Вільям Шекспір — великий поет І драматург доби Відродження. «Шекспірівське питання». Розкриття особливостей ренесансного сприйняття кохання в сонетах В. Шекспіра. Хід уроку



Скачати 124.49 Kb.
Дата конвертації15.04.2017
Розмір124.49 Kb.


Вільям Шекспір — великий поет і драматург

доби Відродження.

«Шекспірівське питання».

Розкриття особливостей ренесансного сприйняття кохання

в сонетах В. Шекспіра.

ХІД УРОКУ
Мені ж від зір найбільша честь припала:

Твоя любов, велика і тривала...



В. Шекспір

І. Організація класу.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.
На попередньому уроці ми доторкнулися до мистецтва епохи Відродження. Тож перевіримо ваші знання та увагу.
1. Згадаймо хронологічні межі даної епохи .
2. Літературне тестування
1. Вкажіть зайве. Представники літератури епохи Відродження :

А) Вільям Шекспір ;

Б) Франсуа Рабе ;

В) Данте ;

Г) Джованні Боккаччо.
2. Відшукайте помилку.

А) Франсуа Рабе – Франція ;

Б) Вільям Шекспір – Англія ;

В) Мігель де Сервантес Сааведра – Італія.


3. «…коли почали упорядковувати його рукописи та незліченні малюнки , в них виявили майже всі механічні відкриття ХХ ст.. » Про кого йдеться :

А) Мікеланджело Буонаротті ;

Б) Леонардо да Вінчі ;

В)Сандро Боттічеллі.


4.Хто розписував Сікстинську каплицю у Ватикані ?

А) Леонардо да Вінчі ;

Б) Рафаель Санті ;

В) Мікеланджело Буонарроті.


5.Портрет Мони Лізи «Джоконда» Леонардо да Вінчі демонструється у :

А) Національному музеї ( Флоренція );

Б) Національній галереї ( Лондон ) ;

В) Луврі ( Париж );

Г) Ермітажі ( Санкт –Петербург );

Д) Картинній галереї ( Дрезден ).


6. « Якби … ніколи нічого не створив , крім цієї лагідної жінки , цієї небесної мандрівниці , яка тримає на руках незвичайну дитину , він і тоді був би визначним , славетним художником» :

А) Рафаель Санті;

Б) Тіціан :

В) Леонардо да Вінчі.
3. Вкажіть авторів творів , встановивши відповідність:

А) фреска «Створення Адама» Леонардо да Вінчі

Б) картина «Народення Венери» Мікеланджело

В) картина «Венера перед дзеркалом» Рафаель Санті

Г) фреска «Тайна вечеря» Тіціан

Д) фреска «Афінська школа» Сандро Боттічеллі.

А) роман «Дон Кіхот» Франческо Петрарка

Б) трагедія «Ромео і Джульєтта» Джованні Боккаччо

В)роман «Декамерон» Мігель де Сервантес Сааведра

Г) збірка сонетів «Книга пісень» Вільям Шекспір



4.Спробуйте визначити автора рядків про вічні загадки мистецтва – на перетині людського та божественного . ( це представник української літератури )

А) В.Симоненко ;

Б) Б.Олійник ;

В) Л. Костенко.

…Минають фронди і жиронди ,

минає слава і гучне.

Шукайте посмішку Джоконди ,

вона ніколи не мине.


… Згадайте в поспіху вагона,

в невідворотності зникань ,

Як рафаелівська Мадонна

у вічі дивиться вікам !




ІІІ. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТЕМИ

Ім'я Шекспіра завжди супроводжується епітетами «величний», «геніальний», «надзвичайний», «неповторний». Він був видатним митцем усіх віків і народів.


Тому невипадково автор антології «Сто кращих літераторів» (1999) Деніел Берт помістив його ім'я першим у списку світових класиків.
Шекспір визнаний неперевершеним майстром слова і майстром у відтворенні всієї гами людських почут­тів і пристрастей.

Світ шекспірівських творінь вміщує всю суперечність і склад­ність нашого земного світу і покликаний нагадати про високі істини, про те, що лежить далеко за межами звичайного земного буття.


В шекспірівських героях ми впізнаємо самих себе.

І скільки б не існував світ, твори Шекспіра будуть жити, бо він побачив у людях найголовніше — їх людську сутність.


Так. Він був король. Король поезії. Король театру. В історії людства знайдеться небагато рівних йому. Минуло понад 400 років , а твори Шекспіра не припали пилом історії. Він серед нас ,бо і нині його п’єси йдуть з аншлагами у різних театрах світу.
( демонстрація споруд театрів України та світу )
Київський оперний театр
Львівський оперний театр
Одеський оперний театр
Гранд - опера ( Париж)
Сіднейський оперний театр ( Опера під вітрилами )
Такі персонажі шекспірівських п’єс , як
- Ромео і Джульєтта викликають у нас асоціації з образами закоханих ,
- Отелло – з образом ревнивця ,
- король Лір – з образом батька , зрадженого дітьми.

- Найвища позиція серед «вічних» героїв належить принцу Датському – Гамлету.

Д. Берт слушно зауважує: «Своєю величчю Шекспір зобов'язаний не лише своєму

унікальному світогляду чи віртуозності, а перш за все надзвичайній здатності знаходити

зв'язок, відобра­жати наше «я» у дзеркалі свого мистецтва».
- Яке ж «я» побачила людина у дзеркалі мистецтва Шекспіра?
-І що побачимо ми у його творіннях, зокрема у сонетах, що будуть у центрі нашої уваги на уроці?
Інтелектуальна розминка ( гра ). Кожен учень отримує чистий аркуш паперу , на якому до кінця уроку має вписати ( по вертикалі) слова-асоціації , пов’язані з ім’ям В. Шекспіра.
ІV. Опрацювання нового матеріалу.
1. Презентація досліджуваного питання (організовані групи матеріали додаються ).

1 група – біографи ;

2 група - критики ;

3 група - – літературознавці.



Повідомлення 1 дослідницької групи біографів.

( додаток )

Шекспір народився 1564 року в містечку Стретфорд-на-Ейвоні. Його батько був процвітаючим торговцем, судовим виконавцем і членом муніципаліте­ту, пізніше він зубожів і втратив майже все своє майно. Вірогідно, що Шекспір навчався у місцевій граматичній школі, де вивчав твори латинських класиків, серед яких особливо вирізняв Овідія. У віці вісімнадцяти років він одружився з донькою місцевого фермера Енн Хатауей, котра народила йому трьох дітей: Сюзанну в 1583 році і близнюків Гамлета й Джудіт у 1585 році. Події наступних семи років життя Шекспіра, до появи записів, що свідчать про його успіхи в Лон­доні як актора й драматурга, залишаються загадкою. Згідно з деякими свідчен­нями, він став співвласником найбільш прославленої театральної трупи Лондо­на, якою опікувався лорд Чемберлен. Окрім видання ранніх п'єс — комедій «Ко­медія помилок» (1592), «Два веронця» (1594), «Сон у літню ніч» (1596), історичних хронік «Генріх VI» (1590), «Річард III» (1592) та «Ромео та Джульєтта» (1595), — Шекспір здобув літературне визнання як поет, створивши поеми «Венера і Адо­ніс» (1593) і «Знеславлена Лукреція» (1594). Поетичну творчість він потім про­довжив циклом сонетів, який був виданий 1609 року. Безперечно, навіть цих ранніх сонетів Шекспіра було цілком достатньо, щоб він отримав всесвітнє визнання.

Наприкінці 1590-х років популярність та успіх дозволили Шекспірові придбати великий будинок у Стретфорді, «Нью-Плейс», і здобути титул джентльме­на, а також отримати право на власний герб у 1596 році. У 1598 році Шекспір узяв на себе частину витрат по будівництву великого театру «Глобус», розташо­ваного на південь від Темзи. На сцені цього театру відбулися прем'єри комедій «Як вам це сподобається» (1599) і «Дванадцята ніч» (1599), п'єс на історичну тематику «Генріх IV» (1597), «Генріх V» (1598), великих трагедій «Гамлет» (1601), «Отелло» (1604), «Король Лір» (1605), «Макбет» (1606) і п'єс, присвяче­них Давньому Риму: «Юлій Цезар» (1599) і «Антоній та Клеопатра» (1607). Приблизно у 1610 році Шекспір повертається до Стретфорда і створює кілька романтичних п'єс і трагікомедій, до яких належать «Цимбелін» (1609), «Зимо­ва казка» (1610) і «Буря» (1611). Шекспір пішов із життя 1616 року, у віці п'ятдесяти двох років. Запис про смерть Шекспіра зроблений у церкві Святої Трійці в Стретфорді.

Повідомлення 2 групи учнів-«літературознавців» про «шекспірівське питання».

( додаток )

ТЕЗИ РОЗПОВІДІ УЧНІВ ХТО Ж ВІН, ШЕКСПІР ?

Оскільки біографія Шекспіра неповна, не залишилося ні щоденників, ні лис­тів, ні спогадів сучасників про нього, то не раз виникало запитання: а чи існував такий письменник взагалі, чи не приховувався під його ім'ям хтось інший?

Як відомо, Шекспір отримав лише початкову освіту, то чи ж міг він створити такі вишукані за формою й глибокі за змістом твори, які свідчать про те, що їх автор був високо ерудованою, надзвичайно освіченою, непересічною людиною свого часу?

Хто б не була ця людина, вона була сином свого часу, своєї культури, яка зробила крок у майбутнє, проклавши шляхи для подальшого розвитку літератури.

Сього­дні доведено, що автором шекспірівських творів була одна людина, цілком імовір­но, той самий Шекспір, який народився у Стретфорді.
Про таємницю Шекспіра у своєму вірші дуже добре сказав В. Коротич, поста­вивши своєрідну крапку у цих дискусіях.
... Хто є Шекспір?

Чи був він?

Білі руки підводять вчені — їм бракує слів.

Чи був він — той актор,

Чиї перуки

Вкривали наймудрішу із голів?


Хто є Шекспір?

А що таке безсмертя?

А як сонети збурюють святи?

Митцеві часом необхідно вмерти,

Аби своє безсмертя віднайти.

І хто глибінь тієї слави зміряв

Та правди, що чужа хитанню мод?!

Народжує Шевченків і Шекспірів,


Як знак своєї вічності,

Народ.

Художник перепони днів ламає,



Якщо на світі гідно він прожив.

Є дійові особи

І немає

На світі непричетних глядачів.



Високі думи час з собою значать.

Стають вони, мов пасма вічних гір.

Був Гамлет.

Був народ англійський.

Значить,

Напевне був Шекспір.


ЗАГАДКИ ШЕКСПІРІВСЬКИХ СОНЕТІВ

( 3 група )

І досі вчені сперечаються, кому ж присвячені сонети Шекспіра, ким

Були прототипи шекспірівських віршів, кого він змалював у своїх творах?
Присвяту «W. Н.» дослідники трактують по-різному. за другою — це особа, завдяки якій видавець Торн зміг їх надрукувати.
Серед можливих кандидатур на роль незнайомця на­зивають графа Саутгемптона, графа Пемброка і навіть самого Шекспіра .
Усі сонети Шекспіра поділяються умовно на три групи:
сонети, присвячені другові (1—126);
сонети, присвячені коханій, «смаглявій леді» (127—152);
сонети, в яких оспівується радість і краса кохання (153—154).


2. Актуалізація опорних знань. ( перед презентацією 3 рупи )

Пригадайте, що таке сонет.

Із сонетами яких письменників ви вже знайомі?

(Учні пригадують теоретичне визначення сонета, а також згадують про сонети

А. Міцкевича, що вивчалися у 8 класі, а також про сонети Ф. Петрарки, що

розглядалися на попередньому уроці.)


Поглиблення теоретичних знань учнів.

Розповідь учителя про різновиди сонетів та їх форму.

( Картки на партах )

Літературознавці виділяють три різновиди класичного сонета:


а) італійсько-французький (складається з 2 катренів і 2 терцетів, катрени мають перехресне чи охопне римування (абаб абаб чи абба абба), а терцети — 2 або З рими (вгв вгв чи вгд вгд);
б) англійський (шекспірівський) (у ньому три катрени, що не пов'язані між со­бою фонетичним уподібненням рим, і двовірш з парним римуванням: абаб , вгвг де де жж);
в) німецько-російський (за внутрішньою будовою і системою римування повторює італійсько-французький сонет: 2 катрени і 2 терцети, але відрізняється си­стемою версифікації. Це силабо-тонічний вірш, найчастіше 5- або 6-стопний ямб.
За висловом Д. Павличка, «сонет — найменший драматургічний твір».
Його драматургічний конфлікт закладений у самій його будові.
Перший катрен містить у собі тезу, другий — антитезу, а в терцетах міститься синтез, тобто розв'язка проблеми, так званий «сонетний замок».

Форма сонета виявилася надзвичайно гнучкою для вираження різних

тем і по­чуттів.
Це можна простежити на прикладі сонетів Шекспіра.
4. Робота з підручником.
Виразне читання учнем сонета № 66 ( І група )
в перекладах І. Франка, Д. Павличка, Д. Паламарчука

Питання для аналізу вірша.

Яким постає ліричний герой у цьому вірші?

Що створює трагічний настрій сонета?

Чому тут з'являється образ смерті?

Як поет описує навколишній світ? Що не влаштовує його в цьому світі?

Що протиставляється смерті в останніх двох рядках?

Чи можна назвати їх втіленням основної думки твору?

З'ясуйте основний конфлікт сонета. Де розгортається цей конфлікт?

Які філософ­ські проблеми тут порушуються?

Завдання для учнів.

Визначте антитези, що використовує поет у цьому вірші. З якою метою?


Доберіть означення до образу ліричного героя: стомлений, зневірений...Який ще?
Виразне читання учнем сонета № 116 ( ІІ група ).

Усне малювання.


Якими ви уявляєте собі образи цього вірша?

Питання для аналізу вірша.

Які почуття втілені у даному сонеті?

Розкрийте основний конфлікт твору, його ідею.

Які художні засоби використовує перекладач для відтворення головної думки сонета?
Виразне читання учнем сонета № 130( ІІІ група )

в оригіналі та в перекладі Д. Паламарчука.

Тлумачення англійських слів і виразів ( аналіз сонета )

(у класах із вивченням англійської мови).

Питання для аналізу вірша. ( при потребі )
Яким постає образ коханої поета?

За допомогою яких засобів створюється цей образ?

Доведіть, що ідеал поета має земну природу.

Що надає цьому образу піднесеності?

Які думки й почуття виражає в цьому сонеті автор?
Бесіда на сприйняття сонетів Шекспіра.

Про що йде мова у сонетах Шекспіра?

(Про людські пристрасті й почуття.)
Визначте коло тем і проблем, які порушує письменник.

(Кохання, життя, смерть, смисл буття, краса, цінність людини.)


Хто є героями сонетів Шекспіра?

(Його друг, кохана і він сам.)


Які рядки особливо зворушили вас? Чому?
Знайдіть рядки, в яких звучить тема тлінності буття.

Що, на думку Шекспі­ра, можна протиставити тлінності?



ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК
Прослуховування грамзапису пісні на слова сонета № 40 або № 90 у виконанні А. Пугачової або С. Нікітіна.
Які почуття ліричного героя знайшли відбиток у цьому сонеті?

Чи вдалося виконавцям передати емоційну напругу сонета?


2. Підсумкова бесіда.

Як змальовується кохання у сонетах Шекспіра?

У чому виявляється ренесансний погляд на кохання в його поетичних творах?
3. Творча рубрика «Це корисно і цікаво знати»
Гра « Я знаю , що …» ( учні по черзі повідомляють свої знахідки ).

енциклопедія ст.125. ( про постановки п’єс Шекспіра )

Т.Г.Шевченко завжди носив з собою твори Шекспіра.

Стаття в газеті «По-українськи» ( про залишки театру «Глобус» )


Кросворд « Перевір свою ерудицію» ( для кожної групи)
Коли відповіді правильні , читаємо слово : БРАВО
І група

1) Назва театру , у якому працював Шекспір .

2)Яку назву має проблема , щодо вивчення творчості Шекспіра ?

3) Драматичний твір Шекспіра , який вивчається у 9 класі.

4) Прізвище сучасного співака , котрий у своєму репертуарі має таку фразу :

« Шекспір напишет не про нас…»

5) Поетичний твір , що складається з 14 рядків.

ІІ група
1) Ім’я одного з членів журі телепроекту «Танцюю для тебе» , директор

Київського театру ім..І.Франка.

2) Загальна кількість п’єс , створених Шекспіром.

3)Якою мовою був надпис на «небесній сфері» театру «Глобус» : « Весь світ –

театр».

4) Назвіть прізвище композитора , який на писав сюїту для балету «Ромео і Джульєтта».



5) Місто , у якому розгортаються події трагедії «Ромео і Джульєтта».
ІІІ група
1)Співвласником якого театру був Шекспір ?

2) Скільки періодів у творчості У.Шекспіра визначають літературознавці ?

3) Різновид класичного сонета: (шекспірівський , або … ).

4)Доба , в яку жив і творив Шекспір.

5) Місто – батьківщина поета.
- Коли і де можна почути даний вигук ? ( в театрі , при закінченні вистави ).

VІ. Підсумок уроку.
Отож , які асоціації у вас виникли , пов’язані із ім’ям короля поезії ?

(перевірка - зачитування учнями слів-асоціацій \ за бажанням )


VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити напам'ять один із сонетів В. Шекспіра (за вибором).


Прочитати 1 та 2 дії трагедії В. Шекспіра «Гамлет».

Література :
1. О.Ніколенко «Вивчення зарубіжної літератури». Розробки уроків для 9 класу. - Харків: «Ранок». - 2003
2. Всесвітня література в навчальних закладах. - № 12. - 2006

Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Вільям Шекспір — великий поет І драматург доби Відродження. «Шекспірівське питання». Розкриття особливостей ренесансного сприйняття кохання в сонетах В. Шекспіра. Хід уроку iconУроку : Вільям Шекспір геніальний англійський драматург і поет доби
Тема уроку: Вільям Шекспір геніальний англійський драматург І поет доби Відродження. Заглиблення в людську психологію, поетизація...
Вільям Шекспір — великий поет І драматург доби Відродження. «Шекспірівське питання». Розкриття особливостей ренесансного сприйняття кохання в сонетах В. Шекспіра. Хід уроку iconКонспект уроку з зарубіжної літератури 8 клас
Вільям Шекспір (1564–1616) — геніальний англійський драматург І поет доби Відродження. Сонети. Основні теми сонетів В. Шекспіра –...
Вільям Шекспір — великий поет І драматург доби Відродження. «Шекспірівське питання». Розкриття особливостей ренесансного сприйняття кохання в сонетах В. Шекспіра. Хід уроку iconУроку: В. Шекспір геніальний поет і драматург доби Відродження. Таємниці шекспірівських сонетів. Поетизація людини та краси її почуттів, оспівування кохання і дружби
Тема уроку: В. Шекспір – геніальний поет І драматург доби Відродження. Таємниці шекспірівських сонетів. Поетизація людини та краси...
Вільям Шекспір — великий поет І драматург доби Відродження. «Шекспірівське питання». Розкриття особливостей ренесансного сприйняття кохання в сонетах В. Шекспіра. Хід уроку iconТема. Вільям Шекспір — зірка англійської доби Відродження
В. Шекспіра; з'ясувати суть «шекспірівського питання»; розвивати навички роботи з довідковою лі­тературою; розширювати кругозір учнів;...
Вільям Шекспір — великий поет І драматург доби Відродження. «Шекспірівське питання». Розкриття особливостей ренесансного сприйняття кохання в сонетах В. Шекспіра. Хід уроку iconТема. «Серце поета – осердя світу» (Г. Гете). Шекспір – геніальний драматург І поет доби Відродження. Мета
Тема. «Серце поета – осердя світу» (Г. Гете). Шекспір – геніальний драматург І поет доби Відродження
Вільям Шекспір — великий поет І драматург доби Відродження. «Шекспірівське питання». Розкриття особливостей ренесансного сприйняття кохання в сонетах В. Шекспіра. Хід уроку iconТворчість Вільяма Шекспіра
Шекспір створив безсмертні твори, в яких людство ось вже протягом чотирьох століть знаходить найяскравіше втілення самих себе. Великий...
Вільям Шекспір — великий поет І драматург доби Відродження. «Шекспірівське питання». Розкриття особливостей ренесансного сприйняття кохання в сонетах В. Шекспіра. Хід уроку iconВільям Шекспір великий поет І драматург епохи
Я створив тебе істотою не небесною, але й не земною, не смертною, але й не безсмертною, щоб ти, позбавилась сумнівів, сам зробився...
Вільям Шекспір — великий поет І драматург доби Відродження. «Шекспірівське питання». Розкриття особливостей ренесансного сприйняття кохання в сонетах В. Шекспіра. Хід уроку iconАнглійська література епохи відродження
Мета уроку: познайомити учнів з особливостями доби Відродження в Англії; поглибити їхні знання про життя та творчість В. Шекспіра;...
Вільям Шекспір — великий поет І драматург доби Відродження. «Шекспірівське питання». Розкриття особливостей ренесансного сприйняття кохання в сонетах В. Шекспіра. Хід уроку iconЛітература доби Відродження
...
Вільям Шекспір — великий поет І драматург доби Відродження. «Шекспірівське питання». Розкриття особливостей ренесансного сприйняття кохання в сонетах В. Шекспіра. Хід уроку iconДипломна робота "Філософські аспекти кохання, Часу І вічності, смерті та безсмертя в сонетах Шекспіра"
Філософські аспекти кохання, Часу І вічності, смерті та безсмертя в сонетах Шекспіра


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка