Виховний захід національно-патріотичного виховання учнів та формування козацького лицарства серед джур



Скачати 97,54 Kb.
Дата конвертації28.09.2017
Розмір97,54 Kb.
ТипКонкурс

Виховний захід національно-патріотичного виховання учнів та формування козацького лицарства серед джур (вікова група 10 – 15 років)

Іван Сірко – видатний отаман запорізького козацтва

Мета: розширити знання учнів про життя запорізького козацтва та його славетних ватажків; розвивати їх творчі та організаторські здібності, талант, допитливість, кмітливість, уміння виступати перед аудиторією; виховувати шанобливе ставлення до історії та культури України, бажання завжди стати на її захист.

Обладнання: портрет Івана Сірка, відео та виставка книжок про отамана Сірка, дві ляльки козаків та лялька Смерті, запис казки «Козаки та смерть», мультимедійна презентація, плакати з написами «Іван Сірко – славетний отаман запорізького козацтва», «Козацькому роду нема переводу!».

ХІД УРОКУ



Учитель. Наша рідна Україна – чудова і славна земля зі своїм минулим і сучасним. Історія України – це значним чином історія легендарної Запорізької Січі, історія визвольної боротьби українського народу та запорізького козацтва за створення власної незалежної держави. Важко переоцінити важливу роль козацтва у становленні нашої держави, адже саме на території Війська Запорозького було утворено першу українську державу – Гетьманщину. На долю козаків випала тяжка і велика місія – боронити рідну землю від набігів турків і татар, захищати територію держави від зазіхань Польщі та Московії.

На попередніх заняттях ми з вами познайомились з історією створення запорізького козацтва та видатними гетьманами України. Тож давайте пригадаємо те, що ми вивчили про козацтво на попередніх заняттях.



Конкурс «Козацький «словопад»

На дошці малюється дерево та прикріплюються листочки, на яких написані козацькі поняття. Учні, відриваючи листочки, повинні дати визначення даним поняттям.

Козак, булава, клейноди, оселедець, чайка, курінь, каламар, литаври, Дике поле, гетьман, осавул, корогва, хорунжий, бунчук, пірнач, сагайдак, довбиш, джура.



Конкурс «Портретна галерея»

Учням демонструються портрети видатних гетьманів України. вони повинні їх назвати та коротко про них розповісти.

Дмитро Вишневецький, Петро Конашевич-Сагайдачний, Богдан Хмельницький, Іван Мазепа.



Учитель. Крім гетьманів серед козаків були такі ватажки, які навчали їх згуртованості, вчили військовій справі, своїм розумом та хоробрістю завойовували авторитет та довіру серед козацтва. Одним із таких ватажків був славетний отаман Іван Сірко, ім’я якого носить ваш загін.

Тож давайте вирушимо у нашу подорож та ознайомимось з біографією Івана Сірка та тим, як народ береже пам'ять про свого національного героя.



Демонструється презентація про біографію Івана Сірка, підготовлена ройовим, учнем 8 класу Машиною Олександром.

Учень. Рік і місце народження Івана Сірка невідомі. За деякими даними він народився в сім'ї шляхтича на Поділлі. За іншими родом з козацької слободи Мерефа (Слобідська Україна, нині Харківської області). За переказами, вже народження Івана Сірка було незвичайним — хлопчик народився з зубами, чим налякав всіх присутніх. Батько, вирішив всіх заспокоїти та заявив, що Іван «зубами буде гризти ворогів». Але це мало заспокоїло селян. До дитини віднеслися з острахом, в якійсь мірі, це було оправдано, тому що він з дитинства проявляв незвичайні здібності.

Брав участь у франко-іспанській Тридцятирічній війні (1618—1648) на стороні французів. У 1646 саме завдяки військовому мистецтву Івана Сірка та запорожців спільно з армією принца Конде вдалося взяти неприступну фортецю Дюнкерк, що перебувала в руках іспанців, та мала стратегічне значення — її називали «ключем від Ла-Манша». На честь перемоги Івана Сірка встановлено пам'ятник на березі Ла-Маншу.

Брав участь у війнах Б. Хмельницького з Польщею, але найбільше й успішно воював проти татар і турків.

В історичних документах зафіксована участь Івана Сірка у визвольній війні українського народу проти панування шляхетської Польщі, зокрема в битві під Жванцем 1653 р.

З 1660 по 1680 pоки дванадцять разів його обирали кошовим отаманом.

У 1664р. — Поселився з родиною під Харковом, за дві верстви від Мерефи, де у 1664 – 1665 роках та 1667 році було обрано на посаду полковника Харківського полку.

Як політик, часто міняв орієнтацію.

Виступав проти Івана Виговського, Юрія Хмельницького (якого колись підтримував проти Виговського) й Павла Тетері, яким закидав їх пропольську політику; у цей період ще не був противником Москви. Після Андрусівського договору 1667 зайняв виразно антимосковську (й разом з тим антипольську) позицію.

1672 претендував на гетьманську булаву, що посварило його з новим гетьманом Іваном Самойловичем і московським урядом, який заслав його до Тобольську (мабуть, головно за підтримку Дорошенка й зв'язки з Степаном Разіном).

По поверненні з московської неволі (1673р.) до кінця життя лишився противником Москви і Самойловича, обстоюючи насамперед автономні інтереси Запоріжжя й в ім'я їх встановлюючи зв'язки то з Польщею, то навіть з Туреччиною і Кримом.

1675 року здійснив блискучий похід, заблокувавши вторгнення Туреччини на Чигирин, розбив кримську орду і яничарів Ібрагім-паші, які вдерлися на Україну.

Бере участь у Чигиринських походах, які закінчуються перемогою козаків та написанням славнозвісного листа турецькому султану.

Сірко виходив переможцем з десятків антиосманських походів. Досить сказати, що у боротьбі проти агресії Османської імперії Сірко провів понад 55 успішних походів і жодного не програв!

Його запорожці наводили страх на все північне побережжя Чорного моря та Крим, не раз брали Очаків, Білгород-Дністровський, Ізмаїл, Кілію, Тягиню (Бендери), Арабат, Перекоп, навіть Ясси; татарські матері лякали дітей іменем Сірка.

За боротьбу проти турків і татар — герой народних переказів і дум.

1680 року спільно з донцями Сірко востаннє опустив свою переможну булаву в битві з ординцями. Повертаючись з походу, він дізнається про вбивство синів і дружини після чого занедужав і поїхав з Січі за 10 верств на свою пасіку в село Грушівка (нині село Ленінське, Апостолівського району, Дніпропетровської області). У «Літописі» Самійла Величка читаємо: «…того ж літа, 1 серпня, преставився від цього життя в своїй пасіці Грушовці, похворівши певний час, славний кошовий отаман Іван Сірко… поховано його знаменито… з превеликою гарматною й мушкетною стрільбою і з великим жалем всього Низового війська. Бо це був справний і щасливий вождь, який з молодих літ аж до своєї старості …не тільки значно воював за Крим і попалив в ньому деякі міста, але також погромлював у диких полях… численні татарські чамбули і відбивав полонений християнський ясир».

Похований І.Сірко біля Чортомлицької Січі (тепер село Капулівка, Нікопольського району Дніпропетровської області). 1967 року його перепоховали на іншому краю села, через те, що води Каховського водосховища наблизилися до могили.

Майже всі козацькі гетьмани, кошові отамани і знамениті полковники були «характерниками» - це козаки, які володіли магією, — могли бачити майбутнє, події, що відбувалися за сотні кілометрів в інших краях, впливали на свідомість людей, неживу природу, лікували смертельні рани (навіть ставили на ноги мертвих!), знаходили скарби, виходили сухими з води. Серед них — Дмитро Байда-Вишневецький, Іван Підкова, Самійло Кішка, Северин Наливайко, Петро Сагайдачний, Максим Кривоніс, Іван Богун, Данило Нечай і найбільший характерник із них — Іван Сірко.

А зараз вашій увазі хочу запропонувати подивитись відеоролик «Заповіт Івана Сірка», який підтверджує, що отаман був справжнім патріотом своєї батьківщини.

Учитель. А зараз давайте послухаємо повідомлення про те, як життя Івана Сірка висвітлюється в історичній та художній літературі.

Учениця 1. Особа – творець історії. Доля видатних людей завжди перепліталася з долею їх народу, з історією творення держави. Якщо говорити про особу в історії у загальнолюдському плані, то очевидно, що вона спроможна робити лише те, на що здібний народ, часткою якого виступає. Або можна сказати, що характер і діяльність історичної особи тісно пов’язане з історичним шляхом свого народу та з тим образом народу, який виникає в ході історичного процесу. Відомий російський історик Сергій Соловйов зазначав, що «тільки великий народ здібний мати велику людину; усвідомлюючи значення великої людини, ми усвідомлюємо значення народу». І з цим не можна не погодитися. Адже деякою мірою саме через вивчення біографії історичних особистостей ми можемо дізнатися про період історії, в якому вони жили.

Учениця 2. Однією з таких персоналій в історії українського народу був найтаємничіший непереможний козацький отаман Іван Сірко. Оповитий легендами та славою образ Івана Сірка широко представлений у творах таких істориків та літературознавців: Дмитра Яворницького «Іван Дмитрович Сірко, славний кошовий отаман Війська запорозьких низових козаків», Олени Опанович «Розповіді про запорозьких козаків», Андріана Кащенка «Оповідання про славне Військо Запорозьке низове», Валерія Смолія «Історія в життєписах», авторів збірника «Кошові Запорізької Січі. Іван Сірко», Юрія Мицика «Іван Сірко» та інші.

У 2010 році для дитячої аудиторії, чи не вперше за період незалежності, виходять дві книжки Марії Морозенко «Іван Сірко – великий характерник» та «Іван Сірко – славетний кошовий». Авторка розповідає дивовижну історію народження, звитяги та почуттів Івана Сірка та розкриває велику таємницю становлення Великої Людини свого народу. І хоча авторка показує його відлюдником, характерником, «іншим», все одно вона гарно змалювала становлення сильної духом людини, непереможного, успішного героя, який жив з єдиною метою – служити рідному народові!



Учениця 1. Не оминули увагою історію українського козацтва і художники. Однією з найвідоміших картин є картина Іллі Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану». В центрі картини зображено Івана Сірка, якого художник писав з не менш відомого українця військового діяча, генерала Михайла Івановича Драгомирова. Запорізькі козаки приваблювали Рєпіна свободою, піднесенням лицарського духу. Художнику дійсно вдалося створити справжній гімн великій Запорозькій вольниці, яку уособлювали козаки-герої на цьому полотні.

Учениця 2. Протягом століть здійснювалося творення образу Івана Сірка в окремих жанрах фольклору. Звеличуючи мужність та волелюбність козацького поводиря, його боротьбу проти іноземних поневолювачів, народ ще за життя кошового отамана складав про нього перекази, легенди та пісні: «Як Сірко татар переміг», «Ой як крикне старий орел», «Пісня про Івана Сірка»

Звучить пісня про Івана Сірка

Прославляв народ козаків і у казках, змальовуючи їх сильними, хитрими, непереможними, тими, що смерті не боялись.



Показується казка «Козаки та Смерть»

Учитель. Наш урок добігає до кінця. Дізналися ми сьогодні багато нового і повинні зробити висновок з усього почутого. Тож давайте закріпимо набуті знання і складемо з вами сенкан про Івана Сірка (або застосовуємо метод гронування).

Іменник Іван Сірко

Два прикметники хоробрий, винахідливий

Три дієслова захищає, визволяє, обороняє

Фраза з чотирьох слів вірний син свого народу

Слово висновок герой (патріот)



Конкурс для присутніх гостей «Чорна скринька»

  1. У ящику знаходиться продукт харчування, який усьому голова. (Хліб)

  2. «Український снікерс». (Сало)

  3. Ну а без цього овочу хліб і сало майже не буває. (Часник)

  4. Цей продукт може бути з сиром, картоплею, капустою, ягодами, гречкою та інше. (Вареники)

  5. Виріб з тіста, який заправляють часником та подають до борщу. (Пампушки)

  6. А цей виріб теж виготовляють з борошна та різною начинкою, але його печуть. (Пироги)

  7. Продукт, який виготовляють з м’яса, ще й згадують у колядках. (Ковбаса)

  8. А з цього продукту не тільки виготовляють корисну їжу та напої, а ще й дівчата ним відлякують не бажаних женихів. (Гарбуз)

  9. Цей продукт є найсолодшим, найсмачнішим, ще й лікувальні властивості має. (Мед)

  10. З цим продуктом українські жіночки

полюблять посидіти, погомоніти

та всім кісточки перемити. (Гарбузове та соняшникове насіння)



Джерела.

  1. Жмур Л.О.,Спащенко О.М. «Гей, ви, преславні козаченьки!»// Шкільна бібліотека. – К. – №17 – 18, 2012. – стор.72 – 73.

  2. indragop.org.ua/news/trishki_pro_slavnogo.../2010-01-05-398

  3. Мережа Інтернет

  4. www.videofan.in.ua

Козаки і смерть

Ішло, два козаки степом, надибали дерево й сіли в холодку. Один на бандурці пограває, а другий слухає.

Коли се один і каже:

Ой, братіку, біда! Смерть іде! (А воно, бачите, в степу так здалека видно!).

Ну, то що? — каже той.

Та вона ж нас постинає! Тікаймо!

Е ні, брате, не подоба козакам утікати! Та й спека он яка чортяча, не дуже то й підбіжиш! Будем уже сидіть. Раз мати на світ родила, раз і помирати!

Чи так, то й так!



Сидять. Надійшла смерть та й каже:

Оце й добре, що я вас, волоцюг, спіткала. Годі вам гуляти та розкошувати, у шовкових жупанах ходити та мед-вино пити, ось я вас із світа зжену, косою голови постинаю!

Стинай, — каже один козак, — на те твоя сила й воля! Тільки дай мені, милостива пані, перед смертю люльки покурити!

Ну,— каже смерть,— коли ти мене милостивою панею назвав, то вже кури собі!



Вийняв козак люльку та як закурив! А тютюн добрячий, міцний, — як пійшов од його дух та дим, то смерть аж набік одійшла.

Оце,— каже,— який поганий дух! Як се ти таку погань куриш!

Та що ж,— каже козак,— так мені сужено!

Як розійшовся дим та дух, смерть знов приступила:

Ну,— каже,— покурив, тепер я вас обох постинаю!

Стривай, милостива пані, дай і мені пільгу! — каже другий козак.— Дозволь мені перед смертю табаки понюхати!

Нюхай, — каже, — та знай мою добрість.



Вийняв той козак ріжка, бере понюшку, а сам думає, як би йому призвести смерть, щоб вона понюхала!.. Нюхнув на один бік, нюхнув на другий, крекнув, бо табака була добре заправлена: там до неї було й чемериці, й тургуну, й перцю додано для моці, щоб у носі крутило.

А що ж воно, добре? — пита смерть.

Та як кому! — каже козак.

Ану, дай спробувати! — просить смерть.

На, милостива пані!

Як нюхнула смерть, як закрутить їй у носі, як чхне вона — аж косу впустила!

Цур же йому,— каже,— яке погане! Ще поганіше, ніж той дим! І як се ти таке паскудство вживаєш?!

Отак як бачиш! — каже козак.— Приймаю муку цілий вік, бо так уже мені пороблено чи наслано, Бог його зна! Мушу терпіти...

А! — каже смерть, — коли так, не буду ж я вас косою стинати! То не штука — вмерти, а от ти чхай ще 50 літ!



Отаким чином і визволилися козаки від наглої смерті.
Каталог: Files -> downloads
downloads -> «Це склад книжок» так скептик говорив, «Це храм душі» естет йому відмовив, Тут джерело всіх радощів земних, І їх дарують нам без цінним словом…»
downloads -> Для вчителів зарубіжної літератури
downloads -> Методичні рекомендації щодо викладання світової літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2013-2014 навчальному році // Зарубіжна літератури в школах України. 2013. №7-8
downloads -> Талант людини це божий дар
downloads -> Василь Стус постать,що єднає
downloads -> Антон павлович чехов
downloads -> Остап Вишня. Трагічна доля українського гумориста. Моя автобіографія
downloads -> Урок 1 т ема. Вступ. Роль художньої літератури у формуванні життєвих цінностей людини


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Виховний захід національно-патріотичного виховання учнів та формування козацького лицарства серед джур iconМетодичні рекомендації щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах, що додаються
Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей І молоді, Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного...
Виховний захід національно-патріотичного виховання учнів та формування козацького лицарства серед джур iconНаціонально-патріотичне виховання на уроках математики
Найважливішим пріоритетом національно-патріотичного виховання є формування ціннісного ставлення особистості до українського народу,...
Виховний захід національно-патріотичного виховання учнів та формування козацького лицарства серед джур iconШкільні бібліотеки в системі національно-патріотичного виховання. Краєзнавство як дійовий засіб патріотичного виховання дітей
...
Виховний захід національно-патріотичного виховання учнів та формування козацького лицарства серед джур iconЗвіт сектору нпв я батіг Степан голова сектору національно-патріотичного виховання та кошовий шкільного дитячо-юнацького козацького товариства ім. Северина Наливайка. Члени нашого сектору
Я – Батіг Степан голова сектору національно-патріотичного виховання та кошовий шкільного дитячо-юнацького козацького товариства ім....
Виховний захід національно-патріотичного виховання учнів та формування козацького лицарства серед джур iconДовідка про стан патріотичного виховання учнівської молоді Києво-Святошинського району Питання національно-патріотичного виховання завжди було актуальним
Питання національно-патріотичного виховання завжди було актуальним. Від дідів та прадідів, батьків та матерів передається почуття...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка