Виникнення та роль кобзарства в Україні



Дата конвертації08.04.2017
Розмір445 b.



Виникнення та роль кобзарства в Україні



«Шлях кобзарів –

«Шлях кобзарів –

це шлях народу!»

Михайло Стельмах

Кобза́р — український народний співець і музикант.

  • Кобза́р — український народний співець і музикант.

  • Кобзарі були творцями, хранителями і передавачами епічної традиції у формі історичних пісень, дум (мелодійних речитативів змінюваних форм), релігійних піснеспівів, моралізаторських пісень, а також казок та переказів.



Кобзарство — унікальне явище не лише української, а й світової культури, коріння якого губиться в історичних глибинах древньої Русі.. Попередниками кобзарів були військові співці-гуслярі, які в часи Київської Русі піднімали бойовий дух ратників, звеличуючи у билинах бойову славу руських князів та їх непереможних дружин.

  • Кобзарство — унікальне явище не лише української, а й світової культури, коріння якого губиться в історичних глибинах древньої Русі.. Попередниками кобзарів були військові співці-гуслярі, які в часи Київської Русі піднімали бойовий дух ратників, звеличуючи у билинах бойову славу руських князів та їх непереможних дружин.

  • Вони грали на кобзі, лірі або бандурі, звідки інша їхня назва — лірники або бандуристи.



Безіменні народні співці передавали з покоління в покоління своє мистецтво, яке виховувало в народу патріотизм, почуття національної гордості, високу духовність. Недаремно Тарас Шевченко, який зізнавався, що як поет зростав на думах та піснях кобзарських, з поваги до цих народних співців назвав збірник своїх творів «Кобзар».

  • Безіменні народні співці передавали з покоління в покоління своє мистецтво, яке виховувало в народу патріотизм, почуття національної гордості, високу духовність. Недаремно Тарас Шевченко, який зізнавався, що як поет зростав на думах та піснях кобзарських, з поваги до цих народних співців назвав збірник своїх творів «Кобзар».



Незрячі співці утворювали братства або гурти на взірець ремісничих цехів. У братствах існували майстри й учні, які впродовж двох років опановували не тільки кобзарську майстерність, а й таємну так звану «лебійську» мову й мали дотримуватися встановлених корпоративних правил, порушення яких каралося. Незрячі кобзарі були не жебраками, що випрошують милостиню, а професійними виконавцями, які грою на бандурі та співом заробляли собі на життя.

  • Незрячі співці утворювали братства або гурти на взірець ремісничих цехів. У братствах існували майстри й учні, які впродовж двох років опановували не тільки кобзарську майстерність, а й таємну так звану «лебійську» мову й мали дотримуватися встановлених корпоративних правил, порушення яких каралося. Незрячі кобзарі були не жебраками, що випрошують милостиню, а професійними виконавцями, які грою на бандурі та співом заробляли собі на життя.



НАВЧАННЯ ТА КОБЗАРСЬКІ ЗВИЧАЇ



  • Щоб стати справжнім кобзарем і цим ремеслом заробляти собі на життя, потрібно було навчитися кобзарської справи, опанувати мову, прийняту тільки для співців,одержати “визвілок” , до тримуватися усіх звичаїв і вступити до гурту. Юнаки,охочі до музики і співу ,вчилися у старших бандуристів 2-3 роки,а то й більше . Коли закінчувався курс навчання у панотця, учень йшов на благословення до кобзарів . Відбувалося “благословення”-від хліба учень відрізає три окрайці і солить їх . Подавши хліб діди бажають:”Дай тобі,Боже , щоб ти був багатий , здоровий” . Благословляючт учня , кобзар кидає йому на інструмент гроші-на щастя.



  • Кобзарська доля була не легкою : тяжкі каліцтва,щоденний пошук шматка хліба,переслідування влади…Щоб якось захистити себе,співця почали створювати братства . Вони мали статут ,прапор,суворі правила.1.Основа братства-певна територія 2.Кожен із братства називається товаришем 3.Виробляють ритуал до вступу до гурту 4.Братство не втручається в особисте життя братичів. Завдяки цьому членів братства виховувалося відчуття спільноти й водночас власної незалежності,укорінювалося усвідомлення певної позиції і професійна гордість.



Музичні інструменти кобзарів

Кобза і бандура… Водночас про-

сті й складні таємничі інструменти.

Щоб пізнати всі їхні секрети, треба

було мати неабиякий хист, терпіння і

Старанність. Кобза і бандура – муз.

Інструменти, виготовлені з цілого

шматка верби чи клена.Є багато

різновидів бандур:залежно від

кількості струн, строю, тонів звучання

Найдавніша - старосвітська, на ній

грали полтавські бандуристи Михайло

Кравченко та Федір Холдний.Також

розрізняють 3 способи гри на бандурі

залежно від того, як задіяні руки під

час гри:київський, харківський,

полтавський.

Легендарна кобза

Кобза в руках кобзарів наче жива. За легендою,

в кобзі живе душа козака, що загинув у бою,

захищаючи рідний край. І коли душа його потрапила на той світ, його не прийняли ні

до раю, бо руки його були в крові, ні до пекла,

бо воював він за правду. І вирішила козацька

душа на землю повернутися. Літала - літала над

рідним краєм, шукаючи собі пристанища, побачила кобзу, що лежала на полі бою:

загинув співець. Оселилася козацька душа в ній

і відтоді живе там, співає про те , що найбільше

болить матері-Україні або щиро радує її.

Види музичних інструментів кобзарів



Особистості кобзарів



Шут Андрій (1790 — †1873) Шут Андрій, сліпий кобзар, народився в містечку Олександрівці Сосницького повіту на Чернігівщині. Біографія[ред.] Сімнадцятилітнім перехворів віспою і втратив зір. Щоб не вмерти з голоду, взявся за традиційне ремесло сліпців – сукання вірьовок та виготовлення вірьовчаної збруї. І хоч ця робота забезпечувала сякий-такий прожиток, юнак без вагання залишає її, стає учнем панотця Павла Козла, навчається кобзарської справи.



Учився Хведір досить довго — 8 років у незрячих панотців Василя Назаренка і Дмитра Кочерги, від нього вивчив думи "Бідна вдова і три сини", "Сестра та брат". , а згодом 3 роки в оркестрах панів Твардовських, Кочубеїв, Абаз. Багато переймає у слобідського торбаніста Семена Чаплі та бандуриста Івана Однорога. За свідченням П. Мартиновича, Хведір Холодний отримав благословення самого Гаврила Зелінського (Вовка) і «посів його бандуру» (отримав у спадок). У виконавській манері Гриценка-Холодного поєдналися найкращі сторони кобзарського і бандурницького мистецтва XIX ст. Гра Холодного викликала захоплення у найвибагливіших шляхетських авдиторіях, натомість незрячі співці були переконані, що Хведором грає «нечистий». Учнями Хведора Холодного були: Семен Скорик (з Ізюму Харківської області), Василь Парасочка (м. Костянтиноград) та Іван Городницький (м. Костянтиноград). За свідченням П. Мартиновича, Х. Гриценко-Холодний знав 8 дум, 72 псальми і кількасот пісень.дір Хведорович Гриценко (Холодний) (03.06.1814 — 1889).

Учився Хведір досить довго — 8 років у незрячих панотців Василя Назаренка і Дмитра Кочерги, від нього вивчив думи "Бідна вдова і три сини", "Сестра та брат". , а згодом 3 роки в оркестрах панів Твардовських, Кочубеїв, Абаз. Багато переймає у слобідського торбаніста Семена Чаплі та бандуриста Івана Однорога. За свідченням П. Мартиновича, Хведір Холодний отримав благословення самого Гаврила Зелінського (Вовка) і «посів його бандуру» (отримав у спадок). У виконавській манері Гриценка-Холодного поєдналися найкращі сторони кобзарського і бандурницького мистецтва XIX ст. Гра Холодного викликала захоплення у найвибагливіших шляхетських авдиторіях, натомість незрячі співці були переконані, що Хведором грає «нечистий». Учнями Хведора Холодного були: Семен Скорик (з Ізюму Харківської області), Василь Парасочка (м. Костянтиноград) та Іван Городницький (м. Костянтиноград). За свідченням П. Мартиновича, Х. Гриценко-Холодний знав 8 дум, 72 псальми і кількасот пісень.дір Хведорович Гриценко (Холодний) (03.06.1814 — 1889).
  • Народився на Полтавщині у селі Глинські Опішнянської волості Зіньківського повіту. У 14 літ осліп.



Остап Вересай



Один із найвідоміших кобзарів.Його ще називали “Гомер в українській свиті”, “прямий спадкоємець Бояна”.

  • Один із найвідоміших кобзарів.Його ще називали “Гомер в українській свиті”, “прямий спадкоємець Бояна”.

  • Остап Вересай – не поет у розумінні цього слова, він не створює, він зберігає скарб народної поезії, переданої попередникам.





Т. Шевченко почувши про Остапа від людей, передав йому “ Кобзаря”.

  • Т. Шевченко почувши про Остапа від людей, передав йому “ Кобзаря”.



Помер Остап Вересай 1890року, його називали “останнім співцем України”, однак і після смерті бандуриста кобзарство продовжувало розвиватися.

  • Помер Остап Вересай 1890року, його називали “останнім співцем України”, однак і після смерті бандуриста кобзарство продовжувало розвиватися.

  • У рідних Сокирницях є аж два пам`ятники : один на могилі, а другий у парку, маєтку Галаганів. Останній пам`ятник створив у 1978 році талановитий місцевий скульптор Микола Марченко. А в Києві одну вулиць названо на ім`ям Остапа Вересая.







Кобзарство у ХХ столітті



Кобзарство у минулому

  • Кобзарство у минулому відігравало дуже важливу роль. Кобзарі завжди виступали порадниками людей, в горі й радості йшли пліч-о-пліч зі своїми земляками. Тож не випадково дзвінкі струни кобзи-бандури стали символом українського народного мистецтва.



Джерела

  • Існує музей кобзарства. Він знаходиться в Ялті. Організував його викладач класу бандури. Крім музею, він створив і кобзарську бібліотеку, і три капели бандуристів, з якими виступав у Франці,Угорщині, Польщі, Югославії, Туреччині, Росії.



Зверніть увагу!

  • Ще з сімдесятих років ХХст. В Україні існує “Кобзарський цех”, головною метою якого є відродження традицій виготовлення музичних інструментів кобзарів: бандур, лір, вересайських кобз, торбанів, половецьких гудо.



Бандура – це душа українців, вона прославляє нас по всьому світу,і завдяки їй, кобзарство в Україні не зникає, а навпаки, розвивається дедалі інтенсивніше.

Дзвенять і тішать серце й душу бандури-кобзи…



Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Виникнення та роль кобзарства в Україні iconІсторія виникнення преси” Частина ІІ дніпропетровськ
Наведені рекомендації містять відомості, що вимагаються програмою курсу “Історія виникнення преси, та контрольні завдання
Виникнення та роль кобзарства в Україні iconІсторія рок-музики
Мета: Ознайомити з рок-музикою, розглянути особливості рок-музики т а історію її виникнення, ознайомити з творчістю рок- груп та...
Виникнення та роль кобзарства в Україні iconМетодичні вказівки до вивчення курсу " Історія виникнення преси"
Курс “Історія виникнення преси” – відносно новий в ряду учбових предметів, що пропонуються за планом з журналістських спеціальностей....
Виникнення та роль кобзарства в Україні iconБіблійні алюзії в трагедії Вільяма Шекспіра
Особливу роль зіграла вона в мис­тецтві бароко, де виконувала роль особливої гіперрито­ричної побудови, стилістичної фігури, що значно...
Виникнення та роль кобзарства в Україні iconЗаконодавча база місцевих виборів в україні: політико-управлінський ракурс
У 2010 р пріоритетного значення у висуванні кандидатів у депутати місцевих рад у містах набувають політичні партії, роль яких у політичному...
Виникнення та роль кобзарства в Україні iconБібліографічний посібник
Цей посібник про видатних земляків та діячів краю, які відіграють велику роль у житті нашого народу, гідно представляють його обличчя...
Виникнення та роль кобзарства в Україні iconУрок 20 Тема: «Рок-н-рол» муз.І сл. Н. Май (виконання). Історія виникнення та зарубіжні рок- групи
Тема: «Рок-н-рол» муз.І сл. Н. Май (виконання). Історія виникнення та зарубіжні рок- групи. «The Beatles» «Let it be»; група «Queen»...
Виникнення та роль кобзарства в Україні iconДипломна робота зміст розділ Виникнення Товариства "Просвіта" як української просвітницької організації Розділ Діяльність Товариства "
Розділ Виникнення Товариства "Просвіта" як української просвітницької організації
Виникнення та роль кобзарства в Україні iconСергій Яремчук соціологія релігії в сучасній україні як науковий напрям І навчальна дисципліна
Україні як спеціальної соціологічної теорії. Також з’ясовується стан забезпеченості навчальною літературою викладання соціології...
Виникнення та роль кобзарства в Україні iconКорнєєв Ю.В. ІНСТИТУТ ПОВІТРЯНОГО ЗАКОНОДАВСТВА В СИСТЕМІ ТРАНСПОРТНОГО ПРАВА.docx [биография рабиновича кандидата в президенты]
Гусарєв С. Д. Особливості розвитку сучасної юридичної науки в Україні Задорожний Ю. А. Роль принципів права у формуванні повітряного...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка