З журналу «Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах»



Скачати 125.86 Kb.
Дата конвертації19.10.2017
Розмір125.86 Kb.

З журналу

«Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах» видавництва «Педагогічна преса»

http://www.ped-pressa.kiev.ua/zhurnali_izdatelstva.php

Тетяна Чумак,

учитель-методист Ічнянської гімназії імені С. Васильченка,

Чернігівська область
Літературно-мистецька вітальня

Моя любове, я перед тобою…” (інтимна лірика Ліни Костенко)


Мета: допомогти учням пізнати багатогранний різнобарвний світ інтимної лірики Ліни Костенко; формувати високий естетичний смак, тонке сприйняття і розуміння поетичних текстів; удосконалювати навички виразного читання та аналізу ліричних творів; виховувати шляхетність почуттів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет письменниці, збірки її поезій, букет троянд, аудіозаписи творів Ф.Шопена, Л.-В.Бетховена, Е.Гріга, Р.Паулса, запис концерту Саші Суботи, репродукції картин, плакати із висловами:
1. Моя любове! Я перед тобою.

Бери мене в свої блаженні сни.

Ліна Костенко

2. Я думаю про Вас. Я знаю, що Ви є.

Моя душа й від цього вже світає.

Ліна Костенко

3. Краса – і тільки, трішечки краси,

душі нічого більше не потрібно.

Ліна Костенко

4. Це тихе сяйво над моєю долею! –

воно лишилось на усе життя.

Ліна Костенко




План та хід уроку



Вступне слово учителя:

Ліна Костенко – сильна особистість, кредо якої – свобода і правда. Нас вражає потужна громадянська лірика цієї поетеси, що вистояла в часи тотального запустіння, страху, пристосуванства, захоплює її мужність і сила духу. Та Ліна Костенко – жінка, і їй, як і кожній жінці, дароване Всевишнім щастя кохати й бути коханою. Однак далеко не в кожного це священне почуття викликає такі потужні зримі образи, виливається в такі прекрасні, неповторні рядки.


Учениця читає вірш Ліни Костенко:

* * *


Двори стоять у хуртовині айстр.

Яка рожева й синя хуртовина!

Але чому я думаю про Вас?

Я Вас давно забути вже повинна.

Це так природно – відстані і час.

Я вже забула. Не моя провина –

то музика нагадує про Вас,

то раптом ця осіння хуртовина.

Це так природно – музика, і час,

і Ваша скрізь присутність невловима.

Двори стоять у хуртовині айстр.

Яка сумна й красива хуртовина!


Учитель:

  • Які образи переважають у цьому вірші – зорові чи слухові?

  • Яка картина виникає в уяві?

  • Яке слово надає картині рухомості?

  • До якого жанру можна віднести вірш?

А ось яке оригінальне жанрове визначення дала віршам сама Ліна Костенко:


Є вірші – квіти.

Вірші – дуби.

Є іграшкові вірші.

Є рани.


Є повелителі і раби.

І вірші є – каторжани.

Крізь мури в’язниць,

по тернах лихоліть –

ідуть, ідуть

по етапу століть…


Задіявши своє образне мислення, до якого жанру віднесемо цей вірш?

Так, поезія Ліни Костенко про кохання – це не вірші, а квіти. Їх об’єднує спільний настрій тихого суму. А ще – музично-малярська палітра. “Двори стоять у хуртовині айстр. Яка рожева й синя хуртовина!” – можна уявити картину котрогось із імпресіоністів. А слово хуртовина надає рухомості картині, вона міниться барвами і… звучить. Звідкись з’являється музика – як природне продовження візуально-смислового ряду: спершу хуртовина айстр, далі думки про кохану людину всупереч забороні самій собі (“Але чому я думаю про Вас? Я Вас давно забути вже повинна”) і – музика.


Звучить “Місячна соната” Л.Бетховена.

Учень і учениця читають по черзі:

* * *


Осінній день березами почавсь.

Різьбить печаль свої дереворити.

Я думаю про тебе весь мій час.

Але про це не треба говорити.


Ти прийдеш знов. Ми будемо на “ви”.

Чи ж неповторне можна повторити?

В моїх очах свій сум перепливи.

Але про це не треба говорити.


Хай буде так, як я собі велю.

Свій будень серця будемо творити.

Я Вас люблю, о як я Вас люблю!

Але про це не треба говорити.


Учень-літературознавець:

Історія кохання на тлі сумного осіннього пейзажу. Найкраще створює гармонію з цим віршем картина І.Левітана “Золота осінь”. Осінь і кохання – в них багато краси і суму. Рефреном звучить “Але про це не треба говорити”. Лірична героїня звертається в думках до свого коханого спершу на “ти”, а потім з’являється це “Ви” – як навмисне відсторонення. Але почуттям не накажеш, і кохання проривається зойком: “Я Вас люблю, о, як я Вас люблю!”


Читати ці вірші неможливо без особливого душевного трепету. В цієї поетеси йдеться про шляхетні, високі почуття, які треба мати щастя пережити. Не до кожного приходить справжнє кохання. Не завжди маємо достойний об’єкт для любові. Ці проблеми Ліна Костенко вирішує дуже оригінально. Наприклад, скільки вже сказано, що нерозділене кохання – нещасливе. А тим часом ця думка в корені хибна, бо закохана людина переживає час свого цвітіння, незалежно від того, чи її люблять, чи й не відповідають на її почуття. Мабуть, вперше в усій українській літературі в “Світлому сонеті” Ліна Костенко змістила спектр дійсно у світлу сторону.


Звучить мелодія Раймонда Паулса “Присвята Ніно Рота”.
Учениця:

Світлий сонет


Як пощастило дівчинці в сімнадцять,

в сімнадцять гарних, неповторних літ!

Ти не дивись, що дівчинка сумна ця.

Вона ридає, але все, як слід.

Вона росте ще, завтра буде вищенька.

Але печаль приходить завчасу.

Це ще не сльози – це квітуча вишенька,

що на світанку струшує росу.

Вона в житті зіткнулась з неприємністю:

хлопчина їй не відповів взаємністю.

І то чому: бо любить іншу дівчину,

а вірність має душу неподільчиву.

Ти не дивись, що дівчинка сумна ця.

Як пощастило дівчинці в сімнадцять!


Учитель:
  • Чи немає в цьому вірші чогось парадоксального? (Пощастило – ридає).


  • Де шукати розгадку цього парадокса? (“Вона росте ще…”, тобто в неї в житті все ще попереду).

  • Чому поезія має саме таку назву?

  • Що таке сонет? Доведіть, що твір є сонетом.

  • Чи можна твердити, що поезія “Світлий сонет” має обрамлення?

  • Якою постає головна героїня твору? Як ставиться авторка до своєї героїні?

  • Чи є у вірші докір юнакові, який не відповів на першу закоханість ровесниці? Чому?

  • Чи подобається вам головна думка твору? А як ви розцінюєте право на нерозділене кохання? Чи варто в такому випадку боротися за своє щастя, зробити все для того, щоб ваш обранець відповів на почуття? Як ви вважаєте, чи це можливо зробити?


Учень- критик:

У віршах Ліни Костенко передано весь діапазон цього найвищого і найсвятішого людського почуття: від потаємного спалаху душі, виокремлення коханої людини з тисячі інших людей, появи довір’я до обранця, наснаги й вершини почуттів до розумного усвідомлення кохання як щастя і як випробування. Часом здається, що жінка, здатна на такі почуття, прийшла в наш бурхливий вік із часів лицарства і ніяк не звикне до стану емансипованої жінки, що дала право чоловікам дивитися на неї як на рівню. Ця жінка сумує за часом, коли їй поклонялися, коли вона могла розраховувати на силу своєї слабкості. Тож і сумує вона за втраченим. З іншого боку, лірична героїня Ліни Костенко – і в любові сильна духом, вольова людина. Адже тільки сильні можуть бути гордими і стриманими в коханні, не нав’язувати своїх почуттів, мужньо витримувати розлуку.



Звучить мелодія Р.Паулса з к/ф “Довга дорога в дюнах”.
Читець:

* * *


Як холодно! Акація цвіте.

Стоїть, як люстра, над сирим асфальтом.

Сумної зірки око золоте,

і електричка скрикнула контральто.

Я тихо йду. Так ходять скрипалі,

не сколихнувши музику словами.

Єдина мить – під небом на землі

отак побути наодинці з Вами!

Ви теж, мабуть, десь тихо ідете.

Страждання наше чисте і терпляче.

Як холодно!.. Акація цвіте.

Як холодно! Душа за Вами плаче.


Учитель:
  • Для чого слугує антитеза в першому рядку?


  • Створіть словесний малюнок розквітлого дерева акації на освітленій міській вулиці після дощу. Які рядки вірша підказують вам саме таку, як ви описуєте, картину?

  • Як ви розумієте фразу:

Єдина мить – під небом на землі

отак побути наодинці з Вами?

  • Про холод у природі чи про холод від неможливості щастя бути разом з коханим йдеться в останній строфі?

  • Чому авторка пише займенник “Ви” з великої букви?


Звучить ноктюрн Ф.Шопена.

Читець:

* * *


Не треба класти руку на плече.

Цей рух доречний, може, тільки в танці.

Довіра – звір полоханий, втече.

Він любить тиху паморозь дистанцій.

Він любить час. Хвилини. Дні. Роки.

Він дивний звір, він любить навіть муку.

Він любить навіть відстань і розлуку,

але не любить на плечі руки.

У цих садах, в сонатах солов’їв

він чує тихі кроки браконьєра.

Він пастки жде від погляду, від слів,

і цей спектакль для нього не прем’єра.

Душі людської туго і тайго!

Це гарний звір, без нього зле живеться.

Але не треба кликати його.

Він прийде сам і вже не відсахнеться.


Учитель:

  • Як у цій поезії сказано про довір’я?

  • Чи погоджуєтеся ви з думкою поетеси, що довір’я треба заслужити, а не добиватися його розв’язною поведінкою? Чому?

  • Які рядки вірша вам найбільше подобаються і чому?

  • Тема любові є невичерпною, бо невичерпним є духовний світ людини. І кристал кохання в ліриці Ліни Костенко має безліч граней. Це самозреченість і відчай, втіха і смуток, беззахисність і сила; єдине залишається незмінним – висока шляхетність почуттів. Для неї любов – явище духовно піднесене. Це не старомодність, а глибоке розуміння святості почуття.


Звучить лірична мелодія.

Читець:

* * *


Я дуже тяжко Вами відболіла.

Це все було як марення, як сон.

Любов підкралась тихо, як Даліла,

А розум спав, довірливий Самсон.


Тепер пора прощатися нам. Будень.

На білих вікнах змерзли міражі.

І як ми будем, як тепер ми будем?!

такі вже рідні і такі чужі.


Ця казка днів – вона була недовгою.

Цей світлий сон – пішов без вороття.

Це тихе сяйво над моєю долею! –

воно лишилось на усе життя.


Учитель:

Щоб уповні зрозуміти сенс порівняння Любов підкралась тихо, як Даліла, / А розум спав, довірливий Самсон, потрібно знати старозавітну притчу про Самсона (Біблія, Книга Суддів, 13 – 17; Леся Українка, Самсон і Даліла”).


Учень-історик:

Самсон – Богом обраний назорей – був наділений надзвичайною силою. Одначе силу цю він міг утратити, якби йому обстригли волосся. Біда в тому, що він закохався у підступну жінку, філістимлянку на ім’я Даліла, яка тричі намагалася вивідати у Самсона джерело його сили, щоб видати його ворогам. Самсон обманював її, вигадуючи неправдиві способи себе звоювати, а Даліла вночі намагалася їх здійснити: оплутувала його сирими тятивами, новими нитками, пришивала пасма його волосся до тканини. Та щоразу, як на сплячого Самсона нападали вороги (а це були філістимляни, як і Даліла), він легко виривався. А Даліла все мучила його докорами, мовляв, мало ти мене любиш, якщо не хочеш відкрити своєї таємниці. Нарешті Самсон не витримав і все їй розповів. Уночі, коли Самсон міцно заснув, Даліла обстригла йому волосся і впустила ворогів. Філістимляни полонили й осліпили Самсона, закували в ланцюги і примусили обертати млинове колесо. А тим часом волосся його відростало, і ось одного разу, коли сліпого Самсона привели на свято принесення жертви Дагонові (якого філістимляни мали за Бога) у храм, де зібралося багато філістимлян, він возніс до Господа молитву – і до нього повернулася його нелюдська сила. Тоді він обійняв два найбільші стовпи, що тримали склепіння храму, і зрушив їх. Так під уламками храму загинув і Самсон, і його вороги.



Учитель:

Така біблійна розповідь. А на її тлі вимальовується сюжет вірша. Розум вічно опирається голосу серця. Боротися з коханням виснажливо і гірко: Я дуже тяжко Вами відболіла.

І часто розмиваються обриси дійсності і сну: це все було як марення, як сон. Від сну веде ниточка до нашої легенди. Бо саме уві сні Самсон втратив свою силу – і через це марення-сон розум припинив опиратися.
Читець:
* * *

Такий чужий

і раптом – неминучий,

Химери хмар задушать горизонт.

Земля вдихне глибинно і жагучо

на вишняках настояний озон.

Мені нестерпно, душно, передгрозно.

Ліловим чадом туманіє без.

Гудуть ліси, риплять вербові кросна,

парчеву зливу виткавши з небес.

Лягла грози пульсуюча десниця

на золоте шаленство голови.

Мені, мабуть, ніколи не досниться

сліпучий спалах чистої жаги.

Гроза мені погрожує громами,

закутий біль спинає на диби.

Нехай смакують почуття гурмани,

а ти стихія – любиш, так люби!

Чи ще тебе недоля не намучила?

Чи не сліпить грозою ткана ніч?

Люблю.

Чужого.


Раптом – неминучого.

Тужу тонкою млістю передпліч.


Учитель:

  • Чи погодитесь ви, що це вірш про грозу? Можливо, він про грозу почуттів?

  • Знайдіть на картині С.Васильківського “Перед грозою” мотиви, що відповідають настроєві вірша.

  • Знайдіть рядок вірша, який відтворює грозову стихію природи і людського почуття (“Сліпучий спалах чистої жаги” – любов-блискавка).

  • Чому гроза “погрожує громами, закутий біль спинає на диби”? (Це електричні розряди у природі, а в людини – вибух почуттів).

  • Коли в природі відбувається гроза? Поясніть це явище з фізичної точки зору.

  • Чому саме з цим явищем порівнюється почуття кохання? Яким означенням його можна схарактеризувати? (Стихійне, грозове, шалене). Яке підтвердження можна знайти в тексті?

  • Чому висновок: “такий чужий – і раптом неминучий”? (Так, як неминуча гроза – адже стихії нічим не стримаєш).


Звучить п’єса М.Альбера “Почуття”

з концерту Саші Суботи. На фоні мелодії читається вірш (мелодекламація)

Читець:

* * *


Моя любове! Я перед тобою.

Бери мене в свої блаженні сни.

Лиш не зроби слухняною рабою,

не ошукай і крил не обітни!

Не допусти, щоб світ зійшовся клином,

і не приспи, для чого я живу.

Даруй мені над шляхом тополиним

важкого сонця древню булаву.

Не дай мені заплутатись в дрібницях,

не розміняй на спотички доріг,

бо кості перевернуться в гробницях

гірких і гордих прадідів моїх.

І в них було кохання, як у мене,

і від любові тьмарився їм світ.

І їх жінки хапали за стремена,

та що поробиш, – тільки до воріт.

А там, а там… Жорстокий клекіт бою

і дзвін мечів до третьої весни…

Моя любове! Я перед тобою.

Бери мене в свої блаженні сни.


Учитель:

Чому звернення до любові схоже на молитву?


Чим викликані благання ліричної героїні?

Які асоціації у вашій уяві викликає епітет “блаженні”?

Які настрої переважають у творі?

Від чого застерігає себе й своє почуття лірична героїня? Чому?

Яку роль відіграє рефрен?
Первинне усвідомлення матеріалу.

Поезії, з якими ви сьогодні ознайомились, є класикою української любовної лірики. Вони красиві своєю викінченістю, довершеністю. Нічого зайвого – і все сказано. У книзі Ліни Костенко “Вибране” інтимна лірика зібрана в розділі “Безсмертним рухом скрипаля”.



  • Який вірш вам найбільше запам’ятався? Чому?

  • Які відтінки має почуття кохання в ліричній інтерпретації Ліни Костенко?

  • Як ви вважаєте, справжнє почуття сором’язливе і потаємне чи відверте й амбітне, самовпевнене? Чому?

  • Чи завжди людина певна, що кохання принесе їй щастя, що вона зможе відповісти любов’ю на любов?

У інтимній ліриці Ліни Костенко жінка виступає шляхетною, інтелектуальною і високодуховною особистістю. Дуже часто вона наділена рисами середньовічної прекрасної дами. Як ви вважаєте, це доречно чи ні?
Завдання додому:

Грецька поетеса Сафо в одному з віршів сказала: “Людина в щасті рівня Богові”. Доведіть цю думку на матеріалі поезій Ліни Костенко.



Вивчіть один з віршів напам’ять.

Література:

  1. Клочек Г. Ліна Костенко. – Кіровоград, 1999.

  2. Костенко Л. Вибране. – К. – 1989.

  3. Мовчан Р.В., Ковалів Ю.І., Погребенник В.Ф., Панченко В.Є. Українська література. 11 клас. Підручник для середньої школи. – К., “Перун”. – 2001.

  4. Овдійчук Л. Вивчення творчості Ліни Костенко в школі. Посібник для вчителя. – Тернопіль, “Підручники й посібники”. – 2002.

  5. Реваха В. Щоб відбулось життя… // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2007. - № 2.

  6. Савка М. Ліна Костенко. // Усе для школи. Українська література. 11 клас. – 2001. – вип. 6.

  7. Семенюк Г., Ткачук М., Ковальчук О. Українська література. Підручник для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К., “Освіта”. – 2006.

  8. Слоньовська О.В. Конспекти уроків з української літератури. 11 клас. Нове прочитання творів. – Кам’янець-Подільський, “Абетка”. – 2003.

  9. Срібний птах: Хрестоматія з української літератури для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Частина ІІ. Упорядники Г.Семенюк, М.Ткачук, А.Гуляк. – К., “Освіта”. – 2006.






Каталог: files -> новини -> ОСТАННІ НОВИНИ 2010 -> 0314
0314 -> З журналу «Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах»
ОСТАННІ НОВИНИ 2010 -> Грінченківські читання іппо ку імені Бориса Грінченка 7 грудня 2010 року Оксана Євгеніївна Матвійчук
ОСТАННІ НОВИНИ 2010 -> Фрагменти уроку позакласного читання та розвитку мовлення 4 клас І. О. Большакова
ОСТАННІ НОВИНИ 2010 -> План-конспект уроку Предметна сторінка класного журналу Календарно-тематичний план (заголовок)
ОСТАННІ НОВИНИ 2010 -> Есе як вид роботи з розвитку писемного мовлення школярів
ОСТАННІ НОВИНИ 2010 -> Навчання історії у профільних класах: теорія І практика
ОСТАННІ НОВИНИ 2010 -> Методичні рекомендації щодо вивчення світової літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2010-2011 навчальному році лист мон
ОСТАННІ НОВИНИ 2010 -> Каденюк Леонід Костянтинович Герой України. Перший космонавт незалежної України, народний депутат України 4-го скликання
0314 -> З журналу «Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах»


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

З журналу «Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах» iconДивослово (українська мова й література в навчальних закладах)
Наукові параметри аналізу тексту/ М. Пентилюк //Дивослово (українська мова й література в навчальних закладах): Викладання мови І...
З журналу «Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах» iconПрограма вступних випробувань «дитяча література»
...
З журналу «Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах» iconУкраїнська мова 1-4 класи загальноосвітніх навчальних закладів з російською мовою викладання Пояснювальна записка
Українська мова як державна вивчається в усіх навчальних закладах України, у тому числі й у школах з російською мовою викладання
З журналу «Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах» iconФорма № н 04 львівський національний унверситет імені івана франка кафедра теорії літератури та порівняльного літературознавства “затверджую
«Історії світової літератури (Середньовіччя. Відродження)» для студентів за напрямом підготовки – Філологія, спеціальності – «українська...
З журналу «Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах» iconПрограма фахового іспиту для вступників на освітньо-кваліфікаційний рівень „ спеціаліст
Українська мова – державна мова України. Українська мова серед інших мов світу. Українська мова як національна мова українського...
З журналу «Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах» iconКонцепція І. Франка еволюції романного жанру
Мова І література (російська). Мова І література (англійська або німецька); 02030302 Мова І література
З журналу «Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах» iconПрограма для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи
Українська мова як державна вивчається в усіх навчальних закладах України, у тому числі й у школах з російською мовою викладання
З журналу «Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах» iconУкраїнська мова Опрацювати §21, Впр. 4 (с. 75)
Українська література Біографія В. Сосюри (с. 60-62), вивчити вірш напам’ять «Любіть Україну»


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка