки позирає.(Г,г)


Всім здається, що нічого

Важити не може він,

Та в словах все ж через нього

Є багато різних змін.

Кіл і кіль, тіл і тіль,

Сіл і сіль, і відтіль.

А ще міль, кукіль, пальто.

Що за знак такий ото?

(М’який знак)
Що за буква заховалась,

Чому нас вона злякалась?

Чи не трапилась біда?

Три стовпці лиш вигляда.

Решта ж де? Пізнати як?

Чи це буква, а чи знак?

Де кінець тут чи межа?

Це звичайна буква ... (ша)



img_4423

3. Артикуляційна зарядка

Язик – маляр у нас.

Він побілить хату й клас.

Може стати, наче чашка,

Вигнутись, мов черепашка.

Зуби чистити він звик,

Бо на те ж то він і язик.

Як вареннячка дасте,

Миттю злиже геть усе.
Язичок у нас проснувся,

До роботи потягнувся.

Він зарядку став робити

І вперед – назад ходити.


Він угору потягнувся,

Піднебіння враз торкнувся,

Потім вийшов він за зуби

І почав лизати губи.


Верхню губу він торкав,

Потім бороду дістав,

Вправо різко повернувся,

Вліво легко він крутнувся.


Кілька раз зробивши це,

Повернувся він на місце.

Зуби чистити почав,

Бо ж багато в нього справ.


Треба коником скакати,

Потім трубочку качати,

Треба клацати, іржати,

Кукурікати, квоктати.


Гавкать, нявкать і пищать,

Коника просити стать,

Потім пісню заспівають:

- а, е, о, у, и, і;

- і, и, у, о, е, а.

4. Плутанки
Диво – диво, дивина:

В свині з’явилась сивина,

У сойки роги розрослись,

Лисиці в пір’я одяглись,

Миші сховались в комиші,

Синиці їм спекли книшу,

Та їх шуліки похватали

І у дупло своє сховали.

Сорока бачила й мовчала,

Про те нікому не сказала.

Карась кричав на осокорі:

- Смачні у мене стигнуть зорі!


Віршики – загадки

з математичної грядки

На високій на осиці

Щебетали три синиці,

Один одуд, один шпак

Й горобець – дзвінкий співак.

Враз синичка полетіла –

Скільки ж сестер полишила?

Розв’яжи мерщій, малечо:

Таня мала масла глечик,

Вова мав таких аж два.

Кіт в коморі побував,

Хотів масла і сметани,

Та у глечик не дістане.

Скільки ж масла мали діти,

Хто з вас може полічити?
Дві хмаринки й три хмаринки,

Дві Маринки й дві Маринки.

Скільки хмарок угорі

Споглядалось дітворі?


Два барана, дві овечки

Смачно паслись біля гречки.

Два ягняти приблудилось.

Скільки ж всіх? З рахунку збились.

Ви, малята, не спішіть.

Вівців всіх нам полічіть.

А малий дударик

Купив собі кептарик,

І картузик, й рукавички,

І червоні черевички.

Скільки ж речей, полічіть,

Зміг дударик наш купить?


Сидів горобчик. до нього

На стовпчик

три прилетіло і поруч сіло.

Скільки всіх горобчиків

Вмостилося на стовпчику?
В кишеньковий словничок

загадковий їжачок
Круглий, мов м’яч.

Не плигає він вскач,

Полосатий бочок.

Поспіша до діточок.

За те, що люблять –

Усі вбивають.

І жар душі його з’їдають.

(Кавун)

Що за блюдце вигляда,

Що на дні його вода?

Плюскіт чується в жару.

Заклика він дітвору.

Люди, риби і качки

Миють в нім свої бочки.

(Став)

Хто це лісом темним бродить?

Хто лякає тут дітей?

Пісню голосно виводить

Вам знайомий звір оцей?

(Вовк)

Ну а ця пластична пані

У червоному жупані.

Тихо ника між дубів

З хитрим скрежетом зубів.

І моторна ж ця сестриця.

А зовуть її... (лисиця)
Гострі роги, куций хвіст.

Невисока на зріст.

Де кленок, і де лоза

Любить пастися... (коза)


Що за дерево стоїть,

Взимку листям шелестить.

Жолуді під ним лежать.

Як же дерево це звать?



(Дуб)

Хто це в лісі виє: « У-у-у!

Я тебе таки знайду,

Зїм тебе, коли впіймаю.

Бо я ж їсти щось та маю».

(Вовк)

Я розтрушую сніги,

Наганяю холоди,

В білій шубі я сама.

Хто я, дітоньки?

(Зима)

Вже виспівують струмки,

Розпускаються листки,

Погода сонячна, ясна.

Хто я, дітоньки?

(Весна)

Трава зелена, соковита,

Природа сонечком повита,

І стигнуть ягідки і квіти.

То здогадались, хто я?

(Літо)

Вже віддзвеніли колоски,

Вже всіх припрошують садки,

Гриби хова туману просинь.

Ви здогадались, хто я?

(Осінь)

Він смачненьке полюбляє,

Говорить допомагає,

Без роботи жить не звик.

Що це? Звісно, наш...(язик)
Чорний колір, кислий смак,

Не минеш мене ніяк.

Влітку спрагу я тамую,

Взимку сили додаю,

Вітамін несу без ліку,

Я і солодощі, й ліки.



(Смородина)

Нам дерева він лікує,

У садочках порядкує.

Сховалась гусінь он в корі –

Він бачить здалеку її.

У нього є на те свій знак.

І все вистукує: Тут? Так!

(Дятел)

Очі, мов жаринки.

Рудувата спинка.

Хвіст великий за кермо

І метке таке само.

Скаче з гілки і на гілку.



Хто це, діти? Звісно... (білка)


Список використаної літератури


  1. Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у світі»/ М-во освіти і науки України, Акад. пед.наук України; наук.ред. та упоряд. О. Л.Кононенко. – К.: Світич, 2008.

  2. «Скарбничка педагога». Ж. Бібліотечка вихователя дитячого садка. №7,8 2004р.

  3. «На дорозі, у полі, вдома все безпечне, все зайоме». Ж. Бібліотечка вихователя дитячого садка. №6 2010р.

  4. «Розвиваємося граючи». Логіка від 4 до 7. Т. Корольова - К.: Світич, 2009

  5. Ж. «Дошкільний навчальний заклад» №9-10 2008р.

  6. Ж. «Дошкільний навчальний заклад» №12 2008р.

  7. Дитина. Програма виховання і навчання дітей від 3 до 7 років.

  8. Фесюкова Л.Б. «Від 3 до 7» Харків 1996р. - К.: Світич, 2009


Зміст


  1. Від автора……………………………………..3

  2. Мовлення без недоліків………………………………………..4

  3. Закріплюємо правильну вимову …….……….12

  4. Для малого ротика вузлики від котика…………….……………………………..16

  5. Пальці допомагають говорити…..…………………………………… 21

  6. Інтегроване заняття………..…………………..29

  7. Для малого ротика вузлики від котика…………………………………………….35

  8. Список використаної літератури…………….....49


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Відділ освіти виконкому Комсомольської міської ради iconВідділ освіти виконкому Острозької міської ради Методичний кабінет на допомогу вчителю української мови та літератури острог-2015 Відділ освіти виконкому Острозької міської ради Методичний кабінет на допомогу вчителю української мови та

Відділ освіти виконкому Комсомольської міської ради iconЗвіт про роботу відділу культури марганецької міської ради за 2014 р
Відділ культури виконавчого комітету Марганецької міської ради діє на підставі «Положення про самостійний структурний підрозділ відділ...
Відділ освіти виконкому Комсомольської міської ради iconУправління освіти виконкому Полтавської міської ради

Відділ освіти виконкому Комсомольської міської ради iconВідділ освіти виконкому Жовтоводської міської ради Комунальний заклад освіти середня загальноосвітня школа №12 з профільними класами
Жовтоводська середня загальноосвітня школа №12 з профільними класами, спеціаліст вищої категорії
Відділ освіти виконкому Комсомольської міської ради iconМіський методичний кабінет Департамент освіти Вінницької міської ради
Матеріал підготувала методист з виховної роботи міського методичного кабінету департаменту освіти Вінницької міської ради
Відділ освіти виконкому Комсомольської міської ради iconВідділ освіти виконкому Саксаганської районної у місті ради Криворізький навчально-виховний комплекс №35 багатопрофільний ліцей
Для цього потрібна можливість впливати на процес навчання. Що особливо важливо в умовах, коли акцент зміщується з процесу передачі...
Відділ освіти виконкому Комсомольської міської ради iconВідділ освіти Чугуївської міської ради Харківської області Від батьківщини до Батьківщини Чугуїв

Відділ освіти виконкому Комсомольської міської ради iconВиконавчий комітет харківської міської ради харківської області управління освіти адміністрації київського району харківської міської ради
Розділ основні підсумки діяльності управління освіти у 2013 році та завдання на 2014 рік
Відділ освіти виконкому Комсомольської міської ради iconВідділ освіти Переяслав-Хмельницької міської ради Київської області
«Спорт і фізичне виховання — утвердження здорового способу життя та зміцнення миру»
Відділ освіти виконкому Комсомольської міської ради iconВідділ освіти виконавчого комітету Нетішинської міської ради
Бредіхіна Олена Анатоліївна, практичний психолог дошкільного навчального закладу (ясла-садок) №8 «Золотий ключик» м. Нетішин


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка