Відображення особливостей художнього сприйняття Ф. Кафки в оповіданні «Перевтілення» та його проблематика



Скачати 121.72 Kb.
Дата конвертації09.03.2018
Розмір121.72 Kb.

Ромашківська ЗОШ І – ІІІ ступенів

Методичний кабінет


План – конспект

уроку світової літератури у 11 класі

«Відображення особливостей художнього сприйняття Ф.Кафки в оповіданні «Перевтілення» та його проблематика».

З досвіду роботи

вчителя світової літератури

Бойко Катерини Вікторівни

2017


Тема: Відображення особливостей художнього сприйняття Ф.Кафки в оповіданні «Перевтілення» та його проблематика.

Мета уроку:

- проникнути в художній світ автора;

- розкрити причини трагічного сприйняття світу письменником;

- допомогти учням усвідомити причини виникнення модернізму;

- виховувати гуманізм, доброту, чуйність, людяність, інші морально- естетичні якості та естетичні смаки.

Тип уроку: урок - дослідження.

Епіграф: «…кожний на перегонах біжить за себе, а не по двох за одного…»

Р.Кіплінг



Обладнання: портрет Ф.Кафки, репродукція картини Е.Мунка «Крик», зображення тулуба комахи.

Хід уроку

І. Оголошення теми, мети уроку.

- Сьогодні ми з вами перегорнемо ще одну сторінку творчості життя австрійського письменника Ф.Кафки під назвою «Відображення особливостей художнього сприйняття письменника в новелі «Перевтілення та її проблематика.

Проведемо ми урок у формі дослідження і за час роботи дамо відповіді на такі запитання:

1. До якого висновку веде нас письменник, виводячи на своїх сторінках тип «маленької людини»?

2. Які події, що відбуваються в новелі, можна назвати абсурдними?

3. Які почуття і думки хвилюють Грегора Замзу, коли він став комахою?

4. Як реагують найближчі люди на перевтілення Грегора?

5. Чому на ваш погляд, Кафка не закінчив новелу смертю Грегора, а продовжує оповідь далі?

6. Хто винен у смерті комівояжера Грегора Замзи?

Актуалізація опорних знань учнів



ІІ. Перевірка домашнього завдання.

(Записати домашнє завдання) Написати твір-роздум «Самотність – важке почуття» або «Перетворення – випробування близьких людей».


Розпочинаючи роботу, ми повинні пам’ятати, які б технології не використовувалися на уроці літератури, та господарем уроку – є текст, тому ми впродовж усієї нашої роботи будемо звертатися саме до нього.

Розпочнемо урок з перевірки домашнього завдання. Ви виконаєте тести закритої форми «Ф.Кафка. Творчість.»

1. Ф.Кафка народився:

а) 1881;

б) 1883;

в) 1884;

г) 1885.

2. За життя Ф.Кафки його творчість була відзначена:

а) Нобелівською премією;

б) премією імені Т.Фонтані;

в) премією імені Г.Кляйста.

3. Творчість Ф.Кафки пов’язана з:

а) імперіалізмом;

б) футуризмом;

в) експресіонізмом.

4. За жанром твір Кафки «Перевтілення» -

а) повість;

б) оповідання;

в) нарис;

г) роман.

5. Ознакою індивідуального стилю Ф.Кафки є те, що письменник фантастичні й вірогідні події в оповіданні «Перевтілення» описує:

а) підкреслено буденно;

б) емоційно, з експресією;

в) відсторонено, нейтрально.

6. Думки Кафки про відчуження роз’єднаність людей у світі співзвучні концепціям:

а) екзистенціалістів;

б) футуристів;

в) акмеїстів.

7. Хто з письменників спонукатиме Кафку до публікацій своїх праць –

а) П.Верлен;

б)О.Баум;

в) М.Брод;

г) О.Пік

8. Роком перших серйозних праць письменника вважають:

а) 1904;

б) 1903;

в) 1907;

г) 1908.

9. Перший роман Кафки мав назву:

а) «Кочегар»;

б) «Безвісти зниклий»;

в) «Америка».

10. У ніч із 6 на 7 грудня 1921 року Кафка написав оповідання:

а) «Перевтілення»;

б) «Вирок»;

в) «Замок».

11. Відправним пунктом сюжету оповідання «Перевтілення» Ф.Кафки є:

а) неявка Грегора на роботу;

б) перетворення Грегора на комаху;

в) конфлікт Грегора з родиною.

12. Людина-комаха в оповіданні «Перевтілення» Ф.Кафки є символом:

а) ізольованості людини в сім’ї;

б) приреченості людського кохання;

в) крайньої людської самотності.



ІІІ. Основна частина уроку.

1. Вступне слово вчителя. Бесіда.

Аби розкрити тему уроку і дати відповіді на поставлені запитання, нам варто звернутися до світової літератури середини ХІХ ст., адже вже тоді вона мала зразки літературного типу «маленької людини». В Пушкіна - Самсон Вирін, від Гоголя прийшов Акакій Акакійович Башмачкін – безпомічна, слабенька людина-невдаха, яка не викликала читацької симпатії.




  • Франс Кафка
    -До якого ж висновку веде нас Ф.Кафка, виводячи на своїх сторінках тип «маленької людини»?У рамках людського існування чи є більша надія, ніж та, яка дозволяє уникнути цього існування?



(Розповідь учня).

Насамперед, спонукає замислитись над своїм людським «я», а також письменника хвилює проблема беззахисності людини.

-Твір Кафки має назву «Перевтілення». Чи маємо ми підстави говорити про метафоричність в цьому творі?

(Розповідь учня).

Так, адже метафора – це образне явище, коли властивості одного предмета переносяться на інший. У цьому разі метафора прозора: людина – комаха.

-А тепер давайте згадаємо, до якого літературного напряму ми відносимо творчість Ф.Кафки?

(Розповідь учня).

До модернізму, тому що це основний напрям у мистецтві ХХ ст., для якого властивий відхід від принципів реалістичних традицій. Саме модернізм вніс у літературу мотиви, яким притаманні антигуманність, антилюдяність. Головна теза модернізму – світ абсурдний, людина на землі самотня, їй ні на кого розраховувати; оточення людини вороже.




Новела «Перетворення» - це втілення на перший погляд абсурдних ідей Кафки, в яких відчутна прихована єдність фантастичного і реального, надлюдського і буденного.



2. Бесіда. Робота з текстом.

-Які події, що відбуваються в оповіданні, можемо назвати абсурдними?

(Розповідь учня).

Перетворення людини на комаху; відвернення сім’ї від близької людини; сім’я радіє з того, що помирає член їхньої родини: «Воно здохло!»

-Чи можна вважати це цілковитим абсурдом, чи це метафоричне сприйняття реальної життєвої ситуації?

(Розповідь учня).

Як перше, так і друге. Бо перетворення на комаху – абсурд. А як метафоричне висловлення своїх образ на життя в сім’ї, де немає і ніколи не було цілковитого розуміння сина, який був не таким, як того хотіли рідні, - абсолютно зрозуміле, наближене до реальної проблеми.

-Початок оповідання приводить нас у домівку, де живе родина Грегора Замзи. Грегор відчув, що він став комахою. Які почуття і думки його хвилюють у цей момент?





  • Перетворення Грегора Замзи, годувальника сім’ї, на нікому не потрібну комаху.



(Розповідь учня).

Страх, що він не вийде на роботу, що залишить сім’ю без грошей, що викличе гнів начальства.

-А зараз ми за текстом дослідимо реакцію близьких людей на перетворення Грегора.

-Чи змінився стиль життя сім’ї після того «жахливого ранку»?

-Як почуває себе Грегор у новій личині? Чи хвилюють його проблеми сім’ї?

-Виберіть за текстом фрагменти, які свідчать:

про душевний стан Грегора;

про душевний стан членів сім’ї Замзи.

-Який момент розвитку подій у творі можна назвати кульмінаційним? Які події відносимо до розв’язки?

-Чому, на ваш погляд, Кафка не закінчbв новелу смертю Грегора, а продовжує оповідь далі?

(У ході бесіди за питаннями на дошці та в зошитах учнів ведуться записи).

Грегор Замза



№п/п

До перетворення

Після перетворення

1.

Відмова від особистого щастя.

«Я повинен, щоб там не стало, залишити постіль…»

2.

Мрія сестри стала його мрією.

«Пане управляючий! Пожалійте моїх рідних!..»

3.

Приниження на службі, робота без задоволення.

«…він повинен своїм терпінням і тактом полегшити страждання сім’ї…»

4.

Жаліє матір, хвору на астму; переживає за батька, в якого немає роботи.

«розумів, що сестрі не легко бачити його, тому заховався під простирадло…»

5.

Радіє з того, що в сім’ї достаток, що він може бути корисним.

«мріяв про те, щоб сестра залишилась із ним у кімнаті, і він би тоді розказав їй, як хотів влаштувати її в консерваторію…»

6.

Бажання мати улюблену справу, бути людиною із власною гідністю.

Будучи комахою, зберіг людську гідність і почуття.

Із наших з вами розповідей і досліджень можна зробити висновок, що тема «маленької людини» дістає у Кафки гіперболічного узагальнення. Безвихідь людини у світі зла і жорстокості. Пошуки душевної рівноваги в сім’ї, любов, що межує із самозреченням, безпорадність перед несподіваними випробуваннями на життєвому шляху – всі ці питання хвилюють письменника. Але виною цьому не тільки є його власні проблеми у стосунках із людьми. Проблема набагато ширша. ХХ століття – створення нових видів зброї, нових засобів знищення людства, фашистських ідей щодо оволодіння світом – де тут місце для звичайної людини? Вона тільки засіб для досягнення мети сильної особистості, її можна знищити, розтерти з пилом землі – і нічого у світі не зміниться, бо знищена тільки маленька комашка у всесвіті – людина. То чи це тільки особиста проблема письменника?



3. Дослідження у групах.

«Хто винен у смерті комівояжера Грегора Замзи?»

(Учні у групах готувалися до представлення свого завдання, спираючись на текстові формування, використовуючи цитати - докази).

1) Слово Авторові.

(Монолог літературного персонажа. Учень в ролі автора, використовуючи матеріали з біографії Ф.Кафки, вказує причини і витоки трагічного світобачення письменника).

Додаткові цитати – карти для групи:

«Я не пишу нічого такого, що абсолютно не мало б ніякого відношення до мене.»

Ф.Кафка

«Правдива історія клерка з душею дитини, з чистими почуттями до тих людей, які його оточували, були йому найріднішими, але не хотіли приймати його таким, яким він раптом став, - таким він їм був не потрібен.»



2) Діалог з батьком.

(Учні використовують матеріал тексту, намагаються представити рольові замальовки-портрети).

Питання до батька:

-Може можна було пошукати роботу або хоч якось допомогти синові утримувати сім’ю?

Батько: Я ще не зовсім старий, але останні 5 років не працюю. Та й який з мене працівник – на мене вже розраховувати нічого.

-Одне з яблук, яким ви кинули у власного сина, зачепилося на його колючках і, гниючи, завдало йому болю. Розкажіть про цей випадок.

Розповідь батька.

-Часом ви дивитесь у дзеркало. Що ви там бачите?

Батько: Самовдоволений опис власного портрета.

-Чи зробили ви хоч маленьку спробу допомогти власному синові в його хворобі?




Абсурдний вчинок батька
Батько: Ні!??

Батько зненавидів Грегора, коли той став комахою і не міг заробляти кошти. Він хотів якнайшвидше спекатись його.


3) Монолог матері.

«Я переживаю щодо перетворення сина, але я слабка жінка і мало опікуюся долею сина: мене хвилює тільки одна проблема – на які гроші буде існувати сім’я, якщо Грегор не працюватиме. Я ніби забула, що Грегор, хоч і комаха, - але мій власний син. У мене до нього немає ніяких материнських почуттів. Мені неприємна істота, що знаходиться в сусідній кімнаті.»






  • Любов матері до Грегора(людини)



  • і страх, відраза до Грегора(комахи).

Слабкість матері


4)Діалог з сестрою Грегора.

-Чи розумієте ви свого брата?

Сестра: Ні, я йому лише співчуваю…

-Чи допомагаєте Грегору в ту важку для нього годину?

Сестра: Так я намагаюся йому допомогти, але згодом мене переповнює тільки почуття бридкості, огиди до комахи, яку соромно назвати братом і я говорю: «Ми повинні позбутися його», нехай вимітається звідси…

«Ця тварина переслідує нас… явно хоче захопити всю квартиру й викинути нас на вулицю.»




  • Дволикість сестри
    Спроба сестри зрозуміти Грегора, яка згодом переростає у зневажливе , гидливе ставлення до комахи, яку їй соромно назвати братом.



ІV. Підсумкова бесіда.

Хто ж винен у смерті Грегора Замзи? Сім’я?

Так, саме тут Грегор не знайшов підтримки в складний період життя. Його залишили на самоті з його проблемами. Грегор став зайвою істотою в родині, і його смерть символізує звільнення сім’ї від пут, і як не страшно викликає у родині радість, почуття великого полегшення.


  • Жахлива реакція сім’ї на проблему Грегора. У найтяжчий момент нікого немає поруч. Усі зайняті власними проблемами.

Зрада сім’ї
Але є ще службові – колеги?

Можливо. Адже за весь час його відсутності на роботі так ніхто й не з’явився у нього вдома, не поцікавився його долею. Отже, і для суспільства людина – це один з багатьох. Немає Грегора – знайдеться інший. І тільки в перший ранок відсутність Грегора викликала занепокоєння – аякже: робота має виконуватися, не може бути ніяких збоїв.

Грегор самотній і тут – ні друзів, ні приятелів.


  • Серед великої кількості працівників, у Грегора не знайшлося ні друзів, ані приятелів.

Байдужість колег

-А сам Грегор?

(питання дискусійне, учні голосують хто «за» і хто «проти»).

Дійсно, чи намагається Грегор боротися із своєю комашиною зовнішністю? Він досить швидко усвідомив себе як «я – потвору», «я – комаху». Він бридкий навіть сам собі. Можливо, тому він бридкий і для інших.

У великому світі не знайшлося місця для, “маленької людини”, Грегора Замзи!

Самотність-тяжке випробування, результат якого-смерть!


Таким чином, Грегора умертвили всі: і сім’я, і службовці, і він сам. Людині, якою б вона не була, потрібні добрі почуття, співчуття тих, хто знаходиться поряд.

Тому проблема твору: людина одинока в цілому світі людей; вона живе інстинктами самозбереження: спочатку я, все інше – потім.

На жаль – самотність занадто часто торкається наших душ!

Світ не зникає від того, що не стало однієї людини.

Як і герой твору, Ф.Кафка жив у ірреальному світі, рятуючись від жахів світу. Як і герой твору, Ф.Кафка покинув цей світ, коли перестав бачити сенс подальшого власного існування.



Здається, біль кожної людини увібрав у себе Кафка (а кожен хоч раз та відчув себе неосяжно самотнім). Це почуття письменника зуміла поетично відтворити російська поетеса Анна Ахматова у вірші «Подражение Кафке».

V. Домашнє завдання.

Написати твір-роздум «Самотність – важке почуття» або підготувати презентацію.

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Відображення особливостей художнього сприйняття Ф. Кафки в оповіданні «Перевтілення» та його проблематика iconПеревтілення
Життєвий І творчий шлях Франца Кафки. Сенс буття «маленької людини» у новелі Ф. Кафки «Перевтілення»
Відображення особливостей художнього сприйняття Ф. Кафки в оповіданні «Перевтілення» та його проблематика iconПідготувала вчитель світової літератури сзш І-ІІІ ступенів №158 м. Києва Ісаєнко Світлана Борисівна
Тема уроку: Своєрідність світобачення Франца Кафки та його художнє втілення в новелі «Перевтілення». Грегор Замза І його родина....
Відображення особливостей художнього сприйняття Ф. Кафки в оповіданні «Перевтілення» та його проблематика iconТема. Життєвий І творчий шлях Франца Кафки. Оповідання «Перевтілення» Мета: ознайомити з життєвим І творчим шляхом Ф. Кафки, сюжетом оповідання «Перевтілення»
Доброго дня! Сьогодні на уроці ми з вами познайомимося з дуже цікавим представником світової літератури, людиною незвичайної долі...
Відображення особливостей художнього сприйняття Ф. Кафки в оповіданні «Перевтілення» та його проблематика iconІ семестр Залік №1 11 клас Творчість Ф. Кафки, Дж. Джойса Творчість Франца Кафки тяжіє до художньо-стильової течії
«Процес», «Замок», «Перевтілення»; в «Прощавай, зброє», По кому подзвін», «Сніги Кіліманджаро»
Відображення особливостей художнього сприйняття Ф. Кафки в оповіданні «Перевтілення» та його проблематика iconТема. Франц Кафка(1883-1924). Життєвий І творчий шлях письменника. Кафка австрійський письменник-модерніст. Своєрідність світобачення та його художнє втілення в оповіданні «Перевтілення»

Відображення особливостей художнього сприйняття Ф. Кафки в оповіданні «Перевтілення» та його проблематика iconФ. Кафки “Перевтілення
Відокремлений підрозділ Національного університету біоресурсів І природокористування України “Бобровицький коледж економіки та менеджменту...
Відображення особливостей художнього сприйняття Ф. Кафки в оповіданні «Перевтілення» та його проблематика iconДержавний вищий навчальний заклад
«трагічне безсилля людини перед абсурдністю світового буття у новелі ф. Кафки «перевтілення»
Відображення особливостей художнього сприйняття Ф. Кафки в оповіданні «Перевтілення» та його проблематика iconТема. Зображення у новелі Ф. Кафки «Перевтілення» трагедії відчуження особистості, внутрішніх суперечностей головного героя твору, особистостей композиції, сенсу центральної метафори, викриття абсурдності світового буття

Відображення особливостей художнього сприйняття Ф. Кафки в оповіданні «Перевтілення» та його проблематика iconОрлова О. Теорія та методика художнього сприйняття літератури. Посібник
Орлова О. Теорія та методика художнього сприйняття літератури. Посібник / О. Орлова. – Полтава, 2012. – 300 с
Відображення особливостей художнього сприйняття Ф. Кафки в оповіданні «Перевтілення» та його проблематика iconУрок за новелою Ф. Кафки «Перевтілення»
Вступне слово вчителя: За повір’ям, коли народжується людина, на небі з’являється нова зірка. То – зірка долі. Як сказав філософ...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка