Пам’яті жертв Голокосту



Скачати 162,21 Kb.
Дата конвертації03.06.2017
Розмір162,21 Kb.

Тема: Пам’яті жертв Голокосту
Мета: виховання патріотизму, формування чуття історичної пам'яті, гуманізму,

толерантності, розглянути питання про причини , характер, наслідки

знищення єврей­ського народу під час Другої світової війни, визначити

особливості модер­ністського зображення трагедії Голокосту в поезії

Пауля Целана , розкрити глибину трагедії через при­зму поезії «Фуга

смерті».
Тип уроку: урок-реквієм ; урок-дослідження


Обладнання: музичне оформлення — Й. С. Бах «Фуга» , опорні таблиці,

картки, уривки з кінофільмів (використання комп'ютера), виставка

документальних хронік , газетних статей, рецензій та книг, присвячених

трагедії» Голокосту, фотопортрети Пауля Целана




Ми разом із тими, хто пережив страждання, (черпає­мо натхнення в їхній бороть­бі. Наш обов'язок - пам'ятати про жертви, що загинули, шанувати тих, хто ви­жив, і зміцнювати зусил­ля всього людства заради порозуміння і справедливості.
Декларація Стокгольмського

міжнародного Форуму з питань

Голокосту (січень, 2000)

І. Організаційна частина уроку.

П. Підготовка до сприйняття навчальної теми.

Звучить музика Й .Баха. «Фуга»

Слово учителя.

ПЛАН УРОКУ

1.Звертаємось до слова «пам’ять» (лінгвісти).

2. XX століття . Коротка характеристика ( бібліотекар)

3. Мотивація навчальної діяльності , повідомлення теми (учитель)

4. Словникова робота

5. Слово учителя. Слово історикам.

6. Обговорення документальних кінокадрів з матеріалів про

Бабин Яр і концтабори.

7. Читання віршів про Бабин Яр.

8.Обговорення твору Пауля Целана «Фуга смерті».

9. Прослуховування музичного запису «Фуга» Й .Баха.

10. Бесіда з учнями .

11. Узагальнення.

ХІД УРОКУ
Учні об'єднуються в дослідницькі групи:


Дослідники

Завдання

1. Історики

Давати історичні довідки

2. Біографи

Відтворювати основні моменти біографії поета

3. Літературознавці

Ознайомлювати із тематикою, проблематикою поезії

4. Лінгвісти

Давати тлумачення незнайомих слів



Випереджальні завдання для «істориків»

1.Суть расизму , початок переслідування євреїв.

2. Вирішення «єврейського питання».

3. Окупаційний режим. Гетто.

4. Плани Гітлера під час війни з СРСР (1941-1945)

5.Гітлерівські концтабори та табори смерті.

6. Жертви Голокосту.

7. Опір нацистам.





Учитель. "Це я вчинив!" – каже моя пам'ять.

"Я не міг так вчинити," — каже моя гор­дість — це фраза із книги Ф. Ніцше «Так казав Заратустра».

Вдумайтесь у ці слова. Запам'ятайте їх. Не­хай набатом звучать вони протягом нашого уроку. Чому? Відповідь буде, тільки пізніше.

А зараз — Пам'ять. (На екрані комп'ютера з’являється заставка зі словом «Пам'ять».) Пам'ять! Що вкладаємо ми у це слово?


Використання метода «Мозковий штурм»

ЗГАДКА








Група «лінгвістів» доповідає про проведену словникову роботу.

Пам'ять — 1. Здатність зберігати і відтворювати у свідомості давніші враження.

2. Згадка про кого-, що-небудь.

3.Здатність сприймати навколишнє, розуміти свої вчинки, почуття.
Бібліотекар. Зберігати і відтворювати. А на­віщо? Хіба не легше забути! Навіщо пам'я­тати! Заради кого і чого? Хіба не легше жити так: минулося — забулося. Як страшний сон відійшло у забуття. А що робити, коли цей сон повторюється щоночі, коли прогнати його не можливо.

Погляньте на екран (звертається до за­ставки в комп'ютері.) Ви бачите, як сти­рається пам'ять у комп'ютері. Чистий, блакитний екран — ніжність, вірність, легкий сум, далечінь. Символ неба, води, чистоти. З людською пам’яттю так не можна. Колір людської пам'яті — червоний — це символ життя, свободи, крові, перемоги. Людство не може жити двочасовим виміром — сьогоденням і майбутнім. Ми повинні пам'ятати, в якому часі ми живемо і що то за час буде попереду. На помилках учаться. Ми не повинні двічі припуститися одних і тих самих помилок. Якщо можна – виправити, застерегти, але не допустити.



















III. Перевірка раніше засвоєних знань
Учитель. У чому ж ХХІ століття може звинуватити XX століття. Сьогодні на уроці літератури ми можемо визначити, в чому ж звинувачували свій час митці слова.

З відповідей учнів на екрані вимальовується схема:

М. Булгаков - Зневіра у Бога

Дж. Джойс - Самотність

Ф. Кафка - Беззахисність

Г. Аполлінер - Агресія, війна

А. Ахматова - Репресії

Г. Белль - Художнє осягнення подій Другої світової війни

Р.М. Рільке - Порушення гармонії з природою

П.Целан -



Узагальнення інформації

Так, людство XX століття руйнувало своє і життя війнами, зневірою в Бога і втратою моральних орієнтирів, розладом із природою та її законами, та найстрашніше те, що нації, втративши любов, за різних причин намагалися знищити одна одну.


ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми, цілей,

і завдань уроку, тлумачення епіграфа
Трагедія Голокосту в поезії Пауля Целана «Фуга смерті».



Писати вірші про Освенцім є варварством...

Т. Адорно


Учитель. Серед видатних імен митців XX століття, висвітлених на екрані, ви бачите ім'я Пауля Целана. Його творчість тісно пов'язана з Другою світовою війною, Голокостом. І щоб добре зрозуміти крик душі цього поета, щоб пройнятися болем митця за людину, жалем до неї , ми звернемось до історії ,

а саме, Голокосту.




Група істориків та лінгвістів

Словникова робота

Голокост (Холокост) — дослівно із грец. «спалений цілком». Загибель значної час­тини єврейського населення Європи (понад і 6 млн.) під час систематичного переслідування і знищення його нацистами та їхні­ми прибічниками в Німеччині та окупова­них територіях протягом 1933-1945 рр., не на полях битв, а в газових камерах концта­борів чи просто під час розстрілів.



Бібліотекар. Так, гіркі уроки Голокосту — знищення європейського єврейства в роки Другої світової війни — у наші дні стали особливою (больовою) точкою історії сучасної цивілізації. Цю проблему досліджують історики і філософи, соціологи і політологи. Ця тема ввійшла в університетські курси та шкільні уроки в усьому світі. Про
це написано тисячі книжок, і кожна з них унікальна. У нас на уроці є група, яка пра­цювала із архівними документами, із документальними хроніками, — це архіварі­уси. Саме вони підготували таку виставку книг ( окремих сторінок книг), газетні та журнальні статті, присвя­чені темі Голокосту. Отже, слово нашим архіваріусам.

Виступи групи «істориків» (Додаток №1)











Учитель. Так, усі ми, повинні,зобов'язані відкривати страшну правду про Голокост, на відміну від тих, хто її засекречує. Необхідно відтворити історію Голокосту, аби він ніколи й ніде не повторився. Книжки, написані на свідченнях і спогадах, дуже по­трібні і нам, і нашим нащадкам, прийдешнім поколінням. Тема Голокосту, недоброзич­ливості однієї нації до іншої неодноразово висвітлювалися у світовій літературі : «Що­денник Анни Франк», «Буря» І. Еренбурга, «Життя і доля» В. Гроссмана, «Важкий пісок» А. Рибакова, «Бабин Яр» Є. Євтушенка тощо.

Сьогодні ми зупинимось на трагедії Бабино­го Яру. Перегляд кінофільму про Бабин Яр ( використання комп'ютера.)

Учень декламує фрагмент вірша Є. Євтушенка.
Бібліотекар. Практично кожне велике міс­то мало свій Бабин Яр, але символом Голокосту в Україні став дійсно Бабин Яр у Києві. Саме від нього проліг кривавий шлях фашистського геноциду. Що нам го­ворять факти?

Виступ групи «істориків», яка доповідає про архівні документи щодо, знищення єврейсько­го населення.



V. Сприйняття й усвідомлення учнями нового навчального матеріалу
Учитель. Жахливі сторінки історії, але без них вивчення творчості П.Целана було б неповним, можливо, не до кінця зрозумі­лим. Адже Голокост, як національна й осо­биста трагедія , — провідна тема творчості єврейського німецькомовного поета і пе­рекладача Пауля Целана, який народився і прожив 23 роки в Україні.
На екрані демонструється міст Мірабо.



Бесіда з учнями

  1. Чи знайоме вам зображення на екрані?

  2. Де розташований міст?

3. З творчістю якого поета пов'язаний міст Мірабо?

Учень читає вірш Г. Аноллінера «Міст Мірабо»


Учитель. Свого, часу Целан переклав Г. Аполлінера. Чи згадалися йому ці співучі рядки, коли він наважився на фатальний крок?


Квітневого вечора 1970 року в Парижі на мосту Мірабо розігралася трагедія, яка стала, як виявилося згодом, однією з найгучніших дат в історії літератури XX ст. Цього вечора добровільно пішов із життя 50-літний Пауль Целан — поет, який кардинально змінив традиційні уявлення про поезію, відкрив для неї нові, непізнанні горизонти, зазирнув, власне, у третє тисячоліття.

Проблемне питання

Що змусило поета, який перебував у зеніті літературної слави, накласти на себе руки?



Учитель. Щоб збагнути причини, потрібно повернутися на кілька десятиліть назад на Буковину, у міжвоєнні Чернівці. Між двома точками у світовому просторі — будинком у Чернівцях і мостом Мірабо у Парижі — і вмістилося життя митця. Розібратися у цьому нам допоможе група біографів.

Виступ групи «біографів» ( «інтерв’ю» з поетом ).

Де народився ? ( м. Чернівці.)

Які мови знав ? (німецька ,єврейська , румунська , французька ,латинська ,



давньогрецька ,англійська) Перекладач.

Вища освіта переривається війною.

Гетто, смерть батьків ,примусові роботи , еміграція.

З 1948 року живе в Парижі .

Виживши в жорнах Голокосту фізично , Целан залишився духовно паралізованим

пам’ятю ( про батьків , про страх , про катастрофу народу )


Проблемне питання :

Писати вірші про Освенцім є варварством...

Т. Адорно

Чи дійсно ви так вважаєте ?


  1. Виразне читання учителем вірша П. Целана «Фуга смерті»




  1. Бесіда з класом




  • Що привернуло вашу увагу, коли ви слухали та читали вірш? (Відсутність рими, розділових знаків, несхожість з класичною формою вірша, наявність безлічі паралелізмів-антитез, метафор,
    образів тощо)

  • За яким принципом будується вірш?
    (В основі твору антитеза: протистав­лення «нас» і «одного чоловіка»)

  • Що ви відчували, коли читали і слуха­ли вірш?

(Шок, жах, жаль до приречених «нас», співчуття)

Запис у зошитах:

на основі асоціацій

Твір побудовано

за принципом антитез


· Які реалії історії та особистого життя поета відбито у творі?

(Концтабір, со­баки, вірш написаний від імені в'язнів фа­шистського концтабору)


  • Отож, ви вже розпочали аналізувати твір. Автор назвав його фугою. Чому не реквієм, а фуга? Що таке фуга?



Словникова робота

Фуга (з лат. — «втеча») — форма поліфо­нічного твору, заснована на послідовному проведенні в усіх голосах однієї або кіль­кох тем за певним тонально-гармонійним планом.



Учитель. «Фуга смерті» є за своєю фор­мою складним явищем, її жанр важко під­дається визначенню. Як би ви визначи­ли жанр твору? Використовується метод «Мозковий штурм». (Елегія, балада, плач, лірика ритмічного танцю, документальний репортаж)

Учитель. Окрім того, твір заснований на музичному принципі контрапункту: як і в музичній фузі, тут проводяться і розвива­ються декілька мотивів водночас, щоб у фі­налі з'єднатись і остаточно розв'язатись. До того ж даний вірш надзвичайно сугестив­ний, він містить низку літературних та мі­фологічних образів - шифрів, до яких не­обхідно дібрати ключ.

Учень. На мою думку, твір відображає моторошно реальну практику масових страт євреїв фашистами, коли перед розстрілом одну частину приречених змушували самих копати для себе яму (колективну могилу), а іншу частину — супроводжувати цей про­цес грою на музичних інструментах, вико­нанням веселих танцювальних мелодій (єв­рейські музиканти завжди славилися своєю талановитістю та майстерністю). Зачитує підтвердження з тексту.

Учитель. Подивіться на початок кожної строфи. Що ви помітили?

(Починаються майже однаково, тобто з імі­тації, кожна строфа має повтори)

А як ви розумієте «чорне молоко»? Які асоціації у вас виникають?


1-й учень. Якщо підійти з точки зору кольо­рів, то чорний — це смуток, журба. Це символ горя. А молоко має білий колір — ясний, прекрасний, яскравий, світлий,, гарний, ми­лий, походить віл, Імені Бога Бела — симво­лу світлого життєвого шляху Отже, біле мо­локо ніби зафарбовується чорним кольором. Світлого життєвого шляху немає, на зміну йому прийшли смуток, журба, горе.

2-й учень. А мені пригадується твір Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...», коли герой зрозумів, що у нього немає обох рук, ноги, він не мав на що спертися. Він тихо сказав: «Молока». І молоко для нього було опорою в житті, це було утверджен­ня життя.

3-й учень. Молоко — це символ першого аспекту любові, турботи, зміцнення, я маю на увазі материнське молоко. Жінка-мати кор­мить своє дитя молоком, віддаючи свою любов, ласку, ніжність, теплоту. Цю любов, теплоту людина має пронести через усе життя.

4-й учень. Але вовчиця теж кормить сво­їх дітей молоком, і маленькі вовченята теж лагідні, а коли виростають... Можливо, «ми» — людські діти, а «він» — дитя хижа­ка. Але в дитинстві мати його теж кормила молоком. То що, воно почорніло? Зі світ­лого перетворилось на чорне?
Учитель. Отже, чорне молоко набуває тра­гічної глибини. «Ми» позбавлені любові й пі­клування — маємо і антитезу, і метафору, і оксюморон (поєднання непоєднуваного). А що означає вираз «чорне молоко світання»?
1-й учень. Я вважаю; це вже метафора сві­ту, «почорнілого» від жирного диму крема­торіїв що. в'ївся у кожну його клітину

2-й учень. Це світ в'язниць, куди ніколи не проникає проміння життєдайного сонця.

3-й учень. А у мене це асоціюється з пек­лом, де немає межі між днем і ніччю, світ­лом і пітьмою, всякому навіть молоко в ка­зані забарвилось зловісною чорнотою.
Учитель. А яка позиція автора ?

(Автор використовує займенник не «вони», а «ми», отже, він серед них. Це людина, яка теж копає собі могилу в повітрі їй немає місця на землі)

Дійсно, автор веде розповідь зовні спокій­но, навіть байдуже, монотонно використо­вуючи повтори, але всі ці прийоми поклика­ні посилити відчуття жаху й моторошності того, що відбувається. І ця метафора — «ми копаємо» могилу в повітрі — звучить вра­жаюче. Зверніть увагу, як говориться пре нього — «він». Крім деталі його портрета — блакитні очі, ми нічого про нього не знаємо. Це людина без імені й зовнішності. Але очі мають свій підтекст, це натяк на приналеж­ність героя до вищої арійської раси, яка об­стоює панування, що гітлерівська влада об­рала курс на знищення «неповноцінних рас», серед яких була і єврейська. «Єврей — це ворог людського роду; антилюдина. Єв­рей — це витвір іншого бога. Він виріс із ін­шого кореня людства. Арієць і єврей також далекі один від одного, як тварини далекі від людей, але це не означає, що я хочу на­звати єврея твариною. Він ще більше далекий від тварин, ніж ми, арійці. Єврей — це творіння, далеке від природи і вороже природі» — стверджував Адольф Гітлер.


Зверніть увагу на «його» дії, зачитайте.

(«.. .Він зі зміями грає, він пише».



«...Він хитається, він хапається заліза», ц, означає, що саме в зброї його опора)

Учитель. Які асоціації у вас виникають і виразом «могили в повітрі»?

1-й учень. Цвинтар для тих, хто перство рився на дим.

2-й учень. Братські могили, тіла складе ні, а імена не всіх відомі.

3-й учень. Рай для тих, хто пройшли пекельні муки, душі потрапляють у рай.

4-й учень. А можливо, у світі все перевернулось: земля — це небо, небо —це земля?

5-й учень. А, можливо, автор хоче нагадати, щоб нащадки не забули тих, кого звірськи закатовано, щоб не розвіялось усе, я диму повітрі

Учитель. Чому автор завершує свій твір паралеллю Маргарити і Суламіф?

Які виникають асоціації із цими іменами?



1-й учень. Маргарита Булгакова. Любов. Добро. Зло Ні. Краще Маргарита Ґете із трагедії «Фауст». Так. Німецький митець. Надія німців. Отже, не всі такі, як «він», у творах.

2-й учень. Дійсно, німецька культура —це ще й талановиті музиканти, компози­тори — Бах, Бетховен, Вагнер. «Він» — це не весь народ Німеччини, ніби хоче сказати автор.

3-й учень. Суламіф — це ж біблійний образ. Пригадується розділ «Пісня над піснями».

4-й учень. Суламіф— це єврейське ім'я. І ми пам'ятаємо Старий Заповіт, пам'ятаємо історію єврейського народу.
Учитель. Дійсно. Дві культури. Два життя. Вічні цінності вищі над смертю. Всі культури мають право на існування, жодна з них не може знищити іншу. Хіба єврейська культура, що подарувала світові «Книгу над книгами»— Біблію, поступа­ється своєю цінністю культурі німецькій?
Чим завинив єврейський народ перед ні­мецьким? Адже вони століттями існували в одному просторі, збагачуючи один одно­го. Цьому найближчим прикладом був сам автор — єврей, геніальна творчість якого надала новий імпульс німецькомовній поезії XX ст.

IV. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

1. Самостійна робота

Учитель. Епіграфом до уроку є слова: «Писати вірші про Освенцім є варварством...» Продовжіть фразу, висловивши свою згоду чи незгоду.

1 -й учень. Писати вірші про Освенцім є варварством... Ні, я не згоден, тому що Пауль Целан та й інші поети і письменники змушують читача замислитись над причинами трагедії і доводять, що і про Голокост, і про Освенцім, і про Бабин Яр, інші жахи війни можна і треба писати, щоб застерегти людство від нової біди, катастрофи.

2-й учень. Пауль Целан говорить нам, читачам, що тема Голокосту завжди сучас­на, тому що він пише про час не минулий, а теперішній.

3-й учень. Ні, це не вірно. Читаючи такі твори, ми тільки тепер можемо зрозуміти істинну цінність життя. Мені здається, що Целан, як ніхто, зумів розкрити тему життя і смерті.

4-й учень. А мені подобається поетичний синтаксис твору, відсутність розділових знаків. У музичному творі теж немає

Знаків, є паузи. А «Фуга» — це музичний твір. Коли читаєш вірш, ніби перехоплює дихання, ти робиш паузи, це ніби природ­ні розділові знаки.




Бібліотекар Дійсно. Дві культури. Два життя. Вічні цінності вищі над смертю. Всі культури мають право на існування, жодна з них не може знищити іншу. Хіба єврейська культура, що подарувала світові «Книгу над книгами» — Біблію, поступа­ється своєю цінністю культурі німецькій?
Чим завинив єврейський народ перед ні­мецьким? Адже вони століттями існували в одному просторі, збагачуючи один одно­го. Цьому найближчим прикладом був сам автор — єврей, геніальна творчість якого надала новий імпульс німецькомовній поезії XX ст.



  1. Підбиття підсумків уроку




  1. Домашнє завдання

Написати твір-роздум : «Твоя золотиста коса , Маргарито , твоя попеляста коса, Суламіф » ( Пауль Целан. «Фуга смерті» )
Список використаних джерел та літератури


  1. Левітас Ф.Л. Доля єврейського народу в курсі всесвітньої історії // Відродження. – 1995. - № 5 – 6. – с. 69 – 73.

  2. Марк Белорусець. Пауль Целан. Стихотворения. Проза. Письма. – М.: ООО «Ад Марнигем Пресс», 2008. – с. 736.

  3. Марченко Наталія. Тема Голокосту в світовому літературному контексті // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2008. - № 4. – с. 49 – 51.

  4. Рагінський М.Ю. Нюрнберг: перед судом истории.

  5. Типиченко С.В. Сповіді, обпалені війною: за щоденниками дітей Другої світової війни // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2005. - №10. – с. 57 – 61.

  6. Рихло П.В. «Фуга смерті» Пауля Целана в контексті його творчості. // «Вікно в світ» -1998.-№2

  7. Мегедь І. «Трагедія Голокосту в поезії «Фуга смерті» Пауля Целана //Зарубіжна література 2003 -№5 с.21-23

  8. Мазурок С . Жива свіча - душа людська // Зарубіжна література в школі .- 2006. - №2 .-с.2-8.


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Пам’яті жертв Голокосту iconРозпорядження обласної державної адміністрації Про проведення у Чернівецькій області заходів у зв’язку з Днем пам’яті жертв голодоморів
...
Пам’яті жертв Голокосту iconДекларація Європейського парламенту про проголошення 23 серпня Європейським днем пам’яті жертв сталінізму І нацизму
...
Пам’яті жертв Голокосту iconКнига пам`яті 70-м роковинам страхітливого голодомору 1932-1933 років, пам`яті невинно
Ч-75 Чорна тінь голодомору 1932—1933 років над Тернопіллям: Книга пам`яті / Вступ ст.; упоряд.: Б. Д. Лановик, М. В. Лазарович, Р....
Пам’яті жертв Голокосту iconУ нашій пам’яті вони назавжди залишились Оформлення: Стіна пам’яті Небесної сотні Прапор України, надписи «Герої не вмирають»
Оформлення: Стіна пам’яті Небесної сотні (Прапор України, надписи «Герої не вмирають», «Сам не знаю, де погину…», список прізвищ...
Пам’яті жертв Голокосту iconУрок «Кантата пам’яті»
Музично-літературний урок «Кантата пам’яті» до 175 річчя від дня народження М. Лисенка для 5-7 класів
Пам’яті жертв Голокосту iconРекомендаційний пізнавально-довідковий матеріал, присвячений Дню пам’яті Героїв Небесної Сотні
Указ №69/2015 «Про вшанування подвигу учасників Революції гідності та увічнення пам’яті Героїв Небесної Сотні»
Пам’яті жертв Голокосту iconНаказ №18 м. Олександрія Про вшанування пам’яті Івана Яковича Франка
Кіровоградської обласної державної адміністрації від 12. 01. 2016 року №6 «Про вшанування пам’яті Івана Франка у навчальних закладах...
Пам’яті жертв Голокосту iconСценарій мітингу пам’яті «Велика Перемога»
Сценарій мітингу пам’яті «Велика Перемога», присвяченого 65 річчю Перемоги у роки Великої Вітчизняної війни
Пам’яті жертв Голокосту iconТема: Пауль Целан. «Фуга смерті». Трагедія Голокосту у вірші «Фуга смерті»
Мета: ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом поета; розкрити особливості зображення трагедії Голокосту в поезії, формувати...
Пам’яті жертв Голокосту iconРозділ І. Феномен книги як «пам’яті поколінь»
Адже саме пам’ять є тим ланцюжком, що єднає покоління. Пам’ять, матеріально втілена в образі книги, у слові, художніх образах, зображеннях...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка