Вироби у вигляді лінз з гірського кришталю в складі троянського скарбу L як вірогідний атрибут древніх ритуалів запалювання вогню



Скачати 66,81 Kb.
Дата конвертації08.01.2018
Розмір66,81 Kb.

О. В. Триколенко

УДК 7.032(392) (045)



Вироби у вигляді лінз з гірського кришталю в складі троянського скарбу L як вірогідний атрибут древніх ритуалів запалювання вогню

Національний авіаційний університет



В статті йдеться про вироби з гірського кришталю зі скарбу L, який був знайдений Генріхом Шліманом у Трої. Розглядаються культурологічні аспекти їх використання в давньому Середземноморї.
Серед знахідок Генріха Шлімана в Трої дещо виокремлюється зібраний переважно з виробів із самоцвітів скарб L. Він був відкритий у шарі пізніше позначеному як Троя ІІ, що пов’язується з пишною добою розквіту царства. Підбір предметів говорить про певну спеціалізацію. Загальноприйнятою є хронологія з урахуванням якої скарб датують в межах середини-третьої чверті ІІІ тис. до н. е. [7, с. 234]. М. Ю. Трейстер вважає, що він був захований десь близько 2500 р. до н. е.

До скарбу входили, зокрема, багато дзеркально відполірованих виробів з гірського кришталю – „лінз” кат. № 176-216. Їх форма доволі стандартна. Діаметр приблизно 2,4-2,5 см, висота 0,75-0,85 см [7, с. 227] (рис. 1) [6, с. 158]. Вважають, що знахідки плоско-опуклих лінз із гірського кришталю слід пов’язувати з ювелірною справою. Велика лінза кат. № 229, котра дає приблизно подвійне збільшення, найбільш вірогідно використовувалася в якості збільшувального скла [6, с. 175], [7, с. 235].

Незрозумілою залишається велика лінза з круглим отвором посередині кат. № 230 [6, с. 176], якій до того ж є аналогії серед древніх виробів з бурштину.

Проте, завдяки природним властивостям гірського кришталю, численні однотипні лінзи могли слугувати й у більш широкій сфері. На думку геолога, мінералога В. А. Нестеровського, крім того що вони могли використовуватися як деталі простих оптичних приладів, їх можна було застосовувати, зокрема, для пропалювання. За його ж словами, лінзи, очевидно, виготовляли по багато штук. Так, більшість лінз скарбу однакового діаметру, і, вірогідно були зроблені з одного розпиленого поперек монокристала.

Таке припущення дозволяє гадати, що подібні вироби з гірського кришталю були дуже потрібні й за їх допомогою могли просто розпалювати вогонь. На Півострові Мала Азія, зокрема, в Північно-Східному Лазистані (Троада) – гірський волого-субтропічний ландшафт; у сусідній Північно-Західній Егейській та Південній Анатолії й прилеглих районах домінують гірсько-середземноморські риси ландшафту, – а отже тут скрізь багато яскравих сонячних днів на рік. Можливість розпалити багаття сфокусувавши сонячний промінь була б безцінною в умовах походів, на кораблях.

Запалювання вогню у древні часи вважалося священним, навіть жертовним, що відображене, зокрема, в міфі про Прометея, або дарувальним актом. Майже не викликає сумнівів розпалювання вогню через лінзу опівдні в день літнього сонцестояння під час проведення ритуалів, що й у наш час відтворюють представники традиційних європейських вірувань.

Схоже, що всі предмети скарбу L пов’язані з символікою Неба, Сонця. У давньогрецькій міфоритуальній традиції з метеоритами ототожнюються palta – «предмети, що впали з небес». Роберт Грейвс пише, що попервах метеорити, як єдині справжні palta, сприймалися як блискавки, котрі вдаряли у дерева. [3, с. 467]. З palta та розпалюванням ритуального вогню, напевне, пов’язана поява деяких храмових споруд з отвором в даху. Збереглися відомості про давньогрецькі, зокрема й троянський, храми з отвором в даху [3, с. 467]. Пізнім відлунням таких культових споруд є навіть римський Пантеон.

Символіка Сонця виражена у різних мегалітичних спорудах, що, напевне, були пов’язані з ритуалами запалювання – народження, дарування небесами – вогню. Останніми роками по всій Центральній Європі: на півдні Моравії, в Богемії, на південному заході Словакії, північному сході Угорщини, півдні Польщі, в Баварії, Саксонії й Саксонії-Анхальт, у федеральній землі Нижня Австрія відкрито більше трьох сотен древніх пам’яток монументальної архітектури. На всій цій території в центрі поселення люди споруджували округлі частоколи, оточували їх кільцевими ровами, палісадами й земляними валами. Одна з самих давніх таких споруд була зведена у Шлеці близько 4800 р. до н. е., а найдревнішою з відкритих вважається споруда у містечку Гозек, в Саксонії. Її датують приблизно 5000-4900 рр. до н. е. Всі вони чимось нагадують Стоунхендж (рис. 2) та позначають певні астрономічні точки, в тому числі зимове і літнє сонцестояння, весняне й осіннє рівнодення [2, с. 47-55]. Відомі подібні споруди і на території України. Важливим відкриттям стало те, що британські археологи Тоні Трюман і Алістер Карті, досліджуючи за допомогою лазерного сканера мегаліти Стоунхенджа, розгледіли на трьох з них характерні зображення сокир, невидимі неозброєним оком. Племена, які населяли Англію, почали використовувати подібні після 1800 р. до н. е. Зв’язок зі зброєю, зображення зброї на мегалітах, пов’язує цю пам’ятку з монументальною енеолітичною скульптурою Північного Причорномор’я.

Винятково цікавою є споруда-ротонда з променями на Старокиївській горі, в якій, найвірогідніше, можна вбачати наслідування древнім слов’янським та протослов’янським традиціям. З таких передуючих культи домашнього вогнища виражені в пам’ятках трипільської культури, дотичної до середземноморських.

Культові дії, пов’язані з вогнем, Сонцем, вогнем, дарованим Сонцем могли відбуватися у приміщеннях типу «мегарон», характерних для середземноморського регіону. За звичай це досить велике приміщення з вогнищем посередині та отвором у даху над ним, перекриття часто підтримувалося стовпами. Такі характеристики свідчать, що він призначався для зібрань правителя з його оточенням. Вперше розвинена форма мегарона зустрілася в піздньонеолітичному поселенні в Діміні. На його культове призначення вказують залишки простого вівтаря на площі перед спорудою В Сескло був знайдений мегарон більшого розміру. Відкрито й кілька мегаронів у різних шарах Трої [5, с. 23,24, 28-30].

Схематично цей тип споруди впізнається як у таких видатних пам’ятках як Софійські собори в Константинополі та Києві (рис. 3), так і в дуже віддалених етнографічних паралелях (рис. 4), що, проте, певно можуть дати уявлення про найпростіший найдревніший тип та його витоки.

Для реконструкції «троянської проблеми» Л. І. Акімова залучає античну міфоритуальну традицію – той комплекс міфів та ритуалів, який у давнину пов’язувався з Троєю. І хоча міфоритуал принципово позаісторичний, його вивчення дозволяє, зокрема, побачити виключно важливі культурні чинники, «оскільки історія в давнину не мислилася лінійно-хронологічно, але завжди містила у собі зерно космогенезу, вибудовуючись як космологічний феномен».

Важливе місце займають, зокрема, теми, пов’язані з космогонічною та солярною символікою. Знак визначив сакральний центр майбутньої Трої, від якого потім проводили коло – стіну фортеці. Семантика імен Геліос, Гелен (троянський царевич, який претендував на її руку після смерті Паріса), Гелла, Єлена – богиня сонця (її епітет – «золота»), яка мала особливе значення для греків, споконвічне ім’я яких було похідним від її – Еллада. [1, с. 243-244, 246, 269].

Л. І. Акімова наголошує, що «географічно міфоритуальні події, що відбувалися у троянському світі, уводять за межі греко-малоазійського круга». Вони окреслюють територію, позначену Тавридою або Тавро-Скіфією, західним Понтом, Колхідою, Кавказом і Гіперборейською країною. Очевидно, слов’яни мали прабатьківщину на тій північній території, яка стала центром створення майбутньої «історії Трої». А також привертає увагу до грандіозної, виключної за формою, смислом і функцією пам’ятки – Кам’яної Могили під Мелітополем, у Приазов’ї. Це святилище, безпрецедентний кам’яний архів міг бути центром іррадіації різних етно-культурних гілок, які пішли потім на території майбутніх Шумеру, Єгипту, Греції, Італії [1, с. 269-270].

Саме в Егеїді та в Месопотамії було знайдено досить немало кришталевих лінз (Каносський палац на Криті, печера Ідеон, лінза з Ассирії, приблизно 900-700 рр. до н. е., знайдена під час розкопок палацу Німруд) та ін. В символіці цього великого регіону утвердилися знаки Сонця, що біжить небосхилом.

Відомі зображення знаків Сонця – сварг на пряслицях слов’ян (VІ-VІІ ст.) [4, с. 655]. Древні сонячні культи поширилися дуже далеко на Північ, куди відбувалися міграції.

На вищому рівні в усіх таких зображеннях проглядається символіка центричності, обертання, життєдайності руху Сонця. Складається враження, що древні розуміли важливі принципи світобудови. Зокрема, давньоєгипетський ієрогліф Хепра (скарабей), яким зображували світанкове Сонце, має зміст обертання; а сам ієрогліф Сонце часто зображували з крапкою в центрі, що найвірогідніше позначає ядро зірки. З символікою обертання могли пов’язувати пряслиця. Асоціації з містом-ейдолоном вбачаються також у таких спорудах як поховальний круг Мікен, курганні комплекси.

До символіки центричності, влади долучився один з найзагадковіших архетипів, зашифрованих у троянській міфології й конкретно переданий у вигляді зображення коня – «троянський кінь».



Список літератури:

  1. Акимова Л. И. Троянский мир в античной мифоритуальной традиции. с. 241-270. Сокровища Трои из раскопок Генриха Шлимана. Каталог выставки. Москва. ГМИИ им. А. С. Пушкина. – Леонардо Арте. – 1996 г. 300 с.

  2. Волков А. Стоунхенджи каменного века. с. 47-55. Знание-сила №11 (965) 2007 г. 128 с.

  3. Грейвс Роберт. Мифы Древней Греции. Москва. «Прогресс». – 1992 г. 624 с.

  4. Історія української культури. У 5 томах. Історія культури давнього населення України. 1 том. НАН України. «Наукова думка». Київ. – 2001. 1136 с.

  5. Сидорова Н. А. Искусство Эгейского мира. Москва. Искусство. 1972 г. 228 с.

  6. Сокровища Трои из раскопок Генриха Шлимана. Каталог выставки. Москва. ГМИИ им. А. С. Пушкина. – Леонардо Арте. – 1996 г. 300 с. – С. 25-195.

  7. Трейстер М. Ю. Троянские клады: (атрибуции, хронология, исторический контекст). с. 197-240. Сокровища Трои из раскопок Генриха Шлимана. Каталог выставки. Москва. ГМИИ им. А. С. Пушкина. – Леонардо Арте. – 1996 г. 300 с.

1 2

3 4

1. лінза з троянського скарбу L. 2. Стоунхендж http://www.baby.ru/community/view/125878/forum/post/25947104/ 3. інтер’єр Софійського собору в Києві http://100travels.com.ua/sofijskij-sobor/. 4. Сікачі-Алян. Музейна реконструкція житла 7-5 тис. до н. е. http://dkphoto.livejournal.com/14502.html
Каталог: bitstream -> NAU
NAU -> Конспект лекцій з дисципліни «історія української культури»
NAU -> Конспект лекцій з дисципліни «Соціологія еліт»
NAU -> Тема № Місце І значення конфліктології в системі юридичних наук- 2 год
NAU -> Методичні рекомендації до семінарських занять, тематику домашніх завдань та понятійний апарат
NAU -> Система менеджменту якості робоча навчальна програма
NAU -> А. А. Заслужена, викладач актуальність формування компетентного філолога у системі вищої освіти швейцарської конфедерації
NAU -> Система менеджменту якості навчально-методичний комплекс навчальної дисципліни
NAU -> Методичні рекомендації до виконання контрольних робіт студентів усіх галузей знань І напрямів підготовки заочної форми навчання
NAU -> Теоретико-методологічні засади роботи 7
NAU -> Методичні рекомендації до проходження психолого-педагогічної практики Київ 2016 (076. 5)


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Вироби у вигляді лінз з гірського кришталю в складі троянського скарбу L як вірогідний атрибут древніх ритуалів запалювання вогню iconНаталія Шаграй а відьми тут тихі
В воротах стояв Саша І при вигляді мене його лице смикнулось в вигляді усмішки, хоча швидше це нагадувало звіриний оскал
Вироби у вигляді лінз з гірського кришталю в складі троянського скарбу L як вірогідний атрибут древніх ритуалів запалювання вогню iconУкргазвидобування
Крани, вентилі, клапани та подібні вироби до труб, котлів, резервуарів, цистерн І подібних виробів
Вироби у вигляді лінз з гірського кришталю в складі троянського скарбу L як вірогідний атрибут древніх ритуалів запалювання вогню iconУкраїнські землі у складі Великого князівства Литовського та Речі Посполитої Україна у складі Великого князівства Литовського

Вироби у вигляді лінз з гірського кришталю в складі троянського скарбу L як вірогідний атрибут древніх ритуалів запалювання вогню iconГоловний убір
В'язання є одним з самих старовинних видів декоративно-прикладного мистецтва, воно існує більше трьох тисяч років. В'язані речі були...
Вироби у вигляді лінз з гірського кришталю в складі троянського скарбу L як вірогідний атрибут древніх ритуалів запалювання вогню iconВиховна година
Сприяти популяризації прекрасного скарбу, створеного художнім генієм народу – української пісні. Пробуджувати у студентів цікавість...
Вироби у вигляді лінз з гірського кришталю в складі троянського скарбу L як вірогідний атрибут древніх ритуалів запалювання вогню icon„безпека у лісі
Ліс”, хатинка для дитячої театралізації, нетрадиційне фізичне обладнання, костюми лісових звірів, імітація вогню
Вироби у вигляді лінз з гірського кришталю в складі троянського скарбу L як вірогідний атрибут древніх ритуалів запалювання вогню iconОскар Уайльд Хлопчик-зірка
Була зимова ніч, стояв пекучий мороз. Сніг товстою ковдрою покривав землю й гілля дерев, І коли Лісоруби продиралися крізь хащі,...
Вироби у вигляді лінз з гірського кришталю в складі троянського скарбу L як вірогідний атрибут древніх ритуалів запалювання вогню iconПередісторія • Філософський камінь • Таємна кімната • В'язень Азкабану • Келих вогню • Орден Фенікса • Напівкровний Принц • Смертельні реліквії • Фантастичні тварини І де їх шукати • Квідич крізь віки • Казки барда Бідла

Вироби у вигляді лінз з гірського кришталю в складі троянського скарбу L як вірогідний атрибут древніх ритуалів запалювання вогню iconДослідження стану та тенденції розвитку ринку макаронних виробів
Макаронні вироби є одним із найбільш поширених та доступних продуктів харчування в Україні І світі. Масове їх виробництво розпочалося...
Вироби у вигляді лінз з гірського кришталю в складі троянського скарбу L як вірогідний атрибут древніх ритуалів запалювання вогню iconУрок розвитку мовлення Опис картини Катерини Білокур "Богданівські яблука"
Те, як митець укладає, гармонізує квіти на полотні, нагадує музику чи віршування рослини ніби римуються, складаючись в пасма вогню...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка