Інформаційні технології: види І особливості використання в навчальному процесі Література



Дата конвертації19.09.2017
Розмір445 b.
ТипКонцепція


Інформаційні технології: види і особливості використання в навчальному процесі


Література

  • Гуревич Р. С., Кадемія М. Ю. Інформаційно-комунікаційні технології в навчальному процесі та наукових дослідженнях: навчальний посібник для студентів педагогічних ВНЗ і слухачів інститутів післядипломної педагогічної освіти. – Вінниця: ООО „Планер”, 2005. – 366 с.

  • Захарова И.Г. Информационные технологии в образовании: Учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. – М.: Издательский центр «Академия», 2003. – 192 с.

  • Концепція Програми інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп’ютеризації сільської школи // Комп’ютер у школі і сім’ї. – 2000. – № 3(11). – С. 3-10.



Література

  • Машбиц Е.И. Психолого-педагогические проблемы компьютеризации обучения. – М.: Педагогика, 1988. – 192 с.

  • Національна доктрина розвитку освіти www.gdo.kiyv.ua. 17.04.2002. – 22 с.

  • Новые педагогические и информационные технологии в системе образования: Учебное пособие для студентов пед. вузов и системы повышения квалификации пед. кадров / Е. С. Полат, М. Ю. Бухаркина, М. В. Моисеева, А. Е. Петров; Под ред. Е. С. Полат. – М.: Издательский центр «Академия», 2000. – 272 с.



Література

  • Соловьева Л.Ф. Компьютерные технологии для учителя. – СПб.: БВ-Петербург, 2003. – 160 с.

  • Теория и практика дистанционного обучения: Учеб. пособие для студ. Высш. Пед. учеб. Заведений / Е.С. Полат, М.Ю. Бухаркина, М.В. Моисеева; Под ред. Е.С. Полат. – М.: Издательский центр «Академия», 2004. – 416 с.

  • Человек и новые информационные технологии: завтра начинается сегодня. – СПб.: речь, 2007. – 320 с.



План

  • Історія розвитку комп’ютерних технологій навчання.

  • Шляхи використання інформаційних технологій у навчально-виховному процесі закладів освіти.

  • Психологічні аспекти інформатизації навчання.

  • Поняття „мультимедія”, „мультимедійні технології”. Шляхи використання мультимедійних технологій в освіті.

  • Основні послуги мережі Internet.

  • Шляхи використання мережних технологій в освіті.



Ретроспектива застосування комп'ютерів в освіті

  • 50-ті роки ХХ ст.- перші спроби використання комп'ютерів у навчанні у Санта-Моніці (Каліфорнія);

  • 60-ті роки ХХ ст.- розробка математичних програм науковцями Стенфордського університету в Паоло Альто;

  • створення системе PLATO (Programmed Logic for Automatic Teaching Operation) у штаті Іллінойс ;

  • сер. 70-х р.- започаткування розробки комп’ютерних технологій навчання на теренах України;

  • 80-ті р. - поява персональних комп’ютерів (ПК);

  • 1985 р. – введення у школі предмету “Основи інформатики та обчислювальної техніки”;

  • 1988 р. – проект Концепції інформатизації освіти;

  • 1990 р. - в основу уточненої Концепції інформатизації освіти покладено поняття “Інформаційна технологія навчання”.



Означення НІТ

  • Г.Р. Громов:

  • НІТ – це сукупність методів і засобів реалізації інформаційних процесів у різних галузях людської діяльності, тобто способи реалізації інформаційної діяльності: науково-технічної, економічної, навчальної.



Означення НІТ

  • С. С. Свириденко, Г. Поппель, Б. Голдстайн:

  • НІТ - це використання обчислювальної техніки та систем зв’язку для створення, збирання, передавання, збереження й обробки інформації для всіх сфер суспільного життя.



Означення НІТ

  • Дослідження канадських учених:

  • інформаційні технології – це технології на базі ЕОМ, які дають змогу забезпечити різні категорії користувачів послугами з отримання й переробки інформації.



Означення НІТ

  • Сучасна українська педагогічна література:

  • НІТ - сукупність методів і технічних засобів збирання, організації, збереження, опрацювання, передачі й подання інформації за допомогою комп’ютерів і комп’ютерних комунікацій.



НІТ в освіті – технології навчання, виховання, наукових досліджень і управління, засновані на використанні обчислювальної та інформаційної техніки і спеціального програмного, інформаційного та методичного забезпечення

  • НІТ в освіті – технології навчання, виховання, наукових досліджень і управління, засновані на використанні обчислювальної та інформаційної техніки і спеціального програмного, інформаційного та методичного забезпечення



Етапи розвитку ІТ в навчанні (за Б. Сендовим):

  • Введення комп’ютерного обладнання в школі в ролі допоміжного засобу навчання. Комп’ютер розглядається як доповнення до освіти.

  • Використання комп’ютерів під час усього процесу навчання. Забезпечення кожного учня і викладача доступом до комп’ютера.

  • Зміна програми, методів і системи навчання у зв’язку з введенням комп’ютера.



Головні напрями використання комп’ютерів у навчальному процесі

  • навчання технологіям, що вимагають активного використання комп’ютера (графічний і текстовий редактори, робота в комп’ютерних мережах); навчання спеціалізованим технологіям (створення музики, комп’ютерне конструювання й анімація, макетування і верстка і т. ін.);

  • вивчення інформатики як науки, що розглядає інформаційно-логічні моделі;



Головні напрями використання комп’ютерів у навчальному процесі

  • використання комп’ютера як технічного засобу у вивченні основ наук у школі і ПТНЗ, фундаментальних і технічних дисциплін у ВНЗ і ПТНЗ;

  • використання НІТ у керуванні освітою.



Види діяльності, під час яких доцільно використовувати комп'ютери

  • викладання нового матеріалу з метою візуалізації знань;

  • проведення віртуальних лабораторних робіт;

  • самостійна робота учнів;

  • проективна і дослідницька діяльність учнів;

  • закріплення викладеного матеріалу з використанням ППЗ;



Види діяльності, під час яких доцільно використовувати комп'ютери

  • система контролю й перевірки знань і умінь учнів;

  • тренування певних здібностей учнів;

  • здійснення пошуку інформації;

  • моделювання організаційних, виробничих, управлінських ситуацій тощо.





Варіанти застосування інформаційних технологій у навчанні

  • як „проникаюча” технологія (застосування комп’ютерного навчання в процесі викладання окремих тем, розділів, для окремих дидактичних задач);

  • як основна, визначна, найбільш значуща з усіх застосовуваних для розв’язання цієї задачі;

  • як монотехнологія (все навчання й управління навчальним процесом, включаючи діагностику і моніторинг, спираються на застосування комп’ютера).



Під телекомунікаціями розуміють передачу довільної інформації на відстань за допомогою технічних засобів (телефону, телеграфу, радіо, телебачення, комп’ютера тощо).

  • Під телекомунікаціями розуміють передачу довільної інформації на відстань за допомогою технічних засобів (телефону, телеграфу, радіо, телебачення, комп’ютера тощо).



Застосування телекомунікацій у різних сферах освіти дозволяє:

  • розвивати навички пошуку інформації з різних джерел, її обробки, збереження й передачі на будь-які відстані;

  • формувати навички дослідницької діяльності, моделюючи роботу наукової лабораторії, творчої майстерні тощо;

  • організовувати в навчальних закладах проективну і дослідницьку роботу;



Застосування телекомунікацій у різних сферах освіти дозволяє:

  • забезпечувати учнів і викладачів доступом до електронних бібліотек, інформаційних і довідкових систем, електронних газет і журналів;

  • створювати мережі дистанційної освіти;

  • забезпечувати зворотний зв’язок між учнем і викладачем;

  • формувати в учнів комунікативні навички, навички роботи в співробітництві;

  • стимулювати учасників співробітництва до розвитку рідної мови, а також оволодіння іноземними мовами.



Основні напрями упровадження телекомунікацій в освіту :

  • інформаційне забезпечення систем освіти;

  • сумісна проективна діяльність у різних галузях знань школярів, студентів, педагогів, наукових робітників;

  • дистанційна робота різних напрямків, форм і видів;

  • вільне спілкування користувачів мереж з різних питань освітньої галузі.



Основні шляхи застосування ІТ в освіті

  • Створення інформаційних середовищ навчальних закладів;

  • Створення педагогічні програмні засобів (ППЗ);

  • Застосування інформаційно-телекомунікаційних технологій під час здійснення проективного і дослідницького навчання;

  • Застосування мультимедійних засобів навчання;

  • Розробка дистанційних курсів;

  • Застосування інформаційних технологій в управлінні навчальним закладом;

  • Використання засобів Інтернет з метою пошуку інформації, розробки програмно-методичного забезпечення навчальних закладів, професійного і психологічного консультування;

  • Створення Web-сайтів навчальних закладів;

  • Здійсненні профорієнтаційної роботи в закладах освіти;

  • Розробка і використання контролюючих програмних продуктів;

  • Створення електронних бібліотек, медіатек тощо.



Ситуації, що обумовлюють вплив ІТ навчання на психіку учнів:

  • безпосередня взаємодія з тією чи іншою інформаційною технологією в рамках навчально-пізнавальної діяльності;

  • широке розповсюдження комп'ютерних ігор й специфічних атракціонів, тренажерів, що засновані на технології віртуальної реальності;

  • використання ІТ у повсякденному житті: перегляд анімаційних фільмів, мультимедійних рекламних презентацій, використання кредитних карток тощо.



Основні особливості використання ІТ в освіті:

  • новоутворення, які виникають під впливом ІТ навчання, переносяться в умови традиційного повсякденного спілкування;

  • має місце і обернений процес: комп'ютеризована діяльність набуває рис традиційної.



Вплив ІТ навчання на особистість учня може здійснюватися :

  • локально, тобто торкатися обмеженого кола психічних явищ;

  • глобально, що говорить про зміни особистості в цілому.



Висновки

  • наслідки впровадження ІТ у навчальний процес можуть бути як позитивними, так і негативними;

  • до оцінювання тієї чи іншої технології не можна підходити однобічно;

  • під час проектування застосування ІТ у навчально-виховному процесі, потрібно враховувати їхній прямий і опосередкований вплив на особистість учня.



Корисна статистика

  • Людина запам’ятовує лише:

  • 10 % з прочитаного;

  • 20 % з почутого;

  • 30% з побаченого.

  • Якщо людина чує та бачить, рівень запам’ятовування підвищується до 50 %.

  • Якщо чує, бачить, а потім обговорює, то і до 70%.

  • Використання аудіовізуальних засобів до того ж скорочує на 40% необхідний для навчання час і на 20% збільшує обсяг засвоєної інформації.



Мультимедія – це спеціальна інтерактивна технологія, що забезпечує за допомогою технічних і програмних засобів роботу з анімованою комп’ютерною графікою і текстом, мовою, високоякісним звуком, нерухомими зображеннями і рухомим відео.

  • Мультимедія – це спеціальна інтерактивна технологія, що забезпечує за допомогою технічних і програмних засобів роботу з анімованою комп’ютерною графікою і текстом, мовою, високоякісним звуком, нерухомими зображеннями і рухомим відео.

  • Мультимедія – синтез трьох стихій:

  • інформації цифрового характеру (тексти, графіка, анімація);

  • аналогової інформації візуального зображення (відео, фотокартки, картинки тощо);

  • аналогової інформації звуку (мова, музика, інші звуки).



Шляхи використання мультимедійних технологій в освіті

  • використання електронних лекторів, тренажерів, підручників, енциклопедій;

  • розробка ситуаційно-рольових та інтелектуальних ігор з використанням штучного інтелекту;

  • моделювання процесів і явищ;

  • забезпечення дистанційної форми навчання;

  • проведення інтерактивних освітніх телеконференцій;

  • побудова систем контролю й перевірки знань і умінь учнів (використання контролюючих програм-тестів);

  • створення і підтримка сайтів навчальних закладів;

  • створення презентаційного матеріалу;

  • здійснення проективної і дослідницької діяльності учнів тощо.



Алгоритм використання мультимедійної інформації у навчальних закладах

  • Створення базової електронної бібліотеки певної тематики, використовуючи можливості Інтернет. Для закачування можна використати вбудовану в браузер Opera програму для скачування, або безкоштовний Download Master (www.westbyte.com/dm).

  • Створення бази даних за допомогою систематизатора BookSeer (www.msolt.chat.ru/).

  • Застосування програми GoogleDesktopSearch для здійснення пошуку за будь-якими фразами усередині створеної бази.

  • Використання готових навчальних програм, які рекомендовані Міністерством освіти.



Алгоритм використання мультимедійної інформації

  • Використання електронних енциклопедій, універсальних довідникових матеріалів та Інтернет-ресурсів як джерела фото-, аудіо- та відеоматеріалів.

  • Закупівля відеодисків з екранізаціями літературних творів та шедеврами світового кінематографу. (Відеодиски можна замовити на сайтах www.ukrmusic.com.ua, www.artvertep.dp.ua, kinoclub.com.ua, www.petrovka.com.ua тощо).

  • Прослуховування в режимі RealAudio програми третього каналу Українського радіо «Культура» (адреса радіо, яку потрібно вводити у плеєр RealAlternative: rtsp://real2.nrcu.gov.ua:ncoder/ru3channel.rm).



Використання систематизатора літератури BookSeer



Головне меню «Великої енциклопедії Кирила і Мефодія»



Зразки навчальних програм з біології, фізики, географії, хімії



Термін «анімація» («оживлення») — пов'язаний зі створенням фільмів, у яких намальовані персонажі «оживають».

  • Термін «анімація» («оживлення») — пов'язаний зі створенням фільмів, у яких намальовані персонажі «оживають».

  • Термін «мультиплікація» відображає власне спосіб досягнення цього ефекту — повторення зображення з поступовою його модифікацією і швидкий перегляд кадрів, які змінюють один одного, що дає ефект руху.



Навчальна мета використання мультиплікації

  • наочно продемонструвати принципи роботи приладів;

  • показати послідовність кроків виконання деякої процедури;

  • проілюструвати теоретичний матеріал шляхом демонстрації поведінки моделі деякого процесу, явища або об'єкта;

  • сконцентрувати увагу учня на основних моментах шляхом абстрагування від конкретних деталей.



Напрями застосування анімації

  • передача перехідних процесів;

  • вказівка на спрямованість дії ;

  • передача змін, що відбуваються з часом ;

  • зміна відображуваної в окремій частині сторінки інформації;

  • покращення графічного зображення;

  • візуалізація об'ємних структур;

  • привертання уваги.



Формати графічних фалів

  • bmp;

  • cdr;

  • gif;

  • png;

  • psd;

  • tif;



Формати аудіо- та відео- файлів

  • asf;

  • avi;

  • mid;

  • mov;

  • mp3;

  • mpg (mpeg);

  • ra (ram, rm);

  • wav;

  • wma.



Історія розвитку Internet

  • 1966 рік - створення експериментальної мережі ARPANet у США;

  • 1969 рік - підключенням в одну комп’ютерну мережу 4-х дослідницьких центрів США;

  • розробка програми „Internetting Project” з метою розповсюдження мережі по всій країні;

  • 1972 рік - перший публічний показ нової комп’ютерної мережі ARPANet.

  • кін. 70-х – поч. 80-х рр. - поява перших локальних обчислювальних мереж;

  • кінець 80-х років – винаходження технології WWW (World Wide Web), яка дозволяла отримувати документи, призначені для загального використання;

  • сучасний етап: Internet - єдине інформаційне поле планетарного масштабу.



Основні послуги (сервіси) мережі Internet:

    • Інтернет – засіб спілкування:
    • електронна пошта;
    • форуми (Web-конференції);
    • чати;
    • обмін миттєвими повідомленнями (Інтернет-пейджери ICQ, MSN тощо);
    • Інтернет – банк інформації (засіб пошуку даних):
      • використання пошукових систем;
      • списки розсилки (Mail List), наприклад, subscribe.ru, maillist.ru, smartresponder.ru;
      • використання електронних бібліотек;
    • Інтернет – засіб забезпечення дистанційної форми навчання.


Рейтинг популярності безкоштовних поштових послуг



Шляхи використання мережних технологій в освіті :

  • Інформаційно-пошукова робота викладачів і учнів у глобальній мережі.

  • Дистанційне навчання.

  • Організація соціальної і творчої діяльності молоді з використанням інформаційно-комп'ютерних технологій (організація в мережі олімпіад, вікторин, диспутів, випуск електронних газет і журналів, проведення відеоконференцій).

  • Представлення інформації про свій навчальний заклад в Інтернет.

  • Керування навчальним закладом та іншими ланками системи освіти за допомогою автоматизованих робочих місць (АРМ), інформаційно аналітичних систем (ІАС) управління, систем передачі даних тощо.

  • Спілкування на відстані суб’єктів освітнього процесу за допомогою чатів, форумів, телеконференцій, ICQ.

  • Використання Інтернету з виховною метою.



Інтернет-джерела музичного напряму

  • http://www.music.ru – усе про музику;

  • http://classicmusicon.narod.ru - інформація про класичну музику;

  • http://classic-music.ru - інформація про класичну музику;

  • http://notes.tarakanov.net – музичні партитури, тексти;

  • http://www.pisni.org.ua - зібрання колекції текстів українських пісень;

  • http://songoftheheart.iatp.org.ua - пісенний ресурс на різні теми;

  • http://www.autsaider.org - збірка статей про популярну музику та культуру;

  • http://gomin.uazone.net - каталог української народної пісенності;

  • http://www.organhall.kiev.ua - Національний будинок органної і камерної музики;

  • http://uasound.com - українське он-лайн радіо;

  • http://www.mp3love.com.ua/links/page.php - посилання на музичні сайти.



Можливості, що забезпечує мережа Internet у здійсненні ДН

  • оперативна зміна інформації з будь-якого робочого місця відповідно до наданих адміністратором прав;

  • оперативна передача на будь-яку відстань текстової, графічної, звукової тощо інформації;

  • необмежений термін зберігання інформації в комп’ютері, можливість її редагування, обробки, друкування тощо;

  • широкі можливості спілкування викладача і студента за допомогою мультимедійних засобів;

  • доступ до різних джерел інформації;

  • можливість організації електронних конференцій.



Принципи проектування дистанційних курсів

  • загальнодидактичні принципи;

  • специфічні принципи:

  • принципи інтерактивності;

  • принцип стартового рівня освіти;

  • принципи індивідуалізації;

  • принцип ідентифікації;

  • принципи регламентації навчання;

  • принцип пед. доцільності застосування засобів НІТ;

  • принципи пріоритетності пед. підходу при проектуванні курсів;

  • принцип мобільності навчання;

  • принципи неантагоністичності ДН та наявних форм освіти;

  • принцип гарантування безпеки інформації.



Негативні результати впливу інформаційних технологій на психічні та соматичні структури людини:

  • Зміна статусу особистості і статусу свідомості (людина неадекватно оцінює себе і свої можливості).

  • Психічна залежність.

  • Вплив на індивідуальну та колективну відомість та підсвідомість ("25-ий кадр").

  • Девальвація духовних цінностей і пропаганда насилля тощо.



Законодавчі документи щодо інформаційного забезпечення процесу навчання

  • 1996 р. – початок роботи мережі УРАН;

  • Концепція Національної програми інформатизації;

  • закон України "Про національну програму інформатизації“;

  • наказ Президента України "Про заходи з розвитку національної складової глобальної інформаційної мережі Інтернет і забезпеченню широкого доступу до цієї мережі в Україні".



Каталог: ENK
ENK -> Підготовка вчителя початкових класів до організації дітей молодшого віку Ігрова діяльність з поглядів різних науковців
ENK -> Вимоги до оформлення наукової праці
ENK -> Збиральництво осілий спосіб життя
ENK -> Конспект уроку Тема 3 : Національно-визвольна війна українського народу середини XVII ст. Відродження української держави Тема уроку
ENK -> Анотація. В статті розглядаються форми реалізації принципу історизму на уроках фізики. Значну увагу приділено проблемі висвітлення біографічних відомостей про вчених, подані рекомендації щодо відбору біографічного матеріалу. Resume
ENK -> Анотація. В статті розглядаються проблеми реалізації принципу історизму в навчально-виховному процесі з фізики. Значну увагу приділено перспективі використання


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Інформаційні технології: види І особливості використання в навчальному процесі Література iconКурс лекцій до виконання самостійної роботи студентів з кредитного модуля «екологічний моніторинг»
«Комп'ютерні науки та інформаційні технології» спеціалізації «Інформаційні технології моніторингу довкілля»
Інформаційні технології: види І особливості використання в навчальному процесі Література iconКафедра інформаційних технологій І математичних дисциплін «затверджую»
Робоча програма навчальної дисципліни я – студент для студентів галузі знань 12 «Інформаційні технології», спеціальності 122 «Комп’ютерні...
Інформаційні технології: види І особливості використання в навчальному процесі Література iconСучасні інформаційні технології на уроках фізики
«Навчання» стає категорією, яка супроводжує людину протягом усього життя. Основна мета цього етапу – інформатизація всіх сторін життя....
Інформаційні технології: види І особливості використання в навчальному процесі Література iconБібліотеки сумщини (всі дані станом на 01. 01. 2015 року) обласна універсальна наукова бібліотека
У 2014 році бібліотека стала переможцем конкурсу ідей «Смарт-технології в навчальному процесі з використанням інтерактивної дошки»...
Інформаційні технології: види І особливості використання в навчальному процесі Література iconІнформаційні мережеві технології в науці та освіті

Інформаційні технології: види І особливості використання в навчальному процесі Література iconДо збірника додано
Серед шляхів реалізації даних завдань учені виділяють інформативність уроку, тобто використання в навчальному процесі цікавих фактів,...
Інформаційні технології: види І особливості використання в навчальному процесі Література iconВикористання тестових завдань формату зовнішнього незалежного оцінювання в навчальному процесі на уроках української мови та літератури
Кротова І. В., методист Центру аналізу та прогнозування розвитку освіти квнз «Харківська академія неперервної освіти»
Інформаційні технології: види І особливості використання в навчальному процесі Література iconКонспект лекцій з курсу "іс І технології в економіці" зміст тема іс та їх роль в управлінні економічними об'єктами Тема Економічна інформація та засоби її формалізованого опису
С. Характеристика складових частин. Поняття «автоматизована функція», «компонента», «задача обробки даних». Сучасні інформаційні...
Інформаційні технології: види І особливості використання в навчальному процесі Література icon122 Комп’ютерні науки та інформаційні технології спеціалізації – Програмне забезпечення систем захисту інформації
Відомості про підвищення кваліфікації викладача
Інформаційні технології: види І особливості використання в навчальному процесі Література iconV науково-технічної конференції «інформаційні моделі, системи та технології»
Співголова: Баран Ігор Олегович – канд техн наук, доцент, декан факультету фіс


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка