Департамент освіти і науки Дніпропетровської облдержадміністрації
Дніпропетровський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Навчально-методична лабораторія суспільних дисциплін
Завдання II етапу Всеукраїнської олімпіади з історії
2013-2014 навчальний рік
8 клас
Шановні учні!
Завдання з вибором однієї відповіді вважається виконаним правильно, якщо учень указав букву лише правильної відповіді. В усіх інших випадках (вибрано іншу відповідь; вибрано дві відповіді; відповідь відсутня) завдання вважається невиконаним.
Завдання з двома і більше відповідями, завдання на заповнення таблиць, виконання завдань на контурній карті, завдання на розпізнавання пам’яток культури є виконаним частково, якщо учень правильно вказав один чи декілька із можливих варіантів відповіді, і повністю виконаним, якщо учень правильно назвав всі варіанти.
Виконання завдань на встановлення хронологічної послідовності подій оцінюється повною кількістю запропонованих балів, якщо учень навів правильну послідовність повністю (розташував правильно всі події чи явища).
Творчі завдання ІІІ рівня оцінюються повними балами в тому випадку, коли написана повна і правильна відповідь і показана власна думка та оцінка подій чи явищ.
Термін виконання завдання – 120 хвилин
Загальна кількість балів — 85
I рівень
Виконайте завдання та правильні відповіді обведіть кружечком. Кожна правильна відповідь у завданнях № 1-6 оцінюється 1 балом. Всього балів - 15
1. До наведених дат підберіть відповідні події.
1. 1199 р. 3. 1073 р. 5. 1170 р.
2. 1203 р. 4. 1205 р.
А. Здобуття Романом Мстиславичем Києва.
Б. Битва під Завихвостом.
В. Створення єдиного Галицько-Волинського князівства.
Г. Загибель Романа Мстиславича.
Д. Роман Мстиславович стає князем у Володимирі.
2. Розташуйте історичні події у хронолонічній послідовності.
а) Укладення Кревської унії.
б) Поразка війська Свидригайла під Вількомиром.
в) Битва поблизу Синіх Вод.
г) Приєднання Волині до Великого князівства Литовського.
3. Установіть відповідність між ім'ям діяча культури та його характеристикою.
1. Г. Смотрицький А. Видатний письменник-полеміст, противник унії, останні роки унії, останні роки життя провів у монастирі на Афоні.
2. Л. Зизаній Б. Український першодрукар.
3. С. Кленович В. Автор першої граматики церковнослов'янської мови.
4. І. Вишенський Г. Письменник-полеміст, перший ректор Острозької академії.
Д. Латиномовний український поет, автор поеми «Роксоланія».
4. Про кого йдеться?
На початку XII ст. в межиріччі Волги та Оки закріпився один з синів Володимира Мономаха. Він прагнув захопити якнайбільше земель, вів тривалу боротьбу за Київ. Став великим київським князем. На час його правління припадає перша письмова згадка про Москву. ______________________________________________________________________
5. Під якою буквою на фото зображено Спасо-Преображенський собор у Чернігові, збудований в ХІ ст.:
  
6. Кому належить слова: «На цьому стою і не можу інакше»:
а) Ж. Кальвін; б) Т. Мюнцер; в) М. Лютер; г) І. Лойола; д) Карл I;
II рівень
Всього балів - 35
7. Поясніть поняття: реформація, конкордат, реконкіста, стани, закуп, чинш, ставропігія, вертеп.
За кожну правильну відповідь – 2 бали. Максимальна кількість балів — 16
8. Заповніть таблицю «Запорізька Січ — державно-політичне утворення українського народу» за поданими критеріями.
Ознаки державності
|
Їхні прояви
| -
|
| -
|
| -
|
| -
|
|
За вірну відповідь — 8 балів
9. Закінчіть речення.
а) Кінцевий пункт подорожі Васко да Гами ________________________________________
б) Жителі Перу ________________________________________________________________
в) Назви вітрильників, що приймали участь у першій подорожі Колумба _______________
г) Територія, яку іспанці назвали «Новою Іспанією»_________________________________
д) Приклад для визначення сторін горизонту_______________________________________
е) Завойовник інків_____________________________________________________________
За кожну вірну відповідь - 1 бал. Всього — 6 балів.
10. Доповніть відповідь одним із вказаних прізвищ в дужках.
а) Руська уніатська церква пережила внутрішню реформацію: піднесення чернечого життя, дисципліни духовенства, його освітнього рівня за митрополита ______________ (Михайла Рогози, Іпатія Потія, Веніаміна Рутського), а православна – за митрополита ______________ (Іова Борецього, Петра Могили, Сильвестра Косова).
б) Скориставшись перебуванням у Києві в _______ (1615, 1620, 1632) році Єрусалимського патріарха Теофана _______________ (Костянтин Острозький, Веніамін Рутський, Петро Сагайдачний) домігся від нього висвячення на православного митрополита Київського ____________ (Іова Борецького, Єлисея Плетенецького, Петра Могили), а також п'яти єпископів для тих єпархій, владики яких неперейшли в унію.
За кожну вірну відповідь - 1 бал. Всього — 5 балів.
III рівень
Всього балів - 35
11. На контурній карті:
1. Покажіть місце заснування першої Січі князем Д. Вишневецьким (Байдою).
2. Позначте території Запорізької Січі на початок XVII ст.
3. Позначте цифрами місця розташування Січей у XVI — XVII ст. та вкажіть їхні назви.
4. Покажіть напрямки морських походів запорожців під проводом П. Конашевича-Сагайдачного.
5. Позначте місце і дату битви польського війська за участю запорожців, очолюваних П. Конашевичем-Сагайдачним проти турків.
Максимум балів - 15
12. На малюнку зображено план військової фортеці. Як вона називалась? Коли й ким вона була збудована? Що відбувалося з нею пізніше?
Максимум балів — 10
1 3. Дайте стислу характеристику історичному діячеві, зображеному на малюнку, за таким планом:
1) Назвіть ім'я діяча і період, у який він жив.
2) Чим уславилася ця людина?
3) Дайте власну оцінку його внеску в історію та культуру
України.
Максимум балів - 10
Поділіться з Вашими друзьями: |