"Я тільки знаю, що знання шукаю…"



Скачати 145,18 Kb.
Дата конвертації21.07.2017
Розмір145,18 Kb.


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

ВІДДІЛ ОСВІТИ ВИКОНКОМУ РЖИЩІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Урок із світової літератури

у 8 класі на тему:

"Я тільки знаю, що знання шукаю…"

Вчитель:

Федорченко Н.В.
Ржищів – 2012


Тема. "Я тільки знаю, що знання шукаю…"

( Життя і творчість персько-таджицького поета

Омара Хайяма ).

Мета. Познайомити учнів з творчістю класика персько – таджицької літератури Омара Хайяма, його особистістю; розвивати навички виразного читання, логічне мислення учнів; вчити школярів аналізувати рубаї; виховувати почуття прекрасного, високі моральні якості.

Обладнання. Портрет Омара Хайяма; збірки його рубаї; роздатковий матеріал ( рубаї Омара Хайяма ).

Епіграф до уроку:

Первинніше сущого всього – любов…

Знай, що всього життя передмова – любов.
Того, що суджене, боятися не треба, Боюсь неправедно прожити на Землі.



Хіба у всесвіті найкращий твір – не ми? В очах у розуму зіниця й зір – не ми? Це коло всесвіту скидається на перстень, А камінь, що горить ясніш од зір, – це ми.

Омар Хайям
Ι. Організаційний момент.

ΙΙ. Мотивація навчальної діяльності.

– Схід. Незвичайний, непізнаний, таємничий. Зі своїми суворими законами, мечетями й мінаретами, з казковими багатствами султанів, дивовижними малюнками письменників, загадковими красунями, великою мудрістю, своєрідною культурою, сутність якої ми сьогодні й спробуємо пізнати.

Сучасники називали його "перекладачем думок неба на мову людей". Він був справді великим ученим – енциклопедистом свого часу, йому присвоїли титули імама Хорасана, вченого мужа століття, знавця грецької науки, царя філософів Сходу і Заходу. Він зробив багато винаходів в галузі математики і астрономії. Але світову славу, як не дивно, йому принесли філософські роздуми поета про сенс життя та людину, які хвилюють не одне покоління людей всього світу. Хто ж він такий, великий Омар Хайям? От сьогодні ми і зазирнемо до його скарбниці мудрості і попробуємо осягнути його глибокі філософські думки, що сповнюють наше життя високим змістом.

Епіграфом до сьогоднішнього уроку стануть слова самого Омара Хайяма.



ΙΙΙ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

– Отже, вирушаймо у подорож до скарбниці східної мудрості. А допоможуть нам здійснити цю подорож знавці східної культури.



  1. Повідомлення учнів про життя і творчість Омара Хайяма. Складання інформаційного грона.

  2. Літературознавчий коментар.

Рубаї – одна з найскладніших жанрових форм таджицько – перської поезії. Обсяг рубаї – 4 рядки, три з яких, а іноді і всі 4, римуються між собою. Рубаї носить філософсько – ліричний зміст.

Філософія – наука про найзагальніші закони розвитку природи, суспільства та мислення.

3. Виразне читання напам’ять поезії Расула Гамзатова "На золотом пергаменте восточном…"

У Мелик – шаха заслужив почёт,

Высокого исполненные смысла,

Писал алгебраические числа

Омар Хайям – придворный звездочёт.
Арабская цифирь,

А по краям

На золотом пергаменте восточном

Есть где сверкнуть стихом четырёхстрочным,

Которые сложил Омар Хайям.
Пергамент, словно пиршественный стол,

Он головы легко насытит ваши,

А по краям стоят хмельные чаши

На дне – кто пил их –

истину нашёл.

– Як ви розумієте останні два рядки вірша?




  1. Дослідження творчості О. Хайяма ( робота в групах ).

– Ми спробуємо тематично об’єднати рубаї Омара Хайяма. Девізом творчості Хайяма можуть бути слова "Хай живе життя!" Основною ідеєю рубаї є ствердження права людини на радість земного буття. Воістину мудрий той, хто прожив життя за високими законами доброти, любові, людяності.

а) Виразне читання рубаї напам’ять.

б) Аналіз поезій відповідно до тематики.

Ι. Призначення людини і смисл її життя.

  • Як слід жити людині?

  • Чому поет закликає задуматися над смислом життя?

  • Як Омар Хайям ставиться до смерті?

  • Кого представлено в образі гончара? Який смисл вкладає поет у слово "глина"? Чому людина схожа на глину?

  • Як ви зрозуміли філософську ідею "гончарного круга"?

  • Які запитання про смисл життя постійно повторюються у віршах? Чи можна на них відповісти?

ΙΙ. Поет про людський розум, про людську природу.

  • Які суперечності уживаються в людському характері? Які художні засоби використовує автор для їхнього змалювання?

  • Які моральні заповіти залишає Омар Хайям нащадкам?

  • Чому поет не довіряє людському розуму?

  • Як ставиться поет до занять наукою?

ΙΙΙ. Любов та її роль у житті людини.

  • Яке місце в житті людини Омар Хайям відводить коханню?

  • Які випробування завдає людині це почуття?

  • Що головне для поета – краса коханої чи глибина її почуттів?

ΙV. Тема радощів життя.

  • Чимало віршів О. Хайяма присвячено вину. Чи закликає він до пияцтва?

  • Чому слід прагнути до радощів життя?

ΙV. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Заключне слово вчителя.

– Високі й прекрасні істини відомі тільки небу. Але є люди, що прагнуть пізнати їх. Таких сміливців не зупиняють глузування натовпу, образливі вигуки, сірість і буденність життя, людська метушня. Вони здатні піднятися над усім цим, бо прагнуть довершеності, найперше – у власній душі. Кожний новий крок на цьому шляху наближає їх до Вічності.

Омар Хайям переборював негаразди свої і свого часу завдяки творчій уяві, глибині, космічності мислення.

Тому його твори і нині приваблюють мільйони читачів.

Іранський дослідник, знавець життя і творчості поета Рахмат Даштані писав: "Омар Хайям був Людиною. Не потрібно робити з нього ні п’яницю, ні ловеласа у стилі французьких романів. Він був таким самим, як усі ми: часом мерз і голодував, багато думав і багато працював. Але водночас устигав і любити. Кого? Я б сказав так: Людину загалом…"



  1. Театральна імпровізація за книгою Г. Гуліа "Сказання про Омара Хайяма".

  • Упевнена, знайомство з довершеною поезією Омара Хайяма запалило вогонь натхнення у ваших серцях!

  1. Декламування вірша Г. Кушнір "Хай живе життя!"

V. Завдання додому.

с. 194 – 198, одну з газелей напам’ять; твір – мініатюра "Що я відкрив для себе, читаючи рубаї Омара Хайяма".


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

ВІДДІЛ ОСВІТИ ВИКОНКОМУ РЖИЩІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

Урок із зарубіжної літератури

у 5 класі на тему:

" Велич краси людського серця або

Перемога щирих людських стосунків над багатствами Снігової королеви."

Вчитель:

Федорченко Н.В.


Ржищів – 2010 рік

Тема. Велич краси людського серця (Перемога щирих людських стосунків над багатствами Снігової королеви).

Мета. Поглиблювати знання тексту казки, вчити учнів спостерігати за душевним станом персонажів, підвести до висновків щодо ролі антитези у побудові казки; розвивати навички аналізу художнього тексту, використання цитат; виховувати вічні цінності: співчуття, вміння дружити і прийти товаришеві на допомогу.

Обладнання. Схема «Шлях Герди до Кая», асоціативні кущі, ілюстрації та учнівські малюнки до казки «Снігова королева».

Епіграф до уроку:

У чудовій казці "Снігова королева" велика сила любові та світлих людських почуттів, мужності та стійкості показана особливо яскраво.

Т. Сільмон



Сильнішою, ніж вона є, я не можу її зробити.

Г. Х. Андерсен



Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

- Діти, кілька уроків ми з вами жили в казковому царстві "Снігової королеви". Ця казка з холодною назвою вже більше 200 років зігріває мільйони дитячих сердець у всьому світі. Наш урок-дослідження має загадкову назву "Велич краси людського серця або Перемога щирих людських стосунків над багатствами Снігової королеви". А епіграфом до уроку я взяла слова Т. Сільмона та самого Андерсена. Ми з вами повинні дослідити, що потрібніше в житті: багатства Снігової королеви чи любляче серце Герди.



ІІ. Осмислення навчального матеріалу.

  1. Літературна розминка ( Знання тексту казки).

  • Продовжте фразу: «Деяким людям крихітна скалка дзеркала потрапляла в серце, і це було найжахливіше…" ("Серце перетворювалося на шматочок криги").

  • Що робили діти, коли вікна в будинку зовсім замерзали? ("Мідні монетки прикладали до вікон, з’являлося чудове віконце").

  • Що трапилося, коли великий годинник на башті пробив п’яту годину? ( Кая "щось кольнуло в серце, і щось потрапило в око").

  • Що це: "…нагадувала розкішну квітку або шестикутну зірку" ( Сніжинка під збільшуваним склом).

  • Яка була пора року, коли Герда втекла від бабусі-чаклунки? ( Осінь).

  • Кого Ворон називає розумницею і за що? ( Принцесу. "Вона прочитала всі газети на світі й вже забула все, що прочитала, - отака розумниця").

  • Продовжте фразу, кому вона належить? "…вона перерізала своїм гострим ножем мотузку, якою був прив’язаний олень, і сказала йому…?" ("…- Ну, біжи! Та дивись, бережи дівчисько!").

  • Куди постукав олень, приїхавши до фінки і чому? ( у димар, "дверей у неї зовсім не було").

  • Де знаходився трон Снігової королеви? ( На озері, дзеркалі розуму).

  • Скільки часу витратила Герда на пошуки Кая? (Весна, літо, осінь, зима, весна-літо).

  1. Робота зі схемою "Шлях Герди до Кая".

  • Давайте ще раз простежимо шлях Герди до Кая. Хто і як допомагав дівчинці в пошуках?

  • Символ – умовне позначення якогось предмета, поняття або явища. Що символізує кожна зустріч?



Дім Герди Сніжинки Річка

( Світ любові) (Світ холоду душі) (Плинність людського життя)


Садок бабусі Палац принца і принцеси

(Світ штучного щастя) (Світ надій, які не збулися)


Замок Маленької розбійниці

(Світ насильства та жорстокості)


Хатинки лапландки та фінки Палац Снігової королеви

(Світ мудрості та тепла) ( "Мертвий холодний світ")


Дім Герди

( Світ любові)

3. Навчальна бесіда з елементами диспуту.

- У казці Андерсена багато персонажів. Хто ж є справжнім героєм твору?

- Чому Кай забуває рідних, Герду?

- Як ви вважаєте, хто серед людей і звірів найбільше допоміг Герді?

- Чому мудра фінка відмовилася зробити дівчинку сильнішою за всіх?

- Кого зустріла Герда на підступах до палацу Снігової королеви? Як їй вдалося потрапити в палац?



  • Що особливо лякає вас в описі замку Снігової королеви?

  • Що спільного між дзеркалом троля та "дзеркалом розуму" Снігової королеви?

  • Що почуває Герда, коли Кай не впізнає її?


Інсценізація епізоду "Зустріч Герди і Кая".
Ведучий. Снігова королева жила серед віч­них снігів. Віхоли-заметілі звели тут стіни,

а вітри пробили в них вікна. Холодно і са­мотньо було в цих льодових залах. Посере­дині великої сліпучо-білої зали було кругле замерзле озеро, у центрі якого стояв льодя­ний трон Снігової королеви. Тут, у цьому палаці, і жив названий брат Герди — Кай. Він складав із льоду фігурки і різні слова. Лише одне слово він ніяк не міг скласти — слово «вічність».



Снігова королева. Якщо ти складеш це слово, я відпущу тебе на волю і пода­рую тобі весь світ та ще й пару нових ков­занів.

Кай. Я ніяк не можу скласти це слово.

Снігова королева. А ти добре поду­май, а я тим часом полечу в теплі краї і засиплю снігом лимони і виноград, це для них корисно!

Ведучий. Вона полетіла, і Кай знову за­лишився сам. Він усе думав, думав, сидів не рухаючись, блідий, як сніг, прозорий, мов лід. Можна було б подумати, що він мертвий. А в цей час у великі ворота вітрів зайшла Герда. Вона відразу побачила Кая, кинулася йому на шию й міцно обняла його.

Герда (плаче). Каю! Любий мій Каю! Нарешті я знайшла тебе!

Ведучий. Герда заплакала. Гарячі сльози впали Каю на груди, проникли в льодяне серце Кая, і воно відтануло. Він поглянув на Герду і також заплакав. Сльози градом котилися в нього по щоках і вимили скалки кривого дзеркала. Лише тепер Кай впізнав Герду.

Кай. Гердо! Мила Гердо! Де ж ти була так довго? Де був я сам? (Оглядається.) Як тут холодно і порожньо.

Ведучий. Вони сміялися і плакала разом від радості, а дивлячись на них, усе навкруги раділо. Тепер Кай був вільний, Герда і Кай взялися за руки і вийшли з льодового палацу.

Кай. Гердо, я вільний! Дивись, навіть слово «вічність» саме собою склалося. Снігова королева тепер наді мною не має влади.

Герда. Так, Каю, ходімо звідсіль, з цього палацу холоду й мерзлоти до сонця, тепла, світла — додому, до наших троянд.

Ведучий. Вони йшли і раділи. По дорозі їх вітали північний олень, фінка, маленька розбійниця, ворона і голуби — усі співали від радощів, перемоги добра над злом, любові над смертю.

- Яке слово намагається скласти Кай? Чому саме "вічність", адже краса тимчасова, а вічна тільки Снігова королева?



  • Що означає, на вашу думку, слово "вічність"? Чому Кай так хоче його скласти?

  • Чому поцілунок Снігової королеви був майже смертельним, а Герда своїм поцілунком повернула Кая до справжнього життя?

  • Снігова королева така могутня. Але Герда перемогла її. Чому?

  • Під час нової зустрічі з героями Маленька розбійниця говорить Каю: "Хотіла я б знати, чи вартий ти того, щоб за тобою бігати на край світу?" Що б ви відповіли Маленькій розбійниці?

  • Як ви розумієте заключні слова казки: "Незабаром вони вже входили в низенькі двері своїх мансардок і саме тут здивовано зауважили, як вони обоє за цей час підросли (подорослішали)"?

4. Закріплення літературного терміну.

- В літературі існує такий термін як антитеза. Антитеза – це протиставлення протилежних життєвих явищ, понять, почуттів, думок, характерів. Як ви думаєте, хто і що протиставляється в казці "Снігова королева"?



Герда Снігова королева



Добро Зло



Троянда Сніжинка



Серце Розум



Весна Зима



Любов Влада



Життя Смерть

Кай




Байдужість

  • Що підтримувало Герду під час пошуків Кая?

(Самовідданість, духовна чистота людей, сила духу, сила кохання,тепло душі, щирість).

  • Що підтримувало почуття Снігової королеви до Кая?

(Самозакоханість, багатство, зло, підступність, зле серце, егоїзм).

  1. Обговорення проблемного питання.

  • Діти повертаються додому. Що означає для них це повернення? (Дім – осередок Щастя, Любові, Затишку).

  • У казці Андерсен звеличує любов, вірність, палке серце головної героїні, якою є Герда. Але казку названо "Снігова королева". Чому?

  • То що потрібніше в житті: багатства Снігової королеви чи любляче серце Герди? Чому?

ІІІ. Підсумок уроку.

  1. Рефлексія.

  • Російський письменник Костянтин Паустовський писав: "…милий дивак і поет Андерсен навчив мене світлої віри в перемогу сонця над темрявою і доброго людського серця над злом". А чому вас навчив Андерсен?

  1. Заключне слово вчителя.

  • Людські живі почуття сильніші від холоду та криги. Герда поцілувала Кая в щоки, очі, руки, ноги – і він ожив. Але згадаймо, що цілувати може і Снігова королева, але її поцілунок був холоднішим від криги.

Перебуваючи в палаці Снігової королеви, Кай намагається скласти слово "вічність", але це йому так і не вдається. І тільки радіючи його оживленню, Герда, сміючись і плачучи, передала свою величезну радість крижинкам, які затанцювавши, склались у потрібне слово, звільнивши Кая.

Боротьба закінчилася. "Вічність" підкорилася невинній дитячій радості, краса живого серця перемогла красу льодяного. Настає весна.

Минув рік. І ще півроку. Діти подорослішали. Але не тільки повищали – їхні серця загартувалися, вони стали мудрішими, чуйнішими, навчилися цінувати красу живого людського серця, "вічну", єдину нездоланну красу, завдяки якій і тримається людство.

Ми з вами знаємо відповідь на останнє запитання Маленької розбійниці: "Так! Вартий! Людина завжди варта того, щоб за неї боролися, навіть якщо вона здається зовсім пропащою".

Людяність – краса людського серця – це та сила, яку не в змозі перемогти навіть чаклунство. Як тут не згадати слова мудрої фінки про Герду: "Сильнішою, ніж вона є, я її не зроблю"!

ІV. Завдання додому.

Навчитися переказувати казку від імені одного з героїв ( дівчатка – Герди або Снігової королеви, хлопчики - Кая), виписати 4-6 прислів’їв про дружбу.



Написати лист - пораду Сніговій королеві, щоб допомогти їй стати кращою.
Каталог: Files -> downloads
downloads -> «Це склад книжок» так скептик говорив, «Це храм душі» естет йому відмовив, Тут джерело всіх радощів земних, І їх дарують нам без цінним словом…»
downloads -> Для вчителів зарубіжної літератури
downloads -> Методичні рекомендації щодо викладання світової літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2013-2014 навчальному році // Зарубіжна літератури в школах України. 2013. №7-8
downloads -> Талант людини це божий дар
downloads -> Василь Стус постать,що єднає
downloads -> Антон павлович чехов
downloads -> Остап Вишня. Трагічна доля українського гумориста. Моя автобіографія
downloads -> Урок 1 т ема. Вступ. Роль художньої літератури у формуванні життєвих цінностей людини


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

\"Я тільки знаю, що знання шукаю…\" iconВідділ культури І туризму Дергачівської районної державної адміністрації Дергачівська центральна районна бібліотека Шукаю слово скарбом таємничим
Шукаю слово скарбом таємничим: поетичний путівник Дергачівщини/уклад. О.І. Тимошенко. – Дергачі, 2016. 50с., фото
\"Я тільки знаю, що знання шукаю…\" iconХто є хто в європейській та американській політології (малий політологічний словник) августин аврелій
Тобто, це мислення Вчителя, який ще Сам вчиться: “Що я роз­умію, тому я вірю; але не все, чо­му я вірю, я розумію. Все, що я розумію...
\"Я тільки знаю, що знання шукаю…\" icon«…Знаю його, знаю!» (до 200-річчя від дня народження Т. Г. Шевченка) обласний етап Всеукраїнського опитування дз «дбу для юнацтва» Звіт Кіровоград
Департамент культури, туризму та культурної спадщини Кіровоградської обласної державної адміністрації
\"Я тільки знаю, що знання шукаю…\" iconТема. „Нічого просто не пишу, бо знаю
Мета. Поглибити знання учнів про життя І творчість Г. Чубач, шляхом дослідження з’ясувати тематичну багатогранність творів поетеси;...
\"Я тільки знаю, що знання шукаю…\" iconТема. «Я не знаю іншого міста, де б старовина І сучасність так гармонійно поєднувались». Харківщина мистецька
Мета. Ознайомити учнів з літературною спадщиною Харківщини, творами сучасних харківських поетів, поглибити знання про літературний...
\"Я тільки знаю, що знання шукаю…\" iconЗадача сучасної освіти підготувати підростаюче покоління до життя й професійної діяльності в новому, високорозвиненому інформаційному середовищі, ефективному використанню її можливостей
Відмінною рисою освітніх стандартів, що розробляються сьогодні є новий підхід до формування змісту та оцінки результатів навчання...
\"Я тільки знаю, що знання шукаю…\" iconУрок позакласного читання Тема. Тонкий ліризм поезії Тютчева. Вірш «Я знаю в праоеені пору»
«Я знаю в праоеені пору»; розвивати навички виразного читання, аналізу ліричних творів, уміння висловлювати власні думки та враження...
\"Я тільки знаю, що знання шукаю…\" iconАндрій Малишко. "Стежина" ("Чому, сказати, й сам не знаю…"). Патріотичні почуття у творі
«А. Малишко. «Стежина» («Чому, сказати, й сам не знаю…»). Патріотичні мотиви у творі.»
\"Я тільки знаю, що знання шукаю…\" iconРоман Ткаченко Поклик Химери Декаданс в українській літературі к. ХІХ – п. ХХ ст
Химера: я шукаю нових пахощів, небачених квітів, незвіданих насолод. Якщо я помічаю десь людину, чий дух спочиває в мудрості, я нападаю...
\"Я тільки знаю, що знання шукаю…\" iconОсновні орієнтири виховання учнів 1-12-х класів загальноосвітніх навчальних закладів України (програма)
Тому мета сучасного освітнього процесу — не тільки сформувати необхідні компетенції, надати ґрунтовні знання з різних предметів,...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка