Життєвий І творчий шлях Бориса Пастернака. Тема поета І поезії в творчості митця



Скачати 103,19 Kb.
Дата конвертації04.10.2017
Розмір103,19 Kb.
ТипПовідомлення

Тема: Життєвий і творчий шлях Бориса Пастернака. Тема поета і поезії в творчості митця.

Мета: навчальна: ознайомити студентів з основними віхами життя та творчості

Б. Пастернака, допомогти їм визначити джерела таланту митця, розкрити особливості

його поетики;

розвиваюча: розвивати навички виразного читання та уміння проникати в суть художніх

образів;

виховна: виховувати любов до поезії та прагнення до самовдосконалення.



Обладнання: портрет Б.Пастернака, роздатковий матеріал, свічка, підсвічник, проектор, екран,

ноутбук.


Хід уроку.

І. Організаційно- мотиваційна частина заняття.

1. Актуалізація опорних знань:

На попередніх уроках ми з вами вивчали життя і творчість поетів «срібної доби». Давайте пригадаємо їх імена. Назвіть:



  • поетів - символістів;

  • представників акмеїзму;

  • представників футуризму.

Дайте визначення наступним термінам: символізм, акмеїзм, футуризм.

2. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.

Сьогодні ми з вами завершуємо вивчення теми: «Срібна доба» російської поезії. Ми поговоримо про геніальну особистість, одного з найталановитіших поетів 20 століття, письменника інтелектуального і філософського складу, гуманіста, перекладача, лауреата Нобелівської премії

Бориса Леонідовича Пастернака. Якщо Анну Ахматову називали «російською Сапфо», то Бориса Пастернака — «Гамлетом ХХ століття». Б. Пастернак теж відчув на собі вплив тоталітарного режиму як усі поети «срібної доби», як і українські митці того часу: М.Зеров, Г.Косинка, Л.Курбас, В.Підмогильний, М.Куліш, О.Олесь, В. Винниченко, У.Самчук, В.Барка, Є.Меланюк.

ІІ. Основна частина заняття.


  1. Повідомлення теми і мети.

  2. Вивчення нового матеріалу.

Во всем мне хочется дойти

До самой сути.

В работе, в поисках пути,

В сердечной смуте.

До сущности протекших дней,

До их причины,

До оснований, до корней,

До сердцевины.

Багато поетів зверталося до теми ролі поета в сучасному світі. Б.Пастернак вивів особисту формулу успіху літератора, яка складається не лише з поетичного дару, а й із вміння відчувати навколишній світ, «доходити до самої суті», до кожної клітинки.

В своїй творчості Б. Пастернак завжди орієнтувався на загальнолюдські цінності, тому його роздуми актуальні і сьогодні. Він починав свою творчість зразу з двох течій: символізму і футуризму, з Блока і Маяковського, а потім відійшов і створив свій власний, індивідуальний стиль. Між цими поетами було більше розбіжностей, ніж точок дотику.



Виступ двох студентів з презентацією «Життєвий і творчий шлях Бориса Пастернак»

Слайд №1 Народився 10 лютого 1890 року в Москві, в творчій єврейській родині. Батько — відомий художник, академік Петербурзької академії мистецтв Леонід (Ісак) Йосипович Пастернак, мати — піаністка Розалія Ісидорівна Пастернак — переїхали з Одеси у 1889.

Слайд №2 Дитячі роки минули в атмосфері мистецтва й літератури, зустрічей з видатними творчими особистостями. У помешканні Пастернаків влаштовувалися домашні концерти, в яких брали участь музиканти, письменники й художники, серед яких бували Олександр Скрябін, Лев Толстой, Сергій Рахманінов, Василь Полєнов, Ісаак Левітан, Валентин Сєров.

Слайд №3 У 1903—1909 роках займався музикою, під керівництвом визначних авторитетів вивчав теорію композиції. «Більше всього в житті я любив музику, більше всього в музиці я любив Скрябіна» говорив Б.Пастернак. Але несподівано вирішив залишити кар'єру композитора. Він сам у своїй біографії пізніше пояснив, що вчинив так, оскільки не мав абсолютного слуху. У характері майбутнього поета вже тоді були закладені цілеспрямованість і величезна працездатність. Якщо він починав щось, то доводив до повної досконалості. Тому, дуже люблячи музику, але розуміючи, що не зможе домогтися в цій професії необхідної для себе досконалості, Пастернак, за його словами, «вирвав» її з себе.

Слайд №4 Гімназію Борис закінчив блискуче - із золотою медаллю. У 1908-му він вступає до Московського університету, спочатку на юридичний факультет, але через рік змінює рішення і обирає філософське відділення. Як завжди, Пастернак блискуче вчиться. У 1909 році починається поетичний досвід. У 1912 році продовжує навчання в університеті міста Марбурга. Йому пророкували хорошу кар'єру філософа в Німеччині, але він раптово вирішує присвятити себе не філософії, а поезії.

Слайд №5 1913р.-літературний дебют. Було опубліковано його п’ять віршів. Серед них «Цей лютий. Час для сліз і віршів» (Читання і аналіз вірша. Тема: природа і творчість. Життя і природа настільки вражають, що складаються вірші.)

Февраль. Достать чернил и плакать!

Писать о феврале навзрыд,

Пока грохочущая слякоть

Весною черною горит.

- На що відразу ви звернули увагу? - У вірші багато чорного кольору!

- Знайдіть і зачитайте ці місця.

- Але чи сумні ці картини? (з чорним кольором)

- Ні, так як вони передають динаміку приходу весни. (асоціюються з кольором, що першим показався з-під снігу – кольором Землі).

Тобто, у Пастернака – символічний чорний колір аж ніяк не сумний – це колір оновлення життя.

Головна особливість творчості Пастернака – талант черпати радість в природі.

Слайд №6 1914 році виходить перша збірка «Близнюк у хмарах». Але все це він вважає поки тільки пробою пера, так як незадоволений якістю своїх творів. У цьому ж році відбулося його знайомство з Володимиром Маяковським. Пастернак як поет підпадає під його вплив.

Слайд №7 У збірці "Понад бар'єрами" – 1916р. визначилися головні риси естетики Б.Пастернака: розуміння поезії як вираження життя творчої особистості; усвідомлення загальної єдності світу, де не можна відокремити людину від природи, поезії, життя; незалежність митця - основа розвитку мистецтва; призначення поета і його поезії. Поезія Б.Пастернака від початку була зорієнтована не на революційне перетворення світу (як у інших футуристів, з якими він починав свій літературний шлях), а на утвердження вічних законів природи, мистецтва, людського життя. У перших книгах поет проголосив два основні закони буття: закон свободи і закон духовно-історичної еволюції.

Слайд №8 Процес творчості - річ абсолютно незрозуміла. Хтось творить легко, немов бавлячись, другий ретельно відточує кожну фразу, домагаючись досконалості. До останніх належав і Борис Пастернак. Поезія для нього - це не тільки великий дар, але і важка робота. Початком своєї літературної діяльності він вважав 1922 рік, коли вийшла збірка «Сестра моя – життя».

Слайд №9 20-30-і роки були періодом напруженої творчої праці. Виходять збірки: «Теми і варіації» (1923), «Друге народження» (1932), були написані прозові твори («Повість», «Охоронна грамота», «Дитинство Люверс»), поеми «Дев'ятсот п'ятий рік» (1926) та «Лейтенант Шмідт» (1927), роман-поема «Спекторський» (1930). Слава поета зростала. Однак насолодитися її плодами Пастернаку не судилося: як поет, що не вкладався у ложе ідеологізованої літератури, він викликав незадоволення представників офіційної критики.

Слайд №10 Головним засобом його творчого і мистецького існування поволі ставала переклада- цька діяльність. Пастернак перекладав твори Шекспіра, Петефі, Ґете, Бараташвілі та інших майстрів слова. Ця виснажлива праця залишала надто мало часу для власної поетичної творчості. І навіть коли 1943 р. вийшла друком Б. Пастернак книжка його нових віршів («На ранніх потягах»), поет, змучений постійними депресіями, більше засмутився, ніж зрадів. В одному з листів він писав про неї: «Надсилаю... книжечку, надто тонку, дуже спізнілу і надто незначну, аби про неї можна було говорити. У ній є лише декілька сторінок, написаних по-справжньому... Це зразок того, як би я тепер взагалі писав, аби мав змогу...»

Слайд №11 1946 р. Б. Пастернак розпочав роботу над романом «Доктор Живаго», який вважав головною справою свого мистецького життя. Натхненна праця тривала близько 10 років. Утім, завершення цієї книжки-мрії стало початком гучного конфлікту митця із владою.

Рукопис, спочатку прийнятий до друку провідним вітчизняним часописом, був невдовзі відхилений. Головними аргументами відмови були «негативне ставлення автора до революції та відсутність віри у соціальні перетворення». Натомість за кордоном «Доктор Живаго» був відразу оприлюднений (1957) і упродовж року перекладений 18-а мовами. Для західних читачів він став своєрідним свідченням того, що за «залізною завісою» ще збереглися істинні майстри художнього слова, здатні висловити власну точку зору на життя у СРСР, яка не збігається з «Коротким курсом історії ВКП(б)».



Слайд №12 23 жовтня 1958 р. Пастернак отримав телеграму з повідомленням про присудження йому Нобелівської премії. Його запросили на урочисту церемонію вручення високої відзнаки до Стокгольма. Вражений поет надіслав до Шведської академії телеграму такого змісту: «Безмежно вдячний, зворушений, гордий, здивований, схвильований». Однак в урядових колах СРСР рішення Нобелівського комітету викликало обурення. Вітчизняна критика вибухнула низкою «викривальних» статей, в яких митця називали «зрадником», «злостивим обивателем», «наклепником», «Юдою», «ворожим наймитом» тощо. Почалася «травля Пастернака».

Образа, біль душі вилилися у вірші «Нобелівська премія:

Я пропал, как зверь в загоне,

Где-то люди, воля, свет,

А за мною шум погони,

Мне наружу ходу нет.

Темный лес и берег пруда,

Ели сваленной бревно.

Путь отрезан отовсюду.

Будь что будет, все равно.

Что же сделал я за пакость,

Я убийца и злодей?

Я весь мир заставил плакать

Над красой земли моей.

Но и так, почти у гроба,

Верю я, придет пора -

Силу подлости и злобы

Одолеет дух добра.


Доповідь студента «Тема, ідея та проблеми в романі «Доктор Живаго».

Слайд № 13 Цькування стало причиною нервового розладу поета, яке в підсумку призвело до важкої хвороби. Борис Леонідович так і не встиг дописати п’єсу «Сліпа красуня». Помер Пастернак у себе вдома, в ліжку, з якого вже давно не піднімався 30 травня 1960 року.

Читання і аналіз віршів.

Пейзаж- незмінна частина практично всієї поезії. Новою сторінкою обертається пейзаж в ліриці Пастернака. Природа є головним героєм його лірики. Але це не чисто «пейзажні добутки». Природа разом і коханням переплітаються, зливаються воєдино через цілісний авторський підхід.

Ты в меня запустила снежком.

Я давно человек уже зрелый.

Как при возрасте этом моем

Шутишь ты так развязно и смело.

Снег забился мне за воротник,

И вода затекает за шею.

Снег мне, кажется, в душу проник,

И от холода я молодею.

Что мы смотрим на снежную гладь?

Мы ее, чего доброго, сглазим.

Не могу своих мыслей собрать.

Ты снежком сбила их наземь.

Ты хороший стрелок. Ты метка.

Но какой мне лечиться микстурой,

Если ты меня вместо снежка

Поразила стрелою амура?

Є вірші, в яких природа переплітається з творчістю і ми спостерігаємо за проникненням природи в людину і навпаки. А результатом цього є написані рядки. Автор не вигадує образи, а бере їх на вулиці, з природи:

Бывало снег несет вкрутую,

Что только в голову придет,

Я сумраком его грунтую,

Свой дом, и холст, и обиход.

Що несе сніг? – натхнення, роздуми

У Пастернака поезія- губка, вона відображає навколишній світ:

Поэзия! Греческой губкой в присосках

Будь ты, и меж зелени клейкой

Тебя б положил я на мокрую доску

Зеленой садовой скамейки.

Але поезія не забава, не демонстрація таланту, не пусті слова, а слова з кров’ю. Душа і серце говорять, що писати. Тому поезія – це доля:

О, знал бы я, что так бывает, когда пускался на дебют,

Что строки с кровью – убивают, нахлынут горлом и убьют.

Когда строку диктует чувство, оно на сцену шлет раба,

И тут кончается искусство, и дышит почва и судьба.

Так, поет співпрацює з вічністю, від нього вимагають наполегливої праці, навіть безсоння:

Не спи, не спи, работай,

Не прерывай труда,

Не спи, борись с дремотой,

Как летчик, как звезла.

Не спи, не спи, художник.

Не предавайся сну,

Ты вечности заложник,

У вечности в плену.

Коли Б.Пастернак сам для себе зрозумів, що є поезія, він написав вірш «Визначення поезії»:

Это - круто налившийся свист,

Это - щелканье сдавленных льдинок,

Это - ночь, леденящая лист,

Это – двух соловьев поединок. – і це не тільки метафора, це поетичне кредо.

У вірші «Бути знаменитим некрасиво» автор дав відповідь на питання, в чому полягає призначення поезії: Быть знаменитым некрасиво,

Не это подымает ввысь.

Не надо заводить архива,

Над рукописями трястись… - працювати не заради слави, аплодисментів, визнання.

А для того, щоб зрозуміти, що є головним у житті, він пише:

Но надо жить без самозванства,

Так жить, чтобы в конце концов,

Привлечь к себе любовь пространства,

Услышать будущего зов.

Автор закликає завжди залишатися собою, лексичний повтор слова «живий» в останніх рядках переконує читача замислитися про духовне життя «і тільки»:

И должен ни единой долькой

Не отступаться от лица.

Но быть живым, живым и только,

Живым и только до конца.

«Живим» - головне слово. І недарма головного героя роману «Доктор Живаго» прізвище – Живаго, що асоціюється з образом «сина Бога живаго», тобто образом Христа.

У скарбниці світової поезії ХХ століття особливе місце займає цикл віршів Юрія Живаго, яким Б.Пастернак завершив свій філософський роман «Доктор Живаго». Цей поетичний цикл унікальний своєю цілісністю. Людина, природа, євангельський світ і культура поєднуються у свідомості ліричного героя, що виступає як узагальнюючий образ людини ХХ століття, що намагається розв’язати важливі питання в контексті вічності.



Читання студентом вірша «Гамлет» напамять.

  • Визначте тему і ідею вірша.

  • Що турбує ліричного героя?

Перегляд відео-кліпу: романс «Зимова ніч» у виконанні Ірини Сказіної (слова Б.Пастернака).

  • Визначте тему вірша. Ви вважаєте, що це вірш про кохання чи відчувається тут інший підтекст?

Звичайний буревiй постає метафорою неспокiйних часiв першої половини XX сторiччя, але залишається й стихiйним явищем. Навмиснi повтори наголошують на безперервностi процесу змiн, та його пiдкреслена постiйнiсть перетворює його знову на щось iнше, протиставлене та чуже людям, що спостерiгають за ним через шибку вiкна. I знову, вже в iншому вiршi: "Мело, мело на всiй землi..." , а десь у кiмнатi на столi горить свiчка, й iде собi за iншими правилами життя лiричних героїв, не менш (а може й бiльш) багате за внутрiшнiм змiстом i насиченiстю. З ненав'язливою легкiстю звичайна картина вечора спалахує бурею почуттiв, натхнення:

Ліпила віхола на склі

Кружки і стріли.

Свіча горіла на столі,

Свіча горіла.

І протяг тіні хилитав,

І мимоволі

Схрестились руки і уста,

Схрестились долі.

- Знайдіть символи в цьому вірші.



  • Що символізує заметіль, свічка, черевички, хрест?

ІІІ. Заключна частина:

1.Питання на закріплення:



  • Як відбилися у творчості Б. Пастернака його захоплення музикою і філософією?

  • Якою є природа у віршах Пастернака?

  • Чому роман «Доктор Живаго» було визнано антирадянським?

  • Яка ідея є головною в романі? (життя)

  • Чому роман закінчується віршами? (вони безсмертні)

Тема безсмертя, вічного життя постійно звучить в прозі та поезії Пастернака.

Я бажаю вам, щоб в ваших серцях теж завжди горіла свічка, як символ віри, надії, любові і вічного життя.

2.Оцінювання студентів.

3.Підведення підсумків заняття.

4. Домашнє завдання: опрацювати статтю «Борис Леонідович Пастернак» за підручником Волощук Є.В. «Зарубіжна література» -стор. 180-188, вивчити вірш зимова ніч» напам’ять.
Заключне слово викладача: Мені хочеться завершити наше заняття словами відомого російського поета Є.Євтушенка:

Дай, Пастернак, смещенье дней,

Смущенье веток,

Сраженье запахов, теней,

С мученьем века,

Чтоб слово, садом бормоча,

Цвело и зрело,

Чтобы свеча, зажженая тобой,



Во мне всегда горела.
Каталог: doc -> files -> news -> 524
news -> Я це хтось інший…
news -> Памятка для кожного учня (додаток ); листок з початками речень для гри «Продовж речення»(додаток 4); листки для роботи в парах (додаток 5); листочки з словами для складання розповіді (додаток 6), читанка клас, ІІ частина
news -> Світова література клас Усього – 0 годин; розвиток мовлення – години; позакласне читання – години; контрольних робіт – годин
news -> Тема: олександр олесь. Поезії з книги «Княжа Україна»
news -> Тема. Тема спадкоємності поколінь, вірності волелюбним традиціям народу, збереження світлої пам’яті про захисників І борців за волю рідної землі. Г. Могильницька «Цвіт неспалимий»
news -> «Семінар читачів» (знайомство з творчістю Олександра Олеся)
news -> Методичні рекомендації щодо вивчення зарубіжної літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2009-2010 навчальному році лист мон
524 -> Урок на тему Р. Л. Стівенсон «Вересовий трунок»
524 -> Мета проекту. Зібрати інформацію про науковий та культурно-історичний внесок видатних інженерів – українця О. Є. Патона та француза А. Г. Ейфеля. Проблема
524 -> Тема: Михайло Лермонтов. Мотиви свободи І самотності у творчості поета Мета


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Життєвий І творчий шлях Бориса Пастернака. Тема поета І поезії в творчості митця iconТема. Михайло Лермонтов. Життєвий І творчий шлях
Мета: поглибити знання учнів про життєвий І творчий шлях поета, на основі біографічних відомостей сформувати образ поета-романтика;...
Життєвий І творчий шлях Бориса Пастернака. Тема поета І поезії в творчості митця iconГорда самотність Михайла Лермонтова (Життєвий І творчий шлях поета)
Мета: поглибити знання учнів про життєвий І творчий шлях поета, на основі біографічних відомостей сформувати образ поета-романтика;...
Життєвий І творчий шлях Бориса Пастернака. Тема поета І поезії в творчості митця iconУрок №8-9 Тема. «Срібна доба»
Тема. «Срібна доба» російської поезії, розмаїття літературних напрямів, течій та шкіл у поезії. Трагічні долі митців цієї доби....
Життєвий І творчий шлях Бориса Пастернака. Тема поета І поезії в творчості митця iconТема. Гійом Аполлінер (1880-19180). «Лорелея», «Зарізана голубка й водограй», «Міст Мірабо». Життєвий І творчий шлях письменника. Шлях французького поета Гійома Аполлінера від неоромантизму до кубофутуризму
Життєвий І творчий шлях письменника. Шлях французького поета Гійома Аполлінера від неоромантизму до кубофутуризму. Реакція на символізм,...
Життєвий І творчий шлях Бориса Пастернака. Тема поета І поезії в творчості митця iconОсновний Вересень- травень Реалізація моделі здійснюється через: Літературознавча секція
Тема «Сонце російської поезії». (Олександр Пушкін. Життєвий І творчий шлях митця.) Реалізація проекту «Подорож до Росії за часів...
Життєвий І творчий шлях Бориса Пастернака. Тема поета І поезії в творчості митця iconУрок№65 євген маланюк. Життєвий І творчий шлях поета й літературознавця, яскравого представника «празької школи»
Вген маланюк. Життєвий І творчий шлях поета й літературознавця, яскравого представника «празької школи». Роль поета-патріота в суспільному...
Життєвий І творчий шлях Бориса Пастернака. Тема поета І поезії в творчості митця iconУрок світової літератури в 11 класі Тема. Михайло Булгаков. Життєвий І творчий шлях письменника. Роман «Майстер І Маргарита» вершина творчості письменника
Тема. Михайло Булгаков. Життєвий І творчий шлях письменника. Роман «Майстер І маргарита» – вершина творчості письменника
Життєвий І творчий шлях Бориса Пастернака. Тема поета І поезії в творчості митця iconТема. Життєвий І творчий ш
...
Життєвий І творчий шлях Бориса Пастернака. Тема поета І поезії в творчості митця iconУрок №21 І. Я. Франко. Життєвий І творчий шлях митця
Мета: ознайомити учнів з етапами життєвого І творчого шляху письменника, розкрити жанрове й тематичне розмаїття його творчості; формувати...
Життєвий І творчий шлях Бориса Пастернака. Тема поета І поезії в творчості митця iconХудожній світ поезії джона кітса» План Життєвий І творчий шлях поета. Естетичні погляди Джона Кітса. Ототожнення краси й істини. «Аксіоми поезії»
Історія англійської літератури (Сентименталізм. Романтизм) для студентів курсу Інституту філології та соціальних комунікацій, 24-25а...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка