Вступ Література кінця XIX



Сторінка1/6
Дата конвертації08.04.2017
Розмір1.18 Mb.
  1   2   3   4   5   6

Вступ

Література кінця XIX початку XX століття
В історію світової культури XIX ст. увійшло як доба піднесення і розквіту літератури, образотворчого мистецтва, музики. Саме в цей час з'явилися твори, що становлять дорогоцінне надбання духовної культури всього людства. Аналізуючи розвиток культури за цей період, передусім варто зазначити, що на нього вплинули значні світоглядні та соціальні зміни. Поглиблювалася наукова революція, набирала оберти капіталізація суспільства, посилювалися демократичні процеси в політичному житті. Бурхливий розвиток більшості європейських країн сприяв поширенню прогресивних ідей. Історія людства бачилась як цілісний висхідний процес, на вершині якого знаходилися цивілізовані країни Заходу. Пріоритет західної європейської культури не підлягав сумніву. Філософи та історики першої половини XIX ст. прагнули з'ясувати закономірності різних періодів світової історії, намагалися перекинути місток між минулим, сучасним і майбутнім, використати так звані об'єктивні закони історії для розбудови нового, "досконалого", суспільства. Світоглядні уявлення європейської людини цієї доби формувалися під безпосереднім впливом принципу історизму. Інтерес до історичних наук у першій половині століття надзвичайно зріс. Справді, коли протягом життя одного людського покоління руйнуються монархії, виникають нові держави, повністю перекроєна політична карта Європи, докорінно змінюється життя цілих народів, люди на власному досвіді переконуються в тому, що суспільство безперервно розвивається.

Література кінця ХІХ початку ХХ століття один з найцікавіших етапів розвитку світової літератури. У свідомості людства ще живуть прекрасні образи класичної літератури ХІХ століття, а вже нове століття диктує свої критерії цінностей. Тому з’являються літературні і мистецькі напрями, течії, стилі.

Західноєвропейська поезія мала великий вплив на російську літературу. Цей вплив полягав у становленні нової концепції людини. Концепцію визначили французькі поети Шарль Бодлер і Поль Верлен.

Шарль Бодлер у найвизначніших збірках своїх творів «Квіти зла» визнавав несправедливість існуючого буржуазного світу, але симпатію до знедолених виражав песимістично.

Основоположником французького символізму по праву вважається Поль Верлен.

Кожний в юності мріє про далекі мандри, і для когось ці мрії втілюються в життя.

У нашій уяві світ безмежний, в реальності «безмежно малий». Що змушує людей вирушати в путь? Одного нещасливе кохання, іншого «ненависть до вітчизни». Для інших мета мандрів знайдення далеких, невідомих земель, якогось Едему. Ці останні, напружено вдивлялися в далину, кожну скелю приймають за прекрасний смарагдовий берег, але знову і знову обман. Бодлер уподібнює таких мрійників до старого пішохода, котрий у просвіті маленького віконця на горищі бачить рай.

Ті, хто залишають землю заради іншої, кращої землі, недостойні називатися істинними мандрівниками. Адже вони ніколи не знайдуть свого раю: він недовговічний, як зоря. Ельдорадо, міфічна країна щастя і насолоди, пролягала за межами земної реальності і відкрита для людини лише мить.

Але є й інші мандрівники. Вони не тікають від турбот і нічого не шукають. Вони пливуть без напрямку й мети, їхня мрія, як хмаринка: сьогодні вона тут, а завтра там, вона змінює свої обриси від найменшого подуву вітру. Така мрія безплідна, і тому плавання таких мрійників нудне і безбарвне. Туга і тягар життя супроводжують його скрізь. Чому? Тому що у будь-якому краї мандрівники зустрічають лише самих себе, людський рід із його ницими пристрастями. А якщо на шляху мрійників-мандрівників трапляється прекрасне від цього їхня мрія стає дальшою від здійснення. Адже межі їй немає.

Відчутним внеском у скарбницю світової художньої культури було активне звернення романтиків до народної творчості, використання сюжетів, образів, мови, властивих народному епосу, пісням, баладам.

Саме за рахунок фольклору відбувалося збагачення національних літературних мов, посилювалася морально-виховна функція літератури. Прикладом народної моралі та фольклорних сюжетів слугують духовні засади безсмертних казок датського письменника Ганса Крістіана Андерсена (1805—1875), в яких романтика поєднується з реалізмом, а лірика — з тонким гумором та іронією. Світова література цього періоду у своїй скарбниці має твори не тільки романтиків, а й релістів, натуралістів, символістів.

Поява наприкінці XIX — на початку XX ст. якісно нових культурних течій, що відрізнялися як від романтично-гуманістичної традиції, започаткованої ще за доби Ренесансу, так і від раціоналістичного та реалістичного підходу до проблем людської життєдіяльності, поширення у філософії ірраціоналістичних, а в мистецтві декадентських (від фр. — занепад) настроїв були передвістям глибокої кризи, яка переслідує культуру протягом усього XX ст., розпочинаючи з першої світової війни і закінчуючи сьогоденням.




СТЕНДАЛЬ

http://ramki-vsem.ru/2/1/ramka93.png

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3d/stendhal.jpg

Справжнє ім'я Стендаля - Марі Анрі Бейль, хоча іноді він намагався привласнити собі дворянський титул, підписуючись "Анрі де Бейль", що вірогідне, зробив би і Жюльен Сорель. Стендаль народився 23 січня 1783 року в Греноблі, у родині багатого адвоката. Його дід, лікар і громадський діяч, захоплювався ідеями Просвітництва й був шанувальником Вольтера.
Через сім років померла його мати, залишивши сина на виховання батькові (людині черствій, суворій і недовірливій) і тітці Серафі, яких він ненавидів. Батько не переймався вихованням сина, довіривши його католицькому абатові Ральяну. Це призвело до того, що Стендаль зненавидів і церкву, і релігію. Таємно від свого вихователя він почав знайомитися з працями філософів-просвітників (Кабаніса, Дідро, Гольбаха). Читання, а також найбільш сильні враження і переживання дитячих років, пов'язані з Першою французькою революцією, стали визначальними моментами у формуванні світогляду майбутнього письменника. Прихильність до революційних ідеалів він зберіг на все життя. Жоден із французьких письменників XIX століття не відстоював ці ідеали з такою пристрастю і сміливістю.
У 1797 році Стендаль вступив у Греноблі до Центральної школи, метою якої було введення в республіці державного і світського навчання замість релігійного, і озброєння молодого покоління знаннями й ідеологією буржуазної держави, що народжувалася. Тут хлопець захоплювався математикою. Після закінчення курсу його відправили до Парижа для вступу в Політехнічну школу, куди він так і не вступив. Стендаль прибув до Парижа через декілька днів після перевороту 18 брюмера, коли молодий генерал Бонапарт захопив владу і оголосив себе першим консулом. Тоді ж почалися приготування до походу в Італію. У 1800 році сімнадцятилітній Стендаль вступив в армію Наполеона. Він прослужив у ній понад два роки, а потім подав у відставку й 1802 року повернувся до Парижа з прихованим наміром стати письменником.
Стендаль був прихильником ідеалізації Наполеона, що відбилося і в його творчості. Але його ставлення до Наполеона, особливо після захоплення останнім престолу Франції і перетворення на імператора, було, проте, досить критичним. Деякі зауваження Стендаля свідчать про те, як добре він розумів деспотичні й узурпаторські прагнення Наполеона і яку погрозу він вбачав у ньому для справжнього духу революції. 

j0434411

Тестові завдання за романом Стендаля



«Червоне і чорне»

Інструктаж до застосування :

за кожну правильну відповідь учні отримують по 0,5 бала

1. До якого типу прози ми можемо віднести роман „Червоне і чорне” ?


а) соціально – психологічної ;

б) реалістичної ;

в) модерністської ;

г) романтичної




2.Визначте провідну тему роману Ф. Стендаля :


а) Кохання і розум ;

б) історія навів , влада грошей ;

в) формування свідомості людини ;

г) співвідношення добра і зла



3.Про яке місто йде мова : „ ...Містечко , здається , наймальовничіше у Франш – Конте . Його біленькі будиночки з гостроверхими черепичними дахами розкидані по уз гір’ю , де з кожного видолинка здіймаються густолисті каштани ...”




а) Безансон ;

б) Вер’єр ;

в) Париж


4. Кого з героїв так змальовує автор : „ То був тендітний , невисокий на зріст юнак вісімнадцяти чи дев’ятнадцяти років , з неправильними , але тонким рисами обличчя і орлиним носом .Великі чорні очі у хвилини спокою виблискували думкою й огнем ...”


а) пан де Реналь ; 

б) Жульєн Сорель ;

в) Ксав’є Станіслав ;

г) пан Вально



5.Яку пристрасть Жульєну не міг пробачити батько :


а) до фізичної праці ;

б) до малювання ;

в) до читання .


6.Про кого з героїв сказані слова : „... Це людина , яка керується тільки своїми примхами ...”


а) пан Вально ;

б) пан де Реналь ;

в) маркіз де Ла – Моль .


 7.Що символізує червоний колір у романі 


а) мрію , революцію , життя ;

б) реальність , реакцію , смерть ;

в) сутану ( одяг священика ) ;

г) костюм героя .



8.Упізнай героя : „...До того ж він був ще й дуже чемний – за винятком тих випадків , коли йшлося про грошові справи ,- а тому його не без підстави вважали за найбільшого аристократа у Вер’єрі ...”


а) пан де Реналь;

б)  маркіз де Ла – Моль ;

в) Жульєн Сорель ;

г) пан Вально .




9.Яка найважливіша риса характеру відрізняла пані де Реналь і Матильду де Ла – Моль :


а) розум ;

б) дотепність ;

в) уміння самовіддано кохати ;
г) уміння відповідати за свої вчинки


 10.Яку найважливішу проблему вирішує пані де Реналь після знайомства з Жульєном :


а) вибір між пристрастю та її обо’язком матері , дружини , християнки ;

б) вибір між Жульєном та дітьми ;

в) вибір між жаданням щастя та обов’язком.


11.Де промовляє  Жульєн Сорель слова : ”... Ви бачите перед собою простолюдина , обуреного своїм низьким походженням... Ось мій злочин , добродії .”


а) у будинку маркіза  де Ла – Моля „

б) під час складання екзаменів у семінарії .

в) у суді ;

г) у в’язниці .




12.Які почуття панують у душі героя під час ув’язнення :


а) безвір’я ;

б) відчай ;

в) щирість ;

г) марнославство



j0428113

Літературний диктант

Інструктаж до застосування : за кожну правильну відповідь учні отримують по 0,5 бала
1. Де народився Жульєн Сорель і в якій родині? (У Вер’єрі, родина тесляра)

2. Як родичі ставилися до Жульєна? (Зневажали)

3. Xто був таємним кумиром Сореля? (Наполеон)

4. Про що просила пані де Реналь вихователя своїх дітей? (Щоб він їх не бив.)

5. Чим були для пані де Реналь її почуття до Жульєна? (Справжнім першим коханням)

6. Як Жульєн спочатку ставився до пані де Реналь? (Сприймав її кохання до себе як перемогу над нею та над суспільством, яке ненавидів.)

7. Що пані де Реналь вважала покаранням собі за гріх зради чоловікові? (Хворобу сина)

8. З якою метою Жульєн їде до Безансона? (Учитися на священика)

9. За що семінаристи ненавиділи Жульєна Сореля? (Мав вигляд мислячої людини.)

10. Xто рекомендував маркізові де Ла-Молю взяти Жульєна Сореля за особистого секретаря? (Абат Пірар)

11. Що приваблювало знатну Матильду де Ла-Моль у простолюдинові Жульєнові Сорелі? (Гордість, тонкий розум)

12. «Батько її не може жити без неї, а вона без мене». Чиї це слова й про що вони? (Це слова Сореля про згоду маркіза віддати за нього дочку Матильду де Ла-Моль.)




ОНОРЕ де БАЛЬЗАК

http://ramki-vsem.ru/2/1/ramka93.png
http://www.de-balzac.ru/img/gal/4.jpg

Народився в стародавньому французькому місті Турі. Шістнадцятирічним юнаком Бальзак приїжджає в Париж, щоб вивчати право. Довго юриспруденцією юнак займатися не смог: він зрозумів своє призначення й заявив, що хоче стати письменником. Для початку він спробував себе на поприще театру. Перша п’єса Бальзака “Оливер Кромвель” при постановці провалилася. Розгніваний батько позбавив сина моральної й матеріальної підтримки.

Починаючий письменник не впав духом: запрігся в поденщину щоденної журналістики Він був готовий виконувати будь-які доручення бульварних газет. Репортажі про різні події давали письменникові “людський матеріал” - факти, деталі, сюжети з життя самих різних шарів суспільства. Від створення більших художніх полотен Бальзак не відмовився: десять років він затворів “для майбутнього” по ночах. І плин багатьох лет він створював свою “Людську комедію” - целую серію романів. Письменник скромно називав себе “секретарем людського суспільства”.

Перші свої добутки молодий письменник складає в дусі так званого “шаленого романтизму”. Це пригодницькі романи з елементами жаху й фантастики.

Бальзак публікував їх під різними псевдонімами й згодом не включив у своє зібрання творів. Письменником, що сформувався, він з’являється лише в 1829 році в історичному романі “Шуани”. В 1834 році він задумує грандіозний цикл романів, пізніше названий їм “Людською комедією”. Письменник здебільшого здійснив цей задум, написавши 90 романів із задуманих 140. Його завдання - як він сам формулював: знайти “схований зміст величезного збіговиська типів, страстей і подій”.

“Человеческаякомедия” ділиться на три розділи: “Етюди про вдачі”, “Філософські етюди” і “Аналітичні етюди”. Зовні життя письменника було небагато подіями. Головним була титанічна письменницька праця.

Бальзак працював за своїм столом 12-16 годин на добу. Однак він виїжджав за кордон, спілкувався із друзями, любив смачно поїсти У роботі його підтримував улюблений напій - каваа, який Бальзак випивав неймовірно багато. Всесвітньо відома його закоханість у польську графиню, дружину українського поміщика Евеліну Ганскую.

Ганская обіцяла вийти за Нього заміж після смерті чоловіка. Так і відбулося. Але перевтома від Колосальної роботи, коливання Ганской, важка хвороба затьмарили останні роки Бальзака Коли нарешті відбулося весілля, письменникові залишалося жити всього п’ять місяців. Умер Бальзак у Парижі 18 серпня 1850.


j0434411


Тестові завдання за романом Оноре де Бальзака

«Гобсек

Інструктаж до застосування :

за кожну правильну відповідь учні отримують по 0,5 бала

1. Чому твір Бальзака має назву “Гобсек”?

а) за назвою місцевості; б) за назвою пансіону;

в) за імям головного героя.

2. Хто у творі розповідає про Гобсека?

а) віконтеса де Гранльє; б) Дервіль;

в) Максим де Трай.

3. Звідки Дервіль знав Гобсека?

а) вони були родичами; б) разом працювали;

в) жили по сусідству.

4. Які стосунки були у Гобсека з графинею де Ресто?

а) вона була його коханкою; б) вона була його родичкою;

в) він позичав їй гроші.

5. Звідки Дервіль взяв гроші для того, щоб купити адвокатську контору?

а) отримав спадок; б) вигідно одружився;

в) йому позичив гроші Гобсек під 15%.

6. Що сталося з графом де Ресто?

а) помер від хвороби; б) загинув на дуєлі;

в) його отруїла дружина.

7. Що було найголовнішим у життя Гобсека?

а) слова; б) золото;

в) влада.

8. Який основний композиційний прийом використано в повісті О.де Бальзака «Гобсек»?


а) «оповідання в оповіданні»

б) розповідь від першої особи

в) незавершений фінал

г) несподіваний фінал

д) «різдвяна» кінцівка


9. Яка ідея повісті О. де Бальзака «Гобсек»?


а) зображення скупості як найгіршої людської риси

б) засудження влади золота як руйнівної сили

в)прославлення філософського погляду на життя

г)співчуття до самотньої людини

д)засудження порушень біблійних заповідей


10. Повiсть “Гобсек” Бальзак присвятив:

а) Дiккенсу;

б) Стендалю;

в) барону Баршу де Паноан;

г) Тургенєву.





11. У “Людськiй комедiї” Бальзак намагався продемонструвати як дiє такий закон:


а) “один за всiх”;

б) “кожен для себе”;

в) “усi за одного”.


12. Принцип зв’язку творiв у Людськiй комедiї “ отримав назву:

а) колаж;

б) архiтектонiка;

в) фабула;

г) технiка перехiдних персонажiв



j0428113

Літературний диктант

Інструктаж до застосування :

за кожну правильну відповідь учні отримують по 0,5 бала
1.Чому Дервіль став близьким другом віконтеси де Гранльє? (Допоміг їй повернути маєтки)

2.Завдяки чому Дервіль потоваришував із Гобсеком? (Сусідству й розсудливій поведінці)

3. До кого Гобсек вирішив з’явитися «як месник, як муки сумління»? (До графині)

4. Яку суму податків сплачує мільйонер Гобсек і пишається цим? (7 франків)

5.Чому Гобсек любив бруднити килими в багатих будинках? (Щоб дати відчути пазурі Неминучості)

6. Що Дервіль позичав у Гобсека і для чого? (Гроші на купівлю адвокатської контори)

7. Хто є дружиною Дервіля? (Фанні Мальво)

8. Яку справу доручив граф де ресто Гобсекові та Дервілю? (Передати його майно синові)

9. Що вразило Дервіля в помешканні Гобсека? (Багатства, що гнили)

10. Кому заповів багатства Гобсек? (Дочці своєї небоги)

11.Про що думав в останні години Гобсек, що радив Дервілеві? (Як і де вигідніше продати товари, що були в його домі)

12. Чому віконтеса де Гральє віддавала перевагу під час обрання нареченого для Камілли? (Честі, багатству та родовитості)


ФЕДІР ДОСТОЄВСЬКИЙhttp://ramki-vsem.ru/2/1/ramka93.png

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e0/dostoevsky_1879.jpg

Федір Достоєвський народився в багатодітній московській сім'ї 11 листопада 1821 року. Коли йому виповнилося 15 років, Достоєвський перебрався разом з братом до Санкт-Петербурга. Причиною цього стала смерть їхньої матері, а трохи пізніше брати втратили і батька: його вбили кріпаки.

Освіту Федір Достоєвський отримав в пансіоні, а потім він вступив до інженерного училища. У 1843 році Достоєвський почав службу в корпусі при Санкт-Петербурзькій інженерній команді.

Письменницьку роботу Федір Достоєвський розпочав з перекладу творів Бальзака. Потім він пише роман «Бідні люди», відразу ж виділившись своїм унікальним творчим почерком серед інших письменників.

У 1849 році Достоєвський був засуджений до смертної кари за так звану справу Петрашевского, але цю міру покарання вирішили замінити каторгою, яку він відбував в Омську. Після 4 років каторги Достоєвський знову повернувся на службу, одружився та переїхав до Петербурга. Коли письменник розорився через Федір Достоєвський свою пристрасть до азартних ігор, а його дружина та брат померли, він написав «Злочин і кара». Потім було ще багато романів, які увійшли до скарбниці світової літератури. Помер Федір Достоєвський 9 лютого 1881 року.
j0434411



Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6

Схожі:

Вступ Література кінця XIX iconОчікувані результати
Вступ. Драматургія кінця XIX — початку XX століть (11 годин) + з резерву + конт
Вступ Література кінця XIX iconОчікувані результати
Вступ. Драматургія кінця XIX — початку XX століть (11 годин) + з резерву + конт
Вступ Література кінця XIX iconОлена Пчілка (Ольга Петрівна Косач Драгоманова, 1849 1930) посідає значне місце у розвитку української культури кінця XIX початку ххст

Вступ Література кінця XIX iconНоваторство драматургії кінця XIX – початку XX ст. Генрік Ібсен франца Кафка
Звичайно, мистецтво театру не змогло уникнути впливу нових ідей, філософських концепцій
Вступ Література кінця XIX iconКласики літератури: М. Коцюбинський
Видатний український письменник кінця XIX — початку XX ст. Михайло Михайлович Коцюбинський уже першими своїми творами визначився...
Вступ Література кінця XIX icon«радянська школа»
У посібнику подано в алфавітному порядку зразки слововживання, підкріплені ілю­стра­тив­ним матеріалом з творів класиків української...
Вступ Література кінця XIX iconПлан Вступ Генеральний конструктор П. В. Балабуєв Сьогодення антк ім. О. К. Антонова Література Вступ
Україні. Всім відомий літак «Ілля Муромець», розроблений киянином Ігорем Сикорськім на початку ХХ століття, велетень шестидесятих...
Вступ Література кінця XIX iconВступ методика проведення диктанту
Як виняток, учитель може пояснити написання слова в тому разі, коли контекст не до кінця з’ясовує його написання
Вступ Література кінця XIX iconТема: Основні тенденції розвитку драматургії кінця XIX початку XX ст. «Нова драматургія», її засадничі принципи. Творчі знахідки та здобутки Г. Ібсена
Обладнання: портрети драматургів Г. Ібсена, Б. Шоу, А. Чехова та інших, видання їх творів, ілюстрації до них, відеоматеріали
Вступ Література кінця XIX iconІмені в. Г. Короленка
Музичне мистецтво Західної Європи кінця XVI – початку XIX століття: Тексти лекцій з курсу «Історія зарубіжної музики» для студентів...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка