Яскравий блиск поетичного намистечка



Скачати 87.38 Kb.
Дата конвертації03.07.2017
Розмір87.38 Kb.
ТипУрок

Тема уроку: Яскравий блиск поетичного намистечка ( урок літератури рідного краю за творами нашого земляка, поета Олександра Височанського)
Мета уроку: Продовжити знайомство з творчістю земляків-томашпільців, заглибитись у внутрішній світ поета, джерела поетичного натхнення Олександра Височанського, спрямованість і проблематику його творчості; розвивати в учнів мистецький смак; виховувати любов до рідного краю.
Метод проведення: усний альманах
Обладнання: портрет О. Височанського, збірки поезій, матеріали з мережі Інтернет, музичний супровід.

- Соловейку, що є твої мелодії?

- То камертон мого серця …

Робота на уроці:

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Учитель. Багата земля наша талантами . У будь-які часи ці таланти видзвонювали срібними дзвіночками, прославляючи рідний край, його здобутки; його людей, людей праці, людей творчої наснаги, котрі навіть у простому хліборобському труді знаходять високе призначення, а дотепним жартом чи влучною смішинкою могли зробити більше, ніж тисячі номенклатурних листівок і газетних

закликів. Могли і робили , думаючи, переживаючи і творячи. Серед цих талантів, без сумніву, належне місце, котре даровано чи то долею, чи щасливим збігом обставин, відведено нашому землякові-томашпільцю Олександру Височанському.

Глянь довкруг, яке привілля,

Благодатна днина.

Це пейзаж мого Поділля-

Рідна Україна.

Он стоїть жива картина

В небі над узліссям:

Вкучерявлює хмарину

Виголений місяць.



То хто ж він, цей дзвінкоголосий соловейко Томашпільщини? Слово нашим учням, котрі підготували повідомлення про поета та його творчість.
ІV. Сприйняття й засвоєння повідомлюваного матеріалу.

Учень 1. (Головний ведучий). Дорогі друзі! Коли ми , зазвичай, готуємо біографічні відомості про літераторів, зважаємо на дані, створені біографами чи дослідниками творчості… Проте ніхто із біографів не напише краще про митця, ніж він зробить це сам. Отож слово дослідникові автобіографії.

Учень 2. ( Дослідник автобіографії.)

Височанський Олександр Григорович

Автобіографія


Про себе Ходили дерева в моє дитинство. А я, Олександр Григорович Височанський, з’явився в тому дитинстві 9 грудня 1957 року поряд з тими деревами в селі Антонівці Томашпільського району на Вінниччині.
Після закінчення школи працював з 1977-го до 1984-го року друкарем Томашпільської районної друкарні, і відтоді пахощі свіжої фарби, якою пахне кожна моя нова книга, кращі для мене за найдорожчі духмяні парфумів.
З 1986-го до 2000-го вдихав зовсім інші запахи, бо, після спеціального навчання в Києві, став інженером протипожежних робіт, головою районного правління добровільного протипожежного товариства. Море білої піни, якою доводилося заливати пожежі, часто мені снилося  й асоціювалося з білими снігами, які вперше побачив очима дитини.
Романтичним мрійником пропрацював я з 2003-го до 2007-го року кореспондентом районного радіо. І вирішив перейти на творчу роботу. Друкуюся з 1978-го в журналах «Перець», «Вус», «Дзвін», «Барвінок», «Пізнайко», «Мурзилка», «Малятко». Автор збірок гумору і сатири «Йду з Томашполя й сміюся» (1991), «Триндирички» (2001), «Опозиційний комар» (2008); збірок лірики «Не любить затінку душа» (1993), «Солов’ї на калині» (1995), «Подих світанку» (2001), «Вінок сонетів Божої любові» (2009); книжечок віршів для дітей «Муравлик Землю загубив» (1993), «Впіймав струмочок місяця» (1996), «Місяць коників пасе» (2001); віршованої казки «Акадаміквус Мурло і Мурчик-Позіхай» (2003).
Окремі твори друкувалися російською, молдавською, польською мовами. Деякі мої вірші покладено на музику. Надрукувався у 15 колективних збірниках. Підготував до друку книги сатири й гумору «Дідів заповіт», лірики «Поцілунок троянди»; для дітей – «Книжечка нова про старі дива».
Займаюся громадською роботою. Був депутатом Томашпільської районної ради. У 1995-му році мою гумористичну творчість відзначено Всеукраїнською літературно-мистецькою премією імені Степана Руданського.

Учень 1. Головний ведучий . Товариство, було б цілком доречно після знайомства з біографією поета познайомитися із творчим доробком нашого земляка, адже якщо навіть комусь із нас ім’я Олександра Височанського мало відоме, то гучні назви видань, у яких поета було надруковано, думаю, віломі усім ще з раннього дитинства.
Учень 3. Цілком із тобою згоден. Саме час поближче познайомитися з перлинами « намистечка поезії» нашого талановитого земляка. запрошую до слова, мої друзі!
Учень 4. Горобина, сльозина, Вкраїна

Бідне, голе і кволе дитя,

Підведись хоч з одного коліна

І ти будеш на старті життя.


Учень 5. Ти знаєш, Господи, ти знаєш,

Чого од мене ще жадаєш.

Скажи: на землю цю нащо

Жбурнув мене напризволяще?

Шалений вітер, мов стеблину,

Заніс мене на Україну

І залишив між бур’янами,

Як сироту без тата й мами.

І жив я в нетрях і в пустині,

Шукав Вкраїну в Україні,

Себе шукав і ще шукаю.

Не знаю - тяжко жить чи легко,

Бо я не відаю про пекло

І не доріс до твого раю.

Не знаю, Господи, не знаю,

Чого од тебе я жадаю..


Учень 6. О, Боже, навіщо Ти

намалював таку

картину:

стара хатина,

мур розсипається

покручений,

як зморшки на чолі,

а край городу -

спомин лиш від тину;

стоїть бабуся

журно на подвір’ї,

живе чи ні -

сама не віда.

А поряд пес

старий, як привид,

кота не бачить,

може той щасливий

спостерігач за горобцями,

що наче діти

куряву здіймають,

але дітей немає.

Смутні ці фарби,

і сумна картина.

О, як втомилась Україна.


Учитель. Справді, діти, ви щойно прочитали одні з найкращих поезій Олександра Височанського, цього антонівського життєлюба, закоханого в святу Україну, миле Поділля, рідний томашпільський край. Ось послухайте ще !
Подільський пейзаж

Стежина йде і повертає

Вліво, потім вправо.

І струмок переступає

Жвавенько і вправно.
Далі - луг, ріка грайлива,

Райдуги цвітіння…

Хто художник цього дива,

Рук чиїх творіння?


Глянь, довкруг яке привілля,

Благодатна днина.

Це пейзаж мого Поділля -

Рідна Україна.


Он стоїть жива картина

В небі над узліссям:

Вкучерявлює хмарину

Виголений місяць.

За браком часу ми не можемо зараз багато цитувати досить вдалі поезії про Україну, рідну землю… Правда, частенько в поезіях надто багато болю й туги за тим «щасливим майбутнім», котре ще десь блукає, бо не впускає його до нас сьогодення своїми злиднями, лицемірством, духовним каліцтвом, розпустою, розбещеністю чиновництва та іншими хворобами нашого суспільства. Проте, шановні учні, тема рідного краю, мрій про кращу його долю не єдина в творчості поета. Без сумніву, дорогоцінний камінь творчості Олександра Григоровича має й інші грані, які поет ретельно відшліфовує своєю повсякденною творчою працею. Сподіваюся, учні, яких заздалегідь спрямовував у потрібне русло наш шановний ведучий, дадуть нам змогу познайомитися з цими цікавими гранями творчості.
Учень 1. Так , шановний учителю, є таке! Мої помічники зараз детальніше розкажуть про те, чому поетове слово можна зустріти на шпальтах відомих українських та деяких закордонних гумористичних та дитячих журналів.
Учень 7. Гумор і сатира займають у творчості Олександра Височанського не менше місця, ніж патріотичне та громадянське слово. часто це більш короткі, проте більш влучні вірші, в котрих поет викриває вади нашого життя, лікує дотепним словом задавнені хвороби нашого суспільства. Особливо припала мені до душі його збірка поезій «Йду з Томашполя й сміюся».
Шиферна дорога

До Томашполя з Пеньківки

Мчить в автобусі дідусь:

- Находивсь сюди я стільки…

Вже й райцентр, і я незчувсь…

Бруд струсив із піджака,

Витер в крові губи:

Чи дорога це така,

Чи такі вже зуби?

Парадокс

-Чом ви, дядьку Іване,

Так працюєте погано?

- В мене-бо така зарплата,

Що й не хочу працювати.

Я спитав керівника:

-Чом зарплата в них така?

Керівник відповідає:

-Як працює, так і має.

Відкинуло

Котрий місяць він не п’є,

Лиш пляшки здає й здає.

Й шепче все: рятуй, аптеко,

Бо до пенсії далеко.

Учень 8.
Харчовиховання

Батьки нам віддали всі сили,

Добру і людяності вчили.

А зараз стільки в нас проблем -

Лиш їсти дітям не даєм…
Дбайливість

О, як в нас дбають про людину!

Всю їй турботу і увагу.

Роботу зроблять за годину -

Сім днів підписують «бумагу».
Не та тепер Русавка

Хто чистої хотів водички,

Колись ішов собі до річки.

Тепер од річки утіка,

Бо нечисть вся туди стіка.
Учень 9.
А ось так званий «Пучечок стріл» - влучні та дотепні афоризми, які я з цікавістю прочитав. Сподобалися гострота думки та її філософський присмак.
- Хто не працює, той не їсть. Але скільки можна пити!

- Якщо голова порожня то легко задирати носа.

- Відмовився від липового чаю - не терпів фальші.

- Дайте йому точку опори, і він скаже, що тверезий.

- Скажи, хто твій друг, і ти станеш ворогом.

- Мама гнула спину, а син дурня.

- Сторож, щоб, бува не заснути, по кілька разів навідувався додому.

- Батьки дають усе. Діти - лиш онуків привозять.

- Підписувався псевдонімом, щоб дружина не забирала гонорар.

- Відмовився від еліксиру молодості: хотів швидше на пенсію вийти.

- Літаюча тарілка починається з піднятої чарки.

- Якщо думка щось важить, не опускайте голову.

- Чесно заощаджував на власний автомобіль, і він справді став необхідним: не

зміг ходити.

- Хто дивиться прямо, а помічає збоку, той зрячий, а не косоокий.

- Добре, що радіо не показує, а то мовчало б, як і телевізор.

- Йому легко дихається і в найзадушливішу погоду: од вітру, що в голові.

- Цибуля не так заходить в очі після мокрої сорочки та поту на чолі.

- Мовчав - бурчали, гарчав - тремтіли, знеміг - зітхнули, помер - забули.

- Сусіди між собою так ворогували, що й після смерті снилися один одному.

- Жінки ще балакучіші на старість - нема зубів, аби тримати язик .

- Пив - похмелявся; занедужав - здавав пляшки, аналізи; забрали: сусід - дружину, бог - душу.



Учитель. Дуже цікаві та влучні думки, хоча відсутність у них рими, можливо, комусь із вас здасться абсолютно недоречною в тому плані, що ми їх сьогодні зачитуємо поруч з поетичним словом, проте без них, я переконана, розповідь про творчість Олександра Височанського була б неповною. Тож пропоную вам відкрити зошити і записати по пам’яті 3-5 афоризмів, які найбільше сподобались.
Запис афоризмів у зошити.
Вчитель . Чи є якісь грані творчості поета. про які не сказано іще в нашій з вами презентації?
Учень1. Так, це віршики, посвячені Дитинством і присвячені Дитинству. Деякі з них прочитають наші учні .
Учні 9 - 12 виразно читають вірші для дітей.( Додається на окремому аркуші).
V. Висновки з уроку. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

На сьогоднішньому уроці мені запам’яталося…

Уроки поезії О.Височанського допоможуть нам…

Саме ці думки я відобразив би у черговому номері стінгазети

після нашого уроку…

VІ. Підбиття підсумків уроку.

VІІ. Домашнє завдання. Створення презентацій на тему про творчість

О. Височанського , окремій групі - випуск стіннівки «Дивослово».



Урок літератури рідного

краю
Яскравий блиск поетичного

намистечка

(за поетичною творчістю О. Височанського)
Підготувала вчитель

української мови та

літератури

Вапнярської ЗОШ І-ІІІст.№3

Затула Н. М.
Каталог: registration -> content -> ua2533 -> pages
pages -> Урок за Творчістю Василя Стуса
pages -> Тест біографія І творчість Анатолія Бортняка
pages -> 5 клас учні повинні знати
pages -> Людина, безмежна закохана у красу подільського краю Володимир Арсенійович Сауляк
pages -> Богдан хмельницький — людина, державний, політичний, військовий діяч мета
pages -> Марко Вовчок „Горпина, Життя матері кріпачки
content -> Методичні рекомендації щодо вивчення хімії у 2010-2011 навчальному році


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Яскравий блиск поетичного намистечка icon«Вічний живий голос»
Мета : передати силу І глибину поетичного світу Лесі Українки, виховувати любов до українського поетичного слова, до творчої спадщини...
Яскравий блиск поетичного намистечка iconВічний живий голос
Мета: передати силу І глибину поетичного світу Лесі Українки, виховувати любов до українського поетичного слова, до Вітчизни, до...
Яскравий блиск поетичного намистечка iconПроект «Жінка в історії України» «Ти в рідному краї царівна…»
Мета: передати силу І глибину поетичного світу Лесі Українки, виховувати любов до українського поетичного слова, творчої спадщини...
Яскравий блиск поетичного намистечка iconАдам Міцкевич. \"Кримські сонети\". Загальна характеристика
А. Міцкевича. На матеріалах сонетів Міцкевича розкрити своєрідність його поетичного світу, формувати І розвивати навички уважного...
Яскравий блиск поетичного намистечка icon«Вічний живий голос» Усний журнал, присвячений творчості Лесі Українки Мета
Мета: передати силу І глибину поетичного світу Лесі Українки, виховувати любов до українського поетичного слова, до Вітчизни, до...
Яскравий блиск поетичного намистечка icon«Вічний живий голос» Усний журнал, присвячений творчості Лесі Українки Форма заняття: усний журнал Адресність
Мета: передати силу І глибину поетичного світу Лесі Українки, виховувати любов до українського поетичного слова, до Вітчизни, до...
Яскравий блиск поетичного намистечка iconМінерали Закарпаття їх характеристика та місця знахідок
Антимоніт Sb2S3 – трисульфід стибію ланцюжкової будови. Сингонія ромбічна. Кристали стовпчасті або голчасті. Густина,51-4,66 г/с...
Яскравий блиск поетичного намистечка iconДо 100-річчя від дня смерті Лесі Українки Учитель: Ячменьова О. С. Портретний вернісаж «Любов – одна, її обличчя різні»
Мета: передати силу І глибину поетичного світу Лесі Українки, розвивати навички виразного читання, виховувати любов до українського...
Яскравий блиск поетичного намистечка iconКомунальний навчальний заклад
Василя Андрійовича Симоненка. Коротке, сповнене щасливих І трагічних миттєвостей, життя прожив Симоненко, але залишив яскравий слід...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка