Експрес-бюлетень



Скачати 215,45 Kb.
Дата конвертації03.07.2017
Розмір215,45 Kb.

Департамент освіти Вінницької міської ради

Міський методичний кабінет




ЕКСПРЕС-БЮЛЕТЕНЬ

фахової інформації з української мови і

літератури №25

Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення української мови та літератури в загальноосвітніх навчальних закладах



у 20162017 навчальному році

mova liter

Серпень 2016



ЗМІСТ

Про структуру 2016/2017 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів (Лист МОН № 1/9-296 від 09.06.2016 року) 3


Особливості вивчення української мови та літератури у 8 класі у 2016/2017 навчальному році 9

Онлайн-ресурси, де можна почитати про літературу 12


Питання, яким слід приділити увагу під час проведення шквльних методичних об’єднань учителів української мови і літератури 13
Список творів для ЗНО з української мови та літератури

2017 рік 14

Календар знаменних дат на вересень-грудень 2016 року 17

Лист МОН № 1/9-296 від 09.06.2016 року

MIHICTEPCTBOOCBITИI НАУКИ УКРАЇНИ

№ 1/9-296 від 09 червня 2016 року

Департаменти (управління) освіти і науки


обласних та Київської міської державних адміністрацій
Загальноосвітні навчальні заклади

Про структуру 2016/2017 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів

Відповідно до статті 16 Закону України "Про загальну середню освіту" структуру навчального року та строки проведення канікул встановлюють загальноосвітні навчальні заклади за погодженням з відповідними органами управління освітою. При цьому навчальний рік у загальноосвітніх навчальних закладах незалежно від підпорядкування, типів і форм власності розпочинається у День знань - 1 вересня і закінчується не пізніше 1 липня наступного року, а тривалість канікул протягом навчального року не може бути меншою 30 календарних днів без врахування днів, коли діти припиняли навчання з незалежних від них причин (карантин, температурний режим тощо).

У межах часу, передбаченого робочим навчальним планом, загальноосвітнім навчальним закладом встановлюється тривалість навчального тижня на весь навчальний рік. У випадку встановлення 5-денного навчального тижня відпрацювання уроків по суботах (з метою надолуження навчального матеріалу, чи продовження канікул та скорочення опалювального сезону) не допускається, оскільки це призведе до перевищення тижневого гранично допустимого навантаження на учнів.

Відповідно до Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 30 грудня 2014 року № 1547, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 лютого 2015 за №157/26602 учні 4, 9 та 11 класів складають державну підсумкову атестацію. Перелік предметів для державної підсумкової атестації, форму та терміни її проведення Міністерством освіти і науки України буде затверджено додатково.

Загальноосвітні навчальні заклади спільно з органами державної влади та органами місцевого самоврядування приймають рішення щодо запровадження карантину, припинення чи продовження навчального процесу з поважних причин, щодо надання учням вихідних для підготовки і проведення державної підсумкової атестації/зовнішнього незалежного оцінювання (якщо вони проводяться під час навчального процесу), щодо доцільності проведення навчальної практики та навчальних екскурсій, визначають дати проведення свята "Останній дзвінок" та вручення документів про освіту.

Зважаючи на викладене, кількість фактично проведених вчителями уроків може бути меншою від попередньо запланованої. В такому випадку навчальний заклад та вчителі обов’язково мають вжити заходів щодо освоєння учнями змісту кожного навчального предмета в повному обсязі за рахунок ущільнення, самостійного опрацювання, засобів дистанційного навчання тощо.

Менша кількість проведених вчителем уроків через об’єктивні обставини не може бути причиною вирахувань із його заробітної плати, оскільки Інструкцією про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти (пункт 77), затвердженої наказом Міністерства освіти України № 102 від 15.04. 1993, передбачено, що у випадку, коли в окремі дні (місяці) заняття не проводяться з незалежних від учителя (викладача) причин, його оплата здійснюється з розрахунку заробітної плати, встановленої при тарифікації, за умови, що вчитель (викладач) виконує іншу організаційно-педагогічну роботу.

Робочі навчальні плани на 2016/2017 навчальний рік складаються:



  • для 1-4 класів - за Типовими навчальними планами початкової школи, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 10.06.2011 № 572, із змінами згідно з наказом Міністерства освіти і науки України від 16.04.2014 № 460;

  • для 5-8-х класів - за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів II ступеня, затвердженими наказом МОНмолольспорту України від 03.04.2012 № 409 (в редакції наказу МОН України від 29.05.2014 № 664), із змінами згідно з наказом МОН України від 12.12.2014 № 1465;

  • для 9-х класів - зa Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженими наказом МОН України від 23.02.2004 №132, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 05.02.2009 № 66;

  • для 10-11-х класів - за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів III ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 №657;

  • для спеціалізованих шкіл (класів) з поглибленим вивченням окремих предметів, гімназій, ліцеїв, колегіумів: 5-8 класи - за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів II ступеня, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409 (в редакції наказу MOH від 29.05.2014 № 664), із змінами згідно з наказом МОН України від 12.12.2014 № 1465 (додаток 8 та (чи) інші відповідно до спеціалізації); 9 класи зa Типовими навчальними планами загальноосвітніх “навчальних закладів, затвердженими наказом МОН України від 23.02.2004 № 132, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 05.02.2009 № 66; 10-11 класи - за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів III ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 657;

  • для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов: 1-4 класи - за Типовими навчальними планами початкової школи, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 10.06.2011 № 572, із змінами згідно з наказом МОН України від 16.04.2014 № 460 (додатки 4-5); 5-8 класи - за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів II ступеня, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 №409 (в редакції наказу МОН України від 29.05.2014 № 664), із змінами згідно з наказом МОН України від 12.12.2014 № 1465; 9 класи - за Типовим навчальним планом спеціалізованих шкіл цього типу, затвердженим наказом МОН України від 13.03.2006 № 182; 10-11 класи - за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів III ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 657 (додаток 19);

  • для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням предметів художньо-естетичного циклу: 1-4 класи - за Типовими навчальними планами початкової школи, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 10.06.2011 №572, із змінами згідно з наказом МОН України від 16.04.2014 № 460 (додатки 6-7); 5-8 класи - за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів II ступеня, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 №409 (в редакції наказу МОН України від 29.05.2014 № 664), із змінами згідно з наказом МОН України від 12.12.2014 № 1465 (додатки 6-7); 9 класи - за Типовими навчальними планами спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов та предметів художньо-естетичного циклу, затвердженими наказом МОН України від 13.05.2005 № 291; 10-11 класи за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів III ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 657 (додатки 21 та 22);

  • для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням окремих предметів: 8 класи - зa Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів II ступеня, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409 (в редакції наказу МОН від 29.05.2014 № 664), із змінами згідно з наказом МОН Украіни від 12.12.2014 №1465 (додаток 8 та (чи) інші відповідно до спеціалізаціі'); 9 класи - за Типовими навчальними планами, затвердженими наказом МОНмолодьспорт України від 23.05.2012 р. № 616;

  • для білінгвальних класів: 5-8 класи - за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів II ступеня, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409 (в редакції наказу МОН України від 29.05.2014 № 664), із змінами згідно з наказом МОН України від 12.12.2014 №1465; 9 класи - за Типовими навчальними планами, затвердженими наказом МОН від 07.07.2009 № 626; 10-11 класи - зa Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів III ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010№ 834, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 657 (додаток 20);

  • для вечірніх (змінних) загальноосвітніх шкіл: 5-8 класи - за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів II ступеня, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409 (в редакції наказу МОН України від 29.05.2014 № 664), із змінами згідно з наказом МОН України від 12.12.2014 № 1465 (додатки 14-17); 9 класи - за Типовими навчальними планами, затвердженими наказом МОН України від 23.02.2004 № 132, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 05.02.2009 р. № 66 (додатки 20, 21); 10-11 (12) класи - за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів III ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 р. №834, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05 .2014 № 657 (додатки 24, 25);

  • 9 класи, загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин з вивченням двох іноземних мов можуть користуватися варіантами навчальних планів, доведеними до місцевих органів управління освітою та навчальних закладів листом МОН України від 14.06.2005 № 1/9-321; для 10-11-х класів - за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів III ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05 .2014 №657 (додаток 15).

Для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з особливими освітніми потребами робочі навчальні плани складаються:

  • для підготовчого, 1-4 класів - за Типовими навчальними планами спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку (початкова школа), затвердженими наказом МОН України від 28.01.2014 № 80 (зі змінами, внесеними наказами МОН України від 11.02.2014 р. № 133 та від 15.07.2014 № 828);

  • для 5-7 класів - зa Типовими навчальними планами спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів II ступеня для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, затвердженими наказом МОН України від 22.04.2014 № 504 (зі змінами, внесеними наказом МОН України від 11.06.2014 p. № 701);

  • для 8-10 класів - за Типовими навчальними планами спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів II ступеня для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, затвердженими наказом МОН України від 09.04.2015 № 416 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 26.08.2008 р. № 778;

  • для 11-12 класів - за Типовими навчальними планами спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженими наказом МОН України від 12.02.2015 № 134.

Під час складання робочих навчальних планів для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з особливими освітніми потребами, дозволяється перерозподіл до 15 відсотків навчального часу, визначеного інваріантною частиною Типових навчальних планів. Всередині освітньої галузі перерозподіл здійснюється за погодженням із відповідним органом управління освіти, між галузями - за погодженням із Міністерством освіти і науки України.

Навчальні плани для учнів з помірною розумовою відсталістю складаються на основі Типових навчальних планів для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів I ступеня для розумово відсталих дітей з урахуванням особливостей психофізичного розвитку учнів.

Робочі навчальні плани розробляються загальноосвітніми навчальними закладами щорічно на основі Типових навчальних планів і затверджуються відповідним органом управління освітою. Варіант Типового навчального плану (з вибором мови навчання, з вивченням мови національної меншини, з вивченням двох іноземних мов, з вивченням християнської етики чи етики, з вибором профілю навчання тощо) навчальний заклад обирає самостійно в залежності від типу закладу, його спеціалізації, освітніх запитів учнів і їхніх батьків та з урахуванням кадрового та матеріально-технічного забезпечення.

Робочі навчальні плани розробляються у такій же формі та за тими ж рекомендаціями‚ як і в минулі роки (лист МОН України від 11.06.2014 № 1/9-303).

Індивідуальні й експериментальні робочі навчальні плани затверджуються департаментами (управліннями) освіти і науки обласних та Київської міської державних адміністрацій і до 25 серпня погоджуються департаментом загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України.

Міністр       Л. М. Гриневич



Особливості вивчення української мови та літератури

у 8 класі у 2016/2017 навчальному році

У навчальному процесі можуть бути використані підручники,які отримали гриф Міністерства освіти і науки України в 2016 році.



Підручники «Українська мова» для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів:

Автори: Авраменко О. М.; Заболотний О. В., Заболотний В. В.;

Пентилюк М. І., Омельчук С. А., Гайдаєнко І. В., Ляшкевич А. І.;

Глазова О. П.; Караман С. О.; Ющук І. П.; Даниленко О. М.;

Криган С.; Івашина Є. В.; Єрмоленко С. Я.; Сичова В. Г., Жук М. Г.,

Новосьолова В. І.; Бондаренко Н. В.

Підручники «Українська література» для 8 класу загальноосвітніх навчатьних закладів

Автори: Пахаренко В. І., Авраменко О. М., Борзенко О. І.,

Слоньовська О. В., Коваленко Л. Т., Міщенко О. І.

Підручники відповідають основним санітарно-гігієнічним та поліграфічним вимогам сучасних державних стандартів.Формування стійкої мотивації до навчання української мови і літератури забезпечене змістом, структурою та методичним апаратом.

Особлива увага приділяється мовленнєво-комунікативному розвиткові учнів. Є цікаві рубрики, що стимулюють інтерес дітей до мови і читання. У змісті і структурі підручників ураховано низку принципів: особистісно-мотиваційний, диференціації та індивідуалізації, креативності тощо. Наприкінці кожного розділу уміщено підсумкові завдання, різні словники, алгоритми аналізу мовно-літературних понять.



Електронні версії зазначених підручників розміщено на сайті Державної наукової устанои «Інститут модернізації змісту освіти»(imzo.gov.ua).

Звертаємо увагу на зміни у програмі «Українська мова,8 клас» (за рекомендаціями МОНу України):

У мовленнєвій змістовій лінії, підрозділі «Відтворення тексту» спрощено шляхом заміни виду роботи:«Вибірковий переказ розповідного тексту з елементами опису пам’яток історії й культури в науковому стилі» (усно) замінено на «в художньому»;«Вибірковий переказ розповідного тексту з елементами опису пам’яток історії й культури в публіцистичному стилі» (письмово) замінено на «докладний переказ».

У мовленнєвій змістовій лінії, підрозділі «Відтворення тексту» вилучено:«Стислий переказ розповідного тексту з елементами опису місцевості в художньому стилі» (усно),«Докладний переказ тексту художнього стилю із творчим завданням» (письмово).

У мовленнєвій змістовій лінії, підрозділі «Створення власних висловлень» вилучено:«Твір-оповідання на основі почутого (з обрамленням)».

У розділі «Повторення та узагальнення вивченого» вилучено: матеріал на повторення про словосполучення й речення; члени речення (також однорідні); звертання; вставні слова, просте й складне речення; пряма мова й діалог.

З розділу «Синтаксис. Пунктуація», зокрема з підрозділу «Словосполучення. Речення», вилучено: «Види речень за метою висловлювання й емоційним забарвленням речення (повторення)», «Речення поширені і непоширені».

У всіх розділах програми для 8 класу в рубриці «Внутрішньопредметні зв’язки» вилучено підпункти:«Лексикологія. Фразеологія», «Текст (риторичний аспект)».

Додано на повторення теми: «Лексикологія. Фразеологія. Морфологія. Основні правила правопису (за вибором учителя)».

Із розділу «Синтаксис. Пунктуація», зокрема з підрозділу «Словосполучення. Речення» перенесено теми: «Порядок слів у реченні. Логічний наголос», « Речення двоскладні й односкладні» до підрозділу «Просте речення», де й розглядається будова простого речення, види.

Здійснено перерозподіл годин: знято 2 години із теми «Речення із звертаннями, вставними словами (словосполученнями, реченнями)» і додано до теми «Речення з відокремленими членами».



Програма з української літератури, 8 клас

Вилучено з програми поезію Лесі Українки «Ви щасливі, пречистії зорі», твори В. Самійленка, Остапа Вишні, повість О.Бердника «Хто зважиться – вогнем наречеться».

Включено в програму твір Володимира Дрозда «Білий кінь Шептало», повість Юрія Винничука «Місце для дракона».

Вилучено літературознавчі поняття: «силабо-тонічне віршування», «трискладові віршові розміри», «асоціативні образи»,«літературний характер», «психологізм».

Онлайн-ресурси, де можна почитати про літературу:

«Читомо» – культурно-видавничий проект, один із найцікавіших і найоригінальніших порталів для тих, хто цікавиться літературою.

LITCENTR – культурна організація й онлайн-платформа, що займається промоцією літератури в Україні та поза її межами.

5 BOOKS – розмови про книжки з вітчизняними та зарубіжними блогерами.

«БУКМОЛЬ» – книжковий проект позиціонує себе як«віртуальний путівник літературним життям для батьків, дітей та всіх небайдужих до читання».

«Автура» надає найповнішу інформацію про українські видавництва і авторів.

«Буквоїд» – це український книжковий портал, на сайті якого публікуються анонси літературних подій, рецензії нових книжок, а також інтерв’ю з письменниками.

Портал сучасної української літератури «Укр.Літ», який заснувала Національна спілка письменників України.

Сайт «Українська літературна газета», а також періодичні видання:«Дивослово», «Українська мова і література в школі», «Українська мова і література в школах України».

Питання, яким слід приділити увагу під час проведення шкільних методичних об’єднань учителів української мови і літератури

• Навчально-методичне забезпечення викладання української мови і літератури в 5–11 класах у 2016–2017 роках.

• Компетентнісний підхід до викладання української мови і літератури.

• Специфіка викладання української мови і літератури за новою програмою в 8 класі.

• Проведення випереджувальних лекційно-практичних занять, ділових ігор, моделювання уроків із тем, передбачених новою програмою для 8 класу (із метою науково-методичної допомоги, активізації творчої діяльності вчителів).

• Інноваційні технології мотивації до читання та формування творчого читача.

• Аналіз результатів ДПА з української мови в 11 класі.

• Упровадження медіаосвіти та формування медіаінформаційної грамотності.

• Аналіз участі школярів в олімпіадах, турнірах та конкурсах та підготовка школярів до участі в інтелектуальних і творчих змаганнях.

• Персональний сайт учителя-словесника як засіб поширення перспективного педагогічного досвіду та удосконалення освітнього процесу в школі.



Список літератури для ЗНО з української мови та літератури

2017 рік

УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ

Історична пісня «Ой Морозе, Морозенку»

Історична пісня «Чи не той то Хміль»



Маруся Чурай «Віють вітри», «Засвіт встали козаченьки»

«Дума про Марусю Богуславку»

Балада «Ой летіла стріла»

ДАВНЯ УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

«Повість минулих літ» (уривки про заснування Києва, про помсту княгині Ольги)

«Слово про похід Ігорів»



Григорій Сковорода «De libertate», «Всякому місту – звичай і права», «Бджола та Шершень», афоризми

ЛІТЕРАТУРА КІНЦЯ ХІІІ-ПОЧ.ХХ СТ.



Іван Котляревський «Енеїда», «Наталка Полтавка»

Г. Квітка-Основ’яненко «Маруся»

Тарас Шевченко «Катерина», «Гайдамаки», «Кавказ», «Сон» («У всякого своя доля»), «І мертвим, і живим, і ненарожденним…», «Заповіт»

Пантелеймон Куліш «Чорна рада»

Іван Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я»

Панас Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»

Іван Карпенко-Карий «Мартин Боруля»

Іван Франко «Гімн», «Чого являєшся мені у сні», «Мойсей»
ЛІТЕРАТУРА XX ст.

Михайло Коцюбинський «Тіні забутих предків»,«Intermezzo»

Ольга Кобилянська «Земля»

Леся Українка «Contra spem spero!», «Лісова пісня»

Василь Стефаник «Камінний хрест»

Микола Вороний «Блакитна Панна»

Олександр Олесь «Чари ночі», «О слово рідне! Орле скутий!..»

Павло Тичина. «О панно Інно», «Пам'яті тридцяти», «Ви знаєте, як липа шелестить…»

Максим Рильський «Молюсь і вірю. Вітер грає…»

Микола Зеров "Київ - традиція"

Микола Хвильовий. «Я (Романтика)»

Юрій Яновський «Дитинство»

Володимир Сосюра «Любіть Україну»

Валер’ян Підмогильний «Місто»

Остап Вишня «Моя автобіографія», «Сом»

Микола Куліш «Мина Мазайло»

Богдан-Ігор Антонич «Різдво»

Олександр Довженко «Україна в огні», «Зачарована Десна»

Андрій Малишко «Пісня про рушник»

Василь Симоненко «Ти знаєш, що ти - людина...», «Задивляюсь у твої зіниці...»

Олесь Гончар «Залізний острів»

Григір Тютюнник «Три зозулі з поклоном»

Василь Стус «Як добре те, що смерті не боюсь я», «О земле втрачена, явися!..»

Іван Драч «Балада про соняшник»

Ліна Костенко «Страшні слова, коли вони мовчать», «Українське альфреско», «Маруся Чурай»
ТВОРИ УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКІВ-ЕМІГРАНТІВ

Іван Багряний «Тигролови»

Євген Маланюк «Стилет чи стилос?»
СУЧАСНИЙ ЛІТЕРАТУРНИЙ ПРОЦЕС

Загальний огляд, основні тенденції. Постмодернізм як літературне явище.


Забрано з програми 2016 року:

«Повість минулих літ» – уривок про хазарів

Тарас Шевченко «До Основ’яненка»

Марко Вовчок «Максим Гримач»

Володимир Винниченко «Момент»

Юрій Яновський «Подвійне коло», «Шаланда в морі»

Василь Симоненко «Лебеді материнства»

Олесь Гончар «За мить щастя»

Літературні угруповання (Бу-Ба-Бу, «Нова дегенерація», «Пропала грамота», «ЛуГоСад»).

Творчість Ю.Андруховича, О. Забужко, І. Римарука.


Додано до програми 2017 року:

Балада «Ой летіла стріла»

Павло Тичина «Пам'яті тридцяти»

Микола Зеров "Київ - традиція"

Юрій Яновський «Дитинство»

Василь Симоненко «Ти знаєш, що ти - людина...», «Задивляюсь у твої зіниці...»

Олесь Гончар «Залізний острів»

Календар знаменних дат на вересень-грудень 2016 року

ВЕРЕСЕНЬ

¨1.09 - День знань.

¨ 28.09 - 1918 – народився Василь Олександрович Сухомлинський, видатний український педагог-гуманіст, мислитель, дитячий письменник, член-кореспондент АПН СРСР, заслужений учитель УРСР.

ЖОВТЕНЬ

¨ 4.10 - День працівників освіти (в Україні).

¨ 9.10 - 130 років від дня народження Володимира Юхимовича Свідзинського (1885–1941). Український поет-лірик, літературознавець, перекладач, представник високого модернізму, творець міфософічної поезії, автор поем і казок, сонетів та верлібрів, поетичних мініатюр і вражаючих антиутопій, поетичних збірок, що вийшли за життя поета «Ліричні поезії», «Вересень», «Поезії»; перекладів творів Арістофана, Овідія, «Слово о полку Ігоревім», поезій російських, грузинських, польських та ін.

¨ 14.10 - Покрова Пресвятої Богородиці. День українського козацтва.

¨ 22.10 - 80 років від дня народження Бориса Ілліча Олійника (1935). Український поет, публіцист, літературознавець, державний і громадський діяч, дійсний член НАН України, Герой України, секретар правління Спілки письменників СРСР та України, народний депутат СРСР та України, віце-президент Парламентської асамблеї Ради Європи, голова комітету з Національної премії України імені Тараса Шевченка, автор поетичних збірок «Двадцятий вал», «Вибір», «Рух», «Ми знаєм, для чого жить», «Таємна вечеря» та ін.; поем «Дорога», «Доля», «Сиве сонце моє: пам’яті матері», «Трубить трубіж» та ін., (композитори на тексти поета створили низку пісень), лауреат Державної премії УРСР імені Т. Г. Шевченка (1983), лауреат Державної премії СРСР (1975), Міжнародної премії імені Г. Сковороди (1994), імені М. Шолохова (2001), премії імені Сосюри (2008).

ЛИСТОПАД

¨ 6.11 - 160 років від дня народження Дмитра Івановича Яворницького (1855–1940). Український історик, археолог, етнограф, фольклорист і письменник, лексикограф, дослідник козацької старовини, архівіст, археограф, музеєзнавець, академік АН УРСР, викладач гімназій, педагогічних курсів у Харкові й Петербурзі, приват-доцент Московського університету, професор Катеринославського інституту народної освіти (нині – Дніпро), дійсний член ВУАН, член Історико-філологічного товариства, НТШ та ін. товариств, один із діячів Катеринославської вченої архівної комісії, організатор і керівник Катеринославського губарху, творець фундаментальної «Історії запорізьких козаків» (у 3 т.), автор праць «Словник української мови», «Матеріали до біографії Т. Г. Шевченка», «Архівні матеріали з історії Запоріжжя», «Звіт Катеринославського обласного музею імені А. Н. Поля».

¨ 9.11 - День української писемності та мови. День Преподобного



ГРУДЕНЬ

¨ 14.12 - 175 років від дня народження Михайла Петровича Старицького (1840–1904). Український поет, драматург, прозаїк, перекладач, актор, режисер, театральний і культурно-громадський діяч, укладач та видавець альманаху «Рада», керівник і режисер першої об’єднаної української професійної трупи, один із корифеїв українського театру, автор пейзажної й інтимної лірики, віршів про Україну, драм «Не судилось», «Талант», «Ой, не ходи, Грицю …», «Маруся Богуславка», творець роману-трилогії «Богдан Хмельницький», романів «Молодість Мазепи», «Руїна», «Останні орли», «Розбійник Кармелюк», перекладів, видавець «Казок Андерсена», повісті «Сорочинський Ярмарок» М. Гоголя, «Сербські народні думи і пісні».
Каталог: uploads -> images -> articles
articles -> Довідка Людина, яка в час масової безграмотності, працю задля просвіти народу зробила девізом
articles -> Школа активного навчання Особливості викладання предметів у 4 класі в умовах запровадження оновлених навчальних програм
articles -> 9 клас Альтернативна олімпіада зі світової літератури 2013 – 2014 н р. І. Тести з вибором однієї правильної відповіді
articles -> Школа активного навчання вчителям історії Вивчення історичної особи на уроках історії. Політичний та історичний портрети
articles -> Методичні рекомендації щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах, що додаються
articles -> «Козацькому роду нема переводу»
articles -> Європейське мовне портфоліо на етапі початкової школи Портфоліо


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Експрес-бюлетень iconВ. П. Пшонка «Експрес» – фабрика брехні
«Експрес» 08. 2012 №86 (6492) статтею «Підроблений патріарх-2» продовжила серію своїх вигаданих трилерів. Відразу ж в підзаголовку...
Експрес-бюлетень iconУкраїнські письменники дітям (експрес-подорож) Мета
Обладнання. Портрети українських письменників, книжкова виставка, музичне оформлення, слайди, ілюстрації
Експрес-бюлетень iconКонкурс "History of English songs" Лінгвістична гра експрес ( 8 класи)
Збірка матеріалів до проведення тижня англійської мови в Миколаївському економічному ліцеї №1
Експрес-бюлетень iconБюлетень нових надходжень Випуск 2 (33) смт Слобожанське 2017 Шановні користувачі бібліотеки та колеги! Бюлетень «Увага! Нова книга»
...
Експрес-бюлетень iconТака дісталась
Провідними в моїй роботі є робота в інтерактивних групах, методи дослідження "ажурної пилки", різноманітні види диктантів, експрес-дослідження,...
Експрес-бюлетень icon8. План роботи кабінету фізики на рік
Місто розташоване на півдорозі залізничної колії Київ – Харків, за 105 км від Полтави, на березі річки Хорол. Миргород – єдина, крім...
Експрес-бюлетень iconЧемеровецька районна бібліотека Інформаційний бюлетень Чемерівці – 2014 Інформаційний бюлетень «Письменники – лауреати Шевченківської премії 1962 – 2012.»
«Письменники – лауреати Шевченківської премії 1962 – 2012.» знайомить з прізвищами і творами лауреатів Національної премії України...
Експрес-бюлетень iconБюлетень нових надходжень (твори української літератури), IV квартал 2016 р
Бюлетень нових надходжень (твори української літератури), IV квартал 2016 р бібліографічна інформація / уклад. А. Чикуліна. – Запоріжжя,...
Експрес-бюлетень iconІсторія однієї вулиці: вулиця Максима Берлинського експрес довідка
Києві на Сирці вулиця, яка носить ім’я відомого «києвознавця» Максима Берлинського. Пролягає вона від вулиці Ризька до вулиці О....
Експрес-бюлетень iconБюлетень західного наукового центру 2009 Бюлетень Західного наукового центру



База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка