«Єлизаветинська епоха». Вільям Шекспір. Сонети



Скачати 102,8 Kb.
Дата конвертації03.06.2017
Розмір102,8 Kb.

Тема : «Єлизаветинська епоха» . Вільям Шекспір. Сонети

Мета: Розширити уявлення школярів про історичне тло епохи Шекспіра , про творчість драматурга, його майстерність в написанні сонетів.

Проаналізувати принцип «історизму» в літературі, встановити тісний зв'язок літератури з історією.

Розвивати творчу фантазію учнів, розвивати їх мовне відчуття; навчити учнів розрізняти такі прояви людської природи як чесність і зрада, благородство і ницість, любов і ненависть, самовідданість і підступність;

Вид уроку: бінарний(спарений): світова література та всесвітня історія
Епіграф: «Шекспір. Душа нашого століття.

Диво нашої сцени. Він належить

не одному століттю,

а всім часам»



Бен Джонсон

Хід уроку

I. Повторення :

Вчитель світової літератури та вчитель історії :

Наш сьогоднішній урок буде дещо незвичним – бінарним. Сьогодні, шановні учні, ми будемо працювати з вами разом: вчитель історії та світової літератури, бо творчість Шекспіра невіддільна від епохи, що його породила - епохи бурхливого розвитку капіталістичних відносин в Англії. Суспільні відносини певного типу формують світогляд, а з нового світогляду виникає нове мистецтво. Сьогоднішнім уроком ми продовжимо вивчення світової літератури епохи Відродження. Але перед тим, як приступити до вивчення нової теми , повторимо коротко матеріал за допомогою улюбленого завдання «виберіть зайве»( висвітлено на проекторі):



  • Всесвітня історія:

    1. робітні будинки, криваве законодавство, шляхта, огороджування

    2. модернізм, Ренесанс, гуманізм, книгодрукування

    3. Єлизавета I , Френсіс Дрейк, Уот Тайлер, Роберт Кет

    4. мануфактура, протестантизм, «освічений абсолютизм», «нове дворянство»




  • Світова література:

    1. Петрарка, Данте, Сервантес, Бокаччо

    2. «Декамерон», «Канцон’єре», «Чума», «Гаргантюа і Пантагрюель»

    3. Рабле, Мольєр, Сервантес, Шекспір

    4. поема, трагедія, есей, сонет

- учні коментують , чому обрали той чи інший варіант.


II. Вивчення нового матеріалу.

Вчитель світової літератури: Отже, Вільям Шекспір…Великий геній Шекспіра дав безсмертя усьому, що створив. Він своїми п’єсами живе серед нас – на конах театрів, на кіноекранах, на полицях книгарень – на протязі кількох століть. Кожне нове покоління вважає його своїм сучасником, тому що величезний поетичний дар Шекспіра , безкомпромісність в постановці і вирішення ним найгостріших проблем і найнапруженіших моральних конфліктів не можуть застаріти.

В п’єсах Шекспіра діють «живі» люди, в його драмах розкриті найхарактерніші прояви людської природи - чесність і зрада, благородство і ницість, любов і ненависть, самовідданість і підступність, любов і зрада, розум і пристрасть в тому вигляді, в якому вони існують в житті.

Однак власне про Шекспірове життя мало що відомо. Біографічні прогалини заповнювалися припущеннями, гіпотезами…


  • Учні розповідають моменти з біографії Шекспіра, які дійшли до наших часів – ланцюжок.


Вчитель світової літератури Чи ж був Шекспір Шекспіром? Чи ж належить біографія, розказана учнями, авторові «Гамлета» ? Які історичні версії існують з цієї проблеми?
Вчитель історії То , може , так воно і було, і біографія Вільяма Шекспіра, яку розповіли учні, належить не авторові «Гамлета»? Життя Сервантеса в порівнянні з життям Шекспіра – ніби розгорнута книга. В ній теж, звичайно, є прогалини, білі плями, але загалом вона достовірна й незаперечна, хоча Сервантес був сучасником Шекспіра; вони навіть померли одного року. Тому така «дірява» біографія Шекспіра й породила «Шекспірівське питання»: виникла підозра, що безталанний актор і ділок не тотожний творцеві величних трагедій і дотепних комедій

Першим цю гіпотезу відверто висловив англієць Г Лоренс , навіть назвав ім’я (на його думку ) справжнього автора – філософа Френсіса Бекона. Вагомих доказів Лоренс не навів, як, до речі, і американець Харт, що повернувся до тієї ж гіпотези 1848 року. Найгрунтовнішою з цієї низки була книжка Делії Бекон «Викриття філософії п’єс Шекспіра»(1857), де стверджується , ніби під псевдонімом «Шекспір» виступала ціла група авторів, найвідомішими з яких були уже згаданий Френсіс Бекон , мореплавець, поет та блискучий кавалер сер Уолтер Релі та відомий драматург Крістофер Марло.

На якийсь час « шекспірівське питання » стало в західному літературознавстві модою. Кого тільки в зв’язку з цією темою не називали! Графа Ретленда та графа Дербі, графа Оксфорда та графа Пемброка, одним словом, «вершки» англійської аристократії. Докази бували дотепними, судження переконливими, але вихідну ідею бездоганною не назвеш: не міг, мовляв, малоосвічений чоловік піднятися до таких вершин мистецтва.

Що ж , щось у цьому є: адже самородок може писати легкі твори(навіть сонети), а от для написання таких складних трагедій треба мати по справжньому якісну освіту та перебувати в аристократичному соціокультурному просторі. Прикметно, що епоха Ренесансу якраз і дала поштовх появі талановитих людей з народу, однак складний і вишуканий стиль трагедій може належати лише людині із справжньою аристократичною освітою та вихованням.

Що ж до того, чому графи хотіли сховатися в тіні, то це пояснюється і пересудами епохи, які забороняли титулованим особам визнати свою участь у «театральному балагані» і тим, що «єлизаветинська епоха» ( попри те, що вона є періодом розквіту Англії), є авторитарною, усі графи та герцоги наближені до фантастично розумної Єлизавети, яка все помічає і пам’ятає , а в трагедіях Шекспіра чимало критики королівської влади як такої…Тому і мусив з’явитися драматург Шекспір. Літературознавство ж радянське і взагалі марксистське, навпаки, і слухати не хотіло про те, що творець шекспірівських п’єс може виявитися не вихідцем з народних глибин, а якимось пихатим аристократом.

На чиєму боці істина, так і залишається невідомим. «Шекспірівське питання » не здобуло остаточного вирішення , і навряд чи коли-небудь здобуде, адже безпосередніх доказів бракує , а опосередковані ні до чого не зобов’язують.



  • Перегляд уривка з фільму «Анонім» - коментування


Вчитель світової літератури: Отже, залишимось в ореолі таємниці , втішаючись тим, що, зрештою, самі твори є чимось важливішим за їхнього творця. Проте, не все є простим і ясним і з творчістю . Також є безліч припущень про авторів та співавторів Шекспірівських творінь. Однак навіть винесення за дужки всіх «сумнівних» творів нічого не похитнуло б: автор, якого ми звемо Шекспіром, не став би від того мізернішим.

Понад двадцятирічний творчий шлях цього митця слушно поділяють на кілька періодів , частіше на три , рідше на чотири.




  • Робота в групах – учні в групах презентують коротко кожен період

  • Робота в зошитах – учні записують твори(користуючись підручником) відповідно до періодів



Вчитель історії:

На жаль, історія єлизаветинської Англії вивчається у 8 класі, а творчість Шекспіра у 9 класі, але Вам було завдання повторити цю тему, скориставшись додатковими джерелами і підготувати в групах (4 групи) короткі повідомлення з презентаціями за темами:





  • Політичне життя

  • Зовнішня політика Англії

  • Економічне становище

  • Культурно-філософське тло епохи

  • Учні представляють роботи у вигляді електронних презентацій




  • Вчитель історії:

Так, дійсно, єлизаветинська Англія перетворилась на могутню державу, гідним супротивником якої та одночасно запеклим ворогом в Європі залишалася лише Франція. Протиріччя між Англією та Францією підігрівало питання віри. Англія ще на початку 16 століття розірвала всі відносини з папським Римом і відмовилась робити внески в папську казну. Англійську церкву очолив сам король Англії Генріх VIII, і відтоді вона отримала назву англіканська. Франція ж залишалась католицькою і вірною папському Риму.

Наприкінці 16 століття Англія розгромила військово-морський флот Іспанії – «Непереможну армаду» (1588) і стала «володаркою морів». Мине ще кілька десятиліть , і англійські мореплавці почнуть завойовувати для англійської корони далекі заморські території(Індія, Америка), в результаті чого Англія посяде чільне місце серед найбільших колоніальних держав.

Про ті часи сучасники казали : «Здається, увесь світ хитається». Так, справді, аристократи могли стати жебраками, бідняки могли зробити кар’єру, в тому числі і в мистецтві. Так, син бідняка Кристофер Марло став творцем нового типу драматургії – ренесансної; простолюдином був Уолтер Ролей – не лише поет та історик, а й мореплавець та пірат, що скінчив своє життя на ешафоті; таким був і сам великий Шекспір, що розпочав кар’єру драматурга з найпростіших професій в театрі.

Це складний час пошуку нових суспільних ідеалів, час появи утопічних творів, час боротьби гуманістичного світосприйняття з всеохоплюючою владою католицизму…Тому вся система світобачення цієї доби з геоцентричної перетворилась на антропоцентричну.


Вчитель світової літератури

Так, дійсно, в Добу Відродження з’являється нова філософія – філософія гуманізму , яка стверджує право людини на щастя уже тут, на Землі, а не в примарному потойбічному світі. Так і в літературі - з’являється новий герой – людина. З її земними почуттями і переживаннями, з широким зображенням внутрішнього світу.




  • бліц-вікторина за теорією : принципи філософії гуманізму та особливості мистецтва Ренесансу – учень-учневі

Вчитель історії:

Епоха Відродження поклала початок національній державності, але цей процес найінтенсивніше відбувався саме в Англії. Італія як колиска ренесансного духу, аж до 19 століття, залишалася роздрібненою, а острівний народ Британії , ще недавно роз’єднаний, раптом відчув себе великою нацією. Вона згуртувалася у війні з Іспанією – наймогутнішою і найвідсталішою водночас монархією в Європі. 1588 року Англія перемогла «непереможну армаду» Філіпа II . Іспанська зоря згасла, Англія ж стала «володаркою морів». У її прокинувся інтерес до вітчизняної історії. Театральний кін заполонили «історичні хроніки» - дійства більш епічні, ніж драматичні. Не дивно, що початок творчості Шекспіра проходив під знаком цього жанру.



Вчитель світової літератури

Пишучи жорстокі криваві хроніки, Шекспір, однак, не переставав тоді ще вірити у загальну справедливість, духовний поступ людства. Англійський театр часів королеви Єлизавети орієнтувався радше на середньовіччя , аніж на античність. Шекспір руйнував (чи краще сказати , переглядав) усі загальноприйняті жанрові утворення , бо належав до епохи Відродження , що було добою велетенського зламу, кардинального історичного переходу.


Вчитель історії:

Але і це ще не все. Багато важить, що англійський Ренесанс – явище досить пізнє, особливо у порівнянні з італійським і навіть французьким. Британія тільки-но стала на шлях національного піднесення , як європейське Відродження, якому вона всім завдячувала, опинилося на порозі глибокої кризи. То була криза ренесансного гуманізму: не пощастило побудувати земний рай замість милого Середньовіччю раю небесного.

Накладання англійського прогресу на загальну духовну кризу доби загострювало відчуття суперечності навколишнього буття, плекало настрої суцільного розлому.
Вчитель світової літератури

Саме ці настрої й утворили шекспірівський театр з його мішаниною всіх форм, усіх ідей, усіх уподобань, з його величчю й блюзнірством, з тією несподіваною правдою життя , яка з усієї «протиприродної » мішанини живиться.


Вчитель історії:

Єлизаветинська Англія як швидко піднеслася, так і швидко впала. Звичайно не як держава – як ідея. Інакше кажучи, впала в очах ренесансних гуманістів, що схильні були до ідеалізації людського розуму і благородства. Держава і далі зміцнювала свою владу, загарбувала чужі землі – одне слово, «підносилась», але, спираючись на беззаконня, на цинічну нерозбірливість у засобах. І віра в неї дедалі швидше танула, бо ставало дедалі помітніше, що метою держави не була людина, її духовна свобода і особисте щастя, а був , як і завжди, як і всюди, перерозподіл багатства і влади. Як бачимо, дійсність болісно розійшлася з ренесансним ідеалом.


Вчитель світової літератури

Красномовним наслідком Шекспірівських розчарувань і прозрінь стали його безсмертні трагедії «Гамлет» та «Король Лір», бо на них лежить помітний відбиток нового зламу, переоцінки цінностей. Герої Шекспіра теж потрапляють в полон ренесансних ілюзій…

Як не дивно, свої п’єси Шекспір розглядав здебільшого , як ремесло, а від сонетів очікував , що вони подарують йому безсмертя.

Надгробків царських мармурові плити

Переживе потужний мій рядок,

І образ твій, немов із міді литий

У вічність перейде…

Так звертався він до коханої. А іншим адресатом його сонетів був юний , шляхетний і вродливий друг. Хто вони такі , достеменно, певна річ, невідомо.


Вчитель історії:

Однак, щодо друга, шекспірівські біографи найчастіше вказують або на графа Пемброка, або на графа Саутгемптона. А «смагляву леді сонетів»

( так її названо в однойменній п’єсі англійського драматурга Бернарду Шоу) , найохочіше ототожнюють із Мері Фітон, придворною дамою королеви Єлизавети. Є й інші кандидатки. Одна з них – оксфордська шинкарка, мати поета Вільяма Давенанта, можливо, Шекспірового сина.
Вчитель світової літератури

Сонет є досить сталою літературною формою. Виник на Сицилії у 13 столітті. І відтоді майже не змінився, хоча сонет має різновиди.


Учні пригадують відомості з теорії літератури

  • класичний італійський сонет – схема на проекторі , потім демонструють відмінності таких видів:

  • хвостатий сонет

  • перекинутий сонет

  • кульгавий сонет

  • безголовий сонет

  • половинчастий сонет




  • Робота в зошитах - учні записують в зошит схему «Ознаки шекспірівського сонета»




  • Учні розповідають напам’ять сонети(за вибором) англійською, українською та російською мовами

  • Творча група підібрала музику та відеоряд до сонетів


Вчитель світової літератури

Так, дуже суперечливі почуття виражає Шекспір у своїх сонетах: любов небесна – любов земна, повага – презирство, вірність – зрада тощо. Це і є незрівнянна шекспірівська іронія, та сама, завдяки якій усі його комедії ніби сумні, а всі трагедії через свою надмірну крива вість здатні викликати почуття якоїсь несправжності. Інколи такі риси шекспірівського генія і вдачі звуть «подвійним баченням», адже воно охоплює весь білий світ у його недосконалості, всій суперечливості й водночас – у всій величі.



Так-так, судячи з усього, людина лише наближається до безпомилковості, але й ніде й ніколи її не досягає. І це буде темою нашого наступного уроку за п’єсою «Гамлет» : «Світ, що оточує принца, є здоровим, а хворим є сам принц…Чи навпаки?»

Вчитель історії : А ми з вами разом розберемося, на яку ж «хворобу» захворів англійський та європейський світ у Новий час…

Домашнє завдання:

світова література: прочитати трагедію «Гамлет»

всесвітня історія : опрацювати тему «Англія наприкінці 18 ст.», повторити тему «Промисловий переворот в Англії»
Каталог: bitstream -> 123456789
123456789 -> Урок позакласного читання у 8 класі Презентація проекту
123456789 -> Творчість А. Міцкевича апогея польського романтизму
123456789 -> Ключове запитання: Справжній Митець… Який він? Для реалізації проекту було створено групи „Біографи”
123456789 -> В. Стефаник. Новаторство письменника. Експресіонізм у його творчості
123456789 -> Урок 1 Тема. Як не любить той край Матеріал уроку. Володимир Сосюра "Як не любить той край "
123456789 -> Конспект уроку із світової літератури для 7 класу Тема. Поетизація давньоруської минувшини в баладі О. С. Пушкіна «Пісня про віщого Олега»
123456789 -> 5 клас Тема уроку. Шлях Мауглі від вихованця джунглів до їх володаря. Мета уроку


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

«Єлизаветинська епоха». Вільям Шекспір. Сонети iconУрок англійської мови та світової літератури з теми: «Вільям Шекспір. Сонети» 8 клас
Мета уроку: ознайомити учнів з біографією І віхами творчості видатного англійського драматурга та поета; поглибити знання школярів...
«Єлизаветинська епоха». Вільям Шекспір. Сонети iconКонспект уроку з зарубіжної літератури 8 клас
Вільям Шекспір (1564–1616) — геніальний англійський драматург І поет доби Відродження. Сонети. Основні теми сонетів В. Шекспіра –...
«Єлизаветинська епоха». Вільям Шекспір. Сонети iconУроку : Вільям Шекспір геніальний англійський драматург і поет доби
Тема уроку: Вільям Шекспір геніальний англійський драматург І поет доби Відродження. Заглиблення в людську психологію, поетизація...
«Єлизаветинська епоха». Вільям Шекспір. Сонети iconПерлини світової лірики вільям шекспір
Редактори М. І. I гнатенк о, Ф. Ф. Скля р Художник В. Я. Чебанни к Художній редактор Б. Л. Тулі н Технічний редактор Є. Ю. 3 еленков...
«Єлизаветинська епоха». Вільям Шекспір. Сонети iconВільям Шекспір
Ввести нові слова. Удосконалювати навички читання. Вчити ставити питання про життя та творчість людей, відповідати на них згідно...
«Єлизаветинська епоха». Вільям Шекспір. Сонети iconВільям Шекспір — великий поет І драматург доби Відродження. «Шекспірівське питання». Розкриття особливостей ренесансного сприйняття кохання в сонетах В. Шекспіра. Хід уроку
На попередньому уроці ми доторкнулися до мистецтва епохи Відродження. Тож перевіримо ваші знання та увагу
«Єлизаветинська епоха». Вільям Шекспір. Сонети iconТема. Вільям Шекспір — зірка англійської доби Відродження
В. Шекспіра; з'ясувати суть «шекспірівського питання»; розвивати навички роботи з довідковою лі­тературою; розширювати кругозір учнів;...
«Єлизаветинська епоха». Вільям Шекспір. Сонети iconВільям Шекспір великий поет І драматург епохи
Я створив тебе істотою не небесною, але й не земною, не смертною, але й не безсмертною, щоб ти, позбавилась сумнівів, сам зробився...
«Єлизаветинська епоха». Вільям Шекспір. Сонети iconВеб-квест із зарубіжної літератури «Вільям Шекспір Трагічне кохання Ромео І Джульєтти»
Доброго дня, шановні восьмикласники ! Я, Вороніна Лариса Анатоліївна,учитель зарубіжної літератури Глибоцької гімназії запрошую вас...
«Єлизаветинська епоха». Вільям Шекспір. Сонети iconКонспект уроку із зарубіжної літератури в 8 класі Михайляк Галини Григорівни 2014 Тема. Позакласне читання. Вільям Шекспір «Король Лір»
Мета: розшири знання учнів про творчість англійського письменника, допомогти учням зрозуміти зміст твору, його ідейно-художні особливості;...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка